ORANGINA Nieuw Wonderpark MELI De Roekeloze Tocht Plechtige Opening OOSTENDE Feest van de Handel Valse Tremolo's van de Socialisten DAG KLAPPER VERNIETIGT RAT EN A Doos a fr. 18, Examenultslagen PROVINCIAAL CONGRES VAN DE BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN OP ZONDAG 22 JUNI 1952 TE WERVIK Op Zaterdag 28 Juni Ie 16 uur ERKENDE NORMAAL SCHOOL ST-JOZEFSINSTI TUUT, TORHOUT Brief uit Brussel van het TE ADINKERKE Een nog nooit geziene verwezenlijking I Een feeëriek zicht van vogels, licht en water I Hooglede roept de H. Hartbonden op GROOTSE TOEWIJDING DER GEMEENTE AAN HET H. HART BONDSREGERING ZAL DUITSE GRAVEN IN BELGIE ONDERHOUDEN Laurèaten van de Arbeid fn de bouwnijverheid WAPENPLAATS Kind door personenwagen zwaar gekwetst te IVIenen Zuiver Oranjesap -- SPA WATER Met suiker vervaardigd De drank der JONGEREN SCHITTERENDE AVONTUUR MIINHARDT'S ZENUWTABLETTEN J Ezzzxzzzztid Valse 1000 fr. biljet ten in omloop in De Panne HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 21 Juni 1952 Blz. 2. GROTE ONDERSCHEIDING: 1. Laethem Noël, Egem; ONDERSCHEIDING: 2. Staelens Roger, Koekelare; 3. Lionel Van Rolleghem, Brugge; 4. Bouciqué Prosper, Roeselare; 5. Rafaël Van- denberghe, Izegem; 6. Neyens Noël, Ichtegem; 7. Debacker Frans, Be- veren-Roeselare (Brugge); 8. Jozef Dumoulin, Staden: 9. Verschoore Frank, Lissewege (Meetkerke)10. Danneels Renaat, Sijsele (Brugge); 11. Slergaert Paul, Koekelare; 12. Desmet Roger, Torhout (Bisse- gem); 13. Hoornaert Jozef, Beve- ren-Roeselare; 14. Alliet Luciaan, Schuiferskapelle; 15. Bogaert Lio nel, Wingene (Ruiselede)16. Da niël Christiaens, Oostrozebeke; OP VOLDOENDE WIJZE: 17. Brysbaert Joris, Oostvieteren (Po- peringe)18. Vanmassenhove Lode- wijk, Pollinkhove (Nieuwpoort)19. Sente Michiel, St-Michiels; 20. Rei- mond Coppens, Knokke-a-Zee; 21. Verdonck Walter, Reningelst (Po- peringe)22. Clicteur Gabriël, Jab- beke; 23. Claeys Gerard, Zarren; 24. Deblaere Benoni. Wervik; 25. Dejaegere Jan, Harelbeke; 26. Ju- liaan Vervaeck, Ruiselede; 27. De- Smet Willem, Rumbeke; 28. Billiet Willem, Oostkamp; 29. Vandamme Juliaan, Middelkerke (Stene); 30. Braeckevelt Paul, Wingene (Brug ge); 31. Sabbe Herman, Oostroze beke; 32. Vuylsteke Jozef, Tiegem (Waarmaarde)en Willems Roger, Eklo (leper); 34. Van Eeckhoute Laurens, Oostende; 35. Christiaen Joris, Ichtegem; 36. Plovie Roger, Zerkegem; 37. Devisscher Willem, Nieuwkapelle; 38. Wyntin Herman, Oostende (Iichtegem)39. Marcel Delie, Poelkapelle (Uitkerke); 40. De Grande Marcel, Sint-Andries (Brugge); 41. Sucaet Stefaan, Aal ter (Lotenhulle)42. Bekaert Wal ter .Dadizele; 43. Loosveldt Stefaan, Vichte (Waregem); 44. Pollet An- dries, Tielt (Pittem); 45. Debra- bandere Laurens, Izegem; 46. Van Thomme Walter, Torhout; 47. Dirk Plasschaert, Oostkamp; 48. Norbert Biesbrouck, Rollegem - Kapelle; 49. Boussauw Rafaël, Zwevezele; 50. Jodt Wilfried, van Ruddervoorde (Brugge); 51. Dhuyvetter Pieter, Harelbeke; 52. Bourgonie Karei, Oostduinkerke: 53. Masscho An- dries, Zwevezele; 54. Derammelaere Adolf, Desselgem (Beveren - Leie) 55. Behaeghei Michiel, Nieuwkapel le; 56. De Buck Rafaël, Tielt; 57. Vermeersch Andries, Assebroek, (Oostkerke); 58. Luciaan Mespreu- ve, Anzegem; 59. Balduck Elias, Schuif erskapelle: 60. Plancke Her man, Brugge; 61. Claeys Luciaan, Kortrljk (Brugge). In aanwezigheid van Zijne Excellentie Heer van OUTR'YVE d'YDEWALLE Gouverneur van West Vlaanderen DE SCHEIDING DER MACHTEM In alle zogenaamde democrat!, sche landen huldigt men het bezin, sel van de scheiding der machten, Volgens dit beginsel is het ondenk baar dat de wetgevende macht /nu optreden op een gebied dat voorbe- houden is aan de "uitvoerende macht of vlce-versa. Dit zou bijvoorbeeld het geval zijn moest Minister Pho. lien aan de Heren Cornil en Hayolt de Termicour gaan zeggen: Heren, schiet eens wat op met het onder, zoek inzake de IJzertoren, anders wordt mijn begroting -niet goedgs. keurd. De Hr Pholien mag en kan aldus niet Optreden, niet omdat hij een Luiker Waal is maar omdat hij als. dan een daad stelt die regelrecht indruist tegen het beginsel van de scheiding der machten. Een ander minister zou in deze zaak geen an- dere houding kunnen aannemen, Men is dus geen stap gevorderd wanneer men de Hr Pholien om de- ze reden ten val brengt en het brengt geen aarde aan de dijk dat men hem als zondebok de woestijn instuurt. Men kan wel pogen de Hr Pholien een houding te doen aannemen, waardoor hij de indruk wekken kan het beginsel van de scheiding der machten te schenden. Maar dan bereikt men hiermede alleen dat de oppositie deze mooie gelegenheid om haar giftpijlen op de C.V.P. af te schieten met belde handen dank. baar aangrijpt. De Hr Pholien dreigen met &f. stemming van de begroting van Justitie bij aldien de uitslag over het onderzoek inzake de IJzertoren niet voor een gestelde datum was bekend gemaakt, was dus een slag in het water, een maat voor niets, GIFTIG PROZA Het ls echter nog altijd een open vraag of de Vlaamse parlementte, den aan Minister Pholien werkelijk een bepaalde einddatum hebben opgelegd voor bovenvermeld onder, zoek. Wij kennen genoeg het giftigs proza van sommige Brusselse zoge naamde katholieke kranten en wij weten tot welke schromelijke tekst- verdraaiingen zij in staat zijn. Het zou ons dan ook geen her verwonderen moest het blijken dat bepaalde verklaringen door dit blad opzettelijk in een scherper daglicht werden gesteld teneinde de houding van de Vlaamse narlementairen on mogelijk te maken en de zaak van de IJzertoren zo grondig mogelijk te bederven. GENT, VEURNE EN VLAANDEREN De werkelijke opvatting van da Vlaamse openbare opinie werd goed weergegeven door de heren Da Vieeschauwer en Develter. Na de ironische opmerkingen van Kamiel Huysmans, die de Vlaamse parlementairen uitschold voor ha< zenharten en Don Quichottes, re- pliceerde de Hr De Vieeschauwer in korte woorden als volgt: «In de ontwikkeling der proce dure, zo zegde hij, kunnen de Vla mingen niet begrijpen dat de bega ne misdaad ongestraft blijft. Voor een Vlaming valt het zeer hard ta moeten vaststellen dat men de da ders niet heeft gevonden terwijl een administratief onderzoek tegen de behandelende magistraten werd ge-, opend. Is dit onderzoek niet bedoeld als een afleidingsmanoeuvre? Wat er gebeurd is inzake de IJzertoren kan niet door de beugel. Indien Gent Veurne niet respecteert, dan kan Gent van Vlaanderen niet ve?l respect verwachten Of anders gezegd: Wanneer de hoge magistraten met alle geweld het onderzoek willen smoren dan moeten zij niet verwachten dat do Vlaamse openbare opinie neg enige eerbied heeft voor hen. DE SOCIALISTISCHE PAFENVRETERS De Hr Develter wierp vooral een licht op de houding vaii de socialis ten en op de redenen waarom zij afkerig zijn van het IJzermonu ment. Dit is zo omdat de IJzertoren een bindteken is voor de Vlaamse christelijke opinie en daarom noe men zij het een eenzijdig monu ment. Het anticlericalisme is bij de socialisten zo diep geworteld dat zij alles wat een christelijke geest ademt onverdraaglijk achten. Daar om wilden zij indertijd van de IJzertoren een nationaal en neu traal monument maken, PAS. (d-8398) Hooglede, het pronte hoog gele gen dorp bezijden Roeselare, viert op Zondag 29 Juni zijn tweede groot feest van het jaar. Voor en kele weken kenden wij er de grootse feestelijkheden der Rede rijkerskamer, wijl het tweede feest er een is van godsdienstige uiting. Hooglede wordt op 29 Juni plechtig aan het H. Hart toegewijd. Als men te Hooglede iets doet, dan doet men het,goed. Zo ook zal deze plechtige toewijding aan het H. Hart op een waarlij' grootse wijze geschieden. In de voormiddag zal een zoon van den huize Z. Exc. Mgr Ver- faillie, Apostolisch Vicaris van Stanley-Falls te 10 uur een Plech tige Pontificale Mis opdragen, waarna hij op de wijk St Jozef een nieuw beeld van hun Patroon zal wijden. In de namiddag te 16.30 u. zal de Hr Burgemeester de toewij ding aan het H. Hart van de ge meente doen. Dhr letterkundige Demets zal de spreekbeurt houden waarna nog een Pontificaal Lof volgt. Tot opsluit muziek en con certen. Te 14.30 u. gaat de Historische Stoet uit, bestaande uit zes ge kostumeerde groepen en het gods dienstig leven van de gemeente in het verleden uitbeeldende. De grootse stratenversiering die voor zien wordt is inzake kleur aan deze uitbeelding aangepast, zodat alles zich in een zeer aangepast en wel doordacht kader zich zal afspelen. Hopen wij voor Hooglede dat deze mooie dagen met even mooi weder mogen worden begunstigd en dat er enorm veel volk, en inzon derheid H. Hartebonders uit gans Westvlaanderen, mogen naartoe stromen. Binnenkort zullen de graven van Duitse soldaten in België weer voor bezoekers toegankélijk zijn. Overeenstemming werd bereikt dat het onderhoud van de graven zal geschieden door de regering van Bonn. Tijdens plechtigheden die Zon dag te Brussel plaats hadden, wer den 38 nieuwe dekens en 447 laureaten van de Arbeid gehuldigd. Bij de dekens treffen wij dhr Crombez Lievin van Handzame en onder de gewone laureaten: de Heren Lamote Rafael, Izegem, Van der Schaeve Gerard, Izegem, Hoste Pieter, De Panne, Ollevier Oscar, Vlamertinge, Landuyt César, Roeselare, Carrein Julien, Zonnebeke, Casteleyn Julien, Roeselare. Deman Albert, Nieuwpoort, Francquet Georges, Wervik, Temmerman Gustaaf, Roeselare. Dooms Maurice, Roeselare, Bouttelgier Maurlts, Staden. Aan al deze vereremerktfen bie den wij een hartstik proficiat. (lengte 2 kilometers) Ingericht door de Koophandelskamer en het Comité der Week-Ends (8391) (4589) Dezer dagen en weken werd in Europa zowel als in Amerika veel over Lindbergh gesproken, 't Is immers 25 jaar geleden dat hij de grote vlucht ondernam. Over deze vlucht vergat men in de kranten te spreken, men zei meer over Lindbergh zelf. Zijn vlucht is een exploot, dat hem tot een moderne Oolumbus maakte. Het is een zo groots en zo spannend avon tuur, (lat wij het U willen verhalen. Lindbergh kent ge: 25 jaar oud, be proefd piloot. Zijn vliegtuig: eenmotorig, 220 paardekrachteu, geen verlichting noch verwarming, geen radio, de vleugels zijn een houten geraamte, met zeildoek over spannen. Hij bezat 2.000 dollar, kreeg er 13.000 dollar bij van enkele zakenlui om dit vliegtuig te laten bouwen. Hij wachtte op goed weer. Eindelijk, op de regenachtige avond van 19 Mei, toen Lindbergh en zijn helpers op weg waren naar de cantine om te gaan eten, duidde een bericht van de meteorologische dienst op een algehele weeromslag stormen en mistbanken trokken weg van de kortste route naar Frankrijk. Dertien uren van koortsachtige bedrijvigheid volg den. Onder meer hield dit in zowel in pakken van vijf broodjes, een fles drink water, een paspoort, enz. Toen Lindbergh de volgende morgen om kwart voor acht in de cockpit stapte, had hij in geen 24 uur geslapen, hetgeen hij gedurende de komende vlucht steeds meer be treuren zou. Terwijl hij naar het aanlopen van de motor luisterde, was op zijn gezicht geen zweem van zenuwachtigheid merk baar. Hij zette de motor op volle toeren. Lindbergh wenkte het grondpersoneel om de startblokken weg te nemen. Brand weerauto's snorden naar het einde van de startbaan. Aan die kant van het veld was ook een dichte menigte verzameld. De mensen herinnerden zich nog de vlammenzee, waarin een maand tevoren Davis en Wooster waren omgekomen. Zij voelden een plotselinge neiging om de roekeloze jongeman tegen te houden. Het was echter al te laat. De wielen begon nen te draaien en waren niet meer te stuiten. Vijf seconden, tien, vijftien en het staartspoor trok nog steeds door de mod der. Het toestel rolde over een harder gedeelte van de startbaan, een plotselinge versnelling even opveren, nog eens, een derde maal terug aan de grond, dan juicht de menigte. Hij is los! Centimeter voor centimeter stijgt de machine, raast voorbij de brandweerwa gen. Drie meter blijft zij vrij boven een tractor, zes meter boven de telefoondra den. Genoeg snelheid om vrij te blijven van de bomen en dan strijkt zij rakelings langs de heuvelhelling. Lindbergh beschreef het in zijn logboek als volgt: «Om 7.40 uur 's morgens werd de motor gestart en om 7.52 uur vertrok ik op de vlucht naar Parijs. Land! Zelfs voor de moderne passa giersvliegtuigen is die eerste streep vaste grond zo zeker en vertrouwd na de eindeloze verlatenheid van de oceaan een weldoende aanblik. Wanneer uitein delijk de kustlijn zich vêrtoonde en hij de Dingle Baai zag, beschenen door de late namiddagzon, móét het voor de doodvermoeide piloot wel geweest zijn alsof de beker van geluk overvloeide. Valentia. Het Zuidwestelijk punt van lei-land! Hij was precies in de richting gebleven. Daarrta nog die laatste vijf uur op af gematte maar triomfantelijke vleugels. In de opwinding over het met succes vol brachte, werd de behoefte aan slaap on belangrijk. Boven Ierland, boven de land ouwen en stadjes van Zuld-Engeland, over het Kanaal in de vredige avond schemering het was gelijk de late kal me vlucht van een vogel naar zijn nest. Als het duister zich verdichtte tot de nacht, waren de vliegbakens Londen- Parijs even zovele betrouwbare lichtwij- zers naar het einde van de reis. Parijs! Ineens was daar Charles Au gustus Lindbergh uit St Louis, die rond de Eifeltoreu vloog, 5.800 kilometer in 33 uur van het vertrekpunt in New- York. Terwijl hij in wijde bochten neer daalde naar Le Bourget, verwonderde hij zich over de drukte van het Franse ver keer op Zaterdagavond, over de ongeloof lijke massa volk rond het vliegveld. Men sen en nog eens mensen, die allen naar boven keken. Wanneer de Spirit of St Louis uitrolde over de grasmat, stormde de menigte onder oorverdovende toejuichingen erop af. Lindbergh schakelde haastig de mo tor uit, opdat niemand door de propeller gedood zou worden. Delen van het toe- stel begonnen te kraken onder de druk 1 van de mensenmassa's. Hij opende de deur van de cockpit, riep vertwijfeld om werktuigkundigen, maar zijn stem ging I verloren in het tumult. I Hij werd uit de cockpit gesleurd, werd 1 in triomf verder gedragen. Het duurde een half uur voordat hij met zijn voeten 1 op de grond stond. Toen eerst zagen Franse vliegers kans om hem haastig in 1 veiligheid te brengen. Het nieuws flitste naar alle uithoeken van de wereld. Overal werden de radio- uitzendingen en bioscoopprogramma's on derbroken. Toen hij ten slotte huiswaarts keerde op een kruiser, speciaal gezonden door l de president van de Verenigde Staten, 1 bedroegen de aanbiedingen voor Aim en I advertentierechten alleen al meer dan 1 2 millioen dollar. Hij wees alles van de hand met uitzondering van de Orteig- prijs en enige onderscheidingen en belo ningen, die hem waren toegekend uitslui tend op grond van zijn prestatie. Hij had zijn vlucht ondernomen ter bevordering van dé luchtvaart. F. R. BOSCHVOGEL. laag dan dat hij even uit zijn stoel kon wippen. Hij gaf zich met de vlakke hand harde klappen in het gezicht, hij schoof en draaide, trommelde met de vingers, deed alles wat maar enige afleiding kon bezorgen en hem wakker kon houden. De zon stond al tamelijk hoog, toen de eerste gaten in de wattendeken onder hem zich vertoonden. Een paar minuten later en daar diep beneden een grote opening rimpelde de zee. Als een meeuw stortte de Spirit of St Louis erop af, dui kend tot op een dertig meter van de grauwe, woelende baren. Eindelijk iets met zekere vastheid en meetbaars na de vormloosheid van de nevelbanken. Hij zag golfkoppen. Het gaf een warm ge voel van voldoening te constateren, dat het schuim uit Noordwestelijke richting ervan afgeblazen werd. Dat betekende een stevige bries in de rug! Toen hapte Lindbergh in een broodje, het enige dat hij gedurende de vlucht zou eten. Maar alsof hem deze lichte verademing nog misgund werd, trok het wolkengor dijn weer dicht, waardoor hij gedwon gen zou worden verder twee uren aan een stuk blind te vliegen. Lindbergh kon niet weten dat hij en de Spirit of St Louis toen reeds met vette koppen in de dagbladen stonden ver meld, dat iedereen al over hem sprak en dat een beklemmingzich van de luisteraars meester maakte, telkens wan neer de omroeper gedurende die einde loze Zaterdag het radioprogramma on derbrak met de mededelingEr is nog altijd geen bericht...» De namiddag bracht voor Lindbergh een. nieuwe verzwaring van zijn zorgen. Hij was al 27 uren onderweg vanaf New-York. Op dat tijdstip was Lindbergh twee dagen en twee nachten zonder slaap. Plotseling kwam een handvol stippen op het water in het gezicht, iets ten Zui den van de koers. Lindbergh kon nauwe lijks zijn vermoeide ogen geloven. Nog meer waanvoorstellingen? Hij drukte de Spirit of St Louis naar beneden. Vissers boten? Dat betekende land in de nabij heid. Hij cirkelde rond een scheepje zo langzaam hij kon. Nog wachtte hij even met de vraag, die op zijn lippen brand de: «Welke kant uit naar Ierland?» schreeuwde hij dart. Maar de visser gaf geen teken, dat hij hem verstaan en be grepen had. Lindbergh trok daarom het toestel weer op en vervolgde zijn weg. On/iLLstiqte&wd? ilerken tn kjlmir*n U« «nuwen Verschillende valse bankbiljetten van 1.000 fr. zljft in omloop geko men in de streek van De Panne; tot hiertoe werden er reeds zeven ontdekt. Ze zijn van het; type 1944, waarop het panorama van Veurne voorkomt. Ze zijn herkenbaar aan de voIt gende fouten: 1. Hét watermerk is onvolledig en het bééld van de koning bijna onzichtbaar. 2. Achter het woord Trésorier staat geen punt. 3. De Veurne vaart is onzichtbaar.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 2