MELIPARK ir DE MEEST OPHEFMAKENDE ONTDEKKING op WAseceico SUNIL IS BLAUW I l SUNIL' Aülörnoiillïlen wgmtff* f m Jf U f MIKRANIA HEI WEKELIJKS k\\T i r HET HOOGTEPUNT VAN UWVACANTIE. 5H£3-.-==^C J L I HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 7 Aug. 1654. Ble. 9. KOERS VIT SLAGEN Onafhankelijken Nieuwelingen Zondag 29 Augustus te 15 uur: MOTOCROSS II» - DE MOTOCROSS VAN DE ZWARTE BERG 2l BE LEVER-ZEEPFABRIEKEN Nooit hebt U iets gezien dat Sunil evenaart. Sunil verschilt totaal van al wat reeds bestaat. Sunil is blauw! Het geeft het witstes het schitterendste linnen ter wereld. Zijn werking is waarlijk buitenge woon Zie eens hoe Sunil werkt. Zie hoe dat mooie blauwe poeder verandert in een prachtig schuim, wit en glinsterend. Ja, Sunilhet nieuwe blauwe poeder noch enig ander wasproduct. Sunil is een absoluut volledig wasproduct. en Sunil allééngeeft U het witste U hebt niets anders nodiggeen zeep linnen ter wereld Ook al is Uw linnen zéér vuilook al zit het vol vlekken VLEKKEN VERDWIJNEN ALS BIJ TOVERSLAG! HET HARDNEKKIGSTE VUIL VERDWIJNT MET SUHIL SL»!N!!L IS ZONE71R WEERGA Voorrang «—33) n «—SD a&imm. A wei 1 CD-» BIJGELOOF EN VOLKSDEVOTIE fcmm n iihiiw'i ui mi i'i i JLi... ^~7X HERRIE ROND DE LEEUWENVLAG TE ERTVELDE Bij de hfildenherdenking te Ert- velde (Oostvl.) is er herrie ont staan rond het al of niet uithan gen van de leeuwenvlag aan het gemeentehuls. Enkele dagen voor dat de heldenherdenking moest doorgaan, richtte het Herdenkings- "omlté der Burgerlijke Oorlogs slachtoffers 1940-'45 samen met de plaatselijke N.SB. - afdeling, een brief aan het gemeentebestuur, waarin gevraagd werd dat de leeu wenvlag zou weggelaten worden op de dag van de bewuste plechtighe den. Het Schepencollege was echter niet mals In zijn antwoord en schreef zeer raak. dat men in Kon go, steeds gepoogd heeft de rechten van de inlanders te eerbiedigen en hen toegelaten heeft zich te bedie nen van de symbolen die zij bege ren. Zoveel tact zouden sommigen onder U ook wel mogen hebben, ren overstaan van de Vlaamse «in landers betoogt de woordvoerder van de gemeenteraad van Ertvelde. Een. voorbeeld dat navolging ver dient. EEN NIEUWE VLAAMSE FILM Joris Dlels heeft de nieuwe Vlaamse film «De roof van Hop- Mariannekeop een persvertoning voorgesteld. Dit werk opent een nieuw perspectief voor onze kuns tenaars in deze kunstuiting. Niet alleen werd definitief afgebroken met het onverstaanbaar Antwerps dialect, maar ook doet het geheel niet langer meer toneelach- Beroepsrenners BOUBAIX - HOEI 1. Rik Van Loojr; 2. Deoock; 3. Ceraml; 4. Schlls; 5. Roeaeel; 6. Desmedt R.; 7. Zae- gers; 8. Noyelle; 9. Ryckaert; 10. Befcaert; 12. Schotte, Geers, D velyn, Denys; Joye; 23. Desmi Bekeert; 12. Schotte, Geers, Degrae- elyn, Denys; Joye; 23. Desmedt G. BUGGENHOUT 1. Vandewiele G.; 2. Goddaert; 3. Chrlstlaens; 4. Van- dervoorden; 6. M. Blomme; 8, Plas; 7. Vandenbrouck; 8. Jonokheere; 9. Devos; 10. Maes; 12. Rottlers; 17. Nolf. ZWEVEGEM: 1. Mockridge; 2. Ol- llvler; 8. Noyelle; 4. R. Desmedt; 5. Nolf: 6. Degraevelyn; 7. Taeldeinan; 8. Wambeke; 9. Dufour; 10. Vercae- msrt; 11. Rondelé; 12. Bekaert; 13. deern; 14. Braeckeveldt; 16. G. De smedt; 18. Luolen Victor en Pleters. OOSTENDE: 1. Vandaele; 2. Oc- kers; 8. Blomme A.; 4. Hendrickx; 6. Decock; 8. Blomme M.; 7. Pascal; 8, Haan; 9. .Desmet, Degraevelyn, Schotte; 21. Olllvier; 22. Roseeel. MABKB 1. Demunster L.; 2. De- befte; 8. Margul'lller; 4. Cools; 6. TTuye; Verbeke; 7. Planckaert; 8. vanbael; 9. Vandevoorde; 10. Cal- lasrt; 12. Demunster B„ 14. Tuyt- tens; 18. Callewaert; 21. Dhondt. MOESKROEN1. Dhondt M.; 2. Demunster L.; 8. Callewaert; 4. De smedt; 6. Leenknecht; 6. Walrae- vens; 7. Renard; 8. Louis; 9. War tel; 10. Laroye; 11. Vandevoorde; 12. Paymans. RONDE VAN BELGIG, X" rit: 1. Van Gampei Jan; 2. Callewaert; 3. Schoubben; 4. Truye; 6. Verbeke; 8. Oallaerts; 7. Desmet A.; 8. Nas- clmbene; 11. Deroo; 20. Tuytene. Liefhebbers LBNDELEDE l. Seynaeva J.; 2. Veroegstraete; 3. Verhelst; 4. Depy- pere; 8. Vanryasel; 6. Vandamme; 7. Duran; 8. Reynaert; 9. Allegaert; 10. Peetere; 11. Dewulf; 12. Ver- meersob; 13. Dejonckheere. ARDOOIE 1. Borra G.; 2. N. Kerokhove; 3. Beke; 4. Declercq; 6. Oaelenberghe; 6. Maddens; 7. Joseph Roger; 8. Roel»; 10. Öordy; 11. Doom: 12. Rotsaert. VBDRNE 1. Venstechelman A.; 2. Pylyser; 3. Verwelrder; 4. Willeins; 5. Lamalre; 8. Tempelaere; 7. Da vid; 8. Dhondt; 9. Barbier; 10. Flo- ré; 11. Devoa; 12. Lams. ARDOOIE 1. G. Maddens; 2. C. Lamote; 3. Brulez; 4. Peeters; 8. An- dré Gryson; 8. Noppe; 7. Allegaert; 8. Oarron; 9. Behaeghe; 10. DegTyse W.; 11. Kerckhove N.; 12. Vantle- ghem. BEE8TERT 1. Dhaene J.; 2. De- muynck; 8. Huyee; 4. Parmentler; 5. Adam; 8. Cosaemler; 7. Vanden- brouoke; 8. Laverge; 9. Vuylsteke; 10. Deloof; 11. Debacker. IEPER 1. Minne Cyreen; 2. De- nutte; 8. Gryson André; 4. Brulez; 3. Ongenae; 6. Meulemeester; 7. V. Huyghe; 8. Cnockaert; 9. Denys; 10. D. ftittyn; 11. Messells; 12. E. Rat- tjm: 18. Deboodt. RUMBEKE 1. Degryse W.; 2. De- bussohere; 8. Depypere; 4. Deloof; 3. Maertena; 8. Decan; 7. Azou; 8. Verhaeghe; 9. Vanhoutteghem; 10. Meyfroodt. LEDEGEM: 1. Verhelst Jos.; 2. De gryse G.; 8. Deleeranljder; 4. Duran; 3. Beke; 8. Vandamme; 7. Decocker; 8. Dhaene; 9. Seynaeve; 10. Huyse; 11. Noppe; 12. Vuylsteke. OOSTNIEUWKERKE 1. E. Gal lens; 2. Six; 3. Noppe; 4. Vander- aaezhen; 6. Decapelle; 6. Theunlnck; 7. Cauweller; 8. Lagrou. VICHTB 1. Verhelst L.; 2. Van- seokhout; 8. Claus; 4. Decaluwé; 6. VToman; 6. Balcaen; 7. Dejonghe; 8. Laverge. LAUWE 1. Sabbe N.; 2. Van- wynsberghe; 8. Theirlynck; 4. De- praetere; 6. Desmedt; 6. Deleye; 7. Anne; 8. Beels. ARDOOIE 1. Asseau L.; 2. De- oeunlnck; 3. Desmet; 4. Pauwels; 5. Delaere; 6. Huvaere; 7. Dumortler; 8. Vandaele. WERVIK 1. Costeur R.; 2. Car- pentler; 3. Vanwynsberghe; 8. Bul- ttnck; 8. Deleye; 8. Remmerle; 7. Depraetere; 8. Callebaut. ZWEVEGEM1. Decaluwé R.; 2. IQnt; 8. Vanwymelbeke; 4. Vroman; 3. Sabbe; 8. Baert; 7. Vanlerbergbe; 8. Vermeulen. MXDDELKERKE 1. Maes E.; 2. Rousseaux; 3. Stevens; 4. Calcoen; 5. Bernard; 8. OUlvler; 7. Schalller; 8. Lefevre. KORTEMARK 1. Vanoompemol- l« 2. Vangbeluw»; 8. Decadt; 4. Noppe; 8. Gouwy; 6. Bossu; 7. Bul- Mncfc; 8. Kuyle. tig aan. De gekende K.N.S.-actrice Jeanne De Coen, ontpopte zich als een volwaardige filmactrice. MUNTSANERINGSLENING 3,5 DERDE REEKS Oneven nummers terugbetaalbaar De obligatiën van de muntsane- ringslening 3,5 waarvan het nummer eindigt op 1, 3, 5, 7 of 9, zijn terugbetaalbaar op 1 Januari 1957. De andere zijn terugbetaal baar op 1 Januari 1958. BLOEMENSTOET EN ZOMERCAVALCADE TE ST-NIKLAAS Duizenden en nog duizenden mensen verdrongen zich Zondag in de straten van St-Niklaas om de Bloemenstoet en de Zomercaval- cadein ogenschouw te nemen. 't weder was voor de eerste keer dit jaar van de partij en een stralend zomerzonnetje zette nog meer kleur bij aan de bonte optocht. De stoet had een tien-kilometerlange weg af te leggen. Talrijke bloemenwagens gaven een apart karakter aan deze grootse cavalcade. STATISTIEK VAN DE VERKEERSONGEVALLEN Bij verkeersongevallen, die zioh buiten de bebouwde kommen heb ben voorgedaan van Maandag 26 Juli te 0 uur tot Zondag 1 Augus tus 24 uur zijn 15 personen om het leven gekomen. Deze ove-rlijdens, die zich bij 13 ongevallen hebben voorgedaan zijn het gevolg van: onvoorzichtigheid vanwege voet gangers: 3 doden; onvoorzichtig heid vanwege wielrijders; 2 doden; onvoorzichtigheid vanwege andere weggebruikers: 1 dode; dronken schap: 1 dode; overdreven snel heid: 1 dode; veronachtzaming van de voorrangsregelen: 3 doden; on bepaalde oorzaken: 4 doden. MEDEDELINGEN VAN DE NJVLB.S. In de onlangs gepubliceerde me dedelingen van de N.M.B.S. lazen wij verschillende interessante bij zonderheden. nopens de verminde ringen, die toegestaan worden aan personen die wensen, in een andere localiteit, een grote demonstratie bij te wonen, verder nog nopens de abonnementen met toeristische in slag en andere. Wij laten hieronder het nuttig ste volgen; Vermindering voor deelnemers aan manifestaties. Verminderingen ten gunste van reizigers die deelnemen aan massa le of plaatselijke manifestaties. De deelnemers aan massamani festaties kunnen thans de volgende verminderingen genieten: Groepen van ten minste 26 personen die een heen- en terug' reis van ten minste 150 km afleg' gen: 50 t.h. Afzonderlijke reizigers die een heen- en terugreis van ten minste 150 km afleggen: 50 t.h. Reizigers die een heen- en te rugreis van minder dan 150 km af leggen: 35 t.h. Abonnementen met toeristische ixisLüg Gij kunt overal in België per spoor reizen, naar de Ardennen, de Kust, de Kempen, U naar uw zin overal ophouden, tegen ongeloof lijk goedkope voorwaarden! Reis gedurende 5 opeenvol gende dagen: voor 350 fr. in derde klasse; voor 600 fr. in tweede klas se. Reis gedurende 10 opeenvol gende dagen; voor 500 fr. In derde klasse; voor 850 fr. in tweede klas se. eVrlenging van de kaarten voor 10 dagen Is mogelijk, hetzij 15 op- eenvolrende dagen reizen voor 500 plus 250 fr. In derde klasse; voor ZWARTE BERG WESTOUTER Sidecars - Seniors - Juniors Op het buitengewoon par cours van de grenzen. - Al de beste sidecars in koers. - Vol ledig programma. (10.097) op Zondag 29 Augustus 1954 D« motorliefhebbers hebben zich waarschijnlijk reeds afgevraagd komt er nu de- motocross op de Zwarte Berg dit Jaar of komt er niets Wel hier mede kan ledereen gerustgesteld wor den op de laatste Zondag van Augus tus ls het te doen op het welbekend terrein aan de Douve, waar ieder jaar een cross gegeven werd. Sommige zwartkijkers gaven reeds de moed ver loren na de gebeurtenissen van 1953, toen de officiële délégé's de boel op stelten zetten en zelden 't ls gelukt, 't ls gedaan met de club te leper. Maar met roekeloze durf heeft de cluh sedertdien reeds twee meesterlijke crossen uitgewerkt op de Kemmelberg op 14 Maart en op de Rode Berg op 27 Mei 11. Telkens was het succes on gehoord. Met vertrouwen organiseren de lepcrllngen nu weer op de Zwarte Berg, met een fljn programma, nadat al de waarborgen van een flink succes gekregen werden. De cross ls niet meer op half-oogst, maar wel op de laatste Zondag van de maand. De of ficiële afgevaardigde ls niet de heer Meersseman, maar wel de heer Majoor Gorls, die de traditie van flink gediri geerde Zwarte-Berg-crossen weer ln zal lulden. Op die datum ls er nergens elders ln het land een slde-carcross zodat al die specialisten ln blok er hun perten zullen spelen. Met al die waarborgen zullen de motorliefhebbers op de Zwarte Berg weer een genoeg lijk motorfeest medeleven. Nadere In lichtingen toekomende week. 850 plus 430 fr. in tweede klasse. Reis gedurende gans een maand voor 1.120 fr. in derde klasse, voor 1.960 fr. in tweede klasse. Doe uw keuze tussen deze zeer voordelige oplossingen. Of nog, doe een proef met onze verminderingskaarten die U 50 t.h. vermindering zullen geven voor al uw verplaatsingen per spoor gedu rende 28 opeenvolgende dagen. Zij kosten slechts 150 fr. voor de derde klasse en 250 fr. voor de tweede klasse. ORDEWOORD VAN DE BELGISCHE BISSCHOPPEN In naam van het Belgisch Epis copaat heeft Z. Em. Kardinaal van Roey, Aartsbisschop van Meohelen een herderlijk schrijven gericht tot al de gelovigen van het land, waar in een katholieke opvoeding voor gans de katholieke jeugd van het land in katholieke scholen geëist wordt. NIEUWE GOUVERNEUR IN OOST-VLAANDEREN Luidens een officiële mededeling werd dhr Marien, liberaal Senator, benoemd tot Gouverneur van Oost- Vlaanderen. De benoemde behaal de het diploma van werktuigkundig ingenieur aan de universiteit te Gent. DE NIEUWE NUMMERPLATEN VOOR AUTO'S Serie 500.001 tot 550.000 Het ministerie van verkeer deelt mede: De houders van inschrijvings nummers voor motorvoertuigen (automobielen), nummers begrepen in de serie van 500.001 tot 550.000, die op datum van 9 Januari 1954 het gebruik van die nummers had den, worden verzocht van 2 Augus tus 1954 af, bij de politiedienst van de gemeente waar zij verblijven, het formulier af te halen dat als basis moet dienen voor de vervan ging van hun plaat door een nieu we nummerplaat zoals voorzien bij het koninklijk besluit van 31 De cember 1953 houdende regeling no pens de inschrijving van voertui gen met eigen beweegkracht, niet zijnde rijwielen met hulpmotor. De belanghebbenden moeten het formulier invullen, dateren en on dertekenen en het, samen met hun inschrijvingsbewijs waarop het te vervangen nummer vermeld is, aan de politiedienst afgeven die het uit gereikt heeft. APIN IVC KKt 'Pt KAN Ne WEEK VAN 6 TOT 12 AUGUSTUS: elke namiddag te 16 u. en elke avond te 20,20 u. In de grote zaal en op het buitenpodium; ROGER SNOECK - Hammondorgelvirtuoos en zijn solisten met de zanger FRANCIS DERAY. HENRY CATRYSSE - de meest tweetalige on zer animators. En de internationale attracties: MARIO CALOMA, de wereldberoemde muzikale nabootser. ZOLNAY en PLESS, dans en acrobatie. KER-BEN-LY, acrobaat op ladders; Zaterdag en Zondag: Ballet op het buitenpodium. Het grootste Music-Hall-Restaurant ln België. Voor restaurant alléén worden tafels voorbehouden; tel. De Panne 411.80. (10086) DE WERKLOOSHEID IN ONS LAND Tijdens de week van 18 tot 24 Juli werd een vermindering waar genomen van 1.186 werklozen te genover de vorige week. MINISTER TROCLET KRABBELT TERUG Nadat minister Troclet had aan gekondigd dat hij het systeem van de ziekteverzekering grondig zou vernieuwen, heeft hij nadien moe ten bekennen dat hij te voortva rend was geweest en dat er voor lopig nog niets van in huis kan komen. Het geneesherenverbond had nogal krachtdadig geprotes teerd, hetgeen vooral in de streek van Namen, vanwaar de betrokken minister afkomstig is, aangevoeld werd. Trouwens de liberale minis ters zijn niet vreemd aan de capi tulatie van hun socialistische col lega. Van een harmonieus huwe lijk gesproken... DAGEN VAN ZEEVAART EN VISVANGST TE KOKSIJDE op 7 en 8 Augustus 1954 De Directie van de Jubeltentoon stelling te Koksijde in samenwer king met 't gemeentebestuur, richt op 7 en 8 dezer, twee dagen van de Zeevaart en de visvangst in. De Zaterdag zal besteed worden aan het bezoek van de tentoon stelling door de autoriteiten en de Muziekkapel van de Zeemacht zal haar kunstvolle medewerking ver zekeren. Na hulde gebracht te heb ben aan de Zeelieden gesneuveld tijdens de twee wereldoorlogen, zal de muziekkapel te 20.30 uur een groot concert geven op de Teirlinck- plaats. De Zondag zullen reddingsoefe ningen plaats grijpen. Verder exhi- Zie vervolg hiernevens, W MEISJE VALT DOOR GLA ZEN AFDAK TE DE PANNE Zwaar gewond. Donderdag omstreeks 11.30 u. deed zich een pijnlijk arbeidson geval voor in het Hotel Rem brandt Zeelaan te De Panne. De dienstmeid Annie Vanhove, 20 Jaar oud en wonende Veurnestraat al daar, was werkzaam in de kamers gelegen op het eerste verdiep en uitgevend op de Zeelaan. Door een tot nog toe onbekende reden ver loor Annie Vanhove het evenwicht en viel door het glazen afdak van het terras. De ongelukkige werd aanstonds naar de kliniek overge bracht, waar een breuk aan de wervelkolom werd vastgesteld. bitles van waterski en voorbijvaren, dicht bij de kust van yachts die deel nemen aan de kampioenschap pen van yachting. Dompel er het vuilste, het meest bevlekte wasgoed in dat U vinden kuntLaat het afkoken of was het gewoon. Keur het nu eenswat 'n wonder, nietwaar? Nooit is Uw linnen zó wit geweest't is het witste linnen ter wereld! SUNIL garandeert U het witste linnen ter wereld! Sunil garandeert U altijd dat prachtig resultaat. Was zoals U gewoon zijt en spoel met helder water—dat is al! U zult verblind zijn door het zuiver, schitterend wit van Uw linnen. Ja, waarlijk! Ziet U zelf maar. Neem een wit tafelkleed en maak er koffie-, saus-, wijn- of eender welke vlekken op! Laat het daarna afkoken in het wonderbare Sunil. Kijk alle vlekken zijn wegen U hebt het properste en witste tafelkleed dat U ooit hebt gezien! Of U met een machine of met de hand wast, altijd is Uw was beter gedaan met Sunil, het nieuwe blauwe poeder! Zijn wit en glinsterend schuim maakt al Uw wasgoedwit, kleuren, zijde, wolveel properder en frisser dan U had durven dromen. EXCLUSIEVE FORMULE 5AVONNERIES LEVER FRERES—BRUSSEL I EEN LEVER PRODUCT W DE NIEUWE VERKEERSREGELING- 5' Bijdrage Hieronder verschillende voorbeelden van voorrang in verband met de voornoemde hoofdwegen: 1* Voorbeeld. Kruispunt met één. openbare weg met verschillen de rijbanen. Het voertuig aan geduid met cijfer 1 heeft voorrang, omdat het zich op de hoofdweg be vindt. 2" Voorbeeld. Kruispunt met een openbare weg waarin minstens een spoor loopt. Het voertuig aangeduid met cijfer 1 heeft voor rang, omdat het zich op de hoofd weg bevindt. 1r 3' Voorbeeld. Kruispunt met een openbare weg waarin ten min ste een spoor loopt die de zijweg niet over zijn volledige breedte dwarst. Het voertuig aangeduid met cijfer 1 heeft voorrang. Br is hier voorrang van rechts omdat het spoor de zijweg niet over zijn vol ledige breedte dwarst. 4 tj J - ■-«• 4' Voorbeeld. Openbare weg met verschillende rijbanen met dwarsverbinding, waarin geen spoor loopt. Het voertuig aangeduid met cijfer 1 heeft voorrang ook op de fietsers die aanwezig zijn op het rijwielpad. 5* Voorbeeld Openbare weg met verschillende rijbanen met dwarsverbinding, zoet spoor in dwarsverbinding. Het voertuig aangeduid met cijfer 1 heeft voor rang. Er is hier voorrang van rechts omdat het twee wegen zijn van ge lijke belangrijkheid. (Twee hoofd wegen). 6' Voorbeeld. Kruispunt met openbare weg waarop het verkeers teken nr 2 is aangebracht. Het voertuig aangeduid door het cijfer 1 heeft voorrang. Het bevindt zich op de hoofdweg. Aarde- 7* Voorbeeld. Kruispunt waar- In aardewegen voorkomen. Het voertuig aangeduid door cijfer 1 heeft voorrang. Aardewegen zijn steeds ondergeschikt ten opzichte van wegen met een rijbaan. UI. 8* Voorbeeld. Kruispunt waar op een der wegen het teken nr 1/a ia aangebracht. Het voertuig aangeduid met cijfer 1 heeft voor rang. Het voertuig 2 moet de door gang vrijlaten voor de weggebrui kers van de weg die hij nadert. Op sommige kruispunten, waar uitdrukkelijk voorrang van rechts bestaat, zal zulks aangeduid worden door het verkeersteken nr 3 uit de bijlage van het verkeersregle ment. e Kruispunt waar geen enkele weg hoofdweg is Niets voorziet dat het moet aangebracht worden, maar het mag er aangebracht wor den om de weggebruikers ln te lichten. Op een dergelijk kruispunt moeten de bestuur ders de doorgang vrijlaten voor de van rechts komende bestuurder zoals in l uit- ■N* 5 eengezet. IV. De bestuurder die een ander moet laten voorgaan mag slechts verder rijden Indien hij zulks, gelet op de plaats, de verwijdering en de snelheid van de andere bestuur ders, kan doen zonder gevaar voor ongevallen. Dit wil zeggen dat de bestuurder die Ingevolge het onder 1, 2 en 3 uiteengezette, de andere bestuurders mioet laten voorgaan, slechts hun weg mogen vervolgen na de andere vrije doorgang te hebben verleend en niet gehinderd te hebben. Hij wordt niet alleen verantwoordelijk gesteld bij het gebeuren van een ongeval, maar kan ook een bekeuring oplopen voor het een voudig hinderen van de bestuurder die voorrang heelt. V. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, waardoor de normale gang der anderen kan belet worden of gehin derd, moet hen laten voorgaan. Dit is inzonderlijk het geval wanneer hij: uit een file van voertuigen komt de rijbaan oversteekt uit een al dan niet bebouwd onroerend goed gereden komt een stationneerplaats verlaat na een stilstand terug aanzet. In al deze verschillende gevallen moet de bestuurder die een van deze verschillende manoeuvers uitvoert de doorgang vrijlaten voor ie weggebruikers die gewoon hup weg aan het vervolgen zijn. Bv.: Iemand wij zijn voertuig van richting veranderen en rijdt hirrvoor over en weer op de rijbaan om het manoeuver uit te voeren. Hij mag dit doen. maar moet zien dat hij geen enkele andere wegge bruiker hindert. Het eenvoudig ophouden van andere weggebruikers, tijdens het uitvoeren van het manoeuver maakt reeds een inbreuk uit. G-beurt hierdoor een aanrijding dan zal hij verantwoordelijk gesteld worden. VI. Wanneer een spoor ln de openbare weg aangelegd is of deze gelijkgronds kruist, moet ieder weggebruiker, bij het naderen van een daarop rijdend spoorvoertuig, het spoor vrij maken en er zich zodra het mogelijk is van verwijderen, zodat de doorgang vrijkomt. Door deze bepaling hebben de spoorvoertuigen op de andere voertuigen voorrang. Dit wil echter niet zeggen dat ze ieder voertuig dat zich op de sporen bevindt mogen aanrijden. Veelvuldig zijn de uitspraken van rechtbanken waar de bestuur der van het spoorvoertuig ln ongevallen verantwoordelijk gesteld werd om niet tijdig te hebben gestopt. ft Wordt vervolgd.) N4-01927 BFL Een halve eeuw reeds ALGEMEEN gebruikt tegen HOOFD- en ZENUWPIJNEN - SLAPELOOSHEID - KOORTS - GRIEP en SPIERPIJN. Een MIKRANIA stilt ogenblikkelijk de hevigste pijn MIKRANIA SCHAADT DE GEZONDHEID NIET! in alle Apotheken 30 fr. (7833) In bijna alle dorpen kon men horen aan t lulden der endeklokked.l. doodsklok, of de overledene een man of een vrouw was en met welke klassede lijkdienst zou plaats vinden. Voor de hoogste dienst werd er driemaal daags 's morgens, 's mid dags en 's avonds telkens één uur ge luid voor een middelbare dienst bedroeg de duur driemaal drie kwartier en voor een lagere dienst slechts tweemaal een half uur. Het gelui verschilde nochtans van streek tot streek: stippen we hier nog aan dat een begrafenis uit de schaal of van de dis te St Kruis bedacht werd met 150 trekken aan de klok. Iedere parochie verstond haar eigen klokkentaal. De kinderen te Aarsele en Kanegem zongen: Bieng, boeng, bang. Mietje is dood. Kleen of groot, arm of rijk, 't is mij algelijk.» De klokken te Rumbeke lieten een ge heel ander liedje horen: Bieng, boeng, bang. De klokken luiden over eerde over een doden man; rijke man te peerde, arme man te voate, danke Jezu zoete.» Tijdens de laatste dodenwake maakte men de strooien kruisjes die men zou neer leggen aan alle hoeken, kruisstraten en ka pellen op de weg tussen het sterfhuis en de kerk. Aan het hofgatbij de balie of aan de voorgevel was reeds van de eerste dag af een strooien kruis geworpen, ver sierd met bloemen voor een meisje, met palmtakjes voor een jongen. Soms werd aan de voorgevel van het sterfhuis een handvol stro kruisgewijze over elkaar uit gespreid, met daarop een gehele baksteen als de dode reeds zijn eerste H. Communie had gedaan, met enkel een halve als dit nog niet het geval was. In het Veurnse was het zelfs de gewoonte vóór 1914 voor het huis van de afgestorvene grote bussels stro kruisgewijze, en met de uitgedorsen aren naar binnen, over elkaar te leggen: voor een kleine lijkdienst telde men er vier, voor een hogere klasse acht en zo voort tot de hoogste dienst vier en twintig bussels. Waar men vroeger op vele plaatsen een doodslantaarn soms met processiekruis of -vaandel tegen de deur aantrof, links voor een vrouw en rechts voor een man, wordt thans de voorbijganger nog alleen verwittigd door neergelaten rolluiken. Zo het sterfhuis niet ver van de kerk is gelegen worden de dragers onder de gebu- ren gekozen: getrouwde mannen dragen ge trouwde mannen, jonge dochters dragen jonge dochters... Te lande, vooral in 't Noorden, waar de boerderijen niet zelden op een afgelegen gehucht stonden, voerde men de dode op een boerewagen met een witte bij uitzondering een blauwe «wijte» (huif) overspannen. De wagen werd gatrokken door twee paarden van een buur man omdat, volgens het volksgeloof, de beesten van de overleden boer onmogelijk hun kostbare last zouden kunnen vervoeren. De kist stond te midden van de wagen en aan de vier hoeken zaten de naaste bloed- verwanten. De boeverd.i. de paarden- menner, zat schrijlings op het handpaard en leide stilzwijgend zijn kostbare vracht naar het dorp; 's avonds te voren had hij zijn beesten vermaand en in hun ore ge fluisterd morgen moeten we een dode voeren.Werd dit niet gedaan dan zouden ze weigeren te trekken. Gezelle dicht hier over: Schuimen zoudt ge en lastig zweten zo 'k u zonder wete liet van de mare en zoudt verheten gave ik u den zegen niet.» Aan de kruispunten en kapellen stond men even stil om een Onze Vader te bid den! wie voor de strooien kruisjes moest zorgen legde er eentje neer. Hier vinden we wellicht een overblijfsel van het oude bijgeloof dat de kruisstraten aanzag ais verzamelplaatsen van spoken en boze gees ten. Niemand zou het aangedurfd hebben dit «reeuwstro» te verwijderen of te sohen- den; het bleef er tot het laatste halmpje verteerd was. Trouwens men verkeerde in Bijlage «Het Wekelijks Nieuws» Nr de mening dat wie deze bundeltjes weg nam de wraak van de gestorvene op zich haalde. Niet lang na de dood van Gezelle is het gebruik van de «wijtewagen» uitge storven. In 't Zuiden van Westvlaanderen, o.a. te Kooigem, bleef men lange tijd getrouw aan een eigenaardige traditie bij de begrafenis plechtigheid. In de lijkstoet bemerkte men, naast de man of de vrouw die het kruis droeg, een kind dat in zijn handen de ge wijde kaars vasthield, die gediend had om de aflijvige te helpen sterven. Het doek waarmede het knaapje of meisje de kaars omknelde vormde een heel kleed. Voor een getrouwd mens was het doek aan de uit einden met zwart afgezet, met blauw daar entegen als het een ongehuwd persoon be trof. In de kerk werd de kaars op een bij zondere kandelaar gezet waarna ze gedu rende geheel de dienst bleef branden. Nog zes weken zal ze in de kerk blijven staan en alle Zondagen onder de Hoogmis ont stoken worden tot zielelafenis van de over ledene; eenmaal de termijn verstreken, wordt ze weder naar huls gehaald en verder gebruikt. Na een lijkdienst van eerste klasse te ■per deelde men brood uit aan de arme aden, een gebruik dat achterwege is ge leven gedurende de eerste wereldoorlog. Tijdens de Mis werd er vlak vóór de kelk op het altaar een taart van ongeveer 30 cm. doorsnede gelegd. Deze grote koek werd in de lijkstoet op een wit doekje in een mandje gedragen door een vrouw in kloosterzuster verkleed, de koekedraagster geheten. De taart was in twee gelijke delen verdeeld maar de onderste helft was nog eens in twee stukken gesneden; het onderste deel waarin een geldstuk stak was bestemd voor de pastoor; de twee overblijvende, gewoon lijk ook met een geldstukje er in, werden toegewezen aan de assistenten van de mis lezer. Bij het uitbreken van de tweede we reldoorlog was het uitreiken van lijkkoeken aan kinderen, na de begraving van een schoolkameraadje, nog in vele dorpen in zwang. Na de begrafenis volgde men veelal de naastbestaanden naar de herberg. Men heette dit het verdrinken van het verdriet, vandaar nog de spreuk: «uitvaart, zuip vaart»; vooral op de Nieuwmarkt te Roe- selare is men aan die natte gewoonte ge trouw gebleven. Bij lieden van beter stand volgde het lijkmaal, in het Kortrijkse molleprooigeheten, naar moldat dood betekent. De maaltijd verschilde naar gelang de financiële toestand van de fa milie: soms koekeboterhammen met koffie, vaak ook een volledig middagmaal. Met doden kan men echter niet leven. Een humoristisch grafschrift, dat men eer tijds op een zerk te Ardooie zou gelezen hebben, wijst op de vergankelijkheid van vriendschap en liefde: Hier ligt Karei Cauwe, om mijn dood is er geen rouwe, om mijn geld zijn mijn vrienden verblijd, God zij gebenedijd. Al dat ik aan de armen gaf, vind ik hier in mijn duister graf, al dat ik aan mijn vrienden liet, en vind ik hier niet. Spoedig is men het verleden vergeten het leven in al zijn intensiteit lokt, de dag taak kan niet wachten. B. Wie zal ooit uitmaken waar het scherpe onderscheid tussen volksgeloof en bijgeloof gelegen is? Vast staat evenwel dat super stitie en naïef volksgeloof afnemen naar mate de beschaving en de ontwikkeling vooruitgang boeken. Men versta ons echter goed: zinrijke en lofwaardige gewoonten dragen ten volle onze goedkeuring mede. We denken hier bv. aan de vrome huismoeders die vóór het gebruik elk vers brood tekent met een kruisteken, prevelend: «Gezegend en gebenedijd die er van eet en die er van snijdt.» ft Vervolgt.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 9