André Demedts UITSLAG Drie Westvlamingen per auto door sneltrein verrast en dood gereden nabij Arras (Frankrijk) Ets. P. Demeulenaere-Roose Kerst- en Nieuw- jaarswedstrijd VOOR IEDERE GROOTTE VAN BEDUI!? EEN PASSENDE TRACTOR Landbouwsalon 15-22 Februari Paleis 4 Stand 14 WINNEND AANTAL (pakken koffie)8.901 WINNEND AANTAL (steden en gemeenten)91 Ziehier de lijst der gelukkige winnaars BIJ EEN BEKRONING Autobus aan bewaakte overweg door trein gevat te Wevelgem Fietser deet zware val te WesfvSeferera Lijk uit de Lele op- gehaald te Menen der grote met gratis-deelname Aangeboden door de FIJNE KOFFIES der volgende Firma's Held uit eerste wereldoorlog overleden te Luik O van 12 PK B 23 PK CA 27 PK WD 36 PK TECHNISCH MEESTERSCHAP im, ©nfe i m Uag toerental van da motor dus uiterst weinig slijtage H! ALLE normals werktuigen kunnen gebruikt worden j bunengewone trekkracht en Juist het nodige gewicht i maximum bodemvesfheid j seer grote hodemvriiheid, speciaal geschikt voor rijen cultuur VERDERE „UUS-CIIA' MERf EKEMSCHAFKM 1 Automatische vermeerdering dl vermindering van het gewicht op de achterwielen naar gelang extra-trekkracht nodig of niet nodig. 2. Krachtcentrale door dubbele koppeling i traetor kan stoppen zonder de werking van aftakas, ens:., te onder- breken en omgekeerd. Exclusiviteit ALUS-CHALMERS I 3, De spoorbreedte van de achterwielen ls verstelbaar door de motorkracht. Allo verdere Inlichtingen zullen U met genoegen verstrekt worden door onze plaatselijke verdelers of door: Sint Bernardse steenweg 218 ANTWERPEN 0 Tel.: 37.18.92 VRAAG ZONDER VERBINTENIS DE KOSTELOZE BROCHURE „ALLIS-CHALMERS" Gewestelijk agent voor Poperinge en Omstreken Firma R. MiLLEVILLE, Gasthuisstr. 65, Poperinge - Tel. 233 Koffie van *t Paradijs Koffie Jeanne d'Arc Firma G. Truant-Ducourant n.v. Firma J. Suffys Zonen p.v.b.a. Koffie D.T.P. Koffie Polleniier Firma Derynck-Truant Firma Oscar Pollentier De Sosien fn België en elders Vierjarig kind door auto gevat te Oostrozebeke MISSIENIEUWS De vrouw, uit Woumen, haar zoon, met verlof uit Congo en een Belg in Frankrijk wonende op slag gedood Tragische auto- bof sing fe Hulste Lenden-Da rwin in een dag ROESELARE fpÉÉiii TIET WÏÏKJL'LIJKB NlgPWS «WW*»* T TOWTWW," 8IÏ.T1 Dat André Demedts ds prote fn diepvererende prijs der «Scrip- torea Catholici» heeft gekregen, heeft er velen verheugd. Bovenal cgenen, die het geluk hebben tot ::jn vrienden te behoren. Wij verheugen ons: omdat De medts die prijs dubbel en drie (erdiend heeft, omdat zijn werk hiermede in wat ruimere kring op i'e voorgrond zal treden, omdat een man vereremerkt wordt, die op velerlei gebied een durvend en weldoend werker is. Westvlaanderen heeft geluk. Nog hangen de namen Streuvels en Duribreux In de lucht en daar galmt een nieuwe Westvlaamse feestklank: Demedts. Hij heeft de prijs gewonnen met de roman, die verleden jaar verscheen: «De Ring is gesloten». Dit boek is eigenlijk het derde deel van een drieledig werk (een trilogie), dat het oude en door het leven gehavende geslacht van Leyda ten voeten uit vóór ons doet leven en bewegen. Het zijn allen levensechte mensen die we hier zien opstaan, hopen en wor stelen, vallen en verdwijnen. Van geslacht tot geslacht loopt echter toch een gulden draad door alles heen: de liefde tot het erf, het aloude boerenerf. Soms dreigt het fe vergaan, en dan staat weer er gens een redder op. Veel breekt neer, veel ontwricht en bevolken dit geslacht... het is geen roman tische roman. Maar toch is er hoop, toch is er hulp. Daar is de oude Johannes, de kleinzoon Hugo. Deze twee gelukken schijnbaar in hun opzet. Maar ook zij krij gen er ten slotte van langs. Want het leven leert hun met minder grote zegepralen tevreden te zijn, dan de dromen, die zij hebben na gejaagd. We zien in dit werk hoe zelden het de mens gelukt zijn idealen te verwezenlijken. Wees derhalve te vreden met wat het leven biedt, en red wat er te redden is. Dat is het licht dat van dit werk, zo hard al3 het leven zelf, uitgaat. Een licht, dat met liefde werd ont stoken. Want aldaar voelt men hoe de schrijver ook zwijgt dat hij de mensen bemint, vol deernis over hun lot, en voor het leven, zoals een zijner eerste confessies klinkt: Wij zijn ten slotte toch niets dan mensen, en te leven is voor ons de grootste pijn. Lees deze trilogie! Het ls wel licht het beste dat Demedts tot hiertoe leverde. Drie delen: «Vóór de Avond valt- In het Morgen licht - De Ring is gesloten We leren er dus de opvatting van de schrijver over het mense lijk leven. Dat leven ls geen spelletje, geen romannetje op zijn Courts-Mahler, doch het is een meegedreven wor den over de hoogten en laagten van 't bestaan. Mensen worden rondgezwalpt op een zee. Och, wat zegt Demedts: Het leven drijft. Bij niet-katholieke schrijvers is dit drijven een wanhopige trage die, het drijven kent geen rem, er is geen hoop, geen bezieling, er is klaarheid noch waarheid, het is de schipbreuk. Wij worden thans van zulke romans overver zadigd: romans die het grauwe leven uitbeelden, die liefst gaan neerhurken in de donkerste en geilste zelfkanten van het «men selijk leven. Ik huiver voor de jeugd die zich met dergelijke ro mans «literair moet vormen»... Bij de katholieke schrijver An dré Demedts is het leven toch niet noodzakelijk een schipbreuk. Al tasten we soms rond als in een mist, al ontrukt het ons al eens een zucht van narigheid... om al die droefheden en ontgoochelingen, toch is er nog altijd het zoeken en hopen. Het leven is een don kere wolk met gouden randen. Want daar is een licht waarin wij allen geloven, dat ook het hardste leven nog zin en hoop bijzet. Want dit leven is niet het einddoel. Dit leven is onvolledig. We rieken er de eeuwigheid achter. En dat is de sensus catholicusvan dit werk. Demedts beleed het Zondag kort: Buiten God is geen geluk. Het leven der mensen rondom ons is gelukkig niet altijd zo vol problemen. Wie te midden eenvou- digen leeft, ziet er nog velen onbe zwaard door het leven glijden. Zij zijn de begenadigden. Dezen zoekt Demedts niet. HIJ zoekt de zwaarmoedigen, rondwa rend in een mist van levenswee moed. En dit geeft aan zijn ro mans een zeer eigene, een zeer persoonlijke bekoring. Af en toe glimt iets van de goedheid en van de barmhartigheid, Demedts zo eigen in zijn persoonlijke omgang, door dit werk. ANDRE DEMEDTS Ten slotte: wend en wendel deze romans her en der, steeds zult gij moeten vaststellen: ze zijn kloek van ernst, ze zijn vol oprechtheid en levenswaarachtigheid, ze zijn groot werk door hun uitdieping: we voelen de diepgang van het leven aan bij elk der personages. Daarenboven ze zijn van ons, werk dat onze Westvlaamse lette- renproductie eer aandoet. Het ver heugt ons, zo herhalen we, dat dit werk thans op de voorgrond treedt. Een wens: mochten onze biblio fielen, die zo graag met vreemde trilogies pralen, een welverdiende ereplaats in hun bibliotheek aan deze eigene trilogie schenken. André Demedts heeft ook nog heel wat andere werken op zijn actief. Daar zijn zijn eerste ver halen: «Mannen in de Straat» en Voorbijgangongeveer 15 jaar geleden. Weldra bouwde hij mee aan de psychologische roman. Zo hebben we van 1936 af: «Het Le ven drijftAfrekening Geen tweede maalHet heeft geen belang», waarna zijn trilogie van 1947 tot 1951. Vóór een jaar of twintig of meer, hebben we allen gedweept met zijn gedichtenbundel «Jasmijnen». Wilt ge zijn meest gedegen dicht werk lezen, neem «Vaarwel» (1940). Als criticus Is hij zeer gekend door zijn literaire kronieken, o.m. in Dietse Warande en Belfort door critische werken over Ver meulen, Verriest en Minne, door zijn groot werk in twee delen: Vlaamse poëzie na 1918 Hij schrijft ook voor de Jeugd, qnder het pseudoniem Koen Li- sarde. Wie kent er niet zijn wer ken: «Alle vreugde is eindeloos», «Ik wil een dappere kerel zijn» en het onlangs verschenen «Voorbij aan de NachtDrie stevige stuk ken jeugdlectuur. Dit zal het laatste werk niet zijn. Want André Demedts durven wij nog een Jonge man heten. Zijn activiteit, zijn vitaliteit getuigen er voor. Hij Is ook nog geen vijftig, pas zes en veertig over. Hij werd op 8 Augustus 1906 geboren te Sint Baafs-Vijve, dat schone dorp aan de bocht van de weg waar veel ouds is blijven leven, spijt de in dustrialisatie. Hij stamt uit een boerengeslacht. Zijn liefde tot de grond zingt uit zijn werk. Een liefde zonder romantisme, mis schien des te dieper. André Demedts is thans hoofd van Studio-Kortrijk. In alle lite raire en kunstkringen geniet hij een groot gezag. Hij dringt zich nergens op... ge moet altijd zoe ken of hij er is, hij doet geen beetje luidruchtig zoals sommige collega's (ja onder het schrijvers- bent zijn ook alle schakeringen van mensen terug te vinden!), maar iedereen voelt direct zijn woorden en wenken, die leiding geven, die opbouwen en verzoenen. Hij blijft immers altijd dezelf de: hij bemint de mensen, hij be mint zijn kunst, hij bemint zijn volk en de grootheid van dit volk. Dit mochten wij vaak ondervin den bij het opvatten en uitwerken van ons groot tijdschrift West- Vlaanderen waarin Demedts een grote rol speelt. Mede door hem heeft dit blad zijn hoogstaande peil bereikt. Het volk ten goede. Op zijn eigen manier, soms gron dig verschillend in bouw en in zicht van het werk, v.an sommige vrienden (die nog in het roman tisme blijven geloven!) dient hij dit volk. Zie vervolg hiernevens fiBST" Verscheidene gekwetsten. Woensdagmorgen 4 Febr., rond 6 25 uur, kwam een autobus der «Cotonnière du Touquet» uit Toer- koenje, welk een 25-tal grensarbei ders vervoerde, uit de richting van Gullegem door Wevelgem gereden. Aan de bewaakte overweg in de Moorselestraat, nabij het station van Wevelgem, waarvan de bar- reel open was, werd de autobus plots gegrepen door een goederen trein rijdende van Kortrijk naar Komen. De autobus werd op een zijspoor geslingerd en het voren- ste gedeelte totaal ingedrukt De autobusvoerder, dhr André Vande- ghinste, uit Gullegem, werd erg gekwetst aan belde benen. Frans Vantomme, uit Gullegem, liep in wendige kneuzingen op, terwijl Bertha Parret, uit Bissegem, kneu zingen opliep over gans het li chaam. Een 10-tal andere werklie den, welke in de autobus zaten, liepen lichte verwondingen op. Het Parket van Kortrijk werd verwit tigd en kwam ter plaats voor on derzoek. Het treinverkeer van Kortrijk-Ieper liep grote vertra ging op en het was slechts rond het middaguur dat de erg bescha digde autobus van het zijspoor weggehaald werd. Doorbrak blokkade van Maas Men meldt uit Luik het plotse linge overlijden aan boord van zijn sleepboot van Raoul Longe- ville, de machinist van de sleep boot Atlas-5, bekend om, onder ge zagvoerder Hentjens in 1914-1918 onder het vuur van de Duitsers de blokkade van de Maas te hebben doorbroken om een groep Belgische jongelieden, die zich bij het leger aan de IJzer gingen aanmelden, naar Nederlands grondgebied over te zetten. Dinsdag jl. bemerkten voorbij gangers aan de Leie, te Menen, een lijk dat op het water dreef. Onmiddellijk werd de politie bij geroepen, welke het lijk naar de oever kon halen. Het betreft hier een vrouw, Marguerite Potteau, 64 Jaar oud, wonende te Menen, welke door een tot nog toe onbe kende oorzaak in het water te recht -kwam. Onderzoek wordt voortgezet Wij zullen geen andere woorden van lof over hem spreken. Lof- woorden kunnen soms veel pijn doen. Wij zeggen het zo eenvou dig als ln een vriendengesprek: André, proficiat. Uw volk is blij met uw bekroning. Het dankt u. En het hoopt dat gij op de lau weren niet zult rusten. F. R. BOSCHVOGEL. De 28-jarige landbouwer Claeys Albert, echtgenoot van Saesen Ma ria, wonende Handstraat te Krom- beke, begaf zich Woensdagvoor middag rond 9.30 uur, in gezel schap van Luyssen Albert naar Oostvleteren. Beiden waren per fiets en reeds ter hoogte van de wijk Hoge Brugte Westvleteren, stelde Claeys vast dat zijn rijwiel moei lijk te besturen was. Luyssen be merkte toen dat de vork bij de fiets van Claeys aan 't begeven was en waarschuwde hem. Hierop trok Claeys de remmen dicht doch op dat ogenblik stortte de fiets in elkaar, met het gevolg dat Claeys voorover stortte en loodzwaar op de grond terecht kwam. Luyssen snelde ter hulp en zag met verwondering dat zijn vriend geen teken van leven meer gaf en een bloedende wonde boven het linkeroog had opgelopen. De gekwetste werd bij landbouwer Quaeghebeur binnengedragen waar hij spoedig geneeskundige zorg ontving. De dokter deed de onge lukkige naar de kliniek te Pope- ringe overbrengen. Pas rond 13 uur kwam het slachtoffer terug tot het bewust zijn. Men vreest voor schedelbreuk. Zoekt tfiett f huren of te kopen, Zoekt ge 'n meid, "n plaat» of teatf Wacht niet langer, plaat» nog heden 'n Kleine ZOEKER 4» ons bladt memmt&wmltBÊÊaiÊmm it 1' Prijs: EEN PRACHTFIETS: GRUSON NOELLA Dranouter. 2" Prijs: Eveneens EEN FIETS: PERDIEU ANDRE - Nieuwkerke. 3' Prijs: EEN TROTTINETTE: VERCRUYSSE - Pioegsteert Volgende prijzen: SPEELGOED - VAZEN - POSTUREN - ALLERLEI BISCUITS en SUIKERGOED, aan 4. MILLEVILLE WALTER - Langemark. 5. KNOCKAERT FELIX - Zonnebeke. 6. AERNOUDT - Wijtschate. 7. BRYXIS ALBERT - Nieuwkerke. 8. DERIJCKE JACOBUS - Merkem. 9. WEUTTEN-BRYON - Nieuwkerke. 10. THOREZ GUY - Nieuwkerke. 11. PHLYPO ELVIRE - Nieuwkerke. 12. BORREY MICHELINE - Proven. 13. VANHOVE MARIA - Poperinge. 14. VERSA VEL CAMILLE - Reningelst, 15. CORSELIS MARIA - Reningelst. 16. MEERSEMAN IDA - Vlamertinge. 17. ONRAEDT ANITA - Poperinge. 18. DECROCK GEORGES - Dranouter. 19. COUTIGNY ROSA - Poperinge. 20. BORREY URBAIN - Proven: 21. DESMADR1JL ANDRE - Elverdlnge. 22. MAHIEU J. - Poperinge. 23. AMEELE R. - Woesten. 24. TRUANT CAMILLE - Reningelst. 25. COENE L. - Abele. (654) Uit recente statistische gegevens betreffende lonen in België en ln de buurlanden blijkt dat, voor de periode Februari-April 1952, de ge middelde uurlonen van mannelijke arbeidskrachten (met uitzondering van. de mijnwerkers) als volgt wa ren, piet Inbegrip van de sociale lasten: België 30,64 Groot-Brlttannlë 26,15 Duitsland 25,49 Frankrijk 24,81 Nederland 17,38 Waar de Engelse, Duits# en Franse lonen op hetzelfde peil staan, blijken daarentegen de Ne derlandse daar ver onder te staan. Vergeleken met deze van onze buurlanden, ls de verhouding van de loonindex ln de vier beschouw de landen voor de betrokken pe riode als volgt: België loonindex 100 Groot-Brittannië 85 Duitsland 81 Frankrijk 81 Nederland 57 Het verschil tussen de Belgische en Nederlandse lonen blijkt thans groter te zijn dan het ooit geweest is sinds 1949. Toen O. Norman, woonachtig te Oeselgem, met zijn personenauto in de Guido Gezellestraat te Oost- rozebeke kwam gereden, kwam op eens het 4-jarig dochtertje van I Medard Desmedt van achter een geparkeerde auto de straat over gelopen. Het kindje werd gegrepen en tegen de stenen geslingerd. Hevig bloedend uit verschillende hoofdwonden, bracht men het kind onverwijld naar het ziekenhuis te Izegem ever. Vastgesteld werd dat j het kind naast tal van ernstige hoofd- en schpuderwonden, ook nog een beenb' mk had opgelopen. l Zaterdagavond werd een Bel gische auto, die te Dainville, nabij Arras, door de spoorwegbarrelen was gereden, door een sneltrein verrast en 100 m. ver meegesleurd. Toen de trein tot stilstand werd gebracht, bood de personenwagen een verschrikkelijk zicht. Tussen de gans verwrongen wagen vond men de lijken van twee mansper sonen, wijl langs de sporen het lijk van een vrouw ontdekt werd. Al spoedig kon men tot de iden tificatie overgaan en het bleek dat men hier met drie personen, af komstig uit België, te doen had, nl. Mevr. Dupon-Wyndels Marie, ge boren te Zedelgem op 19 Februari 1886, weduwe van Dupon Achilles, wonende Kerkhofstraat 202a te Woumen; haar zoon Dupon Hilaire, geboren te Aartrilke, in Juli 1909, Relg, verblijf houdende in Belgisch Congo te Kisenye in Ruanda- Urundi, momenteel met verlof in Missiezusters uit Transvaal te Oostende ontscheept. Luidens een mededeling van de Missieprocuur der Zusters van Lief de van Maria, te Heule (bij Kort rijk), zijn te Oostende ontscheept: Eerw. Moeder Marie - Bernadette (Mej. Bertha Stroom), van Stuive- kenskerke Eerw. Zuster Marie- Michel (Mej. Elza Vandevoorde, van Vinkt), en Eerw. Zuster Marie- Vianney (Mej. Jeanne Montaine, van Hou tem L Deze zendelingen werkten 22 jaar ononderbroken in de missie van Noord-Transvaal en zullen 'hans een verlof van zes maanden in België doorbrengen. Mevr. DUrON-WKNDELS MAK IE België en de genaamde Vermeulen Leon, afkomstig uit Dendermonde, maar wonende te Saint Ouen- Marc'hefroy (Eure et Loire). Alle drie de slachtoffers waren op slag gedood. Dhr Dupon Hilaire, na eerst te Destelbergen gewoond te hebben en nadien als landbouwer in Zuid- Frankrijk, was sedert 16 Jaar ln Ruanda-Urundl gevestigd, waar hij met zijn echtgenote Ma/ie Van- achtere en zijn 21-jarige zoon een prachtige plantage uitbaatte. Se dert begin Januari was hij naar België gekomen om een bezoek te brengen a.an zijn moeder en zijn zuster te Woumen. Van de laatste dagen die hij hier nog zou door brengen, had hij gebruik gemaakt om ln gezelschap van zijn moeder een uitstap te doen naar het Zui den van Frankrijk. Op de terug weg ontmoette hij een vriend, dhr Vermeulen uit Dendermonde, die als landbouwer in het Zuiden van Frankrijk gevestigd was en die op reis was naar La Madeleine bij Rijsel om er zijn dochter te bezoe ken. Dhr Dupon zou zijn vriend tot daar in de auto meenemen. Het noodlot besliste er anders over. Het stormachtig weder en de regenvlagen belemmerden groten deels de zichtbaarheid. Bij Dain ville, op 5 km. van Arras, langs de baan Arras - Amiens, vertoont de baan verraderlijke klimmingen en dalingen. De genoemde overweg ligt in een zeer korte afzink waar door uit te leggen is dat de auto voerder niet tijdig de gesloten slagbomen bemerkte. Dhr Dupon remde uit alle macht, doch kon niet beletten dat hij door de eer ste sluitboom reed, de wagen stop te op de spoorlijn en werd ogen blikkelijk gevat door de sneltrein Callais - Doual. Nadat de auto 44 meter ver was meegesleurd, werd het lijk van de Wed. Dupon uit de wagen geslingerd, de auto werd nog 50 meter verder meegesleurd en de sneltrein kon pas op 300 m. tot stilstand gebracht worden. De Franse autoriteiten stelden een ofidierzoek in. Het stoffelijk overschot van moe der en zoon Dupon werd Woensdag naar Woumen overgebracht waar heden Zaterdag te 10 uur de plech tige begrafenis plaats heeft Bv DUPON HflUUOB Het ongeval verwekte grote ont roering te Woumien waar de fami lie Dupon zeer geacht is. Het Wekelijks Nieuwsbiedt de beproefde familie zijn gevoelens van christelijke deelneming aan. Twee doden en een gewonde Te Hulste, op de steenweg Kort- rijk-Brugge, in de bocht bij de hoe ve De Clercq, is op Woensdag der vorige week de aannemer Vande Walle uit Pittem in botsing geko men met de uit tegenovergestelde richting komende auto van han delsreiziger Adrien De Muynck, uit Kortrijk. Hr Vande Walle en de echtgenote De Muynck-Debels, die haar man vergezelde, werden zeer erg ge wond en stierven kort nadien. Hr De Muynck liep zijnerzijds zware verwondingen op. Met Brits vliegtuig Canberra Een Canberra-toestel van de Britse Luchtmacht heeft de afstand Londen-Darwin (Australië), zijnde 13.851 Km., afgelegd ln 22 uur 21 min. 8 sec. In die tijd ls dan nog begrepen deze vervlogen bij drie tussenlandingen gehouden te Fayld (Egypte), Karatsji (Pakistan) en Singapore (Malakka). Aldus werd een nieuw vliegrecord neergehaald. In 1934 had men nog 71 uur nodig voor zelfde tocht. Beverensteenweg 123-125-189 Tel. 87 - 161 De belangrijkste firma van het land op gebied van occasi.e-auto's, waar men wagens vindt, naar ieders gading en ieders beurs. Voor 't ogenblik in voorraad behoudens verkoop: MORRIS 47 OLDSMOBILE 50 - 49 - 48 - 47 BUICK 51 - 49 -47 CHEVROLET 51 - 50 - 49 - 48 - 47 - 46 CITROEN 49 - 48 - 47 - 46 DELAHAYE type sport 47 FIAT 50 - 49 FORD 49 - 48 - 47 FORD Prefect 50 - 48 HILLMAN 47 HUMBER 46 LINCOLN 50 OPEL KAPITAN 50 PEUGEOT 47 PLYMOUTH 48 PONTIAC 50 - 49 - 48 - 47 RENAULT 49 STANDARD 48 - 47 - 46 STUDEBAKER 50 VAUXHALL 50 - 49 VOLKSWAGEN 50 - 49 Grote keus van camionnetten Austin - Bedford - Chevrolet - Ford - Renault, enz. Specialiteit van allerhande legervrachtwagens - alle ton- nematen - met of zonder hydraulische kipbak - essence- of dieselmotor - zoals: Austin, Bedford, Chevrolet, Dodge, Ford, G.M.C., Mack - Diamond-T, White-Cummins, enz... Rechtstreeks Ingevoerd uit Engeland: een lot Dieselmoto ren Gardner, 5 cylinder, zo goed als nieuw, voor vrachtwagens en autobussen. Verder grote keus van banden aller maten- - allerlei wissel stukken - smeeroliën en vetten, enz... (264)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 9