VOOR POPERINGE EN IEPER 12 20 Na Berlijn, Wenen N Over het belang der Gemeenteverkiezingen Het N.C.M. V.=Congres te Roeselare Z. Ex. Mgr De Smedt zendt zijn eerste brief aan zijn Diocesanen Vlasfabriek uitgebrand te Poelkapelle ■ff. t - a .r mi HOOFDBUREEL en REDACTIE: KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN ONZE 3 UITGAVEN: Bladzijden ZATERDAG PRIJS SEPTEMBER 3 Frank 1952 BOSCHVOGEL 50 JAAR Naar een christelijke gemeentepolitiek, gericht op het algemeen welzijn door R. D. De Man, Oud-Minister, Questor van de Senaat Sectievergadering en Congreszitting riepen een 1.000 tal over tuigden naar de bakermat der vereniging Z.ix. Mgr De Smedf, op de slotvergadering aanwezig, veroverde de genegenheid der Westvlaamse Middenstanders DE OMO-PRIJSKAMP WERD EEN WAAR SUKSES o fantastische Omo-prijskamp. De datum waarop de volledige uitslag worden bekend ïWHMfct» 's bckc" Jaarbeurs van SVIIcfden- Vlaanderen in de Foorhalle te Roeselare Bij aanvang van zijn nieuw bestuur beklemt de nieuwe kerkvoogd: DE NAASTENLIEFDE Grote Herfstgouw- dag van het Westvlaamse Davidsfonds te SVSeorseSe op Zondag 21 September '52 GROOTSE CAESAR GEZELLE- HERDENKING Snel ingrijpen van vier Brandweer korpsen kon uitbreiding van ramp beletten mm MM mm i Poperinge Gasthuisstr. 19. Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60. PLAATSELIJKE BURELEN: Roeselare: J. VERRIEST-DEZEURE, St-Alfonsusstraat 12. - Tel. 1523. leper: P. BRAS-DEKLERCK, de Stuersstraat 4. - Tel. 445. Wervik: ROGER PECTOR, Leiestraat 11. - Tel. Komen 491. Veurne: M. D'HERT, Noordstraat 14. Nieuwpoort: Drukkerij DUMON, Marktstraat. Aangesloten bij het Verbond der Belgische Periodieke Pers. HET WEKELIJKS NIEUWS POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten). ROESELAR! (met Izegem-Menen en randgemeenten). KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten) 48' JAAR. Nr 38. POSTABONNEMENT 1952: Belgie (tot einde 1952) 46 fr. Andere landen 4 fr. p. week Verantwoordelijke Uitgever: J. Sansen, Gasthuisstraat 19. Poperinge A Berlijn,... Wenen. We nen in Oostenrijk wel te verstaan; er werd in dat Wenen misschien in die dagen wel geweend, niet uit verdriet maar van... aan doening, van emotie! Na Berlijn! Daar waren duizen den van bach tenhet IJzeren Gordijn saamgedrumd voor die nachtwake en die openluchtmis, tijdens de Katholieken-dagen, en al de bezetters, de Russen incluis, hebben daar gezien en gevoeld dat cr overtuigdeKatholieken zijn in Duitsland. Noch onder het Hitier- regiem, noch onder de Sovjet- dwang, begaf die overtuiging. Dan schreef ik dat ons daar een voor beeld en een les werd gegeven. Nu kwam Wenen aan de beurt. Wenen, millioenenstad, het water hoofd van het verminkte Oosten rijk. Wenen, een der schoonste steden van Europa, is nu als Ber lijn... bezet door de troepen van de grote vier; zo zijn ook daar nog de Russen meer dan aanwezig. 't Was negentien jaar geleden, sedert 1933 immers, dat te Wenen geen Katholieken-dagen meer ge houden werden. Maar d&t zou nu! Onder het oog en onder de... neus van de bezetter. Te Berlijn con gresseerde men onder het motto «God leeft». Te Wenen onder het motto Vrijheid en waardigheid van de mens Meer dan anderen weten de zes millioen katholieke Oostenrijkers wat vrijheid be tekent. Ook zij immers verloren die na de moord op Dollfuss en de aanhechting bij Hitiers reich Nu nog hebben zij die vrijheid niet terug. Paus Pius XII had een legaat gestuurd, en wel Kardinaal Innit- ser van Wenen zelf. Maai- de Kar dinaal vertegenwoordigde nu de Paus en met hem kwam het eerste officieel staatshoofd op bezoek te Wenen. En dAt heeft heel het land begrepen. Daarom werd hij aan de Zuidstatie begroet door de So cialistische President Körnen en door de rijkskanselier, de Christen- demokraat Figl. In jaren kende Wenen dergelijke manifestaties niet. Aan die Katho lieken-dagen waren 140.000 deel nemers; ze waren gekomen zowel uit de bergen als van het platte land, van... overal. We weten zelf te goed wat zulke getallen bete kenen. Ook in een stad als Wenen wordt dat een overrompeling. Er werden op dat congres... din gen gezegd die wij zelf mogen overwegen. Prof. Henz opende het congres met er op te wijzen dat dh dagen een gelegenheid waren tot bezinning en versterking van de christelijke overtuiging. Dan kwam de hoofdbrok: Prof. Rabner sprak over de vrijheid. Hij viel niet uit tegen de Sovjets, maar meende dat vele Katholieken zelf op hun borst moeten kloppen. We moeten zelf in ons eigen hert en gemoed vrij zijn, zo dat we niet enkel om ons eigen persoontje be- 1 dacht zijn en ons kunnen bekom meren om anderen, ook om de moeilijkheden en de lasten van onze broeders. Voor Katholieken is «liefde» het hoogste gebod. Neen, dat was geen... pastoor, dat was een leek die in zijn katholieke overtuiging aan zijn volk over die grote plicht sprak, aan zijn eigen volk,... ook wel aan ons. Goed Is het immers dat geleerden en pro- lessors niet alleen durven tonen dat ze gelovige mensen zijn, maar in 't openbaar ons op onze plicht durven wijzen. En wat Rahner tel, was raak! Als we zelf maar meer mekaar verstonden... ver droegen. Als we zelf maar altijd en overal, als Katholieken, konden 't voorbeeld geven dat we niet al leen en uitsluitend bekommerd zijn om onze persoonlijke belan gen, maar ook om die van anderen, wat zouden wij er bij winnen op alle gebied, zelfs op... politiek ge bied! 'k Moet nog een woord zeggen over die geweldig-grootse en aan doenlijke plechtigheid in het Sta dion» van Wenen. 12 September. Op 12 Septem ber 1683 werden de Turken ver slagen vóór de poorten der stad Wenen. 12 September, feest van Maria's naam. Acht uur 's avonds. Het stadion is heel bezet, de mensen drummen tegen mekaar. Een reusachtig kruis, een altaar waarover een bal dakijn. Kruis en altaar stralen licht uit. Langs de luidsprekers de heel modernelitanie der Martela ren en de oude, nog altijd nieuwe litanie van de Liefde. Wij ook mogen ze horen en... meebidden! De litanie der martelaren en der vervolgden: De litanie van de liefde, die ver giffenis kent, maar geen haat: ...die de Kerk haten en vervolgen, die pijnigen en kwellen, wier hert verblind is en verstokt, ...ontferm U over hen! Zó werd gebeden voor alle ge vangen genomen bisschoppen, priesters, gelovigen en voor hun... beulen! Zouden niet duizenden... ge weend hebben van aandoening? Zouden die tienduizenden niet tot in 't diepste van hun ziel ont roerd zijn geweest? En is dat niet eigenlijk het gebed van de Katho lieke Kerk en van alle Katholieken over de hele wereld? Er was, het spreekt van zelf, een betoging van de jeugd, waar 50.000 jongeren aan deel namen. Zijne Heiligheid de Paus richtte een boodschap tct de Oostenrijkse Ka tholieken, waarin de H. Vader be toogde dat de Kerk immer is ge weest de grote verdedigster van de persoonlijke vrijheid en de weer- digheld van de mens. Na Berlijn, Wenen! Die Katho lieken-dagen zijn ware mijlpalen geweest in de geschiedenis van de Duitse Katholieken. Die dagen hebben ook betekenis voor ons die geleerd hebben wat bezetting is en te rap vergeten dat zovelen van onze geloofsbroeders nog de bezet ting kennen of, erger nog, onder de Sovjet-terreur leven. Het is misschien voor velen onder ons een ware verrassing te zien dat,, spijt alles, dat katholiek bewust-' zijn, die overtuiging ongeschokt, staalhard gebleven is. Dót moet ons niet enkel vreugdig stemmen, maar moet voor ons allen een les zijn. Zeker, bij de installatievan onze nieuwe Bisschop, heeft ons bisdom bij die machtige stoet, waar duizend en zeventig vlaggen de bloei en de macht van onze katholieke organisaties door de straten van Brugge verkondigden, onze aanhankelijkheid aan de Kerk bewezen, getoond dat West- vlaanderen in bouwe trouw standvastig blijft, maar... 't blijft goed voor ons allen de les te over wegen die Katholieken ons geven uit andere landen. Uit andere lan den... Uit die landen waarover de schaduw van Moskou hangt! ...de les van rotsvaste overtui ging en van christelijke liefde. Neen, die Katholieken-dagen, na Berlijn, Wenen, mochten niet on besproken, onopgemerkt voorbij gaan. PÊ VLAMYNCK. In het kleine Westvlaamse dorpje Aartrijke, werd op 22 September 1902 nu 50 jaar geleden de verdienstelijke Vlaamse auteur en causeur, F. R. Boschvogel, geboren. F. R. Boschvogel, pseudo- mien van Frans Ramon, viert dus Maandag' zijn 50e ver jaardag. Te dezer gelegenheid zullen we in ons nummer van a.s. week, langs de pen om van dhr Louis Sourie, deze pro ductieve figuur van betekenis, die bij voorkeur in zijn talrij ke werken het Vlaams histo risch genre beoefend heeft, belichten. Maar vooraf houden we er aan de vriend Frans, de trou we litteraire medewerker van ons blad en de van nature uit volbloedige levenslustige kun- - stenaar van harte te felicite ren bij dit jarig zijn. Ook aan Mevrouw Ramon en zijn 3 kinderen 'n welge meende gelukwens en dat va der nog lang in hun midden vol gezondheid en met dezelf de levenslust moge vertoeven. J. S. DE NOORD-ZUIDVERBINDING OP 4 OCTOBER INGEHULDIGD De inhuldiging van het eerste deel der Noord-Zuidverbinding zal plaats hebben op 4 October in aanwezigheid van Z. M. de Koning, 's Anderendaags, 5 October, wordt dit deel in gebruik genomen. i. ENIGE ALGEMENE BESCHOUWINGEN Nog slechts enkele weken schei den ons van de verkiezingen op de gemeenten. Het is nog zeer rustig en al wat we over roerigheid ver namen, was de publicatie van de poll in een of andere gemeente of stad. In die rustige atmosfeer is er dan ook nog middel enige gezonde en zakelijke beschouwingen ten beste te geven, waarin we van christelijk- politiek standpunt uit, zullen trach ten zo duidelijk mogelijk het grote belang van de gemeentelijke ver kiezingen te onderlijnen. DE VERHOUDING VAN DE GEMEENTE TOT HET SOCIAAL VRAAGSTUK Om het belang van de gemeente lijke verkiezingen te doen begrij pen, moeten we nagaan in welke verhouding de gemeente staat te genover het sociaal vraagstuk. Om echter alle verwarring uit te sluiten houden wij er aan te bepalen dat we hier onder sociaal vraagstuk verstaan, niet het arbeidersvraag stuk alleen, zoals maar al te vaak verkeerdelijk wordt gemeend, maar wel het sociaal vraagstuk In zijn breedste opvatting, omvattend dus, niet alleen het arbeidersvraagstuk, maar tevens ook het middenstands- vraagstuk en het landbouwers- vraagstuk. Het belangencomplex bijgevolg van al de standen der maatschappij. Aldus hebben wij de factor so ciaal vraagstuk» omschreven; blijft nu te onderzoeken wat eigenlijk een gemeente is. Algemeen wordt erkend dat het huisgezin de cel is van de Staat, 't is te zeggen, dat de Staat is ge groeid uit de cellen, die de huisge zinnen zijn. Verscheidene van die cellen-huisgezinnen vormen echter vooraf een gemeente, vooraleer de Staat er door gevormd werd. Zo mogen wij er dan ook toe besluiten dat de gemeente een gronddeel is van de Staat. Die vereniging van huisgezinnen, die de gemeente vormt, heeft als gemeente eën dubbele persoonlijk heid. Een persoonlijkheid van publiek rechterlijke aard, waardoor zij de De middenstanders van West- vlaanderen zijn verleden Zondag te Roeselare in Congres samen geko men. Het past immers dat een jaar lijks Provinciaal Congres zoals dit, doorgaat in de bakermat zelf der vereniging en op deze titel mag Roeselare zeker aanspraak maken. Nu nog klopte het hart van de Westvlaamse Middenstandsorgani satie te Roeselare. Wij willen ons niet wagen aan een historische statistiek over het geen men zou kunnen noemen het ontstaan en de ontwikkeling der middenstandsorganisatie in dez- provincie, want dan zouden wij moeten spreken over geboorte en wedergeboorte, over hoogten en laagten die iedere vereniging kent en bijzonder over het stille werk van onbekende en dikwijls verge ten werkers wiens inspanningen nu eindelijk vruchten afwerpen. Dat de motor eindelijk toch op gang is gekomen hebben wij Zon dag kunnen vaststellen. De mid denstanders tonen eindelijk toch be langstelling voor hun eigen stands- organisatie. In deze onverschillige massa is er beweging gekomen en dat alleen reeds is een resultaat dat bemoedigend is. II. MIS EN VLAGGEWIJDING De Congresdag begon met plechtige Hoogmis die te 10 uu een uur in de Dekanale Kerk van St Michiels werd opgedragen voor de afgestor ven leden. Z. E. H. Kan. Colpaert, Nationaal Proost, droeg het H. Mis offer op aan het altaar bijgestaan door Z. E. H. Fruytier, Proost van Westvlaanderen en door Z. E. P. ...die ln kerkers en gevangenissen Deiooz, Proost der provincie Bra- verzuchten, ontferm U over hen, die gekweld en gepijnigd worden, die in, cellen en bunkers zijn, die zuchten in concentratie- en werkkampen, die lijden ln mijnen en bergen, ...ontferm U over hen. bant. Na de H. Mis werd de nieuwe vlag gewijd van het Provinciaal Verbond. SECTIEVERGADERINGEN Een Middenstandscongres draagt altijd het kenmerk van studie en beraadslaging. De middenstander i' -ewn, ÉsL MA: Boven: de voorzitterstafel tijdens de toespraak van de hr Omer De Cuypere. Wij bemerken v. 1. n. r.: de hr Morreeuw, Prov. Secretaris; dhr Van Biervliet, Prov. Ondervoorzitter; Z. E. KL Kan. Colpaert, Nationaal Proost; dhr Omer De Cuypere, Prov. Voorzitter; dhr San- tens, Nationaal Voorzitter en dhr Gaby Vandeputte, Nationaal Se cretaris. In de inzet: Z. Exc. Mgr De Smedt, Bisschop van Brugge, spreekt de aanwezigen toe. Onder: een blik op de voorste rij in de zaal. Vooraan v. 1. n. r.: Z. Exc. Minister Dequae, Z. Exc, Mgr De Smedt en Z. E. H. Kan. Vervenne, Deken te Roeselare. Verder be merken wij links Z. E. P. Delooz, Proost van het N.C.M.V. Brabant, alsmede dhr Coussée uit Roeselare, rechts Z. E. H. Kindt, diocesaan hulpproost der K.A. De jongste grote Omo-prijskamn heeft een enorm sukses gekend. Een ontzaggelijk groot aantal bullclïjns werd ingezonden en het lijdt geen twijfel dat het nazicht er van nog heei wat tijd zal in beslag nemen. Verleden week Dinsdag heeft deurwaarder Hr Baiwir, in tegenwoor digheid van de leden der jury en vertegenwoordigers van de Pers, de omslag ontzegeld, waarin de modeloplossing zich bevond van deze weet trouwens dat er iets te verde digen is, dat er veroveringen moe ten gedaan worden en dat alles vergt aandachtige voorbereiding. Daarom zijn de sectievergaderin gen van een Provinciaal Congres welkome gelegenheden tot verdie ping. Ook het eigen karakter van de middenstand en zijn samenstel ling uit diverse elementen vergt dat de verschillende beroopsbelangen afzonderlijk en in elk specifiek midden onderzocht worden. Der tien verschillende sectievergaderin gen gingen met dit doel door vanaf 11 uur tot een flink eind over het middaguur. Circa 500 leden woonden deze studievergaderingen bij. De Mees- ters-Schilders mochten het grootst aantal aanwezigen begroeten, want ongeveer 125 belangstellenden woonden hun sectievergadering bij die in het teken van hun Nationaal Congres stond. Overwegend werd in de sectiever gaderingen het probleem van de vestigingswet besproken. ALGEMENE CONGRESZITTING Na het middagmaal ging te 14.30 uur in de zaal Patria de al gemene Congreszitting door onder voorzitterschap van dhr Omer De i woord verleend aan Cuypere, Provinciaal Voorzitter. Vandeputte voor de Ongeveer 1,900 middenstanders I (Zie vervolg blz, 2) hadden de ruime zaal gevuld toen dhr De Cuypere de aanwezigen verwelkomde. Onder luide toe juichingen deed Z. Exc. Mgr De Smedt, Bisschop van Brugge, ver gezeld van Z. E. H. Deken Vervenne en Z. E. H. Kindt, zijn intrede in de zaal. Monseigneur nam vooraan plaats naast dhr Dequae, Minister van Koloniën. Naast de vooraan staanden uit de leiding van het N.C.M.V. bemerkten wij eveneens de Senatoren Baert, De Smedt en Sobry, de Volksvertegenwoordigers Lefere, Degryse en De Clerck, dhr Jos. Camerlynck. Bestuurder der Bank van Roeselare en een groot aantal vooraanstaanden. In een korte toespraak wees dhr Senator Santens. Nationaal Voor zitter, op de noodzaak der bunde ling van alle krachten en noemde het N.C.M.V. het schild en de dek king der middenstanders. Onder dit schild is geen plaats voor zwakke lingen maar allen die er onder strijden zullen zich ten dienste stellen om een krachtige midden stand op te richten. Na een hartelijk woord van Z. E. H. Colpaert, Nationaal Proost, die Westvlaanderen geluk wenst om zijn prachtige organisatie, werd het dhr Gaby betrekkingen regelt van de inwo ners der gemeente tot de gemeente, en de betrekkingen tussen de inwo ners onderling; uit de kracht van die persoonlijkheid maakt het ge meentebestuur voor de inwoners bindende reglementen. De gemeen te is ook een rechtspersoon, dat wil zeggen, dat de gemeente als leder persoon het recht bezit te kopen, te huren en te verhuren, natuurlijk binnen het kader der algemene wet ten. In geen geval mag de gemeen te, bij het gebruik maken van haar dubbele persoonlijkheid, de be staande wetten van de Staat te buiten gaan. WAAROM DE ZELFSTANDIGHEID EISEN VOOR DE GEMEENTEN? In de loop van de geschiedenis hebben de gemeenten steeds een zeer voorname rol gespeeld en we weten nog allen hoe in onze lessen van geschiedenis, toen we op de la gere volksschool zaten, er een hoofdstuk aan de gemeenten was gewijd. In de Middeleeuwen, tijdens het volle bloeitijdperk der Vlaamse ge meenten, genoten deze een zelf standig leven. Die middeleeuwse ge meenten hadden eigen keuren en vrijheden en bestuurden eigen machtig hun grondgebied en over hun inwoners regeerden ze souve- rein. Menige bloedige strijd werd om die gemeentelijke zelfstandig heid gestreden tegen leenheren en vreemde overheersers. Tegenover de zelfstandigheid dier middeleeuwse gemeenten is als een reactie het staatsabsolutisme opge komen. De vorsten zagen die zelf standigheid der gemeenten met een slecht oog aan en streefden er naar de gemeentelijke macht te onder drukken door de macht en het ge zag over de gemeenten te centrali seren in de handen van de Staat. Daardoor werd een einde gesteld aan de gemeentelijke zelfstandig heid der Middeleeuwen. Ook de Franse Revolutie heeft in het gemeentewezen ingegrepen met haar individualisme en het afschaf fen van het verenigingsrecht en der corporaties. De grote stroming die tegen het individualisme der Franse regering is opgestoken, heeft de organische staatsgedachte gebracht, die het herstel beoogde van de corporatieve opvattingen. De twee grote ken merken juist van deze nieuwe stro ming zijn geweest: het herstel van het verenigingsleven en de zelf standigheid der gemeenten. De grondslag van de organische staatsgedachte, die overigens in al de encyklieken der Pausen over het sociaal vraagstuk is terug te vin den, is het gezin. Wanneer wij,als christenen en sociaal voelende mensen, nu strij den voor de zelfstandigheid der ge meenten, dan moeten wij daarin niet alleen zien een kamp om de bestuurlijke zelfstandigheid, in die zin, dat wij met geen al te strakke en sterke banden willen gebonden worden aan het centraal gezag, maar dat er kracht van initiatief aan de gemeenten worde gelaten. We houden aan de zelfstandigheid der gemeenten, ook in die zin. dat we de gelegenheid willen hebben een gezonde gezinspolitiek ten grondslag van ons werken te leg gen, juist omdat het gezin en de vereniging van gezinnen, die de ge meente is, de grondslag vormt van de organische staatsgedachte, en die organische staatsgedachte be antwoordt aan een op christelijke grondslagen opgebouwde maat schappij. De algemene basis onzer toekom stige gemeentelijke politiek, van christelijk standpunt uit, moet dus gevestigd zijn od het gezin, moet zijn een breeduitgebouwde gezins politiek. II. NAAR EEN CHRISTELIJKE GEMEENTEPOLITIEK GERICHT OP HET ALGEMEEN WELZIJN Na de algemene beschouwingen, die we met betrekking tot het we zen en hst leven der gemeente heb ben gegeven, kunnen we overgaan tot het onderzoek der werkelijke verhouding van de gemeente tot het sociaal vraagstuk. DE BIJZONDERE SOCIALE TAAK DER GEMEENTE In de encykliek Rerum Nova rum wordt er door Paus Leo XIII op gewezen, dat aan de oplossing van het sociaal vraagstuk drie voorname factoren moeten meewer ken; de Kerk, de enkelingen en de burgerlijke overheid. In zijn ency kliek Quadragesimo Anno heeft de roemrijk regerende Paus Pius XI daar nogmaals de nadruk op gelegd en het woord van zijn roemrijke voorganger onderlijnd en nog nader toegelicht. Over het algemeen echter heeft men ten onrechte gemeend dat, wanneer de Paus sprak over de taak van de burgerlijke overheid en Hij in de eerste plaats de Staat ver noemde, het alleen de Staat was waarop werd gedoeld, en dat er dus geen of minder aandacht moest worden geschonken aan de sociale werkzaamheid van andere burger lijke overheidslichamen, als daar zijn de provinciale en gemeentelij ke besturen. Dat is een verkeerde opvatting geweest. Wanneer in de encykliek wordt gewaagd over de tussenkomst van de Staat, in de oplossing van de sociale kwestie, dan is door het woord de gehele burgerlijke over heid bedoeld, dus zowel de onder geschikte besturen als provincie en gemeente, als de Staat zelf. Wij hoeven ons in dit geval niet in te laten met de provincie, maar wel met de gemeente, die haar taak in de oplossing van het sociaal vraagstuk hoeft ter harte te nemen. De gemeente heeft in deze een zeer bijzondere taak. Immers, de gemeente, zoals zij ln ons land is ingericht, beschikt over een tamelijk ruime zelfstandigheid en heeft recht van initiatief. Het gemeentelijk bestuur heeft het recht, binnen het kader der be staande staatswetten, sociale ver ordeningen te maken. (Zie vervolg blz. 6) De Jaarbeurs van 1952 die door gaat van 4 tot 14 October belooft een nooit geëvenaard succes te zul len worden. Veel vooraanstaande firma's heb ben er reeds lang een omvangrijke plaats besproken en het zal met veel moeite zijn dat de achterblij vende firma's er nog een plaatsje zullen kunnen veroveren. Het is dan ook te voorzien dat late aanvragen om standplaatsen zullen moeten geweigerd worden, bij gebrek aan plaats. Inderdaad werden er verleden jaar 32 firma's geweigerd. De Jaarbeurs van 1952 wordt een hoogfeest in de reeks van de vele succesrijke Jaarbeurzen van het land. Grote verscheidenheid, mooie standen, attracties voor groot en klein, veel te proeven en te genie ten voor lekkerbekken, geschen ken, enz., enz., zullen dit jaar het volk doen stromen in de Foorhalle. Een gratis autobusvervoerdienst tussen de statie en de Foorhalle, die om de 20 minuten af- en aan voert, en om de 30 minuten in de week, wordt weer ingesteld. OPGELET! Zij die weten ge bruik te maken van alle kansen in het leven komen aan halve prijs binnen. Leest aandachtig de bij dragen in uw blad dat verschijnt in de week van 4 October. De Jaarbeurs zal open zijn van 4 tot 14 October, alle dagen van 14 tot 21 uur en de Zondagen van 10 tot 21 uur. BEMINDE BROEDERS, Toen ik verleden Zondag, vol gens het kerkelijk ritueel, bezit nam van de bisschoppelijke stoel van Brugge, hebt ge mij een vor stelijke huide gebracht. De oude bisschopsstad had zich getooid met de glorie van haar groot his torisch verleden. Uit alle hoeken van Westvlaanderen waart ge met duizenden naar hier gekomen. Al zingend zijt ge opgestapt onder het wandelend woud van kleurige vlag gen, tussen het gejuich van een geestdriftige menigte, nog over stemd door het machtige lied van de muziekkapellen en de zingende torens. Die hulde was een openbaring van de traditionele gehechtheid van het Westvlaamse volk aan de Roomse Moederkerk. In hem, die door de H. Vader tot uw Bisschop werd aangesteld en gisteren nog voor u een onbekende was, hebt ge uw Zieleherder erkend. Gij ge looft dat Christus door hem wil voortleven in uw midden. En daar om hebt ge gejuicht: Gezegend die komt in de naam des Heren. Die houwe trouwe aan Christus en zijn Kerk loopt als een gouden draad door uw glorieuze geschie denis. Ze was de vreugde en de trots van mijn doorluchtige voor gangers, ze was de vrucht en het loon van hun rusteloos arbeiden. Ge zijt een schoon volk, en God gaf u uitgelezen Herders. Als vanzelf gaat hier mijn gedachte naar mijn onmiddellijke voorgan ger, Monseigneur Lamiroy zaliger gedachtenis, die met zo krachtige hand het Rijk Gods in uw midden heeft uitgebouwd. Hij heeft van het bisdom Brugge een modern georganiseerde kristelijke gemeen schap gemaakt. Ook voor de la tere geslachten zullen de vele ker ken, onderwijsgestichten en zie kenhuizen blijven getuigen lapi- des clamabunt dat hier een Bis schop voorbijging, die In cari- tate Christ! door Gods liefde gedreven met zijn talenten heeft gewoekerd en geen andere rust kende dan deze van de uitputting en de dood. Nu ik, door Gods mysterieuze en verrassende uitverkiezing, aange steld ben om het werk van mijn voorgangers voort te zetten, wil ik mij diep in het hoofd prenten dat gezag voeren betekent in de dienst staan van zijn onderhorigen. Dat is de lering van Christus. Dat heeft de Heer ons door zijn voorbeeld aangetoond. Ge kent de scène van de "Voet wassing. De Zoon van God knielt ten gronde vóór twaalf eenvoudige vissers en wast hun de voeten. De Almachtige in de houding van de dienaar! En opdat we goed zouden begrijpen wat Hij bedoelde, heeft Hij daarbij gezegd: «Eén voor beeld gaf ik u, opdat ook gij zoudt doen wat ik u heb voorgedaan... een nieuw gebod geef ik u: dat gij elkander zoudt beminnen op de manier waarop ik u heb liefge had.(Jo. XIII 15, 34.) IN DIENENDE LIEFDE,,. Beminde Diocesanen, naar het bevel van mijn goddelijke Meester wil ik tot u komen in dienende liefde. Voor u moet ik alles veil hebben, mijn krachten, mijn ge zondheid, en we weten niet wat ons boven het hoofd hangt met Gods genade mijn vrijheid en mijn leven. Daarom kom ik tot u met de leuze: Ministrando Al die nend. Men dient maar oprecht wie men diep eerbiedigt. Ware dienst baarheid wordt ingegeven door hoogachting en bewondering. Wel nu God is mij getuige hoezeer ik bezield ben met eerbied voor u, want ge zijt, naar het woord van Sint Petrus, een uitverko ren geslacht, een koninklijk pries terschap, een geheiligde natie. (I Pet. 2, 9.) Eerbied voor u, mijn dierbare Priesters ge waart met honder den op mijn Blijde Intrede en met één enkele blik hebben wij elkan ders ziel doorschouwd -voor eeuwig draagt gij in u het merk teken van Jezus' priesterschap. Eerbied voor u, Godgewijde zielen, die in het klooster werkt en bidt. Op Zondag. 21 September, heeft te Moorsele bij Kcrtrijk. 'n grootse Caesar Gezelle-herdenking plaats, ingericht door de plaatselijke Da- vidsfondsafdeling in samenwerking met de Gouwbond Westvlaanderen, en met de steun van het Gemeen tebestuur van Moorsele en van het Provinciaal Bestuur en van talrijke bij zonderen. Te 10 u.: Plechtige Hoogmis met Pontifikale assistentie door Mgr Laga. Onder deze mis kanselrede door W. E. H. Maur. Van Elslander, leraar aan de Normaalschool te Torhout, en bij de offerande uit deling van gedachtenissen. Na de hoogmis plechtige optocht, waarna onthulling van de nieuwe grafzerk en gedenkplaat, met toe spraken door de E. H. Fr. Dewitte en de HH. Dr J. Devos. Senator A. Muiier en Od. Simcens. Te 13 u.: Gezamenlijk noenmaal in het St-Jozefsinstituut. Vooraf inschrijven bij dhr Marcel Vande- velde, Moorsele; tel. Wevelgem 813. Te 15 u.: In de hovingen van het Instituut of bij ongunstig weder in de parochiezaal grote akade- mische zitting, met toespraken door de HH. André Demedts, Se nator Prof. Baur, en voordracht van C. Gezelle-gedichten door Mej. Teresa Van Marcke. Aan de nagedachtenis van Cae sar Gezelle, had het erkentelijke Vlaanderen beslist iets goed te maken. En ten andere, een volk dat zijn groten en verdienstelijken eert, is een groot, een schoon volk! Moorsele en het Davidsfonds verwachten een meer dan gewone belangstelling voor hun C. Gezelle- hulde, die zekerlijk ruim verdiend is. mm m mm Boven; het uitgebrande gebouwde waar alleen de zwart berookte vensters verraden dat het totaal uitbrandde; rechts de vernielde vrachtwagen en links ziet men bet deels verbrande vlas dat de weg versperde en dat weggeruimd wordt. Onder: een binnenzicht der uit gebrande zwingelarij waar alleen de zwart berookte metaien gedeelten van de mayUines .overgebleven. (£ie veisJas M. 2.), Eerbied voor u, beminde gelovi gen, die door de heiligmakende ge nade goddelijke waarde hebt ge kregen. Door het H. Doopsel werd gij verheven tot de grote adel van het kindschap Gods; door het Hei lig Vormsel werd gij gezalfd tot. strijders van Christus. De H. Drie vuldigheid woont ln u; de hemel wacht op u. En hier gaan mijn gedachten tot. u, mijn geliefde kinderen, die door zwakheid of misleiding, of wel licht door het onbegrip en de har teloosheid van anderen, van de rechte weg zijt afgedwaald. Ook gij behoort tot degenen waarover God mij tot vader heeft aange steld. Weet dan, dat de vreugde niet volledig is, waar één piaatj aan de huistafel onbezet blijft. Ook tot u, vooral tot u, kom ik met eerbied en dienende liefde: gij ook zijt opgeroepen tot een zelfde adellijk leven,tot een zelf de goddelijke bestemming. VOOR ALLES NAASTENLIEFDE! Uw Bisschop moet u voorgaan in dienende liefde. Op die konink lijke maar moeilijke weg moet ge hem allen volgen. Godsdienstzin zonder naastenliefde is een leugen, zo vermaant Sint Jan. Moge dan in dit godsdienstige bisdom Brug ge de kristelijke naastenliefde bloeien. Laten we, onze eigen zwakheid en tekortkomingen in dachtig, mild zijn en vergevings gezind voor onze broeders. Hier zij geen plaats voor haat en nijd, tweedracht, verdachtmaking en laster. Zijn we niet allen ledema ten van een zelfde lichaam en broeders in Jezus onze Heer? In onze omgeving zijn er zoveel beproefde leden, zoveel beproefde harten: onze zieken, onze vermink ten, onze werklozen, onze noodlij dende gezinnen, onze verscheurde gezinnen, waar de liefde verdwe nen is of waar de zonde heerst. Tot hen zegt de Heer: «Komt allen tot Mij die belast en beiaden zijt en Ik zal u verkwikken (Mt. XI, 28). Al deze kruisdragers moeten wij brengen naar het grote kruis van de Lijder van Golgotha. Van Hem en van Hem alleen zullen zij ont vangen: moed en geduld, kracht en onderwerping, geest van geloof en offerwil, verlossende liefde. Het volstaat echter niet aan deze broeders goede raad te geven en voor hen te bidden. Wij moeten practisch zijn in onze liefde en onze medemensen op een doeltref fende wijze helpen en een oplos sing vinden voor hun moeilijkhe den kristelijke solidariteit in de moderne levensomstandigheden. Gods liefde sluit ons samen tot een groot gezin. Daarom bidt de Kerk, wanneer ze in het Heilig Triduum de Godsdood herdenkt: Respice super hanc familiam tu- am... Zie op naar dit, Uw gezin, o Heer, voor hetwelk Jezus niét geaarzeld heeft Zich aan Zijn beu len over te leveren en de foltering van de kruisdood te doorstaan Er zou in onze betrekkingen veel veranderen, indien wij altijd vóór ogen hadden dat wij langs Jezus- Christus familie zijn van elkaar, Het zou ons voortdurend aanspo ren tot dienstvaardigheid, vriende lijkheid, ondernemende behulp zaamheid, want ware liefde kent geen rust zolang zielenood om ver lossing of lichaamsnood om leni ging roept. Ik weet dat er in ons Bisdom velen zijn, die aan de uit Veiding van het rijk der liefde willen me dewerken. Daarom begroet ik met hoopvolle verwachting u, vaders en moeders, die Gods Kerk met goede kinderen wilt bevolken. U, meesters en meesteressen, die zorgt voor de opvoeding van de jeugd. U, apostelen van de Katho lieke Actie, die in ieder milieu eep gunstige atmosfeer wilt scheppen en medewerken aan de vorming van echte kristenen. U, werkers van onze kristelijke sociale en economische werken, die de tijde lijke welstand en de kultureie op gang van uw medemensen wilt be vorderen. U, leiders en leden van de caritatieve werken, die in mo derne vormen de oude werken van barmhartigheid beoefent. Ze gen over u, dierbare kloosterlin gen, die alles hebt verlaten om Jezus in uw broeders te dienen'. Ik begroet vooral u, mijn geiiefdr medebroeders in Jezus' verlossein. Priesterschap: gij zijt mijn hoor mijn sterkte, mijn grootste vc wachting. MET O. L. HEER EN O. L. VROUW Laten wij allen goed vóór ogen houden dat de kristelijke caritas ontspringt uit de zuivere Godslief de. Hoe kunnen wij ons zelf ver geten en andere mensen dienen, tenzij omdat wij God in de even mens beminnen? Zo deed het de Goddelijke Meester. Zijn diepste bedoeling was steeds de Vader in al Zijn werken te verheerlijken. Voor de Vader leefde Hij. Voor Hem offerde Hij zichzelf op Cal- varië. Wij ook moeten bezield zijn met het verlangen Gods Majesteil zoveel mogelijk te verheerlijken Als de liefde tot God in ons hart brandt, zal zij ons onweerstaan baar voeren naar al onze mede mensen. Dierbare Diocesanen, Maria is de moeder van de schone liefde. Zij hoemt zich de Dienstmaagd des Heren. In ons gezegend Westvlaan deren, het Marlaland bij uitstek, liggen haar heiligdommen uitge strooid als lichtende stippen aan een sterrenhemel: Dadizele, waar ik reeds vóór het mirakelbeeld mocht knielen, en dan die honderd en meer genadeoorden in oude, statige stadskerken en in lande lijke kerkjes en kapellen. Moge Zij voor ons bij. de Hemelse Vader ten beste spreken opdat Hij de geest van liefde in onze harten zou uit storten en van ons allen maken dienstwillige ledematen van haar Zoon. Ik zegen u, mijn beminde Broe ders, allen zonder uitzondering. De zegen van de Vader, van de Zoon en van de H. Geest beware u en blijve u toebedeeld voor de tijd en de eeuwigheid. Deze herderlijke brief zal op de predikstoel afgelezen worden, in al de kerken en openbare bidplaat sen van ons Bisdom, op Zondag 14 September 1952. Gegeven te Brugge, op het Naamfeest van Maria, 12 Septem ber 1952. t 7EMILIUS-JOSEPH US, Bis3cbao_va.u Biukkc.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 1