ORANGINA
Nieuw Wonderpark
MELI
De Roekeloze Tocht
Plechtige Opening
OOSTENDE
Feest van de Handel
Valse Tremolo's
van de Socialisten
DAG KLAPPER
VERNIETIGT RAT EN A
Doos a fr. 18,
Examenultslagen
PROVINCIAAL CONGRES
VAN DE BOND DER
KROOSTRIJKE GEZINNEN
OP ZONDAG 22 JUNI 1952
TE WERVIK
Op Zaterdag 28 Juni
Ie 16 uur
ERKENDE NORMAAL
SCHOOL ST-JOZEFSINSTI
TUUT, TORHOUT
Brief uit Brussel
van het
TE ADINKERKE
Een nog nooit geziene verwezenlijking I
Een feeëriek zicht van vogels, licht en water I
Hooglede roept de
H. Hartbonden op
GROOTSE TOEWIJDING
DER GEMEENTE
AAN HET H. HART
BONDSREGERING ZAL
DUITSE GRAVEN IN
BELGIE ONDERHOUDEN
Laurèaten
van de Arbeid fn
de bouwnijverheid
WAPENPLAATS
Kind door
personenwagen
zwaar gekwetst
te IVIenen
Zuiver Oranjesap -- SPA WATER
Met suiker vervaardigd
De drank der JONGEREN
SCHITTERENDE AVONTUUR
MIINHARDT'S
ZENUWTABLETTEN J
Ezzzxzzzztid
Valse 1000 fr. biljet
ten in omloop
in De Panne
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 21 Juni 1952 Blz. 2.
GROTE ONDERSCHEIDING: 1.
Laethem Noël, Egem;
ONDERSCHEIDING: 2. Staelens
Roger, Koekelare; 3. Lionel Van
Rolleghem, Brugge; 4. Bouciqué
Prosper, Roeselare; 5. Rafaël Van-
denberghe, Izegem; 6. Neyens Noël,
Ichtegem; 7. Debacker Frans, Be-
veren-Roeselare (Brugge); 8. Jozef
Dumoulin, Staden: 9. Verschoore
Frank, Lissewege (Meetkerke)10.
Danneels Renaat, Sijsele (Brugge);
11. Slergaert Paul, Koekelare; 12.
Desmet Roger, Torhout (Bisse-
gem); 13. Hoornaert Jozef, Beve-
ren-Roeselare; 14. Alliet Luciaan,
Schuiferskapelle; 15. Bogaert Lio
nel, Wingene (Ruiselede)16. Da
niël Christiaens, Oostrozebeke;
OP VOLDOENDE WIJZE: 17.
Brysbaert Joris, Oostvieteren (Po-
peringe)18. Vanmassenhove Lode-
wijk, Pollinkhove (Nieuwpoort)19.
Sente Michiel, St-Michiels; 20. Rei-
mond Coppens, Knokke-a-Zee; 21.
Verdonck Walter, Reningelst (Po-
peringe)22. Clicteur Gabriël, Jab-
beke; 23. Claeys Gerard, Zarren;
24. Deblaere Benoni. Wervik; 25.
Dejaegere Jan, Harelbeke; 26. Ju-
liaan Vervaeck, Ruiselede; 27. De-
Smet Willem, Rumbeke; 28. Billiet
Willem, Oostkamp; 29. Vandamme
Juliaan, Middelkerke (Stene); 30.
Braeckevelt Paul, Wingene (Brug
ge); 31. Sabbe Herman, Oostroze
beke; 32. Vuylsteke Jozef, Tiegem
(Waarmaarde)en Willems Roger,
Eklo (leper); 34. Van Eeckhoute
Laurens, Oostende; 35. Christiaen
Joris, Ichtegem; 36. Plovie Roger,
Zerkegem; 37. Devisscher Willem,
Nieuwkapelle; 38. Wyntin Herman,
Oostende (Iichtegem)39. Marcel
Delie, Poelkapelle (Uitkerke); 40.
De Grande Marcel, Sint-Andries
(Brugge); 41. Sucaet Stefaan, Aal
ter (Lotenhulle)42. Bekaert Wal
ter .Dadizele; 43. Loosveldt Stefaan,
Vichte (Waregem); 44. Pollet An-
dries, Tielt (Pittem); 45. Debra-
bandere Laurens, Izegem; 46. Van
Thomme Walter, Torhout; 47. Dirk
Plasschaert, Oostkamp; 48. Norbert
Biesbrouck, Rollegem - Kapelle; 49.
Boussauw Rafaël, Zwevezele; 50.
Jodt Wilfried, van Ruddervoorde
(Brugge); 51. Dhuyvetter Pieter,
Harelbeke; 52. Bourgonie Karei,
Oostduinkerke: 53. Masscho An-
dries, Zwevezele; 54. Derammelaere
Adolf, Desselgem (Beveren - Leie)
55. Behaeghei Michiel, Nieuwkapel
le; 56. De Buck Rafaël, Tielt; 57.
Vermeersch Andries, Assebroek,
(Oostkerke); 58. Luciaan Mespreu-
ve, Anzegem; 59. Balduck Elias,
Schuif erskapelle: 60. Plancke Her
man, Brugge; 61. Claeys Luciaan,
Kortrljk (Brugge).
In aanwezigheid van Zijne Excellentie
Heer van OUTR'YVE d'YDEWALLE
Gouverneur van West Vlaanderen
DE SCHEIDING DER MACHTEM
In alle zogenaamde democrat!,
sche landen huldigt men het bezin,
sel van de scheiding der machten,
Volgens dit beginsel is het ondenk
baar dat de wetgevende macht /nu
optreden op een gebied dat voorbe-
houden is aan de "uitvoerende macht
of vlce-versa. Dit zou bijvoorbeeld
het geval zijn moest Minister Pho.
lien aan de Heren Cornil en Hayolt
de Termicour gaan zeggen: Heren,
schiet eens wat op met het onder,
zoek inzake de IJzertoren, anders
wordt mijn begroting -niet goedgs.
keurd.
De Hr Pholien mag en kan aldus
niet Optreden, niet omdat hij een
Luiker Waal is maar omdat hij als.
dan een daad stelt die regelrecht
indruist tegen het beginsel van de
scheiding der machten. Een ander
minister zou in deze zaak geen an-
dere houding kunnen aannemen,
Men is dus geen stap gevorderd
wanneer men de Hr Pholien om de-
ze reden ten val brengt en het
brengt geen aarde aan de dijk dat
men hem als zondebok de woestijn
instuurt.
Men kan wel pogen de Hr Pholien
een houding te doen aannemen,
waardoor hij de indruk wekken kan
het beginsel van de scheiding der
machten te schenden. Maar dan
bereikt men hiermede alleen dat de
oppositie deze mooie gelegenheid
om haar giftpijlen op de C.V.P. af
te schieten met belde handen dank.
baar aangrijpt.
De Hr Pholien dreigen met &f.
stemming van de begroting van
Justitie bij aldien de uitslag over
het onderzoek inzake de IJzertoren
niet voor een gestelde datum was
bekend gemaakt, was dus een slag
in het water, een maat voor niets,
GIFTIG PROZA
Het ls echter nog altijd een open
vraag of de Vlaamse parlementte,
den aan Minister Pholien werkelijk
een bepaalde einddatum hebben
opgelegd voor bovenvermeld onder,
zoek. Wij kennen genoeg het giftigs
proza van sommige Brusselse zoge
naamde katholieke kranten en wij
weten tot welke schromelijke tekst-
verdraaiingen zij in staat zijn.
Het zou ons dan ook geen her
verwonderen moest het blijken dat
bepaalde verklaringen door dit blad
opzettelijk in een scherper daglicht
werden gesteld teneinde de houding
van de Vlaamse narlementairen on
mogelijk te maken en de zaak van
de IJzertoren zo grondig mogelijk
te bederven.
GENT, VEURNE
EN VLAANDEREN
De werkelijke opvatting van da
Vlaamse openbare opinie werd goed
weergegeven door de heren Da
Vieeschauwer en Develter.
Na de ironische opmerkingen van
Kamiel Huysmans, die de Vlaamse
parlementairen uitschold voor ha<
zenharten en Don Quichottes, re-
pliceerde de Hr De Vieeschauwer
in korte woorden als volgt:
«In de ontwikkeling der proce
dure, zo zegde hij, kunnen de Vla
mingen niet begrijpen dat de bega
ne misdaad ongestraft blijft. Voor
een Vlaming valt het zeer hard ta
moeten vaststellen dat men de da
ders niet heeft gevonden terwijl een
administratief onderzoek tegen de
behandelende magistraten werd ge-,
opend. Is dit onderzoek niet bedoeld
als een afleidingsmanoeuvre? Wat
er gebeurd is inzake de IJzertoren
kan niet door de beugel. Indien
Gent Veurne niet respecteert, dan
kan Gent van Vlaanderen niet ve?l
respect verwachten
Of anders gezegd: Wanneer de
hoge magistraten met alle geweld
het onderzoek willen smoren dan
moeten zij niet verwachten dat do
Vlaamse openbare opinie neg enige
eerbied heeft voor hen.
DE SOCIALISTISCHE
PAFENVRETERS
De Hr Develter wierp vooral een
licht op de houding vaii de socialis
ten en op de redenen waarom zij
afkerig zijn van het IJzermonu
ment. Dit is zo omdat de IJzertoren
een bindteken is voor de Vlaamse
christelijke opinie en daarom noe
men zij het een eenzijdig monu
ment. Het anticlericalisme is bij de
socialisten zo diep geworteld dat zij
alles wat een christelijke geest
ademt onverdraaglijk achten. Daar
om wilden zij indertijd van de
IJzertoren een nationaal en neu
traal monument maken, PAS.
(d-8398)
Hooglede, het pronte hoog gele
gen dorp bezijden Roeselare, viert
op Zondag 29 Juni zijn tweede
groot feest van het jaar. Voor en
kele weken kenden wij er de
grootse feestelijkheden der Rede
rijkerskamer, wijl het tweede feest
er een is van godsdienstige uiting.
Hooglede wordt op 29 Juni plechtig
aan het H. Hart toegewijd.
Als men te Hooglede iets doet,
dan doet men het,goed. Zo ook zal
deze plechtige toewijding aan het
H. Hart op een waarlij' grootse
wijze geschieden.
In de voormiddag zal een zoon
van den huize Z. Exc. Mgr Ver-
faillie, Apostolisch Vicaris van
Stanley-Falls te 10 uur een Plech
tige Pontificale Mis opdragen,
waarna hij op de wijk St Jozef een
nieuw beeld van hun Patroon zal
wijden. In de namiddag te 16.30 u.
zal de Hr Burgemeester de toewij
ding aan het H. Hart van de ge
meente doen. Dhr letterkundige
Demets zal de spreekbeurt houden
waarna nog een Pontificaal Lof
volgt. Tot opsluit muziek en con
certen.
Te 14.30 u. gaat de Historische
Stoet uit, bestaande uit zes ge
kostumeerde groepen en het gods
dienstig leven van de gemeente in
het verleden uitbeeldende. De
grootse stratenversiering die voor
zien wordt is inzake kleur aan deze
uitbeelding aangepast, zodat alles
zich in een zeer aangepast en wel
doordacht kader zich zal afspelen.
Hopen wij voor Hooglede dat
deze mooie dagen met even mooi
weder mogen worden begunstigd en
dat er enorm veel volk, en inzon
derheid H. Hartebonders uit gans
Westvlaanderen, mogen naartoe
stromen.
Binnenkort zullen de graven van
Duitse soldaten in België weer voor
bezoekers toegankélijk zijn.
Overeenstemming werd bereikt
dat het onderhoud van de graven
zal geschieden door de regering
van Bonn.
Tijdens plechtigheden die Zon
dag te Brussel plaats hadden, wer
den 38 nieuwe dekens en 447
laureaten van de Arbeid gehuldigd.
Bij de dekens treffen wij dhr
Crombez Lievin van Handzame en
onder de gewone laureaten:
de Heren
Lamote Rafael, Izegem,
Van der Schaeve Gerard, Izegem,
Hoste Pieter, De Panne,
Ollevier Oscar, Vlamertinge,
Landuyt César, Roeselare,
Carrein Julien, Zonnebeke,
Casteleyn Julien, Roeselare.
Deman Albert, Nieuwpoort,
Francquet Georges, Wervik,
Temmerman Gustaaf, Roeselare.
Dooms Maurice, Roeselare,
Bouttelgier Maurlts, Staden.
Aan al deze vereremerktfen bie
den wij een hartstik proficiat.
(lengte 2 kilometers)
Ingericht door de
Koophandelskamer en het
Comité der Week-Ends
(8391)
(4589)
Dezer dagen en weken werd in Europa
zowel als in Amerika veel over Lindbergh
gesproken, 't Is immers 25 jaar geleden
dat hij de grote vlucht ondernam. Over
deze vlucht vergat men in de kranten te
spreken, men zei meer over Lindbergh
zelf. Zijn vlucht is een exploot, dat hem
tot een moderne Oolumbus maakte. Het
is een zo groots en zo spannend avon
tuur, (lat wij het U willen verhalen.
Lindbergh kent ge: 25 jaar oud, be
proefd piloot. Zijn vliegtuig: eenmotorig,
220 paardekrachteu, geen verlichting noch
verwarming, geen radio, de vleugels zijn
een houten geraamte, met zeildoek over
spannen. Hij bezat 2.000 dollar, kreeg er
13.000 dollar bij van enkele zakenlui om
dit vliegtuig te laten bouwen.
Hij wachtte op goed weer. Eindelijk, op
de regenachtige avond van 19 Mei, toen
Lindbergh en zijn helpers op weg waren
naar de cantine om te gaan eten, duidde
een bericht van de meteorologische dienst
op een algehele weeromslag stormen
en mistbanken trokken weg van de
kortste route naar Frankrijk. Dertien
uren van koortsachtige bedrijvigheid volg
den. Onder meer hield dit in zowel in
pakken van vijf broodjes, een fles drink
water, een paspoort, enz. Toen Lindbergh
de volgende morgen om kwart voor acht
in de cockpit stapte, had hij in geen
24 uur geslapen, hetgeen hij gedurende
de komende vlucht steeds meer be
treuren zou.
Terwijl hij naar het aanlopen van de
motor luisterde, was op zijn gezicht
geen zweem van zenuwachtigheid merk
baar.
Hij zette de motor op volle toeren.
Lindbergh wenkte het grondpersoneel om
de startblokken weg te nemen. Brand
weerauto's snorden naar het einde van
de startbaan. Aan die kant van het veld
was ook een dichte menigte verzameld.
De mensen herinnerden zich nog de
vlammenzee, waarin een maand tevoren
Davis en Wooster waren omgekomen. Zij
voelden een plotselinge neiging om de
roekeloze jongeman tegen te houden. Het
was echter al te laat. De wielen begon
nen te draaien en waren niet meer te
stuiten.
Vijf seconden, tien, vijftien en het
staartspoor trok nog steeds door de mod
der. Het toestel rolde over een harder
gedeelte van de startbaan, een plotselinge
versnelling even opveren, nog eens,
een derde maal terug aan de grond, dan
juicht de menigte. Hij is los!
Centimeter voor centimeter stijgt de
machine, raast voorbij de brandweerwa
gen. Drie meter blijft zij vrij boven een
tractor, zes meter boven de telefoondra
den. Genoeg snelheid om vrij te blijven
van de bomen en dan strijkt zij rakelings
langs de heuvelhelling.
Lindbergh beschreef het in zijn logboek
als volgt: «Om 7.40 uur 's morgens werd
de motor gestart en om 7.52 uur vertrok
ik op de vlucht naar Parijs.
Land! Zelfs voor de moderne passa
giersvliegtuigen is die eerste streep vaste
grond zo zeker en vertrouwd na de
eindeloze verlatenheid van de oceaan
een weldoende aanblik. Wanneer uitein
delijk de kustlijn zich vêrtoonde en hij
de Dingle Baai zag, beschenen door de
late namiddagzon, móét het voor de
doodvermoeide piloot wel geweest zijn
alsof de beker van geluk overvloeide.
Valentia. Het Zuidwestelijk punt van
lei-land! Hij was precies in de richting
gebleven.
Daarrta nog die laatste vijf uur op af
gematte maar triomfantelijke vleugels. In
de opwinding over het met succes vol
brachte, werd de behoefte aan slaap on
belangrijk. Boven Ierland, boven de land
ouwen en stadjes van Zuld-Engeland,
over het Kanaal in de vredige avond
schemering het was gelijk de late kal
me vlucht van een vogel naar zijn nest.
Als het duister zich verdichtte tot de
nacht, waren de vliegbakens Londen-
Parijs even zovele betrouwbare lichtwij-
zers naar het einde van de reis.
Parijs! Ineens was daar Charles Au
gustus Lindbergh uit St Louis, die rond
de Eifeltoreu vloog, 5.800 kilometer in
33 uur van het vertrekpunt in New-
York. Terwijl hij in wijde bochten neer
daalde naar Le Bourget, verwonderde hij
zich over de drukte van het Franse ver
keer op Zaterdagavond, over de ongeloof
lijke massa volk rond het vliegveld. Men
sen en nog eens mensen, die allen naar
boven keken.
Wanneer de Spirit of St Louis uitrolde
over de grasmat, stormde de menigte
onder oorverdovende toejuichingen erop
af. Lindbergh schakelde haastig de mo
tor uit, opdat niemand door de propeller
gedood zou worden. Delen van het toe-
stel begonnen te kraken onder de druk 1
van de mensenmassa's. Hij opende de
deur van de cockpit, riep vertwijfeld om
werktuigkundigen, maar zijn stem ging I
verloren in het tumult. I
Hij werd uit de cockpit gesleurd, werd 1
in triomf verder gedragen. Het duurde
een half uur voordat hij met zijn voeten 1
op de grond stond. Toen eerst zagen
Franse vliegers kans om hem haastig in 1
veiligheid te brengen.
Het nieuws flitste naar alle uithoeken
van de wereld. Overal werden de radio-
uitzendingen en bioscoopprogramma's on
derbroken.
Toen hij ten slotte huiswaarts keerde
op een kruiser, speciaal gezonden door l
de president van de Verenigde Staten, 1
bedroegen de aanbiedingen voor Aim en I
advertentierechten alleen al meer dan 1
2 millioen dollar. Hij wees alles van de
hand met uitzondering van de Orteig-
prijs en enige onderscheidingen en belo
ningen, die hem waren toegekend uitslui
tend op grond van zijn prestatie. Hij had
zijn vlucht ondernomen ter bevordering
van dé luchtvaart.
F. R. BOSCHVOGEL.
laag dan dat hij even uit zijn stoel kon
wippen. Hij gaf zich met de vlakke hand
harde klappen in het gezicht, hij schoof
en draaide, trommelde met de vingers,
deed alles wat maar enige afleiding kon
bezorgen en hem wakker kon houden.
De zon stond al tamelijk hoog, toen de
eerste gaten in de wattendeken onder
hem zich vertoonden. Een paar minuten
later en daar diep beneden een grote
opening rimpelde de zee. Als een meeuw
stortte de Spirit of St Louis erop af, dui
kend tot op een dertig meter van de
grauwe, woelende baren. Eindelijk iets
met zekere vastheid en meetbaars na de
vormloosheid van de nevelbanken. Hij
zag golfkoppen. Het gaf een warm ge
voel van voldoening te constateren, dat
het schuim uit Noordwestelijke richting
ervan afgeblazen werd. Dat betekende
een stevige bries in de rug! Toen hapte
Lindbergh in een broodje, het enige dat
hij gedurende de vlucht zou eten.
Maar alsof hem deze lichte verademing
nog misgund werd, trok het wolkengor
dijn weer dicht, waardoor hij gedwon
gen zou worden verder twee uren aan
een stuk blind te vliegen.
Lindbergh kon niet weten dat hij en
de Spirit of St Louis toen reeds met vette
koppen in de dagbladen stonden ver
meld, dat iedereen al over hem sprak
en dat een beklemmingzich van de
luisteraars meester maakte, telkens wan
neer de omroeper gedurende die einde
loze Zaterdag het radioprogramma on
derbrak met de mededelingEr is nog
altijd geen bericht...»
De namiddag bracht voor Lindbergh
een. nieuwe verzwaring van zijn zorgen.
Hij was al 27 uren onderweg vanaf
New-York.
Op dat tijdstip was Lindbergh twee
dagen en twee nachten zonder slaap.
Plotseling kwam een handvol stippen
op het water in het gezicht, iets ten Zui
den van de koers. Lindbergh kon nauwe
lijks zijn vermoeide ogen geloven. Nog
meer waanvoorstellingen? Hij drukte de
Spirit of St Louis naar beneden. Vissers
boten? Dat betekende land in de nabij
heid. Hij cirkelde rond een scheepje zo
langzaam hij kon. Nog wachtte hij even
met de vraag, die op zijn lippen brand
de: «Welke kant uit naar Ierland?»
schreeuwde hij dart. Maar de visser gaf
geen teken, dat hij hem verstaan en be
grepen had. Lindbergh trok daarom het
toestel weer op en vervolgde zijn weg.
On/iLLstiqte&wd?
ilerken tn kjlmir*n U« «nuwen
Verschillende valse bankbiljetten
van 1.000 fr. zljft in omloop geko
men in de streek van De Panne;
tot hiertoe werden er reeds zeven
ontdekt. Ze zijn van het; type 1944,
waarop het panorama van Veurne
voorkomt.
Ze zijn herkenbaar aan de voIt
gende fouten:
1. Hét watermerk is onvolledig en
het bééld van de koning bijna
onzichtbaar.
2. Achter het woord Trésorier
staat geen punt.
3. De Veurne vaart is onzichtbaar.