André Demedts
UITSLAG
Drie Westvlamingen per auto
door sneltrein verrast en dood
gereden nabij Arras (Frankrijk)
Ets. P. Demeulenaere-Roose
Kerst- en Nieuw-
jaarswedstrijd
VOOR IEDERE GROOTTE VAN BEDUI!?
EEN PASSENDE TRACTOR
Landbouwsalon 15-22 Februari Paleis 4 Stand 14
WINNEND AANTAL (pakken koffie)8.901
WINNEND AANTAL (steden en gemeenten)91
Ziehier de lijst der gelukkige winnaars
BIJ EEN BEKRONING
Autobus aan
bewaakte overweg
door trein gevat
te Wevelgem
Fietser deet zware
val te WesfvSeferera
Lijk uit de Lele op-
gehaald te Menen
der grote
met gratis-deelname
Aangeboden door de FIJNE KOFFIES der
volgende Firma's
Held uit eerste
wereldoorlog
overleden te Luik
O van 12 PK
B 23 PK
CA 27 PK
WD 36 PK
TECHNISCH MEESTERSCHAP im, ©nfe i
m Uag toerental van da motor dus uiterst weinig slijtage
H! ALLE normals werktuigen kunnen gebruikt worden j
bunengewone trekkracht en Juist het nodige gewicht i
maximum bodemvesfheid j
seer grote hodemvriiheid, speciaal geschikt voor rijen
cultuur
VERDERE „UUS-CIIA' MERf EKEMSCHAFKM
1 Automatische vermeerdering dl vermindering van het
gewicht op de achterwielen naar gelang extra-trekkracht
nodig of niet nodig.
2. Krachtcentrale door dubbele koppeling i traetor kan
stoppen zonder de werking van aftakas, ens:., te onder-
breken en omgekeerd.
Exclusiviteit ALUS-CHALMERS I
3, De spoorbreedte van de achterwielen ls verstelbaar
door de motorkracht.
Allo verdere Inlichtingen zullen U met genoegen verstrekt worden
door onze plaatselijke verdelers of door:
Sint Bernardse steenweg 218 ANTWERPEN 0 Tel.: 37.18.92
VRAAG ZONDER VERBINTENIS DE KOSTELOZE BROCHURE „ALLIS-CHALMERS"
Gewestelijk agent voor Poperinge en Omstreken Firma R. MiLLEVILLE, Gasthuisstr. 65, Poperinge - Tel. 233
Koffie van *t Paradijs
Koffie Jeanne d'Arc
Firma G. Truant-Ducourant n.v.
Firma J. Suffys Zonen p.v.b.a.
Koffie D.T.P.
Koffie Polleniier
Firma Derynck-Truant
Firma Oscar Pollentier
De Sosien fn België
en elders
Vierjarig kind
door auto gevat
te Oostrozebeke
MISSIENIEUWS
De vrouw, uit Woumen, haar zoon, met verlof
uit Congo en een Belg in Frankrijk wonende
op slag gedood
Tragische auto-
bof sing fe Hulste
Lenden-Da rwin
in een dag
ROESELARE
fpÉÉiii
TIET WÏÏKJL'LIJKB NlgPWS «WW*»* T TOWTWW,"
8IÏ.T1
Dat André Demedts ds prote
fn diepvererende prijs der «Scrip-
torea Catholici» heeft gekregen,
heeft er velen verheugd. Bovenal
cgenen, die het geluk hebben tot
::jn vrienden te behoren.
Wij verheugen ons: omdat De
medts die prijs dubbel en drie
(erdiend heeft, omdat zijn werk
hiermede in wat ruimere kring op
i'e voorgrond zal treden, omdat
een man vereremerkt wordt, die
op velerlei gebied een durvend en
weldoend werker is.
Westvlaanderen heeft geluk.
Nog hangen de namen Streuvels
en Duribreux In de lucht en daar
galmt een nieuwe Westvlaamse
feestklank: Demedts.
Hij heeft de prijs gewonnen
met de roman, die verleden jaar
verscheen: «De Ring is gesloten».
Dit boek is eigenlijk het derde
deel van een drieledig werk (een
trilogie), dat het oude en door
het leven gehavende geslacht van
Leyda ten voeten uit vóór ons
doet leven en bewegen. Het zijn
allen levensechte mensen die we
hier zien opstaan, hopen en wor
stelen, vallen en verdwijnen. Van
geslacht tot geslacht loopt echter
toch een gulden draad door alles
heen: de liefde tot het erf, het
aloude boerenerf. Soms dreigt het
fe vergaan, en dan staat weer er
gens een redder op. Veel breekt
neer, veel ontwricht en bevolken
dit geslacht... het is geen roman
tische roman. Maar toch is er
hoop, toch is er hulp. Daar is de
oude Johannes, de kleinzoon Hugo.
Deze twee gelukken schijnbaar
in hun opzet. Maar ook zij krij
gen er ten slotte van langs. Want
het leven leert hun met minder
grote zegepralen tevreden te zijn,
dan de dromen, die zij hebben na
gejaagd.
We zien in dit werk hoe zelden
het de mens gelukt zijn idealen te
verwezenlijken. Wees derhalve te
vreden met wat het leven biedt,
en red wat er te redden is.
Dat is het licht dat van dit werk,
zo hard al3 het leven zelf, uitgaat.
Een licht, dat met liefde werd ont
stoken. Want aldaar voelt men
hoe de schrijver ook zwijgt dat
hij de mensen bemint, vol deernis
over hun lot, en voor het leven,
zoals een zijner eerste confessies
klinkt: Wij zijn ten slotte toch
niets dan mensen, en te leven is
voor ons de grootste pijn.
Lees deze trilogie! Het ls wel
licht het beste dat Demedts tot
hiertoe leverde. Drie delen: «Vóór
de Avond valt- In het Morgen
licht - De Ring is gesloten
We leren er dus de opvatting
van de schrijver over het mense
lijk leven.
Dat leven ls geen spelletje, geen
romannetje op zijn Courts-Mahler,
doch het is een meegedreven wor
den over de hoogten en laagten
van 't bestaan. Mensen worden
rondgezwalpt op een zee. Och, wat
zegt Demedts: Het leven drijft.
Bij niet-katholieke schrijvers is
dit drijven een wanhopige trage
die, het drijven kent geen rem,
er is geen hoop, geen bezieling,
er is klaarheid noch waarheid, het
is de schipbreuk. Wij worden
thans van zulke romans overver
zadigd: romans die het grauwe
leven uitbeelden, die liefst gaan
neerhurken in de donkerste en
geilste zelfkanten van het «men
selijk leven. Ik huiver voor de
jeugd die zich met dergelijke ro
mans «literair moet vormen»...
Bij de katholieke schrijver An
dré Demedts is het leven toch niet
noodzakelijk een schipbreuk. Al
tasten we soms rond als in een
mist, al ontrukt het ons al eens
een zucht van narigheid... om al
die droefheden en ontgoochelingen,
toch is er nog altijd het zoeken
en hopen. Het leven is een don
kere wolk met gouden randen.
Want daar is een licht waarin wij
allen geloven, dat ook het hardste
leven nog zin en hoop bijzet. Want
dit leven is niet het einddoel. Dit
leven is onvolledig. We rieken er
de eeuwigheid achter. En dat is
de sensus catholicusvan dit
werk.
Demedts beleed het Zondag kort:
Buiten God is geen geluk.
Het leven der mensen rondom
ons is gelukkig niet altijd zo vol
problemen. Wie te midden eenvou-
digen leeft, ziet er nog velen onbe
zwaard door het leven glijden. Zij
zijn de begenadigden.
Dezen zoekt Demedts niet. HIJ
zoekt de zwaarmoedigen, rondwa
rend in een mist van levenswee
moed. En dit geeft aan zijn ro
mans een zeer eigene, een zeer
persoonlijke bekoring. Af en toe
glimt iets van de goedheid en van
de barmhartigheid, Demedts zo
eigen in zijn persoonlijke omgang,
door dit werk.
ANDRE DEMEDTS
Ten slotte: wend en wendel deze
romans her en der, steeds zult gij
moeten vaststellen: ze zijn kloek
van ernst, ze zijn vol oprechtheid
en levenswaarachtigheid, ze zijn
groot werk door hun uitdieping:
we voelen de diepgang van het
leven aan bij elk der personages.
Daarenboven ze zijn van ons,
werk dat onze Westvlaamse lette-
renproductie eer aandoet. Het ver
heugt ons, zo herhalen we, dat dit
werk thans op de voorgrond treedt.
Een wens: mochten onze biblio
fielen, die zo graag met vreemde
trilogies pralen, een welverdiende
ereplaats in hun bibliotheek aan
deze eigene trilogie schenken.
André Demedts heeft ook nog
heel wat andere werken op zijn
actief. Daar zijn zijn eerste ver
halen: «Mannen in de Straat» en
Voorbijgangongeveer 15 jaar
geleden. Weldra bouwde hij mee
aan de psychologische roman. Zo
hebben we van 1936 af: «Het Le
ven drijftAfrekening Geen
tweede maalHet heeft geen
belang», waarna zijn trilogie van
1947 tot 1951.
Vóór een jaar of twintig of meer,
hebben we allen gedweept met
zijn gedichtenbundel «Jasmijnen».
Wilt ge zijn meest gedegen dicht
werk lezen, neem «Vaarwel» (1940).
Als criticus Is hij zeer gekend
door zijn literaire kronieken, o.m.
in Dietse Warande en Belfort
door critische werken over Ver
meulen, Verriest en Minne, door
zijn groot werk in twee delen:
Vlaamse poëzie na 1918
Hij schrijft ook voor de Jeugd,
qnder het pseudoniem Koen Li-
sarde. Wie kent er niet zijn wer
ken: «Alle vreugde is eindeloos»,
«Ik wil een dappere kerel zijn» en
het onlangs verschenen «Voorbij
aan de NachtDrie stevige stuk
ken jeugdlectuur.
Dit zal het laatste werk niet
zijn. Want André Demedts durven
wij nog een Jonge man heten. Zijn
activiteit, zijn vitaliteit getuigen er
voor. Hij Is ook nog geen vijftig,
pas zes en veertig over. Hij werd
op 8 Augustus 1906 geboren te Sint
Baafs-Vijve, dat schone dorp aan
de bocht van de weg waar veel
ouds is blijven leven, spijt de in
dustrialisatie. Hij stamt uit een
boerengeslacht. Zijn liefde tot de
grond zingt uit zijn werk. Een
liefde zonder romantisme, mis
schien des te dieper.
André Demedts is thans hoofd
van Studio-Kortrijk. In alle lite
raire en kunstkringen geniet hij
een groot gezag. Hij dringt zich
nergens op... ge moet altijd zoe
ken of hij er is, hij doet geen
beetje luidruchtig zoals sommige
collega's (ja onder het schrijvers-
bent zijn ook alle schakeringen
van mensen terug te vinden!),
maar iedereen voelt direct zijn
woorden en wenken, die leiding
geven, die opbouwen en verzoenen.
Hij blijft immers altijd dezelf
de: hij bemint de mensen, hij be
mint zijn kunst, hij bemint zijn
volk en de grootheid van dit volk.
Dit mochten wij vaak ondervin
den bij het opvatten en uitwerken
van ons groot tijdschrift West-
Vlaanderen waarin Demedts een
grote rol speelt. Mede door hem
heeft dit blad zijn hoogstaande
peil bereikt. Het volk ten goede.
Op zijn eigen manier, soms gron
dig verschillend in bouw en in
zicht van het werk, v.an sommige
vrienden (die nog in het roman
tisme blijven geloven!) dient hij
dit volk.
Zie vervolg hiernevens fiBST"
Verscheidene gekwetsten.
Woensdagmorgen 4 Febr., rond
6 25 uur, kwam een autobus der
«Cotonnière du Touquet» uit Toer-
koenje, welk een 25-tal grensarbei
ders vervoerde, uit de richting van
Gullegem door Wevelgem gereden.
Aan de bewaakte overweg in de
Moorselestraat, nabij het station
van Wevelgem, waarvan de bar-
reel open was, werd de autobus
plots gegrepen door een goederen
trein rijdende van Kortrijk naar
Komen. De autobus werd op een
zijspoor geslingerd en het voren-
ste gedeelte totaal ingedrukt De
autobusvoerder, dhr André Vande-
ghinste, uit Gullegem, werd erg
gekwetst aan belde benen. Frans
Vantomme, uit Gullegem, liep in
wendige kneuzingen op, terwijl
Bertha Parret, uit Bissegem, kneu
zingen opliep over gans het li
chaam. Een 10-tal andere werklie
den, welke in de autobus zaten,
liepen lichte verwondingen op. Het
Parket van Kortrijk werd verwit
tigd en kwam ter plaats voor on
derzoek. Het treinverkeer van
Kortrijk-Ieper liep grote vertra
ging op en het was slechts rond
het middaguur dat de erg bescha
digde autobus van het zijspoor
weggehaald werd.
Doorbrak blokkade van Maas
Men meldt uit Luik het plotse
linge overlijden aan boord van
zijn sleepboot van Raoul Longe-
ville, de machinist van de sleep
boot Atlas-5, bekend om, onder ge
zagvoerder Hentjens in 1914-1918
onder het vuur van de Duitsers de
blokkade van de Maas te hebben
doorbroken om een groep Belgische
jongelieden, die zich bij het leger
aan de IJzer gingen aanmelden,
naar Nederlands grondgebied over
te zetten.
Dinsdag jl. bemerkten voorbij
gangers aan de Leie, te Menen,
een lijk dat op het water dreef.
Onmiddellijk werd de politie bij
geroepen, welke het lijk naar de
oever kon halen. Het betreft hier
een vrouw, Marguerite Potteau,
64 Jaar oud, wonende te Menen,
welke door een tot nog toe onbe
kende oorzaak in het water te
recht -kwam. Onderzoek wordt
voortgezet
Wij zullen geen andere woorden
van lof over hem spreken. Lof-
woorden kunnen soms veel pijn
doen. Wij zeggen het zo eenvou
dig als ln een vriendengesprek:
André, proficiat. Uw volk is blij
met uw bekroning. Het dankt u.
En het hoopt dat gij op de lau
weren niet zult rusten.
F. R. BOSCHVOGEL.
De 28-jarige landbouwer Claeys
Albert, echtgenoot van Saesen Ma
ria, wonende Handstraat te Krom-
beke, begaf zich Woensdagvoor
middag rond 9.30 uur, in gezel
schap van Luyssen Albert naar
Oostvleteren.
Beiden waren per fiets en reeds
ter hoogte van de wijk Hoge
Brugte Westvleteren, stelde
Claeys vast dat zijn rijwiel moei
lijk te besturen was. Luyssen be
merkte toen dat de vork bij de
fiets van Claeys aan 't begeven
was en waarschuwde hem. Hierop
trok Claeys de remmen dicht doch
op dat ogenblik stortte de fiets in
elkaar, met het gevolg dat Claeys
voorover stortte en loodzwaar op
de grond terecht kwam.
Luyssen snelde ter hulp en zag
met verwondering dat zijn vriend
geen teken van leven meer gaf
en een bloedende wonde boven
het linkeroog had opgelopen. De
gekwetste werd bij landbouwer
Quaeghebeur binnengedragen waar
hij spoedig geneeskundige zorg
ontving. De dokter deed de onge
lukkige naar de kliniek te Pope-
ringe overbrengen.
Pas rond 13 uur kwam het
slachtoffer terug tot het bewust
zijn. Men vreest voor schedelbreuk.
Zoekt tfiett f huren of te kopen,
Zoekt ge 'n meid, "n plaat» of teatf
Wacht niet langer, plaat» nog heden
'n Kleine ZOEKER 4» ons bladt
memmt&wmltBÊÊaiÊmm
it
1' Prijs: EEN PRACHTFIETS:
GRUSON NOELLA
Dranouter.
2" Prijs: Eveneens EEN FIETS:
PERDIEU ANDRE - Nieuwkerke.
3' Prijs: EEN TROTTINETTE:
VERCRUYSSE - Pioegsteert
Volgende prijzen:
SPEELGOED - VAZEN - POSTUREN -
ALLERLEI BISCUITS en SUIKERGOED,
aan
4. MILLEVILLE WALTER - Langemark.
5. KNOCKAERT FELIX - Zonnebeke.
6. AERNOUDT - Wijtschate.
7. BRYXIS ALBERT - Nieuwkerke.
8. DERIJCKE JACOBUS - Merkem.
9. WEUTTEN-BRYON - Nieuwkerke.
10. THOREZ GUY - Nieuwkerke.
11. PHLYPO ELVIRE - Nieuwkerke.
12. BORREY MICHELINE - Proven.
13. VANHOVE MARIA - Poperinge.
14. VERSA VEL CAMILLE - Reningelst,
15. CORSELIS MARIA - Reningelst.
16. MEERSEMAN IDA - Vlamertinge.
17. ONRAEDT ANITA - Poperinge.
18. DECROCK GEORGES - Dranouter.
19. COUTIGNY ROSA - Poperinge.
20. BORREY URBAIN - Proven:
21. DESMADR1JL ANDRE - Elverdlnge.
22. MAHIEU J. - Poperinge.
23. AMEELE R. - Woesten.
24. TRUANT CAMILLE - Reningelst.
25. COENE L. - Abele. (654)
Uit recente statistische gegevens
betreffende lonen in België en ln
de buurlanden blijkt dat, voor de
periode Februari-April 1952, de ge
middelde uurlonen van mannelijke
arbeidskrachten (met uitzondering
van. de mijnwerkers) als volgt wa
ren, piet Inbegrip van de sociale
lasten:
België 30,64
Groot-Brlttannlë 26,15
Duitsland 25,49
Frankrijk 24,81
Nederland 17,38
Waar de Engelse, Duits# en
Franse lonen op hetzelfde peil
staan, blijken daarentegen de Ne
derlandse daar ver onder te staan.
Vergeleken met deze van onze
buurlanden, ls de verhouding van
de loonindex ln de vier beschouw
de landen voor de betrokken pe
riode als volgt:
België loonindex 100
Groot-Brittannië 85
Duitsland 81
Frankrijk 81
Nederland 57
Het verschil tussen de Belgische
en Nederlandse lonen blijkt thans
groter te zijn dan het ooit geweest
is sinds 1949.
Toen O. Norman, woonachtig te
Oeselgem, met zijn personenauto
in de Guido Gezellestraat te Oost-
rozebeke kwam gereden, kwam op
eens het 4-jarig dochtertje van I
Medard Desmedt van achter een
geparkeerde auto de straat over
gelopen. Het kindje werd gegrepen
en tegen de stenen geslingerd.
Hevig bloedend uit verschillende
hoofdwonden, bracht men het kind
onverwijld naar het ziekenhuis te
Izegem ever. Vastgesteld werd dat j
het kind naast tal van ernstige
hoofd- en schpuderwonden, ook
nog een beenb' mk had opgelopen.
l
Zaterdagavond werd een Bel
gische auto, die te Dainville, nabij
Arras, door de spoorwegbarrelen
was gereden, door een sneltrein
verrast en 100 m. ver meegesleurd.
Toen de trein tot stilstand werd
gebracht, bood de personenwagen
een verschrikkelijk zicht. Tussen
de gans verwrongen wagen vond
men de lijken van twee mansper
sonen, wijl langs de sporen het
lijk van een vrouw ontdekt werd.
Al spoedig kon men tot de iden
tificatie overgaan en het bleek dat
men hier met drie personen, af
komstig uit België, te doen had, nl.
Mevr. Dupon-Wyndels Marie, ge
boren te Zedelgem op 19 Februari
1886, weduwe van Dupon Achilles,
wonende Kerkhofstraat 202a te
Woumen; haar zoon Dupon Hilaire,
geboren te Aartrilke, in Juli 1909,
Relg, verblijf houdende in Belgisch
Congo te Kisenye in Ruanda-
Urundi, momenteel met verlof in
Missiezusters uit Transvaal
te Oostende ontscheept.
Luidens een mededeling van de
Missieprocuur der Zusters van Lief
de van Maria, te Heule (bij Kort
rijk), zijn te Oostende ontscheept:
Eerw. Moeder Marie - Bernadette
(Mej. Bertha Stroom), van Stuive-
kenskerke Eerw. Zuster Marie-
Michel (Mej. Elza Vandevoorde,
van Vinkt), en Eerw. Zuster Marie-
Vianney (Mej. Jeanne Montaine,
van Hou tem L
Deze zendelingen werkten 22 jaar
ononderbroken in de missie van
Noord-Transvaal en zullen 'hans
een verlof van zes maanden in
België doorbrengen.
Mevr. DUrON-WKNDELS MAK IE
België en de genaamde Vermeulen
Leon, afkomstig uit Dendermonde,
maar wonende te Saint Ouen-
Marc'hefroy (Eure et Loire). Alle
drie de slachtoffers waren op slag
gedood.
Dhr Dupon Hilaire, na eerst te
Destelbergen gewoond te hebben
en nadien als landbouwer in Zuid-
Frankrijk, was sedert 16 Jaar ln
Ruanda-Urundl gevestigd, waar hij
met zijn echtgenote Ma/ie Van-
achtere en zijn 21-jarige zoon een
prachtige plantage uitbaatte. Se
dert begin Januari was hij naar
België gekomen om een bezoek te
brengen a.an zijn moeder en zijn
zuster te Woumen. Van de laatste
dagen die hij hier nog zou door
brengen, had hij gebruik gemaakt
om ln gezelschap van zijn moeder
een uitstap te doen naar het Zui
den van Frankrijk. Op de terug
weg ontmoette hij een vriend, dhr
Vermeulen uit Dendermonde, die
als landbouwer in het Zuiden van
Frankrijk gevestigd was en die op
reis was naar La Madeleine bij
Rijsel om er zijn dochter te bezoe
ken. Dhr Dupon zou zijn vriend
tot daar in de auto meenemen.
Het noodlot besliste er anders
over. Het stormachtig weder en de
regenvlagen belemmerden groten
deels de zichtbaarheid. Bij Dain
ville, op 5 km. van Arras, langs de
baan Arras - Amiens, vertoont de
baan verraderlijke klimmingen en
dalingen. De genoemde overweg
ligt in een zeer korte afzink waar
door uit te leggen is dat de auto
voerder niet tijdig de gesloten
slagbomen bemerkte. Dhr Dupon
remde uit alle macht, doch kon
niet beletten dat hij door de eer
ste sluitboom reed, de wagen stop
te op de spoorlijn en werd ogen
blikkelijk gevat door de sneltrein
Callais - Doual. Nadat de auto 44
meter ver was meegesleurd, werd
het lijk van de Wed. Dupon uit
de wagen geslingerd, de auto werd
nog 50 meter verder meegesleurd
en de sneltrein kon pas op 300 m.
tot stilstand gebracht worden.
De Franse autoriteiten stelden
een ofidierzoek in.
Het stoffelijk overschot van moe
der en zoon Dupon werd Woensdag
naar Woumen overgebracht waar
heden Zaterdag te 10 uur de plech
tige begrafenis plaats heeft
Bv DUPON HflUUOB
Het ongeval verwekte grote ont
roering te Woumien waar de fami
lie Dupon zeer geacht is.
Het Wekelijks Nieuwsbiedt
de beproefde familie zijn gevoelens
van christelijke deelneming aan.
Twee doden en een gewonde
Te Hulste, op de steenweg Kort-
rijk-Brugge, in de bocht bij de hoe
ve De Clercq, is op Woensdag der
vorige week de aannemer Vande
Walle uit Pittem in botsing geko
men met de uit tegenovergestelde
richting komende auto van han
delsreiziger Adrien De Muynck, uit
Kortrijk.
Hr Vande Walle en de echtgenote
De Muynck-Debels, die haar man
vergezelde, werden zeer erg ge
wond en stierven kort nadien. Hr
De Muynck liep zijnerzijds zware
verwondingen op.
Met Brits vliegtuig Canberra
Een Canberra-toestel van de
Britse Luchtmacht heeft de afstand
Londen-Darwin (Australië), zijnde
13.851 Km., afgelegd ln 22 uur 21
min. 8 sec. In die tijd ls dan nog
begrepen deze vervlogen bij drie
tussenlandingen gehouden te Fayld
(Egypte), Karatsji (Pakistan) en
Singapore (Malakka).
Aldus werd een nieuw vliegrecord
neergehaald. In 1934 had men nog
71 uur nodig voor zelfde tocht.
Beverensteenweg 123-125-189 Tel. 87 - 161
De belangrijkste firma van het land op gebied van
occasi.e-auto's, waar men wagens vindt, naar ieders
gading en ieders beurs.
Voor 't ogenblik in voorraad behoudens verkoop:
MORRIS 47
OLDSMOBILE 50 - 49 - 48 - 47
BUICK 51 - 49 -47
CHEVROLET 51 - 50 - 49 -
48 - 47 - 46
CITROEN 49 - 48 - 47 - 46
DELAHAYE type sport 47
FIAT 50 - 49
FORD 49 - 48 - 47
FORD Prefect 50 - 48
HILLMAN 47
HUMBER 46
LINCOLN 50
OPEL KAPITAN 50
PEUGEOT 47
PLYMOUTH 48
PONTIAC 50 - 49 - 48 - 47
RENAULT 49
STANDARD 48 - 47 - 46
STUDEBAKER 50
VAUXHALL 50 - 49
VOLKSWAGEN 50 - 49
Grote keus van camionnetten
Austin - Bedford - Chevrolet - Ford - Renault, enz.
Specialiteit van allerhande legervrachtwagens - alle ton-
nematen - met of zonder hydraulische kipbak - essence- of
dieselmotor - zoals: Austin, Bedford, Chevrolet, Dodge, Ford,
G.M.C., Mack - Diamond-T, White-Cummins, enz...
Rechtstreeks Ingevoerd uit Engeland: een lot Dieselmoto
ren Gardner, 5 cylinder, zo goed als nieuw, voor vrachtwagens
en autobussen.
Verder grote keus van banden aller maten- - allerlei wissel
stukken - smeeroliën en vetten, enz... (264)