Is er daar niets tegen te doen Vreselijk verkeersongeval te Pittem Pogingen tot Stabilisatie ZiilMflMIltt WaarzeggersTovenaars andere Volksprofeten en AG KLAPPER De Boemerang UllllllflIlillllillIHMIIIIÜIIII Brief uit Brussel van het inavisme En dat is mijn gedacht... 'fSTAL IN NORMAAL- Zaterda KEIZER KARELSTRAAT, 83, BRUGGE -T.: 337.39 COMMEfC/EJE KpELAPFAffATEN Toonzalen, 5 Zuidsandsfraat Twee jongelingen van vooraanstaande Kortrijkse families verloren erbij het leven HOOL TE TORHOUT Zwaar verkeersongeval te üwatrecht Illlllllllffillfllll! Telefoon- in Amerika ■t HET WEKELIJKS NIEUWS EEK V AN 1!» TOT 25 Mfel fe dagen lehgen met 14 minuten, WEERSPREUK Veel öluveer ln Mei, ZingC de boer: «Jochèi!» ZATERDAG 18 MEI Quatertemperdag. Pet-nis, Celeattn, tvo, lvonne.. Misdag voor rechtsgeleerden, op te 4.06 U-, onder te 19.28 uur. Geboorte van de Vlaamse schll- I der 'Jafob JOrdaens, die vooral i. bekend is om zijn doeken, die j tnferelen uit het dagelijks le- j ven voorstellen, z Geboorte van de Turkse staats- man fen generaal Keüial Ata- turk. 5' Geboorte van Arthur Meule- 5 mans, een onzer grootste Si Vlaatiise componisten. 7 ZONDAG 20 MEI H. Drlevuldighêldsfcest. IBernardljn van Slena, Bdelbert, 'j Ulrlk. lop te 4.05 u„ onder te 19.30 u. J Dood. van de Genuese zeevaar* l der Chrlstdffel Cöltimbus, cmt- 51 dekker van Amerika, Geboorte van Honoré de Bal- zac, Frans romanschrijver, die J ih zijn werken van een pessi- - niistisch realisme getuigt. I MAANDAG 81 MEI Srimotheus, ValenS, Ghislena, ij Ansfrled, Goderik. #>p tè 4.04 u., onder te 19.31 u. Volle maan te 9.45 uur. j. Geboorte van de Duitse schil- der en etser Albrecht Öürer. vi Geboorte Van dè Vlaamse Priester-dichter August Cup pens, van wie verschillende 'J werken door I,odewijk Devocht 9 getoondlcht werden. I Dood van de IJzerheld FIrmin jl Deprez. >i Aankomst van Lindbergh te r, Parijs, na zijn ophefmakende 3 Oceaanvlucht. J DINSDAG 22 MEI elulia, Emlel, BUswlnde, Rita van fiCascla. tóp te 4.03 u., onder te 19.32 uur. t Geboorte van de Antwerpse H drukker Jan Moretus. ij( Geboorte van de Duitse mu- slcus Richard Wagner Overlijden van Victor Hugo. Frans dichter en romansclirlj- f. ver. i W OENSDAG 23 MEI [.Jésiré, Guibert (Wijbrecht). (PP te 4.02 u., onder te 19.33 u. Geboorte van de Zweedse bo tanicus Carl Linnaeus, die de S" basis legde van de moderns plantenkunde. Dood van de Vlaamse zende- i'< ling Pater De Smet, apostel der 1 Roodhuiden. DONDERDAG 24 MEI j H. Sacramentsdag. V Vróuw Hulp der Kristenen. ÖI. Johan van Prado. Up te 4.01 u„ onder te 19.84 u. ÉDood van de Poolse stèrrén- l' kruidige Copernicus. Hij werd 'l grondlegger der moderne stfer- renkünde, door zijn theorie 'f dat de planeten ln c.lrkelvor- 2 mlgé baiien rond de zon we'h- h t.'i-n. Ïp Geboorte van de Zuid-Afri- kaaüsé staatsman Jan Smuts. ,1 VRIJDAG 25 MEI i^regbrjus VII, Urbaan I, Adlie- 1 nar. Z... Jan van leper. Ijip te 4.00 u.. onder te 19.36 u. Dood van de Zwitserse kerk- hervormer. Calvtjü. t.Geiioêvte van Julius De Geyter, Vlaams letterkundige. Overlijden van de Vlaamse scHrl jf.itef Jeanne Van de Putte, të WEEK8PREUK gé de fouten ln uzelf ontdekti uge ze niet verbergen, maar ver- i n. ;i f'olksheilige van de week: ',)e H. Goewaerf ,te-erd te Arnèke j Méimkand is de maand der .-bedevaarten, die naar ails ,,rn ln binnen- en buitenland 'Vhomen worden. Naast eigen be- 'i-tplaatsen, worden ook de ge- fporden ln; -Noord-Frankrijk be- ip .zo onder meer dit van O. L. van Boulogne, wens de terugreis van deze be- ,rt zal men nooit nalaten te liilddcn te Arnèke, ivaar de Hel- Atoéwaèrt heel speciaal vereerd Over déze volksheilige geven Wonder enkele bijzonderheden. CH: Goëwaert Werd gebofeu te Ae. op het einde van de tiende A Na ernstige opvoeding en ult- 'mnde studies, trad hij als kloos- !ijg ln de abdij van de H. Bene- N te Altaüch. Hij werd verder met het vormen van andere Vu. Hij deed parochiezielzorg "ie Jaren 999 tot 1003 ln de 5; van Cassel eh Arnèke, in '-Frankrijk. Toen de H. Bern- Jblsschop van Hildesheim, stierf 9i0, werd de H. Goewaert tot op- gekozen. IA bisschopswijding gaf hem iie krachten om zijn zwaar ambt Kr vullen. Hij stichtte scholen, Ie seminaristen, herstelde ker- jbouwde hospitalen. Binst zijn 11. deed hij reeds mirakelen. Hij ,'jde 4 Mei 1038 en werd in 1131 i'"'aus Innocentius III heilig ver ijl iljH. Goèwaèrt wordt vooral aan- SM tegen rhumatlsmus, sciatica, j, Niet zonder reden komen de ide aanroepingen voor in z'n 11- jile door uw wonder levèn en ,elen de glorie Gods alom ver- t at hebt. 'die van dén Here de gave ge- s';4 hebt, én magt om wondere Viert tè doen. i.ldle van God bezonderlyk be- i zyt dé menschen te genezen et vliegende fleurezyn, syatica, op. A propos van al die schone filmportretten en affiches die hier en daar langs onze straten hangen om de mensen aan te lokken, verleden week kwam lk weerom cyriel en Emmeranske tegen. Ze waren alle twee het hart ln. Wat clat we nu tegen gekomen hebben't Zijn wrede dingenzuchtte Emmeranske. «Die snotter!» grolde Cyriel bij zijn eigen binst dat hij zich halvellng omkeerde om zijn gepaktheld te verduiken. Ik stond lijk van d'hand Gods geslagen. Er zijn algelijk geen ongelukken gebeurd zeker?Neen 't maar allé, het trekt er wel op vertelde Emmeranske. «Onze Georges, ené! Het vas al een dag of vijf dat lilj 's avonds achter tijd thuis kwam van 't college. We sloegen er niet veel geen acht op. HIJ had een vergadering gehad of zijne professor had hem gevraagd om een commissie te doen. lederen avond kwam hij met een anderen uitvlucht voor den dag totdat ik achter enige dagen het spelleke maar half meer betrouwde. Gisterenavond, als 't al zeven en half was, heh lk mijnen neusdoek gepakt en 'k ben hem tegengegaan. Weet ge waar dat ik hem gevonden heb. Aan den ingang van de cinema met een van zijn maten. Ze stonden daar een voor een al die portretten te bekijken, 'k Bén zonder dat ze 't gewaar Werden achter hen gaan staan en heb uit kurieitzetett die dingen ook eens bezien. Om omverre te vallen! Is er daar ln 's hemels naam niets tegen te doen? Weten de mensen die zulke dingen langs de straten en bij hun cinema lnstallerén wat dkt ze bezig zijn! Het gemeenste van 't gene dat er ln de film komt, zaken die bij de kinders en de jonkheden niet anders dan slechte gedachten en goestingen opwekken, hangen daar in 't publiek. Een eerlijk mebs durft met geen zulke dingen bezig zijn: is er gedurig op bedacht om er zijn kinders van af te hoüdeh. Daar wofden ze vorengesteld als lokkende reklame voor een avond schoon verzet. Kinders streng geweigerd hing er in vette letters tussen al de printen maar 't was Juist met de slechtste portretten dat ze reklame maakten. Hoe dikwijls dat onze Georges daar al gestaan heeft weet l.k niet. 'k Ben er 't hart van in en Cyriel ook. 't Is alzo dat ze ons jong volk slecht maken. iX Wat moet een mens daarop zeggen! Zijn schouders opste ken en toegeven dat het waar ls. Meer kunt ge niet. Vuistett maken in uw broekzakken of er luidop schande van spreken, maar wat haalt het uit? 't Is d'enige manier om volk te krijgen zéggen de ciiiemabazen. Ge kunt U afvragen welk volk dat er zich daardoor laat verleiden om dit... en misschien nog erger te zien. Intussen moogt ge overtuigd zijn dat het de dood van veel mensen betekent, ook als ze nooit een cinema van binnen zien. Die halfnaakte filmsterren die daar verleidelijk hangen te lachen kunnen er weinig van onze Jonge gasten voorbijgaan zonder dat er lets in hen gekwetst wordt? Ze mogen U nog uitschelden voor een ouderwetse trunteman en beweren dat eèn mens den dag van vandaag tegen zulke dingen verhard is. Allemaal lui! De werke lijkheid is helemaal anders. De kinderkoppels langs onze straten en zelfs in onze scholen, de vuilsprekerij onder de kinders en de jonge gasten en veel erger diligen nog zijn daar om dat te bewijzen. Georges is nog een jongen van goê volk. Emmeranske en Cyriel zijn er mee begaan, ook en vooral dat hij een schone, treffelijke vent zou wordèn. Het zal hen veel rooi kosten om te herstellen wat er in hem kapotgeslagen werd. Maar wat moet er gebeuren met die jongens en meiskes uit gezinnen waar vader en moeder meer met andere zaken bezig zijn en minder aan dacht schenken aan de opvoeding? Rampen die ganse levens in een verkeerde richting doen lopen! Kinders streng geweigerd! Maar de foto's mogen uithan gen. Hoe meer blote plaatsen er op zijn des te aantrekkelijker is de film. Lichtzinnige baletten of gewaagde beelden die maar een klein momentje jln de film voorkomen, bijna niet te zien zijn en van weinig oNfeeen belang ln het geheel, kunt ge bewon deren in al hun gevaarlijke schunnigheid. Daartegen protesteert de staat niet. Dat ls niet staatsgevaarlijk! en pleegt geen aan slag op de burgerdeugd. Alleen bloedige gevechten, revoluties die de kinders wild zouden maken moeten ze wegknippen. Voor de rest hebben de officiële keurders een Wijde mouw en eèn gerokken geweten. Dat ons volk in onzedelijkheid ten onder gaat heeft dat geen weerslag op onze toekomst? Er wordt zoveel gekletst over de rechten van de mens. Maar daar zijn ook nóg mannen en vrouwen, vaders en moeders die willen geëerbiedigd worden. Ze hebben een schóne opvatting over het leven en ver kiezen de die en geen andere aan hun kinders door te geven. Ze hebben zeker het recht van ongehinderd langs de straat te kunnen gaan, zonder gedurig te moeten vrezen dat hun opvatting of die van hun jongens in gevaar gebracht wordt én dat ze bijna publiek belachelijk worden gemaakt, omdat ze anderszijn. Laat ze binnen de zalen tonen of Uithangen, wat ze verkiezen. Die van een ander gedacht ls blijft er bulten. Maar dat ze ten minste dè straten vrij laten en er gèert riolen van maken. or er daar niets tegen te doen ls? Oordelen de bevoegde instanties misschien dat het er nog door kan? Moest Iemand dooi de straten lopen gekleed of ontkleed lijk een van die bevallige danseressen die daar afgebeeld zijn, ze Zouden moord en brand roepen en hem opsluiten. Ware het erger? Ze moeten de vrijheid eerbiedigen van de uitbater? Maar ln naam van de vrijheid mogen de gewetens verkracht worden en de zedeloosheid aangepreekt. Waar gaan We daarmee naartoe? Binnenkort leven we in de wildernis! Wat er tegen te doen is? ingrijpen! Kordaat en onverbid delijk! Om die gezinnen die nog geen goesting hebben om zich to laten verbeesten en de krachtreserve van ons land uitmaken tle'. mogelijkheid te geven van schoon uit te groeien en... de toekomst van ons volk te redden. KWAPENNINCK. 19 Mei 1951. Bladz. 2. J. X&CETEIB&CLE INGENIEUR A.I.G. T&uft&h Ztovï p de nacht van Zondag' op 'A'dag drongen onbekenden bin- J.rn tie Normaalschool en kon- Ar de hand leggen op een geld- JfiAn ruim 40.000 fr. ,r verluidt, zou de politie op h'oed spcor zijn van de daders, jï ukkig had men een paar da- fcf'oordien een belangrijke som ly brandkast weggehaald, l.j. (Roe-Ware). -_ Mijn eoon, ge- in 1932, teas de oudste van S Hi) u-erd reeds opgeroepen (uje keuring te Roeselare en ge- i bevonden. Op 24 April 1951 is jt'fiHê kind géboren. Kan deze zoon i'iiten als milicien uit een gezin V kinderen? fj^ten fit] tussen 1 en 20 Januari .1 een aanvraag heeft Ingediend V het KPiripentebestuur waar hij I,, t.r de militie Ingeschreven is, om 1Jaar uitstel te bekömeh, kan Jl. onbepaald uitstel aanvragen Pig de lichting 1953, waarbij hij ,,'dt Ingedeeld, yl fidten lrtj dit echter niet heeft «vaan. zal vrijkomen niet meer i jijellJK Zijn. Er moeten Immers Jrrlöderén ln leven zijn, óp het, li:,nbllk dat de aanvraag ingediend Velt, dtis tussen 1 en 20 Januari e~ MllUle-vragennussi nat ,'t ienste van iedereen die moel- .den tvll opgelost zien. Bij Ieder /'.Nag dient. 20,fr. in de Vraag- blt'pvopgd ten einde (Ie kos- t 1 dekken. De Bus Staat open iedereen. Gevallen van pokken te Tilburg ei- Vugbt Te Tilburg' en te Vught, Neder land, werden ln totaal een 38 ge vallen van pokkenziekte ontdekt. In de tweede plaats een chauffeur Uit Tilburg die regelmatig een was serij te Vtlght bezocht. De man mocht daarop de wasserij niet meer verlaten, de meisjes welke er werk ten werden er ook geconsigneerd en een soldaat die was aanbracht moest er ook maar blijven. Herinenting werd op grote schaal heringezet in dit gewest. 29 perso nen uit Tilburg, die een Rome-reis wilden aanvangen, mochten niet vertrekken. Wie in aanraking kwam met besmette personen moest in quarantaine. Een jonge man uit Breda, die na 'n bezoek aan Tilburg' besmet werd door de pokkenziekte, is aan de ge volgen ervan gestorven. Een ziekte geval werd ook vastgesteld in het gevang te Breda, met het gevolg- dat al wie zich in de gevangenis bevond, tot zelfs de bestuurder toe, in quarantaine werd gdsteld. Twee doden. Een autovoerder rijdend langs de grote baan Brussel-Gent, richting Gent, bemerkte plots eeli oude man die op onvoorzichtige wijze de straat dweerste, dit bij het door rijden van de Gemeente Kwatrecht. Om de man te mijden zwenkte de autovoerder af maar botste hierbij op een tweede aüto die uit tegen overgestelde richting aanbolde. De eerste auto, door de bekomen schok begon rond te draaien als een tol, reed de ouderling en nog een an dere vrouw cmver, sloeg nog tegen een derde auto. om tenslotte te pletter te lopen tegen een muurge vel. De aangereden ouderling, die door zijn onvoorzichtigheid het ganse ongeval had verwekt, even als de aangereden vrouw, werden op slag gedood. Van de Inzittenden van de drie auto's was er als bij wonder geen enkele die ernstig letsel had opgelopen. Een vreselijk verkeersongeval. Maandag ji. te Pittem voorgeval len, dompelde twee vooraanstaan de Families van Kortrijk in diepe rouw. De' 20-jarige Guido Muiier, stu dent van RJhetorika aan het Sint Amandscollege te Kortrijk, zcon van Senator Arthur Muiier, had Maandag jl. de toelating verkregen om een ritje met de nieuwe auto Packardte maken en bij avond zijn moeder te gaan afhalen naar Ledegem, waar zij moest deelnemen aan een feest van ere-communie. Afspraak werd gedaan voor 18 uur De 21-jarige Lieven Yserbyt, zoori van de welbekende Kortrijkse Dok ter Yserbyt, student van het laat ste jaar aan de Rijkslandbouw- school te Melle, vriend van de jonge Guido Muiier. zou de rit meemaken. Op het gestelde uur van de af spraak kwamen de jonge lieden niet toe; de tijd verstreek en zo werd men te Lediegem ongerust. Informaties werden naar alje rich tingen genomen, tot het ontstellen de nieuws vernomen werd: beide jongelingen waren het slachtoffer geworden vq,n een verkeersongeval. Vermoedelj'k hadden beide jonge lingen met de nieuwe wagen waarmede de Zaterdag voordien nog een ritje met een chauffeur werd gemaakt om er volledig mede vertrouwd te geraken een rltjè naar de kust gedaan en reden rond 17.30 uur in volle snelheid langs de baan Brugge-Kortrijk. Dichtbij Pittem wilden zij een an dere wagen, die een rüime snelheid ontwikkelde, voorbijsteken, maar de jonge Muiier moet het stuur van zijn wagen hierbij kwijt zijn ge raakt. De auto vloog enkele meter in zig-zaglijn over de baan, reed tegen de kop van een duiker en sloeg te pletter tegen een electri- sche paal, die afknapte en op de stqikte. hoop nog toe op de auto neer- Ooggetuigen snelden onmiddel lijk toe. Geen kreet steeg nog uit de ivageii. In de totaal versplinter de wagen lagen twee jonge man nen tegen elkaar gedrukt, de ene met de romp practisch in twee ge rukt, de andere met het hoofd let terlijk verpletberd. Dit midden een onbeschrijfelijke warboel van ver wrongen ijaer en wrakstukken. Een bijgeroepen dokter kon al leen nog de dood Vaststellen. Een priester diende de overledenen nog het H. Oliesel toe. Met moeite kon den hun lijken uit de wagen ge borgen worden. Guido, die met zijn ouders in de Groeningestraat te Kortrijk woont, is het zevende kind uit het gezin van 9, waarvan slechts 2 zonen. Zijn oudere broer viel als slacht offer van een tijdtooom, bij het groot bombardement van Kortrijk, tóen hij in het huis van zijn oom aan de opruimingswerken meehielp. De lijken van de beide slacht offers werden Woensdag naar de respectievelijke ouderlijke woningen overgebracht. Dit vreselijk ongeval verwekte niet alleen te Kortrijk, maar in gans WesbVlaanderen een grote be roering. Te Kortrijk zelf stonden beide jonge sbudenten bekend als flinke, sportieve en joviale jongens, die van iedereen gegeerd werden. Met de ddepbeproei'de ouders heeft iedereen deernis. De begrafenis- pechtlgheden hebben plaats, voor de Heer Guido Muiier Vrijdag te 11 uur, in O. L. Vrouwkerk; zijn makker wordt begraven 's anderen daags in dezelfde kerk, te 11 uur insgelijks. Het bleek onmogelijk, zoals de fa milies het hadden gewenst, beide slachtoffers te samen ten grave te laten dragen, daar de O. L. Vrouw- kerk in volle herstelling is en de kerk stellig al te klein zal zijn voor één dienst. inhuldiging van het nieuw station te Koksijde Zaterdagnamiddag 19 Mei te 16 uur zal tijdens een korte plechtig heid het nieuwe spoorwegstation van Koksijde geopend worden. Op de lijn Veurne-Adinkerke werd in derdaad een station voorzien voor Koksijde. Voor het ogenblik is nog alleen maar het petron in gereedheid ge bracht doch eerlang zal het sta- tiongebouw zelf opgetrokken wor- deri. Om 16.15 u. zal de trein toeko men met de personaliteiten die tot deze openingsplechtigheid zullen overgaan. Speciale autobussen die vóór en na deze plechtigheid zullen dienst doen, worden ingelegd voor de richtingen Koksijde-Dorp, Koksij de Bad en St-Idesbald. DE KOLONIALE LOTEÏflJ lanceert een nieuw plan voor de normale schijven. 34.218 loten voor een totaal van ACHTTIEN MILLIOEN door het toeval verdeeld in vijftig trekkingen. 30.000 loten van 200 frank. 3.000 loten van 500 frank. 600 loten van 1.000 frank. 240 loten van 2.500 frank. 240 loten van 5.000 frank. 60 loten van 10.000 frank. 45 loten van 20.000 frank. 15 loten van 40.0-00 frank. 15 grote loten van 100.000 fr. 2 grote loten van 1.000.000 fr. Het supergroot lot twee en een half millioen. Het biljet 100 fr. - Het tiende: 11 fr. VOLGENDE TREKKING VOLGENS HET NIEUW PLAN: ZATERDAG 2 JUNI TE VERVIERS (d-1845) SPECIALISTEN Bij de Moki-Indianen in de Staat Arizona van de Verenigde Staten, en bij andere primitieve volken in Australië, Indië en Soedan was eer tijds een eigenaardig houten wapen in gebruik. Het Was een lang stuk hard hout dat enigszins afgeplat was en in het mlddèii gebogen. Naar de uiteinden liep het smal toe. Het vertoonde enige gelijkenis met het blad van een vliegtuigschroef. Dit wapen heeft algemene be kendheid verworven onder de naam die de inlanders uit Australië eraan gaven: Wor-mur-rang'. Dit woord werd later verengelst tot boome rang, ook wel boemerang. Ais men de boemerang onder een hoek van 35 5, 45 gradefi naar bo ven werpt stijgt hij al draaiende naar omhoog. Op een zeker punt keert hij om en komt terug op de plaats waar hij opgeworpen werd. Dit, geschiedt ook als hij horizon taal wordt voortgeworpen. Nu spreekt men in overdrachte lijke betekenis niét zelden van een boemerangwanneer men het hebben wil over iemand die een actie onderneemt waarvan de na delige gevolgen, die hij voor een ander bestemde, in hoofdzaak op zijn eigen hoofd terugvallen. Net zoals het sikkelvormige werphoüt terugvalt naar' de plaats vanwaar het geworpen wérd. Wij hebben in ons land zeer er varen specialisten van de boeme rang. Deze week geven de socialis ten met grote virtuositeit een nieu we demonstratie in hun interpella tie -ofte boemerang-succesnummer over het incivisme. Simpele luiden altegader: hoort ehde verneemt ende staat versteld. HELDEN UIT PAPKARTON Het succesnummer ls daarom nog geen proefnummer. Niet zolang geleden hebben de so cialisten met een andere boemerang naar onvergetelijke successen ge streefd, toén zij de weerstandsda den van sommige officieren in het bijzonder en het crediet van het le ger wilden ter sprake brengen om de Minister van Landsverdediging en de regering zelf te treffen. Zij vroegen en eisten een onder zoek van de weerstandstitels ln hét leger. Toeh stelde men een alge meen onderzoek voor naar alle on rechtmatige weerstandstitels. De socialisten krabbelden toen, cito, subito presto terug, sloegen de boe ken toe en wisten met een gebaar Van zalvendè verzoening al hun scheve verdachtmakingen weg. Hun chantage met de weerstand werd eèn boemerang. Zij Wisten zeer goéd dat een algemeen onderzoek Hun goed kón doen. Zij wisten zeer goed dat talloze papkartonnen hel den van de weerstand in hun eigen rangen geen deukje konden vérdra- Hef leven In Amerika Zijn nu meer dan 42.000.000 telefoons in gebruik. Dit betekent, dat van elke 100 inwoners er 27 een telefoon op na houden, hetgeen een record is. Er zijn slechts 5 andere landen, die meer dan 15 toestellen per 100 inw-cners bezitten. Dit zijn: Zwe den met 22,8; Canada met 19,6; Zwitserland en Nieuw-Zeeland met 18,2 en Denemarken met 15,8 toe stellen per 100 inwoners. Rusland is het armst aan tele foons: het heeft minder dan 1 toe stel voor elke- 100 inwoners. En die toestellen zijn dan nog in handen van de staat, terwijl het gebruik ervan niet helemaal zonder risico van meeluisteren door ongewenste derden is. Per jaar worden in de Ver. Sta ten 52.850.000 gesprekken langs de draad gevoerd. Het kunnen er ook een paar meer of minder zijn, maar aan een net zo volgeladen, mist men een paar .gesprekken niet. Op het platteland alleen al zijn 28 millioen toestellen in gebruik; Zie vervolg hiernevens SUF" (VERVOLG) van de staat "kal in handen krijgen, omdat er tenslotte maar twee grote en twee kleine partijen bestaan. Maar in Frankrijk bestaan er een dertigtal. De eerste resulta ten van het nieuw systeem zullen dus nog niet van meet af aan een zeer stabiele regering betekenen. Als éerste gevolgen zullen alleen kunnen tellen: een inkrimping van de communistische effectieven en een uitschakeling van bepaalde partijen. Het systeem zelf brengt het mee. Om zoveel mogelijk te halen zijn de verschillende partijen nu ver plicht blok te vormen of te appe- renteren. Zo zien wij de Derde Machtthans duidelijk naar voor treden, nl. de radicalen, de S.F.I.O. socialisten en de M.R.P., de par tijen die in feite sedert vier jaar ongeveer alleen de opeenvolgende regeringen hebben gesteund. Met de tijd kan het niet an ders of die drie zullen hun onder zij worden wel erg veel voor het voeren van familie-praatjes benut. De Amerikaanse telefoon is geen staatsbedrijf zoals bij ons. Het hele netwerk is in handen van niet min der dan 5.600 particuliere maat schappijen, die alle bij elkaar meer dan 600.000 employés in dienst heb ben; Verreweg de grootste maat schappij is Bell Telephone Sys tem»; deze maatschappij bezit on geveer 82 van 't totale telefoon bedrijf. Er is natuurlijk geen enkele Amerikaan die aan. al deze interes sante gegevens denkt wanneer hij zijn phone gebruikt. linge geschilpunten door compro missen moéten uit de Wég ruimen én op de lange duur één partij worden. Aan de andere kant zien we dan ook 'n nieuwe groep opduiken De Vierde Machtdie de volgende partijtjes groepeert: onajhankclij- ken. boeren, partij van de vfijheid en linkse republikeinen. Naast die twee groeperingen die in de beginne allerhande goochel toeren zullen moeten uithalen om hun samengaan in dit kiesdistrict en hun niet samengaan in een ander te verantwoorden, staan dan de twee grotenDe Commu nisten en de Rassemblement du Peuple Fraiigais van generaal De Gaulle. Het is moeilijk te voorspellen hoe het zal verlopen volgens die nieuwe formule. Alleen kan Méti enkele gissingen maken omtrent het voeren van de campagneDe communisten zullen voort de ge wone schlagers zingen. De R.P.F. zal vooral speculeren op het com munistisch gevaar en ae zwakheid van het vroegere regime, terwijl de 3en de 4." macht, moeilijk inwen dig totaal t akkoord de snaar zul len bétokkelen van de verdediging der republikeinse en democratische instellingen tegen elk dictatuurge vaar van recht of links. Hoe de Franse bevolking zal reageren is voorlopig een raadsel. Maar in het geheel gezien en op middellange termijn moet. dit sys teem leiden tot een stabilisatie van het Franse politieke leven, wat dan een stabilisatie van de politiek in Europa ongetwijfeld zal be voordelen. gen en lelijk in fle vêrdrukklng sou. den komen. Daarom lieten ze alles maar lit. ver blauw-blauw. DE PAARDÉÜtRlL VAN DE SOCIALISTEN Na de chantage met de we«. stand die jammerlijk misluktê, gooien de socio's hét ovèr een an dere boeg. Ze proberen nu de chantage met het incivisme. En dat wordt zeker een even mooie boeme. ra lig. .'M Zij die het monopolie van de va derlandsliefde hebben schrijven in hun blad op 10 Mei dat het inéi- vlsme welig getierd heeft... maar bij de rechterzijde alleen. Beschéidenër kan het hlêt. Daar- om loont het zeker de moeite dè va derlandse herinneringen van de mannen van het gebreken geweer even op te frissen. Zij zeggen ddt Degrélle èrt Staf Deelercq Hun gróótste aanhang hadden in katholieke bürgermid- dens. ''rilli Het is vooreerst een verwerpelijke methode om dé vaderlandsliefde af te vlakken naar het plan van dé sociale klassen en van dé klassen strijd en de ehe klassé als vader landslievend te beschouwen èn dé andere als inciviek te dóödvérVén, Wanneer wij op hetzelfde plan Wil len antwoorden kunnen wij nét to goed de arbeidersklasse als colabo- rateur in de grondverf zetten, om dat duizehden vrijwillig' naar Duits land gingen wérken. Maar daar doen wij niet aan mee. De vaderlandsliefde staat tdrèii' hoog boven het peil van dé klas senstrijd. Maar ja, de sociaiistêh kunnen nu eenmaal niet anders dan alles te bekijken door de enge paav. tièbrii van hun bekrompen aftand se klassenstrijd, WEL BEKOME HET HEN! Met te verwijzen naar Dègrêllê en tutti quahti vèl-geten ze echter te zeggen dat al deze heerschappen stonden bulten enig partijverband van de katholieke partij. Zoveel kan. zeker niet worden ge zegd van Rik de Man, de geeste lijke leidsman van de Ë.S.P. Iti 1940 maakte deze een manifest bé kend Waarin hij de Duitsers als bei vrijders begroëtte en de arbeiders aanzette cm samen te werken tér verwezenlijking van de nieuwe orde, In 1940 drohgen Socialistische vakbondleiders aan op de samen, smelting van alle vakbonden ln éêii enkel organisme ln hét kader van deze zogenaamde niéuwe ordè. En veel vooraanstaande socialisten dié nu ln Kamér óf Senaat zetejéfi, stemden hiermede openlijk in. Met de mutualiteiten wilden dt socialisten op dezelfde wijzs tewerk gaan en alles in een mutualiteit 'samélismèltéh cm tévens op allé gelden de hand te kunnen leggen. Het blad vah dè socialisten Vooruitverscheen zónder enige censuur tót ln Juli 1941. Het moét wel zijn dat de socialisten bijzonder goed aangeschreven stónden bij de bezetter. Toch hebben deze nétte heer schappen de triestige moed tè schrijven in huh. krant dat hét iii- civisme aan de rechterzijde ligt. Wij zülleh zien hoévêr Hén dat alles brengt. Wanneer geheel het boekje van de B.S.P. opengedaan wordt en gars hét zendenregister van deze kop pensnellers der vaderlandsliefde en achttieiikaraatsè incivièkêhvrétèrs .is afgeleZén zullen wtj zién dat zij met deze nièüw'ê bdfiflerang al hun vorige records gebroken hébbêrt, Wel bekome het heh! pas, drieeenheid 15-5-51. V. WE3TERLINCK. Ge hoort het, we hebben het hier van- ffgt ^it 6P HOg dlSp daag over een bijzonder puntje der folk lore: het volksgeloof, meer het bijgeloof dat overal nog levend is. Èn dat overal nog groeit en woekert. Want waar het ware geloof vermindert, daar groeit het bijgeloof: 't Is triestig, maar 't is alzo. O, dat volksgeloof... Veelvuldig zijn de ingebeelde wezens die in het volksgeloof bestaan. De sim pele natuurmens werd Immers getroffen door de natuurkrachten die hem omga ven; luchtgesteltenissen: stormen, wind, duister en klaarte, op- en neergaan der zon, en daaraan hecht hij een ziel, een leven, gelijk aan het zijne,' en geeft er een naam aan. De geesten die ronddwalen zijn ver schillend van aard. ïn uit liet hout van Thor loeide dat er oorlog kwam en vrede wanneer de essen De Elfen bewonen een wonderrijk dat zongen. De geloofspredlkers, de woorden de natuur is. De onweerselfen slingeren van Paus Gregorius den Groote indacli- de dondersteen en openen met hun to- tig, dat niet alles moest vernietigd wor- verroede de wclkenschat, de windelfen den wat het heldendom betrof, maar dansen rond fluisteren, zingen en hullen enkel van zin gewijzigd, brachten aan die door de bomen; zweeft de nevel over de bomen en nabij de bronnen een beeld bomen, de schenen hangen hun was te van de Zaligmaker of van de O. L. Vrouw, drogen, de herfstdraden zijn hun gespin Zo vermoeden enkelen dat het kapeileke en de aardgeuren bij 't morgengrauwen van Wijnendale, bij Torhout, zijn. ont wijst dat ze koeken bakken voor het staan dankt aan 't lentefeest van onze nijverig landvolk. voorouders. Naast de Elfen zijn de kabouters met Spijts hun bekering gingen ze toch de oudachtig gezicht die soms de mensen zegepraal van de zomer vieren, op dc dienstig zijn in het kuisen en het schu- winter Toen st chtten de gelocfszende- ren. maar ook ondeugend hun plagen en Ijus®11 het kapeileke te Wijnendale aan alles onder te boven stellen. Als tegenbeeld staan de reuzen, ge vaarlijke wangedrochten, die de mens vrees op 't lijf jagen. Benevens deze natuurgeesten komen de verkeersels of spoken. De ziel was voor de fontein op de Eremijtihoek. En het lentefeest werd op krlstelijke wijze ge vierd de feestdag van O. L. Vrouw Bood schap, zijnde 25 Maart. Het Vlaamse volk is diep godsdienstig en vroom, gans het leven ls er van door- onze Germaanse voorouders, een wezen drongen, maar toch geen te zo bijgelovig', dat na de dood nog een tijd midden de hecht aan natuiur ljke en gewone hulskring verbleef. Zij vertoont zich eeP bovennatuurlijke kracht, soms ln dierengedaante, soms als mens. W'J Zlen het getal kaartenlegsters, In dit laatste geval zijn het afgestor- klaarziende waarzegsters, de verkoop van venen wier wens niet vervuld is, ofwel allerlei behoedmiddelen vermeerderen. die schuld hébben aan moord, diefstal of woeker. Onder de naam van spoken heb- ben we nog de Beer, de Weerwolven, de Vuurmannen, de Watergeesten en de Mare die gelijkgesteld wordt met de to verheks. Al waren onze voorouders tot het waar geloof bekeerd, toch bleven de vroegere gedachten hun vast ln de geest, hun ge bruiken en zeden met bij- of wangeloof besmet, en heden ten dage is het nog niet gans van die smet vrij. De goden werden in de wouden en bij de bronnen vereerd. Die plaatsen waren heilig en bij vele kwamen legenden en sagen te pas. Het gebeurde nog na de bekering dat men naar die plaatsen ging om het woord van de godheid te verne men. Men geloofde nog wanneer de wind Gelukkig zijn, rijk worden, larig leven, de toekomst kennen, ziedaar wel het hoogste verlangen en evenals onze voor ouders bezigen de mensen van heden tovermiddelen om Iets te verkrijgen of het kwaad af te weren. Uit kruid en steen en woord gaat zegen of vloek. Toverspreuken worden zacht ge preveld opdat niemand de geheime Woor den zou vernemen. De macht om tover woorden uit te spreken te eigen aan de persoon en gaat ever van vader of moe der op zoon of dochter. In de oude tijden bezigde men ook «runen», dat zijn: geheime tekenen op houten staafjes of op steen geschreven. Liederen en runen konden zich maken en genezen, bloed stelpen, wonden helen, smarten verzachten en banden doen springen. Door een belezlng konden be ruchte rovers hun boelen en banden doen springen; kon men dieven, bruiden en "schatten aan het licht brengen, vermocht vuur te blussen en de storm te stillen. Dikwijls werden die krachten -ock aan heidense priesters toegeschreven, wat nu nog óp "de katholieke priesters is overge gaan, zoals luidt in de zegswijze, wanneer er ergens brand is: «De wind zal keren, de pastoor is daar». De oude toverwijsheid wordt heden nog beoefend. De sterrewichelaar leest in de stand der sterren of planeten de levens loop van de mens. Daaraan herinnert de volksspreuk: «Iemands planeet lezen of trekken't Zijn ook planeten die de bedelaafs afgeven aan wie hun een aal moes schenkt. De handen lezen bestaat eveneens nog: in de hand liggen de ge voelens van de ziel en men leest er de levensloop uit. Een andere toverwijsheid is het geschriften lezen: uit iemands ge schrift leest men zijn karakter. Tegen al de kwade uitspraken van déze en andere toverwijsheid bestaan er middelen. De talisman weert alle bcze invloeden af, die der sterren voornamelijk. Een talisman, is een voorwerp van steen of metaal, juwelen zelfs... geluk- steentjes, klaverblaadjes, dierentanden, paardenijzers en duizend andere prullen, die men, op het eerste beste kraampje van een foor kopen kan of aan een rond leurder. In de oudheid «achtte men reeds de ju-, welen en edelgesteenten, niet alleert om hun schoonheid en zeldzaamheid, maar vooral om hun geneeskundige en tover- krachligè eigenschappen. Onder de edel gesteenten waren er die de duur des le vens, de gezondheid, de wijsheid, de rijk dom, de liefde voorspelden en bsvoor- deligdeii; andere waren noodlottig, zet ten de mensen aan tpt luiheid, andere tot vrèes en weemoed. Tot daar het geloof in natuurlijke we zens. Nu een woord over het geloof aan de zoge- spitse kin, hangende lippen én scheve tanden; ook tooh sohls thooie liieisjès kon men betichten, van verbond met de duivel. Eeuwenlang geloofde men aan nach telijke uitvluchten der heksen naar de Sabbat. Doör het gebruik van zekere zalf éft van zekere dranken, vervielen ze ln èen toestand van verdoving of slaap, waarin ze wilde dromen en vreemde zich ten hadden, die ze voor werkelijk hiel den. Na hun ontwaken vertelden ze van tochten die ze meenden gemaakt te heb ben. Op een bezemsteel of op een spinne wiel gezeten, vlogen ze door de schoor steen uit, ook reden ze Wel op hurl duivel die in de gedaante van een bok buiten stond te wachten. Snel gingen ze dan door de lucht. Op een verzamelplaats, meestal een bergtóp of eèn gewijde bccm ving te middernacht een gruwelijk feest aan tussen heksen en duivels: eetmaal clat eindigdé met dans en woest gezang. Het geloof aan dromen en voortekens is nog algemeen. Welk zoet genot als men zich bêgaaft Waant om te vliegen. Van de grond zweeft men zonder moeite voort ever stad en dorp, over veld en bos. Soms ziet men in de droom landschappen, zo lief en schoon als men ln werkelijkheid ze aanschouwde. Maar van een andere kant, welke vreselijke tonelen, welke tjzelijke kunnen onze dromen bovennatuurlijke wezens, over zegde kunst der toverheksen. In de verslagen over de heksenproces sen in de jaren 1400 en 1500 lezen we verschrikkelijke dingen. Hoeveel onschul dige vrouwen zijn er dan niet op de brandstapel gestorven, omdat het volk ze als heksen aanzag, en dat er 'burger lijke wetten gevonden waren om ze te veroordelen. Werd Jeahne d'Arc niet als heks cp de brandstapel geplaatst! 't Was in de tijd van verzwakt geloof, van corlogen met hun aanhang, Van plundering en verwoesting, van ellende en verwildering van zeden. In die tijd dat de oude gedachten aan geesten bij 't. volk terug opkwamen en de zwarte schrikgestalten kunsten vooruitgang deden. In die tijd voorstellen, dat de zucht naar weelde, lang leven, Er zijn mensen die zeggen dat som kennis van de toekomst in alle rangen mige dromen hen iets voorsprileh: Ziekte. van de maatschappij was binnengedron- dood van een verwant, vondst van ver gen. Voeg daarbij dat het een bewezen loren of misplaatste zaken, feit Is dat, er dan mensen werkelijk hun Dat dromen wel eens hun uitval lieb- ziel aan de duivel verkochten om de ge- ben is niet te verwonderen, de geleerden lleime krachten te bezitten. Daarmeé ken leggen de gevallen uit als heel natuur- het volstaan om te bewijzen clat men ge- lijk. 't Lichaam rust, maar de geest werkt makkelijk aan wondere verhalen geloof voort en die ziet veel duidelijker dan hechtte. het lichaam. Men spreekt van duizenden en dui- Voortekehs worden altijd geducht. Een zenden die in een tijdverloop van 200 jaar ongelukkig voorteken te het als meh als toverheks veroordeeld werden. Velen eerst een oude \fouw ontmoet, als men verdienden wel een rechtmatige straf, eerst door een vrouw nieuwjaar gewenst maar tevens zijn er duizenden onschul- wordt. Komt men schapen trgen op reis, dig gestorven door de haat der medemen- men zal welkom zijn waar men toevalt, •sen aangeklaagd. Ziet men 's morgens een spin, dan is het Een niets was voldoende om ergens de druk; des middags, geluk: 's avonds hoop, kwade handte ontdekken. Zelfs nu Pronken van de schouwpijp te nieuws nog bestaat het geloof in beheksen van te ontvangen. Met dertien aan tafel, het vee. het droogvallen van de koe, de voorspelt de dood van een genodigde, sterfte in de stal, de ziekten bij de kin- Twee messen gekruist te ongeluk. Èen deren, aan toverij toeschreven, 't Was spiegel, een zoutvat breken is zeven jaar genoeg voor een vrouw oud en mismaakt ongeluk, enz... te zijn cm toveres genoemd te worden Met een woord veel begrippen uit het en beschuldigd van alle sterften of ziek- heidendom, leven nog onder ons volk ten die in het ronde geschied. voort en zeker is het. dat waar het ge- De toverheksen zo geloofde men en loof verdwijnt, het bijgeloof haar tnecs- sommlge lieden nu nog waren m'est terschap voert. lelijke oude wijven met kromme neus, F. R. BOSCHVOGEL. ''ia»e3jifti9«waawi!!5Ba«* -*> Na in de loop van het kerkelijk jaar de mysteriën onzer verlossing gevierd te hebben, gaan wij van daag' met dankbaarheid terug tot het begin en het doel van alles: dé Drieëne God. Er is maar één God, en op Ver schillende manieren kunnen we be wijzen dat er geen verschillende kunnen zijn. Die God échter, dié één is naar natilür en naaf Wezen, is drievoudig in persooh. Deze drieheid in de eenheid va» God begrijpen we niet, 't is eeli mysterie dat we moeten geloven en Waaraan al de waarheden van ons christen geloof vasthangen. Van God, de Drieëne G:d, komt alles vcort en aan Hehi hrtfigt alles gebonden. De scheppihg iti het begin van dè wereld, éri voófèl de nieuwe schepping door dé ge nade na de zondeval van de, liiens, is het werk van de Drieëenhetd. Die nieuwe scheppihg. het geheini Van onze verlossing, waardoor Gööf' wijsheid én liefde dé kloof tüséëtl God en mens wonderbaar hééft overbrugd, hebben wij in "dé afge lopen maanden gevierd. God de Vader zond in Zijn grttts liefde Zijn enige Zooii naar dè we reld en leverde Hém over, om dè slaaf vrij te kopen. Christus kwsiil en s-hóttk dóór Zijn dood hét inièU- we leven aan dè mensèli. Als over winnaar keerde hl.) terug natr dé heme1., waar Hij nu Z-teit, in heer lijkheid en steeds bij de Vader tèn béste spreekt voor Zijn broeders (Wij), ondat nllên mógïn konlen wévi' Hij hen is voorgegaan, Ds H. Geest tenslotte zet hét werk vfln Christus voort op aarde èn Wanneer het voltooid zal zijn, zal Hij de Kerk ovrgêven pan dé Zoon en Deze zél haer aanbieden aan de Vader. Deh zal eeuwig hét alleluia kUllkèn tot, lof van df allerheiligste Drisëenheid. Heel ons christen leven is door de H. Drisëenhèid ortirj.ngd. Al de sacramenten rn zegening 'tt die we ontvangen, gebe-wen in Naam van de goddelijke Triniteit. BIJ liét Doopsel begint het christen levért ln naam vaii de Vader, VSh dè Zoon en van dc ft. GêéSt-..» maar bij de dood eindigt de christen zi.in vertoeven op deze aarde met dé nrlesterzegen in naam vfth dé Drleëenheid geschonken. Iedere dag, ieder werk, leder ge bed. moeten we beginnen met hét kruisteken, zeggend: «in naam dés Vaders en des Zoons en des ft. Gpêstés.Vooral de Zondag méié- tdfi we zó heiligen, dat, het een dag VRn hulde en lof weze, aan dé Drleëenheld geschonken. Uitwendig zullen we ons geloof in dit H. Mysterie tonen door allér'él godsvruchtspraktijken, i n w n dt monten wé sterk geloven Irt hét werk van de drie goddelijke perso nen: van de Vader onze Sehepuff. van de Zoon onze Veriossêr en vaft de H. Geest, onze Heiligmaker. Terecht past ons na. de viering van dé Mysteriën van onze verlos- sing van dieogemeende dankbaar heid jegens God. die ons zozeer be mind heeft. Wij zullen onze dank baarheid tonen, door te leven overeenkomstig de gaven, die trij ontvingen. Ons leven zal een schêt)- sel waardig zljrt, als dank tót dé B-dip,uier: otlW verloste ztél Z.è' van hét Kirtrte-heo Góds domrirnli- een weren, ete rMhk tot de Vwlos- S*Ï; nn7,ó hajhgftj-'vajjgli gen^e zal "ru"hHv">rhrid (riHenken en dé HèiliSJtnaker roemen E. O-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 2