Uit een herbouwde over de toren zal het zilveren klokkengeluid Vissersstede weergalmen Onze Week-end Reportage 1 HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 8 Sept. 1952 Blz. 18. t Het ontwerp van de kerktoren zo als het reeds na de eerste wereld oorlog werd getekend. Historiek. De oude IJzerstede heeft een roemrijk verleden achter de rug, waarop zij terecht fier gaat. In de loop der eeuwen hebben de bewo ners er vele historische gebeurte nissen meegeleefd, die dan steeds verklankt werden door beiaardspel. Ver over de versterkte muren galm den de klanken, die wel en wee verkondden bij elk feest of belang rijke gebeurtenis. Die beiaard heeft ook zijn tragische geschiedenis ge kend, zoals deze der opeenvolgende torens. De laatste beiaard werd in 1735 geïnstalleerd. Aanvankelijk bestond hij uit 25 klokken. 10 Jaar later werden er nog 10 klokken bijge voegd, wat, volgens het blijkt uit de archieven, heel wat moeilijkheid meebracht om ze in de gepaste stemming van het geheel in te schakelen. Naderhand werd dit aantal nog aangevuld, zodat er 42 klokken kwamen in het totaal, waaronder er zich 2 zware basklok- ken bevonden. De zwaarste klok woog nagenoeg 2.000 kgr. In de toren was een klokkenstoel opgehangen, waarin 3 klokken kon den zwieren. De beiaard moet ech ter weinig onderhoud gekend heb ben, want spoedig bleek de klok kenstoel in zo slechten staat te ver keren, dat ook op de zwaarste klok ken geklept werd. Heel degelijk van kwaliteit kan hij ook niet ge weest zijn, daar slechts 2 octaven bespeeld werden, vermits de hoge tonen geen zuivere klanktimber le verden. Toch was dit bronzen ge heel van meer dan 7.000 kgr. een reden tot rechtmatige trots. In de eerste wereldoorlog was al les ineens verloren. Zowel toren als beiaard werden door het oorlogsge weld met de grond gelijk gemaakt. Tot voor korten tijd zullen velen wel gedacht hebben dat dit pronk stuk voor goed verdwenen was. Die hebben zich echter misrekend. Nieuwpoort was het eigenlijk aan zichzelf verschuldigd, om zijn roem rijk verleden waardig te blijven, dit prachtstuk te doen herrijzen, Daar voor dienden echter ontzaglijke moeilijkheden overwonnen te wor den, want om een nieuwe beiaard te hebben, moest er ook een nieu we toren komen. Een bewijs daar van ligt wel in het feit dat tien tallen jaren daarop moest gewacht worden. Zo hebben we dat in de tussen- oorlogse periode niet weten gebeu ren. Misschien was het nog geluk kig, want aangezien de kerk her haalde malen verwoest werd, zou de toren daar waarschijnlijk niet aan ontsnapt zijn. Nieuw ontwerp. In 1952 nu, 38 jaar na de vernie ling van de vroegere, zal te Nieuw poort een nieuwe beiaard geplaatst worden in de nieuwe toren, die nu in aanbouw is. Het is zeker in hoofdzaak aan het volhardend ijve ren van burgemeester Gheeraert te danken dat deze verwezenlijking nu werkelijkheid wordt. Pas was met de bouw van de to ren aangevangen, of een paar maanden later werd reeds de aan besteding uitgeschreven voor de le vering van de nieuwe beiaard. De uitslag hiervan gaf als laagste aan bieder de Heer Michiels uit Door nik, die zich voor de levering ver bond tegen een bedrag van 1.442.648 frank. Daarmee scheen nu de laat ste van zoveel moeilijkheden opge lost, toen een nieuwe tegenslag op dook. In het begin van dit jaar werden alle buitengewone kredie ten geschorst en overgeheveld naar de landsverdediging. Alle aandrin gen ten spijt, was geen uitkomst in het vooruitzicht, totdat het stads bestuur beslist het bedrag voor eigen rekening voor te schieten tot het beloofde krediet zou loskomen. Dit was een zware last, maar daaraan is het te danken, dat de zaak voor uit kon, waardoor de klokken nu reeds allemaal gegoten zijn. Ondertussen werd nu gelukkig de verzekering gekregen dat het Ministerie van Wederopbouw na de leveling de nodige kredieten zal vrijgeven om dat kunststuk te be kostigen. Gelukkig dat het stads bestuur deze beslissing genomen heeft, anders was de zaak weer met zoveel maanden vertraagd geweest. Het ontwerp voorzag dat de klok ken tegen 15 Juli moesten geleverd zijn. Ook de toren moest tegen die datum zo ver gevorderd zijn, dat de klokkenkamer, op de 3« verdie ping, afgewerkt zou zijn. Hierin heeft men echter nadien een gecombineerde regeling moeten treffen met de werkzaamheden van de toren, om nog een nieuwe moei lijkheid op te lossen, waardoor de levering van de klokken een paar maanden uitgesteld werd. Gans de binnenzijde van de to ren staat vol stellingen. Om de klokken te plaatsen, had men deze houten stellingen moeten verwijde ren, om ze daarna terug te plaat sen, wat onmogelijk was. Daarbij hadden de bouwwerken aan de to ren moeten onderbroken worden. Daarom werd beslist dat de toren eerst helemaal zou opgebouwd worden. Dit is nu ondertussen ge schied, want verleden week heeft men het toppunt bereikt en werd reeds het kruis er op geplant. Nu is men reeds begonnen met het af breken van de stellingen, naarmate het bouwwerk gevoegd en opge daan wordt. Ondertussen hebben de klokken reeds een eerste stemming onder gaan. Een tweede en derde stem ming moeten nog volgen, die tel kens nog intenser zal geschieden, daar de klokken een uiterst fijn gevoelige klankhelderheid moeten bieden. Dit zal in de eerstkomende dagen geschieden. Zo mag, zonder verdere onvoor ziene tegenslagen, verwacht wor den dat de beiaard tegen het einde van September in de toren zal hangen. Misschien mogen we ons dan, ter gelegenheid van de kermis, aan het eerste beiaardconcert en aan de inhuldiging verwachten. Beschrijving. De nieuwe beiaard komt op de 3" verdieping van de nieuwe toren. Die klokkenkamer is op 21 meter- hoogte gelegen, is zelf 9,10 m. hoog en beslaat een oppervlakte van 5,95 meter in het vierkant. De beiaard, die ongeveer 9.000 kgr. klokken zal bevatten, zal met al de toebehoor- ten een totaal gewicht bereiken van 20 ton. De 67 klokken zullen in beifor ten hangen. Deze zullen bijzonder sterk moeten zijn voor de 5 groot ste klokken, daar deze zullen kun nen zwieren. Die 5 belforten zullen 2.200 kgr. wegen. De overige komen aan een totaal gewicht van 1.000 kgr. en zijn hoofdzakelijk uit staal vervaardigd. Van gans dit reusachtig klokken- ensemble is een ingewikkelde ver- Het aloude t< Santhooftdat wij thans Nieuwpoort noemen, heeft eeuwen lang de wis selvalligheden van oorlog en vrede in deze lage landen meegemaakt. Zoals de golven over zijn strand spoelden, zo spoelde ook de oorlog met ebbe en vloed over de stad. Het moderne Nieuwpoort heeft de droevige oorlogstraditie van het oude Santhocft geërfd, maar zijn bewo ners kregen van hun voorzaten de onverwoestbare taaiheid en de levensmoed mede die hen de kracht geeft om na elke tegenspoed en verwoesting de vaderstad terug op te bouwen. Na de oorlog 1914-18 verrees Nieuwpoort uit zijn puin. Alleen de heropbouw van de prachtige kerk scheen maar niet te willen vlotten en toen in 1940 een nieuwe oorlogsgesel over onze gewesten kwam stond de nauwelijks voltooide kerk nog steeds zonder toren. Die toren verrijst thans schoner dan men ooit heeft kur.nen dromen. Maar de Nieuw- poortenaren, die niets half doen, wilden voor hun toren een beiaard, precies zoals het vroe ger placht te zijn. Ook dat werk is niet half gedaan maar helemaal goed en wanneer wij onderstaande reportage aandachtig lezen komen wij tot het besluit dat binnenkort de nieuwe toren van Nieuwpoort zal prijken met een der schoonste en volledigste beiaarden die er in ons land te vinden zijn. Een zilveren klokkenlied zr over de Vissersstede weerklinken, een dankbaar lied dat zich over de rustige stad zal uitspreiden als een bede om vrede en welvaart. binding voorzien naar een klavier, dat gebouwd wordt naar het model der Mechelse beiaardschool. Het bevat 44 toetsen en 14 pedalen. Automatische Apparaten. Naast dit klavier voor het be spelen van de beiaard door een bei aardier, is er nog een gans 6tel automatische apparaten voorzien. Vooreerst zal men bepaalde deuntjes automatisch kunnen doen spelen. Dat zal bestaan uit een me- kanische trommel, door een elec- trische motor in beweging gebracht, dus volgens het princiep van een draaiorgel. Een electrische regula teur zal deze trommel inschakelen om elk kwartier een klein deuntje te laten horen. Daardoor zal ook het slagwerk voor het slaan der uren in beweging gebracht worden. Gans dit stelsel zal in verbinding staan met het stadhuis, waar het voor de nachturen zal stilgelegd worden. De 5 grootste klokken van de beiaard zullen ook dienst doen ais luidklokken voor de kerk. Ook daarvoor is een mechanisch stelsel voorzien, bestaande uit motoren en een contracteur met kabels, die naar elke luidklok leiden. Dit me chanisme zal in verbinding staan met de sacristie, waar een tableau zal opgesteld worden om dit luid- systeem in werking te brengen. Hierdoor zal het mogelijk zijn elke klok afzonderlijk of verschillende samen te doen luiden en zelfs vol gens de begeerde zwierkadans. Ten slotte is nog een eigen me chanisme voorzien om de uren aan te geven. Hierbij weze opgemerkt dat er geen uurwerk op de toren komt, zoals aanvankelijk gemeend werd. Wel zullen de uren geslagen worden, het uur op de grote klok en het half uur op de derde klok. Ook deze regeling zal door een re gulateur ingeschakeld worden. Samengevat zullen we dus om het kwartier een eigen deuntje ho ren voor de uren, de half uren en de kwartieren, terwijl daarbij de uren en de halfuren zullen gesla gen worden dit alles alleen over dag. De Klokken. Zoals reeds gezegd, zullen de 5 grootste klokken als luiklokken dienst doen. Ze zijn toegewijd aan de H. Drievuldigheid, O. L. Vr. Hemelvaart, H. Petrus, H. Lauren- tius, H. Joannes de Doper. Dit zal op de klok vermeld staan. Ook zul len zij het wapen van Nieuwpoort bevatten en de 3 grootste zullen daarbij een vers dragen, dat vol gend geheel vormt: (De tekst op de klokken is in het latijn gesteld) 1. ml b 1.390 kgr. 1,30 m. 2. fa 980 kgr. 1,17 m. 3. sol 700 kgr. 1,02 m. 4. la b 600 kgr. 0,98 m. 5. la 510 kgr. 0,91 m. 6. si b 445 kgr. 0,87 m. 7. do b 385 kgr. 0,82 m. 8. si 375 kgr. 0,81 m. 9. do 325 kgr. 0,78 m. 10. re b 282 kgr. 0,74 m. 11. do k 272 kgr. 0,73 m. 12. re 238 kgr. 0,69 m. 13. mi b 208 kgr. 0,66 m. 14. re k 198 kgr. 0,65 m. 15. mi 175 kgr. 0,61 m. 16. fa 158 kgr. 0,59 m. 17. sol b 133 kgr. 0,56 m. 18. fa k 126 kgr. 0,55 m. 19. sol 112 kgr. 0,51 m. 20. la b 99 kgr. 0,50 m. 21. sol k 96 kgr. 0,50 m. 22. la 86 kgr. 0,48 m. 23. si b 76 kgr. 0,46 m. 24. do b 68 kgr. 0,44 m. 25. si 65 kgr. 0,43 m. 26. do 57 kgr. 0,42 m. 27. re b 51 kgr. 0,40 m. 28. do k 49 kgr. 0,40 m. 29. re 44 kgr. 0,38 m. 30. mi b 39 kgr. 0,36 m. 31. re k 38 kgr. 0.34 m. 32. mi 34 kgr. 0,33 m. 33. fa 30 kgr. 0,32 m. 34. sol b 27 kgr. 0,31 m. 35. fa k 26 kgr. 0,30 m. 36. sol 24 kgr. 0,29 m. 37. la b 21 kgr. 0,29 m. 38. sol k 21 kgr. 0,28 m. 39. la 19 kgr. 0,27 m. 40. si b 18 kgr. 0,26 m. 41. do b 17 kgr. 0,26 m. 42. si 17 kgr. 0,26 m. 43. do 16 kgr. 0,25 m. 44. re b 15 kgr. 0,24 m. 45. do k 14 kgr. 0,24 m. 46. re 14 kgr. 0.23 m. 47. mi b 14 kgr. 0,22 m. 48. re 14 kgr. 0,22 m. 49. mi 13 kgr. 0,21 m. 50. fa 13 kgr. 0,21 m. 51. sol b 12 kgr. 0,21 m. 52. fa k 12 kgr. 0,21 m. 53. sol 12 kgr. 0,20 m. 54. la 12 kgr. 0,20 m. 55. sol k 12 kgr. 0,20 m. 56. la 12 kgr. 0,19 m. 57. si b 12 kgr. 0,19 m. 58. do b 12 kgr. 0,18 m. 59. si 12 kgr. 0,18 m. 60. do 12 kgr. 0,18 m. 61. re b 12 kgr. 0,18 m. 62. do k 12 kgr. 0.18 m. 63. re 12 kgr. 0,18 m. 64. mi b 12 kgr. 0,18 m. 65. re k 10 kgr. 0,18 m. 66. mi 10 kgr. 0,17 m. 67. fa 10 kgr. 0,17 m. Uit de uiteenzetting, die hier- onder volgt, mogen wij dan beslui ten dat de nieuwe beiaard van Nieuwpoort iets enigs ter wereld wordt. Het verdrag was geschonden door de dolle kuis. Maar de verdreven Morinnen brachten Onze verscheurde en voortstuwende mannen Achter Nieuwpoort's wateren tot staan. Vaste vrede heerste, het puin was weggeruimd, Eke woonstede in de stad was herbouwd. En de meinedige vijand kwam terug Om de prachtige kerk te vernielen. Met ontelbare, ontzaglijke lucht- en zeemacht Landden nu de verbondenen. En wederom herrezen al de huizen, De gebouwen en de toren. De 12 grootste klokken bevatten :en kroon, de overige niet. Hier volgt de lijst van al de klokken met vermelding van hun toonhoog te, gewicht en diameter (b be- mol; k kruis of dièze). Het rustig beeld der Nieuwpoortse haven. De vissersschepen liggen er veilig aan de kaaimur. Over deze haven zullen thans de heldere klanken van de beiaard als perels neervallen. Een beiaardlied zal de vissers bij hun thuiskomst verwelkomen. Over de IVIuzIkalifeif Voor de nieuwe beiaard te Nieuwpoort hebben de H.H. Burge meester en Schepenen de raad ge vraagd o.a. van Professor van Es- broeck, van de Rijksuniversiteit te Gent, die samen met ir. Monfort, Professor aan het Conservatorium te Vervlers, een uitvoerig onder zoek over de theorie en praktijk van de toonladder heeft uitgevoerd, met subsidie van het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk On derzoek. een tiental jaren geleden. Wij vroegen aan Prof. van Es- broeck een uiteenzetting, welke hij ons graag toezond, en waaraan wij geen lijn willen veranderen. Hij hoopt dat alle waarlijk belangstel lenden ons zullen schrijven om meer .uitleg, moest er hier en daar door de onvermijdelijke beknopt heid iets minder klaar zijn voor oningewijden. De nieuwe beiaard van Nieuw poort zal, muzikaal gesproken, een uiterst verfijnd karakter bezitten. Deze kwestie ligt in het gebied van de acoustici en stemmers, en wordt doorgaans met behulp van zeer speciale woorden behandeld. Op die manier verstaat er een gewone mens geen zier meer van. We zul len hier proberen in gewone be woordingen te doen verstaan wat er feitelijk van is. Ten eerste is er de klank van iedere klok als men ze alleen laat luiden. De gieters van vroegere eeuwen waren wel zeer ver gevor derd en leverden ons vormen over, die geschikt waren om de menig vuldige deelklanken van een bron zen klok zo goed mogelijk harmo nisch te schikken. Want een klok geeft meerdere toonhoogten tege lijkertijd, dat ligt aan de aard van het trillen in een dikke metaal diameter plaat, en is onvermijdelijk. De meeste kinderen hebben dat wel gemerkt. Nu, deze deelklanken zouden, als men er niet voor zorgt, met elkaar kunnen vechtenof onaange naam zweven. De klokgieters van onze tijd moeten na het gieten hun klok nog door specialisten la ten nastemmen en keuren. Men plaatst daarvoor de ruwe klok op een draaibank en schaaft er wat van af aan de binnenkant. Nu, te Nieuwpoort zullen, voor de eerste maal in België, voor ieder klok zeer strenge voorwaarden wor den gesteld. De innerlijke deelklan ken omvatten octaven en kwinten, en deze zullen daar een reinheids graad moeten bezitten, die nog nooit van een gieter werd gevergd. Tot op één honderdste van een halve toon na zullen deze rein moeten zijn. Wat dat betekent voor het helder en vol klinken van de klok, begrijpen maar alleen de le raren aan conservatoria. Inder daad, deze hanteren in hun dage lijks leven instrumenten met louter harmonisch geschikte deelklanken, dit zijn pijpen 'en snaren. Ze heb ben aan de oude, slecht gestemde klokken een hekel. Vandaar hun afzijdige houding ten opzichte van beiaarden. We mogen gerust zeg gen, dat hier een reuzeverandering zal plaats vinden, en Nieuwpoort zal de eerste stad zijn in de we reld, waar zulke hoge eisen door de Burgemeester en Schepenen worden gesteld. De taak van de deskundigen, die deze reinheid moeten keuren, wordt tegenwoor dig veel vereenvoudigd, dank zij nauwkeurige golvenmeters, deze laatste jaren op de markt gebracht. Er is één deskundige, die sedert jaren een hogere graad van rein heid van de gieters wilde bekomen, en die daarom ook niet erg goed gezien was door de fabrikanten, die verknecht zijn aan oeroude werkwijzen. Wij moeten hier de stad Nieuwpoort feliciteren, omdat ze die deskundige heeft aangesteld. Hij is een oud student van Jef Denijn en een oud leraar aan de Beiaardschool te Mechelen. Voor stemmingsvragen was hij de rechterhand van de grote mees ter. Overigens verliep zijn loopbaan als artillerieofficier in het leger, en nu is hij directeur voor het keuren van vuurwapens voor heel het land. Het is Victor van Geyseghem, on der wiens hardnekkige impulsie de klokken in België reeds heel wat verbeterd werden en nu eerst voor goed de uiterst bereikbare reinheid zullen veroveren. Tot dusverre hebben we het ge had over de klank van ieder klok afzonderlijk. Maar er zal te Nieuw poort nog veel meer worden ver wezenlijkt. De gewone lezer zal wel enigszins verrast zijn, als men hem zegt, dat te Nieuwpoort in ieder octaaf zeventien klokken zullen zijn in plaats van twaalf. Op alle piano's en orgels zijn er maar twaalf toetsen per octaaf. Dat ook heeft ieder kind al gauw kunnen merken. Maar ons gewoon notenschrift beperkt zich helemaal niet tot de aanduiding van die twaalf noten. Al wie in de muziekleer ook maar een begin van studie heeft gemaakt, heeft dat soms met veel teleur stelling moeten merken. Waarom die zeven diatonische trappen, trouwens door de zeven witte toet sen vertegenwoordigd? Waarom vooral de chromatische halve toon met kruis of mol aangeduid? Er is toch op een toetsenbord geen verschil tussen Fa-kruis en Sol- bemol Maar de beoefenaars van snaar instrumenten zoals de violen, we ten dat er in feite wel een ver schil is, en dat het notenschrift zulks met verschillende schrijf wijzen moet blijven aantonen. De gewone toetsenborden zijn in feite niet juistin de zin van de heer lijkste violen- of orchestermuziek. Hier zit de knoop. Fa-kruis ligt hoger, is scherper gestemd, dan Soi-bemol. De toonafstand met een kruis of mol aangeduid is 25 procent breder dan de interval tus sen Mi en Fa of tussen Si en Do. Deze muzikale waarheid wordt doorgaans niet gedoceerd, maar onbewust wordt ze beoefend door alle goede kamermuzikanten en orchesters. De beste orchestleiders van ons land weten het maar al te wel, en hebben ervan getuigd, o. a. Mr Defossez, van het Munt- theater te Brussel, eerste prijs van de componisten in de Koningin Elisabethwedstrijden van verleden jaar. Als men dat weet, dan zal men ook begrijpen dat een toon Do- Re op een viool 2 procent breder is dan op een piano. En een «halve- toonop een viool, 10 procent smaller dan op een piano of een orgel. Speelt dan een piano vals? Het antwoord is beslist: ja. Maar die valsheid wordt als een bizondere stemming door ons gemoed aan gevoeld. Wanneer de tonen wat smaller zijn, dan is iedere noot wat te laag, en dat klinkt alleen een ietsje neergedruktdoor psychologische analogie met de menselijke stem, waar physische A. R. zwakheid met toonverlaglng nauw verbonden is. De grote musici, zoals Mozart, hebben met het woord Stim- mung in feite deze omstandigheid zeer goed beschreven. Als men ove rigens de verwringing nog verder doorvoert, dan bekomt men een Arabische of een Siamese toon. De aanvaardbare tonen en toonafstan den zijn een kwestie van gewoonte en dus opvoeding. De hogere waar de van de viooltoon ligt eigenlijk hierin, dat dan in de toonladder alle kwinten rein zijn, en dat de rijke polyphonische muziek in de klassieke stijl zonder reine kwinten veel onaangenamer klinkt. Kwin ten rein, alles fijnvormt de grondslag van Mozart-, Beethoven- en Wagnermuziek. Niet meer van Hindemith, Schönberg, Absil of Chevreuille, omdat deze nieuwere trant beslist de kwinten mijdt en verbant, hetgeen een heel andere stijl schept, veel dichter bij da Afrikaanse en Aziatische stijlen, die over geen reine kwinten in hun toonladders beschikken. Moesten de inwoners van Nieuw poort nu uit hun toren beslist niets van b.v. het Wiegelied van Mozart willen horen en geen an dere dan moderne muziek willen hebben, dan zouden de pianoklan ken ook voor hun klokken de beste zijn. Dit terwille van het gemak bij het vlug spelen, dat ook voor de piano de overhand heeft gekre gen boven de reinheid. Maar men moet bedenken dat klokken ten opzichte van snaren ook een handicap bezitten, en dat is, dat er onder hun deelklanken ook tertsen zijn, welke (door tech nische beperkingen) niet harmo nisch te krijgen zijn. Daarom is het voor de klokken belangrijker naar een reinere stemming te stre ven in hun onderling verband, zo dat bij het samenklinken van meer dere klokken de onwenselijke deel klanken nog meer in de achter grond raken en het ensemble vol ler en muzikaal hoogwaardiger wordt. Dezelfde troetel-student van Jef Denijn had dan ook sedert meer dan vijftien jaar voorgesteld voor de eerste maal op een Con gres te Ottawa dat in de bei aarden de viooltonen en niet de pianotonen zouden worden aange nomen. Voor de violen geldt die zuiverder stemming, door de acous tici bekend onder de naam Py- thagorische stemming Nu, de grondgedachte van Victor van Geyseghem was onaanvecht baar juist, en steunde trouwens op de bevindingen van de oudste wijs geer van onze Griekse beschaving. Maar het heeft lang moeten du ren. vooraleer hem een gelegen heid werd gegeven, een proef daar mede uit te voeren. Eerst ver leden jaar, in Bergen-op-Zoom, is het hem gelukt de vioolstemming door een vooruitstrevende Hol landse klokkengieter, Eysbouts uit Asten, te laten aanvaarden, het geen dan alleen mits toelating van de Nederlandse officiële Commissie voor klokken is kunnen gebeuren. De proef moet als een groot suc ces worden bestempeld. Al de aan wezigen bij de inhuldiging van die beiaard in Juli'verleden jaar, moes ten de hemelse helderheid van het rein gestemde klokkenspel bewon deren. Men moest er zijn om de diepe vreugde te lezen op het ge laat van Victor van Geyseghem. Nu kunnen we nog nader toe lichten, waarom de grondgedachte van vioolstemming voor de klokken toch zo een omwenteling bij de beiaardiers betekent. Het toeval wil, dat de kwestie stemming rond de jaren 1600 fel besproken was onder de natuur kundigen, o.a. Huyghens, Simon Stevin en anderen. Er heerste toen een tamelijk gekke neiging om de stemming nog sterker neer te druk ken dan de z.g. getemperde die later op de piano's zo'n uitbreiding vond. Het was de middentoon stemming, waar de toon niet met 2 procent, maar met ca. 5 procent smaller was dan de viooltoon. De met 5 procent smallere grote terts viel dan samen met een harmoni sche decime, die als natuurterts erg gezocht werd door de theore tici. Dit was nog voor de tijd van Mozart of van Haendel. En toen werden veel orgels en beiaarden zo gestemd. Bij de orgels is dat na- Nog zijn de stellingen niet ver dwenen, maar tussen het netwerk van planken en palen ontwaart men reeds de slanke silhouet van de rijzige toren. tuurlljk al lang verdwenen, want de pijpen kan men zonder veel moeite herstemmen. Maar de bei aarden van de zeventiende en acht tiende eeuw voor zover ze door Napoleon niet tot kanonnen wer den hersmolten, die eerbied waardige overblijfsels van vroegere tijdperken hangen nog in enkele torens in de Lage Landen, en ze zijn nog zo buitengewoon neerge drukt, dat de conservatoria ze een voudig moeten loochenen. Op die zeer eigenaardige klan kenreeksen is dus de toon 5 te smal, en bijgevolg zijn de halve- tonen Mi-Fa en Si-Do veel te breed, afschuwelijk breed ten opzichte van reine vioolmuziek, in feite 30 te breed! Een stapje verder brengt ons onmiddellijk in zekere Arabische muziek en nog verder ligt het gebied van de Siamese muziek. Voor wie met cijfers ge makkelijk omgaat, geven we hier de breedte in «cents» (1200 cents in één octaaf) van de toon en van de halve-toon in stelsels: verschillende halve- toon toon 204 90 200 100 193 117,5 184 140 171 171 240 342 171 - A 1/ - vSw'W - 4 r- De toren der kerk van Nieuwpoort zoals hij er vóór de eerste wereld oorlog uitzag. Men bemerkt de bciaardklokken die toen reeds de toren sierden. rein orchester piano en orgel oude beiaarden Arabisch (o.a.) Siamees (theoretisch; Centraal Afrikaans Siamees (praktisch) Ook de negerstemming van onze Kongo heeft haar plaats in deze tabel, maar daar is de halve-toon eenvoudig verdwenen. Men weet dat de Siamese muziek de halve- toon ook laat wegvallen door pentatonisch te zingen, t.t.z. met maar vijf noten per octaaf. Zo hebben we kunnen aantonen dat de stemming van oude beiaar den reeds voor ons meer op een exotische muziek dan op de'werke lijk beschaafde Westerse muziek gelijkt. De niet ingewijde vermoedt haast nooit dat er zulke afwijkingen in de keuze der toonhoogten iri de toonladder bestaan. Wij zijn er aan gewend een zekere ladder te be oefenen. En al wat ervan afwijkt, wordt dan door ons aangevoeld ais een slechte of eigenaardige uitvoe ring van de norm waaraan wij ons houden. Zo klinkt ook voor een Arabier onze muziek als een mis vorming van de zijne. Wat er ook van al deze weten schappelijke uitleg weze, het feit blijft dus dat wij van de toren te Nieuwpoort een klankenrijkdom, reinheid en helderheid zullen mo gen verwachten, welke nog nooit ter wereld werd bereikt. Daar pas zullen binnenkort grote orchest leiders en fijne vioolspelers kunnen genieten in plaats van zich aan de valsheden te ergeren. Nog meer, er zullen weldra con certen kunnen plaats vinden, waar een orchest door de klokken zal worden gesteund. Twee voorwaar den zijn daartoe te vervullen: sa menvallen van toonhoogten en sa menvallen van tempo's. Nu, voor de eerste voorwaarde kan mits gestemd zoals hierbo ven beschreven een gewoon bei aardklavier volstaan, als men Zich beperkt tot vier of vijf tonaliteiten. Zulks is te Bergen-op-Zoom ver wezenlijkt. Maar om het orchest ook te volgen als het buiten, dat enger gebied speelt, heeft men te Nieuwpoort alle zwarte toetsen omschakelbaar gebouwd op de kruis- of op de molschakering, het geen dan een bereik van elf rein uitgevoerde tonaliteiten aan deze beiaard leent. Natuurlijk hangen er voor die twee schakeringen, Fa- kruis en Sol-bemol b. v., twee af zonderlijke klokken in de toren. Voor de tweede voorwaarde zal de televisie zorgen. Inderdaad, de beiaardier speelt in een kamertje in de toren en tamelijk dicht bij zijn klokken. In zo'n lawaai kan hij de klanken van een orchest be neden óp het plein niet horen. Hij moet, zoals ieder executant van een orchest, steeds de ogen op zijn lei der kunnen werpen. Een televisie doosje vlak voor hem is alles wat hem ontbreekt, om tot volkomen gelijktijdigheid en uitvoeringseen heid met de muziek beneden te ge raken. Prof. van Esbroeck. y

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 16