VOOR POPERINGE EN IEPER
12
20
Na Berlijn, Wenen
N
Over het belang der
Gemeenteverkiezingen
Het N.C.M. V.=Congres te Roeselare
Z. Ex. Mgr De Smedt zendt zijn
eerste brief aan zijn Diocesanen
Vlasfabriek uitgebrand
te Poelkapelle
■ff. t - a
.r
mi
HOOFDBUREEL en REDACTIE:
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN
ONZE 3 UITGAVEN:
Bladzijden
ZATERDAG
PRIJS
SEPTEMBER
3 Frank
1952
BOSCHVOGEL
50 JAAR
Naar een christelijke gemeentepolitiek, gericht op
het algemeen welzijn
door R. D. De Man, Oud-Minister, Questor van de Senaat
Sectievergadering en Congreszitting riepen een 1.000 tal over
tuigden naar de bakermat der vereniging
Z.ix. Mgr De Smedf, op de slotvergadering aanwezig,
veroverde de genegenheid
der Westvlaamse Middenstanders
DE OMO-PRIJSKAMP WERD EEN WAAR SUKSES
o
fantastische Omo-prijskamp. De datum waarop de volledige uitslag
worden bekend ïWHMfct» 's bckc"
Jaarbeurs
van SVIIcfden-
Vlaanderen
in de Foorhalle
te Roeselare
Bij aanvang van zijn nieuw bestuur beklemt
de nieuwe kerkvoogd: DE NAASTENLIEFDE
Grote Herfstgouw-
dag van het
Westvlaamse
Davidsfonds
te SVSeorseSe
op Zondag 21 September '52
GROOTSE
CAESAR GEZELLE-
HERDENKING
Snel ingrijpen van vier Brandweer
korpsen kon uitbreiding van ramp
beletten
mm
MM
mm
i
Poperinge Gasthuisstr. 19.
Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60.
PLAATSELIJKE BURELEN:
Roeselare:
J. VERRIEST-DEZEURE,
St-Alfonsusstraat 12. - Tel. 1523.
leper:
P. BRAS-DEKLERCK,
de Stuersstraat 4. - Tel. 445.
Wervik:
ROGER PECTOR,
Leiestraat 11. - Tel. Komen 491.
Veurne:
M. D'HERT, Noordstraat 14.
Nieuwpoort:
Drukkerij DUMON, Marktstraat.
Aangesloten bij het Verbond der
Belgische Periodieke Pers.
HET WEKELIJKS NIEUWS
POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELAR! (met Izegem-Menen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten)
48' JAAR.
Nr 38.
POSTABONNEMENT 1952:
Belgie (tot einde 1952) 46 fr.
Andere landen
4 fr. p. week
Verantwoordelijke Uitgever:
J. Sansen, Gasthuisstraat 19. Poperinge
A Berlijn,... Wenen. We
nen in Oostenrijk wel
te verstaan; er werd in
dat Wenen misschien in
die dagen wel geweend,
niet uit verdriet maar van... aan
doening, van emotie!
Na Berlijn! Daar waren duizen
den van bach tenhet IJzeren
Gordijn saamgedrumd voor die
nachtwake en die openluchtmis,
tijdens de Katholieken-dagen, en
al de bezetters, de Russen incluis,
hebben daar gezien en gevoeld dat
cr overtuigdeKatholieken zijn in
Duitsland. Noch onder het Hitier-
regiem, noch onder de Sovjet-
dwang, begaf die overtuiging. Dan
schreef ik dat ons daar een voor
beeld en een les werd gegeven.
Nu kwam Wenen aan de beurt.
Wenen, millioenenstad, het water
hoofd van het verminkte Oosten
rijk. Wenen, een der schoonste
steden van Europa, is nu als Ber
lijn... bezet door de troepen van
de grote vier; zo zijn ook daar
nog de Russen meer dan aanwezig.
't Was negentien jaar geleden,
sedert 1933 immers, dat te Wenen
geen Katholieken-dagen meer ge
houden werden. Maar d&t zou nu!
Onder het oog en onder de... neus
van de bezetter. Te Berlijn con
gresseerde men onder het motto
«God leeft». Te Wenen onder het
motto Vrijheid en waardigheid
van de mens Meer dan anderen
weten de zes millioen katholieke
Oostenrijkers wat vrijheid be
tekent. Ook zij immers verloren
die na de moord op Dollfuss en
de aanhechting bij Hitiers reich
Nu nog hebben zij die vrijheid
niet terug.
Paus Pius XII had een legaat
gestuurd, en wel Kardinaal Innit-
ser van Wenen zelf. Maai- de Kar
dinaal vertegenwoordigde nu de
Paus en met hem kwam het eerste
officieel staatshoofd op bezoek te
Wenen. En dAt heeft heel het land
begrepen. Daarom werd hij aan
de Zuidstatie begroet door de So
cialistische President Körnen en
door de rijkskanselier, de Christen-
demokraat Figl.
In jaren kende Wenen dergelijke
manifestaties niet. Aan die Katho
lieken-dagen waren 140.000 deel
nemers; ze waren gekomen zowel
uit de bergen als van het platte
land, van... overal. We weten zelf
te goed wat zulke getallen bete
kenen. Ook in een stad als Wenen
wordt dat een overrompeling.
Er werden op dat congres... din
gen gezegd die wij zelf mogen
overwegen. Prof. Henz opende het
congres met er op te wijzen dat
dh dagen een gelegenheid waren
tot bezinning en versterking van
de christelijke overtuiging.
Dan kwam de hoofdbrok: Prof.
Rabner sprak over de vrijheid. Hij
viel niet uit tegen de Sovjets, maar
meende dat vele Katholieken zelf
op hun borst moeten kloppen. We
moeten zelf in ons eigen hert en
gemoed vrij zijn, zo dat we niet
enkel om ons eigen persoontje be-
1 dacht zijn en ons kunnen bekom
meren om anderen, ook om de
moeilijkheden en de lasten van
onze broeders. Voor Katholieken
is «liefde» het hoogste gebod.
Neen, dat was geen... pastoor, dat
was een leek die in zijn katholieke
overtuiging aan zijn volk over die
grote plicht sprak, aan zijn eigen
volk,... ook wel aan ons. Goed Is
het immers dat geleerden en pro-
lessors niet alleen durven tonen
dat ze gelovige mensen zijn, maar
in 't openbaar ons op onze plicht
durven wijzen. En wat Rahner
tel, was raak! Als we zelf maar
meer mekaar verstonden... ver
droegen. Als we zelf maar altijd
en overal, als Katholieken, konden
't voorbeeld geven dat we niet al
leen en uitsluitend bekommerd
zijn om onze persoonlijke belan
gen, maar ook om die van anderen,
wat zouden wij er bij winnen op
alle gebied, zelfs op... politiek ge
bied!
'k Moet nog een woord zeggen
over die geweldig-grootse en aan
doenlijke plechtigheid in het Sta
dion» van Wenen.
12 September. Op 12 Septem
ber 1683 werden de Turken ver
slagen vóór de poorten der stad
Wenen. 12 September, feest van
Maria's naam.
Acht uur 's avonds. Het stadion
is heel bezet, de mensen drummen
tegen mekaar. Een reusachtig
kruis, een altaar waarover een bal
dakijn. Kruis en altaar stralen
licht uit.
Langs de luidsprekers de heel
modernelitanie der Martela
ren en de oude, nog altijd nieuwe
litanie van de Liefde.
Wij ook mogen ze horen en...
meebidden!
De litanie der martelaren en der
vervolgden:
De litanie van de liefde, die ver
giffenis kent, maar geen haat:
...die de Kerk haten en vervolgen,
die pijnigen en kwellen,
wier hert verblind is en verstokt,
...ontferm U over hen!
Zó werd gebeden voor alle ge
vangen genomen bisschoppen,
priesters, gelovigen en voor hun...
beulen!
Zouden niet duizenden... ge
weend hebben van aandoening?
Zouden die tienduizenden niet
tot in 't diepste van hun ziel ont
roerd zijn geweest? En is dat niet
eigenlijk het gebed van de Katho
lieke Kerk en van alle Katholieken
over de hele wereld?
Er was, het spreekt van zelf, een
betoging van de jeugd, waar 50.000
jongeren aan deel namen. Zijne
Heiligheid de Paus richtte een
boodschap tct de Oostenrijkse Ka
tholieken, waarin de H. Vader be
toogde dat de Kerk immer is ge
weest de grote verdedigster van de
persoonlijke vrijheid en de weer-
digheld van de mens.
Na Berlijn, Wenen! Die Katho
lieken-dagen zijn ware mijlpalen
geweest in de geschiedenis van de
Duitse Katholieken. Die dagen
hebben ook betekenis voor ons die
geleerd hebben wat bezetting is
en te rap vergeten dat zovelen van
onze geloofsbroeders nog de bezet
ting kennen of, erger nog, onder
de Sovjet-terreur leven. Het is
misschien voor velen onder ons
een ware verrassing te zien dat,,
spijt alles, dat katholiek bewust-'
zijn, die overtuiging ongeschokt,
staalhard gebleven is. Dót moet
ons niet enkel vreugdig stemmen,
maar moet voor ons allen een les
zijn.
Zeker, bij de installatievan
onze nieuwe Bisschop, heeft ons
bisdom bij die machtige stoet,
waar duizend en zeventig vlaggen
de bloei en de macht van onze
katholieke organisaties door de
straten van Brugge verkondigden,
onze aanhankelijkheid aan de
Kerk bewezen, getoond dat West-
vlaanderen in bouwe trouw
standvastig blijft, maar... 't blijft
goed voor ons allen de les te over
wegen die Katholieken ons geven
uit andere landen. Uit andere lan
den...
Uit die landen waarover de
schaduw van Moskou hangt!
...de les van rotsvaste overtui
ging en van christelijke liefde.
Neen, die Katholieken-dagen, na
Berlijn, Wenen, mochten niet on
besproken, onopgemerkt voorbij
gaan.
PÊ VLAMYNCK.
In het kleine Westvlaamse
dorpje Aartrijke, werd op 22
September 1902 nu 50 jaar
geleden de verdienstelijke
Vlaamse auteur en causeur,
F. R. Boschvogel, geboren.
F. R. Boschvogel, pseudo-
mien van Frans Ramon, viert
dus Maandag' zijn 50e ver
jaardag.
Te dezer gelegenheid zullen
we in ons nummer van a.s.
week, langs de pen om van
dhr Louis Sourie, deze pro
ductieve figuur van betekenis,
die bij voorkeur in zijn talrij
ke werken het Vlaams histo
risch genre beoefend heeft,
belichten.
Maar vooraf houden we er
aan de vriend Frans, de trou
we litteraire medewerker van
ons blad en de van nature uit
volbloedige levenslustige kun- -
stenaar van harte te felicite
ren bij dit jarig zijn.
Ook aan Mevrouw Ramon
en zijn 3 kinderen 'n welge
meende gelukwens en dat va
der nog lang in hun midden
vol gezondheid en met dezelf
de levenslust moge vertoeven.
J. S.
DE NOORD-ZUIDVERBINDING
OP 4 OCTOBER INGEHULDIGD
De inhuldiging van het eerste
deel der Noord-Zuidverbinding zal
plaats hebben op 4 October in
aanwezigheid van Z. M. de Koning,
's Anderendaags, 5 October, wordt
dit deel in gebruik genomen.
i.
ENIGE ALGEMENE
BESCHOUWINGEN
Nog slechts enkele weken schei
den ons van de verkiezingen op de
gemeenten. Het is nog zeer rustig
en al wat we over roerigheid ver
namen, was de publicatie van de
poll in een of andere gemeente of
stad.
In die rustige atmosfeer is er dan
ook nog middel enige gezonde en
zakelijke beschouwingen ten beste
te geven, waarin we van christelijk-
politiek standpunt uit, zullen trach
ten zo duidelijk mogelijk het grote
belang van de gemeentelijke ver
kiezingen te onderlijnen.
DE VERHOUDING
VAN DE GEMEENTE TOT
HET SOCIAAL VRAAGSTUK
Om het belang van de gemeente
lijke verkiezingen te doen begrij
pen, moeten we nagaan in welke
verhouding de gemeente staat te
genover het sociaal vraagstuk. Om
echter alle verwarring uit te sluiten
houden wij er aan te bepalen dat
we hier onder sociaal vraagstuk
verstaan, niet het arbeidersvraag
stuk alleen, zoals maar al te vaak
verkeerdelijk wordt gemeend, maar
wel het sociaal vraagstuk In zijn
breedste opvatting, omvattend dus,
niet alleen het arbeidersvraagstuk,
maar tevens ook het middenstands-
vraagstuk en het landbouwers-
vraagstuk. Het belangencomplex
bijgevolg van al de standen der
maatschappij.
Aldus hebben wij de factor so
ciaal vraagstuk» omschreven; blijft
nu te onderzoeken wat eigenlijk
een gemeente is.
Algemeen wordt erkend dat het
huisgezin de cel is van de Staat,
't is te zeggen, dat de Staat is ge
groeid uit de cellen, die de huisge
zinnen zijn. Verscheidene van die
cellen-huisgezinnen vormen echter
vooraf een gemeente, vooraleer de
Staat er door gevormd werd. Zo
mogen wij er dan ook toe besluiten
dat de gemeente een gronddeel is
van de Staat.
Die vereniging van huisgezinnen,
die de gemeente vormt, heeft als
gemeente eën dubbele persoonlijk
heid.
Een persoonlijkheid van publiek
rechterlijke aard, waardoor zij de
De middenstanders van West-
vlaanderen zijn verleden Zondag te
Roeselare in Congres samen geko
men. Het past immers dat een jaar
lijks Provinciaal Congres zoals dit,
doorgaat in de bakermat zelf der
vereniging en op deze titel mag
Roeselare zeker aanspraak maken.
Nu nog klopte het hart van de
Westvlaamse Middenstandsorgani
satie te Roeselare.
Wij willen ons niet wagen aan
een historische statistiek over het
geen men zou kunnen noemen het
ontstaan en de ontwikkeling der
middenstandsorganisatie in dez-
provincie, want dan zouden wij
moeten spreken over geboorte en
wedergeboorte, over hoogten en
laagten die iedere vereniging kent
en bijzonder over het stille werk
van onbekende en dikwijls verge
ten werkers wiens inspanningen nu
eindelijk vruchten afwerpen.
Dat de motor eindelijk toch op
gang is gekomen hebben wij Zon
dag kunnen vaststellen. De mid
denstanders tonen eindelijk toch be
langstelling voor hun eigen stands-
organisatie. In deze onverschillige
massa is er beweging gekomen en
dat alleen reeds is een resultaat dat
bemoedigend is.
II. MIS EN VLAGGEWIJDING
De Congresdag begon met
plechtige Hoogmis die te 10 uu
een
uur in
de Dekanale Kerk van St Michiels
werd opgedragen voor de afgestor
ven leden. Z. E. H. Kan. Colpaert,
Nationaal Proost, droeg het H. Mis
offer op aan het altaar bijgestaan
door Z. E. H. Fruytier, Proost van
Westvlaanderen en door Z. E. P.
...die ln kerkers en gevangenissen Deiooz, Proost der provincie Bra-
verzuchten, ontferm U over hen,
die gekweld en gepijnigd worden,
die in, cellen en bunkers zijn,
die zuchten in concentratie- en
werkkampen,
die lijden ln mijnen en bergen,
...ontferm U over hen.
bant. Na de H. Mis werd de nieuwe
vlag gewijd van het Provinciaal
Verbond.
SECTIEVERGADERINGEN
Een Middenstandscongres draagt
altijd het kenmerk van studie en
beraadslaging. De middenstander
i'
-ewn,
ÉsL MA:
Boven: de voorzitterstafel tijdens de toespraak van de hr Omer De
Cuypere. Wij bemerken v. 1. n. r.: de hr Morreeuw, Prov. Secretaris;
dhr Van Biervliet, Prov. Ondervoorzitter; Z. E. KL Kan. Colpaert,
Nationaal Proost; dhr Omer De Cuypere, Prov. Voorzitter; dhr San-
tens, Nationaal Voorzitter en dhr Gaby Vandeputte, Nationaal Se
cretaris. In de inzet: Z. Exc. Mgr De Smedt, Bisschop van Brugge,
spreekt de aanwezigen toe. Onder: een blik op de voorste rij in
de zaal. Vooraan v. 1. n. r.: Z. Exc. Minister Dequae, Z. Exc, Mgr De
Smedt en Z. E. H. Kan. Vervenne, Deken te Roeselare. Verder be
merken wij links Z. E. P. Delooz, Proost van het N.C.M.V. Brabant,
alsmede dhr Coussée uit Roeselare, rechts Z. E. H. Kindt, diocesaan
hulpproost der K.A.
De jongste grote Omo-prijskamn heeft een enorm sukses gekend. Een
ontzaggelijk groot aantal bullclïjns werd ingezonden en het lijdt geen
twijfel dat het nazicht er van nog heei wat tijd zal in beslag nemen.
Verleden week Dinsdag heeft deurwaarder Hr Baiwir, in tegenwoor
digheid van de leden der jury en vertegenwoordigers van de Pers, de
omslag ontzegeld, waarin de modeloplossing zich bevond van deze
weet trouwens dat er iets te verde
digen is, dat er veroveringen moe
ten gedaan worden en dat alles
vergt aandachtige voorbereiding.
Daarom zijn de sectievergaderin
gen van een Provinciaal Congres
welkome gelegenheden tot verdie
ping. Ook het eigen karakter van
de middenstand en zijn samenstel
ling uit diverse elementen vergt dat
de verschillende beroopsbelangen
afzonderlijk en in elk specifiek
midden onderzocht worden. Der
tien verschillende sectievergaderin
gen gingen met dit doel door vanaf
11 uur tot een flink eind over het
middaguur.
Circa 500 leden woonden deze
studievergaderingen bij. De Mees-
ters-Schilders mochten het grootst
aantal aanwezigen begroeten, want
ongeveer 125 belangstellenden
woonden hun sectievergadering bij
die in het teken van hun Nationaal
Congres stond.
Overwegend werd in de sectiever
gaderingen het probleem van de
vestigingswet besproken.
ALGEMENE CONGRESZITTING
Na het middagmaal ging te
14.30 uur in de zaal Patria de al
gemene Congreszitting door onder
voorzitterschap van dhr Omer De i woord verleend aan
Cuypere, Provinciaal Voorzitter. Vandeputte voor de
Ongeveer 1,900 middenstanders I (Zie vervolg blz, 2)
hadden de ruime zaal gevuld toen
dhr De Cuypere de aanwezigen
verwelkomde. Onder luide toe
juichingen deed Z. Exc. Mgr De
Smedt, Bisschop van Brugge, ver
gezeld van Z. E. H. Deken Vervenne
en Z. E. H. Kindt, zijn intrede in
de zaal. Monseigneur nam vooraan
plaats naast dhr Dequae, Minister
van Koloniën. Naast de vooraan
staanden uit de leiding van het
N.C.M.V. bemerkten wij eveneens
de Senatoren Baert, De Smedt en
Sobry, de Volksvertegenwoordigers
Lefere, Degryse en De Clerck, dhr
Jos. Camerlynck. Bestuurder der
Bank van Roeselare en een groot
aantal vooraanstaanden.
In een korte toespraak wees dhr
Senator Santens. Nationaal Voor
zitter, op de noodzaak der bunde
ling van alle krachten en noemde
het N.C.M.V. het schild en de dek
king der middenstanders. Onder dit
schild is geen plaats voor zwakke
lingen maar allen die er onder
strijden zullen zich ten dienste
stellen om een krachtige midden
stand op te richten.
Na een hartelijk woord van
Z. E. H. Colpaert, Nationaal Proost,
die Westvlaanderen geluk wenst om
zijn prachtige organisatie, werd het
dhr Gaby
betrekkingen regelt van de inwo
ners der gemeente tot de gemeente,
en de betrekkingen tussen de inwo
ners onderling; uit de kracht van
die persoonlijkheid maakt het ge
meentebestuur voor de inwoners
bindende reglementen. De gemeen
te is ook een rechtspersoon, dat wil
zeggen, dat de gemeente als leder
persoon het recht bezit te kopen, te
huren en te verhuren, natuurlijk
binnen het kader der algemene wet
ten. In geen geval mag de gemeen
te, bij het gebruik maken van haar
dubbele persoonlijkheid, de be
staande wetten van de Staat te
buiten gaan.
WAAROM
DE ZELFSTANDIGHEID EISEN
VOOR DE GEMEENTEN?
In de loop van de geschiedenis
hebben de gemeenten steeds een
zeer voorname rol gespeeld en we
weten nog allen hoe in onze lessen
van geschiedenis, toen we op de la
gere volksschool zaten, er een
hoofdstuk aan de gemeenten was
gewijd.
In de Middeleeuwen, tijdens het
volle bloeitijdperk der Vlaamse ge
meenten, genoten deze een zelf
standig leven. Die middeleeuwse ge
meenten hadden eigen keuren en
vrijheden en bestuurden eigen
machtig hun grondgebied en over
hun inwoners regeerden ze souve-
rein. Menige bloedige strijd werd
om die gemeentelijke zelfstandig
heid gestreden tegen leenheren en
vreemde overheersers.
Tegenover de zelfstandigheid dier
middeleeuwse gemeenten is als een
reactie het staatsabsolutisme opge
komen. De vorsten zagen die zelf
standigheid der gemeenten met een
slecht oog aan en streefden er naar
de gemeentelijke macht te onder
drukken door de macht en het ge
zag over de gemeenten te centrali
seren in de handen van de Staat.
Daardoor werd een einde gesteld
aan de gemeentelijke zelfstandig
heid der Middeleeuwen.
Ook de Franse Revolutie heeft in
het gemeentewezen ingegrepen met
haar individualisme en het afschaf
fen van het verenigingsrecht en der
corporaties.
De grote stroming die tegen het
individualisme der Franse regering
is opgestoken, heeft de organische
staatsgedachte gebracht, die het
herstel beoogde van de corporatieve
opvattingen. De twee grote ken
merken juist van deze nieuwe stro
ming zijn geweest: het herstel van
het verenigingsleven en de zelf
standigheid der gemeenten.
De grondslag van de organische
staatsgedachte, die overigens in al
de encyklieken der Pausen over het
sociaal vraagstuk is terug te vin
den, is het gezin.
Wanneer wij,als christenen en
sociaal voelende mensen, nu strij
den voor de zelfstandigheid der ge
meenten, dan moeten wij daarin
niet alleen zien een kamp om de
bestuurlijke zelfstandigheid, in die
zin, dat wij met geen al te strakke
en sterke banden willen gebonden
worden aan het centraal gezag,
maar dat er kracht van initiatief
aan de gemeenten worde gelaten.
We houden aan de zelfstandigheid
der gemeenten, ook in die zin. dat
we de gelegenheid willen hebben
een gezonde gezinspolitiek ten
grondslag van ons werken te leg
gen, juist omdat het gezin en de
vereniging van gezinnen, die de ge
meente is, de grondslag vormt van
de organische staatsgedachte, en
die organische staatsgedachte be
antwoordt aan een op christelijke
grondslagen opgebouwde maat
schappij.
De algemene basis onzer toekom
stige gemeentelijke politiek, van
christelijk standpunt uit, moet dus
gevestigd zijn od het gezin, moet
zijn een breeduitgebouwde gezins
politiek.
II.
NAAR EEN CHRISTELIJKE
GEMEENTEPOLITIEK
GERICHT OP HET
ALGEMEEN WELZIJN
Na de algemene beschouwingen,
die we met betrekking tot het we
zen en hst leven der gemeente heb
ben gegeven, kunnen we overgaan
tot het onderzoek der werkelijke
verhouding van de gemeente tot
het sociaal vraagstuk.
DE BIJZONDERE SOCIALE
TAAK DER GEMEENTE
In de encykliek Rerum Nova
rum wordt er door Paus Leo XIII
op gewezen, dat aan de oplossing
van het sociaal vraagstuk drie
voorname factoren moeten meewer
ken; de Kerk, de enkelingen en de
burgerlijke overheid. In zijn ency
kliek Quadragesimo Anno heeft
de roemrijk regerende Paus Pius XI
daar nogmaals de nadruk op gelegd
en het woord van zijn roemrijke
voorganger onderlijnd en nog nader
toegelicht.
Over het algemeen echter heeft
men ten onrechte gemeend dat,
wanneer de Paus sprak over de taak
van de burgerlijke overheid en Hij
in de eerste plaats de Staat ver
noemde, het alleen de Staat was
waarop werd gedoeld, en dat er dus
geen of minder aandacht moest
worden geschonken aan de sociale
werkzaamheid van andere burger
lijke overheidslichamen, als daar
zijn de provinciale en gemeentelij
ke besturen.
Dat is een verkeerde opvatting
geweest. Wanneer in de encykliek
wordt gewaagd over de tussenkomst
van de Staat, in de oplossing van
de sociale kwestie, dan is door het
woord de gehele burgerlijke over
heid bedoeld, dus zowel de onder
geschikte besturen als provincie en
gemeente, als de Staat zelf.
Wij hoeven ons in dit geval niet
in te laten met de provincie, maar
wel met de gemeente, die haar taak
in de oplossing van het sociaal
vraagstuk hoeft ter harte te nemen.
De gemeente heeft in deze een
zeer bijzondere taak.
Immers, de gemeente, zoals zij ln
ons land is ingericht, beschikt over
een tamelijk ruime zelfstandigheid
en heeft recht van initiatief. Het
gemeentelijk bestuur heeft het
recht, binnen het kader der be
staande staatswetten, sociale ver
ordeningen te maken.
(Zie vervolg blz. 6)
De Jaarbeurs van 1952 die door
gaat van 4 tot 14 October belooft
een nooit geëvenaard succes te zul
len worden.
Veel vooraanstaande firma's heb
ben er reeds lang een omvangrijke
plaats besproken en het zal met
veel moeite zijn dat de achterblij
vende firma's er nog een plaatsje
zullen kunnen veroveren.
Het is dan ook te voorzien dat
late aanvragen om standplaatsen
zullen moeten geweigerd worden,
bij gebrek aan plaats. Inderdaad
werden er verleden jaar 32 firma's
geweigerd.
De Jaarbeurs van 1952 wordt
een hoogfeest in de reeks van de
vele succesrijke Jaarbeurzen van
het land.
Grote verscheidenheid, mooie
standen, attracties voor groot en
klein, veel te proeven en te genie
ten voor lekkerbekken, geschen
ken, enz., enz., zullen dit jaar het
volk doen stromen in de Foorhalle.
Een gratis autobusvervoerdienst
tussen de statie en de Foorhalle,
die om de 20 minuten af- en aan
voert, en om de 30 minuten in de
week, wordt weer ingesteld.
OPGELET! Zij die weten ge
bruik te maken van alle kansen
in het leven komen aan halve prijs
binnen. Leest aandachtig de bij
dragen in uw blad dat verschijnt
in de week van 4 October.
De Jaarbeurs zal open zijn van
4 tot 14 October, alle dagen van
14 tot 21 uur en de Zondagen van
10 tot 21 uur.
BEMINDE BROEDERS,
Toen ik verleden Zondag, vol
gens het kerkelijk ritueel, bezit
nam van de bisschoppelijke stoel
van Brugge, hebt ge mij een vor
stelijke huide gebracht. De oude
bisschopsstad had zich getooid
met de glorie van haar groot his
torisch verleden. Uit alle hoeken
van Westvlaanderen waart ge met
duizenden naar hier gekomen. Al
zingend zijt ge opgestapt onder het
wandelend woud van kleurige vlag
gen, tussen het gejuich van een
geestdriftige menigte, nog over
stemd door het machtige lied van
de muziekkapellen en de zingende
torens.
Die hulde was een openbaring
van de traditionele gehechtheid
van het Westvlaamse volk aan de
Roomse Moederkerk. In hem, die
door de H. Vader tot uw Bisschop
werd aangesteld en gisteren nog
voor u een onbekende was, hebt
ge uw Zieleherder erkend. Gij ge
looft dat Christus door hem wil
voortleven in uw midden. En daar
om hebt ge gejuicht: Gezegend die
komt in de naam des Heren.
Die houwe trouwe aan Christus
en zijn Kerk loopt als een gouden
draad door uw glorieuze geschie
denis. Ze was de vreugde en de
trots van mijn doorluchtige voor
gangers, ze was de vrucht en het
loon van hun rusteloos arbeiden.
Ge zijt een schoon volk, en God
gaf u uitgelezen Herders. Als
vanzelf gaat hier mijn gedachte
naar mijn onmiddellijke voorgan
ger, Monseigneur Lamiroy zaliger
gedachtenis, die met zo krachtige
hand het Rijk Gods in uw midden
heeft uitgebouwd. Hij heeft van
het bisdom Brugge een modern
georganiseerde kristelijke gemeen
schap gemaakt. Ook voor de la
tere geslachten zullen de vele ker
ken, onderwijsgestichten en zie
kenhuizen blijven getuigen lapi-
des clamabunt dat hier een Bis
schop voorbijging, die In cari-
tate Christ! door Gods liefde
gedreven met zijn talenten heeft
gewoekerd en geen andere rust
kende dan deze van de uitputting
en de dood.
Nu ik, door Gods mysterieuze en
verrassende uitverkiezing, aange
steld ben om het werk van mijn
voorgangers voort te zetten, wil ik
mij diep in het hoofd prenten dat
gezag voeren betekent in de dienst
staan van zijn onderhorigen. Dat
is de lering van Christus. Dat heeft
de Heer ons door zijn voorbeeld
aangetoond.
Ge kent de scène van de "Voet
wassing. De Zoon van God knielt
ten gronde vóór twaalf eenvoudige
vissers en wast hun de voeten. De
Almachtige in de houding van de
dienaar! En opdat we goed zouden
begrijpen wat Hij bedoelde, heeft
Hij daarbij gezegd: «Eén voor
beeld gaf ik u, opdat ook gij zoudt
doen wat ik u heb voorgedaan...
een nieuw gebod geef ik u: dat gij
elkander zoudt beminnen op de
manier waarop ik u heb liefge
had.(Jo. XIII 15, 34.)
IN DIENENDE LIEFDE,,.
Beminde Diocesanen, naar het
bevel van mijn goddelijke Meester
wil ik tot u komen in dienende
liefde. Voor u moet ik alles veil
hebben, mijn krachten, mijn ge
zondheid, en we weten niet wat
ons boven het hoofd hangt met
Gods genade mijn vrijheid en mijn
leven. Daarom kom ik tot u met
de leuze: Ministrando Al die
nend.
Men dient maar oprecht wie
men diep eerbiedigt. Ware dienst
baarheid wordt ingegeven door
hoogachting en bewondering. Wel
nu God is mij getuige hoezeer ik
bezield ben met eerbied voor u,
want ge zijt, naar het woord
van Sint Petrus, een uitverko
ren geslacht, een koninklijk pries
terschap, een geheiligde natie.
(I Pet. 2, 9.)
Eerbied voor u, mijn dierbare
Priesters ge waart met honder
den op mijn Blijde Intrede en met
één enkele blik hebben wij elkan
ders ziel doorschouwd -voor
eeuwig draagt gij in u het merk
teken van Jezus' priesterschap.
Eerbied voor u, Godgewijde zielen,
die in het klooster werkt en bidt.
Op Zondag. 21 September, heeft
te Moorsele bij Kcrtrijk. 'n grootse
Caesar Gezelle-herdenking plaats,
ingericht door de plaatselijke Da-
vidsfondsafdeling in samenwerking
met de Gouwbond Westvlaanderen,
en met de steun van het Gemeen
tebestuur van Moorsele en van het
Provinciaal Bestuur en van talrijke
bij zonderen.
Te 10 u.: Plechtige Hoogmis met
Pontifikale assistentie door Mgr
Laga. Onder deze mis kanselrede
door W. E. H. Maur. Van Elslander,
leraar aan de Normaalschool te
Torhout, en bij de offerande uit
deling van gedachtenissen.
Na de hoogmis plechtige optocht,
waarna onthulling van de nieuwe
grafzerk en gedenkplaat, met toe
spraken door de E. H. Fr. Dewitte
en de HH. Dr J. Devos. Senator
A. Muiier en Od. Simcens.
Te 13 u.: Gezamenlijk noenmaal
in het St-Jozefsinstituut. Vooraf
inschrijven bij dhr Marcel Vande-
velde, Moorsele; tel. Wevelgem 813.
Te 15 u.: In de hovingen van het
Instituut of bij ongunstig weder
in de parochiezaal grote akade-
mische zitting, met toespraken
door de HH. André Demedts, Se
nator Prof. Baur, en voordracht
van C. Gezelle-gedichten door Mej.
Teresa Van Marcke.
Aan de nagedachtenis van Cae
sar Gezelle, had het erkentelijke
Vlaanderen beslist iets goed te
maken. En ten andere, een volk
dat zijn groten en verdienstelijken
eert, is een groot, een schoon volk!
Moorsele en het Davidsfonds
verwachten een meer dan gewone
belangstelling voor hun C. Gezelle-
hulde, die zekerlijk ruim verdiend
is.
mm
m
mm
Boven; het uitgebrande gebouwde waar alleen de zwart berookte
vensters verraden dat het totaal uitbrandde; rechts de vernielde
vrachtwagen en links ziet men bet deels verbrande vlas dat de weg
versperde en dat weggeruimd wordt. Onder: een binnenzicht der uit
gebrande zwingelarij waar alleen de zwart berookte metaien gedeelten
van de mayUines .overgebleven. (£ie veisJas M. 2.),
Eerbied voor u, beminde gelovi
gen, die door de heiligmakende ge
nade goddelijke waarde hebt ge
kregen. Door het H. Doopsel werd
gij verheven tot de grote adel van
het kindschap Gods; door het Hei
lig Vormsel werd gij gezalfd tot.
strijders van Christus. De H. Drie
vuldigheid woont ln u; de hemel
wacht op u.
En hier gaan mijn gedachten tot.
u, mijn geliefde kinderen, die door
zwakheid of misleiding, of wel
licht door het onbegrip en de har
teloosheid van anderen, van de
rechte weg zijt afgedwaald. Ook
gij behoort tot degenen waarover
God mij tot vader heeft aange
steld. Weet dan, dat de vreugde
niet volledig is, waar één piaatj
aan de huistafel onbezet blijft.
Ook tot u, vooral tot u, kom ik
met eerbied en dienende liefde:
gij ook zijt opgeroepen tot een
zelfde adellijk leven,tot een zelf
de goddelijke bestemming.
VOOR ALLES
NAASTENLIEFDE!
Uw Bisschop moet u voorgaan
in dienende liefde. Op die konink
lijke maar moeilijke weg moet ge
hem allen volgen. Godsdienstzin
zonder naastenliefde is een leugen,
zo vermaant Sint Jan. Moge dan
in dit godsdienstige bisdom Brug
ge de kristelijke naastenliefde
bloeien. Laten we, onze eigen
zwakheid en tekortkomingen in
dachtig, mild zijn en vergevings
gezind voor onze broeders. Hier
zij geen plaats voor haat en nijd,
tweedracht, verdachtmaking en
laster. Zijn we niet allen ledema
ten van een zelfde lichaam en
broeders in Jezus onze Heer?
In onze omgeving zijn er zoveel
beproefde leden, zoveel beproefde
harten: onze zieken, onze vermink
ten, onze werklozen, onze noodlij
dende gezinnen, onze verscheurde
gezinnen, waar de liefde verdwe
nen is of waar de zonde heerst. Tot
hen zegt de Heer: «Komt allen tot
Mij die belast en beiaden zijt en
Ik zal u verkwikken (Mt. XI, 28).
Al deze kruisdragers moeten wij
brengen naar het grote kruis van
de Lijder van Golgotha. Van Hem
en van Hem alleen zullen zij ont
vangen: moed en geduld, kracht
en onderwerping, geest van geloof
en offerwil, verlossende liefde.
Het volstaat echter niet aan
deze broeders goede raad te geven
en voor hen te bidden. Wij moeten
practisch zijn in onze liefde en
onze medemensen op een doeltref
fende wijze helpen en een oplos
sing vinden voor hun moeilijkhe
den kristelijke solidariteit in de
moderne levensomstandigheden.
Gods liefde sluit ons samen tot
een groot gezin. Daarom bidt de
Kerk, wanneer ze in het Heilig
Triduum de Godsdood herdenkt:
Respice super hanc familiam tu-
am... Zie op naar dit, Uw gezin,
o Heer, voor hetwelk Jezus niét
geaarzeld heeft Zich aan Zijn beu
len over te leveren en de foltering
van de kruisdood te doorstaan
Er zou in onze betrekkingen veel
veranderen, indien wij altijd vóór
ogen hadden dat wij langs Jezus-
Christus familie zijn van elkaar,
Het zou ons voortdurend aanspo
ren tot dienstvaardigheid, vriende
lijkheid, ondernemende behulp
zaamheid, want ware liefde kent
geen rust zolang zielenood om ver
lossing of lichaamsnood om leni
ging roept.
Ik weet dat er in ons Bisdom
velen zijn, die aan de uit Veiding
van het rijk der liefde willen me
dewerken. Daarom begroet ik met
hoopvolle verwachting u, vaders
en moeders, die Gods Kerk met
goede kinderen wilt bevolken. U,
meesters en meesteressen, die
zorgt voor de opvoeding van de
jeugd. U, apostelen van de Katho
lieke Actie, die in ieder milieu eep
gunstige atmosfeer wilt scheppen
en medewerken aan de vorming
van echte kristenen. U, werkers
van onze kristelijke sociale en
economische werken, die de tijde
lijke welstand en de kultureie op
gang van uw medemensen wilt be
vorderen. U, leiders en leden van
de caritatieve werken, die in mo
derne vormen de oude werken
van barmhartigheid beoefent. Ze
gen over u, dierbare kloosterlin
gen, die alles hebt verlaten om
Jezus in uw broeders te dienen'.
Ik begroet vooral u, mijn geiiefdr
medebroeders in Jezus' verlossein.
Priesterschap: gij zijt mijn hoor
mijn sterkte, mijn grootste vc
wachting.
MET O. L. HEER
EN O. L. VROUW
Laten wij allen goed vóór ogen
houden dat de kristelijke caritas
ontspringt uit de zuivere Godslief
de. Hoe kunnen wij ons zelf ver
geten en andere mensen dienen,
tenzij omdat wij God in de even
mens beminnen? Zo deed het de
Goddelijke Meester. Zijn diepste
bedoeling was steeds de Vader in
al Zijn werken te verheerlijken.
Voor de Vader leefde Hij. Voor
Hem offerde Hij zichzelf op Cal-
varië. Wij ook moeten bezield zijn
met het verlangen Gods Majesteil
zoveel mogelijk te verheerlijken
Als de liefde tot God in ons hart
brandt, zal zij ons onweerstaan
baar voeren naar al onze mede
mensen.
Dierbare Diocesanen, Maria is
de moeder van de schone liefde.
Zij hoemt zich de Dienstmaagd des
Heren. In ons gezegend Westvlaan
deren, het Marlaland bij uitstek,
liggen haar heiligdommen uitge
strooid als lichtende stippen aan
een sterrenhemel: Dadizele, waar
ik reeds vóór het mirakelbeeld
mocht knielen, en dan die honderd
en meer genadeoorden in oude,
statige stadskerken en in lande
lijke kerkjes en kapellen. Moge Zij
voor ons bij. de Hemelse Vader ten
beste spreken opdat Hij de geest
van liefde in onze harten zou uit
storten en van ons allen maken
dienstwillige ledematen van haar
Zoon.
Ik zegen u, mijn beminde Broe
ders, allen zonder uitzondering. De
zegen van de Vader, van de Zoon
en van de H. Geest beware u en
blijve u toebedeeld voor de tijd en
de eeuwigheid.
Deze herderlijke brief zal op de
predikstoel afgelezen worden, in
al de kerken en openbare bidplaat
sen van ons Bisdom, op Zondag
14 September 1952.
Gegeven te Brugge, op het
Naamfeest van Maria, 12 Septem
ber 1952.
t 7EMILIUS-JOSEPH US,
Bis3cbao_va.u Biukkc.