VOOR POPERIHSE EN IEPER 16 7 EEN NOOITGEKEND GIER TEISTERT AUE KUSTLANDEN DER NOORDZEE Dat is inderdaad aardig Twee derden onzer Belgische Kust zwaar beschadigd Antwerpen - stad en haven zwaar geteisterd De Wereld snelt geteisterde gebieden ter hulp Toestand, laatste dagen in België en Engeland verbeterd, blijft licpelsss in üederland Os Westkust van Oe Panne tot Oostende Enorme schade te Nieuwpoort, Oostende, Heist en Knokke, die deels onder water liepen Op doorreis langs de stormende zee Schelde-, Dender-, Durme-, Rupel- en Dijledijken op meerdere plaatsen doorbroken, zetten dorpen en landerijen blank PlilïSQ&llE KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN ONZE 3 UITGAVEN: BUdiijdtB PRIJS 3 Frank ZATERDAG FEBRUARI 1953 1.500 Doden - 75.000 Daklozen. - Zesde deel van het land door water overspoeld Oostkust en eilanden onder water - 141 Passagiers verdronken bij veerbootramp DE KONING OP BEZOEK TE OOSTENDE oveèfs-AK»^* Mtta, H-trHi-rs ScHöawch .Bus»*, .~$-prSi<xsw ^£n"e? MK"2s><3M -.-.tv')1 Spp-^ns'.ttÊN^ t A??ANp is 2 6 S U W S Ts*«£vjs*i 3GU>S,«(i.'i HOOPDBUREEL en REDACTIB: Poperinge Gasthuisatr. 19. Tel. 9. - Postcheckr. 47.83.60. PLAATSELIJKE BURELEN: Roeselare: J. VERRIEST-DEZEURE, St-Alfonsusstraat 12. - Tel. 1523. leper: P. BRAS-DEKLERCK, de Stuersstraat 4. - Tel. 445. Wervik: ROGER PECTOR, Leiestraat 11. Tel. Komen 491. Veurne: M. D'HERT, Noordstraat 14. Nieuwpoort: Drukkerij DUMON, Marktstraat. Verantwoordelijke Uitgever. J. Sansen. Gasthuisstraat IS, Poperinge HET WEKELIJKS NIEUWS POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten). ROESELAR" (met Izegem-Menen en randgemeenten). KUSTSTREEK .(Veurne-Nleuwpoort-Dlksmulde en randgemeenten) 49' JAAR, N' 6. POSTABONNEMENT 1953: Belgis (tot einde 1953) 125 fr. Andere landen 4 fr. p. week Aangesloten "bij het Verbond der Belgische Periodieke Pers. OVERSTROOMD GEBIED Foto 1: KOKSIJDE. Zicht op de dijk en het onlangs nieuw ge plaatste gebouw met sanitaire instellingen en reddingsdienst. Waar het zand op het strand normaal tot op de hoogte reikte van dc bovenste trap, heeft de woelige zee thans het strand ongeveer 1,20 m. afgedund, zodat alle trappen en het funderingswerk van het gebouw zelf zijn komen bloot te liggen. Ook op de zijopgaaride muur kari men (door het verschil van steen) duidelijk de lijn ontwaren tot waar vroeger de duinhelling kwam. Dat alles is nu ook verdwenen; werd gelijk gemaakt met het strand, met dien verstande dat de dijl afgerateld werd van een 10-tal meter. Van op de dijk gaat het du, loodrecht naar beneden. In het gebouw werden alle ramen vensters, deuren en plafonds stukgeslagen, en rechts op de foto bemerken we enkele vroeger in zand weggemetste duikers, die er lijn blijven staan, ontdaan van alle omhulsel. Foto 2: KOKSIJDE. Zicht op de dijk tussen Koksijde en Sint Idesbald (bij Monument der Zeelieden). Links op de foto onderaan bemerkt men de houten geplante stokken, die normaal dienst moeten doea als. schokbiekars cci Xtei malUeni. weik. tla uihoxtsuie te verhinderen op het metselwerk aan de voet van de dijk... die vroe ger seffens achter die houten stokken begon, zoals men op de achter grond van de foto nog zien kan. Nu is gans die gemetste dijk ver dwenen en alleen de stokken tonen ons waar hij eens stond. Op de foto kan men eveneens duidelijk zien hoeveel zand en baan werd weggespoeld.Wanneer de lijn vroeger recht was, maakt de baan \u een kromming, 15 meter ongeveer achteruitspringende. Al dat "and, 15 meter breed en 8 meter hoog, is verdwenen en alleen op de buitenboord van het strand vindt men de brokken baanbedekking. lie vroeger boven op de wandeldijk dienst deden. Deze bres is on geveer een 80 meter lang... en van de vroeger 25 meter brede dijk- wandpling blijven alleen nog een 10-tal onveilige meter over. Foto 4: KOKSIJDE. Een der vele gaten die zich in zelfde dijk bevinden. De witte massa in de linker bovenhoek van de foto is de onderkant van het beton, waarop dan de dijkstenen schuin gemetst staan. Maar van onder aan heeft het water alle zand weggewoeld en is de baar. ingevallen. Het zwart gedeelte is de baanbedekking Wet sand die in de krater van 8 meter dien neerviel, wijl we in de rechter benedenhoek van de foto de afgebrokkelde baan zien, waarvan de bedekking niet het minste ondersteun meer geniet. Foto 3: NIEUWPOORT. Het gebouw van het Zeewezen te Nieuw poort langs de havengeul. Bemerk op de linkerflank de stukgeslagen kaaimuur. Ook de baan werd volledig omwoeld en alle stenen ligger ordeloos rondverspreid. Foto 5: NÏEUWrOORT. E j Westkant van de gemetste kaaimuur aan de havengeul van de IJzer werd totaal losgerukt en uiteengeslagen. Alleen de zwaarste stenen blokken tonen ons nog aan hoe het er vóór de storm uitzag, Alle aarde en zand werd weggespoeld en maakte er alle toegang onmogelijk. Foto G: NÏEUWrOORT. De Weslerestakade aan de ÏJzermonding- Havengeul. Stukken zware, aan eikaar gekoppelde, balkenrijen wer den weggeslagen en verdwenen. Op de voorgrond zien we hoe de cementdallen van de ringplaats rond het gebouw van het Zeewezen uit hun verband gerukt werden, Verder, meer zeewaarts, zien we, gelijklopend met de eerste estakade, de bas vóór twee Jaar aangelegd om de verzanding van de havengeul to beletten, totaal vernietigd. Foto 7: NIEUWPOORT. Aan het Kattesas (Koninklijke Baan tus sen Nieuwpoort- Bad en -Stad) werd door overstroming de helft der baan weggespoeld. Alle kasseien liggen los en de bestrating is er on geveer 1 meter gezonken. Gasleidingen liggen bloot en afgeknakt. Ook de hoogspanningskabel lag er bloot, gelukkig ongeschonden. Foto 8: NIEUWPOORT. Aan het ÏJsfabriekje, gelegen langs de Veurnevaart, werd deze foto genomen. Al het water, dat de straten der stad vulde, zoeht langs daar in de Veurnevaart een uitweg. De duikers konden het niet slikken... en het baande zich een weg boven, maar ook onder de betonbaan, waarvan het fundament in de vaart meegespoeld werd. Het stuk beton bleef natuurlijk hangen, maar zonder steun, wijl de kaaimuur onder de druk van het water begaf, deels afbrak en ook deels in de vaart verdween. Het zand, dat zo de vaart inspoelde, maakte er een zandbank en twee aken, die er ge ankerd lagen, werden zo Ingedamd! Uerlani kent de petste ramp Ér leuwl Duizend doden in zwaar getroffen Engeland E waren goed bediend geweest van strooi briefjes. Er werd overal geproken over de Ziekenbonden Zelfs zij die geen lid waren, hadden nu zwart en wit gelezen. Wie had er nu gelijk? En wat zat daar al onder? Zoudt ge dan verwonderd zijn dat we er Zondag laatst nog mee bezig waren? 'k Weet wel wat er daar onder steekt, zei de smid. Ziet gij dat niet? Een groot stuk papenvreterij een eendelijk stuk papenvreterij en anders niet. De Socialisten bouwen al maar door ziekenhuizen of Poly- klinieken. De leden van hun zie- kenbonden hebben er natuurlijk voordeel bij zich daar te laten ver zorgen. Maar de... priesters worden oaar buitengekeken. Ze worden er in 't eerste geduld bij een bezoek, maar als 't op 't laatste gaat en de zieke zelf om geen priester vraagt, dan zal er niemand de moeite doen een priester te ontbieden. Wie lid is van de Socialistische zlekenbond is daarom nog geen ongelovige, ver re zij van daar; we weten bij on dervinding dat veruit 't grootste cieel nog blijde is een priester aan hun sterfbed te zien. Maar 'k ken meer dan een van die mensen die ia die klinieken stierven zonder biechten of berecht te zijn. Dót zit cr onder, zei de .'mid... papenvrete rij en van de ergste soort uit. 'k Ga voortdoen, zei de smid. Buset, de grote baas, heeft merk waardige dingen gezegd, die 'k niet gauw zal vergeten. We eisen onze eigen hospitalen omdat er... vrijheid moet zijn». Al onze leden wensen nu prcies niet c'.oor nonnekes verzorgd te worden; dat zei Buset. 't Kan zijn en 'k zal 't aanvaar den, maar ik kan niet geloven dat Mr Buset een oud-strijder is van 1914 en dan gekwetst in een hospi taal terecht kwam. 'k Weet er nog alles van en ik waarachtig alleen niet. In 1917 la gen we met verschillende piotten in ten hospitaal te Calais. Daar wer den we door infirmièresver zorgd. We klaagden niet, er was zelfs een fameuse-goedebij. Maar we werden geëvacueerd en kwamen terecht in een groot hos pitaal in Bretanje. De naam van de stad komt me niet te binnen, maar 't was 't moederhuis van de Zusterkens der Armen de arme nonnen, lijk wij zeggen. 'k Zegge, 't kan zijn dat er zie ken zijn die van i'een nonnen moe ten weten, maar wij, daar in Ere- tanje in dat hosptaal, waren in de... hemel. Maar Ja, 't kan zijn; en Buset zei er bij dat er van hun leden zijn die liefst in socialistische klinieken door socialistische dokte- gemees terd worden. Dat kan ook zijn; en leve de vrij heid voor iedereen, zei Piell Ver staat ge mij voor iedereen Mr Buset vindt het goed, eist zelfs dat de maatschappelijke vei ligheid en de... Staat al die leden van de socialistische mutualiteit zouden laten opnemen in hun klinieken, laten verzorgen door hundokters en al de onkosten zelf zouden afdragen. Fiel moest daarover een hele boel uitleg geven, want heel dat spel van de maatschappelijke veiligheid is voor velen een soort raadsel; een machine waar ze de onderdelen niet van kennen. Geen wonder dan ook dat de gewone man nogal gemakke lijk bij de neus wordt geleid, bij zonder wanneer men niet bang is om leugen en bedrog als propagan da te verkiezen, 't Ging zo ver, zei Fiel, dat er mensen waren die zo danig overtuigd waren c de zie kenbonden min zouden betalen dat ze bijna nog twijfelden wanneer zij, bij de uitbetaling van zieken, on dervonder dat er niets veranderd was. Maar ik herhaal, zei Fiel, vrij heid voor iedereen! En dat is minder ingewikkeld dan de reglementen van de maatschap pelijke veiligheid, 't Is zo eenvoudig als 't maar kan. Mr Buset vindt het vanzelfsprekend dat cr dus voor de leden van de socialistische rutuali- teiten eigen hospitalen zouden be staan, met eigen verplegers of ver pleegsters en met eigen dokters. De maatschappelijke veiligheid en de Staat moeten de kosten dekken. Er moet voor zieken zorg worden gedragen. Wie twijfelt daaraan? Niemand. Maar er is een andere vraag: Moet er niet voor kinders wor den gezorgd? en wel door de ouders? Twijfelt daar iemand aan? En als die ouders, net als Mr Bu set voor de zieken, voor hun ge zonde kinderen vrije scholen eisen met eigen onderwijzers, waarom wil Mr Buset daar niets van? Vindt ge dat niet meer dan aar dig. zei Fiel? En als wij aan Mr Buset gelijk gaven, nog zou hij geen gelijk ge ven aan ons. Dat is inderdaad... aardig, dat maakt de hele historie nog vee] aardiger. Maar politiek en gezond verstand zijn verschillende dingen! pg VLAMYNCK. Het meest geteisterde deel van Nederland. Om onze lezers een zo trcrnw mogelijk beeld weer te geven van de verwoestingen door de storm aangericht, hebben wij een tocht gedaan langs gans het Westvlaam- se kustgebied. Wanneer men de bladen, die verslagen brachten over deze ramp, nakijkt, dan zou men geneigd zijn aan te nemen dat het onheil zich beperkte tot een strook van Ooostende tot Knokke. Wij verkozen daarom de tocht langs de kust te doen vanaf De Panné. Eerst doorkruisten wij toch even De Moeren. Onderweg hier en daar een set„ur waar enkele nan- nen werden afgerukt, een boem ontworteld, doch verder niets bij zonders te vermelden. Te De Panne begon de eigenlijke tocht langs de kust. Even een politieagent aangespro ken die ons zeer bereidwillig te woord stond. In Dc Panne, meneer? Alleen een viertal ruiten door rukwinden verbrijzeld, hier en daar een pan van een dak, maai" voor dc rest De overgang van Januari naar Februari, in de nacht van Zaterdag op Zondag, tijdens 't voor bije week-end, werd getekend door een ontzettende overstromingsramp, de ergste dezer eeuw. Men kan inderdaad in de geschiedenis der laatste 190 jaar geen enkel vergelijkingspunt aan treffen om als maatstaf te leggen naast de hel van ontketende natuurelementen die in enkele uren tijds ontelbare mensenlevens hebben verwoest en have en goed vernielden voor 'n waarde die alleen met milliarden kan berekend worden. Door het samengaan van zon- en maanvloed verwachtte men zich aan een springtij, ook giertij genoemd. Daar het gebied boven Je Britse eilanden, evenals in België en Nederland op dat ogenblik onder de invloed van een st<r.<md".pressie gelegen waren, mocht men er zich aan verwachten dat men met zeer gevaarlijke zee zou af te rekenen'hebben. Terwijl Zaterdag in de loop van de dag de wind een snelheid van negentig km. per uur be reikte, steeg deze snelheid tot 140 km. in de loop van de nacht. Op dat ogenblik zijn de ontembare krachten van een hels orkaan losgebroken. Het giertij, nog opgezweept door de razende wind, overweldigde de kust in het gebied der Noordzee. Dijken werden overrompeld, dijken begaven en werden doorbroken. Huisraad, kledingstukken, voedsel, handelswaren... 't werd alles meegesleurd. Jammer genoeg bleef het niet bij stoffelijke schade, want talrijke mensen levens gingen bij deze ramp verloren. Hoeveel? Niemand weet het bij benadering, want talrijke per sonen zijn vermist, doch iedere dag brengen de lijken, die men hier en daar terugvindt, droevige be vestigingen van een angstig vermoeden. Hieronder schetsen wij een beeld van de aangerichte verwoestingen en illustreren dit met enkele foto's van plaatsen, waar menig lezer wellicht mooie vacantiedagen doorbracht, doch die thans gron dig vernield zijn. niets, tenzij zand, zeer veel zand op de dijk en op de Koninklijke Baan. Op de dijk is er veel vuilig heid uit zee aangespoeld. Wat het zand betekent, dat door de storm werd aangevoerd, onder vonden we zelf toen wij met onze wagen kennis maakten met de ver raderlijke zandbanken. Gelukkig was men* bezig de baan vrij te maken. ST IDESBALD EN KOKSIJDE Tussen St Idesbald en Koksijde maakten wij voor het eerst kennis met verwoestingen van de dijk. Een 400-tal meter voorbij St Ides bald, bij de zogenaamde Duitse muur, ontmoetten wij de eerste zware stormschade. De woelige zee heeft er het zand onder het met selwerk weggespoeld dat vervolgens is ingestort. De stalen afsluitings platen, die bij het aanleggen van de dijk werden ingeheid en als grondvesten dienen, zijn blootge legd, zodat men mag aannemen dat het strand ér gevoelig verlaagd is. De asphalt van de baan is eveneens ondermijnd en door in storting zijn er drie grote gaten in aangebracht. Het strand van Koksijde-bad kreeg het hard te verduren. De mooie sanitaire inrichtingen wer den lelijk gehavend, binnen in het gebouw troffen wij zelfs een ar duinen dekplaat aan die eigenlijk thuishoorde op de gemetste leuning van de trap. De mooie dijkafslui- ting werd over een heel einde ver nield en letterlijk weggespoeld. Hier kan men best zien welke ge weldige massa's zand door het stormtij verplaatst werden. Vroeger bleven gewoonlijk de drie onderste trappen, die naar het strand leiden met zand bedekt. Thans zijn de trappen bloot en moet men zelfs 60 cm. dieper springen om op het zand terecht te komen. Daaruit kan men afleiden dat er een laag zand van minstens 1 meter dikte verdwenen is en meegevoerd werd door de zee. Dit heeft natuurlijk het uitzicht van de badplaats to taal veranderd. NIEUWPOORT ERG GETROFFEN Eens voorbij Koksijde was er weinig of niets van verwoesting te bespeuren. Wel veel zand op de baan waar ploegen werklieden met de opruiming bezig waren. Oostduinkerke bleef vrijwel ge spaard. Voor het eerst op onze tocht zagen we een tramrijtuig, maar dan een van de herstellings- dienst waarop het personeel had postgevat om de bovenleiding te herstellen. Nieuwpoort was er daarentegen zoveel te erger aan toe. Bij het binnenkomen van de I 'ots daagde, incognito, terwijl wij Oostende op informatie aan het afwandelen waren, Koning Boudewijn in de Capucienenstraat op. Heel gemoedelijk ging hij tot bij twee officieren van de zcewacht, die om dit onverwacht bezoek opschrikten en Zijne Majesteit een uiteenzetting gaven van wat daar gebeurd was. Bovenstaand beeld kon onze fotograaf in exclusiviteit op de gevoelige plaat brengen. Verder op de foto zien we een bull-dozer, wellicht onbewust van dit hoge bezoek, steeds aarde naar boven brengen, terwijl we op de achtergrond een klein vermoeden krijgen van de opgestapelde hopen zand en modder van de weggespoelde straat. badplaats bezochten wij eerst de prachtige wandeldijk van 1 kilo meter lengte. Vroeger was die dijk een streling voor het oog. Thans is het een chaos, want over een diepte van circa 8 meter is alles weggeslagen. Bij het loodswezen, hetzelfde beeld van verwoesting, de schutsmuur die er 2 jaar geleden werd opgetrokken om verzanding te beletten, is vernield. Even aankloppen bij schipper Jef Verbanck om juist te zijn moeten wij zeggen bij de bestuur der van de Vismijn, want de sym pathieke Jef Verbanck, met wie we destijds op garnaal vangst gingen en op wiens St Pierrewij een storm van jewelste meemaakten, is benoemd tot bestuurder der mijn en vaart niet meer. Hij toonde ons zijn volgelopen kelder waar het water was binnen gestroomd, straks zou de brand weer de kelder komen leegpompen. Te 2.36 uur was het giertij, wist Jef Verbanck ons te vertellen, 'k Was er niet gerust op en was naar beneden gekomen om pols hoogte te nemen. Toen ik bij de voordeur kwam, zag ik het water naar binnen stromen. In een oog wenk was ik naar de kelder en be gon in veiligheid te brengen wat ik kon van hetgeen zich in de kel der bevond. Maar 't water stroom de steeds sneller naar binnen en (Zie vervolg blz. 12)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 1