AUTO-SALON Het 36e Autosalon te Brussel ^janu™ Garage Devos Dewanckel Op zoek naar de mooiste sten BATTAILLE BATTAILLE De laatste snufjes der techniek tentoongesteld in een zee van licht STEVIG OPKOMEN MET FERTICI LINE een Q)e op het om er de uitgelezen gamma onzer producten te bewonderen ÏL a S3 2a S3 StflIEM wsr IF®®® ^ffiEHSTOS TT&lSfOTS @®KI§TO p- glIP SOY® goss De nieuwe lijn hüj de General Motors EEN LEVER PRODUCT Frenchlaan 33 Tel. 55 I E P E R De kwartfinalen in Westvlaanderen Alle politieke partijen voor de duur van drie jaar ontbonden. j Talrijke officieren gearresteerd. VOLLEDIGEDMESTSTOFFEN VOLLEDIGE MESTSTOFFEN itAMd'i- P&it»«enw<v}CHt.'. Paleis V-stands A. 37 tot en met A. 82 'Viachtwx^eKi.-. Paleis IV-stands P. 739 tot en met P. 730 fe U HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 24 Jan. 1953. Blz. 9. DE PLECHTIGE OPENING Traditiegetrouw had Vrijdagna middag de vooropening van het Automobielsalon plaats onder ge leide van dhr Blondeel. Voorzitter, en dhr Piccard, Secretaris van het Automoibielsalon. Talrijke Journa listen woonden dit bezoek Dij. De Vrijdagavond, rond 20.30 uur, bracht Z. M. Koning Boudewijn, vergezeld van Z. M. Koning Leo pold, de Prinses van Retie, Prinses Josephine-Charlotte, Prins Jan van Luxemburg en Prins Albert, een bezoek aan het salon. Dit bezoek geschiedde lnoognlto en zonder of ficiële plichtplegingen. Zaterdagvoormiddag, te 10.30 uur had dan de officiële opening plaats door dhr Van de Meulebroek, bur gemeester van Brussel, die verge zeld was van Graaf d'Ursel, Gene i-aal Beernaert en de leden van het inrichtend Comité. Na de openingsplechtigheid werd een bezoek gebracht aan de ver schillende paleizen waar deze reus achtige tentoonstelling doorgaat. Palels 5 is wel het merkwaardig ste en zeker het meest weelderig gedeelte van dit automobielsalcn. het is immers voorbehouden aan de personenwagens en aan de kleine vrachtwagens. In het aansluitend paleis 6 werd de ruimte voorbehou den voor de zware industriële wa gens, de vrachtwagens en auto bussen. Een nieuwigheid van dit salon is het paleis 6 bis waar men een zeer grote verscheidenheid van kamping-wagens aantreft. Onder delen voor auto's en nog enkele wagens die in het grote paleis geen plaats vonden, treft men aan in palels 11. Ten slotte werd er ook gedacht aan de moto, de bromfiets en ook aan de gewone flets, want van dergelijke democratische verplaat singsmiddelen zijn er toch ook nog altijd een groot aantal liefhebbers. Deze vervoermiddelen zijn in pa leis 3 te vinden. DEGELIJK WERK Met dit overzicht kan men zijn weg vinden in het automobielsalon. Detailbeschrijvingen geven ware onbegonnen werk, te meer daar ieder merk van hetgeen tentoon gesteld werd, zijn eigen cachet draagt. Een punt dient nochtans onder lijnd inzake de tentoongestelde wagens. Er ziin nieuwigheden en vele zelfs, doch het zijn geen ge durfde en onbeproefde nieuwighe den, zoals men die vaak op sommi ge tentoonstellingen na de oorlog kon opmerken, o.m. in 1947 te Pa rijs. Geen overvloed, dus mode- snufjes». wel degelijk werk dat de vrucht is van jarenlange studie. Wij vermeiden hier vooral de hy draulische transmissie die thans vrij algemeen toegepast werd op de Amerikaanse modellen. Van belang is ook, dat vooral de Engelse constructeurs zich wisten aan te passen aan de slechte we gen, dit geldt ook voor de Franse wagens. De algemene indruk, die men van dit automobielsalon meedraagt, is wel dat meer naar verbetering ge streefd is van het bestaande in plaats van een jacht te worden op nieuwigheden. Voor kopers en kijkers loont het zeker de moeite dit 36' salon te bezoeken. GENERAL MOTORS IN HET AUTOMOBIELSALON General Motor» 1» met degelijk werk, de vrucht van jaren studie, naar het 36* Automobielsalon te Brussel gekomen. Wat de carrosserieën betreft, de ze zijn voor 1953 geheel nieuw ont worpen, het sterkst valt dit op bij de «Bulck» die zijn belangrijkste stijlverandering der laatste 25 Ja ren onderging. Voor de Chevroletonderschei den wij dit Jaar drie typen nem - - en In het algemeen moet men bij General Motors een vooruitgang vaststellen inzake de spartmodellen. Wat het P. K.-vennogen betreft, is er een merkelijke stap voor waarts gezet. Opmerkelijk ia even wel dat de verhoging van het ver mogen samenvalt met een vermin dering van benzine-verbrulk, wat dus hierop neerkomt, dat vooral aandacht besteed werd aan de mo tor-constructie, die een hoger ren dement waarborgt. Bij de «Chevrolet», de wagen die hier sympathiek aandoet, moe ten wij vooral vaststellen dat voor een bredere en lagere carrosserie gezorgd werd, wat de technische kant betreft, is vooral de automa tische versnelling en 't ontsteklngs- systeeim te onderlijnen. Bij de personenwagens moeten we nog een woord voegen over de Opelde Kapltën en de Olym- Êia, die als leuze voeren: Ameri- aans comfort en Amerikaanse rijkwaliteiten voor Europees-eco nomische kosten. Ten slotte nog een woord over de wagens voor vrachtvervoer. Hier ook biedt General Motors een on vergelijkelijke keuze aan gaande van de CAV-bestelwagen tot de grote Bedford-serie S langs de Opel-Chassis 1,75 en de G.M.C. Hier ook is de leuze dat voor ieder soort vervoer een speciaal daartoe bestemde wagen beschikbaar is. Voor de bezoekers van het Auto- mobleisalon voegen wij hier nog aan toe dat General Motors expo seert in Paleis 5 en Paleis 6, tevens wordt iedere dag in Paleis 1 door lopend vanaf 10 uur een gratis filmvertoning gegeven over General Motors. FORD HOUDT ZIJN TRADITIE IN EER De krachtige Ford-wagens oog sten veel bijval op het 36" Automo bielsalon. De ganse reeks zijner fabricaties is er volledig aan wezig met de Angliaen de Taunusvoor de lichte wagens, en dan de mooie sierlijke reeks van zwaardere personenwagens met de «Consul», de Zephyr», de Ford Vedette de Ford 6 en V 8 de Mercury en de Lin coln Het uitzicht van de Ford-model len is weinig veranderd, alleen het front van de nieuwe Ford kreeg een totaal ander uitzicht. De lijn van de Ford was vorige jaren nog al revolutionnair en is thans, wat de algemene lijn betreft, niet ver anderd. Alleen maar een nieuw ge bit en wat sieraden die opfleuren. De Taunus M 12 en de Zephyr Sixstaan nog steeds zoals voor heen hun man. Voor het jubeljaar (1903-1953) kon het ook niet an ders. Wij moeten hier niet aan toe voegen dat Ford, traditiegetrouw, een voortreffelijke reeks vrachtwa gens voorstelt, alsmede de tractor Fordson WAT DE AUTO BETAALT AAN DE STAAT De auto is een zeer goede be lastingbetaler voor de staat en heeft zelfs in de jongste jaren veel vordering gedaan op dit punt tij dens de jongste dertig jaa' Alhoewel de verkeersbelasting reeds goed aangedikt is en een re delijk hoog bedrag daarstelt, eigent de staat zich toch het hoogste in komen toe bij middel van de ver- bruikstaks op de benzine. In 1922 leefde de automobilist nog in een-dromenland, de fiscus stelde zich tevreden met 0.10 fr. taks per liter. Maar stilaan is daar een stijging in gekomen. In 1924 tot 0,20 fr., in 1926 werd het 0,40 fr. en nauwelijks zes maanden la ter 0,80 fr, 1930, het eeuwfeestjaar, werd gunstiger, de taks viel terug op 0,70 ïr., maar reeds in 1931 haal- Men zou het stilaan zelf beginnen te geloven dat België het land Is dat overloopt van melk en honigzoals het Land van Be lofte bestempeld wordt, wanneer men 'n bezoek brengt aan het 36" Automobielsalon dat Zaterdag in de Eeuwfeestpaleizen op de Heizei te Brussel geopend werd. In een overdadige zee van licht, waarvoor 3.200 neonlampen gebruikt werden, en te midden van een decor, waarvoor men 35.000 vlerkante meter stof bezigde, staan de sierlfjke wagens opgesteld, die thans als nieuwigheden op de wereldmarkt verschijnen. Daar tussenin slenteren de bezoekers, kijklustigen, die hun ogen de kost geven en kooplustigen die ln stilte berekenen of hun beurs er tegen kan en die hun blikken strelend over de wagen laten gaan, waarop zij belust zijn. a wij dit Jaar drie typen penso- nwagena, Bel Air De Luxe Standard model 1933, kocht voor de globale som van... 10 shilling of 70 B. fr. Misschien kunnen we hierbij de vraag stellen of er in Engeland dan geen handelaars ln oud Ijzer be staan. Hoe dan ook, in ons land gaan de tweede handswagens nog een fatsoenlijke prijs en zelfs als oud ijzer krijgt men nog geredelijk van 1.000 tot 1.500 fr. Voor de wagens met als bouw jaar 1946 tot 1952 dan, vallen er interessante prijzen te noteren. De lichte personenwagen haalt ln de ze gevallen van 13.000 tot 60.000 fr. De zware luxe-wagens gaan van 20,000 tot 100.000 fr,, met ais re cordcijfer de Bulck 1952en de «Chrysler 1952» die tot 125.000 fr. gaan. Onderstaande cijfers geven ons verder een trouw beeld van de Handelswaarde der Occasievoituren zoals deze heden ten dage op ta rief staan. Buick, type 51. Boven: De CHEVROLET 1953, 4-deuren Sedan, Standard. Tweede: De PONTIAC 1953, 4-deuren Sedan. Derde: De OLDSMOBILE «98» 1953, 4-deuren Sedan. Onder: De BUICK SUPER 1953, 4-deuren Sedan. de de staat zijn schade in en eiste 100 fr. Het werd weer een ge leidelijke stijging om in 1939 2,10 fr. te bereiken. Deze taks bleef be houden tijdens de oorlog was er toch maar een mager rantsoen tje tot in 1946 met als troost prijs dat van 15-2-1945 tot 18-2-46 de taks opgeheven was. Van dan af ging deze belasting op en neer met natuurlijk steeds de neiging naar hoger en zo staan we thans met 3,20 fr. verbruiksbelasting per liter benzine die verreden wordt. Als men daarbij in aanmerking neemt dat t benzineverbruik steeds in stijgend© lijn ging, 1.150 mlllioen liter in 1952 tegen 748 mlllioen in 1948, dan moet men aannemen dat de nsous goede zaken doet aan de automobilisten. Wanneer men ten slotte alles bij elkaar rekent wat de fiscus ln de wacht sleept aan belastingen be treffende auto's en alles wat daar mede verband houdt, dan komt men voor 1952 tot het fantastisch bedrag van 8 milliard... en zeggen dat wij nog altijd zoveel slechte wegen kennen ln ons land! WAT KOST EEN OCCASIEWAGEN? Als wij een bericht uit Engelse bron mogen geloven, dan zou de handel in occasiewagens er in En geland zo slecht voor staan, dat een loodgletersgast er een oude Wolsleyvan 12 P. K. en een Lanchester van 18 P. K., belde 1946 24.000 1947 30.000 1948 38.000 1949 50.000 1950 80.000 1951 100.000 1952 125.000 Chevrolet 18 HP. 1946 20.000 1947 28.000 1948 35.000 1949 50.000 1950 65.000 1951 85.000 1952 100.000 Citroën 11 HP. 1946 18.000 1947 24.000 1948 30.000 1949 35.000 1950 40.000 1951 50,000 1952 60.000 Ford 19 HP V 8. 1946 17.000 1947 20.000 1948 30.000 1949 45.000 1950 60.000 1951 80.000 1952 90.000 Kaiser 18 -19 HP. 1947 15.000 1948 20.000 1949 27.000 1950 43.000 1951 70.000 1952 100.000 Mercury 19-21 HP 1948 16.000 1947 22.000 1948 26.000 1949 50.000 1950 60.000 1951 90.000 1952 110.000 Oldsmobile 21-24 HP. 1946 20.000 1947 24.000 1948 30.000 1949 50.000 1950 70.000 1951 95.000 1952 120.000 Opel 8 HP. 1948 25.000 1949 35.000 1950 40.000 1951 50.000 1952 55.000 Peugeot 6-8 HP. 1948 15.000 1949 35.000 1950 43.000 1951 55.000 1952 66.000 Plymouth 18 HP. 1946 20.000 1947 25.000 194-8 35.000 1949 55.000 1950 65.000 1951 95.000 1952 120.000 Pontiac 20 HP. 1946 18.000 1947 20.000 1948 25.000 1949 50.000 1950 65.000 1951 85.000 1952 115.000 Studebacker 14-15 HP. 1947 25.000 1948 40.000 1949 50.000 1950 65.000 1951 87.000 1952 105.000 Vauxhall 8 HP. 1948 22.000 1949 30.000 1950 35.000 1951 45.000 1952 57.000 Volkswagen 6 BP. 1948 22.000 1949 30.000 1950 35.000 1951 40.000 1952 45.000 Deze prijzen zijn de «verkoop prijzen Dat bij overname van een oudewagen de verdeler meer geeft om een nieuwe te le veren, staat vast. Dat hangt dan natuurlijk in grote mate af van «lé staat van de over te nemen wagen, zijn oppassing, zijn slijtage en ge lopen kilometers. Deze willekeuri ge overnameprijs ls dan gewoon lijk een sacrificie die de verdeler SAVONNERIES LEVER FRÊRES. BRUSSEL doet van zijn toegekend procent gewin dat hij krijgt bij het ver kopen van een nieuwe wagen. Enkele andere interessante stati stieken en cijfers. Verkoop van auto's ln België. (1) 67.345 57.000 58.750 60.300 (2) 11.375 18.000 15.205 16.000 Totaal 68.720 75.000 74.045 76.300 (1) (2) Personenauto's. Vrachtwagens. Welke wagens worden het meest verkocht? (Volgens A. G. F.) Amerikaanse Constructie Merken (1) (B) Totaal Chevrolet 3.500 1.700 5.200 Ford 3.000 2.000 5.000 Studebacker 1.300 300 1.600 Plymouth 1.200 1.200 Dodge 700 300 1.000 Buick 800 800 De Soto 400 100 500 Mercury 500 500 Chrysler 300 150 450 Oldsmobile 400 400 Pontiac 400 400 Henry-J. 400 400 Nash Willys G. M. C. Cadillac Kaizer-Frazer Diamond International Packard Lincoln Hudson Verscheidene TOTAAL 13.900 Europese Merken Volkswagen Renault Citroën Opel Anglia Peugeot Vauxhall Morris Austin Taunus Mercedes Fiat Bedford Simca Hillman Borgward Auto-Union Standard- Vanguard Skoda Comimer I.F.A Goliath Moskwltoh E.M.W. Vedette Volvo Hanomag Rover Tempo Panhard-Dyna Verscheidene 5.200 19.100 Constructie (1) (B) Totaal 9.700 1.600 11.300 4.200 1.200 5.400 5.000 100 5.100 4.000 1.000 5.000 4.000 400 4.400 1.800 600 2.400 2.400 2.400 2.000 300 2.300 1.800 500 2.300 1.800 50 1.850 1.300 500 1.800 1.100 - 1.100 1.800 1.800 1.000 1.000 900 900 600 200 800 550 250 800 600 150 750 600 50 650 400 400 300 100 400 300 100 400 300 300 300 50 350 300 300 150 150 300 200 200 200 200 200 200 200 200 1.000 900 1.900 TOTAAL 46.400 10.800 57.200 Algem. Tot. 60.300 16.000 76.300 (1) Personenwagens. (2) Vrachtwagens. Ds tien ztftlngsp roeven ln West- vlaanderen van de grote nationale zangwedstrijd Op zoek naar de mooiste stemzijn dus achter de rug. Met dit week-end vangen ook reeds de vier kwartfinalen ln onze pro vincie aan, en meteen «tijgt de be langstelling en het succes van dit grootse croChet, waaraan door de In richters. nl. het geïllustreerd week blad Ons Volk het water Appoll- narls, en Radla Luxemburg, zeker meer dan 200.000 fr. prllzen verbon den zijn. Ten titel van Inlichting voor onze lezers geven we hier de lijst van de gekwalificeerde zangers, welke ln Iedere kwartfinale mogen uitkomen. OP ZATERDAG 24 JANUARI TE ZWEVEGEM De eerste Westvlaamse kwartfinale gaat dus door heden Zaterdag, 24 januari, te Zwevegem, ln de zaal 't Brouwershofte 19.30 u. Hier komen de volgende kandidaten uit: Desmet Norbert, Moorsele. Trio Fonteyne, Wevelgem. Tresegnles Jacqueline, Wevelgem. Six Jozef, Moorsele. Nobels Roger, Moeskroen. Verstraete Agnes, Avelgem. Vervaecke Roger, Heestert. Vandenberghe Odette, Deerlijk. Dumortler Zoë, Bellegem. Niclaus Gabr., Meulebeke. OP ZONDAG 25 JANUARI TE LÏCHTERVELDE De volgende kwartfinale ls dus te Lichtervelde in de Slnt-Margaretha- zaal. Begin klokslag 19 u. Hier zijn volgende deelnemers van de partij Debruyne Jeanette. Lichtervelde. Paepe Julien, Lichtervelde. Vandenbussche M.-José, Moorslede Debusschere Luclen, Roeselare. Maeckelberghe Roger, Klerken. Dujardln Jan, Kortemark. Maveau Elisabeth, Moorslede. Onraedt Cyrlel, Beerst. Van Compernolle Ant., Koekelare Bonte Nora, Assebroek. OP MAANDAG 26 JANUARI TE GISTEL 's Anderendaags zijn we dan ln de Cinema Majesticte Gistel, te 19.30 u„ met volgende kandidaten: Baert Olivier, Nieuwpoort. Blanckaert Arthur. Veurne. Brandt Andrée, Beernem. Vandenberghe Emlllenne, Oedelgem. Jonckheere Urb., Bekegem. Kafmeyer Firmln, Torhout. Tanghe Michel. Torhout. Mevr. Viaene, Zerkegem. Storme Godelieve, Roksem. Dobbelaere A., Brugge. OP DONDERDAG 29 JANUARI TE KUURNE De laatste kwartfinale ln onze pro vincie ls ten slotte ln Kuurne, Don- Zie vervolg hiernevens EW Naguib vestigt definitief zijn dictatuur over Egypte Op het ogenblik dat zijn man daat van zes maanden, dat Naguib vroeg aan het Egyptische volk bij de verplichte troonafstand van ko ning Faroek, zou verstrijken heeft deze Egyptische géneraal een nieu- machtsgreep uitgev het ontbinden van alle bestaande we machtsgreep uitgevoerd door het ontbinden vi politieke partijen, TALRIJKE AANHOUDINGEN Als inleiding tot deze machts greep hadden Vrijdag 16 Januari, een 25-tal arrestaties plaats en wel voornamelijk onder vooraanstaande officieren. Als motivering voor deze aanhoudingen werd opgegeven dat bedoelde personen een complot hadden gesmeed tegen de veiligheid van de Egyptische staat. Meer be paald werd hieromtrent verklaard: Dat sommige politieke leiders en officieren getracht hebben op 12 Ja nuari, de verjaardag van de dood der studenten die in de zone van het Suezkanaal hebben gestreden, onlusten uit te lokken. Alhoewel tot dusver geen volle dige lijst van namen werd bekend gemaakt, staat het vast dat de voormalige regent, kolonel Rasjad Mehanne; de voormalige secretaris van de Wafd, Foead Serag El Din en Faroek's neef, prins Abbas Ha- lim, zich in verzekerde bewaring bevinden. Tijdens een persconferentie licht te Naguib zelf de getroffen maat regelen toe en beklemtoonde dat tegen de aangehoudenen geen wil lekeurige interneringsmaatregelen zullen worden toegepast en dat een objectief onderzoek zal worden in gesteld. De generaal wees op de noodza kelijkheid de orde in het land te handhaven, zowel voor wat de Egyptenaren zelf als voor hetgeen de buitenlanders betreft. De natie moet haar inspanningen kunnen concentreren teneinde haar doel stellingen te kunnen bereiken. Daarom werd overgegaan tot de ontbinding der partijen. Naguib kondigde een overgangs periode van drie jaar aan en hij stelde in het vooruitzicht al diege nen streng te bestraffen die hem in zijn werk zouden hinderen. Tot be sluit voegdas hij er aan toe: «Nu wij van de partijen en van de scha delijke elementen verlost zijn, kun nen wij aan de wederopbouw van Egypte werken. HET ONTBINDINGSDECREET Tijdens de ministerraad van Za terdag werd het wetsontwerp in zake de ontbindingen van de Egyp tische partijen goedgekeurd. Dit decreet omvat als vooi ste bepalingen: 1. - De fondsen en goederen van de partijen zullen gebruikt worden volgens later door de ministerraad te bepalen modaliteiten. 2. - Het is de leden van de ont bonden partijen verboden enige po litieke bedrijvigheid aan de dag te leggen. Het is tevens verboden hen daarbij terzijde te staan. 3. - De minister van Financiën is aangewezen om de goederen van de partijen te liquideren. 4. - Zij die inbreuk plegen op de artikels 1 en 2 kunnen tot 3 jaar gevangenisstraf en 2.000 pond boe te worden veroordeeld. 5. - De oprichting van nieuwe partijen is verboden. De wet van GENERAAL NAGUIB voornaam- 7 September op de reorganisatie van de partijen is ingetrokken. NIEUWE GRONDWET De thans getroffen maatregelen komen slechts enkele dagen nadat werd aangekondigd dat een natio naal comité van 50 personen was aangesteld voor het opstellen van. de nieuwe grondwet. De Egyptische regering beschouwt thans de grond wet van 1923 als afgeschaft. De zwaarst getroffene onder d# Egyptische partijen blijkt wel de Wafd, wiens fondsen op 14 mlllioen B, fr. geschat worden. Het is opvallend dat de Muzel- maanse Broederschap, die zich nochtans duchtig geroerd heeft tij dens de politieke gebeurtenissen de jongste maanden, niet afgeschaft werd daar zij volgens Naguib be schouwd wordt als een godsdiensti ge vereniging. De vrouwelijke tak van deze partij, de Dochters van de Nijl, werd evenwel afgeschaft. HET OUDE LIEDJE DER DICTATORS De machtsgreep van Naguib ii een herhaling van hetgeen men reeds elders zag gebeuren waar een dictator naar de macht greep. Ko ning Faroek aan de kant stellen was de eerste stap, de ontbinding der politieke partijen de tweede. In de gedachtengang van een dictator is het een logische weg, namelijk: zich eerst goed in het zadel zetten met de eerbiedige toestemming van de partijen om dan de hinderlijk# getuigen zelf uit de weg te mimen en alleen baas te zijn. Slechts één partij ontsnapte en werd niet ontbonden, de Muzei- maanse Broederschap, maar men mag niet vergeten dat deze partij precies de incarnatie is van het an- ti-semitisme in Egypte. Dat men het kind een andere naam gaf en deze Broederschap thans een zui ver godsdienstige vereniging noemt, dient alleen om de schijn te redden. Hoe Egypte hierop zal reageren en voornamelijk of de Wafd zich daarbij goedschiks zal neerleggen, blijft nog een open vraag. Alleen dit staat vast, dat een nieuwe dic- tatuurstaat op de wereldkaart, werd ingeschreven en dat de vrije wereld thans een eenheid minder telt. Om stevig te zijn, moet het opkomen vlug zijn De voorsprong die de plant neemt bij het opko men blijft behouden en zal nooit meer verloren gaar, Elke achlerblijvlng ln het opkomen zal nooit meer kunnen ingehaald worden en zal door de oogst duur moeten bekocht worden. Daarom is het niet voldoende aan de plant het volledige voedsel te bezorgen dat de hoofdelemen ten bevat die nodig zijn voor de voortbrengst van de oogst. Hel is uiterst belangrijk er zorg voor te dragen dat hel opkomen een stoot zou krijgen door een verstandige aanbrengst van mindere elementen en van groeistoffen (auximone, enz.). Organische basis die rijk is aan mindere elemen ten en aan groeistoffen, auximone, enz..., begun stigen een spoedig inwortelen dat aan de plant toelaat een -maximum - gebruik te maken van het mineraal gedeelte dat tot haar beschikking ge steld werd, en BAS ÈCLES (HA1NAUT) FRESNES (M0R.D) AHAATF derdag. 29 Januari, te 19.30 u., ln de zaal O'Connor. Als deelnemers: Pattyn Alb., Harelbeke. Vandercruyssen M.-L., Wevelgem. John Call's, Vlamertinge. Laroye Marcelle, Vlamertinge. Gantols Paul, Poperlnge. Boudeweel Yvette, Poperlnge. Lermytte Gilbert, Poperlnge. Van Eeckhoutte Jos., Westouter. Ottewaere Pierre, Harelbeke. Lemey Gaston, Kanegem. ZEER BELANGRIJK Deze berichtgeving dient voor de kwartfinalisten als uitnodiging. Het ls ons onmogelijk wijziging aan deze lijsten te brengen. Wie op die kwartfinale, waarvoor zij uitgesohre- ven zijn, niet kan tegenwoordig zijn, kan. om generlei redenen aan een andere deelnemen. Het spijt ons dit aldus te moeten meedelen. De eerste vier mogen ln halve flnaall komen te Zwevezcle op 8 Februari of Wevel gem op 19 Februari. We delen wel tijdig de gekwalificeerde zangers en. nodige Inlichtingen hierover mede. De zangwedstrijd gaat telkens door onmiddellijk na de poos van de Benelux-wereldparade. Een interna tionaal kabaretprogramma, onder lei ding en bezieling van de populaire Nederlandse radio-chansonniers De SpelbrekersDeze zijn vergezeld van de Jodelarln Odette Sonck, het accordeonduo De Jantonsde sneltekenaar Ulster Nlcholls, en het orkest The Lucky Stars Dit en semble bezorgt de bomvolle zalen overal een onvergete,.Jke avond. Onze lezers zullen zich her inneren dat een paar maanden ge leden in West-Duitsland een Frans soldaat door een Duitse vleeshou wer werd vermoord. Deze komt thans te worden veroordeeld tot levenslange hechtenis.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 9