VOOR POPERINGE EN IEPER
16
22
KERSTDAG 1951
Kerstboodschap
Een Bisschoppelijk Jubileum
De moordpoging op Mm Lebrun
in de zaak Rinehard behandeld
Z.E.Kan. J.Desmet, Deken
van Oostende, overleden
Gelijk eens de Herders en Koningen deden...
Een vroom Kerstgebeo'
Vlaams Oud-Hoogstudenten-
verbond pleit voor
ReprinpMde aan
Z. Exo. Kardinaal Van Rosy
l. E. H. Kan. Logghe
viert zijn Gouden
Priesterjubileum
Kerstf eest
Mqr Lamiroy 20 jaar Bisschap
BROOD AAN DE ARMEN...
Algemene Amnestie
Met Kerstdag
Kerstnummer
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN
ONZE 3 UITGAVEN:
Bladzijden
PRIJS
3 Frank
ZATERDAG
DECEMBER
1951
ZALIG en VROLIJK
van Paus Pius Xll
Assisenhof van Brabant
BUITENLANDS OVERZICHT
Onrechtvaardigheden van ep&sratê® en reps-essÊ©
aangekEaagd
HOOFDBUREEL en REDACTIE:
Poperinge - Gasthuisstr. 19.
Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60.
PLAATSELIJKE BURELEN:
leper:
P. BRAS-DEKLERCK,
de Stuersstraat 4. - Tel. 445.
ieui poort:
Drukkerij DUMON, Marktstr.
Roeselare:
J. VERRIEST-DEZEURE,
St-Alfonsusstr. 12. - Tel. 1523.
Veurne:
M. D'HERT, Noordstraat 14.
HET WEKELIJKS NIEUWS
POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem Menen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten).
47* JAAR
[i
Nr 51
POSTABONNEMENT 1952;
België (tot einde 1952) 136 fr.
België (6 maand) 70 fr.
Andere landen 4fr. p. week
Verantwoordelijk» Uitgever:
Sansen. Gaethuiestraat IS. Poveringe
li tft'
Kerstdag 1951 i
Hoe dikwijls hebt gij
reeds Kerstdag gevierd?
Ge kent reeds die Kerst
dag-stemming, die Kerst
dag-atmosfeer!
1951. We herdenken weerom de
geboorte van dat Kind, in een krib
be, in een krocht of stal, in een ver-
verwijderd landje, 't Is toch zo!
Maar dat Kind was... God; en
dat Kind was de lang-beloofde
Messias, dat doodarm Kind kwam
om de mensen, al de mensen... mil-
liarden mensen te verlossen; kin
deren van God te maken! 't Is
toch zo!
Door de lange dreve, waar de ja
ren staan als bomen, is het geloof
gegaan in dè,t Kind, het heeft over
zeeën, over bergen en woestijnen
zijn tocht voortgezet bij alle rassen
en kleur van mensen en heeft aan
allen die geloven, zin en doel gege
ven aan het leven; en... inwendig'
geluk en vrede!
Dat is toch zo?
't Kribbeke staat... overal!
Op een kast, op de dresse, op een
tafel, het staatin huis.
Stal en kribbe staan in de kerk...
het kan, het mag niet anders; en
op Kerstdagmorgen zien we in de
kerk veel ongewone gezichten. We
dragen immers nog allen iets
van die kribbe en van dat Kind in
ons hart. Wie het laatste restje van
die herinnering doofde of smoorde,
heeft alle zin voor 't leven over
boord gegooid. Die mag op Kerst
dag gans en gebraad eten zoveel
hij wil, mag de nacht doorboemelen,
die heeft in zijn binnenste meer
honger dan de schamelste landloper.
Kerstdag! De dag van innig sa
menzijn thuis, rond de kachel en
bij het kribbeke. Nu wordt de radio
opengezet om te luisteren naar de
oude en nieuwe Kerstliederen
liefst naar onze oude en nieuwe
Kerstliederen. Hebben wij er een
schat? Onsblad moet ons die
dag een Kerstverhaal of Kerstno
velle brengen, wij willen immers
die dag door in de Kerstdag-stem
ming blijven. Die dag' willen wij blij
en vreugdig zijn, vredig en welge
zind en mildgestemd.
Staat het kribbeke overal? Met
Kerstdag 1951?
Als we kleine kinderen waren,
konden we in verrukking luisteren
naar dat enig verhaal van de ge
boorte; en we hadden zoveel deer
nis in dat arme Kind, dat arm...
wilde zijn.
We hadden deernis,maar begre
pen niet! Hoe konden we ook? Be
grijpen we nu?
Was dat wel nodig, dat hele ver
toon van uiterste armoede en ver
latenheid? Och ja... dat gebeurt
soms nog wel; er zijn nog soms der
gelijke taferelen van miserie en
verlatenheid, in tijd van oorlog en
ramp. Het verschil is maar dat het
kleine Kribbekind die miserie en
verlatenheid... zocht «n wilde, zoals
dat zelfde Kind, Man geworden, op
een kruis sterven... wilde. Wat dat
Kind zocht, dët... vluchten al de
andere
Dat Kind kwam immers dat
enorm wonderwerk verrichten... ons
verlossen en bovenmenselijk zwaar
zou dat werk zijn.
m
En met Kerstdag 1951 versta ik
dat beter dan ooit.
Zou er plaats zijn in de «bun
kers» in West-Duitsland om een
kribbeke op te stellen?
Zou er nog plaats zijn voor een
kribbeke achter het ijzeren gordijn?
Moeten in die landen de Katholie-
al
lezers en ^l&ezeressen
b— ..et
Ter gelegenheid van het Kerst
feest zal Z. H. Paus Pius XII op
Maandag 24 December een bood
schap tot de gelovige wereld rich
ten die dezelfde dag van 10.30 uur
tot 11.15 uur door Radio-Vatikaan
zal worden uitgezonden.
Zender Vatikaan zal tevens met
Kerstnacht van 24 uur tot 1 uur
de Nachtmis uitzenden die door
Z. H. de Paus wordt opgedragen.
ken zich niet tevreden stellen met
het kribbeke in hun... hart te plaat
sen.
Wat moeten de Katholieken doen
in China, zonder... priesters?
Geen kribbekes in het over
stroomd gebied in Italië. Misschien
dat in een schuur of... stal, waar
vluchtelingen onderkomen vonden,
een schamel kribbeke staat. Best
mogelijk dat ook een vluchtelingen-
kindje in een kribbeke... slaapt!
Nu zou dat Kind van Betlehem
eens in een... paleis moeten geboren
zijn!
Zou dat voor die talloze miserie-
mensen nog een... Verlosser zijn!
Was dat mogelijk?
Maar dat Kind van Bethlehem
kende armoede en verlatenheid,
kende reeds vervolging, kende de
miserie van vlucht en van balling
schap!... 't Begin van 't verlossings
werk.
Nu kunnen die vluchtelingen, die
verdrevenen, die vervolgden opzien
naar dat Kind, dat hun miserie
kent en... deelde. Nu kan hun hoop
en vertrouwen rotsvast blijven in
dat Kind; de ster van de hoop en
vertrouwen is niet gedoofd.
Kerstdag 1951.
Op Kerstdag trad, met dat Kind
de naastenliefde in de wereld. We
weten het.
Leven we er nog naar?
De Lieve Vrouw had niets dan
enkele schamele doeken.
Z.o vele van haar kinderen in 1951
hebben... niets!
Traditie was het, traditie blijve
het in Vlaanderen, met Kerstdag
het... Godsdeel weg te schenken.
Opnieuw pelgrimeert de Spekpa
ter voor de Oostpriesterhulp
Was het te Izegem niet dat hij zo
buitengewoon wel... vaarde? Een
ware Kerstgifte was het.
Te Kortrijk 1 oest men spoorweg
wagens, wagens! aanvragen om
naar Italië te vervoeren wat de be
volking schonk aan de vluchtelin
gen
Een waar Godsdeel was het!
Och kom! Hoe moet het Krib
bekind met welgevallen neerzien op
dat klein stukje Vlaanderen?
Hoe moet de Lieve Vrouwe daar
hoog voor ons ten beste spreken. Zij
de Lieve Vrouw van,Vlaanderen!
En denkt ge niet dat ook wij dat
Godsdeel daarmede winnen kunnen
dat Godsdeel, waar wij met heel ons
hart naar verlangen: de vrede in
onze gezinnen, in ons land en in dc
wereld?
Kerstdag 1951!
Hebben we begrepen?
Denkt aan het... Godsdeel!
PÉ VLAMYNCK.
Woensdag 19 December jl.. was
het 20 jaar geleden dat Mgr Hen-
ricus Lamiroy tot Bisschop van
Brugge werd benoemd in opvolging
van Mgr Waffelaert, die op 19 De
cember 1931 aan de gevolgen van
een heelkundig ingrijpen in het
St-Janshospitaal te Brugge over
leed.
Mgr Lamiroy ontving de bis
schoppelijke wijding op 14 Octo
ber 1929 en werd hulpbisschop van
Brugge met recht tot opvolging van
Mgr Waffelaert, dit wegens de ho
ge ouderdom van de toenmalige
kerkvoogd.
Mgr Lamiroy werd geboren te
Heurne (O.-Vl.) op 29 Oogst 1883.
Hij liep college te Kortrijk en
na zijn humaniorastudies volgde
De traditie wil dat de Bakkersbazenbond van Brussel, ter gelegen
heid van haar Patroonfeest Sint Aubert, een religieuze ceremonie op
touw zet tijdens dewelke brood k stelco,; uitgedeeld li-rdt aan dc
noodlijdenden. Dit jaar was het onze Minister van Economische
Zaken, de Bruggeling Hr Albert Coppé. die tijdens de plechtigheid
in dc Kapellekerk de broden uitdeelde.
hij de wijsbegeerte
aan het KI. Semi
narie te Roeselare.
Enkele weken la
ter werd hij reeds
naar de Katholie
ke Universiteit van
Leuven gezonden.
Na zijn theologi
sche studies aan 'fc
Groot Seminarie te
Brugge werd hij op
18 December 1909
tot priester gewijd.
De jonge priester
keerde daarop
naar Leuven terug
voor zijn studies in
de Godgeleerdheid.
Hij behaalde het
doctoraat in de
Wijsbegeerte, ter
wijl hij tevens doc-
ter en magister is
in de Godgeleerd
heid. Gedurende de
oorlog '14-T8 be
stuurde hij 't Se
minarie Leo XIII
(Hogeschool Leu
ven).
Na 9 jaar pro
fessoraat aan het
Groot Seminarie te
Brugge werd hij
op 31 Oogst 1927
benoemd tot Ere-
Kanunnik en op 12
September 1928 tot
Pastoor-Deken van
St-Maarten. leper:
op 14 October 1929
ontving hij de bis
schoppelijke wijding.
Mgr Lamiroy is de 23° bisschop
van Brugge.
Wij wensen Z. H. Exc. bij dit
heuglijk jubileum van harte geluk
in zijn hoogwaardig geestelijk ambt
en menen de tolk te mogen zijn
van al onze lezers om hem een
ad muitos annostoe te sturen.
Wy, arme slechte liekens,
ghelyck de boerkens zyn,
ontweckten ons ghebuurekens
en, in den maeneschyn,
liepen met bly geschal,
naer desen armen stal,
daer ons den engel-sanck
al te mael toe bedwanck.
De zalige Kerstnacht zal over Vlaanderen weldra zijn
rust en vrede uitspreiden. De wekroep van het Engelenkoor
zal opnieuw weerklinken in onze streken zoals hij twintig
eeuwen terug voor het eerst de eenvoudige herders te Beth
lehem uit hun slaap wekte.
De herders van Bethlehem trokken naar de eerste
Kerstkribbe met de nederige gaven van hun werk: de
schaapjes van hun kudden.
Zo gaan ook de eenvoudige mensen van Vlaanderen
naar de kribbe waar hen het Kerstekindje wacht. Zij ook
treden aan met de gaven van hun dagelijks werk, want
daarin ligt vervat de trouw aan eigen aard en zeden en
de liefde voor hun taak.
De visserdie dag en nacht moet vechten tegen zee
en storm, brengt fier zijn vangst aan wal. De schoonste vis
moet naar het Kerstekindje gaan.
Vit het Veurnse en het Diksmuidse, waar 't zware
land zo 'n hard labeur vereist en waar de veie weiden bij
zomertij bezaaid zijn met gouden boterbloemen, brengt de
boerin boter, melk en eieren aan.
Poperinge schenkt zijn hop, de roem der streek.
Ijverig hielpen de kleintjes de kostbare bellen vergaren,
moeder toonde het hun, zij deden het na en de glimlach
van het Jezuskind beloont hen voor hun werk.
Die schone tabak komt uit Wervik; Sint Jozef stopt
er vast een pijpj.e mee.
Daar is het vlas dat langs de gouden Leieboord zo
weelderig groeit en zo kunstig verwerkt wordt tot degelijk
garen en onovertroffen lijnioaad.
Da roem van Izegem mocht hier zeker niet ontbreken,
schoenen, sierlijk en sterk, die van hoge kunde in het vak
getuigen.
En daar is dan de cichoreidroger die in zijn hard
bestaan te zorgen kreeg voor het bewaren der vrucht die
midden in Westvlaanderens bodem groeide. Tot Kerstavond
hebben zij vuren gebrand en sloegen de witte dampen der
asten over de vlakte. Nu is alles stil en rustig en brengt
de harde wroeter de vruchten van zijn werk naar 't God
delijke Kind.
Gans Vlaanderen bidt in deze Heilige Nacht om zegen
voor zijn werk en biedt zijn offergaven aan, eenvoudig,
gelijk eens de herders en koningen het deden...
WEST en OOST
i)
JAPAN, SCHILDWACHT VAN
HET WESTEN?
De terugkeer van dhr Foster Dul
les te Tokio betekent dat we in de
laatste faze gekomen zijn van de
Japans-Amerikaanse onderhandelin
gen betreffende de toepassina van
het verdrag dat in September jl.
tussen de twee landen werd afge
sloten, alsmede betreffende het her
stel van de Japanse onafhankelijk
heid.
De Verenigde Staten willen onge
twijfeld dat de Japanners een goed
gebruik zouden maken van die
nieuwe onafhankelijkheid door me
de te werken aan de collectieve
veiligheid. En dit betekent voor de
Amerikanen volgens de eigen
ivoorden van Foster Dulles dat
Japan een realistische medewer
king met de States zou aangaan
door meer bij te dragen tot zijn
eigen verdediging en door een ster
ke en gezonde economie uit te bou
wen.
Te Tokio weet men echter zee-
goed dat er al enige moeilijkheden
'gerezen zijn bij de bespreking der
administratieve akkoorden betref
fende de toepassing van het veili
heidspact: het behoud van Ameri
kaanse bases op Japans grondge
bied brengt inderdaad opnieuw de
mogelijkheid mee van opeising van
onroerende goederen, wat voor de
Japanners zeer kwetsend is.
De Adjunct-Staatssecretaris voor
het Verre Oosten, dhr Dean Rusk
trok onlangs naar Tokio om dit
puntje te regelenmaar over de
uitslag van die onderhandelingen
werd tot nog toe niets bekend
maakt.
En dat is tekenend, want het
gaat hier toch maar over een vraag
stuk van ondergeschikt en zeer be
perkt belang.
Indien het dan al zwaar valt op
dergelijke punten een akkoord tot
stand te brengen, hoe zal het dan
verlopen met de werkelijke, dé
zware, de grote problemen?
En die problemen zijn er.
Nemen we maar het punt der Ja
panese wederbeivapening.
Tot nu toe is de massa der Ja
panse bevolking er tegen gekant,
terwijl de Japanse regering in dit
opzicht even zo voorzichtig is als
de West-Duitse regering.
Op dit ogenblik bestaat er slechts
een ei waaruit een Japans leger
zou kunnen geboren worden; vijf
en zeventig duizend reservisten van
de politie, op zijn Amerikaans ge
drild, die binnen kort in aantal zul
len verdubbeld ivorden en die over
enige tankwagens zullen beschik
ken om hun lichte bewapening aan
te vullen.
De vroeger geëpureerde mili
tairen die thans weer aan de op-
Nu het getuigenverhoor, voor wat
dc moord cp Deberghe betreft, van
de baan is, begint er schot te ko
men in de zaak Rinehard. Als
tweede punt van het programma,
werd thans een aanvang genomen
met de debatten inzake de moord
poging op de verpleegster Alinc
Lebrun.
In deze zaak werd de socialist
Hans. burgemeester te Eigenbrakcl,
op het matje geroepen om te ko
men getuigen. Hij heeft zich ge
weerd gelijk een duivel in een wij
watervat om niet gevangen te wor
den in het net van zijn eigen leu
gens en het is slechts op het
nippertje dat hij ontsnapte aan
een aanhouding ter zitting zelf.
Gelukkig deed Rinehard hem het
genoegen zelf voor zondebok te
spelen en trok hij zijn burg.mees
ter weer op het droge.
DE MOORDPOGING
OP ALINE LEBRUN
Bij de ondervraging van Rin
ehard omtrent de moordpoging op
de verpleegster Aline Lebrun, frist
de voorzitter even het geheugen op
van de aanwezigen omtrent de
toedracht van deze zaak.
Zoals msn zich zal herinneren,
werd het voor Rinehard te La Lou-
vière te warm bi.i het begin der
bezetting, ornaat hij er in 1910 zijn
post in het ziekenhuis verlaten had.
Te Eigenorakel r.am hij een kli
niek over en vestigde er zich. Hij
kwam er evenwel in botsing msi
Aline Lebrun, die daar als verpleeg
ster werkzaam was cn die Rinehard
verweet een Rexist te zijn. Zij
strooide zelfs praatjes over h:m
rond.
Rinehard was dit spelletje moe
en trok einde September 1943, in
gezelschap van zijn vader, naar de
woning van Aline Lebrun. Het jon
ge meisje Joseline Dubois, dat Ali
ne Lebrun gezelschap hield, werd
verzocht de kamer te verlaten en
vader Rinehard stelde zich met de
rug tegen de deur op om te belet
ten dat zijn zoon door getuigen zou
gestoord worden.
Het gesprek tussen Rinehard en
Lebrun ontwikkelde zich al spoedig
tot een hoogoplopende twist en cp
zeker ogenblik trok Rinehard een
revolver, duwde het wapen in de
mond van zijn slachtoffer en haal
de de trekker over. Gelukkig voor
Lebrun weigerde het wapen dienst
en toen Rinehard zijn poging drie
maal herhaalde, was het telkens
zonder resultaat.
Rinehard, vergezeld van zijn va
der. verliet hierop de woning ter
wijl de verpleegster om hulp riep.
De wonden, die zij bi.i de moordpo
ging aan de lippen had opgelopen,
werd-n door een bijgeroepen ge
neesheer verzorgd.
Tijdens de bezetting werd klacht
ingediend bij het g recht, doch het
onderzoek werd stilgeigd om de
aandacht van de bezetter niet op
zich te trekken.
Teen Rinehard na de oorlog be
schuldigd werd van moord op De
berghe, kwam ook Lebrun met haar
beschuldigingen vcor de dag. In
tussen had Rinehard er evenwel
voor gezorgd, dit in samenwerking
met burgemeester Hans, dat Lebrun
van verklikking beschuldigd werd
en zij wordt hierdoor zelfs tot de
doodstraf veroordeeld. Toen de
kansen zich evenwel tegen Rin
ehard begonnen te keren, nam al
les ook een andere wending voor
Lebrun en werd zij in vrijheid ge
steld zonder dat haar proces even
wel herzien was.
Rinehard heeft altijd deze
moordpoging geloochend. In het
begin van het onderzoek, tijdens de
corlog, loochende hij zelfs haar ge
slagen te hebben. Thans houdt hij
staande dat hij de verpleegster wel
geslagen heeft, maar dat hij geen
revolver gebezigd heeft.
(Zie vervolg biz. 7.J
Met het doel een kruistocht in
te zetten tegen de verregaande on
rechtvaardigheden van epuratie en
repressie had Zondag' 16 dezer in
het Atlanta Hotel te Brussel een
bijeenkomst plaats van het Alge
meen Vlaams Oud-Hocgs.udenten-
verbond, onder voorzitterschap var,
dhr C. Heyman, die in zijn inlei
ding er op wees dat het vraagstuk
der repressie en der epuratie in
christelijke geest dient te worden
opgelost.
Tijdens twee hoogstaande refe
raten werd 't probleem behandeld.
Z, E. P. Wildiers handelde over
het moreel aspect van epuratie en
repressie, die zoveel hartstochten
hebben opgezweept.
Over de betekenis der amnestie
bestaan vele misverstanden, daar
om moet het gezegd en herhaald
worden dat amnestie niets te ma
ken heeft met de morele beoorde
ling van de feiten, maar dat het
een maatregel is om de politieke
rust te herstellen en een sociale
wederopbeuring te verwezenlijken,
om tenslotte de haat en de wrok
uit te schakelen.
Amnestie heeft niets te maken
met de verheerlijking van ue mis
daad, maar wil hst algemeen wel
zijn van het land en het moreel
herstel. Daarom is het dwaas de
amnestie voor te stellen als een
smaad aan de doden, die tenslotte
tcch gestorven zijn voor het her
stel van de vrede, de rechtvaardig
heid en de eendracht en niet voor
twist en ondergang. Amnestie is
dus geen gunst of tegemoetkoming
aan reëie of vermeende delinquen
ten, maar een maatregel tot her
stel van de rust, met het oog op
het algemeen welzijn. Zij is een
hulde aan het offer van de doden.
Zij, die de wraakneming willen
vereeuwigen, zijn het die de deden
beledigen. Mannen als Rinehard
hebben de doden gesmaad.
Alhoewel het principe der repres
sie niet kan betwist worden heeft
de Staat zichzelf zware morele
schade berokkend door de wijze
waarop de repressie werd doorge
voerd.
De ophitsingen van het gepeupel
heboen de repressie beïnvloed. Van
het gerecht wera een pa.odie ge
maakt door het oprichten van uil-
zonderingsreohtbanken door de te
rugwerkende kracht der repressie
maatregelen, het afwijzen van ver
zachtende omstandigheden en de
politieke betekenis der straffen,
Be culturele elite van Vlaande
ren werd onthoofd. De misnoegd
heid die thans blijft htersen, is
een bron van onrust er twist. In
dividuele gevallen regelen, brengt
geen oplossing, alleen grootmoe
digheid en mildheid rp gans de
lijn kunnen de geestelijke gezond-
he-id bevorderen.
Tot besluit sprak Pater Wildiers
de hoop uit dat de christelijke re
gering gehoor zal geven aan de
Door Minister Brasseur werd na
mens de Regering aan Z. Em.
Kardinaal Van Roey de Gouden
Medaille van de Nationale Erken
telijkheid uitgereikt, als dank voor
de diensten door de Primaat aan
het land en dezes bevolking bewe
zen tijdens de jongste bezetting.
oproep van mildheid die ook door
Rome werd gedaan.
Ds tweede spreker, Mter Van der
Eist, handelde over het juridisch
en politiek aspect van het vraag
stuk.
Hij stipte eerst aan hoe deze uit
zonderingswetgeving het werk is
der regering van Londen.
Het retro-actieve dezer wetten
werd gecamoulieerd door een zoge
zegde wetsinterpretatie.'terwril men
trachtte de uitzonderingsrechtban
ken te verrechtvaardigen door een
fictieve oorlogstoestand en men er
bijgevolg ae krijgsraden te velde
kon bijsleuren.
Even strijdig met onze principes
van rechtsmacht is het verlenen
van kracht van gewijsde aan ver
oordelingen bij verstek, .'net straf
fen bij administratieve maatregel,
't interneren zonder aanhoudings
mandaat, het opnieuw invoeren
van de politieke docd en de geca
moufleerde verbeurdverklaringen.
Daarbij was het regime in kam
pen en gevangenissen werkelijk
mensonterend.
Na de zeer lichtzinnige werswij-
ze der krijgsraden te hebben aan
geklaagd beklemtoonde spreker hoe
de toepassing van de wet Lejeune de
liquidatie der repressie verninderde
en hoe het onrecht nrtt geheel
werd weggenomen na de uitboeting
der straf door het feit dat o.m. de
beroving van pclitieke rechten ^en
bezwarende nasleep blijft.
In 1928 had de vertraagde am
nestie erge gevolgen en toch waren
er toen slechts 367 veroordeelden
tegen bijna 40.000 op dit ogenbfx.
Wil men erger kwaad voorkomen,
dan is het nu tijd voor grootmoe
digheid en amnestie.
Tot slot van deze vergadering
werd eenparig een motie goedge
keurd, waarbij verwezen wordt
naar de onrechtvaardigheden van
repressie en epuratie en waarin er
op gewezen wordt dat in 's lands
belang alleen amnestie een afdoen
de oplossing kan brengen.
HEER FOSTER DULLES
die andermaal naar Tokio is af gel
reisd om verder het verdrag U.S.A.,
Japan af te werken.
pervlakte opduiken hebben noch
tans plannen die heel wat verde\
gaan dan de Amerikaanse of rege
ringspiannen, om te voorzien in d<
vulling van de militaire leegte i
of leemte die door dhr Foster Dul
les zo gevreesd wordt. Het is zelf',
niet uitgesloten dat die militairei
het ten slotte, dank zij een regej
ringswijziginghalen. Amerika zeh
zou dat trouwens op dit ogenblik ai
niet afwijzen, zoals de States trou
wens bereid zijn op dit ogehblïh
reeds West-Duitsland weder te be
wapenen
De enige moeilijkheid waarop mer,
in het Verre Oosten zou kunner,
stoten, zou dezelfde kunnen zijn ah
in het geval met Duitsland, nl. dat
de omliggende landen, en speciaai
Australië, zouden kunnen bevreesd
zijn voor een nieuw aggressiet mi
litarisme in Japan.
De toestand in Oost en West. i>
dus. onder dat opzicht wel zeer,
identiek.
Waar hij het minder is. dat U
inzake het tweeds punt van Foster
Dulles, nl. het uitbouwen van ee>\
sterke en gezonde economie.
Inderdaad: in West-Europa heefi
men over 't algemeen geen al it
sterke tendenz om met de commu-
nistische landen van Oost-Europa
zeer enge handelsbetrekkingen te
onderhouden
In Japan daarentegen, is de aan-j
trekkingskracht van Rood China
als enorm afzetgebied voor de Jai
panse nijverheid en als herkomst-j
land van grondstoffen, enorm.
Men kan in elk geval vaststellen
dat de toenaderingspogingen uit
gaande van de Sovjet Unie te Tokii
zeer gunstig werden onthaald.
Dit is natuurlijk niet naar de zi
en de wens van de States die'druk
king uitoefenen op Japan om da,
niet te doen en die als compensate
voorstellen de Zuid-Oost-Aziatisch,
en de Afrikaanse markt voor de Ja
panners open te zetten
Maar... de Engelse businessme
denken er anders over Zij immer,
beheersen in grote mate die twei
marktgebieden en houden dus nie,
van een concurrentie in die secto
ren. Zij steunen dan ook het Ja
pans verlangen om met Rood Chi
na commerciële akkoorden al
sluiten. Om dit te onderlijnen e
de Japanners te heioen dat verlan
gen door te zet'en, heeft Churchil,
in het Laaer Huis trouwens no<
eens nadrukkelijk herhaald dat. En
geland niet. van zin was zijn erken-
ninn van Mao Tse Tung terug tel
trekken
Dit commercieel probleem wordtj
hier echter nog door een politiek
probleem doorkruist. Inderdaad:,
krachtens het Verdrag te San Fran
cisco afgesloten is het Japan zelf
dat later moest beslissen welke Chi.
nese regering het erkende ofwel die
van Mao Tse Tung, ofwel die van
Tstan- Kai Tsjek. Het is echter
duidelük dat dp States niet wen
sen dat Japan Rood China zou er
kennen. Maar anderzijds loenst Ja
pan even vanzelfsprekend niet
Tsjang Kai Tsjek te erkennen,
want daarmee zou het Ae deur
sluiten voor de commerciële be-j
trekkingen met Mao.
(Zie vervolg ble. 2.1
Zondag 23 December 1951 wordt
in de Kathedraal fe Brugge en
daarna in De Gilde het gouden
priesterjubileum gevierd van Z.E.H.
Kan. Logghe.
Als onderpastoor op St Salvator,.
L. Vrouw van
als geestelijk raadgever
hii stichtte.j
en;
als Proost van O.
Blindekens
in de Vakscholen die
als Proost van De Gilde
als Directeur der Maatschappelijke
Werken van het Bisdom Brugge,
heeft hij onschatbare diensten be
wezen.
Rond 10 uur Woensdagmorgen is
Z. E. H. Kan.-Deken J. Desmet te
Oostende zachtjes overleden na een
slepende ziekte.
Gecoren te Oostrozibeke op 30
Maart 1874 werd hij op de Vigilie
dag van Kerstmis 1898 tot priester
gewijd. Na zijn studie te Leuven,
werd hij professor aan het O. L.
Vrouwcollege te Oostende; in 1910
werd hij er principaal in 1922 in
specteur van het godsdienstonder
wijs der Lagere scholen in het ge
west Ocstende-Brugge. In 1927 werd
hii benoemd tot pastoor op de
wijk Hazegras en in 1930 tot pas
toor van de hoofdkerk. In 1948
werd hij benoemd tot ere-Kanun-
nik van de kathedraal te Brugge
en op 24 December van hetzelfde
jaar werd hij om zijn gouden
priesterjubileum gevierd.
Tot zijn voornaamste verwezen
lijkingen behoren: de stichting van
de H.-Hartkliniek, de Moederhui
zen Ste Elisabeth en Monikaden;
de kinderkribbe van de Visserskaai;
de raadplegingen van moeder- en
kinderwelzijn.
Zijn grootste bekommernis ging
naaf de geestelijke en stoffelijke
belangen van de vissersbevolking
die zijn heergaan als een groot
verlies zal aanvoelen.
Maandag as. te 11 uur. na een
lijkdienst in de hoofdkerk te Oost
ende, wordt de goede herder
naar zijn laatste rustplaats geleid.
wordt er in onze Drukkerij
niet gewerkt.
We missen dus een dag in
deze drukke week en vragen
dringend aan al onze HH.
Correspondenten en bericht
gevers tijdig hun copij zo
vroeg mogelijk te willen in
sturen.