mmAPPER]
VASTENBRIEF VAN MGR DE SMEDT
Zware Aardschokken
fleisbiireau THEO HUISRECHTS
Niet nodig het echte
aan te houden...
ATELIERS DECOLLETA s.p.«.i
De socialistische
sabotage gaat voort
«sous.» ssu sar 2TS42fss%?assrs: flen
lOXOAfiSEIIMOENTJi;
JL ajrt'diUfa>euuta4„
I het WEKELIJKS NIEUWS Zaterdae 8 Maart 1984. Blz. 1
g&naakf-oih h/asqejaren Je dirreti;
TEL. 43.44.78-43.64.57
U KRIJGT 359 A 599 FR.
KOLONIALE
LOTERIJ
wwwiwwwwvwwwm
Stort 114 fr-
Om de goede werking van
uw nieren le verzekeren moet
U veel water drinken. Maar
wat voor water Mijd de
watersoorten met zouten over
laden die onderweg neersla
gen in het organisme achter
laten en de waterorganen
verstoppen. Een zuiver water,
zonder spoor van kalk, brengt
in uw organisme geen vreem
de lichamen aan, maar ver
drijft veeleer zij die er al
zouden zijn SPA REINE.
Brief uit Brussel
S,EtSa*Sif'aeT„,S„op£bai51 "r"i
HUYBRECIITS-REIZEN
Budastraat, Vb - KORTBIJ K
BERICHTEN: T©L 210.93
Kerkelijk Nieuws
;~Ak- eenffker naar JrveM^voSdzfci?1^^ HoTterb™0tenChberighe4s0ënigfate"
IVEEK VAN 6 TOX 12 MAART
De dagen lengen met 25 minuten.
WEERSPREUK
Als vorst de 40 martelaren brachten
Dan houden zij dien 14 nachten.
ZATERDAG 6 MAART
HH. Coleta van Gent, Perpetua,
Fclicitas, Rosa van Viterbo.
Zon op te 7.18 u., onder te 18.27 u.
1475: Geboorte van de Italiaanse
kunstenaar Michel Angelo.
1581: Geboorte van de Nederlandse
letterkundige P. C. Hooft.
1619: Geboorte v. de Franse schrij
ver Cyrano de Bergerac.
1870: Geboorte van de Oostenrijk
se operettencomponist Oscar
Strauss.
1932: Overlijden v. de Amerikaan
se componist J. V. Sousa.
ZONDAG 7 MAART
H. Thomas van Aquino: ZZ. Her
man van Lotchem, Jan Cuyper
uit Lo.
Zon op te 7.15 u., onder te 18.29 u.
1274: Overlijden van de H. Thomas
van Aquino.
1491: Geboorte van de Italiaanse
schilder Corregio.
1767: Geboorte van de Nederlandse
dichter J. Fr. Helmers.
1822: Overlijden van Lieven Bau-
wens, de grondlegger van de
katoenspinnerij in Vlaande
ren.
1875: Geboorte van de Franse mu
sicus Maurice Ravel.
1893: Overlijden van de Franse
schrijver Louis Veuillot.
MAANDAG 8 MAART
HH. Joannes de Deo, Philemon,
Beata, Humfried.
Zon op te 7.13 u., onder te 18.31 u.
Laatste kwart, der maan te 19.26 u.
1828: Geboorte v. de Franse schrij
ver Jules Verne.
1858: Geboorte van de Italiaanse
musicus Rogiero Leoncavallo.
1869: Overlijden van de Franse
musicus Hector Berlioz.
1901: Overlijden van de Vlaamse
musicus Peter Benoit.
1917: Overlijden van de uitvinder
van de zeppelin, graaf Zep
pelin.
DINSDAG 9 MAART
H.H. Francisca, Romana, Cathari-
na van Zologna, Edmond van
Doornik.
Zon op te 7.11 u., onder te 18.32 u.
1749: Geboorte van de Franse
staatsman Mirabeau.
1871: Geboorte van de Vlaamse fi
loloog Jos. Geurts.
1918: Overlijden van de Duitse let
terkundige Frank Wedekint.
WOENSPAG 10 MAART
HJï. 4C Martelaren van Sebaste,
Simplicius, Hemeliin, Blanca,
Maearius.
Zon op te 7.09 u., onder te 18.34 u.
1585: Overlijden van de Vlaa"mse
botanicus Rembert Dodoens.
1772: Geboorte van de Duitse ge
leerde en verspreider van de
romantiek Friedrich Schiegel.
1802: Overlijden van de Zwitsers-
Franse eomponist Arthur Ho-
negger.
1866: Geboorte van de Nederlandse
letterkundige Jan. J. Prinsen.
1878: Geboorte van de Vlaamse let
terkundige Karei van de
Woestijne.
DONDERDAG 11 MAART
H.H. Vindiciaan, Constantijn, Al
berta. Eulogius, Firmin.
Zon qp te 7.06 u., onder te 18.36 u.
1544: Geboorte van de Italiaanse
dichter Torquato Tasso.
1786: Overlijden van de Zeeuwse
dichter Jacobus Bellamy.
1793: Geboorte van de Vlaamse
letterkundige Jan Fr. Wil-
lems.
1816: Geboorte van de Duitse op
ticus Carl Zeiss.
1916: Overlijden van de Friese taal
kundige Johan Winkler.
VRIJDAG 12 MAART
H.H, Gregorius I, Fina, Theophaan.
Zon qp te 7.04 u„ onder te 18.38 u.
1637: Overlijden van de Nederland
se godgeleerde Cornelius a
Lapide.
1685: Geboorte van de Ierse wijs-
geer Georges Berkeley.
1941: Overlijden van de Vlaamse
toneelschrijver J. Ballings.
WEERSPREUK
De boosheid is een dubbel kwaad,
Die onder schijn van vriendschap
[gaat.
STEENWE6 OP ALSEMBERG. 840 UKKEL- BRUSSEL
korting naar gelang het type van onze mixer DECO-
MIX, indien deze advertentie aan uw electricien-
verdeler van huishoudapparaten overhandigt of naar
ons adres stuurt. Knip ze nog heden uit, want hare
waarde vervalt op 15 Maart 1954.
Prijs: 3.750 fr. Verbruikskracht: 450 watt.
VERGEET HET NIET - VOOR 15 MAART A.S.!
(Vervolg van 1* blad)
(7306).
Om de geluidsmuur te door
breken, moet de testpiloot
zijn leven wagen.
OM DE FORTUINMUUR TE
DOORBREKEN, VOLSTAAT
HET ZIJN KANS TE WAGEN
BIJ DE
Op 13 Maart e.k., te Cent,
zullen 45.413 loten verdeeld
worden,
waaronder:
16 loten van 100.000 fr.
2 loten van 500.000 fr.
een groot lot van een millioen
EN TWEE GROTE LOTEN VAN
TWEE EN EEN HALF MILLIOEN.
(7268)
De volksheilige van de week:
Dinsdag 10 Maart:
DE HH. 40 MARTELAREN
Tussen de Romeinse soldaten die
in 320 in Sebaste lagen, bevonden
er zich veertig, allen uit dezelfde
streek afkomstig en die zich onder
scheidden door hun grote moed en
broederlijke liefde. Agrieola, die als
dan gouverneur was, daagde die vro
me krijgers voor zijn rechterstoel.
Daar zij weigerden voor de afgoden
te offeren, werden zij opgesloten.
Na allerlei beloften en bedreigingen,
bleven zij standvastig en werden
daarom hevig gepijnigd. Dieht bij
Sebaste was een grote waterplas,
waarin het water ongeveer mans
hoogte stond. Daar het hevig koud
was, dacht de rechter dat weldra
het Ijs dit water zou bedekken. Hij
liet dan de veertig christen belij
ders, van htm klederen beroofd, in
de vijver brengen; wachters werden
rond het water geplaatst, alsook een
groot vuur op de oever met een
warm bad, om de martelaars tot
zwakheid te verleiden. Een van hen
werd afvallig en ging zich warmen
ln het lauwe water; doch een der
wachters sprong bij de 39 overge
blevenen, en verbleef daar gans de
nacht. De volgende morgen werden
allen uit het Ijs gehaald, hun been
deren met knuppels geslagen tot zij
allen dood waren. Hun lijken wer
den op een kar weggevoerd om op
een brandstapel verbrand te worden.
Een van hen die nog ademde lieten
zij achter denkende hem nog te kun
nen vermurwen tot afvalligheid. Toen
nam zijn moeder, die er bij getuige
was. haar zoon in haar armen en
liep achter de kar. Haar kind, Meli-
ton, stierf in haar armen; toen leg
de zij hem bij zijn makkers en me
demartelaren.
Hun relikwieën werden later naar
Constantinopel overgebracht en wer
den door het volk zeer vereerd.
op postcherkrekening 47.63.60
van Het W ekelijks Nieuws
Poperinge, en U ontvangt ons
blad tot einde 1951,
(Vervolg van 1» blad)
Bogomolov is een oude vos die
al veel is opgetreden in zeer deli
cate omstandigheden. Maar als
Moskou hem alleen naar Italië ge
stuurd heeft om de communistische
opstootjes te helpen leiden, dan
zal hij in Mario Scelba een groe
tend tegenstander vinden.
Intussen heeft de nieuwe Eerste-
Minister reeds het vertrouwen van
de Senaat gekregen en lijdt het
geen twijfel dat hij het eveneens
n de Kamer zal halen.
En hetgeen het meest typische
is in de regeringsverklaring Scelba,
is dat het Italië opnieuw positief
in het West-Europees kader plaatst.
Pella had dit met zijn zaken-
cabinet niet gedaan en 'niet kun
nen doen. Dit cabinet had zich uit
sluitend geworpen (in internatio
naal opzicht) op de kwestie van
Triëst en door hst opschroeven
ervan bijna een Italiaans-Yougo-
Siavisch conflict uitgelokt.
Scelba laat natuurlijk Italië
niet vallen. (Hoe zou hij het kun
nen?) Maar hij zegt de regeling
der algemene Europese problemen
zijn van heel wat meer belang en
het vraagstuk van Triëste is er
slechts een onderdeeltje van. Dit
betekent dat Bogomolov wil hij
succes hebben minstens met een
oplossing voor Triëst zou moeten
kunnen opkomen wil hij nog kans
maken om Italië van de West-
Europese integratie af te houden.
Ernstige, en gunstige, koerswen-
ding dus in Italië.
Maar eveneens in Groot-Britta-
nië, dat tot nu toe totaal buiten
de E.V.G. stond. Inderdaad,
naar aanleiding van de conferentie
van Berlijn werd een groot debat
gevoerd over de buitenlandse poli
tiek en wel heel geniaal over de
Duitse wederbewapening en over
de gebeurlijke deelneming van En
geland aan de verdediging van het
Westen.
Dit debat heeft trouwens nu nog
dagelijks zijn uitlopers in de pers.
Des te meer daar het probleem der
wederbewapening van Duitsland
een zeer hevige discussie in de
schoot van de Labourpartij heeft
teweeg gebracht.
Wij staan hier voor een van de
onverwachte gevolgen van de con
ferentie van Berlijn. Men heeft
er duidelijk uitgemaakt dat Mos
kou geen duimbreed grond wil los
sen en dat er bijgevolg geen enkele
aanleiding bestaat om te aarzelen
of te treuzelen met de uitbouw van
het Europees leger.
Tot daar toe, niets nieuws. Maar
in Engeland schijnt men er zich
voor het eerst rekenschap van te
geven dat het zelf iets moet doen
wil het dit Europees leger zien tot
stand komen. Inderdaad de grote
vrees in Frankrijk is overspoeld
te worden door veel talrijker Duit
se divisies (1), en de grote opwer
ping is waarom zou Engeland
met zijn Commonwealth er buiten
blijven terwijl wij met onze Union
Frangaise er zouden ingaan.
Men schijnt in Engeland nu een
logische gedachtengang gevonden
te hebben Men wil het Europees
leger, maar zonder Frankrijk gaat
dat niet; dus Frankrijk moet er
bij... Maar Frankrijk wil niet als
Engeland niet op systematische
en organische wijze aan de E.V.G.
meewerkt, dus zal Engeland dit
moeten doen...
Zo ver zijn we nog niet, maar
het debat is thans in Engeland ten
volle gelanceerd en het lijkt er
naar dat het geval een gunstig
verloop zal krijgen.
Des te beter.
Hetzelfde stelt men trouwens vast
in Duitsland, waar men luidop zijn
afkeer voor de Russische veto's
heeft geuit en waar met 2/3 van de
Kamer een dienstplichtmogelijk-
heid geschapen werd.
Zelfs in Frankrijk schijnt de mis
lukte Berlijnse conferentie een
lichte gunstige wending aan het
geval te geven.
Is er dus een verontrustende
aardschok gebeurd in het Nabije
Oosten, dan zijn de schokken in
het Westen eerder gelukkig.
Als Frankrijk zich maar niet
blind kijkt op de victorie bij Lu
ang Prabang of on de hoop op een
wapenbestand tengevolge van de
conferentie van Genève die eerlang
moet bijeenkomen om over de pro
blemen van het Verre Oosten te
debateren.
2-3-'54. V. Westerlinck.
(1) Officieel is er spraak van 12 di
visies, officieus van 2 Y 12, en som
mige Duitsers rekenen al op 60 l
Hij het huwelijk tot de adel van
een sacrament. Van onze moeders
verlangt Hij dat ze zouden gelijken
op zijn eigen beminde Moeder Ma
ria, onze vaders wenst Hij om
kranst te zien met de deugden van
Jozef, onze kinderen is Hij voor
gegaan met zijn goddelijk voor
beeld. De ondergang van het chris
telijk gezinsleven zou een ramp be
tekenen voor de mensheid.
Geliefde broeders, ziet gij dan
niet dat de strijd tegen de gods
dienst in ons land wordt gevoerd
op het domein van het gezin?
Langs het Huwelijk en alles wat
ermee verband houdt, tracht men
de deugd te doden, de gelovigen uit
deze christelijke gemeenschap weg
te trekken en ze in het duister
van de grofste zinnelijkheid te
storten.
De christelijke solidariteit kan
niet gedogen dat gij uw broeders
doet lijden omdat zij hun plicht
ter harte nemen en edelmoedig aan
Gods Wil beantwoorden. Zou het
geen ware wreedheid zijn dat hun
geloofsgenoten met Gods vijanden
meewerken om de last van het ge
zin te vergroten? Het mag echter
niet volstaan dat gij u onthoudt
van tegenwerking. De Heer geeft u
de stellige opdracht de gezinnen te
helpen en te steunen. Onze chris
telijke liefdegemeenschap moet po
sitief bezorgd zijn om rond onze
bedreigde gezinnen een verdedi
gingsgordel op te bouwen: een
openbare atmosfeer van achting,
waardering en dankbaarheid.
3. - De verantwoordelijkheid van
de leken.
Er is een tijd om te zwijgen,
maar er is ook een tijd om te spre
ken. Gij moogt niet langer lijdelijk
blijven toekijken waar lieden met
een heidense levensopvatting de fa
milie bestrijden. Op uw schouders
drukt de plicht van de verdedi
ging. Niemand kan hem in uw
plaats vervullen. Jezus-Christus re
kent op u.
Zult gij blijven zwijgen of mee-
lachen wanneer men onze vaders
en moeders bespot? Zult gij blijven
gedogen dat de vrouwen voortdu
rend vernederd worden? Zult ge
nooit de moed hebben u te doen
eerbiedigen wanneer een paar
grootsprekers een taal voeren die
geen beschaafde lieden past? Zult
gij onze jeugd laten bederven in
uw inrichtingen, onder uw ogen? In
onze gemeenschap heeft ieder zijn
verantwoordelijkheid te dragen.
Onze gemeenscnap moet ook be
zorgd zijn voor het lot van de ge
zinnen die in stoffelijke nood ver
keren. Onze sociale wetten zijn
voor ons volk een zegen en uit broe
derlijke solidariteit moet ieder zich
er over ver-heugen. Zij voorzien,
God zij dank, reeds in de alge
meenheid van de gevallen. Maar
wie een weinig op de hoogte is van
de werkelijke toestanden, weet dat
er uitzonderingsgevallen voorko
men. Ze zijn heiaas soms vrij tal
rijk, voornamelijk in de midden
stand. Wat gebeurt er in het gezin,
wanneer een klein bedrijf de enige
bron van inkomsten is? Wanneer
de vader een beroep uitoefent dat
door de mechanisatie overbodig
wordt? Overweegt wat er omgaat
m een familie, waarin herhaalde
lijke of slepende ziekten voorko
men of waar de vader lang werk
loos blijft. Denken wij er soms aan
welke armoede kan heersen in de
gezinnen waarvan de vader nog in
het gevang vertoeft of ten gevolge
van de repressie zijn broodwinning
verloren heeft? Wat moet men aan
vangen wanneer men geen huis
kan vinden, omdat de eigenaar lie
ver verhuurt aan een echtpaar
zonder kinderen? Onze gemeen
schap kan op delicate en doeltref
fende wijze zoveel hulp bieden met
een aankoop te doen, een reparatie
te laten uitvoeren, een prijsver
mindering te verlenen, vroeg te be
talen, krediet te geven, met een
voorspraak of een werkverschaffing.
Aan dergelijke zaken kan de Heer
ondervinden dat gij Hem waarlijk
wilt helpen om wat licht te bren
gen in de duisternis. Christelijke
liefde is niet alleen geduldig en
edelmoedig, maar ook vindingrijk.
Onze gemeenschap moet ook de
deugd van onze kinderen bescher
men. Ze zijn de appel van ons oog.
Ze zijn de lievelingen van de Mees
ter. Gelovigen, waarom overlegt gij
niet samen hoe gij de atmosfeer
in uw omgeving kunt zuiveren?
Waarom doet ge aankopen in win
kels waarin men de deugd van uw
kinderen in gevaar brengt? Waar
om neemt gij een blad dat onpas
sende illustratie bevat? Waarom
aanvaardt gij producten waarvan
de verpakking onzedig is of ge
waagd, of al te verleidelijke pre-
miepiaatjes bevat? Waarom geeft
gij uw geld aan kinema's die slech
te films laten lopen? Is het gezeg
de «de klant is meester» alleen
waar voor de kinderen van de
duisternis? Christelijke liefde is
verstandig, omzichtig en sterk.
«Mijn broeders, aldus toch de
Heilige Jacobus, waartoe dient het
dat iemand beweert het geloof te
bezitten indien hij de werken niet
doet? Zoals het lichaam zonder de
ziel geen leven heeft, zo is het ge
loof zonder de werken dood
MET CHRISTUS BOETEN
VOOR HET GEZIN
Over de wereld giert thans een
stormwind van opstandigheid tegen
God. Velen weigeren de leiding en
de steun van Jezus-Christus. Ze
willen er niet aan denken dat ze
op aarde geen bestendige woon
plaats hebben maar op weg zijn
naar de hemelse. Hier op aarde
verlangen ze hun paradijs. Dit is
helaas waar, ook voor veel christe
nen. Ze geven toe aan hun driften
en bedrijven zonde op zonde. Zelfs
van onze beste jeugd wordt een
deel meegetrokken in ongelooflijke
onbetamelijkheden. Vooral op hen
zoals op de rijke jongeling, had de
goede Meester grote verwachtingen
gebouwd; thans moet Hij ze treurig
nakijken, want hun hart is ver van
Hem. Hoe is het mogelijk dat zij
die eenmaal het licht hebben
ontvangen, de hemelse gaven heb
ben gesmaakt, deelachtig zijn ge
worden aan de Heilige Geest, voor
hun deel nu opnieuw de Zoon van
God aan het kruis slaan en Hem
met smaad overladen»? Ze vlech
ten Hem met hun zonden een
kroon van doornen. Met hun schan-
dig gedrag slaan ze nagelen door
zijn nanden en voeten.
Op Goede Vrijdag, terwijl het
kruis vereerd wordt, zingt de Kerk
deze aangrijpende weeklacht van
de Zaligmaker: «Mijn volk, wat
heb ik tegen u misdreven? Waarin
heb ik u bedroefd? Antwoord mij.
Wat moest ik nog meer doen voor
u! Ik had u geplant en met liefde
verzorgd als een diebare wijngaard
en gij hebt voor mij niets dan bit
terheid. Voor mijn dorst geeft gij
mij azijn en met een lans door
boort gij het hart van uw Verlos
ser».
Broeders, de beledigingen die
God worden aangedaan, mogen ons
niet onverschillig laten. Om de
liefde van Christus smeken wij u
boetvaardigheid te doen. Zoals wij
in gemeenschap willen werken om
het christelijk gezinsleven te ver
dedigen, zo moeten wij samen de
armen ten hemel heffen en sme
ken: «Spaar ons Heer, en bekeer
de zielen. Vergeef het hun, Vader,
want ze weten niet wat ze doen
1. - Offeren met Christus.
Op Calvarië heeft onze Leider en
Hogepriester aan de H. Drievuldig
heid een offer van eerherstel aan
geboden. Hij deed het in de naam
van de ganse mensheid. Het kruis
was zijn altaar, Hij zelf het
slachtoffer. Al wat Hij tijdens zijn
leven doorstaan en verdragen had,
maar vooral zijn smartelijke en
liefdevolle gehoorzaamheid tot de
dood, werd door Hem opgedragen
in onze plaats, uit onze naam.
Daardoor bekwam Hij het recht
om aan de mensen die in Hem
zouden gedoopt worden, vergiffenis
en een nieuw leven te schenken.
Ofschoon dit bloedig sacrificie
voldoende was voor de mensen van
alle tijden, wil de Hemelse Vader
dat gans de karavaan van de op
eenvolgende zwakke en zondigende
mensengeslachten zich rond dit of
fer zou scharen. In alles blijft
Jezus-Christus onder de mensen
ook in het offer.
Opdat wij in gemeenschap zijn
offer zouden kunnen herdenken,
heeft Hij de H. Mis ingesteld:
«Doet dit tot mijn gedachtenis».
Zij is de liturgische voorstelling en
uitbeelding van het Calvarieoffer:
onze priesters herdoen hetgeen Je
zus op zijn kruisaltaar volbracht
Wat meer is, onze H. Mis is, op on
bloedige wijze maar in alle werke
lijkheid, het Kruisoffer zelf, want
Jezus zelf draagt het op door onze
priesters en de offergave is zijn
eigen lichaam en bloed.
Bij alle volkeren op aarde, door
duizenden en duizenden priesters
wordt dit sacrificie van Jezus-
Christus dagelijks hernieuwd. Van
de opgang tot de ondergang vari
de zon wordt in alle werelddelen
voortdurend voor de zonden geof
ferd. Men mag zeggen dat er te
midden van de mensheid steeds
priesters met de armen ten hemel
staan. Onophoudend buigen zij
zich over het geconsacreerd brood
en de geconsacreerde wijn neer,
onophoudend spreekt Jezus door
hun mond voor de mensheid ten
beste.
Onze priesters vertegenwoordigen
onze kerkelijke gemeenschap. Het
brood en de wijn zijn de tekens,
de symbolen van ons medeofferen.
Het is dan ook passend en heilzaam
dat onze gezinnen zich bij dit offer
aansluiten. Iedere familie moet
staan in de dienst van het Hoog
heilig Offer; ieder zal zijn boet
vaardigheid komen neerleggen in
de handen van onze Hogepriester;
nu er zoveel ontheiligd wordt, moe
ten de goedmenenden met des te
meer ijver deelnemen aan het sa
crificie van Jezus. Ze moeten bene
vens de boete voor eigen zwakheid,
ook eerherstel geven voor de zon
den van de anderen.
Wij vragen U daarom, beminde
Broeders, in deze heilige Vastentijd
niet alleen met veel ijver 's Zon
dags de H. Mis bij te wonen maar
ook, waar het mogelijk is, op ieder
weekdag een vertegenwoordiger van
uw familie naar de kerk te laten
komen. Stuurt uw aandeel naar
het offer van eerherstel dat ons
Bisdom wil opdragen voor de zon
den van onze huisgezinnen.
2. - Lijden met Christus.
Lichaam. Wie het aanvaardt, ont
vangt niet alleen een gave die ver
sterft, maar verbindt er zich ook
toe de offergesteltenissen van Je
zus in zich over te nemen. Wij
moeten ons lijden vermengen met
de kelk van Jezus' smarten.
In onze kerkelijke gemeenschap
zijn er kloosters van mannen of
vrouwen die het op zich genomen
hebben boetvaardigheid te doen
voor ons allen. Ze offeren ongezien
hun leven met de Gekruisigde. Ze
zijn met Hem aan het kruis ge
hecht. In deze tijd van comfort en
zelfvoldoening vermoedt de wereld
niet welke armoede heerst achter
deze kloostertralies die nooit open
gaan, hoe men daar 's nachts uren
doorbrengt vóór het Allerheiligste,
hoe dikwijls het daar vasten of
onthoudingsdag is. Wonen daar
wellicht de tien rechtvaardigen
die ons hedendaags Sodoma van de
ondergang moeten redden?
Ook wij, Broeders, moeten boet
vaardigheid doen voor de zonden
van de gezinnen. Daarom vragen
wij u de kerkelijke schikkingen
voor de vasten dit jaar nauwgezet
na te leven. Onthoudt u van vlees
op de Woensdagen en de Vrijdagen
en vast ten minste op de twee ver
plichte dagen, Aswoensdag en Goe
de Vrijdag. Voegt daarbij uw vrij
willige lichamelijke versterving.
Hetgeen gij uw lichaam ontzegt,
weze voor God het tegenwicht
van hetgeen in de zonde aan het
lichaam te veel wordt toegegeven.
3. - Plechtig eerherstel.
In deze tijd van zedenbederf
moet de christenheid voortdurend
opblikken naar Golgotha. Daar
heeft Jezus ons gered door zijn
kruis en aan de voet van het kruis
heeft Maria zijn lijden helpen dra
gen.
Maria, de Moeder van de Verlos
ser, heeft steeds zijn liefde tot ons
gedeeld. Ons volk zal Maria voor
haar aanwezigheid op Calvarieberg
steeds dankbaar blijven. We noe
men haar de Moeder van Smarten.
Haar beeld wordt met treffende
liefde vereerd in een groot aantal
bidplaatsen van het Bisdom en in
het Waals gedeelte van Westvlaan-
deren is de devotie tot haar Zeven
Weeën bijzonder groot.
In dit Maria-jaar vragen wij u
deze verkleefdheid aan onze hemel
se Moeder met kinderlijke liefde te
tonen op Vrijdag 9 April, het feest
van O. L. Vrouw van Zeven Smar
ten. Wij verzoeken u allen des
avonds te 8 uur bijeen te komen
aan de Maria-kapel van uw straat
of wijk, en daar voor de bekering
van de zondaars de rozenkrans te
bidden.
Maar het hoogtepunt van uw
DE BLOEDIGE SAMBER
Minister De Taeye heeft de
hem geboden gelegenheid niet la
ten voorbijgaan om nog eens voor
het parlementair voetlicht te ko
men. Aanleiding hiertoe was een
socialistische interpellatie over de
verontreiniging van het water
door de fabrieken.
Het parlement moet blijkbaar
zelf versteld gestaan hebben van
dit waterachtig debat en van het
feit dat men hierover zo lang
kan bomen. Een bespreking over
de hop kan heel wat interessan
ter zijn omdat deze tenminste een
inleiding vermt tot het bier.
Maar doodgewoon vuil water, bah!
De minister was trouwens zeer
op zijn gemak. Hij mag immers
met gerust geweten terugblikken
op de politiek die hij ter zake
heeft gevoerd en die het Vlaamse
landsgedeelte zeer ten goede is
gekomen.
Zowel op het gebied van de wa
tervoorziening als van de zuive
ring der afvalwaters werd heel
wat tot stand gebracht. De wa
tervoorziening werd verruimd door
belangrijke kredietverleningen aan
de gemeenten die aldus in staat
gesteld werden de waterleiding
tot stand te brengen. Op dezelfde
wijze werd te werk gegaan voor
de rioleringswerken maar men
begrijpt dadelijk dat hiermede
heel wat grotere onkosten ge
paard gaan omdat men het vuile
goedje niet gewoonweg ergens in
de ene of de andere rivier of
stroom kan lozen. En de nodige
zuiveringsstations kosten stukken
van mensen.
Daar zal natuurlijk nog wel wat
tijd over heengaan eer alles van
een leien dak^» loopt en de so
cialisten maken zich nodeloos
druk en dit wanneer zij hun be
klag doen over de verontreinigde
Samber die er soms zo rood uit
ziet als bloed. Er zijn in het
Vlaamse land ook wel vuile wa-
fprtipd
BENELUX-MISERE
Een belangwekkende interpella
tie was deze van kamerlid Piers
over de rampzalige gevolgen voor
de Belgische Zeevisserij van som
mige Benelux-akkoorden.
Volgens bepaalde akkoorden
wordt de invoer van Nederlandse
vis van minder dan 40 cm. sedert
Het betaamt ook dat wij onze
verstervingen voegen bij deze van
Jezus-Christus. De deelnemer aan
het offer ontvangt van Hem het of
ferbrood, zijn eigen aanbiddelijk
boete voor de zonden zal worden j 1 Maart aan geen enkele beper-
de plechtige Kruisweg in de straten j king meer onderworpen. Deze be-
paroohl®; biJ vallen van j slissing dreigt een katastrofe te
ae avond, op Goede Vrijdag. Wij worden om twee redenen: de Ne-
hopen, beminde gelovigen, Jat gü derlandse vissers liggen veel dich-
biddend en zingend, met het kruis,
over de wegen gaat, zult gij den
ken aan uw Heer en Meester Jezus-
Christus die eertijds op de dag van
zijn bitter lijden, bespot en ge
hoond, strompelde door de straten
van zijn ondankbare stad. Nu gaat
hij over de banen van onze moder
ne steden en dorpen en nog moet
van Hem getuigd worden: «Hii
kwam bij de zijnen en de zijnen
hebben Hem niet ontvangen
BESLUIT
Terwijl gij u in deze vasten
voorbereidt op die boetetocht, kome
klaarder en dieper tot uw bewust
zijn hoe wij allen, lotsverbonden,
in dit leven voorbijgaan als een
grote familiegemeenschap die op
weg is naar het hemels vaderhuis.
Lastig is de tocht en zwak zijn on
ze krachten. Er is een Man die met
ons onzichtbaar meegaat: de Zoon
des Vaders. Hij wijst ons de weg,
Hij herstelt onze krachten, Hij boet
voor onze fouten, Hij houdt ons
bijeen. Al wie tot de zijnen hoort,
is in zijn ziel getekend met het
merkteken van het kruis. Laat hij
ook in zijn lichaam het kruis van
de broederlijke dienstbaarheid en
van de versterving dragen: voor
hem en voor gans de gemeenschap.
Kruisdragers zijn wij achter de
Gekruisigde. Maar in het kruis ligt
het heil, in het kruis ligt het le
ven, in het kruis ligt onze verrij
zenis.
Gegeven te Brugge, in ons bis
schoppelijk paleis op 16 Februari
1954.
t /EMILIUS-JOSEPHUS,
BISSCHOP VAN BRUGGE.
MET VERTREK UIT KORTRIJK
WEKELIJKS verschillende vertrekken per sneltrein, alsook
met de prachtige la rang touringscars voor groot toerisme naar:
LOURDES en de PYRENEEËN - ROME en gans ITALIË -
NICE en AZURENKUST - LISIEUX, MONT ST. MICHEL en
PARIJS - VENETIË en DOLOMIETEN - WENEN en SALR-
KAMMERGUT, TYROL - FATIMA doorheen gans BELGIË.
FRANKRIJK, SPANJE en PORTUGAL - ZWARTE WOUD -
RIJN, enz... enz...
Vraagt nog heden ons gratis reisbrochure:
Al onze PAASREIZEN gaan verzekerd door.
- Nog slechts enkele plaatsen beschikbaar voor FATIMA 8 Mei.
- Ook voor HUWELIJKSREIZEN en PRIVAATREIZEN -
REIST met HUYBRECHTS.
(7275)
TOP VAN ACONCAGUA
(7.130 M.) BEREIKT
Voor de eerste maal is men er ln
geslaagq de top van de Aconcagua
(7.130 m.) langs die Zuiderflank te
bereiken. Het was een Franse expe
ditie die in deze krachttoer slaagde.
De zes leden van de expeditie wer
den door e-en hulpbrigade in half
bevroren toestand gevonden en naar
de laagvlakte teruggebracht.
LEGERVLIEGTUIG
NEERGESTORT IN DE V.S.
Boven de stad Hutingdon vloog
een zwaar transportvliegtuig van
de Amerikaanse Luchtmacht in
brand. Het toestel viel, juist buiten
de stad, te pletter. De 4 inzittenden
kwamen om het leven, terwijl twee
inwoners van de stad, door bran
dende benzine die uit het toestel
spatte, gewond werden.
SUCCESVOLLE
DAVIDSFONDSTOURNEES
Door het Davidsfonds werden 4
tournees gepland voor het seizoen
1953-54. Ze zijn alle tot een groot
succes uitgegroeid. Het aanbal avon
den dat aldus werd gegeven bedroeg
113 en dat in 85 verschillende afde
lingen. Dit betekent omzeggens een
verdubbeling vergeleken bij het vo
rige seizoen.
Bij de Zusters van Maria
te Pittem
In het Missiehuis van de Zusters
van Maria te Pittem ontvingen 9
postulanten het kloosterkleed en
spraken 6 novicen hun kloosterge
loften uit in tegenwoordigheid van
hun familieleden, onder meer: Zr
Marie-Patrick (mej. Bertha Debeuf
uit Geluwe) en Zr Marie-Christine
(mej. Marie Coeman uit Bavikho-
ve),^
Talrijke priesters en klooster
zusters van koude omgekomen
in Tsjechische concentratie
kampen
Radio-Vaticaanstad deelt mede
dat 29 katholieke priesters en ver-
scheidene kloosterzusters tijdens de
jongste koudegolf in Tsjecho-Slo-
waaksche concentratiekampen van
gebrek zijn omgekomen.
Zeven andere priesters zijn in de
Slowaakse bergen, waar zij als
houthakkers tewerkgesteld waren,
omgekomen.
België telt 8.184 missionaris
sen en 60 missiebisschoppen
Van de hand van E. Pater Joris
Ceuppens, Scheutist, verscheen
thans het Jaarboek voor de Ka
tholieke Missiën 1954».
Volgens dit Jaarboek telt de Ka
tholieke Kerk, op een totale we
reldbevolking van 2.246.000.000 be
woners, na 19 eeuwen missionering
amper 446.000.000 katholieken, t.t.z!
1/5 van de wereldbevolking. Op
1 Januari 1954 telde ons land 8 184
missionarissen. Ons land telt 60
missiebisschoppen.
E. P. Gerard Reynaert
uit Passendale
vertrekt naar de Missie
Op Dinsdag 9 Maart a.s. vertrekt
E. P. Gerard Reynaert uit Passen
dale naar zijn missiepost in Ugan
da in Oost-Afrika.
Andermaal 24 missionarissen
uit China verdreven,
waaronder een bisschop
In katholieke kringen in Hong-
Kong werd gisteren bekend ge
maakt, dat in Februari 24 missio
narissen de grens van Communis
tisch China zijn overgestoken. Bij
deze 24 missionarissen bevindt zich
een bisschop.
De overigen zijn 16 priesters, 4
religieuze zusters en 3 broeders
Er bevinden zich thans volgens
de woordvoerders in Hong Kong nog
slechts 217 katholieke missionaris
sen achter het bamboe-gordijn, nl
139 priesters en broeders, 65 zusters
7 bisschoppen en 6 apostolischr-
prefecten.
ken tegen heel wat lager lonen.
Zij kunnen bijgevolg de producten
van hun invoer vrij in ons land
Invoeren tegen prijzen die het
Belgische visserijbedrijf volkomen
lam kunnen leggen.
De minister van landbouw heeft
erkend dat de nieuwe toestand
ernstig is en beloofd maatrege
len te overwegen om een gunstige
oplossing te vinden.
HET GEWURGDE WICHT
De socialisten zinnen op weer
wraak ln de Kamer en zij heb
ben nu een kolfje naar hun hand
gevonden. Het parlement be
spreekt thans een overeenkomst
tussen Belgisch-Congo en de Hei
lige Stoel. Dit ontwerp werd door
de Kamercommissie van Buiten
landse Zaken besproken en de
Hr De Vleeschauwer had hierover
het verslag opgemaakt. Op het
ogenblik dat dit verslag in de Ka
mer moest besproken worden von
den de socialisten er ineens gra
ten in en verzochten het ontwerp
aan een nieuw onderzoek te on
derwerpen, ditmaal ln de Kamer
commissie van Koloniën.
De kamervoorzitter wees er op
dat dit tegen de reglementen in
druist maar stemde er ten slotte
mee in op voorwaarde dat de
commissie zich dadelijk aan het
werk zette en niet te lang talmde.
En de Kamercommissie van Ko
loniën gaf aan deze wenk gehpor
en besteedde aan deze bespreking
slechts drie vergaderingen.
De liberale voorzitter van deze
commissie stelde echter geen ver
slaggever aan omdat de verwij
zing onregelmatig was en omdat
er bovendien reeds een verslag be-
stond over het ontwerp.
De socialisten waren daarover
gebelgd en eisten een verslag.
Toen de Hr Joris hierop aantoon
de hoe onregelmatig hun verzoek
was werden zij bepaald giftig en
ongenietbaar.
De oude vos Huysmans verweet
de Hr Joris op een bepaald ogen
blik zelfs dat hij het kind (het
ontwerp) dat hem werd toever
trouwd gewurgd had.
SOCIALISTISCHE DOCTOREN
IN KANONIEK RECHT
Toen de bespreking dan toch
eindelijk kon doorgaan in een vrij
woelige atmosfeer aarzelden de
socialisten niet allerlei argumen
ten met de haren er bij te slepen.
De interessantste betwisting was
ongetwijfeld deze tussen de Hr
De Vleeschauwer en de socialist
Fayant die beweerde dat het geen
overeenkomst betrof maar een
echt concordaat, wat door de ver
slaggever tegengesproken werd.
De socialist hield echter voet
bij stek. Zelfs het kanoniek recht
werd er bij te pas gebracht En
dat ontlokte aan de Heer De
Vleeschauwer de gevatte opmer
king: «Ik merk op dgt er bij
de socialisten heel wat doctoren
in kanoniek recht zitten. Ik be
twijfel niet dat hun spreekbeurt
leerrijk voor mij zal zijn.
De Hr De Vleeschauwer besloot
zijn tussenkomst met een passen
de hulde aan de belangloze reuze-
arbeid en aan het beschavings
werk van onze missionarissen in
Congo.
DE SABOTAGE GAAT VOORT
De bespreking van Jetzelfde on
derwerp kon des anderendaags
niet doorgaan zoals voorzien om
dat de bevoegde ministers in het
begin der vergadering afwezig
waren. En daarom ging men dan
pok verder met de bespreking
van een ander ontwerp op de pen?
sioenen der invaliden.
De socialisten namen de gele
genheid te baat om bij herhaling
over de amendementen die zij
hadden ingediend de hoofdelijke
gtemming te vragen. Iedere hoof
delijke stemming vergt namelijk
gemiddeld een half uur en zo ver
streek de tijd zonder dat de be-
snreking over het verdrag tussen
Congo en de H. Stoel kon worden
voortgezet.
De kamervoorzitter werd er ze
nuwachtig van en de CVP. die
al spoedig in de gaten had dat het
alleen een manuoevre was werd
nog zenuwachtiger.
Toen de voorzitter de homoge
nen wilde kalmeren gaven de so
cialisten een andere uitleg aan
ziin woorden en ontketenden een
hels kabaal,
De Hr Van Cauwelaert kreeg er
genoeg van en gooide de hamer
neer. Hét incident was echter al
spoedig bijgelegd en de voorzit
ter verklaarde dat hij de socialis
ten niet van sabotage had wil
len beschuldigen.
En daarop ging de socialistische
sabotage voort. PAS.
Dat schip is de eendekker van Blériot, K/1111 mi ckj
die, tot ontsteltenis van de gehele wereld,
in 1909 voor het eerst over het Kanaal
vloog en aldus de prijs der 12.000 Gulden
van de Daily Mailin de wacht sleepte.
45 jaar geleden... Velen onder u herin
neren het zieh nog. En wat is er sedert
dien niet gebeurd met dat vliegen!
Het is nodig, het is boeiend en leer
zaam beide, even bij het waagstuk van
Blériot stil te staan.
Denkt niet dat deze Fransman daar
maanden en maanden zat over te wikken
.n te wegen... Nee. h« plan MJWJ, weinig1« tad ij het .„tone. Brnegnt» beven tan „p „„mier.
sproken door twee plichtsgetrouwe doua
niers. Zij vroegen hem eerst of hij iets
had aan te geven. Blériot gaf een ont
kennend antwoord. Vervolgens werd hem
een formulier voorgelegd, waarvan de
vertaling luidt:
Hierbij verklaar ik dat door mij on-
dervraagd is Louis Blériot, gezagvoerder
van het schip, genaamd eendekker, het
laatst komende uit Calais, en dat uit de
mondelinge antwoorden van de bedoelde
gezagvoerder op de hem gestelde vragen
blijkt, dat er zich gedurende de reis, aan
eerst enkele weken tevoren in de Franse men" van het"erote en? na, zo boven ,Iand °P vol- Marmier. boord geen besmettelijke ziekte-ongeval
vlieger opgekomen, in verband met de Mevrouw Blériot hesraf f ,00gte te zijn gekomen, zette Na lang wachten kwam de eendekker Len hebben voorgedaan, die het aanhou-
prijs van 12.000 Gulden. Daar er reeds kennissen^ en vera!aBlériot koers naar Engeland om spoedig in zicht. Eerst koerste hij in de richting den Yan.het schip nodig maken, zodat hij
door de Engelsman Hubert Latham po- de (fÈxoSctfeTein tnrnaLh^t hi» t,1h<rt gezicht van de Franse kust te van Margate, keerde toen terug en vloog ynJ, is zi]n reis te vervolgen»,
gingen in het werk gesteld werden om fe pramf reaërin* r verdwijnen. even later boven de North Foreland Mea- TevTn had B)é»ot zich reeds naar de
over het Kanaal te vliegen, bleef Blériot besrWkkfna wa« aLain g g ter Even later vloog de eendekker evenwij- dow, waar Fontaine spontaan met de ?ave2 begeven om zijn vrouw op te wach-
rustig te Parijs, in afwachting van het- intuwpn hpi.af ri» vitwr Ta dig aan de Exopette die nu haar snel- Franse driekleur zwaaide Blériot vloog in *en' Eep ??ed ha!f uur na de landing van
geen de Engelsman zou bereiken. Toen op blan(, naar Tg held van 19 knopen opvoerde tot 21. Het een bocht om het veld en bracht zijn toe- de eendekker °P Britse grond, kwam de
19 Juli bericht kwam dat Latham bij zijn pi hPide mecaL^ Mnmpf' dn vJlegfmg wa? ecpter aannierkelijk sneller stel op de grond, zij het met enige scha- «Exopette in de haven van Dover aan.
eerste poging op 7 mijl buiten de Franse wpkt h,i£ ï.a! vf°or. mep 901? op de torped°- de. Maar wat betekende die schade? De Pe vrouw schreide tranen van vreugde
kust met zijn Antoinette-eendekker in in dnnkerenacht TCorfof if S het yliegtuig uit het oog. eerste vlucht over het Kanaal was vol- toen F>an haar vertelde dat het grote
zee was gevallen en dus voorlopig «bui- Consfruct£m An^ni Nauwelijks had Blériot de Franse kust bracht. De prijs van de «Daily Mail» be- waagstuk gelukt was. En het was een
ten gevecht was, stuurde Blériot direct »enf had bezienTJ= verlaten of in de grote hotels van Dover hoorde hem. waagstuk, die eerste Kanaalvlucht van
enkele getrouwen met zijn vliegtuig naar ln. werd de draadloze mededeling ontvangen De verslaggever Fontaine was de eer- l?09> te meer daar dé vliegtuigmotoren in
vrouw, spoedig volgde.
Nadat het vliegtuig, Blériot's eendek- Blériot eerst zekerheid hebben dat de
ker, type XI, uitgerust met een luchtge-
- beste lezer, in
In tien minuten tijds spoedde zich de Eerst tien minuten later was het hele de Iaatste maanden het derde grote avon
tuur in de geschiedenis van het vliegwe-
zen verteld.
koelde 22 26 1 ™,inde? *3' E*°pettevan wal was gestoken. Le- ene auto na de andere met belangstel- regïment vërsïaggevers fotografen en tu
s Anzani- blanc spoedde zich naar het duinland, lende sportmensen en reporters en Daily- (VDafly-Mail »-menKn on de Dilate der
L,ens ^eXTd was cëbrachT „T TT' eerLmat/00?' eep Mail-vertegenwoordigers naar de kust. JandinY SZoaU bfèkf had men
wJhfpn L anp4 MoHof E honderd meter verder stond. Die gaf Waar de vlieger precies zou landen wist algemeen verwacht Blériot elders te zien
rlnecn cPriiTd bad „„Lns wilï 4 slfnaal door aan de torpedoboot. niemand. Alleen had de vertegenwoordi- landen. Daar de beide Franse verslagge-
vroese morgen van 25 Juii dit WaS f-f ?er PariJse Matin de journalist vers zich verdekt hadden opgesteld, was
vroege morgen van 25 Juli, dat dat de torpedo het ruime sop had geko- Charles Fontaine, enkele dagen te voren men niet on het eedacht pekomen zich
mraadde zo ^pëedig mogeffik^Kn was tolnf u 4U Vertrekken' Het aap Blériot de North Foreland Meadow naar North Foreland Meadow te begeven,
i r1: p «logeiijK een was toen 4 u. 41. als de meest eeschikte landinesnln.afcs nn- Tnpn Tiióriof t
Leblanc
op. Het was hem aan te zien dat Sangatte, keerde dan terug tot aan Les Fontaine, vergezeld van de fotograaf grammen te schrijven, werd hij aange-
Waar zal het eindigen?
Op de maan?
Of in de hemel?
F. R. BOSCHVOGEL.
ALLEN ZIJN WE KINDEREN
VAN ADAM
Alle mensen van alle tijden en
van alle werelddelen stammen af
van Adam en Eva. Luistert maar
naar wat de geleerden schrijven.
De zogenaamde mensenrassen zijn
geen verschillende soorten van een
zelfde familie, doch enkel verschil
lende variëteiten van een zelfde
soort. De mensheid ls een. op zich
zelf staande afgesloten eenheid.
Van Azië uit heeft de mensheid
zich over de wereld verbreid. De oer-
hewoners van Amerika kunnen daar
gemakkelijk zijn doorgedrongen over
de Beringstraat. die slechts 13 mij
len breed en zeer ondiep ia, in de
winter dikwijls dichtgevroren ligt
en vroeger waarschijnlijk een land
engte was. Ook heerste, ten tijde
van de ontdekking van Amerika, bij
de Peruanen de sage, dat vóór lange
eeuwen, de mensen er uit het Wes
ten op jchepen waren aangeland; eh
bij de Indianenstammen van Noord-
Amerika vond men het verhaal van
de schepping van de mens, van de
broedermoord van Kaïn, van de
zondvloed, van de toren van Babel,
enz.; verder hadden zij een tijdre
kening en godsdienstige gebruiken
welke een verrassende overeenkomst
vertoonden met die der Indische en
Chinese volkeren.
De eilanden van de Grote Oceaan
werden meestal onbewoond bevon
den, ofwel er bleek uit ras en taal
van de bewoners, dat ze van de
naastbijzijnde vastelanden waren
overgestoken; tevens vond men er
steeds een uiterst geringe vérschei-
denheid in de dierenwereld, en wa
ren er die soorten slechts vertegen
woordigd. welke de bevolking, bij
haar uittocht uit het moederland
had kunnen medenemen. In over
eenstemming met de H. Schrift wij
zen ook de hedendaagse onderzoe
kingen Midden-Azië als de baker
mat van de mensheid aan.
Dat alles leren ons specialisten al6
Ranke en Hasert, wetenschapsmen
sen.
Ons Geloof ls blij dat ook de we
tenschap die eenheid in het men
sengeslacht bewijst. Dat Geloof leert
ons te meer dat Adam en Eva. de
eerste mensen, bij hun schepping,
grote bovennatuurlijke voorrechten
van God ontvingen.
De eerste mensen leefden gelukkig
ln het aards paradijs. De natuur
was Adam en Eva geheel onderwor
pen. Wat zij behoefden, verkregen
zij zonder Inspanning. De arbeid
was hun een lust, geen last.
De menselijke geschiedenis begint
dus niet met een tijdvak van bar
baarsheid. Haar eerste hoofdstuk
was van het volle geluk, van de
rijkste zegening van God en van
de verhevenste menselijke volmaking
en beschaving. Alleen door ontaar-
ding zijn de volkeren tot barbaars
heid Vervallen.
De zondeval van Adam wierp ook
al zl.in nakomelingen fn zonde en
ellende. s. o.