I 1 1 11ÜU LI Wetenswaardigheden over deze bijna Vijl Eeuwen-oude Mariaverering in de Hoppestede M m Onze Week-end Reportage 1 km I x zr jsr je sr jp o jp x jr. x zr «s- Ri I: Ml &rJP^ m n 1 - HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 'lS Maart 1954, Blz. S. 11 w ^r ir«r n-^yi'Vr r*i w r*imir in»~iwifnn>i~irLriimjli.ri.iunj.j^-i f m&m SHti -I <r«4p*r HET WONDERBEELD UIT DE VLETERBEEK ONGURE TIJDEN Yv>: *r MFnneIA'Ck WwDrk Wmht t-f lir hüzMkUCktIh* I.^Vpai-V, .WzCxïkgX I EES MISD8E6EN KIN&, 1 O. L. VROUW VAN ST JAN TER ERE HET GROOT MIRAKEL POPERINGE HULDIGT ZIJN SCHUTSVROUWE >5»; i *8$ WIER RUST MYN H hier* mist DOOR I M VAN Maria oE mof der oh uiveNS f A w 1 1 1 41' :i i 1 HQ IIÏ1 10UI Til St Jil te POPMGE M' Mi i i*V< xri v ging Poperinge ten onder. Op 21 Mei 1344 moest Poperinge zich he lemaal voor het noodlot buigen, na een heirvaart tegen de stad door Gent, Brugge en leper. De moedige wevers bezweken voor de over macht. Op 5 Juli 1392 werden de voorrechten van leper nogmaals bevestigd. Handel en nijverheid lagen ten gronde verwoest, hongersnood, be smettelijke ziekten en de bitterste ellende volgden als onafwendbare schaduwbeelden. Alsof dit alles nog niet genoeg was voor Poperinge, werd nog een erger ramp voorbehouden. De moe dige kruisboogschutters der St-Jo- risgilde hadden de Franse Hertog Philips de Goede bij het beleg van Cales ter zijde gestaan. De Engel sen konden dit aan de Poperinge- naars maar moeilijk vergeven en op 14 Augustus 1436 overvielen de En gelsen, onder aanvoering van Hum- froot van Gloucester, de stad Pope ringe en vernielden haar ten gron de. Alleen de kerken van O. L. Vrouw en van St Jan, alsmede 48 woonhuizen bleven gespaard. De stad herrees, doch in de Meimaand 1478 waren het de Fransen die Po peringe grotendeels kwamen ver woesten. Terwijl alle legers beurtelings Po peringe en andere Vlaamse steden aanvielen en verwoestten werd het onheil nog vermeerderd door het uitbreken van de pest die vele men senlevens wegmaaide. Op het einde der dertiende eeuw hadden de lakenwevers, van Pope ringe een stad van eerste rang ge maakt. Ip de Brugse Halle hadden zij hun eigen uitstalplaats. In Span je en Venetië tooiden de voorname burgers zich met Bertinslaken Handelaars der Duitse Hanze brachten jaarlijks vier duizend stuks smalle lijsten op de mark ten van Zweden en Rusland! Pope ringe was een wereldstad. De Vleterbeek, die nu nog nau- welnks de naam van rivier durft opeisen, was toen een levensader, langswaar de schippers het Pope- rings laken vervoerden. Zo belangrijk was de uitbreiding van Poperinge dat dé kerk van Sint Bertinus niet meer volstond voor de eredienst en dat op 18 Mei 1290 door de Bisschop van Terenburg toelating werd verleend tot het bouwen van twee nieuwe kerken, deze van St Jan en deze van O. L. Vrouw. Volgens de overlevering werd gedurende 11 jaar aan Sint- Janskerk gebouwd en was deze in 1301 voleindigd. Het is rond dat tijdstip dat zich aan de oevers van de Vleterbeek een wondere gebeurtenis afspeelde, waarvan alleen de legende de her innering bewaart. Dagbladen, die dat wondere feit aan de wereld zou den verkonden, bestonden toen nog ni°t en dus bleef de herinnering aan dit feit in besloten kring be waard. Een schipper, die zijn boot vast- meerde, bemerkte langs de oever een houten voorwerp dat een beeld scheen te zijn. Bii nader toezien bleek het inderdaad een zeer kun stig uitgesneden beeld van O. L. Vrouw te zijn. De vrome man vond dat zo een mooi beeld toch niet in het water thuishoorde. Wellicht was het af komstig uit een der Poperingse pa rochiekerken en had een kerkdief er zich van af gemaakt door het eenvoudigweg in het water te wer pen. Misschien kwam het beeld uit de naburige St-Bertinuskerk en de schipper meende aan dit vraagstuk de eenvoudigste oplossing te geven door het beeld naar St Bertinus te brengen. 's Anderendaags was de schipper het geval reeds vergeten toen hij er onverwacht terug aan herinnerd werd. want op dezelfde plaats langs de Vleterbeek vond de man het beeld terug. Hij maakte er zich niet veel hoofdbrekens over en besloot heel eenvoudig dat O. L. Vrouw wellicht haar beeltenis liever in een andere kerk geplaatst zag. Nog de zelfde dag werd het beeld naar de O. F. Vrouwkerk te Poperinge ge bracht. Nieuwsgierigheid dreef de schip per 's anderendaags terug naar de Vleterbeek. Waarachtig, daar lag het beeldje weer terug langs de oever. Zonder zich veel vragen te stellen nam de man het beeld en droeg het naar de enige Popering se kerk die nog overbleef, deze van St Jan. Hij overhandigde er het beeld aan de priester en deed hem het verhaal van zijn wedervaren. Niemand wist vanwaar het beeldje afkomstig was, doch in de geheim zinnige tocht, die het wondere beeld zelf scheen gedaan te heb ben, vond men een aanwijzing van O. L. Vrouw zelf dat zij haar beel tenis in St-Janskerk wilde zien blij ven. Het wondere beeld van O. L. Vrouw bleef in St Jan en is er nog heden ten dage. Het mirakelbeeld is uit een zwa re eiken blok gesneden. Het boven ste gedeelte is met veel kunstzin gebeiteld. Het Kindeke Jezus, door O. L. Vrouw op de arm gedragen, is zeer fijn uitgesneden. Alleen het onderste deel van de eiken blok bleef ruw en onafgewerkt. Het b^eld, dat in totaal 90 cm. hoog is, werd naar Middeleeuwse trant ge schilderd. doch men heeft de indruk dat de kleuren nooit vernieuwd werden. Zo groot de welstand van Pope ringe was op het einde der dertien de, zo bitter zou de nood worden De feeststoet van 1779 was van dngeëvcnaarde pracht. Ten bewijze de tekening van deze praalwagen, een der zeven wagens uit deze stoet. der stad die bij de aanvang der 14' eeuw nochtans nog vermeld stond als de aanzienlijkste na Brugge, leper en Kortrijk. Het begon op 28 October 1322 toen de Franse koning Lodewi.ik van Nevers een voorrecht schonk aan leper, luidendegeen laken mag nog geweven, geschoren of ge verfd worden in de omtrek van drie uur buiten de voormelde stad (leper), dit op straf van 50 pond boete en verbeuring der getouwen Zo ontstond een lange twist tus sen Poperinge en leper. Men twist te en men vocht. Getouwen werden vernield en de rode haan kraaide te Poperinge. Grote mannen kwamen tussen als scheidsrechters in het geschil. Zelfs Jacob van Artevelde moeide er zich mede. Overeenkom sten werden gesloten en verzoenin gen ondertekend om daarna weer verbroken te worden. Ondertussen 4j UV fCEsCBéKEk Doos. De M.Vti:WInm xDe Voor&prakCks *5.» e -f .v Sjj Het welke tin Dage» begraven zymie, e» op Je» fk vierden Dag herlevendeden r 4 vm Maerte 1 |j *t H, Dtxipzel omfSng in S. Ja.v Kerke .k: 7'at taeiken 'Jarelyk/U»e Dankzegging* infteftelt ikn LUISTERRftSN OMGANG 4 Die Zcmózftmtï Oreee- Lieve. Vmmv* VI21TATf£ t&Y'wn M T- vetert mt *n sé-MyR* Pf<w! - mda hei dut H Infinite*»: ft* en Clark vm MAAI A IK i at H't, «a a, *an 2 r r- W.,, ■f .rr V t t- r1-' ,'C V' «orpagina van het feestprogramma over de viering van 300' verjaring van het groot Mirakel in 1779. de storven, hebben terstondt haer- lieder toe-vlucht ghenomen tot Godt ende syne ghebenedyde Moeder Maria, ho-pende door Godts hulpe ende voorsprake van syne Moeder, dat dit kindt noch syn doopsel soude konnen ghenie- ten. Stellende dan alsoo t'eene- mael haerlieder betrouwen vaste- lyck op de almoghentheydt van Godt almachtich, ende verhopen de verhoort te syn, zyn sy ter plaetse daer dit kindt begraven lach ghekomen, het welck sy heb ben doen ontgraven door een de vote dochter, Pieternelle Turlin ghenoemt, de welcke belooft had- de 7 jaren sonder lynwaet te gaen ende op gheen pluymen bedde te slapen, by soo verre dit kindt svn Doopsel konde verkryghen. Dit kindt ontgraven zynde. heeft men terstondt in hem teeckenen van leven ghesien, want syne lippen waren root, ende syn ooghen gin- ghen opende by-staenders dit sienae hebben terstondt dit kindt naer de kereke van St Jans bin nen Poperinghe ghedragen, ende gheleyt voor de autaer van Onse Lieve Vrouwe, alwaer 't een ure ofte meer heeft ghelegen, gheven- ae als-noch teeckenen van leven. Want het heeft ghesweet, syne ooahen gheopent. ende syn ermen uyt-ghestreckt, alsoo dit kindt noch is ghedoopt gheworden door cenen Priester der selver kereke Theodoricus Roene ghenoemt, en de wiert ghenaemt Jacob. Naer het H. Doopsel heeft dit kindt noch. een ure oft daer omtrent gheleeft sweetende soo wel in het voorhooft als in alle syne andere ledekens; maer ten lesten veran derende van coleur is het ahestor- ven ende wierdt inde gheweyde aerde begraven De stad werd door dit wonder gebeuren in opschudding gebracht en weldra bestormden de nieuws gierigen het huis van Rassoen Van Hove om de echtgenoten tot in de minste bijzonderheden te ondervra gen. Er waren ten andere vele bur gers der stad aanwezig geweest toen aan het herrezen kind het H. Doop sel werd toegediend. De geestelijke overheid kon te genover dit alles niet onverschillig blijven en Pater Jacob Duval, die De zo gemoedelijke priester-dichter, August Cuppens, schreef In het schone Maria - lied, Onze Lieve Vrouw van Vlaanderendeze versregels Waar men ga langs Vlaamse wegen, Oude hoeve, huls of tronk. Komt men U, Maria, tegen Staat uw beeltenis ten pronk. In deze woorden schuilt geen greintje dichterlijke overdrijving en men mag ze schier naar de letter verstaan. Vlaanderen is het land van O. L. Vrouw. Dat is het niet geworden sedert een of andere bijzondere gebeurtenis, doch deze Mariadevotie is zo vergroeid met het wezen zelf van ons volk dat de oorsprong van deze godsvrucht daar ergens in ver vervlogen tijden moet gezocht worden. Hier mag men terecht zeggen: Vlaanderen, o weelderig land! Oude hoeve, huis of tronk,zong de dichter. In leder huis eert men Maria. Maar als hoogte punten. die dat heerlijk landschap beheersen, rijzen de ontelbare heiligdommen op waar de Hemelse Moeder op een gans bijzondere wijze vereerd wordt, omdat zij zelf het zo wilde. Herinnert gij U wat wij hier schreven over Lourdes, hoe Maria daar haar wensen kenbaar maakte en dit door wonderen beklemtoonde? Herinnert gij U wat er te Beauraing en te Banneux gebeurde de jongste jaren? Datzelfde gebeurde bij de stichting van die talloze Maria-Heiligdommen in Vlaanderen. Onder de vele aloude heiligdommen van Vlaanderen, waar O. L. Vrouw speciaal vereerd wordt omdat zij het uitdrukkelijk verlangde, stippen wij ais een der oudsten aan: O. L. Vrouw van St Jan te Poperinge. Wij wijden er vandaag deze Week-End Reportage aan. Het is doorgaans zeer moeilijk om het ontstaan van aloude Bedevaartplaatsen na te gaan, omdat er vaak van het allereerste begin niets anders overblijft dan een mondelinge overlevering, waarvoor de strenge historicus voorzichtig waar schuwt: 't is slechts een legende. Hoe voorzichtig men haar ook beschouwe, niettemin is de legende een bestanddeel van het geschiedkundig patrimonium. Zij heeft er haar goed omschreven plaats in, omdat zij dikwijls alléén in staat is sommige leemten aan te vullen. Naast de legende staat echter het historisch feit van het groot Mirakel dat aan de godsvrucht tot O. L. Vrouw van St Jan zo grote uit breiding gaf. Alvorens de geschiedenis van het Mirakelbeeld van Onze Lieve Vrouw, vereerd in St-Janskerk te Poperinge, te beschrijven, willen wij hier eerst hulde brengen aan het werk van wijlen E. H. J. Opde- drinck. die in 1899, als Onderpastoor van St Jan, een zeer degelijk werk over het Mirakelbeeld liet verschijnen. Zijn werk was ons e en nuttige leidraad door meer dan 4 eeuwen geschiedenis heen. intreden met de spotnaam Tan Keizer-Koster, had op 10 Mei 1786 strenge schikkingen getroffen om trent het houden van processiën. Slechts op Heilig Sacramentsdag mocht de processie uitgaan en dan nog eens op een dag door de ho gere geestelijke overheid te bepa len. In geen van beide processiën mocht men beelden meedragen. Dat viel niet in de smaak der Poperingenaars. De ommegang ge schiedde zonder het Mirakelbeeld. Buiten ieders verwachting werden het volgend laar, nadat krachtig protest weerklonken had, de hate lijke wetten ingetrokken. Onder klokkengejubel zong het volk een dankbaar Te Deum. Maar de humeurige keizer ver viel het jaar nadien in zijn oude kwaal. De keizerlijke plakkaten werden in alle strengheid toege past: geen beelden in de processie. De Poperingenaars zouden toch hun gedacht doordrijven. De dag van de f ^te ommegang hielden mannen en vrouwen de wacht bii het Mirakelbeeld, gereed om het mee te dragen in de processie. Het stadsmagistraat kwam tussenbeide maar kreeg van de pastoor van St Jan tot antwoord: dat hy den sergeant van den keizer niet en was! Was de bevolking in tijden van welvaart misschien wat onverschil lig gebleven tegenover O. L. Vrouw, die zo duidelijk getoond had dat zij speciaal wilde aanroepen worden in de St-Janskerk te Poperinge, dan zouden diezelfde mensen vanzelf de weg terug vinden naar deze Hemel se Troosteres der Bedrukten eens dat de nood bij hen aanklopte. Zij was de ster die troostend schitter de boven Poperinge in tijden van onheil. Terecht werd zij door de gelovigen genoemd de Troosteres der Bedrukten In een groot mirakel zou O. L. Vrouw zelf bewijzen dat zij tenvol- le deze naam van Troosteres der Bedrukten verdient. Een diep be proefd gezin werd door haar op wonderbare wijze geholpen. Het verhaal van dit mirakel la ten wij hier volgen naar de tekst van Heribertus Rosweydus S. J., in zijn Kerkelycke Historie van Ne- derlandt In het jaer Christi 1479, op den 14 dach van Meert, heeft Jaque- myne Bayaert, huysvrouwe van Rassoen Van Hove een kindt ghe- baert, het welck sonder het H. Sa crament des Doopsels te ontfan- ghen is ghestorven ende wiert beghraven op een onghewyede plaetse, in den hof van syne Ouders, alwaer dit kindt heeft ghelegen dry daghen lanck van Sondaghs tot Swoensdaghs tot ontrent vyf oft zes uren. De moe der met noch andere Godt-vruch- tighe vrouwen bedroeft zynde, dat dit kindt sonder Doopsel was ghe- toen te Poperinge het ambt van Proost bekleedde, raadpleegde zijn Kloosteroverste, Abt Johan de Lan- noy, die de zaak voorlegde aan de Bisschop van Terenburg. in wiens rechtsgebied Poperinge toen gele gen was. Hendrik van Lorreinen, de 54' Bisschop van Terenburg en die tevens Bisschop van Metz was, ge lastte zijn Grootvicaris, Johan Mo- nyssart met het kerkelijk onder zoek. Paus Sixtus IV bevestigde de opdracht van Johan Monyssart. De Grootvicaris besteedde twee jaar aan dit onderzoek. Zeven en dertig getuigen werden onder eed gehoord. Natuurkundigen, Theologen en Rechtsgeleerden werden geraad pleegd en uit dit alles bleek de echtheid van het mirakel zoals wij dit hoger beschreven. Na twee jaar overhandigde de Pauselijke Gezant aan de Schepe nen van Poperinge een bulle waarin de echtheid van het gebeurde er kend wordt. Deze bulle geeft ook de kerkelijke schikkingen weer die, in aansluiting met de erkenning van het mirakel getroffen werden, zij wordt in het archief der parochie bewaard. Uit het programmaboekje dat in 1779 verscheen bij de viering van de 300' verjaring van het mirakel nemen wij de vertaling over van dit gedeelte der bulle: Ende op dat voor zulk weldaed de Alderheiligste Maget Maria gelooft ende gedankt worde; en de tot eeuwige gedagtenisse des daeds, hebben wy ingestelt ten verzoeke van den voorschreven Proost, Bailliu, Amman ende Schepenen, ende door de voor schreven magt toegelaten alle ja ren Zondags naer den Feestdag van Onze-Lieve-Vrouwe Visitatie, solemnele Processie gedaen ende geviert te worden, in de welke voor het celebreren der solemnele Misse in de voorzeide Stad van Poperinge 't voorzeide Mirakel gepredikt ende uitgelegt worde door een bekwamen Man, die het hun believen zal te verkiezen; be houdens nogtans, dat hy den IIcere van feruanen (dat is den Bisschop) zy gepresenteert ende van den zeiven geadmitteert en de ontfangen; die door d'Autho- riteit van den zeiven Heer van Teruanen ofte zyns Stad-hou- riers) Aflaet van 40 Dagen ver- leene Het verschijnen der Bulle nam iedere twijfel weg omtrent de echt heid van het groot Mirakel. Kon men dan ook slechts een legende aanhalen omtrent het vinden van het wonderbeeld, thans had O. L. Vrouw door een historisch feit be wezen dat zij in St-Janskerk wilde aanroepen worden. Zij had zich werkelijk de Troosteres der Be drukten getoond. Door de eeuwen heen hebben de noodlijdenden zich dan ook vol vertrouwen tot Haar gewend en nooit gebeurde dit tevergeefs. De St-Janskerk werd Haar heilig dom en werd een der mooiste ker ken van Poperinge, dank zij de mil de giften der bedevaarders. In de Mirakelbulle was de Zon dag, volgend op het feest van O. L. Vrouw Visitatie, zijnde dus de Zon dag volgend op 2 Juli, aangeduid voor het houden van een plechtige dankprocessie. Voor ieder Poperin- genaar werd deze dag de schoonste van gans het jaar. Het Magistraat stelde op deze dag de stedelijke ker mis in. Aldus ontstond Poperinge-Om- megangomvattende de Zondag der processie en de 8 daaropvolgen de dagen. In het stadsarchief vindt men een zeer nauwkeurige weergave van de plechtigheden tijdens de Omme gang. Wanneer in 1628 te Poperinge een Recollettenklooster werd opgericht, was het een pater van dit Convent die met het Mirakelsermoen belast werd. De aangeduide predikant werd door zijn Oversten naar de woning van de Proost geleid waar het stadsmagistraat samenkwam en vanwaar men stoetsgewijze naar St-Janskerk vertrok. Nadat de pa ter de zegen van de celebrerende priester ontvangen had, hield hij van op de kansel het Mirakelser moen. Dan volgde de plechtige Mis en de processie. Deze gewoonte bleef achterwege sedert de Recollet- ten tijdens de Franse Revolutie ver jaagd werden. In aloude stadsrekeningen staat vermeld hoe het Magistraat steeds bekommerd was om de luister der processie. Ter ere van O. L. Vrouw waren de leden van het Magistraat schitterend uitgedost, daarvan ge tuigt een rekening van 1577 Betaelt Pieter Beike over ne- ghen halfve Roolyste Bertins daermede de wet vanden voorsei- den jaere ghecleet es gheweist Xc LVIII ppi). Item betaelt Gheleyn Tryssen- sone over ses ellen drie guart fluweel te XI pp. d'elle omme de Linten van de wet LXXIIII pp vs Al deze uitgaven zijn zorgvuldig opgetekend en wij vinden er zelfs het bedrag dat betaald werd voor de grote kaarsen die door de wet- heren in de processie werden mee gedragen en die nadien aan het Mi rakelbeeld geschonken werden. In vergelding ontvingen zij dan van de autaarmeesters een processie vaantje. In een autaarrekening van 1663 staat hierover vermeld De weth deser stede wort tel- cken ommeghanckdaghe vereert met een vaentgen uutwysende het miraekel daer vooren sy laeten hemlieden flambeausen Aan Meester Guyllaumes du Tilt over t drukken van 125 vantgens... V p.p. De godsvruchtige bedevaarder kon zich dit processievaantje ook aan schaffen en het als een herinnering mee naar huis nemen. In een autaarrekening van 1683 vinden wij voor het eerst ook ver meld dat een speciale medaille van O. L. Vrouw van St Jan geslagen werd Aen Adriaen la Granse tot Rys- sel over den coop van derthyen silveren madaillien 5-4-0 pp. De grote processie geschiedde van in het begin dus met grote luister en het magistraat hechtte er be lang aan dat de Schuttersgilden en de Rederijkerskamers er aan deel namen. De dag van de processie werden 's avonds mirakelspelen op gevoerd. In een stadsrekening van 1610 staat er: Betaelt Christiaen Devynck met Consorten, temmerlieden over ghemaeckt thebben tstellagie up de marct omme 't exhiberen ende vertoghen d'historie vanden roy- sen Tobias ten ommeghange laetsleden. V. p.p. Reeds van oudsher vond het ge bruik ingang, niet alleen de plech tige processie te volgen op haar luis terrijke doortocht, doch de gelovi gen legden zelf, gedurende de da gen der noveen, al biddend de weg af die door de processie gevolgd werd. Dit gebruik kreeg de naam de ommegang doen Ziehier de weg van de omme gang: Sint-Janskruise, Ieperstraat, Markt, Vlamingstr., Priesterstraat, Bertenpiaats, Boeschepestr., Keer van de Ommegang, Casselstraat, Gasthuisstr., Markt, Guido Gezelle- straat, Bruggestr., Valkstr., Ieper straat, St-Janskruise. Om aan het verlangen der gelo vigen te voldoen liet men op de laatste dag der noveen St-Janskerk tijdens de nacht open. De omme gang die dan plaats had, onder grote toeloop der bevolking, noem de men Donkere Ommegang. Dit gaf echter herhaaldelijk aanleiding tot wanorde en in 1806 verbood de Kerkelijke Overheid deze nachte lijke Ommegang en werd de kerk 's nachts gesloten. Donkere Omme gang behield echter zijn naam maar geschiedde voortaan de Za terdagnamiddag. Voor ieder Pope- ringenaar is Donkere Ommegang, waarin het mirakelbeeld wordt meegedragen, DE ommegang bij uitstek. De overlevering verhaalt dat deze ommegang eens niet door ging omwille van het slecht weder, 's Anderendaags, aldus de overle vering, zag nien dat de mantel van het Mirakelbeeld beslijkt was. O. L. Vrouw had zelf en gans al- Het Mirakelhulsde woning waar het groot Mirakel gebeurde. Bo ven de deur het beeldje van O. L. Vrouw, dat daar uit erkentelijk heid werd aangebracht. Het uitzicht van deze woning, Bruggrstraat Nr 7, is thans helemaal veranderd. leen 's nachts de Donkere Omme gang gedaan. Is Donkere Ommegang van ouds her de opsluit van het godsdienstig gedeelte dezer jaarlijkse plechtig heid, dan werd ook gezorgd voor een waardig slot van de' kermis die met deze dagen samenviel. Een woordje dus over Pameltje-Maan- dag. Het gedeelte van Sint-Jans- parochie, binnen de stad gelegen, heet, volgens de oude handvesten, Pamel. Op Pamel zette men dan ook graag een staartje aan de grote kermis en nu nog is Pameltje- Maandag de opsluit der kermis. Poperinge is steeds trouw en aanhankelijk gebleven tegenover O. L. Vrouw van St Jan, de Schuts- vrouwe der stad. Kwam er onheil of oorlog over de stad, men waak te angstvallig over het (Mirakel- beeld. Noch de beeldstormers, die op 14 Oogst 1566 de stad overvie len en plunderden, noch de tucht loze bende der sansculotten die op 22 October 1793 als duivels in Po peringe huishielden, zouden aan het Mirakelbeeld raken. Poperinge beveiligde zijn kostbare schat. Naar een verhaal uit die tijd hebben twee moedige mannen het Mirakelbeeld tijdens de Franse Revolutie naar Merkem gebracht waar het gedurende twee weken verborgen bleef in de kapel van Langewade. Vandaar werd het te rug op Poperings grondgebied ge bracht en verborgen in een hof stede van de Heerlijkheid De Coppernolle Doch enkele jaren vóór deze ge beurtenis hadden de Poperinge naars met een andere moeilijkheid moeten afrekenen, waaraan zij met hun gekende keikoppigheid het hoofd boden. Jozef II, die de geschiedenis zou Nochtans wilde de herder onlus ten in zijn kerk voorkomen en smeekte hij de gelovigen het beeld te laten staan. «Maar het volck, hetwelcke het beeld omringelde, wilde 't beeld in de processie; vier eigen zus ters, vol van religie en devotie tot Maria, te weten Isabella, Ma rie, Genenovive en Anne-Therese Aernout, jongedochters, hebben zonder vreeze het beeld opgeno men ende in de processie gedra gen, malgrê alles; ook hebben nog andere dochters hun gehol pen; het magistraat ziende het jeeld wedragen en durfde de processie niet volgen uit vreeze van den inhoud van 't plarcaet, nogtans twee schepenen, te we ten d'heer Jac. Vandegoestene en d'heer C. Druant, en hebben niet geducht, maer zyn terstond, het Allerheiligste Sacrament ge volgd; d'ander heer en dit ziende zyn ook gevolgd, maar hebben met geweld door het volk moeten droomen, en zoo is de processie zonder eenige troebels aeeindigt met blydschap en verheuginge van geheel het gemeente eh alle vremdelingen. Het stedelijk magistraat en ook de pastoor van Sint Jan werden eindelijk ter zich moest gewonnen geven en Poperinge weer de vrije hand kreeg om zijn Lieve Vrouw van St Jan h jT M IS nu {.tij FNKiNMf mv JUDOËN A HOU' blf fvQth%y N E fcMMTHT v opoe* tucyH NAHR SI/NE fcORSTE tóCRMljNCMfe tor ui i fxvi.N £N DOOR Hl t H.BOÖPSÜ ONBER 01 s na£M Van Tg obi s f\ Stjv M RLOVilK CHEXSTtttJEK HÉrbORLN OP DEN 14 >Kpm 14/9 £{j,VOL OJP'DCN BACH I*, StfN' VtRwt cKf H SALICW,MjCK ONTSCAE OIF: WÖB1 «ft Hi VI{.HET "1 B^aVLN&(IR He marmeren grafsteen van het kind dat op wondere wijze terug levend werd om gedoopt te worden. De ingebeitelde tekst verhaa't deze gebeurtenis. Deze steen bevindt zich vóór het altaar van O. L. Vrouw. naar believen te eren! In dit Maria-Jaar denkt Pope ringe met trots aan zijn meer dan 4 eeuwen oude Maria-traditie. In 1680, 1779 en 1879 werd telkens een jubelfeest gevierd. Vooral de jubelfeesten van 1779, de driehonderdste verjaring van het groot Mirakel, waren van on geëvenaarde luister. Bijgaande ge ven wij een afbeelding van de voor zijde der toen gedrukte program ma-brochure alsmede een afbeel ding van een der praalwagens uit deze plechtigheid. Zondag 16 Mei 1909, een helders blijde lentedag, werd O. L. Vrouw van St Jan plechtig gekroond door Z. Exc. Mgr Waffelaert, Bisschop van Brugge. Duizenden gelovigen waren die dag te Poperinge om deze heug lijke gebeurtenis mee te vieren. Wij stipten hier slechts deze en kele hoogtepunten aan, want ook dit Maria-Jaar staat te Poperinge in het teken van O. L. Vrouw van St Jan. Naast het plechtig Triduum, dat Zondag 14 Maart eindigt, is de viering van de Ommegang met bijzondere luister voorzien. Weer zal een Prins der Kerk, Z. Hoogw. Exc. Mgr De Smedt, Bisschop van Brugge, naar Poperinge komen. Poperinge zal op luisterrijke wijze zijn Koningin vieren. Duizenden zullen weer vol be trouwen komen neerknielen bij de Troosteres der Bedrukten waar van in een oud gedicht tot Haar eer geschreven werd: Gij reikt uw hand tot deez' die Ivallen, Gij heelt de wond', gij droogt de itraan, Aanhoort de stem, de zucht van lallen Die hemelwaarts hunne oogen slaan. Gun ons een deugdzaam leven En eene zaalge dood. In allen druk en nood, Wil ons uw hulpe geven GEMO.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 8