Onze Week-end Reportage 2 taaie Westvlamingen die de overstromingen van de IJzer bewerkten Verklaring van Karei Cogge KAREL COGGE als toeziener der Noord-Watering van Veurne. A. En 't Stadhuis van Veurne B. - Op weg en aan 't werk HET OUD VEURNE-SAS TE NIEUWPOORT DE OVERSTROMINGEN TE NOORDEN, OOSTEN EN Z.-OOSTEN v. NIEUWPOORT HENRI GEERAERT schipper. ALGEMEEN ZICHT UIT DE OORLOGSJAREN '14-18 OP DE SLUIZEN VAN NIEUWPOORT BIJ HOOG WATER «HET WEKELIJKS NIEUWS» Zaterdag 13 Oct. 1951. Bladz. 16. COGGEenGEERAERT R trokken naar de Couve-qorae, om daten achter om te surveilleer en: Karei Cogge werd geboren te Veurne op 31 Januari 1855 en stierf op 15 Juni 1922. Voor alwie de oorlog 1914-18 be leefd heeft, brengt October telken- Jare de tragische dagen in herin nering, waarbij de Duitse inval tot staan gebracht werd aan de Ijzer, dank zij de helfhaftige weerstand van ons leger, gesteund door de Franse Fusiliers Marins onder be vel van Admiraal Ronarch, en dank zij de overstroming, waarbij twee eenvoudige mannen onzer streek een hoofdrol speelden, i.e. Karei Cogge van Veurne en Henri Gee- raert van Nieuwpoort. Laten wij zulks in het licht stel len aan de hand der gegevens van de Belgische Legerstaf destijds, als mede van een onuitgegeven docu ment dat wij in ons bezit hebben en waarvan verder de volledige tekst volgt. Op DINSDAG 13 OCTOBER 1914 kwamen de eerste troepen van het Belgisch leger, in aftocht van Ant werpen, zich schansen in de IJzer- streek. Tegen het einde der week, zij tegen de Zaterdag 17 October, hadden alle divisies verdedigingsstel lingen ingenomen achter de IJzer, van Nieuwpoort tot Diksmuide. Reeds op ZONDAG 18 OCTOBER werden de Belgische voorposten door de Duitsers aangevallen te Vladslo, te Beerst, te Keiem, te Schore, bij Spermalle en te Westende. Nieuw poort werd hevig gebombardeerd en de Unie-brug over St-Joris door zware obussen vernietigd. Maandag 19 en Dinsdag 20 Oct. werd het bruggenhoofd te Nieuwpoort aan gevallen en werden onze stellingen te Lombardsijde doorbroken, zodat de Belgische troepen achteruit ge bracht werden tot aan de Paling- brug, dicht bij de havengeul. Op WOENSDAG 21 OCT. kwam bevel vanwege de Commandant der 2" Belg. Legerafdeling, die Nieuw poort verdedigde, de Kreek van Nieuwendamme onder water te steken. Helaas de legeroverheid kende het ingewikkeld spel der slui zen te Nieuwpoort niet en... de bur gerlijke bedienden van de Waterin gen aldaar, waren weggestuurd ge worden en hadden de wijk geno men naar de vreemde. Gelukkig was daar de schippersknecht Henri Geeraert die de knepen kende van de sluizen. Officieren der Belgische Genie ontmoetten hem toevallig in een herberg- op hun verzoek ging hij mede, zocht en vond de wran gen of krukken waarmede de sluis deuren konden in werking gebracht worden en in de avond van Woens dag 21 October had de eerste be- vloeiing plaats. Daardoor stond te gen 's anderendaags de Polder van Nieuwendamme onder water, zij een oppervlakte van ongeveer 4 vierkante kilometer. Toen ook dacht de Commandant van het leger rond Nieuwpoort er aan, het ganse laagland tot aan Diksmuide onder water te steken, doch... men wist niet hoe zulks aan vangen! Midderwijl werd de toestand van het Belgisch leger onrustwekkend! Op DONDERDAG 22 OCTOBER waren de Duitsers over de IJzer getrokken te Tervate (Stuivekens- kerke) en de ZATERDAG 24 OCT. geraakten zij er over te St-Joris, de ganse strook veroverend tot aan het dorp van Stuivekenskerke. Diks muide zelf was nu bedreigd! Edoch: door een uiterste kracht- Inspanning, gelukten onze soldaten erin Oud-Stuivekens terug te ne men, de Zaterdag nog! Maar van toen af bleken de Belgische solda ten erg uitgeput: de uiterste grens van de menselijke weerstandskracht scheen bereikt en zelfs overschre den! De ZONDAG 25 OCTOBER deel de Generaal Foch mede aan het Belgisch Hoofdkwartier, dat de Franse Legeroverheid aanstalten maakte om de streek Duinkerke- Veurne-Lo-St-Winoksbergen onder Water te zetten! Het gevaar in ziende van dat plan voor het Bel gisch leger, stelde ons Hoofdkwar tier Commandant Nuyten aan om de mogelijkheid te onderzoeken, een overstroming te bewerkstelli gen vóór het Belgisch front. Daar op besliste Generaal Foch, vier-en- twintig uur te doen wachten voor de verwezenlijking van bovenbe doeld Fran? plan. Op dat ogenblik komt Karei Cogge van Veurne op het voorplan. Hier volgt het relaas van zijn op treden en zijn werking, zoals het opgenomen werd door wijlen Emiel Therssen, schoolopziener en ge meenteraadslid van Veurne, onder de oorlog af en ttoe dienstdoende burgemeester van Veurne. bijge staan door de Heer Henri Cambier van Veurne, leraar aan de rijks middelbare school, vóór d" oorlog te Jumet, diestijds te Veurne. Dat zelfde relaas hebben wij meerma len gehoord uit de mond van wij len Karei Cogge. die ons al vertel lend. met de wandelstok alles te kende in het zand. Wijlen Em. Therssen bezorgde ons destijds een kopij van dat do cument. Hier volgt liet: bewaker der Noordwatering van Veurne, over zijn werkzaamhe den in de overstromingen aan den IJzer in 1914. ZONDAG 25 OCT. Den 25 Oct., rond 11 uur, ben ik geroepen geweest naar 't Hoofdkwartier in 't Stadhuis van Veurne, op aangifte van M. Feys, regisseur van de Wateringe, die van mij gesproken had aan Ge neraal Wielemans (die bij Feys gelogeerd uias). Ik heb daar eerst gesproken in den gang van 't Stadhuis, aan zijne werktafel, met Komman- dant Neuts, tot vóór 1 uur, over de werken die zouden moe ten uitgevoerd worden en het ste ken van 't water, om het op eene zekere hoogte te kunnen brengen tot aan Dixmude, tusschen den ijzerweg en den Uzervaart. Het gesprek is herbegonnen ten 2 uur, in de raadkamer van 't Stadhuis, met den Kommandant Neuts en den Generaal Wiele mans. De Kommandant zegde aan den Generaal Wielemans: deze man is op de hoogte om alles te explikeeren en hij heeft zijne kaart van de Wateringe méé- gébracht Ik heb dan alles moe ten uitleggen: hoeveel water er kon komen op de landingen, hoo- ge en lage op de lage landin gen tot 1,80 m.; op de hooge, van 0,60 tot 0,70 m.; zelfs gedeelten van steenwegen, uitgenomen eeni- ge RAMPEN (rembiais); - en wel ke dammingen er moesten ge daan worden van Dixmude naar Nieuwpoort: 1" - Al de vaarten afdammen van de waterloopen. 2° - Al de kleine duikers stop pen van de trekgrachten die on der den ijzerweg liggen. 3" - De Koólhofvaart afdam men met een banket (berm) waar de BARRAGE nu is, en de bar rage verhooqen. om te beletten dat de Zuidzijde van den ijzer weg zou instroomen. 4" - De COVPE-GORGE afdam men (de coupe-gorge is een ver nietigende duiker). 5" - De grachten bij het OUD VEURNE-SAS afdammen om het water te beletten in den duine van Oostduinkerke te loopen. DE OVERSTROOMING MOEST GEBEUREN LANGS HET OUD VEURNE-SAS (gelegen dicht bij Nieuwpoort, al den kant van de zee). Ik had gevraagd of de DE- VERSOIR in onze handen was, en er wierd gettntivoord van NEEN. (De DEVERSOIR is een sas van 8 gaten, gelegen bij de nieuwe sassen al den Noord-Oost- kant van Nieuwpoort, en dient om de wateren te lossen van de landingen van Veurne-Ambacht A De déversoir zou ook te gevaar lijk geweest zijn, daar hij tij voor tij moest open- en toegedaan wor den. Daarom hebben wi.j ons met het OUD VEURNE-SAS moeten behelpen, en dit zonder gevaar, daar wij gewerkt hebben met de STEEKDEUREN die met hoog water opengingen, en met laag water toegingen. Ik heb al die explicatie gege ven en getoond op mijn kaart. Dan vroegen zij of ik zou mee gegaan zijn met hen om de wer ken aan te ivijzen, die moesten uitgevoerd worden. Ik antwoord de: «ik ben aan de dispositie van de Wateringe en Komman dant Neuts zei toen: «Gij zijl nu aan onze dispositie, ivij zul len u komen halen in automobiel, als wij u noodig hebben. ZONDAGAVOND 25 OCT. 1. - Om 4 u 's avonds zijn de Kommandant Jamotte en de Ka pitein Thys mij komen halen. Wij zijn gereden bij den Gene raal te Wulpen, vandaar naar de Koolhofvaart, barrage Nr 1. waar ivij seffens geëxpliiceerd hebben wat er te doen was. en vandaar ten 7 u 's avonds naar Veur ne. na overeengekomen te zijn om wederom gereed te zijn den Maandag 26 Oct., om 5.45 ure 's morgens. MAANDAGMORGEN 26 OCT. 2. - Wij vertrokken van Veurne naar Eggewaertscappelle (langs Avecavell en Rousdamme was het te gevaarlijk), van Egge- waerts naar de Kruise, van de Kruise naar Lamvernisse, van daar naar Oostkerke en dan naar Caeskerke, Daar hebben wij stil gehouden bij een officier van de Genie om de werken te doen uit voeren van den Bertegatvaart (kleine duikers stoppen onder den ijzerweg) Dan zijn wij te ruggekeerd naar t Reigersvliet Nr 2, tusschen Scheewege en Per- vijse; wij zijn daar afgestapt en gegaan naar den duiker van den ijzerweg op den Grooten Bever- dijk, bij de hofstede van M. Feys, om die vaart te doen afdammen -en ook de kleine duikers. Als wij wederkeerden, op 50 meters van den ijzerweg, begonnen de Duit sers te bombardeeren en daar heb ben wij in groot gevaar verkeerd; de mesthoopen vlogen wel 10 m. hoog in de lucht. Terwijl onze artilleurs zich wegstaken, zijn wij gevlucht; dan met den automo biel naar Scheewege, dan naar Rousdamme, Avecappelle, den Pa pegaai (op den steenweg naar Pervijse), vandaar naar 't, Wit- tenhuis en vandaar naar de Sta tie van Boitshoucke, waar wij be vonden dat onze troeven in af tocht waren naar Veurne, en toaar wij teaenqehouden werden i'ior een Majoor en niet verder mochten gaanWij zijn dan ge reden tot aan de hofstede van M. Mus, burgemeester van Boits houcke. Dan hebben wij de wer ken van Boitshoucke (afdamming van de Benedenvaart en de. dui kers onder d?n ijzerweg) aange wezen ov de kaart Dan zijn wij weergekeerd naar Wulven bij den Generaal, vandaar naar Veurne, waar wij aankivamen om 11 u. 's morgens. MAANDAGAVOND 26 OCT. Den Maandagavond, rond 8 V ure, is de Kommandant X (schoonbroer van Adv. Lesaffre) mij komen halen met de automo- trokken naar de Coupe-gorge, om daar de werken te onderzoeken die moesten gedaan worden. Dan zijn wij vertrokken naar 't Oud Veurne-Sas, waar wij bevonden dat alles toe was met slot en ket ting. In 't Sashuis vonden wij noch koorden, noch sleutels, noch wrangen; alles was verdwenen. Wij hebben toch alles opengezet met gelijk water, de sasdeuren en de steekdeuren. Maar als de vloed kivam en feller wierd, hebben de buitenste deuren naast de haven zich toe geslagen, bij foute dat wij geen koorden hadden om ze vast te leggen Het was toen KWART VOOR 4 URE DINS DAGMORGEN 27". - Wij heb ben moeten terugkeeren naar de Pclikaanbrug, vandaar naar Wul pen bij den Generaal en dan naar Veurne Stadhuis, ivaar wij rond 7 u. aangekomen zijn. DINSDAGAVOND 27 OCT. 's Namiddags ten 4 u. is X mij komen halen, en wij reden naar 't Sashuis, naar 't politiebureel (Hooge Wacht), dan bij den Ge neraal op 't Stadhuis, want de Kommandant Neuts had gezeid, dat hij wist ivaar de wrangen waren van het Sas (Oud Veurne- daten achter om te surveilleer en; dan naar de barrage Nr 1 Kool- hqfvaart) om te zien of alles af gedamd was; dan weder al Oost duinkerke naar Wulpen bij den Generaal. Ten 11 ure kwamen wij te Veurne op 't Stadhuis, en daar mee was mijn werk volbracht. WOENSDAGAVOND 28 OCT. Mét de 2" tij, 's avonds rond 6 u., stond het water reeds op de landingen. (De stéekdeuren gingen uit hun eigen open bij hoogwater, en toe bij leeg water). DONDERDAGMORGEN 29 OCT. Met de 3" tij, den Donderdag morgen, zag men de Duitsers zwemmen in 't water. Opgemaakt te Veurne, in dubbel, den 1" Juli 1915. Ik. ondergeteekende Karei Louis Cogge, surveillant van de Noord- loatering te Veurne, verklaar dat bovengemeld verslag mijner werk zaamheden in de overstroomingen van den IJzer in 1914, echt en waar is. (Get.) KAREL LOUIS COGGE. FIG. 1: De beschrijving in beeld van het sas in feite. FIG. 2; De werking van het Oud Veurne-sas tijdens de overstroming. De sasdeu ren liggen vast en de steekdeuren gaan automatisch open onder de stuwing van het water bij vloe.d) of toe (onder de stuwing vdn het tandwater bij ebbe). Sas) en ik zei dat tegen Kom mandant X, maar Kommandant Neuts wist het niet. Wij zijn dan voortgereden tot Wulpen bij den Generaal waar wij twee Onder- Luitenanten hebben opgeladen; vandaar naar den Groenendijk langs Oostduinkerke; van Groe nendijk naar den Kleinen Steen weg die naar de Geule leidt (monding van den IJzer). Halfweg hebben wij den automobiel laten staan aan een herberg, af apt. soepe gemaakt, vleesch gereed ge maakt en geëten, wat gerust en WOENSDAGMORGEN 28 OCT. TEN 1 URE vertrokken met koor- Gezien voor wettiging van het handteeken van Karei Louis Cogge. Veurne, den 1" Juli 1915. De dd Burgemeester. (Get.) e. therssen. Bovenstaand verhaal gedaan door K. Cogge, stemt volledig overeen met de notulen der Belgische Le geroverheid van dien tijd. De offi cieren die door het Hoofdkwartier van het Belgisch leger gelast wer den met het onder-water-steken der IJzerstreek zijn: Kommandant NUYTEN, van het Hoofdkwartier; Kommandant JAMOTTE, Kapi- Dit grondplan laat ons toe, met wat uitleg, een trouw beeld te vormen van de overstroming van de IJzervlakte op einde October 1914. De lezer, wat vertrouwd met de streek, zal zich rap een beeld vor men van de streek. De Duitsers hadden reeds hun loopgrachten gegraven op ongeveer 1 kim. 200 m. te Noorden van de stad, dit van aan de Geleide (Kreek van Lombarijdsde aan de Havengeul), al over de Boterdijk tot aan het Nieuw Bedelf (lengte ongeveer 3 kim.). Ze rukten dus op van uit het Noor den en het Oosten. De zwarte pijlen tonen aan langs waar het water in de velden toegevoerd werd. Daarvoor werden gebruikt: de OUDE VEURNEVAART en de NOORDVAART. Het water diende gehou den ten Oosten van de spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide, deze lijn zou de frontlijn ivorden Op de kaart ziet men hoe men het water daar kreeg: 1" uit de OUDE VEURNEVAART, dank zij de Siphon op het Langeleed en de dam op de Koolhofvaart, en 2° uit de NOORDVAART, rechtstreeks aldoor de te rege len afdamming van St-Joris. Aldus kwam het water in de velden over de spoorweg en hield de spoor- wegdam alle water op. biel. Wij zijn gereden bij den Generaal te Wulpen, en vandaar naar de Pelikaanbrug. Daar bleef de automobiel staan, en gingen wij van elkaar. X is mannen gaan halen naar de barrage Nr 1 (Koolhofvaart), en ik met een gendarm ben naar de Arkebrug gegaan. X moest zich wegsteken voor 't geschut, en ik moest mij verstoppen aan de Arkebrug. dinsdagmorgen 27 oct. 's Nachts rond 2 ure, na daar ge legen te hebben van 10 ure, kwcv- men wij bij malkander en ver den, kapmessen, houweelen en ander getuig naar het Oud Veur ne-Sas: de Kommandant X, de 2 Onder-Luitenanten, 2 soldaten en ik. Wij hebben ons onmiddel lijk aan 't werk begeven, de deu ren van 't Sas geopend en in ree pen gelegd, maar de steekdeuren bleven toe tot het hoogwater wierd, 't is te zeggen tot 6 Vt ure 's morgens, dan gingen de deu ren van zelf open, en daarmede was ons werk volbracht. Al de grachten liepen bij die eerste tij overal vol water. Dan zijn wij weergekeerd naar de herberg, maar lieten de 2 sol- Win THYS en Kapitein UME, drie officieren der Genie van de 2* Legerdivisie te Nieuw poort. Door Kommandant Neuts be doelt Cogge blijkbaar Kommandant Nuyten die hem onderhoorde in het Stadhuis te Veurne. Kommandant Jamotte en Kapitein Thys met Ka- rel Cogge, troffen vanaf Zondag 25 October de nodige maatregelen om de overstroming tot stand te bren gen en te beperken tot het gebied over de ijzerweg Nieuwpoort-Kaas- kerke. Cogge herinnerde zich de naam niet van de officier die hem Henrt Geeraert werd te Nieuwpoort op 15 Juli 1863 go- en is te Brugge overleden op 17 Januari 1925. vergezelde vanaf 26 October: zo staat hij aangeduid in bovenaange haald verslag door X; denkelijk gaat het om Kapitein Umé, die volgens de notulen van het Bel gisch Leger, als officier der Genie te Nieuwpoort, een voornaam aan deel had in het bewerkstelligen der overstroming. Wat betreft de resultaten der overstroming door het Oud Veurne- Sas, is het blijkbaar dat Cogge zijn verbeelding heeft laten werken en overdrijft, wanneer hij zegt dat vanaf Donderdag 29 October, men de Duitsers in 't water zag zwem men Integendeel: de uitslagen waren verre beneden de verwachtingen der legeroverheid; allerlei omstan digheden verhinderden een massale toevoer van water! De opening van Oud-Veurne-Sas was amper 5 vier kante meter; de bruggengaten in de. stad Nieuwpoort vormden een eerste belemmering voor de water vloed; de sinhons onder de Veurne- vaart, die doortocht moesten leve ren aan het water, vormden een nauwe doorgang en wat meer is. allerlei materialen kwamen nog die nauwe doorgang versperren en de spoeling van het water verhinderen, als zijn afbraak, tonnen, netten, planken, bootjes, enz., enz., zodat een piket der Genie voortdurend over die nauwe doorgang moest waken en alle belemmering wegrui men. Dan nog het ergste: de af damming van St-Joris, op de Noord vaart, was helaas gesloten gebleven (wat slechts achteraf vastgesteld werd)geen enkele schuifbalk was weggenomen geworden, zodat het overstromend water zich een weg moest banen over het omliggende land. in plaats van te kunnen spoe len door de Noordvaart en verder door de grachten en watergangen die ermede in verbinding stonden t Desniettegenstaande: OP 28 OC TOBER stonden alle grachten boor devol tot aan de weg van Rams kapelle naar St-Joris. OP 29 OCT. (derde dag der overstroming) stond een lichte waterspiegel tussen de gecanaliseerde IJzer. de ijzerweg en de steenwpg van Ramskapelle naar Sehoorbakke. Bezwarende omstandigheid: de Duitsers waren meester van de grote zesvoudige uitmonding der kanalen, gezegd la patte d'oie of ganzenootop de weg van jSHeuwnoort naar Lombardsildé, der wijze konden zij gebruik maken van dis machtige déversoir der Noord vaart, om het water der overstro ming terug in zee te jagen, kortom: te doen rechtsomkeer maken! An derzijds verdubbelden de hardnek kige aanvallen der Duitsers tussen de Statie van Booifshoeke en Per- vljze. De toestand werd uiterst somber voor het Belgisch leger, dat de uitnutting nabij was! Vanaf 21 October had hoeerge- noemde Henri Geeraert van Nleuw- noort (die sedert die datum bij het Bataillon der Genie verbleef in kel ders te Nieuwpoort), voorgesteld de grote sluizen van de Noordvaart, dichtbij de Duitse stellingen, in werking te brengen, daar hij daar enboven beweerde te weten waar de wrangen of krukken weggestopt zaten. Edoch: een dergelijke over stroming zou een gedeelte van het Belgisch leger in gevaar gebracht hebben, zo zij niet voorafgegaan was door Cogge's versperringsmaai/- regelen aan de Ijzerweg Nieuwpoort- Kaaskerke. De Kommandant der Genie, Borlon, maakte aanstalten om het plan van Geeraert ten uit voer te brengen op 28 October, wat toen mogelijk geweest was, doch het Hoofdkwartier van het Belgisch leger verzette zich nog daartegen. Slechts 's anderendaags, zijnde DONDERDAG 29 OCTOBER, toen de toestand uiterst wanhopig ge worden was, Het het Hoofdkwartier toe, het voorstel van Geeraert te beproeven. Diezelfden dag nog, ln de donker, te 19.30 uur 's avonds, onder beschutting van een peloton carabiniers-cvclisten, trok een drie tal soldaten der Genie, onder com mando van Kapitein Umé en onder Hierboven hebben we een algemeen zicht van het sluizencomplex van de Palingbrug te Nieuivpoort. Deze foto werd genomen na een eerste beschieting in 1914 wat we duide lijk zien aan de vernielde huizen. Duidelijkheidshalve werden op de foto cijfers aangebracht, wat toelaten zal de onderlinge sluizen beter te onderscheiden. Op de andere kaart (grondplantekening) kan dan het verder verloop der vaarten onderscheiden worden. We hebben dus: (1) De sluis van de afleidingsvaart van Vladslo-Ambacht Deze vaart wordt in de streek Nieuw Bedelfgenoemd. (2) De 's Graven-sluis die de uitmonding afsluit van de vaart van Plassendale. (3) De sluis van de Oude IJzer; Kreek van Nieuwendamme genoemd. (4) De Ieper-sluis, de eigenlijke sluis van de IJzer. (5) De sluis van de Noordvaart afleidingsvaart langs waar de grote overstro ming plaats had in 1914. (6) De Veurne-sluis, gelegen op de vaart Veurne-Nieuwpoort. geleide van Geeraert, over da Venn- nevaart, op een vlot dat niets an ders was dan een afgesnakte sluis deur. Sluiks drong het groepje door tot vóór de Belgische verdedigings- stellingen en verder tot bij de grote déversoir der Noordvaart,, waar, als bij mirakel, geen Duitsers wa ren! Een echt no man's land!» Geeraert zocht en vond de wrangen of krukken ln een nabijgelegen struikgewas... draaide de acht grote sluisdeuren open, gevende samen een opening van 56 vierkante me ter (7x8). De hoge tij brak aan omstreeks 21 uur: 700.000 kubieke meter water stroomden die nacht over de laaglanden der IJzervlakte. Tegen middernacht, zij vóór het opkomen der lage tij, werden de sluisgaten gesloten met dezelfde omzichtigheid... onder bestendig doodsgevaar, gezien het risico, de aandacht van de vijand te trekken op het manoeuvre! De VRIJDAG 30 OCTOBER, te 6.30 uur in de uchtend, deden de Duitsers een geweldige aanval op de stellingen van de ijzerweg, en geraakten tot binnen Perviize en Ramskapelle. Maar... tegen de mid dag was het water aan 't wassen op de welden over de Ijzerweg, tus sen Ramskapelle en Pervijze; de vooruitgeschoven Duitsers zagen de grond achter hen verdwijnen... weg zinkend in het stijgende water! Tegen de avond was de vloed overal aan 't stijgen; hij steeg meer en meer, traag maar onop houdend! Een wit kleed begon de ganse streek te bedekken, over de ijzerweg! In de avond, omstreeks 20.30 u., werden de grote sluizen van de Noordvaart andermaal openge draaid! Gelukkig; zagen noch ver moedden de Duitsers niet wat er gaande was. Misschien zal de vij and aan de overkant de overstro ming toegeschreven hebben aan be schadiging der sluisdeuren door zijn eigen bombardementen? Wie weet! Op ZATERDAG 31 OCTOBER in de vroege morgen, konden onze troepen, gesteund door de Fransen, Ramskapelle-Dorp terug nemen en vooruitrukken tot aan de ijzerweg. In de nacht tussen 31 October en 1 NOVEMBER werden voor de der de maal de sluisdeuren van de Noordvaart open- en toegedraaid, en voor de vierde en laatste maal in de nacht van 1 op 2 NOVEM BER. Dank zij een buitengewoon hoge watertij van meer dan 3.90 m. in die laatste nachten, steeg het water op al de landerijen vóór de ijzerweg, tot circa 3.25 m., wat no dig was voor een volledige onder water-zetting. De watervloeden én van het Oud Veurne-Sas (dat automatisch bleef werken bij elke tij, zij tweemaal in vier-en-twintig uur) én van de dé versoir der Noord vaart (die slechts geopend werd bij de nachtelijke tij, en daarna weerom gesloten) had den het Belgisch leger gered, en meteen de ganse verdedigingslijn der geallieerde legers Onze troepen stonden vastgeschoord tegen de zee en zouden er pal blijven vier Jaren lang! Eén compagnie der. Genie, de zo genaamde Saneurs-Pontonniers had voortdurend te zorgen voor toevoer en afleiding van water, voor behoud en herstelling van sluizen, bruggen, passerellen, af dammingen, enz. Gedurende vier Jaren hebben die mannen de schoor- wal van het IJzergebied staande gehouden en het waterelement daargesteld als een onwrikbare verdedigingslijn: hun zij de eer ge geven die hun toekomt Doch gedenken wij steeds de wer kers van het eerste uur. de twee eenvoudige volksmensen, die al het overige mogelijk gemaakt hebben: Cogge en Geeraert! Karei Cogge gaf blijk van door zicht en schranderheid, tevens van moed en hoge toewijding! Henri Geeraert legde buitengewone durf en zelfopoffering aan de dag, tot de hoogste roekeloosheid toe! Belde werden door Koning Albert vereremerkt met het Oorlogskruis, de Medaille van de IJzer en het Ridderschap in de Leopoldsorde; zi.i genoten achteraf een 1 ft arl fikse rente vanwege de Belgische Staat. Karei Cogge stierf de 15 Juni 1922 (67 jaar oud), en Henri Gee raert de 17 Januari 1925 (62 jaar oud)een prinselijke begrafenis viel hen te beurt. Naderhand kregen zij eeh gedenk teken in het Museum van hel Bel gisch Leger te Brussel. Cogge heeft zi.in bronzen borstbeeld te Veurne, vervaardigd door de grote Vlaamse kunstenaar Julius Lagae. van Roe- selare, en Geeraert heeft oen ge denkplaats op het stedelijk kerkhof te Nieuwpoort. Het nageslacht houde hun vader landse daad in ere en worde er af en toe aan herinnerd! B. H. DOCHY. Ere-Hoofdlnspecteur L. O., Roeselare. Nadruk, ook gedeeltelijk, verboden,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 16