Is er daar niets tegen te doen
Vreselijk verkeersongeval te Pittem
Pogingen tot Stabilisatie
ZiilMflMIltt
WaarzeggersTovenaars
andere Volksprofeten
en
AG KLAPPER
De Boemerang
UllllllflIlillllillIHMIIIIÜIIII
Brief uit Brussel
van het inavisme
En dat is mijn gedacht...
'fSTAL IN NORMAAL-
Zaterda
KEIZER KARELSTRAAT, 83, BRUGGE -T.: 337.39
COMMEfC/EJE KpELAPFAffATEN
Toonzalen, 5 Zuidsandsfraat
Twee jongelingen van vooraanstaande
Kortrijkse families verloren erbij het leven
HOOL TE TORHOUT
Zwaar
verkeersongeval
te üwatrecht
Illlllllllffillfllll!
Telefoon-
in Amerika
■t HET WEKELIJKS NIEUWS
EEK V AN 1!» TOT 25 Mfel
fe dagen lehgen met 14 minuten,
WEERSPREUK
Veel öluveer ln Mei,
ZingC de boer: «Jochèi!»
ZATERDAG 18 MEI
Quatertemperdag.
Pet-nis, Celeattn, tvo, lvonne..
Misdag voor rechtsgeleerden,
op te 4.06 U-, onder te 19.28 uur.
Geboorte van de Vlaamse schll-
I der 'Jafob JOrdaens, die vooral
i. bekend is om zijn doeken, die
j tnferelen uit het dagelijks le-
j ven voorstellen,
z Geboorte van de Turkse staats-
man fen generaal Keüial Ata-
turk.
5' Geboorte van Arthur Meule-
5 mans, een onzer grootste
Si Vlaatiise componisten.
7 ZONDAG 20 MEI
H. Drlevuldighêldsfcest.
IBernardljn van Slena, Bdelbert,
'j Ulrlk.
lop te 4.05 u„ onder te 19.30 u.
J Dood. van de Genuese zeevaar*
l der Chrlstdffel Cöltimbus, cmt-
51 dekker van Amerika,
Geboorte van Honoré de Bal-
zac, Frans romanschrijver, die
J ih zijn werken van een pessi-
- niistisch realisme getuigt.
I MAANDAG 81 MEI
Srimotheus, ValenS, Ghislena,
ij Ansfrled, Goderik.
#>p tè 4.04 u., onder te 19.31 u.
Volle maan te 9.45 uur.
j. Geboorte van de Duitse schil-
der en etser Albrecht Öürer.
vi Geboorte Van dè Vlaamse
Priester-dichter August Cup
pens, van wie verschillende
'J werken door I,odewijk Devocht
9 getoondlcht werden.
I Dood van de IJzerheld FIrmin
jl Deprez.
>i Aankomst van Lindbergh te
r, Parijs, na zijn ophefmakende
3 Oceaanvlucht.
J DINSDAG 22 MEI
elulia, Emlel, BUswlnde, Rita van
fiCascla.
tóp te 4.03 u., onder te 19.32 uur.
t Geboorte van de Antwerpse
H drukker Jan Moretus.
ij( Geboorte van de Duitse mu-
slcus Richard Wagner
Overlijden van Victor Hugo.
Frans dichter en romansclirlj-
f. ver.
i W OENSDAG 23 MEI
[.Jésiré, Guibert (Wijbrecht).
(PP te 4.02 u., onder te 19.33 u.
Geboorte van de Zweedse bo
tanicus Carl Linnaeus, die de
S" basis legde van de moderns
plantenkunde.
Dood van de Vlaamse zende-
i'< ling Pater De Smet, apostel der
1 Roodhuiden.
DONDERDAG 24 MEI
j H. Sacramentsdag.
V Vróuw Hulp der Kristenen.
ÖI. Johan van Prado.
Up te 4.01 u„ onder te 19.84 u.
ÉDood van de Poolse stèrrén-
l' kruidige Copernicus. Hij werd
'l grondlegger der moderne stfer-
renkünde, door zijn theorie
'f dat de planeten ln c.lrkelvor-
2 mlgé baiien rond de zon we'h-
h t.'i-n.
Ïp Geboorte van de Zuid-Afri-
kaaüsé staatsman Jan Smuts.
,1 VRIJDAG 25 MEI
i^regbrjus VII, Urbaan I, Adlie-
1 nar. Z... Jan van leper.
Ijip te 4.00 u.. onder te 19.36 u.
Dood van de Zwitserse kerk-
hervormer. Calvtjü.
t.Geiioêvte van Julius De Geyter,
Vlaams letterkundige.
Overlijden van de Vlaamse
scHrl jf.itef Jeanne Van de Putte,
të
WEEK8PREUK
gé de fouten ln uzelf ontdekti
uge ze niet verbergen, maar ver-
i n.
;i
f'olksheilige van de week:
',)e H. Goewaerf
,te-erd te Arnèke
j Méimkand is de maand der
.-bedevaarten, die naar ails
,,rn ln binnen- en buitenland
'Vhomen worden. Naast eigen be-
'i-tplaatsen, worden ook de ge-
fporden ln; -Noord-Frankrijk be-
ip .zo onder meer dit van O. L.
van Boulogne,
wens de terugreis van deze be-
,rt zal men nooit nalaten te
liilddcn te Arnèke, ivaar de Hel-
Atoéwaèrt heel speciaal vereerd
Over déze volksheilige geven
Wonder enkele bijzonderheden.
CH: Goëwaert Werd gebofeu te
Ae. op het einde van de tiende
A Na ernstige opvoeding en ult-
'mnde studies, trad hij als kloos-
!ijg ln de abdij van de H. Bene-
N te Altaüch. Hij werd verder
met het vormen van andere
Vu. Hij deed parochiezielzorg
"ie Jaren 999 tot 1003 ln de
5; van Cassel eh Arnèke, in
'-Frankrijk. Toen de H. Bern-
Jblsschop van Hildesheim, stierf
9i0, werd de H. Goewaert tot op-
gekozen.
IA bisschopswijding gaf hem
iie krachten om zijn zwaar ambt
Kr vullen. Hij stichtte scholen,
Ie seminaristen, herstelde ker-
jbouwde hospitalen. Binst zijn
11. deed hij reeds mirakelen. Hij
,'jde 4 Mei 1038 en werd in 1131
i'"'aus Innocentius III heilig ver
ijl
iljH. Goèwaèrt wordt vooral aan-
SM tegen rhumatlsmus, sciatica,
j, Niet zonder reden komen de
ide aanroepingen voor in z'n 11-
jile door uw wonder levèn en
,elen de glorie Gods alom ver-
t at hebt.
'die van dén Here de gave ge-
s';4 hebt, én magt om wondere
Viert tè doen.
i.ldle van God bezonderlyk be-
i zyt dé menschen te genezen
et vliegende fleurezyn, syatica,
op.
A propos van al die schone filmportretten en affiches die
hier en daar langs onze straten hangen om de mensen aan te
lokken, verleden week kwam lk weerom cyriel en Emmeranske
tegen. Ze waren alle twee het hart ln. Wat clat we nu tegen
gekomen hebben't Zijn wrede dingenzuchtte Emmeranske.
«Die snotter!» grolde Cyriel bij zijn eigen binst dat hij zich
halvellng omkeerde om zijn gepaktheld te verduiken. Ik stond
lijk van d'hand Gods geslagen. Er zijn algelijk geen ongelukken
gebeurd zeker?Neen 't maar allé, het trekt er wel op
vertelde Emmeranske. «Onze Georges, ené! Het vas al een dag
of vijf dat lilj 's avonds achter tijd thuis kwam van 't college.
We sloegen er niet veel geen acht op. HIJ had een vergadering
gehad of zijne professor had hem gevraagd om een commissie
te doen. lederen avond kwam hij met een anderen uitvlucht voor
den dag totdat ik achter enige dagen het spelleke maar half
meer betrouwde. Gisterenavond, als 't al zeven en half was, heh
lk mijnen neusdoek gepakt en 'k ben hem tegengegaan. Weet ge
waar dat ik hem gevonden heb. Aan den ingang van de cinema
met een van zijn maten. Ze stonden daar een voor een al die
portretten te bekijken, 'k Bén zonder dat ze 't gewaar Werden
achter hen gaan staan en heb uit kurieitzetett die dingen ook
eens bezien. Om omverre te vallen! Is er daar ln 's hemels naam
niets tegen te doen? Weten de mensen die zulke dingen langs
de straten en bij hun cinema lnstallerén wat dkt ze bezig zijn!
Het gemeenste van 't gene dat er ln de film komt, zaken die
bij de kinders en de jonkheden niet anders dan slechte gedachten
en goestingen opwekken, hangen daar in 't publiek. Een eerlijk
mebs durft met geen zulke dingen bezig zijn: is er gedurig op
bedacht om er zijn kinders van af te hoüdeh. Daar wofden ze
vorengesteld als lokkende reklame voor een avond schoon verzet.
Kinders streng geweigerd hing er in vette letters tussen al de
printen maar 't was Juist met de slechtste portretten dat ze
reklame maakten. Hoe dikwijls dat onze Georges daar al gestaan
heeft weet l.k niet. 'k Ben er 't hart van in en Cyriel ook. 't Is
alzo dat ze ons jong volk slecht maken.
iX
Wat moet een mens daarop zeggen! Zijn schouders opste
ken en toegeven dat het waar ls. Meer kunt ge niet. Vuistett
maken in uw broekzakken of er luidop schande van spreken,
maar wat haalt het uit? 't Is d'enige manier om volk te krijgen
zéggen de ciiiemabazen. Ge kunt U afvragen welk volk dat er
zich daardoor laat verleiden om dit... en misschien nog erger te
zien. Intussen moogt ge overtuigd zijn dat het de dood van veel
mensen betekent, ook als ze nooit een cinema van binnen zien.
Die halfnaakte filmsterren die daar verleidelijk hangen te lachen
kunnen er weinig van onze Jonge gasten voorbijgaan zonder dat
er lets in hen gekwetst wordt? Ze mogen U nog uitschelden voor
een ouderwetse trunteman en beweren dat eèn mens den dag van
vandaag tegen zulke dingen verhard is. Allemaal lui! De werke
lijkheid is helemaal anders. De kinderkoppels langs onze straten
en zelfs in onze scholen, de vuilsprekerij onder de kinders en
de jonge gasten en veel erger diligen nog zijn daar om dat te
bewijzen. Georges is nog een jongen van goê volk. Emmeranske
en Cyriel zijn er mee begaan, ook en vooral dat hij een schone,
treffelijke vent zou wordèn. Het zal hen veel rooi kosten om te
herstellen wat er in hem kapotgeslagen werd. Maar wat moet er
gebeuren met die jongens en meiskes uit gezinnen waar vader
en moeder meer met andere zaken bezig zijn en minder aan
dacht schenken aan de opvoeding?
Rampen die ganse levens in een verkeerde richting doen
lopen! Kinders streng geweigerd! Maar de foto's mogen uithan
gen. Hoe meer blote plaatsen er op zijn des te aantrekkelijker
is de film. Lichtzinnige baletten of gewaagde beelden die maar
een klein momentje jln de film voorkomen, bijna niet te zien
zijn en van weinig oNfeeen belang ln het geheel, kunt ge bewon
deren in al hun gevaarlijke schunnigheid. Daartegen protesteert
de staat niet. Dat ls niet staatsgevaarlijk! en pleegt geen aan
slag op de burgerdeugd. Alleen bloedige gevechten, revoluties
die de kinders wild zouden maken moeten ze wegknippen. Voor
de rest hebben de officiële keurders een Wijde mouw en eèn
gerokken geweten. Dat ons volk in onzedelijkheid ten onder
gaat heeft dat geen weerslag op onze toekomst? Er wordt zoveel
gekletst over de rechten van de mens. Maar daar zijn ook nóg
mannen en vrouwen, vaders en moeders die willen geëerbiedigd
worden. Ze hebben een schóne opvatting over het leven en ver
kiezen de die en geen andere aan hun kinders door te geven.
Ze hebben zeker het recht van ongehinderd langs de straat te
kunnen gaan, zonder gedurig te moeten vrezen dat hun opvatting
of die van hun jongens in gevaar gebracht wordt én dat ze bijna
publiek belachelijk worden gemaakt, omdat ze anderszijn.
Laat ze binnen de zalen tonen of Uithangen, wat ze verkiezen.
Die van een ander gedacht ls blijft er bulten. Maar dat ze ten
minste dè straten vrij laten en er gèert riolen van maken.
or er daar niets tegen te doen ls? Oordelen de bevoegde
instanties misschien dat het er nog door kan? Moest Iemand dooi
de straten lopen gekleed of ontkleed lijk een van die bevallige
danseressen die daar afgebeeld zijn, ze Zouden moord en brand
roepen en hem opsluiten. Ware het erger?
Ze moeten de vrijheid eerbiedigen van de uitbater? Maar
ln naam van de vrijheid mogen de gewetens verkracht worden
en de zedeloosheid aangepreekt. Waar gaan We daarmee naartoe?
Binnenkort leven we in de wildernis!
Wat er tegen te doen is? ingrijpen! Kordaat en onverbid
delijk! Om die gezinnen die nog geen goesting hebben om zich
to laten verbeesten en de krachtreserve van ons land uitmaken
tle'. mogelijkheid te geven van schoon uit te groeien en... de
toekomst van ons volk te redden.
KWAPENNINCK.
19 Mei 1951. Bladz. 2.
J. X&CETEIB&CLE
INGENIEUR A.I.G.
T&uft&h Ztovï
p de nacht van Zondag' op
'A'dag drongen onbekenden bin-
J.rn tie Normaalschool en kon-
Ar de hand leggen op een geld-
JfiAn ruim 40.000 fr.
,r verluidt, zou de politie op
h'oed spcor zijn van de daders,
jï ukkig had men een paar da-
fcf'oordien een belangrijke som
ly brandkast weggehaald,
l.j. (Roe-Ware). -_ Mijn eoon, ge-
in 1932, teas de oudste van S
Hi) u-erd reeds opgeroepen
(uje keuring te Roeselare en ge-
i bevonden. Op 24 April 1951 is
jt'fiHê kind géboren. Kan deze zoon
i'iiten als milicien uit een gezin
V kinderen?
fj^ten fit] tussen 1 en 20 Januari
.1 een aanvraag heeft Ingediend
V het KPiripentebestuur waar hij
I,, t.r de militie Ingeschreven is, om
1Jaar uitstel te bekömeh, kan
Jl. onbepaald uitstel aanvragen
Pig de lichting 1953, waarbij hij
,,'dt Ingedeeld,
yl fidten lrtj dit echter niet heeft
«vaan. zal vrijkomen niet meer
i jijellJK Zijn. Er moeten Immers
Jrrlöderén ln leven zijn, óp het,
li:,nbllk dat de aanvraag ingediend
Velt, dtis tussen 1 en 20 Januari
e~
MllUle-vragennussi nat
,'t ienste van iedereen die moel-
.den tvll opgelost zien. Bij Ieder
/'.Nag dient. 20,fr. in de Vraag-
blt'pvopgd ten einde (Ie kos-
t 1 dekken. De Bus Staat open
iedereen.
Gevallen van
pokken te Tilburg
ei- Vugbt
Te Tilburg' en te Vught, Neder
land, werden ln totaal een 38 ge
vallen van pokkenziekte ontdekt.
In de tweede plaats een chauffeur
Uit Tilburg die regelmatig een was
serij te Vtlght bezocht. De man
mocht daarop de wasserij niet meer
verlaten, de meisjes welke er werk
ten werden er ook geconsigneerd
en een soldaat die was aanbracht
moest er ook maar blijven.
Herinenting werd op grote schaal
heringezet in dit gewest. 29 perso
nen uit Tilburg, die een Rome-reis
wilden aanvangen, mochten niet
vertrekken. Wie in aanraking kwam
met besmette personen moest in
quarantaine.
Een jonge man uit Breda, die na
'n bezoek aan Tilburg' besmet werd
door de pokkenziekte, is aan de ge
volgen ervan gestorven. Een ziekte
geval werd ook vastgesteld in het
gevang te Breda, met het gevolg-
dat al wie zich in de gevangenis
bevond, tot zelfs de bestuurder toe,
in quarantaine werd gdsteld.
Twee doden.
Een autovoerder rijdend langs de
grote baan Brussel-Gent, richting
Gent, bemerkte plots eeli oude man
die op onvoorzichtige wijze de
straat dweerste, dit bij het door
rijden van de Gemeente Kwatrecht.
Om de man te mijden zwenkte de
autovoerder af maar botste hierbij
op een tweede aüto die uit tegen
overgestelde richting aanbolde. De
eerste auto, door de bekomen schok
begon rond te draaien als een tol,
reed de ouderling en nog een an
dere vrouw cmver, sloeg nog tegen
een derde auto. om tenslotte te
pletter te lopen tegen een muurge
vel.
De aangereden ouderling, die
door zijn onvoorzichtigheid het
ganse ongeval had verwekt, even
als de aangereden vrouw, werden
op slag gedood. Van de Inzittenden
van de drie auto's was er als
bij wonder geen enkele die ernstig
letsel had opgelopen.
Een vreselijk verkeersongeval.
Maandag ji. te Pittem voorgeval
len, dompelde twee vooraanstaan
de Families van Kortrijk in diepe
rouw.
De' 20-jarige Guido Muiier, stu
dent van RJhetorika aan het Sint
Amandscollege te Kortrijk, zcon
van Senator Arthur Muiier, had
Maandag jl. de toelating verkregen
om een ritje met de nieuwe auto
Packardte maken en bij avond
zijn moeder te gaan afhalen naar
Ledegem, waar zij moest deelnemen
aan een feest van ere-communie.
Afspraak werd gedaan voor 18 uur
De 21-jarige Lieven Yserbyt, zoori
van de welbekende Kortrijkse Dok
ter Yserbyt, student van het laat
ste jaar aan de Rijkslandbouw-
school te Melle, vriend van de jonge
Guido Muiier. zou de rit meemaken.
Op het gestelde uur van de af
spraak kwamen de jonge lieden
niet toe; de tijd verstreek en zo
werd men te Lediegem ongerust.
Informaties werden naar alje rich
tingen genomen, tot het ontstellen
de nieuws vernomen werd: beide
jongelingen waren het slachtoffer
geworden vq,n een verkeersongeval.
Vermoedelj'k hadden beide jonge
lingen met de nieuwe wagen
waarmede de Zaterdag voordien
nog een ritje met een chauffeur
werd gemaakt om er volledig mede
vertrouwd te geraken een rltjè
naar de kust gedaan en reden
rond 17.30 uur in volle snelheid
langs de baan Brugge-Kortrijk.
Dichtbij Pittem wilden zij een an
dere wagen, die een rüime snelheid
ontwikkelde, voorbijsteken, maar de
jonge Muiier moet het stuur van
zijn wagen hierbij kwijt zijn ge
raakt. De auto vloog enkele meter
in zig-zaglijn over de baan, reed
tegen de kop van een duiker en
sloeg te pletter tegen een electri-
sche paal, die afknapte en op de
stqikte.
hoop nog toe op de auto neer-
Ooggetuigen snelden onmiddel
lijk toe. Geen kreet steeg nog uit
de ivageii. In de totaal versplinter
de wagen lagen twee jonge man
nen tegen elkaar gedrukt, de ene
met de romp practisch in twee ge
rukt, de andere met het hoofd let
terlijk verpletberd. Dit midden een
onbeschrijfelijke warboel van ver
wrongen ijaer en wrakstukken.
Een bijgeroepen dokter kon al
leen nog de dood Vaststellen. Een
priester diende de overledenen nog
het H. Oliesel toe. Met moeite kon
den hun lijken uit de wagen ge
borgen worden.
Guido, die met zijn ouders in de
Groeningestraat te Kortrijk woont,
is het zevende kind uit het gezin
van 9, waarvan slechts 2 zonen.
Zijn oudere broer viel als slacht
offer van een tijdtooom, bij het groot
bombardement van Kortrijk, tóen
hij in het huis van zijn oom aan
de opruimingswerken meehielp.
De lijken van de beide slacht
offers werden Woensdag naar de
respectievelijke ouderlijke woningen
overgebracht.
Dit vreselijk ongeval verwekte
niet alleen te Kortrijk, maar in
gans WesbVlaanderen een grote be
roering. Te Kortrijk zelf stonden
beide jonge sbudenten bekend als
flinke, sportieve en joviale jongens,
die van iedereen gegeerd werden.
Met de ddepbeproei'de ouders heeft
iedereen deernis. De begrafenis-
pechtlgheden hebben plaats, voor
de Heer Guido Muiier Vrijdag te
11 uur, in O. L. Vrouwkerk; zijn
makker wordt begraven 's anderen
daags in dezelfde kerk, te 11 uur
insgelijks.
Het bleek onmogelijk, zoals de fa
milies het hadden gewenst, beide
slachtoffers te samen ten grave te
laten dragen, daar de O. L. Vrouw-
kerk in volle herstelling is en de
kerk stellig al te klein zal zijn voor
één dienst.
inhuldiging van
het nieuw station
te Koksijde
Zaterdagnamiddag 19 Mei te 16
uur zal tijdens een korte plechtig
heid het nieuwe spoorwegstation
van Koksijde geopend worden. Op
de lijn Veurne-Adinkerke werd in
derdaad een station voorzien voor
Koksijde.
Voor het ogenblik is nog alleen
maar het petron in gereedheid ge
bracht doch eerlang zal het sta-
tiongebouw zelf opgetrokken wor-
deri.
Om 16.15 u. zal de trein toeko
men met de personaliteiten die tot
deze openingsplechtigheid zullen
overgaan.
Speciale autobussen die vóór en
na deze plechtigheid zullen dienst
doen, worden ingelegd voor de
richtingen Koksijde-Dorp, Koksij
de Bad en St-Idesbald.
DE KOLONIALE
LOTEÏflJ
lanceert een nieuw plan
voor de normale schijven.
34.218 loten voor een totaal van
ACHTTIEN MILLIOEN
door het toeval verdeeld in vijftig
trekkingen.
30.000 loten van 200 frank.
3.000 loten van 500 frank.
600 loten van 1.000 frank.
240 loten van 2.500 frank.
240 loten van 5.000 frank.
60 loten van 10.000 frank.
45 loten van 20.000 frank.
15 loten van 40.0-00 frank.
15 grote loten van 100.000 fr.
2 grote loten van 1.000.000 fr.
Het supergroot lot
twee en een half millioen.
Het biljet 100 fr. - Het tiende: 11 fr.
VOLGENDE TREKKING
VOLGENS HET NIEUW PLAN:
ZATERDAG 2 JUNI TE VERVIERS
(d-1845)
SPECIALISTEN
Bij de Moki-Indianen in de Staat
Arizona van de Verenigde Staten,
en bij andere primitieve volken in
Australië, Indië en Soedan was eer
tijds een eigenaardig houten wapen
in gebruik. Het Was een lang stuk
hard hout dat enigszins afgeplat
was en in het mlddèii gebogen.
Naar de uiteinden liep het smal toe.
Het vertoonde enige gelijkenis met
het blad van een vliegtuigschroef.
Dit wapen heeft algemene be
kendheid verworven onder de naam
die de inlanders uit Australië eraan
gaven: Wor-mur-rang'. Dit woord
werd later verengelst tot boome
rang, ook wel boemerang.
Ais men de boemerang onder een
hoek van 35 5, 45 gradefi naar bo
ven werpt stijgt hij al draaiende
naar omhoog. Op een zeker punt
keert hij om en komt terug op de
plaats waar hij opgeworpen werd.
Dit, geschiedt ook als hij horizon
taal wordt voortgeworpen.
Nu spreekt men in overdrachte
lijke betekenis niét zelden van een
boemerangwanneer men het
hebben wil over iemand die een
actie onderneemt waarvan de na
delige gevolgen, die hij voor een
ander bestemde, in hoofdzaak op
zijn eigen hoofd terugvallen. Net
zoals het sikkelvormige werphoüt
terugvalt naar' de plaats vanwaar
het geworpen wérd.
Wij hebben in ons land zeer er
varen specialisten van de boeme
rang. Deze week geven de socialis
ten met grote virtuositeit een nieu
we demonstratie in hun interpella
tie -ofte boemerang-succesnummer
over het incivisme.
Simpele luiden altegader: hoort
ehde verneemt ende staat versteld.
HELDEN UIT PAPKARTON
Het succesnummer ls daarom nog
geen proefnummer.
Niet zolang geleden hebben de so
cialisten met een andere boemerang
naar onvergetelijke successen ge
streefd, toén zij de weerstandsda
den van sommige officieren in het
bijzonder en het crediet van het le
ger wilden ter sprake brengen om
de Minister van Landsverdediging
en de regering zelf te treffen.
Zij vroegen en eisten een onder
zoek van de weerstandstitels ln hét
leger. Toeh stelde men een alge
meen onderzoek voor naar alle on
rechtmatige weerstandstitels. De
socialisten krabbelden toen, cito,
subito presto terug, sloegen de boe
ken toe en wisten met een gebaar
Van zalvendè verzoening al hun
scheve verdachtmakingen weg.
Hun chantage met de weerstand
werd eèn boemerang. Zij Wisten zeer
goéd dat een algemeen onderzoek
Hun goed kón doen. Zij wisten zeer
goed dat talloze papkartonnen hel
den van de weerstand in hun eigen
rangen geen deukje konden vérdra-
Hef
leven
In Amerika Zijn nu meer dan
42.000.000 telefoons in gebruik. Dit
betekent, dat van elke 100 inwoners
er 27 een telefoon op na houden,
hetgeen een record is.
Er zijn slechts 5 andere landen,
die meer dan 15 toestellen per 100
inw-cners bezitten. Dit zijn: Zwe
den met 22,8; Canada met 19,6;
Zwitserland en Nieuw-Zeeland met
18,2 en Denemarken met 15,8 toe
stellen per 100 inwoners.
Rusland is het armst aan tele
foons: het heeft minder dan 1 toe
stel voor elke- 100 inwoners. En die
toestellen zijn dan nog in handen
van de staat, terwijl het gebruik
ervan niet helemaal zonder risico
van meeluisteren door ongewenste
derden is.
Per jaar worden in de Ver. Sta
ten 52.850.000 gesprekken langs de
draad gevoerd. Het kunnen er ook
een paar meer of minder zijn,
maar aan een net zo volgeladen,
mist men een paar .gesprekken niet.
Op het platteland alleen al zijn
28 millioen toestellen in gebruik;
Zie vervolg hiernevens SUF"
(VERVOLG)
van de staat "kal in handen krijgen,
omdat er tenslotte maar twee grote
en twee kleine partijen bestaan.
Maar in Frankrijk bestaan er
een dertigtal. De eerste resulta
ten van het nieuw systeem zullen
dus nog niet van meet af aan een
zeer stabiele regering betekenen.
Als éerste gevolgen zullen alleen
kunnen tellen: een inkrimping van
de communistische effectieven en
een uitschakeling van bepaalde
partijen.
Het systeem zelf brengt het mee.
Om zoveel mogelijk te halen zijn
de verschillende partijen nu ver
plicht blok te vormen of te appe-
renteren. Zo zien wij de Derde
Machtthans duidelijk naar voor
treden, nl. de radicalen, de S.F.I.O.
socialisten en de M.R.P., de par
tijen die in feite sedert vier jaar
ongeveer alleen de opeenvolgende
regeringen hebben gesteund.
Met de tijd kan het niet an
ders of die drie zullen hun onder
zij worden wel erg veel voor het
voeren van familie-praatjes benut.
De Amerikaanse telefoon is geen
staatsbedrijf zoals bij ons. Het hele
netwerk is in handen van niet min
der dan 5.600 particuliere maat
schappijen, die alle bij elkaar meer
dan 600.000 employés in dienst heb
ben; Verreweg de grootste maat
schappij is Bell Telephone Sys
tem»; deze maatschappij bezit on
geveer 82 van 't totale telefoon
bedrijf.
Er is natuurlijk geen enkele
Amerikaan die aan. al deze interes
sante gegevens denkt wanneer hij
zijn phone gebruikt.
linge geschilpunten door compro
missen moéten uit de Wég ruimen
én op de lange duur één partij
worden.
Aan de andere kant zien we dan
ook 'n nieuwe groep opduiken De
Vierde Machtdie de volgende
partijtjes groepeert: onajhankclij-
ken. boeren, partij van de vfijheid
en linkse republikeinen.
Naast die twee groeperingen die
in de beginne allerhande goochel
toeren zullen moeten uithalen om
hun samengaan in dit kiesdistrict
en hun niet samengaan in een
ander te verantwoorden, staan dan
de twee grotenDe Commu
nisten en de Rassemblement du
Peuple Fraiigais van generaal De
Gaulle.
Het is moeilijk te voorspellen
hoe het zal verlopen volgens die
nieuwe formule. Alleen kan Méti
enkele gissingen maken omtrent
het voeren van de campagneDe
communisten zullen voort de ge
wone schlagers zingen. De R.P.F.
zal vooral speculeren op het com
munistisch gevaar en ae zwakheid
van het vroegere regime, terwijl de
3en de 4." macht, moeilijk inwen
dig totaal t akkoord de snaar zul
len bétokkelen van de verdediging
der republikeinse en democratische
instellingen tegen elk dictatuurge
vaar van recht of links.
Hoe de Franse bevolking zal
reageren is voorlopig een raadsel.
Maar in het geheel gezien en op
middellange termijn moet. dit sys
teem leiden tot een stabilisatie van
het Franse politieke leven, wat
dan een stabilisatie van de politiek
in Europa ongetwijfeld zal be
voordelen.
gen en lelijk in fle vêrdrukklng sou.
den komen.
Daarom lieten ze alles maar lit.
ver blauw-blauw.
DE PAARDÉÜtRlL
VAN DE SOCIALISTEN
Na de chantage met de we«.
stand die jammerlijk misluktê,
gooien de socio's hét ovèr een an
dere boeg. Ze proberen nu de
chantage met het incivisme. En dat
wordt zeker een even mooie boeme.
ra lig. .'M
Zij die het monopolie van de va
derlandsliefde hebben schrijven in
hun blad op 10 Mei dat het inéi-
vlsme welig getierd heeft... maar
bij de rechterzijde alleen.
Beschéidenër kan het hlêt. Daar-
om loont het zeker de moeite dè va
derlandse herinneringen van de
mannen van het gebreken geweer
even op te frissen.
Zij zeggen ddt Degrélle èrt Staf
Deelercq Hun gróótste aanhang
hadden in katholieke bürgermid-
dens. ''rilli
Het is vooreerst een verwerpelijke
methode om dé vaderlandsliefde af
te vlakken naar het plan van dé
sociale klassen en van dé klassen
strijd en de ehe klassé als vader
landslievend te beschouwen èn dé
andere als inciviek te dóödvérVén,
Wanneer wij op hetzelfde plan Wil
len antwoorden kunnen wij nét to
goed de arbeidersklasse als colabo-
rateur in de grondverf zetten, om
dat duizehden vrijwillig' naar Duits
land gingen wérken. Maar daar
doen wij niet aan mee.
De vaderlandsliefde staat tdrèii'
hoog boven het peil van dé klas
senstrijd. Maar ja, de sociaiistêh
kunnen nu eenmaal niet anders dan
alles te bekijken door de enge paav.
tièbrii van hun bekrompen aftand
se klassenstrijd,
WEL BEKOME HET HEN!
Met te verwijzen naar Dègrêllê
en tutti quahti vèl-geten ze echter
te zeggen dat al deze heerschappen
stonden bulten enig partijverband
van de katholieke partij.
Zoveel kan. zeker niet worden ge
zegd van Rik de Man, de geeste
lijke leidsman van de Ë.S.P. Iti
1940 maakte deze een manifest bé
kend Waarin hij de Duitsers als bei
vrijders begroëtte en de arbeiders
aanzette cm samen te werken tér
verwezenlijking van de nieuwe orde,
In 1940 drohgen Socialistische
vakbondleiders aan op de samen,
smelting van alle vakbonden ln éêii
enkel organisme ln hét kader van
deze zogenaamde niéuwe ordè. En
veel vooraanstaande socialisten dié
nu ln Kamér óf Senaat zetejéfi,
stemden hiermede openlijk in.
Met de mutualiteiten wilden dt
socialisten op dezelfde wijzs tewerk
gaan en alles in een mutualiteit
'samélismèltéh cm tévens op allé
gelden de hand te kunnen leggen.
Het blad vah dè socialisten
Vooruitverscheen zónder enige
censuur tót ln Juli 1941. Het moét
wel zijn dat de socialisten bijzonder
goed aangeschreven stónden bij de
bezetter.
Toch hebben deze nétte heer
schappen de triestige moed tè
schrijven in huh. krant dat hét iii-
civisme aan de rechterzijde ligt.
Wij zülleh zien hoévêr Hén dat
alles brengt.
Wanneer geheel het boekje van
de B.S.P. opengedaan wordt en gars
hét zendenregister van deze kop
pensnellers der vaderlandsliefde en
achttieiikaraatsè incivièkêhvrétèrs
.is afgeleZén zullen wtj zién dat zij
met deze nièüw'ê bdfiflerang al hun
vorige records gebroken hébbêrt,
Wel bekome het heh!
pas,
drieeenheid
15-5-51.
V. WE3TERLINCK.
Ge hoort het, we hebben het hier van- ffgt ^it 6P HOg dlSp
daag over een bijzonder puntje der folk
lore: het volksgeloof, meer het bijgeloof
dat overal nog levend is. Èn dat overal
nog groeit en woekert. Want waar het
ware geloof vermindert, daar groeit het
bijgeloof: 't Is triestig, maar 't is alzo.
O, dat volksgeloof...
Veelvuldig zijn de ingebeelde wezens
die in het volksgeloof bestaan. De sim
pele natuurmens werd Immers getroffen
door de natuurkrachten die hem omga
ven; luchtgesteltenissen: stormen, wind,
duister en klaarte, op- en neergaan der
zon, en daaraan hecht hij een ziel, een
leven, gelijk aan het zijne,' en geeft er
een naam aan.
De geesten die ronddwalen zijn ver
schillend van aard.
ïn
uit liet hout van Thor loeide dat er
oorlog kwam en vrede wanneer de essen
De Elfen bewonen een wonderrijk dat zongen. De geloofspredlkers, de woorden
de natuur is. De onweerselfen slingeren van Paus Gregorius den Groote indacli-
de dondersteen en openen met hun to- tig, dat niet alles moest vernietigd wor-
verroede de wclkenschat, de windelfen den wat het heldendom betrof, maar
dansen rond fluisteren, zingen en hullen enkel van zin gewijzigd, brachten aan die
door de bomen; zweeft de nevel over de bomen en nabij de bronnen een beeld
bomen, de schenen hangen hun was te van de Zaligmaker of van de O. L. Vrouw,
drogen, de herfstdraden zijn hun gespin Zo vermoeden enkelen dat het kapeileke
en de aardgeuren bij 't morgengrauwen van Wijnendale, bij Torhout, zijn. ont
wijst dat ze koeken bakken voor het staan dankt aan 't lentefeest van onze
nijverig landvolk. voorouders.
Naast de Elfen zijn de kabouters met Spijts hun bekering gingen ze toch de
oudachtig gezicht die soms de mensen zegepraal van de zomer vieren, op dc
dienstig zijn in het kuisen en het schu- winter Toen st chtten de gelocfszende-
ren. maar ook ondeugend hun plagen en Ijus®11 het kapeileke te Wijnendale aan
alles onder te boven stellen.
Als tegenbeeld staan de reuzen, ge
vaarlijke wangedrochten, die de mens
vrees op 't lijf jagen.
Benevens deze natuurgeesten komen
de verkeersels of spoken. De ziel was voor
de fontein op de Eremijtihoek. En het
lentefeest werd op krlstelijke wijze ge
vierd de feestdag van O. L. Vrouw Bood
schap, zijnde 25 Maart.
Het Vlaamse volk is diep godsdienstig
en vroom, gans het leven ls er van door-
onze Germaanse voorouders, een wezen drongen, maar toch geen te zo bijgelovig',
dat na de dood nog een tijd midden de hecht aan natuiur ljke en gewone
hulskring verbleef. Zij vertoont zich eeP bovennatuurlijke kracht,
soms ln dierengedaante, soms als mens. W'J Zlen het getal kaartenlegsters,
In dit laatste geval zijn het afgestor- klaarziende waarzegsters, de verkoop van
venen wier wens niet vervuld is, ofwel allerlei behoedmiddelen vermeerderen.
die schuld hébben aan moord, diefstal of
woeker. Onder de naam van spoken heb-
ben we nog de Beer, de Weerwolven, de
Vuurmannen, de Watergeesten en de
Mare die gelijkgesteld wordt met de to
verheks.
Al waren onze voorouders tot het waar
geloof bekeerd, toch bleven de vroegere
gedachten hun vast ln de geest, hun ge
bruiken en zeden met bij- of wangeloof
besmet, en heden ten dage is het nog
niet gans van die smet vrij.
De goden werden in de wouden en bij
de bronnen vereerd. Die plaatsen waren
heilig en bij vele kwamen legenden en
sagen te pas. Het gebeurde nog na de
bekering dat men naar die plaatsen ging
om het woord van de godheid te verne
men. Men geloofde nog wanneer de wind
Gelukkig zijn, rijk worden, larig leven,
de toekomst kennen, ziedaar wel het
hoogste verlangen en evenals onze voor
ouders bezigen de mensen van heden
tovermiddelen om Iets te verkrijgen of
het kwaad af te weren.
Uit kruid en steen en woord gaat zegen
of vloek. Toverspreuken worden zacht ge
preveld opdat niemand de geheime Woor
den zou vernemen. De macht om tover
woorden uit te spreken te eigen aan de
persoon en gaat ever van vader of moe
der op zoon of dochter.
In de oude tijden bezigde men ook
«runen», dat zijn: geheime tekenen op
houten staafjes of op steen geschreven.
Liederen en runen konden zich maken
en genezen, bloed stelpen, wonden helen,
smarten verzachten en banden doen
springen. Door een belezlng konden be
ruchte rovers hun boelen en banden doen
springen; kon men dieven, bruiden en
"schatten aan het licht brengen, vermocht
vuur te blussen en de storm te stillen.
Dikwijls werden die krachten -ock aan
heidense priesters toegeschreven, wat nu
nog óp "de katholieke priesters is overge
gaan, zoals luidt in de zegswijze, wanneer
er ergens brand is: «De wind zal keren,
de pastoor is daar».
De oude toverwijsheid wordt heden nog
beoefend. De sterrewichelaar leest in de
stand der sterren of planeten de levens
loop van de mens. Daaraan herinnert de
volksspreuk: «Iemands planeet lezen of
trekken't Zijn ook planeten die de
bedelaafs afgeven aan wie hun een aal
moes schenkt. De handen lezen bestaat
eveneens nog: in de hand liggen de ge
voelens van de ziel en men leest er de
levensloop uit. Een andere toverwijsheid
is het geschriften lezen: uit iemands ge
schrift leest men zijn karakter. Tegen al
de kwade uitspraken van déze en andere
toverwijsheid bestaan er middelen. De
talisman weert alle bcze invloeden af,
die der sterren voornamelijk.
Een talisman, is een voorwerp van
steen of metaal, juwelen zelfs... geluk-
steentjes, klaverblaadjes, dierentanden,
paardenijzers en duizend andere prullen,
die men, op het eerste beste kraampje
van een foor kopen kan of aan een rond
leurder.
In de oudheid «achtte men reeds de ju-,
welen en edelgesteenten, niet alleert om
hun schoonheid en zeldzaamheid, maar
vooral om hun geneeskundige en tover-
krachligè eigenschappen. Onder de edel
gesteenten waren er die de duur des le
vens, de gezondheid, de wijsheid, de rijk
dom, de liefde voorspelden en bsvoor-
deligdeii; andere waren noodlottig, zet
ten de mensen aan tpt luiheid, andere
tot vrèes en weemoed.
Tot daar het geloof in natuurlijke we
zens. Nu een woord over het geloof aan
de zoge-
spitse kin, hangende lippen én scheve
tanden; ook tooh sohls thooie liieisjès kon
men betichten, van verbond met de
duivel.
Eeuwenlang geloofde men aan nach
telijke uitvluchten der heksen naar de
Sabbat. Doör het gebruik van zekere zalf
éft van zekere dranken, vervielen ze ln
èen toestand van verdoving of slaap,
waarin ze wilde dromen en vreemde zich
ten hadden, die ze voor werkelijk hiel
den. Na hun ontwaken vertelden ze van
tochten die ze meenden gemaakt te heb
ben. Op een bezemsteel of op een spinne
wiel gezeten, vlogen ze door de schoor
steen uit, ook reden ze Wel op hurl duivel
die in de gedaante van een bok buiten
stond te wachten. Snel gingen ze dan
door de lucht. Op een verzamelplaats,
meestal een bergtóp of eèn gewijde bccm
ving te middernacht een gruwelijk feest
aan tussen heksen en duivels: eetmaal
clat eindigdé met dans en woest gezang.
Het geloof aan dromen en voortekens
is nog algemeen.
Welk zoet genot als men zich bêgaaft
Waant om te vliegen. Van de grond
zweeft men zonder moeite voort ever
stad en dorp, over veld en bos. Soms ziet
men in de droom landschappen, zo lief
en schoon als men ln werkelijkheid ze
aanschouwde. Maar van een andere kant,
welke vreselijke tonelen, welke tjzelijke
kunnen onze dromen
bovennatuurlijke wezens, over
zegde kunst der toverheksen.
In de verslagen over de heksenproces
sen in de jaren 1400 en 1500 lezen we
verschrikkelijke dingen. Hoeveel onschul
dige vrouwen zijn er dan niet op de
brandstapel gestorven, omdat het volk
ze als heksen aanzag, en dat er 'burger
lijke wetten gevonden waren om ze te
veroordelen. Werd Jeahne d'Arc niet als
heks cp de brandstapel geplaatst!
't Was in de tijd van verzwakt geloof,
van corlogen met hun aanhang, Van
plundering en verwoesting, van ellende
en verwildering van zeden. In die tijd
dat de oude gedachten aan geesten bij
't. volk terug opkwamen en de zwarte schrikgestalten
kunsten vooruitgang deden. In die tijd voorstellen,
dat de zucht naar weelde, lang leven, Er zijn mensen die zeggen dat som
kennis van de toekomst in alle rangen mige dromen hen iets voorsprileh: Ziekte.
van de maatschappij was binnengedron- dood van een verwant, vondst van ver
gen. Voeg daarbij dat het een bewezen loren of misplaatste zaken,
feit Is dat, er dan mensen werkelijk hun Dat dromen wel eens hun uitval lieb-
ziel aan de duivel verkochten om de ge- ben is niet te verwonderen, de geleerden
lleime krachten te bezitten. Daarmeé ken leggen de gevallen uit als heel natuur-
het volstaan om te bewijzen clat men ge- lijk. 't Lichaam rust, maar de geest werkt
makkelijk aan wondere verhalen geloof voort en die ziet veel duidelijker dan
hechtte. het lichaam.
Men spreekt van duizenden en dui- Voortekehs worden altijd geducht. Een
zenden die in een tijdverloop van 200 jaar ongelukkig voorteken te het als meh
als toverheks veroordeeld werden. Velen eerst een oude \fouw ontmoet, als men
verdienden wel een rechtmatige straf, eerst door een vrouw nieuwjaar gewenst
maar tevens zijn er duizenden onschul- wordt. Komt men schapen trgen op reis,
dig gestorven door de haat der medemen- men zal welkom zijn waar men toevalt,
•sen aangeklaagd. Ziet men 's morgens een spin, dan is het
Een niets was voldoende om ergens de druk; des middags, geluk: 's avonds hoop,
kwade handte ontdekken. Zelfs nu Pronken van de schouwpijp te nieuws
nog bestaat het geloof in beheksen van te ontvangen. Met dertien aan tafel,
het vee. het droogvallen van de koe, de voorspelt de dood van een genodigde,
sterfte in de stal, de ziekten bij de kin- Twee messen gekruist te ongeluk. Èen
deren, aan toverij toeschreven, 't Was spiegel, een zoutvat breken is zeven jaar
genoeg voor een vrouw oud en mismaakt ongeluk, enz...
te zijn cm toveres genoemd te worden Met een woord veel begrippen uit het
en beschuldigd van alle sterften of ziek- heidendom, leven nog onder ons volk
ten die in het ronde geschied. voort en zeker is het. dat waar het ge-
De toverheksen zo geloofde men en loof verdwijnt, het bijgeloof haar tnecs-
sommlge lieden nu nog waren m'est terschap voert.
lelijke oude wijven met kromme neus, F. R. BOSCHVOGEL.
''ia»e3jifti9«waawi!!5Ba«*
-*>
Na in de loop van het kerkelijk
jaar de mysteriën onzer verlossing
gevierd te hebben, gaan wij van
daag' met dankbaarheid terug tot
het begin en het doel van alles: dé
Drieëne God.
Er is maar één God, en op Ver
schillende manieren kunnen we be
wijzen dat er geen verschillende
kunnen zijn. Die God échter, dié
één is naar natilür en naaf Wezen,
is drievoudig in persooh.
Deze drieheid in de eenheid va»
God begrijpen we niet, 't is eeli
mysterie dat we moeten geloven en
Waaraan al de waarheden van ons
christen geloof vasthangen.
Van God, de Drieëne G:d, komt
alles vcort en aan Hehi hrtfigt
alles gebonden. De scheppihg iti
het begin van dè wereld, éri voófèl
de nieuwe schepping door dé ge
nade na de zondeval van de, liiens,
is het werk van de Drieëenhetd.
Die nieuwe scheppihg. het geheini
Van onze verlossing, waardoor Gööf'
wijsheid én liefde dé kloof tüséëtl
God en mens wonderbaar hééft
overbrugd, hebben wij in "dé afge
lopen maanden gevierd.
God de Vader zond in Zijn grttts
liefde Zijn enige Zooii naar dè we
reld en leverde Hém over, om dè
slaaf vrij te kopen. Christus kwsiil
en s-hóttk dóór Zijn dood hét inièU-
we leven aan dè mensèli. Als over
winnaar keerde hl.) terug natr dé
heme1., waar Hij nu Z-teit, in heer
lijkheid en steeds bij de Vader tèn
béste spreekt voor Zijn broeders
(Wij), ondat nllên mógïn konlen
wévi' Hij hen is voorgegaan,
Ds H. Geest tenslotte zet hét
werk vfln Christus voort op aarde
èn Wanneer het voltooid zal zijn,
zal Hij de Kerk ovrgêven pan dé
Zoon en Deze zél haer aanbieden
aan de Vader. Deh zal eeuwig hét
alleluia kUllkèn tot, lof van df
allerheiligste Drisëenheid.
Heel ons christen leven is door
de H. Drisëenhèid ortirj.ngd. Al de
sacramenten rn zegening 'tt die we
ontvangen, gebe-wen in Naam van
de goddelijke Triniteit. BIJ liét
Doopsel begint het christen levért
ln naam vaii de Vader, VSh dè
Zoon en van dc ft. GêéSt-..» maar
bij de dood eindigt de christen zi.in
vertoeven op deze aarde met dé
nrlesterzegen in naam vfth dé
Drleëenheid geschonken.
Iedere dag, ieder werk, leder ge
bed. moeten we beginnen met hét
kruisteken, zeggend: «in naam dés
Vaders en des Zoons en des ft.
Gpêstés.Vooral de Zondag méié-
tdfi we zó heiligen, dat, het een
dag VRn hulde en lof weze, aan dé
Drleëenheld geschonken.
Uitwendig zullen we ons geloof in
dit H. Mysterie tonen door allér'él
godsvruchtspraktijken, i n w n dt
monten wé sterk geloven Irt hét
werk van de drie goddelijke perso
nen: van de Vader onze Sehepuff.
van de Zoon onze Veriossêr en vaft
de H. Geest, onze Heiligmaker.
Terecht past ons na. de viering
van dé Mysteriën van onze verlos-
sing van dieogemeende dankbaar
heid jegens God. die ons zozeer be
mind heeft. Wij zullen onze dank
baarheid tonen, door te leven
overeenkomstig de gaven, die trij
ontvingen. Ons leven zal een schêt)-
sel waardig zljrt, als dank tót dé
B-dip,uier: otlW verloste ztél Z.è'
van hét Kirtrte-heo Góds domrirnli-
een weren, ete rMhk tot de Vwlos-
S*Ï; nn7,ó hajhgftj-'vajjgli gen^e zal
"ru"hHv">rhrid (riHenken en dé
HèiliSJtnaker roemen
E. O-