MELIPARK ir
DE MEEST OPHEFMAKENDE ONTDEKKING
op WAseceico
SUNIL IS BLAUW I
l
SUNIL'
Aülörnoiillïlen wgmtff* f
m
Jf
U
f
MIKRANIA
HEI
WEKELIJKS
k\\T
i r
HET HOOGTEPUNT VAN UWVACANTIE.
5H£3-.-==^C
J L
I HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 7 Aug. 1654. Ble. 9.
KOERS VIT SLAGEN
Onafhankelijken
Nieuwelingen
Zondag 29 Augustus
te 15 uur:
MOTOCROSS
II» -
DE MOTOCROSS VAN DE
ZWARTE BERG
2l
BE LEVER-ZEEPFABRIEKEN
Nooit hebt U iets gezien dat
Sunil evenaart.
Sunil verschilt totaal van al wat reeds
bestaat. Sunil is blauw! Het geeft
het witstes het schitterendste linnen ter
wereld.
Zijn werking is waarlijk buitenge
woon Zie eens hoe Sunil werkt. Zie
hoe dat mooie blauwe poeder verandert in
een prachtig schuim, wit en glinsterend.
Ja, Sunilhet nieuwe blauwe poeder noch enig ander wasproduct. Sunil
is een absoluut volledig wasproduct. en Sunil allééngeeft U het witste
U hebt niets anders nodiggeen zeep linnen ter wereld
Ook al is Uw linnen zéér vuilook al zit het vol vlekken
VLEKKEN VERDWIJNEN
ALS BIJ TOVERSLAG!
HET HARDNEKKIGSTE VUIL
VERDWIJNT MET SUHIL
SL»!N!!L IS ZONE71R WEERGA
Voorrang
«—33)
n
«—SD
a&imm.
A
wei
1 CD-»
BIJGELOOF EN VOLKSDEVOTIE
fcmm n iihiiw'i ui mi i'i i JLi... ^~7X
HERRIE ROND DE
LEEUWENVLAG TE ERTVELDE
Bij de hfildenherdenking te Ert-
velde (Oostvl.) is er herrie ont
staan rond het al of niet uithan
gen van de leeuwenvlag aan het
gemeentehuls. Enkele dagen voor
dat de heldenherdenking moest
doorgaan, richtte het Herdenkings-
"omlté der Burgerlijke Oorlogs
slachtoffers 1940-'45 samen met de
plaatselijke N.SB. - afdeling, een
brief aan het gemeentebestuur,
waarin gevraagd werd dat de leeu
wenvlag zou weggelaten worden op
de dag van de bewuste plechtighe
den.
Het Schepencollege was echter
niet mals In zijn antwoord en
schreef zeer raak. dat men in Kon
go, steeds gepoogd heeft de rechten
van de inlanders te eerbiedigen en
hen toegelaten heeft zich te bedie
nen van de symbolen die zij bege
ren. Zoveel tact zouden sommigen
onder U ook wel mogen hebben,
ren overstaan van de Vlaamse «in
landers betoogt de woordvoerder
van de gemeenteraad van Ertvelde.
Een. voorbeeld dat navolging ver
dient.
EEN NIEUWE VLAAMSE FILM
Joris Dlels heeft de nieuwe
Vlaamse film «De roof van Hop-
Mariannekeop een persvertoning
voorgesteld. Dit werk opent een
nieuw perspectief voor onze kuns
tenaars in deze kunstuiting. Niet
alleen werd definitief afgebroken
met het onverstaanbaar Antwerps
dialect, maar ook doet het
geheel niet langer meer toneelach-
Beroepsrenners
BOUBAIX - HOEI 1. Rik Van
Loojr; 2. Deoock; 3. Ceraml; 4. Schlls;
5. Roeaeel; 6. Desmedt R.; 7. Zae-
gers; 8. Noyelle; 9. Ryckaert; 10.
Befcaert; 12. Schotte, Geers, D
velyn, Denys; Joye; 23. Desmi
Bekeert; 12. Schotte, Geers, Degrae-
elyn, Denys; Joye; 23. Desmedt G.
BUGGENHOUT 1. Vandewiele G.;
2. Goddaert; 3. Chrlstlaens; 4. Van-
dervoorden; 6. M. Blomme; 8, Plas;
7. Vandenbrouck; 8. Jonokheere; 9.
Devos; 10. Maes; 12. Rottlers; 17.
Nolf.
ZWEVEGEM: 1. Mockridge; 2. Ol-
llvler; 8. Noyelle; 4. R. Desmedt; 5.
Nolf: 6. Degraevelyn; 7. Taeldeinan;
8. Wambeke; 9. Dufour; 10. Vercae-
msrt; 11. Rondelé; 12. Bekaert; 13.
deern; 14. Braeckeveldt; 16. G. De
smedt; 18. Luolen Victor en Pleters.
OOSTENDE: 1. Vandaele; 2. Oc-
kers; 8. Blomme A.; 4. Hendrickx; 6.
Decock; 8. Blomme M.; 7. Pascal;
8, Haan; 9. .Desmet, Degraevelyn,
Schotte; 21. Olllvier; 22. Roseeel.
MABKB 1. Demunster L.; 2. De-
befte; 8. Margul'lller; 4. Cools; 6.
TTuye; Verbeke; 7. Planckaert;
8. vanbael; 9. Vandevoorde; 10. Cal-
lasrt; 12. Demunster B„ 14. Tuyt-
tens; 18. Callewaert; 21. Dhondt.
MOESKROEN1. Dhondt M.; 2.
Demunster L.; 8. Callewaert; 4. De
smedt; 6. Leenknecht; 6. Walrae-
vens; 7. Renard; 8. Louis; 9. War
tel; 10. Laroye; 11. Vandevoorde; 12.
Paymans.
RONDE VAN BELGIG, X" rit: 1.
Van Gampei Jan; 2. Callewaert; 3.
Schoubben; 4. Truye; 6. Verbeke;
8. Oallaerts; 7. Desmet A.; 8. Nas-
clmbene; 11. Deroo; 20. Tuytene.
Liefhebbers
LBNDELEDE l. Seynaeva J.; 2.
Veroegstraete; 3. Verhelst; 4. Depy-
pere; 8. Vanryasel; 6. Vandamme;
7. Duran; 8. Reynaert; 9. Allegaert;
10. Peetere; 11. Dewulf; 12. Ver-
meersob; 13. Dejonckheere.
ARDOOIE 1. Borra G.; 2. N.
Kerokhove; 3. Beke; 4. Declercq; 6.
Oaelenberghe; 6. Maddens; 7. Joseph
Roger; 8. Roel»; 10. Öordy; 11.
Doom: 12. Rotsaert.
VBDRNE 1. Venstechelman A.;
2. Pylyser; 3. Verwelrder; 4. Willeins;
5. Lamalre; 8. Tempelaere; 7. Da
vid; 8. Dhondt; 9. Barbier; 10. Flo-
ré; 11. Devoa; 12. Lams.
ARDOOIE 1. G. Maddens; 2. C.
Lamote; 3. Brulez; 4. Peeters; 8. An-
dré Gryson; 8. Noppe; 7. Allegaert;
8. Oarron; 9. Behaeghe; 10. DegTyse
W.; 11. Kerckhove N.; 12. Vantle-
ghem.
BEE8TERT 1. Dhaene J.; 2. De-
muynck; 8. Huyee; 4. Parmentler;
5. Adam; 8. Cosaemler; 7. Vanden-
brouoke; 8. Laverge; 9. Vuylsteke;
10. Deloof; 11. Debacker.
IEPER 1. Minne Cyreen; 2. De-
nutte; 8. Gryson André; 4. Brulez;
3. Ongenae; 6. Meulemeester; 7. V.
Huyghe; 8. Cnockaert; 9. Denys; 10.
D. ftittyn; 11. Messells; 12. E. Rat-
tjm: 18. Deboodt.
RUMBEKE 1. Degryse W.; 2. De-
bussohere; 8. Depypere; 4. Deloof;
3. Maertena; 8. Decan; 7. Azou; 8.
Verhaeghe; 9. Vanhoutteghem; 10.
Meyfroodt.
LEDEGEM: 1. Verhelst Jos.; 2. De
gryse G.; 8. Deleeranljder; 4. Duran;
3. Beke; 8. Vandamme; 7. Decocker;
8. Dhaene; 9. Seynaeve; 10. Huyse;
11. Noppe; 12. Vuylsteke.
OOSTNIEUWKERKE 1. E. Gal
lens; 2. Six; 3. Noppe; 4. Vander-
aaezhen; 6. Decapelle; 6. Theunlnck;
7. Cauweller; 8. Lagrou.
VICHTB 1. Verhelst L.; 2. Van-
seokhout; 8. Claus; 4. Decaluwé; 6.
VToman; 6. Balcaen; 7. Dejonghe;
8. Laverge.
LAUWE 1. Sabbe N.; 2. Van-
wynsberghe; 8. Theirlynck; 4. De-
praetere; 6. Desmedt; 6. Deleye; 7.
Anne; 8. Beels.
ARDOOIE 1. Asseau L.; 2. De-
oeunlnck; 3. Desmet; 4. Pauwels; 5.
Delaere; 6. Huvaere; 7. Dumortler;
8. Vandaele.
WERVIK 1. Costeur R.; 2. Car-
pentler; 3. Vanwynsberghe; 8. Bul-
ttnck; 8. Deleye; 8. Remmerle; 7.
Depraetere; 8. Callebaut.
ZWEVEGEM1. Decaluwé R.; 2.
IQnt; 8. Vanwymelbeke; 4. Vroman;
3. Sabbe; 8. Baert; 7. Vanlerbergbe;
8. Vermeulen.
MXDDELKERKE 1. Maes E.; 2.
Rousseaux; 3. Stevens; 4. Calcoen;
5. Bernard; 8. OUlvler; 7. Schalller;
8. Lefevre.
KORTEMARK 1. Vanoompemol-
l« 2. Vangbeluw»; 8. Decadt; 4.
Noppe; 8. Gouwy; 6. Bossu; 7. Bul-
Mncfc; 8. Kuyle.
tig aan. De gekende K.N.S.-actrice
Jeanne De Coen, ontpopte zich als
een volwaardige filmactrice.
MUNTSANERINGSLENING 3,5
DERDE REEKS
Oneven nummers terugbetaalbaar
De obligatiën van de muntsane-
ringslening 3,5 waarvan het
nummer eindigt op 1, 3, 5, 7 of 9,
zijn terugbetaalbaar op 1 Januari
1957. De andere zijn terugbetaal
baar op 1 Januari 1958.
BLOEMENSTOET EN
ZOMERCAVALCADE
TE ST-NIKLAAS
Duizenden en nog duizenden
mensen verdrongen zich Zondag in
de straten van St-Niklaas om de
Bloemenstoet en de Zomercaval-
cadein ogenschouw te nemen. 't
weder was voor de eerste keer dit
jaar van de partij en een stralend
zomerzonnetje zette nog meer kleur
bij aan de bonte optocht. De stoet
had een tien-kilometerlange weg af
te leggen. Talrijke bloemenwagens
gaven een apart karakter aan deze
grootse cavalcade.
STATISTIEK VAN DE
VERKEERSONGEVALLEN
Bij verkeersongevallen, die zioh
buiten de bebouwde kommen heb
ben voorgedaan van Maandag 26
Juli te 0 uur tot Zondag 1 Augus
tus 24 uur zijn 15 personen om het
leven gekomen. Deze ove-rlijdens,
die zich bij 13 ongevallen hebben
voorgedaan zijn het gevolg van:
onvoorzichtigheid vanwege voet
gangers: 3 doden; onvoorzichtig
heid vanwege wielrijders; 2 doden;
onvoorzichtigheid vanwege andere
weggebruikers: 1 dode; dronken
schap: 1 dode; overdreven snel
heid: 1 dode; veronachtzaming van
de voorrangsregelen: 3 doden; on
bepaalde oorzaken: 4 doden.
MEDEDELINGEN VAN
DE NJVLB.S.
In de onlangs gepubliceerde me
dedelingen van de N.M.B.S. lazen
wij verschillende interessante bij
zonderheden. nopens de verminde
ringen, die toegestaan worden aan
personen die wensen, in een andere
localiteit, een grote demonstratie
bij te wonen, verder nog nopens de
abonnementen met toeristische in
slag en andere.
Wij
laten hieronder het nuttig
ste volgen;
Vermindering voor deelnemers
aan manifestaties.
Verminderingen ten gunste van
reizigers die deelnemen aan massa
le of plaatselijke manifestaties.
De deelnemers aan massamani
festaties kunnen thans de volgende
verminderingen genieten:
Groepen van ten minste 26
personen die een heen- en terug'
reis van ten minste 150 km afleg'
gen: 50 t.h.
Afzonderlijke reizigers die een
heen- en terugreis van ten minste
150 km afleggen: 50 t.h.
Reizigers die een heen- en te
rugreis van minder dan 150 km af
leggen: 35 t.h.
Abonnementen met toeristische
ixisLüg
Gij kunt overal in België per
spoor reizen, naar de Ardennen, de
Kust, de Kempen, U naar uw zin
overal ophouden, tegen ongeloof
lijk goedkope voorwaarden!
Reis gedurende 5 opeenvol
gende dagen: voor 350 fr. in derde
klasse; voor 600 fr. in tweede klas
se.
Reis gedurende 10 opeenvol
gende dagen; voor 500 fr. In derde
klasse; voor 850 fr. in tweede klas
se. eVrlenging van de kaarten voor
10 dagen Is mogelijk, hetzij 15 op-
eenvolrende dagen reizen voor 500
plus 250 fr. In derde klasse; voor
ZWARTE BERG
WESTOUTER
Sidecars - Seniors - Juniors
Op het buitengewoon par
cours van de grenzen. - Al de
beste sidecars in koers. - Vol
ledig programma. (10.097)
op Zondag 29 Augustus 1954
D« motorliefhebbers hebben zich
waarschijnlijk reeds afgevraagd komt
er nu de- motocross op de Zwarte Berg
dit Jaar of komt er niets Wel hier
mede kan ledereen gerustgesteld wor
den op de laatste Zondag van Augus
tus ls het te doen op het welbekend
terrein aan de Douve, waar ieder jaar
een cross gegeven werd. Sommige
zwartkijkers gaven reeds de moed ver
loren na de gebeurtenissen van 1953,
toen de officiële délégé's de boel op
stelten zetten en zelden 't ls gelukt,
't ls gedaan met de club te leper.
Maar met roekeloze durf heeft de cluh
sedertdien reeds twee meesterlijke
crossen uitgewerkt op de Kemmelberg
op 14 Maart en op de Rode Berg op
27 Mei 11. Telkens was het succes on
gehoord. Met vertrouwen organiseren
de lepcrllngen nu weer op de Zwarte
Berg, met een fljn programma, nadat
al de waarborgen van een flink succes
gekregen werden. De cross ls niet
meer op half-oogst, maar wel op de
laatste Zondag van de maand. De of
ficiële afgevaardigde ls niet de heer
Meersseman, maar wel de heer Majoor
Gorls, die de traditie van flink gediri
geerde Zwarte-Berg-crossen weer ln
zal lulden. Op die datum ls er nergens
elders ln het land een slde-carcross
zodat al die specialisten ln blok er
hun perten zullen spelen. Met al die
waarborgen zullen de motorliefhebbers
op de Zwarte Berg weer een genoeg
lijk motorfeest medeleven. Nadere In
lichtingen toekomende week.
850 plus 430 fr. in tweede klasse.
Reis gedurende gans een maand
voor 1.120 fr. in derde klasse, voor
1.960 fr. in tweede klasse.
Doe uw keuze tussen deze zeer
voordelige oplossingen.
Of nog, doe een proef met onze
verminderingskaarten die U 50 t.h.
vermindering zullen geven voor al
uw verplaatsingen per spoor gedu
rende 28 opeenvolgende dagen. Zij
kosten slechts 150 fr. voor de derde
klasse en 250 fr. voor de tweede
klasse.
ORDEWOORD VAN DE
BELGISCHE BISSCHOPPEN
In naam van het Belgisch Epis
copaat heeft Z. Em. Kardinaal van
Roey, Aartsbisschop van Meohelen
een herderlijk schrijven gericht tot
al de gelovigen van het land, waar
in een katholieke opvoeding voor
gans de katholieke jeugd van het
land in katholieke scholen geëist
wordt.
NIEUWE GOUVERNEUR
IN OOST-VLAANDEREN
Luidens een officiële mededeling
werd dhr Marien, liberaal Senator,
benoemd tot Gouverneur van Oost-
Vlaanderen. De benoemde behaal
de het diploma van werktuigkundig
ingenieur aan de universiteit te
Gent.
DE NIEUWE NUMMERPLATEN
VOOR AUTO'S
Serie 500.001 tot 550.000
Het ministerie van verkeer deelt
mede:
De houders van inschrijvings
nummers voor motorvoertuigen
(automobielen), nummers begrepen
in de serie van 500.001 tot 550.000,
die op datum van 9 Januari 1954
het gebruik van die nummers had
den, worden verzocht van 2 Augus
tus 1954 af, bij de politiedienst van
de gemeente waar zij verblijven,
het formulier af te halen dat als
basis moet dienen voor de vervan
ging van hun plaat door een nieu
we nummerplaat zoals voorzien bij
het koninklijk besluit van 31 De
cember 1953 houdende regeling no
pens de inschrijving van voertui
gen met eigen beweegkracht, niet
zijnde rijwielen met hulpmotor.
De belanghebbenden moeten het
formulier invullen, dateren en on
dertekenen en het, samen met hun
inschrijvingsbewijs waarop het te
vervangen nummer vermeld is, aan
de politiedienst afgeven die het uit
gereikt heeft.
APIN IVC KKt 'Pt KAN Ne
WEEK VAN 6 TOT 12 AUGUSTUS:
elke namiddag te 16 u. en elke avond te 20,20 u.
In de grote zaal en op het buitenpodium;
ROGER SNOECK - Hammondorgelvirtuoos en
zijn solisten met de zanger FRANCIS DERAY.
HENRY CATRYSSE - de meest tweetalige on
zer animators.
En de internationale attracties:
MARIO CALOMA, de wereldberoemde muzikale
nabootser.
ZOLNAY en PLESS, dans en acrobatie.
KER-BEN-LY, acrobaat op ladders;
Zaterdag en Zondag: Ballet op het buitenpodium.
Het grootste Music-Hall-Restaurant ln België.
Voor restaurant alléén worden tafels
voorbehouden; tel. De Panne 411.80.
(10086)
DE WERKLOOSHEID
IN ONS LAND
Tijdens de week van 18 tot 24
Juli werd een vermindering waar
genomen van 1.186 werklozen te
genover de vorige week.
MINISTER TROCLET
KRABBELT TERUG
Nadat minister Troclet had aan
gekondigd dat hij het systeem van
de ziekteverzekering grondig zou
vernieuwen, heeft hij nadien moe
ten bekennen dat hij te voortva
rend was geweest en dat er voor
lopig nog niets van in huis kan
komen. Het geneesherenverbond
had nogal krachtdadig geprotes
teerd, hetgeen vooral in de streek
van Namen, vanwaar de betrokken
minister afkomstig is, aangevoeld
werd. Trouwens de liberale minis
ters zijn niet vreemd aan de capi
tulatie van hun socialistische col
lega. Van een harmonieus huwe
lijk gesproken...
DAGEN VAN ZEEVAART
EN VISVANGST
TE KOKSIJDE
op 7 en 8 Augustus 1954
De Directie van de Jubeltentoon
stelling te Koksijde in samenwer
king met 't gemeentebestuur, richt
op 7 en 8 dezer, twee dagen van de
Zeevaart en de visvangst in.
De Zaterdag zal besteed worden
aan het bezoek van de tentoon
stelling door de autoriteiten en de
Muziekkapel van de Zeemacht zal
haar kunstvolle medewerking ver
zekeren. Na hulde gebracht te heb
ben aan de Zeelieden gesneuveld
tijdens de twee wereldoorlogen, zal
de muziekkapel te 20.30 uur een
groot concert geven op de Teirlinck-
plaats.
De Zondag zullen reddingsoefe
ningen plaats grijpen. Verder exhi-
Zie vervolg hiernevens, W
MEISJE VALT DOOR GLA
ZEN AFDAK TE DE PANNE
Zwaar gewond.
Donderdag omstreeks 11.30 u.
deed zich een pijnlijk arbeidson
geval voor in het Hotel Rem
brandt Zeelaan te De Panne. De
dienstmeid Annie Vanhove, 20 Jaar
oud en wonende Veurnestraat al
daar, was werkzaam in de kamers
gelegen op het eerste verdiep en
uitgevend op de Zeelaan. Door een
tot nog toe onbekende reden ver
loor Annie Vanhove het evenwicht
en viel door het glazen afdak van
het terras. De ongelukkige werd
aanstonds naar de kliniek overge
bracht, waar een breuk aan de
wervelkolom werd vastgesteld.
bitles van waterski en voorbijvaren,
dicht bij de kust van yachts die
deel nemen aan de kampioenschap
pen van yachting.
Dompel er het vuilste, het meest bevlekte
wasgoed in dat U vinden kuntLaat het
afkoken of was het gewoon. Keur het nu
eenswat 'n wonder, nietwaar? Nooit is
Uw linnen zó wit geweest't is het witste
linnen ter wereld!
SUNIL garandeert U het
witste linnen ter wereld!
Sunil garandeert U altijd dat prachtig resultaat.
Was zoals U gewoon zijt en spoel met helder water—dat is al! U zult
verblind zijn door het zuiver, schitterend wit van Uw linnen.
Ja, waarlijk! Ziet U zelf maar.
Neem een wit tafelkleed en maak
er koffie-, saus-, wijn- of eender
welke vlekken op! Laat het
daarna afkoken in het wonderbare
Sunil. Kijk alle vlekken zijn
wegen U hebt het properste en
witste tafelkleed dat U ooit hebt
gezien!
Of U met een machine of met de
hand wast, altijd is Uw was beter
gedaan met Sunil, het nieuwe blauwe
poeder! Zijn wit en glinsterend
schuim maakt al Uw wasgoedwit,
kleuren, zijde, wolveel properder
en frisser dan U had durven dromen.
EXCLUSIEVE FORMULE
5AVONNERIES LEVER FRERES—BRUSSEL
I EEN LEVER PRODUCT
W DE NIEUWE VERKEERSREGELING-
5' Bijdrage
Hieronder verschillende voorbeelden van voorrang
in verband met de voornoemde hoofdwegen:
1* Voorbeeld. Kruispunt met
één. openbare weg met verschillen
de rijbanen. Het voertuig aan
geduid met cijfer 1 heeft voorrang,
omdat het zich op de hoofdweg be
vindt.
2" Voorbeeld. Kruispunt met
een openbare weg waarin minstens
een spoor loopt. Het voertuig
aangeduid met cijfer 1 heeft voor
rang, omdat het zich op de hoofd
weg bevindt.
1r
3' Voorbeeld. Kruispunt met
een openbare weg waarin ten min
ste een spoor loopt die de zijweg
niet over zijn volledige breedte
dwarst. Het voertuig aangeduid
met cijfer 1 heeft voorrang. Br is
hier voorrang van rechts omdat het
spoor de zijweg niet over zijn vol
ledige breedte dwarst.
4 tj J
- ■-«•
4' Voorbeeld. Openbare weg
met verschillende rijbanen met
dwarsverbinding, waarin geen spoor
loopt. Het voertuig aangeduid
met cijfer 1 heeft voorrang ook op
de fietsers die aanwezig zijn op het
rijwielpad.
5* Voorbeeld Openbare weg
met verschillende rijbanen met
dwarsverbinding, zoet spoor in
dwarsverbinding. Het voertuig
aangeduid met cijfer 1 heeft voor
rang. Er is hier voorrang van rechts
omdat het twee wegen zijn van ge
lijke belangrijkheid. (Twee hoofd
wegen).
6' Voorbeeld. Kruispunt met
openbare weg waarop het verkeers
teken nr 2 is aangebracht. Het
voertuig aangeduid door het cijfer
1 heeft voorrang. Het bevindt zich
op de hoofdweg.
Aarde-
7* Voorbeeld. Kruispunt waar-
In aardewegen voorkomen. Het
voertuig aangeduid door cijfer 1
heeft voorrang. Aardewegen zijn
steeds ondergeschikt ten opzichte
van wegen met een rijbaan.
UI.
8* Voorbeeld. Kruispunt waar
op een der wegen het teken nr 1/a
ia aangebracht. Het voertuig
aangeduid met cijfer 1 heeft voor
rang. Het voertuig 2 moet de door
gang vrijlaten voor de weggebrui
kers van de weg die hij nadert.
Op sommige kruispunten, waar uitdrukkelijk voorrang
van rechts bestaat, zal zulks aangeduid worden door het
verkeersteken nr 3 uit de bijlage van het verkeersregle
ment.
e Kruispunt waar geen enkele weg
hoofdweg is
Niets voorziet dat het moet aangebracht
worden, maar het mag er aangebracht wor
den om de weggebruikers ln te lichten. Op
een dergelijk kruispunt moeten de bestuur
ders de doorgang vrijlaten voor de van
rechts komende bestuurder zoals in l uit-
■N* 5 eengezet.
IV. De bestuurder die een ander moet laten voorgaan mag
slechts verder rijden Indien hij zulks, gelet op de plaats,
de verwijdering en de snelheid van de andere bestuur
ders, kan doen zonder gevaar voor ongevallen.
Dit wil zeggen dat de bestuurder die Ingevolge het onder
1, 2 en 3 uiteengezette, de andere bestuurders mioet laten voorgaan,
slechts hun weg mogen vervolgen na de andere vrije doorgang te
hebben verleend en niet gehinderd te hebben.
Hij wordt niet alleen verantwoordelijk gesteld bij het gebeuren
van een ongeval, maar kan ook een bekeuring oplopen voor het een
voudig hinderen van de bestuurder die voorrang heelt.
V. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, waardoor
de normale gang der anderen kan belet worden of gehin
derd, moet hen laten voorgaan.
Dit is inzonderlijk het geval wanneer hij:
uit een file van voertuigen komt
de rijbaan oversteekt
uit een al dan niet bebouwd onroerend goed gereden komt
een stationneerplaats verlaat
na een stilstand terug aanzet.
In al deze verschillende gevallen moet de bestuurder die een
van deze verschillende manoeuvers uitvoert de doorgang vrijlaten
voor ie weggebruikers die gewoon hup weg aan het vervolgen zijn.
Bv.: Iemand wij zijn voertuig van richting veranderen en rijdt
hirrvoor over en weer op de rijbaan om het manoeuver uit te voeren.
Hij mag dit doen. maar moet zien dat hij geen enkele andere wegge
bruiker hindert. Het eenvoudig ophouden van andere weggebruikers,
tijdens het uitvoeren van het manoeuver maakt reeds een inbreuk uit.
G-beurt hierdoor een aanrijding dan zal hij verantwoordelijk gesteld
worden.
VI. Wanneer een spoor ln de openbare weg aangelegd is of
deze gelijkgronds kruist, moet ieder weggebruiker, bij
het naderen van een daarop rijdend spoorvoertuig, het
spoor vrij maken en er zich zodra het mogelijk is van
verwijderen, zodat de doorgang vrijkomt.
Door deze bepaling hebben de spoorvoertuigen op de andere
voertuigen voorrang. Dit wil echter niet zeggen dat ze ieder voertuig
dat zich op de sporen bevindt mogen aanrijden.
Veelvuldig zijn de uitspraken van rechtbanken waar de bestuur
der van het spoorvoertuig ln ongevallen verantwoordelijk gesteld werd
om niet tijdig te hebben gestopt. ft Wordt vervolgd.)
N4-01927 BFL
Een halve eeuw reeds ALGEMEEN gebruikt tegen HOOFD- en
ZENUWPIJNEN - SLAPELOOSHEID - KOORTS - GRIEP
en SPIERPIJN.
Een MIKRANIA stilt ogenblikkelijk de hevigste pijn
MIKRANIA SCHAADT DE GEZONDHEID NIET!
in alle Apotheken 30 fr. (7833)
In bijna alle dorpen kon men horen aan
t lulden der endeklokked.l. doodsklok,
of de overledene een man of een vrouw was
en met welke klassede lijkdienst zou
plaats vinden. Voor de hoogste dienst werd
er driemaal daags 's morgens, 's mid
dags en 's avonds telkens één uur ge
luid voor een middelbare dienst bedroeg
de duur driemaal drie kwartier en voor een
lagere dienst slechts tweemaal een half uur.
Het gelui verschilde nochtans van streek
tot streek: stippen we hier nog aan dat een
begrafenis uit de schaal of van de dis
te St Kruis bedacht werd met 150 trekken
aan de klok. Iedere parochie verstond haar
eigen klokkentaal. De kinderen te Aarsele
en Kanegem zongen:
Bieng, boeng, bang.
Mietje is dood.
Kleen of groot,
arm of rijk,
't is mij algelijk.»
De klokken te Rumbeke lieten een ge
heel ander liedje horen:
Bieng, boeng, bang.
De klokken luiden over eerde
over een doden man;
rijke man te peerde,
arme man te voate,
danke Jezu zoete.»
Tijdens de laatste dodenwake maakte
men de strooien kruisjes die men zou neer
leggen aan alle hoeken, kruisstraten en ka
pellen op de weg tussen het sterfhuis en
de kerk. Aan het hofgatbij de balie of
aan de voorgevel was reeds van de eerste
dag af een strooien kruis geworpen, ver
sierd met bloemen voor een meisje, met
palmtakjes voor een jongen. Soms werd
aan de voorgevel van het sterfhuis een
handvol stro kruisgewijze over elkaar uit
gespreid, met daarop een gehele baksteen
als de dode reeds zijn eerste H. Communie
had gedaan, met enkel een halve als dit
nog niet het geval was. In het Veurnse was
het zelfs de gewoonte vóór 1914 voor
het huis van de afgestorvene grote bussels
stro kruisgewijze, en met de uitgedorsen
aren naar binnen, over elkaar te leggen:
voor een kleine lijkdienst telde men er vier,
voor een hogere klasse acht en zo voort
tot de hoogste dienst vier en twintig bussels.
Waar men vroeger op vele plaatsen een
doodslantaarn soms met processiekruis of
-vaandel tegen de deur aantrof, links voor
een vrouw en rechts voor een man, wordt
thans de voorbijganger nog alleen verwittigd
door neergelaten rolluiken.
Zo het sterfhuis niet ver van de kerk is
gelegen worden de dragers onder de gebu-
ren gekozen: getrouwde mannen dragen ge
trouwde mannen, jonge dochters dragen
jonge dochters... Te lande, vooral in 't
Noorden, waar de boerderijen niet zelden
op een afgelegen gehucht stonden, voerde
men de dode op een boerewagen met een
witte bij uitzondering een blauwe
«wijte» (huif) overspannen. De wagen werd
gatrokken door twee paarden van een buur
man omdat, volgens het volksgeloof, de
beesten van de overleden boer onmogelijk
hun kostbare last zouden kunnen vervoeren.
De kist stond te midden van de wagen en
aan de vier hoeken zaten de naaste bloed-
verwanten. De boeverd.i. de paarden-
menner, zat schrijlings op het handpaard
en leide stilzwijgend zijn kostbare vracht
naar het dorp; 's avonds te voren had hij
zijn beesten vermaand en in hun ore ge
fluisterd morgen moeten we een dode
voeren.Werd dit niet gedaan dan zouden
ze weigeren te trekken. Gezelle dicht hier
over:
Schuimen zoudt ge en lastig zweten
zo 'k u zonder wete liet
van de mare en zoudt verheten
gave ik u den zegen niet.»
Aan de kruispunten en kapellen stond
men even stil om een Onze Vader te bid
den! wie voor de strooien kruisjes moest
zorgen legde er eentje neer. Hier vinden
we wellicht een overblijfsel van het oude
bijgeloof dat de kruisstraten aanzag ais
verzamelplaatsen van spoken en boze gees
ten. Niemand zou het aangedurfd hebben
dit «reeuwstro» te verwijderen of te sohen-
den; het bleef er tot het laatste halmpje
verteerd was. Trouwens men verkeerde in
Bijlage «Het Wekelijks Nieuws» Nr
de mening dat wie deze bundeltjes weg
nam de wraak van de gestorvene op zich
haalde. Niet lang na de dood van Gezelle
is het gebruik van de «wijtewagen» uitge
storven.
In 't Zuiden van Westvlaanderen, o.a. te
Kooigem, bleef men lange tijd getrouw aan
een eigenaardige traditie bij de begrafenis
plechtigheid. In de lijkstoet bemerkte men,
naast de man of de vrouw die het kruis
droeg, een kind dat in zijn handen de ge
wijde kaars vasthield, die gediend had om
de aflijvige te helpen sterven. Het doek
waarmede het knaapje of meisje de kaars
omknelde vormde een heel kleed. Voor een
getrouwd mens was het doek aan de uit
einden met zwart afgezet, met blauw daar
entegen als het een ongehuwd persoon be
trof. In de kerk werd de kaars op een bij
zondere kandelaar gezet waarna ze gedu
rende geheel de dienst bleef branden. Nog
zes weken zal ze in de kerk blijven staan
en alle Zondagen onder de Hoogmis ont
stoken worden tot zielelafenis van de over
ledene; eenmaal de termijn verstreken,
wordt ze weder naar huls gehaald en verder
gebruikt.
Na een lijkdienst van eerste klasse te
■per deelde men brood uit aan de arme
aden, een gebruik dat achterwege is ge
leven gedurende de eerste wereldoorlog.
Tijdens de Mis werd er vlak vóór de kelk
op het altaar een taart van ongeveer 30 cm.
doorsnede gelegd. Deze grote koek werd in
de lijkstoet op een wit doekje in een mandje
gedragen door een vrouw in kloosterzuster
verkleed, de koekedraagster geheten. De
taart was in twee gelijke delen verdeeld
maar de onderste helft was nog eens in
twee stukken gesneden; het onderste deel
waarin een geldstuk stak was bestemd voor
de pastoor; de twee overblijvende, gewoon
lijk ook met een geldstukje er in, werden
toegewezen aan de assistenten van de mis
lezer. Bij het uitbreken van de tweede we
reldoorlog was het uitreiken van lijkkoeken
aan kinderen, na de begraving van een
schoolkameraadje, nog in vele dorpen in
zwang.
Na de begrafenis volgde men veelal de
naastbestaanden naar de herberg. Men
heette dit het verdrinken van het verdriet,
vandaar nog de spreuk: «uitvaart, zuip
vaart»; vooral op de Nieuwmarkt te Roe-
selare is men aan die natte gewoonte ge
trouw gebleven. Bij lieden van beter stand
volgde het lijkmaal, in het Kortrijkse
molleprooigeheten, naar moldat
dood betekent. De maaltijd verschilde naar
gelang de financiële toestand van de fa
milie: soms koekeboterhammen met koffie,
vaak ook een volledig middagmaal.
Met doden kan men echter niet leven.
Een humoristisch grafschrift, dat men eer
tijds op een zerk te Ardooie zou gelezen
hebben, wijst op de vergankelijkheid van
vriendschap en liefde:
Hier ligt Karei Cauwe,
om mijn dood is er geen rouwe,
om mijn geld zijn mijn vrienden verblijd,
God zij gebenedijd.
Al dat ik aan de armen gaf,
vind ik hier in mijn duister graf,
al dat ik aan mijn vrienden liet,
en vind ik hier niet.
Spoedig is men het verleden vergeten
het leven in al zijn intensiteit lokt, de dag
taak kan niet wachten.
B.
Wie zal ooit uitmaken waar het scherpe
onderscheid tussen volksgeloof en bijgeloof
gelegen is? Vast staat evenwel dat super
stitie en naïef volksgeloof afnemen naar
mate de beschaving en de ontwikkeling
vooruitgang boeken. Men versta ons echter
goed: zinrijke en lofwaardige gewoonten
dragen ten volle onze goedkeuring mede. We
denken hier bv. aan de vrome huismoeders
die vóór het gebruik elk vers brood tekent
met een kruisteken, prevelend:
«Gezegend en gebenedijd
die er van eet
en die er van snijdt.»
ft Vervolgt.)