VOOR POPERINGE EN IEPER 12 Vandaag Feest van de H. Familie Het avontuur van de Flying Enterprise Westvlaamse iectricitótsprobteBiiw De Regering Pholien neemt ontslag Kunstschilder Constant Permeke overleden 19 II Een welkome t in onze bedreigd Koning Boudewijn heeft Regeringsontslag in beraad gehouden De koppige maar even moedige kapitein Carlsen ziet zijn schip, na dertien dagen drift, zinken KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN ONZE 3 UITGAVEN: ZATERDAG Bladzijden PRIJS 3 Frank JANUARI 1952 Lichtfeeërie te Brussel kostte een mooie duit Verteer beliep echter ook 25 millioen frank BUITENLANDS OVERZICHT De gewijzigde statuten van Inelgas krijgen door de Bestendige Deputatie een gunstig advies Nieuwe Regering verwacht voor heden Vrijdag avond De vervanging van de treinen der lijn Diksmuide-Nieuwpoort door autobussen een financiële strop De aflijvige was van Poperingse afkomst HOOFDBUREEL en REDACTIE: Poperinge - Gasthuisstr. 19. Tel. 9 - Postcheckr. 47.63.60. PLAATSELIJKE BURELEN: leper: P. BRAS-DEKLERCK, de Stuersstraat 4. - Tel. 445. Nieuwpoort: Drukkerij DUMON, Marktstr. Roeselare: J. VERRIEST-DEZEURE, St-Alfonsusstr. 12. - Tel. 1523. Veurne: M. D'HERT, Noordstraat 14. Aangesloten bij het Verbond der Belgische Periodieke Pers HET WEKELIJKS NIEUWS POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten). ROESELARE (met Izegem-Menen en randgemeenten). KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten). 48' JJAAR. N' 2. POSTABONNEMENT 1952: België (tot einde 1952) 136 fr. België (6 maand) 70 fr. Andere landen 4fr. p. week Verantwoordelijke Uitgever: J. Sansen, Gasthuisstraat 19, Poperinge OP de schouw in de keuken staat nog altijd dat beeld in biscuit Kijk 's, wat een schoon beeld ik ge loot heb in de vergadering van Ste Anna!... Zo gelukkig was moe der die namiddag als ze thuis kwam met dat beeld van de H. Familie. In biscuitzei moedei' en dan wa ren wij allen overtuigd van de uit zonderlijke weerde van dat beeld. Is het schoon? Ik geloot 't niet, maar 't is ten minste niet lelijker dan die nieuwe Lieve-Vrouwbeel den, zo lang en smal als... brei naalden! Maar wat ik wel weet: 't stond op de schouw in moeders tijd, het staat er nog en zal er, als 't God belieft, ook na mij blijven staan. In moeders tijd kwam ieder avond het gebed voor de H. Familie het gezamenlijk avondgebed sluiten, 't Is nog zó en, 't is wel vreemd misschien, maar ik vind in onze dagen dat gebed... moderner dan ooit. Kan het missen? Wat is er wel moderner in ons land dan de familie-politiek? Hoe lang heeft moeder de vrouw moe ten wachten tot ze medezeggen schap kreeg in 's lands beleid? Hoe lang heeft het moeten duren voor men verstond dat Kindjesgeld geen aalmoes was, maar dat in de familie de burgers voor morgen werden gevoed en opgevoed. Hoe lang heeft het geduurd voor men zag dat de familie de eigenlijke kern is van de burgerlijke maat schappij? Jaren op jaren heeft men de familie afgetakeld, de fa milie gepest. Nu spreekt men van familiepolitiek en zulke politiek is gezond; maar ze is inderdaad zeer modern, ultra-modern, want ze is pas ontdekt en staat nog in de kin derschoenen. Leo XIII, de Paus van «Rerum Novarum de adelaar van Car- pinetozoals men hem noemde, was ook de Paus van de familie. Hij was het, zo ik me niet vergis, die het feest van de H. Familie instel de en alleszins komt van hem dit gebed voor de H. Familie. Die Paus zou ook nog in onze dagen modern zijn. Want hij zag zo klaar en zo scherp, hij zag zo geweldig ver de tijd vooruit, dat we er over ver baasd staan in 't jaar 1952! Hij is evenzeer de Paus van de familie als die van Rerum No varum En even modern zijn ze, diege nen die nu nog de richtlijnen vol gen van Rerum Novarum als zij die in 1952 's avonds houden aan dè.t gebed ter ere van de H. Familie. En toch, uit vele huizen is dat beeld verdwenen of kwam er nooit binnen. Zeldzaam zijn de kerken waar een beeld staat van de H. Familie. Ik vind dat danig jammer! 't Is misschien wel moeilijk dat beeld te moderniseren: die tim merman St Jozef, die gewone volks vrouw, de Lieve Vrouw en die klei ne... schoolknaap, het Goddelijk Kind! Nooit nochtans hadden we meer behoefte aan het voorbeeld en aan de voorspoed van de H. Fami lie! Kunnen we ons dat voorbeeld goed realiseren? ...Die saamhorigheid, die intieme vrede en vreugde in dat gezin? St Jozef die de kost verdiende, Maria die al de huiselijke zorgen droeg en dé,t kind, dat alles wist, alles kende, alles vermocht en te Nazareth niets anders was dan onderdanig! Daar moest het een hemeltje zijn al kon St Jozef dat groot geheim niet begrijpen, al wist de Lieve vrouw dat de oude Simeon gesproken had van een zweerd dat heur hart zou doorboren en dat Kind wist maar al te goed wanneer het Kruis op Calvarie zou rijzen. En toch was het een hemeltje. Die familie was een eenheid: een in liefde, een in haar diep vertrou wen in de Voorzienigheid! Hoeveel slagen kreeg het gezin niet bij ons in de laatste jaren? De een heid van het gezin? Waar vader weggerukt of weggesleept werd on der de oorlog en 't gezin zonder hoofd stond. Is het bij ons soms niet erg als vader voor weken van huis weg is? Of de Maandagmor gen heengaat tot de Zaterdagavond? Er zijn nog mensen die dat... nor maal vinden. De oude tradities gingen verloren. Is 't nu niet dikwijls alles behal ve thuis»? De moeder op de fa briek, de kinders in de Crèche Gelukkig dat we dat niet kunnen vertalen in 't Vlaams omdat die gekke dingen in Vlaanderen nog niet te vinden zijn; de band los of gebroken met de ouderen die «hun kost betalen thuis». Ten slotte wat al miseries met het onderwijs! Waar ouders te kie zen krijgen tussen het neutrale on derwijs dat ook neutrale mensen maakt, maar niets kost... en het vrij onderwijs dat kinderen leert gehoorzamen, niet omdat de mees ter het zegt of meent, maar omdat God het gebiedt. Na de lagere school echter moet vader maar zien dat hij dat vrij onderwijs zelf kan bekostigen omdat, ja omdat de Staat ook neutraal is! Waren de toekomstproblemen in een gezin ooit zo zwaar als nu? Waar naartoe met de jongens, met de meisjes! Ge kunt boeken lezen bij de vleet, over familie, opvoeding' en dies meer. Ge kunt U moe en blamot lezen. ...Geloof me, zou 't niet best zijn het voorbeeld te bekijken van de H. Familie en haar voorbode te vragen? 't Is zo eenvoudig en 't enige dat eigenlijk helpt. Dat beeld staat daar, uit moeders tijd, dat beeld... in «biscuit»! Ik heb het hondermaal moeten horen! Maar het staat er en zal er, als 't God belieft, blijven staan en iederen avond ook als in moeders tijd komt dat gebed ter ere van de H. Familie, als slot van ons avondgebed. Ik kan moeilijk gelo ven dat er iets moderner is dan de devotie tot de H. Familie. Ze is zelf meer modern dan de familiale politiek. Maar die beide samen kunnen veel, o zo veel weer goed maken. God gave 't! PÉ VLAMYNCK. De middenlanen tussen de Beurs en het Noordstation te Brussel heb ben, sedert Woensdagavond, terug hun gewoon uitzicht bekomen. De 40.000 electrische lampjes, die sar men meer dan 56.800 kw. hebben verbruikt, zijn uit. Naar het in richtend comité der handelaars be kend maakt, heeft de hele straat verlichting en versiering twee mil lioen vijfhonderd duizend frank gekost aan de leden van de ver eniging. Alleen in de Nieuwstraat werd aan de verlichting' en de ver siering' meer dan 660.000 fr. besteed. Twee soorten electrische stroom werden gebruikt voor de verlich ting, nl. met hoogspanning en met laagspanning. De laagspannings- stroom kost 4,23 fr. per kw., de hoogspanningsstroom gebruikt vóór 18 uur 's avonds 3,49 fr. en na 18 uur, 2,96 fr. Aldus werden 9.630 kw. tegen 3,49 fr. gebruikt, hetgeen 33.608,70 fr. heeft gekost, 40.250 kw. tegen 2,96 fr. of 119.140 fr. en 6.920 kw. tegen 4,23 fr. of 29.271,60 fr. Het totale electriciteitsverbruik werd dus 182.000 fr. Meer dan 100.000 toeristen hebben tijdens de lichtfeesten minstens één dag' te Brussel verbleven, terwijl 10.000 buitenlanders verscheidene dagen op bezoek zijn geweest. Bij eerste schatting van het comité, zou voor meer dan 25 millioen fr. verteerd zijn geworden. Atlantische buitelingen L PRESIDENT TRUMAN AMERIKA EN EUROPA Op het ogenblik dat we deze kro niek schrijven is President Truman in de Verenigde Staten zijn lang verwachte en lang voorbereide rede aan 't houden. Onmogelijk en on doenbaar te gaan raden wat hij zal zeggen. Iedereen vermoedt echter dat het (Cliché De Gazet Het dek van de Flying Enterprisevan uit de lucht gezien op het ogenblik dat vcrkcnningsvliegtui - gen rond het hulpeloos vaartuig cirkelden. De pijl duidt de plaats aan waar kapitein Carlsen zich op dat ogenblik bevond. Inzet Boven rechts: de hellende positie van het schip op de woelige zee. Terwijl men over gans de wereld met gezellige familiefeesten of ren en roepen gaf hij te verstaan met daverende réveillons van het oude jaar afscheid nam en het nieu- J 1-1 we jaar intrad, kampte een eenzaam man te midden van de Atlanti sche Oceaan alleen tegen de ontketende zee. Kapitein Kurt Carlsen vocht voor het behoud van de Flying Enterprisehet vrachtschip dat door iedereen reeds als verloren werd beschouwd en waarvan be manning en passagiers in veilige haven een onderkomen hadden ge vonden. De wereld heeft angstig de verbeten strijd gevolgd die de koppige Deen voerde om het behoud van schip en lading. Zijn zce- manseer stelde hij boven eigen veiligheid en de 37-jarige kapitein ging als een held van plichtsvervulling de geschiedenis in. DOOR STORM VERRAST De Flying Enterpriseeen Amerikaans vrachtschip der Is- brandtsen-lijn, was daags na Kerst dag uit Rotterdam vertrokken met bestemming naar de Verenigde Sta ten. Het schip, met 40 bemannings leden en 10 passagiers aan boord, stond onder bevel van de 37-jarige kapitein Kurt Carlsen, van Deense afkomst doch wonend in de Ver enigde Staten, waar ook zijn vrouw en twee kinderen verblijven. Het vrachtschip had een lading ertsen, meubels en oudheden aan boord. De passagiers die de reis meemaakten waien landverhuizers die naar Amerika uitweken. De woelige zee voorspelde weinig goeds voor de reis. In de Noordzee en het Kanaal moest reeds met Bij onze jongens die In Duitsland bun zoveel maanden dienst kloppen, is liet Wekelijks Nieuwsaltijd een welkome gast, die er iedere week het nieuws brengt uit eigen streek. De brieven die wij regelmatig van ginder krijgen, getuigen dit voldoende. Bovenstaande foto werd ons, samen met veel hartelijke wensen voor 1952 toegezonden door Gilbert Senesael uit Hoogstade. Langs deze weg bieden wij dan ook al onze jonge kerels die in Duitsland hun soldatendienst doen, onze beste wedcrwenscn aan. Op de foto bemerkt men van links naar recïits de soldaten R. Braem uit Mefen, G. Senesael uit Hoogsladc, C. Degrijsc, D, Defour en W. Bruneel uit Roeselare. storm afgerekend worden doch eens ten volle in de Atlantische Oceaan begon de zee pas voor goed haar duivels te ontbinden. Zo werd het Zaterdag 29 Decem ber. Een geweldig orkaan maakte van de zee een hel. De aether trilde van S.O.S.-seinen die door in nood verkerende schepen werden uitge zonden. Ook de «Flying Enterpri se werd medogenloos in de storm meegesleurd; de scheepswanden kraakten onder het beuken van een ontketende zee en plots moest ook kapitein Carlsen langs de radio om hulp vragen, want het water over rompelde de ruimen van het schip. Het Amerikaanse vrachtschip General Greeleydat het eerst de noodseinen van de Flying En terprise opving, begaf zich naai de plaats waar het schip hopeloos tegen de storm kampte. Toen de General Greeleyter plaats was, achtte men het onmo gelijk dat het in nood verkerende schip nog lang zou kunnen stand houden, het was reeds volledig stuurloos en maakte daarbij gewel dige slagzij. Daar het schip schuin lag v/as het reeds onmogelijk ge worden de reddingsboten uit te zet ten. Van de General Greeley vertrok een reddingsboot en vervol gens nog' een tweede. Intussen wa ren nog andere schepen ter plaats gekomen, de Sherbornde «Southland» en de «Warhawk», die zich rond de Flying Enterpri se opstelden om passagiers en be manningsleden op te pikken, die op bevel van kapitein Carlsen twee aan twee over boord sprongen. I-Iet werd een dramatische redding. De golven slingerden de drenkelingen tegen de scheepswanden, verschil lende personen werden hierbij zelfs ernstig gekwetst. Een vrouw dankte tijdens deze redding het leven aan de gouden armband die. zij droeg: een matroos die haar in een red dingsboot wilde hijsen, voelde hoe de drenkelinge aan zijn verkleun- de handen ontsnapte. Gelukkig bood de armband weerstand en kon de vrouw aldus aan boord gehesen worden. Kalm leidde Carlsen de reddings werken en met vreugde vernam hij dat niemand der passagiers of be manningsleden vermist werd, allen waren veilig. ALLEEN IN DE STORM Toen allen gered waren voer de i General Greenleylangs de Flying Enterprise om ook de ka pitein op te pikken. Carlsen dacht er echter anders over en inet geba- dat hij aan boord zou blijven tot, een sleepboot kwam opdagen om zijn schip naar veilige haven te slepen. In de storm zag hij de sche pen die hulp geboden hadden, een na een verdwijnen en bleef alleen achter, want schip en lading wa ren aan zijn zorgen toevertrouwd. (Zie vervolg blz. 9.) zeer belangrijk zal zijn omdat er verwacht wordt dat het standpunt der Verenigde Staten erin zal be paald worden in betrekking met een hele boel problemen, o.m. Ko rea, Oost-Azië, Egypte, Arabische liga, Iran, Europees leger, enz., enz. Ongetwijfeld zullen de gesprek ken die hij sedert Zaterdag met Churchill heeft gehad bepaalde passages uit de rede van de Pre sident hebben beïnvloed. En het is eveneens zeker dat de kwestie van de aanstaande presi dentsverkiezingen in de States zal in aanmerking genomen geweest zijn bij het gereed maken van de speech zoals diezelfde kwestie zal schuilgaan onder het commentaar dat in de Amerikaanse kranten en politieke kringen erover zal ge maakt worden. In afioachting moeten wij ons bezig houden met wat aan die rede voorafgaat en tegen welke achter grond de Amerikaanse politiek zich in bepaalde sectoren aan 't afspe- len is Het feit van de dag in dat ver band is zeker de reis van Churchill naar de States ivaar hij, zoals tij dens de jongste ivereldoorlog, vóór het Congres zal spreken en waar hij in een aantal besprekingen met Truman en zijn medewerkers zal trachten een gelijke richting te vinden voor de politiek der beide landen op het internationaal nlan. Het is nu vrijwel zeker dat Chur chill vooral zal aandringen op -een inniaer contact tussen de twee An gel-Saksische werelden, de oude en de nieuwe. Kort na de nieuwe machtsover name van de conservatieven werd zelfs gezegd dat Churchill aan de States een soort statenbond of bondstaat zou voorstellen. Tot der gelijke utopieën zal de ov.de Win nie zich echter niet lenen. Hij is té realistisch om dergelijke dromen na te jagen. Er ware inderdaad geen zekerder middel om met lege handen uit de States terug te ke ren dan met dergelijke projecten uit te pakken Op het ogenbVk immers dat En geland non steeds in zeer zware moeilijkheden verkeert, zou 'n der gelijk plan niet alleen in Amerika, maar vooral in Engeland de indruk mekken dat thans Engeland ver kocht wordt, nadat tijdens de oor log, uit noodzaak, eilanden en ba ses aan de States werden af ge staan. Het is eigenlijk het tegenoverge stelde dat Churchill zal trachten te bereiken nl de aeiiikbereclit.'- rtira ran Er""lr*nd t ionaal cqneert, niettegenstaande zijn huidice materiete 'ht/Wcle En als'bükomend element: een verhooade financiële hulp vn.nuiege de States aan het oude Albion. De Amerikaanse milieu's nu zijn al zo sterk overtuigd dat ChurchiV zijn slag zal thuis halen, dat er nu al enkele kranten zijn die het publiek en het Conares waarschu- wen teaen de overtuigingskracht en de dialectiek van Churchill. Aan. Europese kant nu wordt er enigszins gevreesd dat Amerika en Engeland het on een koopie, zou- den kunnen gooien en dat de ver hoogde huln aan Engeland zon kunnen neerkomen op een vermin derde huln aan de andere West- Evropese landen E-die vrees is niet ongegrond, want de Amerikaanse, middelen zijn ook nie,t onuitputtelijk, en wat dus aan de ene meer nemene.v. wordt zat de andere minder krijgen Hoe de Stat.es daarop nu zullen reageren zal van veel zaken afhan gen Inderdaad: de toestand is nie* meer dezelfde als tijdens de jong ste wereldoorlog toen Roosevelt e Churchill vract{sch alles ov hun eentïe reael.den. Toen rvas West- Europa immers totaal bezet en met geen enkel land. buiten Rus land, moes+ ernstig rekening wor den gehouden Nu staat men integendeel voor Franlcrijk en Duitsland als grote landen en voor een heel $*nl klei nere die allemaal stem in het ka- vittel willen hebben en daarmee dus rekening moet worden gehou den. En dat is zowel waar in verband met de problemen van het Nabije In aansluiting met het bericht in ons Nieuwjaarsnummer van 29 De cember 1951 verschenen, waarbij we aankondigden dat verwacht mocht worden dat de gewijzigde statuten van Inelgasnog voor het jaar einde zouden worden goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van Westvlaanderen, kunnen we thans mededelen dat ons bericht bewaar heid is geworden en dat in zitting van 28 December 1951 aan bedoel de gewijzigde statuten door de Be stendige Deputatie een gunstig' ad vies werd uitgebracht. Het Bestuursmemoriaal van 5 Ja nuari 1952 maakt thans op blz. 15, Nr 6 dit besluit openbaar en wel in volgende termen: Nr 6. Eiectriciteits- en Gasuitba- ting. Oprichting en toetreding tot intercommunale vennootschap pen. 2o Afd., Sectie C, Nr 84020. Brugge, 29 December 1951. Aan de Gemeentebesturen. Mijne Heren, Zoals reeds vroeger aangekondigd, heeft de Bestendige Deputatie een onderzoek ingesteld nopens de ont worpen oprichting van intercom munale gas- en electriciteitsmaat- schappijen. In hare zitting van 28 December 1951 heeft de Bestendige Deputatie een gunstig advies uitgebracht no pens het ontwerp van de statuten voor het oprichten van een nieuwe intercommunale vereniging, met name INELGAS, voor de uitbating van de gas- en eiectriciteitsdiensten in de gemeenten. De gemeenten die de uitbating van hun gas- en electriciteitsbede- ling hebben toevertrouwd aan het zij de Belgische Maatschappij voor Gas e« Electriciteitsbedrijf, de N. V. GAZELEC, de Gas- en Electrici- teitsmaatschappij te Menen, of dc N. V. Verlichting, kunnen derhalve met hun concessiehouder in onder handelingen treden, met het oog op de gebeurlijke aansluiting bij de op te richten Intercommunale Vereniging INELGAS De Beraadslagingen van de ge meenteraden waardoor deze aan sluiting zal beslist worden, zullen mij in drievoudig exemplaar moe ten voorgelegd worden. De Gouverneur, Ridder P. van Outryvc d'Ydewalle In aansluiting op de mededeling, gedaan in het Bestuursmemoriaal door de Weledele Heer Gouverneur der Provincie, weze het ons toege laten nog een paar bemerkingen te maken. Het blijkt inderdaad dat talrijke wijzigingen werden aangebracht, waarbij de statuten een gans ander uitzicht kregen. Wij oordelen het wenselijk nog maals de aandacht van onze Ge meentebesturen te vestigen op het feit dat ze evenwel van toetreding tot de intercommunalen volledig vrij blijven. Ieder Gemeentebestuur moet oordelen wat er het meest gunstigste is, onmiddellijk toetre den ofwel enkel toetreden bij het einde van het bestaande contract. Het blijft feit dat sommige be staande contracten, vroeger onder geschreven, zeer gunstig zijn en dat de mogelijkheid bestaat de concur rentie te doen spelen. Mocht er voor goed een einde worden gesteld aan de veel bestaan de misbruiken. Voortaan zouden de Openbare Besturen, eveneens con- cessiehoüdende maatschappijen zo wel van Gas als van Electrici te it, Zie vervolg hiernevens TAF" PREMIER CHURCHILL en het Verre Oosten als ten op zichte van de strict Europese aan gelegenheden. Maar anderzijds staan we ook hiermee. Amerika heeft de gewoon te aangenomen Europa te zien als één geheel. Wat voor hen vooral (Zie vervolg blz. 2.) Vóór enkele maanden ontstond een politieke malaise tussen C.V.P.- Regering en C.V.P.-Partij. Zo zal men zich nog wel herinneren dat na de jongste bijeenkomst van de Algemene Paritaire Raad de beslui ten door deze genomen, oorzaak wa ren van vinnige aanvallen op de Regering in de schoot van de Ka mer- en Senaatsfracties van de C.V.P.en teVtens in de Partij zelf. Aan de Hr Pholien werd o.m. het verwijt gericht dat zijn regering de moeilijkheden maar liet opstapelen zonder er grondige beslissingen over te treffen, dat het in de regering- mangelde aan een vaste leidende hand, dat er geen coördinatie be stond onder de ministeriële depar tementen, dat zij sedert lang voor bereide regelingen slechts trof dan, als wanneer haar het vuur aan de schenen werd gelegd, zoals na de jongste Algemene Paritaire Raad, en beslissingen nam dewelke in fei te aan het Parlement dienden voor behouden. Daarbij stapelden zich grote in ternationale moeilijkheden op. w.o. beslissingen van zware betekenis dienden getroffen. In de laatste vier maanden werd dan ook meermalen vooropgezet dat de Regering best enige wijziging ondergaan zou en Hr Pholien werd door menig C.V.P.-politiek manda taris de wenk gegeven de plaats te i ruimen en ook wijzigingen te bren gen aan de samenstelling' der ho- j mogene regering. Einde het jaar 1951 werd zelfs vooruitgezet dat 1951 nog het einde van de Regering Pholien zou zien, maar deze voorzegging viel falikant uit. De intrede van het nieuwe jaar heeft de zaak evenwel drukker aan het rollen gebracht en regerings wijziging werd terug aan de orde van de dag. Zo werd vernomen dat Hr Pholien allerhande besprekingen1; inzette met vooraanstaande C.V.P.- (Zie vervolg blz. 4.) Het spoorverkeer Provincie opnieuw FINANCIËLE STROP?? We gaven reeds uiting van de geruchten als zou het spoorwegver keer tussen Diksmuide en Nieuw poort vervangen worden door auto bussen. Deze maatregel zou het ge volg zijn van de besparingspolitiek door de regering voorgeschreven. De N.M.B.S. zou van deze maat regel verwachten dat hiermede een gedeelte van inkomsten zou gevon den worden om zijn jaarlijks be langrijk tekort enigszins te helpen dekken. Onze lezers weten dat de Heren der N. M. B. S. in de slop zitten. Waar. enerzijds met" fttill'icëïiëh wordt ge'smeten aan werken, zo als de Noord-Zuidverbinding en de electrificering. waarover het laat ste woord nog in jaren niet zal ge zegd zijn, waar men vaststelt dat zomaar VEERTIG millioen gevon den wordt om de grillen te voldoen van bepaalde personen om in de Centrale Halte van de Noord-Zuid verbinding een treintje te krijgen voor de SABENA, feit dat het af breken vergt van een tunnel die zooas werd aangelegd, dit alles op rekening van de belastingbetaler, waar de Centrale Dienst te Brus sel volgepropt wordt met ambtena ren, waar Gewestelijke Directies worden opgericht of uitgebreid zon der enige noodzaak, waar dus alles spreekt van verspilling, wordt se dert enkele tijd in de buitendien sten gehakt en gespoeid, om de op dracht van de regering, kost wat kost de twee eindjes aan elkaar te knopen zonder deficiet, te kunüen vervullen Deze besnoeiingen geschieden dar, niet alleen op de rug van de spoor wegbedienden van de buitendien sten maar ook on deze van de ge bruikers der streken die door de bezuinigingspolitiek getroffen wor den. De Heren der N.M.B.S beweren dat het inrichten van een autobus-, dienst steeds een boni oplevert. We' betwijfelen dit standpunt niet. waar het gaat om een lijn die volledig wordt opgebroken, waar alle sta tions en het daarmede in verba"d staande personeel wordt, afgeschaft, en waar daarenboven de uitbating van de autobusdienst aan een on dernemer wordt toevertrouwd De N.M.B.S. heeft zodoende geen uit gaven meer en gaat toch strijken met 10 procent van de ontvangsten van de ondernemer Doch anders wordt hef. wanner de N.M.B.S. zelf gaat u'tbafen. We ziin bekend met de talrijke moei lijkheden en kosten die oprijzen wanneer een administratie een zaak commercieel wil uitbaten Welnu, de N.M.B.S. is zinnens de autobu^dienst ter vervanging van de tremen der liin Diksmuide- Ni°uwnoort 7,vt F uit te baten Alhoewel WIJ niet moeten ver antwoorden voor de belangrijke te korten der N.M.B S. liikt het ons gepast onze lezers de rekening voor te leggen van de voorgenomen af schaffing. zodat ze kunnen oorde len dat deze afschaffing een finan ciële st.ron wedt en de gebruikers en de industriëlen de ongemakken zullen moeten dragen, en ook de biikomendc uitgaven, voor d.e fan tasie van bepaalde ambtenaren der N.M.B.S. Welke zijn de huidige uitgaven der spooruitbating? Wanneer men de reisgids inkijkt, dan is daar een kaart van de spoor wegen in ons landje te vinden. Er zijn daar zeer dikke lijnen op getrokken, als wilde de opsteller met zelfzekere trek het belang aan tonen van deze lijnen. Er zijn evenwel ook zeer fijne aftakkinkjes, en het is hierop dat de bezuinigingswoede zich botviert Doch de lijn Diksmuide-Nieuw poort is nog wel een heel speciale soort aftakkinkje. Daar werd reeds sedert jaren vereenvoudigd, en nog eens vereenvoudigd en de huidige uitbating kan wel als voorbeeld die nen van verwording van het spoor wegverkeer Neemt men het motortreintje naar Nieuwpoort-Bad dan is men getroffen door de eenvoud van uit bating der lijn. Na het fluitsignaal van de stationchef van Diksmuide is de machinist heer en meester van het voertuig tot in Nieuwpoort of 16 km. verder. Geèn enkel seinhuisje, geen en kele. gesloten overweg, geen enkel bewaakt station of stationnetje, niets. De eerste halte is Kaaskerke. Een betonnen schuilplaats op een as- kaai, waar men vrij in- en uitgaat En toch schijnt deze halte voor de N.M.B.S van zeer veel belang. Al hoewel we verschillende malen met het treintje naar Nieuwpoort reden, hebben we er nooit een mens weten op- of afstappen. En toch stoppen er alle treinen naar Adinkerke en Nieuwpoort-Bad Na enkele onbewaakte overweg- jes komt men te Pervijze Daar staat nog een stationsgebouwtje, overblijfsel van wat eens een be waakt station was, doch van be diening geen spoor. Men loopt wel! kans een werkman te ontmoeten;; bezig met de wagens aaneen te ma ken. de ruiten te reinigen of het:1 gras te verdelgen en als het trein tje toevallig aankomt als hij in het stationsgebouw is, dan zal hij wel beleefd even aan zijn pet tikken, maar hij hoeft zich geen zorgen te maken of U een kaartje hebt of niet. Reizigers zijn er te Pervijze wel, doch die krijgen hun kaartje van de treinwachter als de drukte niet te groot is en hij ze kan be dienen vóór het treintje te Nieuw poort ot te Diksmuide is. Anders rijdt ge maar voor niets. Te Ramskaoelle hoeft U in het'! stationsgebouwtje niet eens te zoe-i ken naar een werkman. Een lako-i niek berichtje verwijst U naar een woonhuis, in spoorwegstijl, waar een depothoudster voor uw belan gen zal zorgen. Nieuwpoort Arkebrug is de vol gende halte Een kort eindje askaai en een naambord zijn de enige te kens dat op dit plaatsje het trein tje zich zal verwaardigen te stop pen Geen schuilplaats tegen regen en wind en natuurlijk geen sta tionsgebouw; dit ligt wat verder op een onbereikbare plaats, midden de velden. (Zie vervolg blz. 2.) maar één enkel doel mogen nastre ven, en dat Is: de kostprijs van electriciteit zo laag mogelijk stellen. Toetreden tot de intercommuna len mag in elk geval geen bestendi ging daarstellen van de prijs en van de misbruiken. Tussen de po litieke mandaten en de mandaten van beheerders moet er klaar en duidelijk een onderscheid worden gemaakt. In dit verband zouden onze volks vertegenwoordigers en senatoren moeten streven, en het hunne bij dragen tot wijziging van de wet van Maart 1922, inzake oprichting van intercommunalen. Het mag In ieder geval niet dat de verbruikers opnieuw en voor al tijd het gelag moeten betalen. Zo aanzien wij onze tussenkomst in deze Westvlaamse Electriciteits- problemen, indien zich evenwel geen nieuwe onaanneembare feiten stelle.n als beëindigd. Westflandcr. In een kliniek te Oostende, na gesterkt te zijn door de Genade middelen onzer Moeder de H. Kerk en ontvangen te hebben de zegen In Articulo Mortisoverleed Vrijdagnacht 4 Jan. jl. de gekende kunstschilder Constant Permeke. Een zeer pijnlijke ziekte hield hem sedert enkele weken reeds te bed. Plots echter verergerde zijn toestand, zodat een heelkundig in grijpen zich opdrong.Men speelde alles of niets, maar zijn forse na tuur en krachtig gestel heeft zich niet meer kunnen opwerken. Constant Permeke woonde te Jabbeke bij Brugge. Zijn vader was een Poperingenaar, die vroeger woonde in de Priesterstraat, waar veel Poperingenaars zich nog René Permeke, oom van Constant, her inneren, die sedert het vertrek van vader Permeke in hetzelfde huis was gaan inwonen. Vader Permeke was vroeger huis schilder te Poperinge en waagde het, in zijn vrije tijd, af en toe net zoals zijn broeder René het deed een schilderijtje te maken, weliswaar van minder kunstgehalte. Maar vader Permeke voelde Po peringe te eng. Hij verhuisde naar Brussel, kon het ook daar niet lang uithouden en trok vandaar naar Antwerpen, waarna hij, kort daar op, in de aanpalende gemeente Burcht ging wonen. Daar kwam zijn zoon Constant op 31 Juli 1886 ter wereld. De jonge Constant groeide op tussen borstel en verf pot en voelde zich dan ook tol vaders werk aangetrokken. Geluk kig bleef het niet tot, het handels- werk, hij werkte zich alvast oï in het kunstschilderen. Van Antwerpen trok de jongr Permeke naar Oostende, waar hi zijn kunst verder ontplooide. Maar opnieuw verliet hij Oost ende en trok naar St-Maartens- Latem, waar hij rondom in di vrienden kwam, die zijn idee aan kleefden en uitwerkten. Maar Peis meke, de nooit verzadigde kunste naar, keerde daarop terug naa Oostende, om er de zee, ae vis sers en het poldervolk te borstelen Daar huwde hij met Mevr. Mari: Delaere die vóór 3 jaar, in 194S stierf. Vóór 28 jaar, in 1924, ging lli zich dan te Jabbeke vestigen, waa: hij bestendig verblijven zou. On dertussen werd zijn gezin gezegen; met 4 kinderen: twee zonen ei twee dochters. Constant Permeke, die 65 jaa oud was, was gedurende enkele ja ren Directeur van het Nationaal In stituut van Schone Kunsten te Ant werpen. Hij was Commandeur de Leopoldsorde, Commandeur de Kroonorde, Officier der Orde vai de Groothertog, Gedlminas van Li thuania en Lid van de Koninklijk Vlaamse Academie voor Weten schappen, Letteren en Schone Kun sten van België. iZie vervolg bis. 7.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 1