Viiomin" en „Cego
Oi Regering reageert op het
protestschrijven van de Bisschoppen
Ze zullen nog meer
verschieten
Uit hei arsenaal der smulpapen
SPA is geen synoniem van om het even welk water.
Laat U dus niet beet nemen
VACKLAVPER
BANANtA
Onze Vlaamse Socialisten
op hun smalst
ÖO
Landbouwers
99
Brief uit Brussel
IJZERTOREN
EN HEIZELTOREN
Er is maar één SPA
De bronnen van SPA hebben hun EIGEN flessen,
hun EIGEN etiketten, die hen hun oorspronkelijk
karakter geven.
KERKELIJK NIEUWS
Geen tijd om te
ontbijten... Een
kopje «Bananla»
Is genoeg
'<L ojreeut&oeuuHX4m
KARNAVALQEPEINZEN
K0PEN OP KREDIET
DE KOLONIALE LOTERIJ
MILLIONNAIR
TE WORDEN
«HET WEKELUKB NIEUWS ZatOTa&g 19 Febr. 195S BI*. S.
Doet allen een proef met de plantaardige organische
grondverbeteringsmiddelen
DE PRIJS BEDERFT HET NIET:
Hun waarde kan alleen berekend worden door vergelijking
met andere organische meststoffen.
Watergehalte
Stikstof
Potas
Fosfoorzuur
Kalk
Organ. Stolen
Prijs per ton
Gemengde Brut
stalmest Koemest VITAMIN Ricinusmeel CEGO
75
0,5
0.6
0 25
0,7
20
81,8
0.34
0,35
0,13
0,4
14
38.4
1,40
0,56
1,21
12.5
37,91
575 fr.
10
3,67
1,12
1,62
10
3
1,65
0,40
85
900 fr.
Beide Vlaanderen: K. VANNIELANDT, Poperinge.
(2023)
EEN TREMOLO
VOOR DE VOGELTJES
De debatten in de Kamer zijn
verleden week begonnen op zachte
vooizekens en liepen over zulke
adembenemende onderwerpen als
de vraag of de wijfjea van de
vogels al dan niet zingen.
De C.V.P.-er Philippart beweer
de van niet en de socialist Demoi-
telle beweerde van wel.
Er werden bovendien diepzin
nige beschouwingen ten beste ge
geven over het liefelijke gezang
van de vogels die vrij rondvliegen
dat niets gemeens heeft met het
treurige gekweel van de gekooide
vogels. Dit alles met de nodige
sentimentaliteit en klappertanden
de romantiek naar aanleiding van
een opheffing van het vogel
vangstverbod.
Wij willen van de vogels geen
kwaad woord horen maar wij vin
den dat men er wel wat te veel
drukte over maakt wanneer de
parlementsleden zich nu ook nog
daarmee gaan bemoeien. Het raakt
onze koude of warme kleren niet
dat dergelijke vraagstukken hen
niet onverschillig laten, maar de
bedenking moet ons toch uit het
hart dat andere vraagstukken,
waarvan het leven en het welzijn
van de mensen afhangen, die hen
soms volkomen onberoerd gelaten
hebben en nog laten. Wij denken
bijvoorbeeld aan het vraagstuk der
Vlaamse mobiele arbeiders, om
slechts één voorbeeld aan te halen.
Dat is nog wel een tremolo
waard.
EEN TROEP OSSEN
Daarmee was de Kamer echter
nog niet uit de ban van het die
renrijk geraakt. Dat was ook vrij
normaal in de bespreking van de
begroting van landbouw.
De Heer Steps die aan het spre
ken was werd op zeker ogenblik
onderbroken door de liberaal De-
muyter en gaf deze de raad zich
liever alleen met de ballonvaart
onledig te houden aangezien hij
toch niet op de hoogte was van
andere zaken.
Waarop de liberale ballonvaar
der antwoordde dat hem deze op
merking niet deerde aangezien hij
blijkbaar alleen een troep ossen
voor zich had.
TERFVE NAAR RUSLAND?
Het was echter de communist
Terfve die de vrolijke noot bracht
in het debat of liever daartoe aan
leiding gaf. Op zeker ogenblik
maakte hij de opmerking dat de
landbouwers in het land niet meer
gediend zijn met.de landbouwpo
litiek van de tegenwoordige Minis
ter van Landbouw dan met deze
van diens voorganger en dat een
verbetering noodzakelijk was. De
Kamervoorzitter de Hr Huystnans,
liet zich daarop de opmerking
ontvallen: «Ik geloof dat ik de
mening van de ganse Kamer ver
tolk wanneer ik de bevoegdheid
van de spreker inzake landbouw-
aangelegenheden erken. Hij kan
zich ter beschikking stellen van
Rusland om de Hr Malenkov te
gaan vervangen die in het open
baar zijn eigen onbevoegdheid
heeft erkend.
DE SOCIALISTEN
EN DE IJZERTOREN
In de Senaat was het vrij onge
zellig en daar hebben een aantal
koppensnellers uit de rangen van
de B.S.P. voor gezorgd.
In de begroting van Openbare
Werken kwam namelijk ter spra
ke: het krediet van 1 millioen fr.
aestemd voor de wederopbouw van
de IJzertoren.
Het was de Hr Edebau die er
graten in vond dit krediet goed
Ie keuren en daarover zijn ont
stemming lucht gaf in termen die
niet bijzonder goed gekozen waren.
Dat was al bedenkelijk. De so
cialisten moeten zich waarlijk niet
inspannen om de Vlamingen en de
katholieken in het land nog meer
op stang te jagen dan zij tot nog
toe al gedaan hebben met hun
onzalige schoolpolitiek.
Zij schijnen zich echter daarvan
geen rekenschap te geven.
Integendeel, zij verwachten blijk
baar van hun gestook en hun
herrie, mitsgaders van hun beden
kelijk opbod in de vaderlandsliefde
dat hierdoor de weg geëffend
wordt naar een socialistische ho
mogene meerderheid.
Het zal zo'n vaart niet lopen en
zeker niet zo'n vaart als de ver
lichte heren van de B.S.P. menen.
GEEN LESSEN
IN VADERLANDSLIEFDE
Zoals men weet hebben de He
ren Missiaen en Edebau zich zelfs
de moeitd getroost een amende
ment in te dienen dat er toe strekt
het op de begroting voorziene be
drag van 1 millioen voor de we
deropbouw van de IJzertoren te
schrappen.
In de Senaatsvergadering kwam
de Hr Edebau nog eens op voor
zijn amendement en hij had er in
twee tellen de concentratiekam
pen bijgesleurd.
Het IJzermonument werd, naar
hij beweerde, voor politieke doel-
rinden misbruikt en kan niet aan-
pezien worden als een dodenmo-
cument voor oorlogsslachtoffers.
Bovendien zijn de meeste oudstrij
ders, zowel Vlamingen als Walen,
togen de IJzertoren.
Zo leert de Hr Edebau, hoogle
raar in de vaderlandsliefde, lid
van de euperpatriottenpartij die
geen incivieken heeft geteld in
naa." midden (om van Rik De Man
liever te zwijgen), alleenvertegen
woordiger van de Vlamingen, de
Walen en de oudstrijders.
Het IJzermonument werd mis
bruikt. Dat is een vaststelling,
meer niet, en het is de wereld op
zijn kop zetten daaraan de gevolg
trekking te verbinden dat het niet
meer kan aangezien worden als
een dodenmonument voor oorlogs
slachtoffers.
Toen Leon Degrelle gedurende
de oorlog in het land kwam hield
hij een wapenschouw onder de
wapperende driekleur. Is het mis
schien om deze reden dat de so
cialisten menen dat de Belgisch»
vlag niet meer kan beschouwd
jvorden ais da national» driekleur
en bij voorkeur alleen de rode
vlag gebruiken.
Hebben de Waalse separatisten
soms geen betogingen gehouden
voor de Leeuw van Waterlo die
een echte belediging waren voor
alle rechtgeaarde vaderlanders
waartoe de Hr Edebau zich be
weert te rekenen. Heeft de Leeuw
van Waterlo daarom iets van zijn
historische waarde ingeboet?
Wat de mening van de Vlaamse
oudstrijders betreft, die zijn mans
genoeg om daarvoor zelf uit te
komen en die kunnen de vader
landse speekselklieren van de Hr
Edebau missen.
De mening van de Waalse oud
strijders interesseert ons niet in
zake het IJzermonument. Dat zij
voor hun eigen deur vegen en al
vast beginnen met de separatisten
in het Walenland wat nauwletten
der gade te slaan.
In de loop van de hartige woor
denwisseling die hierover gehou
den werd vond de Hr Van der
Bruggen het nodig te zeggen dat
de spreuk: «Alles voor Vlaande
ren en Vlaanderen voor Christus
op de IJzertoren vervangen moest
worden door de spreuk: «Alles
voor Vlaanderen en Vlaanderen
voor Duitsland
Dergelijke transcendentele stom
miteit tekent natuurlijk de man
die ze uitspreekt en vergt geen
commentaar
Het tekent ook de Senaatsvoor
zitter die weigerde de man die
deze woorden uitgesproken had tot
de orde te roepen zoals hierom
door de C.V.F.-senator Ronse werd
verzocht.
Wij willen hieraan alleen twee
bedenkingen vastknopen.
Als de socialisten zo zeer gekant
zijn tegen de IJzertoren dan komt
dat in hoofdzaak doordat die to
ren bekroond wordt met een kruis
waarop een spreuk staat met kris-
telijke inslag. Dat is hun een
doorn in het oog. Moest er op die
toren geschreven staan of gestaan
hebben: «Als voor Vlaanderen en
Vlaanderen voor de B.S.P.dan
zou die toren misschien nooit in
de lucht gevlogen hebben en wij
durven er iets op verwedden dat
de vandalen die zich aan derge
lijke onschendbare toren zouden
vergrepen hebben met zeer be
kwame spoed zouden gevat ge
weest zijn. En wij zijn eveneens
zeker dat Minister Troclet allang
een ruime greep zou gedaan heb
ben in de centen van de mutuali
teiten om de toren verder op te
bouwen.
Intussen zijn wij er zeker van
dat de Heizeltoren die een slordige
500 millioen zal kosten veel rap
per zal opgebouwd worden dan de
IJzertoren.
Het pleit echter voor de nieuwe
Minister van Openbare Werken
dat hij de koene voorvechters van
de alleenzaligmakende vaderlands
liefde der B.S.P. met enige plicht
plegingen op hun nummer heeft
gezet en hun amendement niet
heeft in aanmerking genomen
PAS.
(Vervolg van blad.)
De autobestuurder van een
Roemeens zaakgelastigde te Kopen
hagen, verkoos de vrijheid en meld
de zich aan bij de Deense politie.
Hij verklaarde er dat zijn vrouw op
de ambassade vastgehouden wordt,
zodat de Deense politie meteen twee
geheime agenten op wacht zette,
vóór het gebouw van de Roemeense
ambassade. De man werd voorlopig
in hechtenis genom-n.
Aam de hand van cijfers wordt
dan bewezendat er in België
meer vrijedan officiële
scholen zijn, en dat in sommige
streken de ouders verplicht zijn
hun kinderen naar vrije scho
len te sturen, daar waar zij eigen
lijk de voorkeur geven aan het of
ficieel onderwijs, wat eveneens
een aanslag op de gewetensvrij
heid is.
Hierna volgt een toespeling op
de zin uit de bisschoppelijke ver
klaring, waarin het heet, dat de
regering er naar zou streven om
een onaanvaardbare overheersing
van het officieel onderwijs te ver
zekeren De ministers leggen dit
uit als zouden de bisschoppen niet
kunnen aanvaarden dat het offi
cieel onderwijs sterker zou worden
dan het vrij onderwijs.
Verder heet het dat de homo
gene C.V.P.-regering een einde
heeft gemaakt aan de schoolvre-
de door het uithalen van bedek
te manoeuvres, teneinde het vrij
onderwijs ten nadele van het offi
cieel onderwijs, meer mogelijkhe
den tot ontplooiing te bezorgen.
Ook wordt de nadruk gelegd op
de wanverhouding die bestaat tus
sen de twee vormen van onder
wijs en het heet dat de Staat gel
delijk moet steunen zonder vol
doende controle te kunnen uit
oefenen.
Hierop volgt weer een gegoochel
met cijfers, dat dienen moet om
aam te tonen dat het land nu meer
betaalt aan het vrij onderwijs dan
vroeger.
Tot slot wijzen de ministers er
op dat vroeger geen cent werd uit
betaald aan het Vrij Middelbaar
Onderwijs. En ook verwerpen zij
nog de benaming van Nationaal
onderwijs voor de vrije instellin
gen.
WANNEER MEN
VAN EEN VERSCHILLEND
UITGANGSPUNT VERTREKT...
Ons inziens zal men, zonder een
radicale herziening van de geplande
schoolpolitiek ln de regeringsmid
dens, niet vlug tot een nieuwe pe
riode van schoolvrede geraken, om
dat men van een verschillend uit
gangspunt vertrekt.
De Socialisten en vooral de Libe
ralen hebben Indertijd gepoogd de
grote achterstand, die zij hadden op
onderwijsgebied in te halen, door
eveneens vrije onderwijsinstellin
gen op te richten. Als wij ons niet
vergissen, werd in onze streken, te
Nieuwkerke b.v., dat een oude, trou
we blauwe burcht ls, een soortge
lijke vrije liberale school opgericht.
Men gebruikte er niet alleen uit
sluitend blauwe verf om de ramen
en deuren te schilderen, maar het
onderwijs werd er ook geïnspireerd
door een strijdende liberale geest.
Die politiek liep echter fallïkant
uit omdat, ten eerste, dergelijke on
derwijsinrichtingen een formidabe
le inspanning vragen van de op
richters ervan, en ten tweede, wel
ook, omdat de geldelijke middelen
ontbraken. De linksen vertikten het
nog te pogen aldus het vrij katho
liek onderwijs te bekampen. Zij
hadden er iets beters op gevonden
en iets dat hun geen zoveel geld en
kopzorg zou kosten. ZIJ zouden van
de officiële scholen hun scholen
maken. Zij zouden er, onder de vlag
van neutraliteit, die alle kleuren tot
een nietszeggende witte tint her
leidt, een niet-officiële strijdmaohi-
ne van maken tegen het vrij ka
tholiek onderwijs. Want wanneer
wij gewagen van vrij onderwijs,
mogen wij hoofdzakelijk gewagen
van katholiek onderwijs.
Er staat ln onze grondwet wel,
dat aan alle Belgen de mogelijkheid
moet geboden worden om zich te
laten onderwijzen, maar er staat
nergens in de grondwet dat de staat
de bestaande onderwijsinrichtingen
moet bekampen. Welnu, dat is het-
gene wat gebeurt. Minister Collard
windt er geen doekjes rond, hij ver.
klaart ronduit, dat de homogene
C.V.P.-regering aan het Vrij On
derwijs. ten nadele van het officieel
onderwijs, nieuwe mogelijkheden
van ontplooiing had bezorgd, om al.
dus nieuwe veroveringen mogelijk
te maken.
Waarom houdt de ontplooiing van
het Vrij Onderwijs noodzakelijk
een achteruitgang in van het offi
cieel onderwijs?
Waarom moeten de staatsscholen
beschermd worden?
De staat heeft hier slechts een
aanvullendetaak te vervullen.
Zij moet er Inderdaad zorg voor
dragen dat er overal onderwijs
wordt verstrekt. Het is hierom nog
geen noodzakelijkheid dat er overal
officiële scholen opgericht worden,
want waar er geen behoefte aan is,
moeten er geen opgericht worden.
De staat moet geen strijdend ka
rakter geven aan haar enderwijs-
W--MI. want hij heeft slechts
een toezichtsfuncttete vervul
len. Dit maakt een groot verschil
uit met het karakter van de vrije
onderwijsinrichtingen.
Die hebben dit karakter wel, om
dat die scholen opgericht werden
door mensen, die hun bedoeling
hadden bij het tot stand brengen
van die scholen. En voor zover die
scholen een volledig studieprogram
ma afwerken, heeft de staat geen
zaken met hetgeen in die scholen
voor het overige gebeurt, of met
de geest waarin, in die inrichtingen,
het onderwijs verstrekt wordt. Na
tuurlijk op voorwaarde dat er geen
staatsgevaarlijke activiteit gevoerd
wordt, wat wij tot hiertoe nog niet
hebben gelezen in de linkse aantij
gingen tegen het vrij onderwijs.
Het staat de bisschoppen vrij de
leerlingen van het vrij katholiek
onderwijs op te voeden in een geest
van katholieke weerbaarheid.
De linkse regeerders hebben
steeds de mond vol over de katho
lieke propagandascholen, maar zii
vergeten er steeds bij te zeggen dat
de grondwet het bestaan van deze
scholen waarborgt.
En wat zij nog veel meer schijnen
te vergeten is, dat het wel toegela
ten is aan de Socialisten Collard en
Splnoy, te reageren op de woorden
van de bisschoppen, maar dat dit
niet past voor ministers in functie.
Als hogere ambtenaren van de
staat hadden zij de plicht persoon
lijk te antwoorden op deze waar
schuwing, maar zij hebben ln feite
het recht niet om dergerlijke ver
klaringen publiek te verkondigen,
vla - ook onze - micro's' van het
N. I. R.
En tot slot van dit betoog willen
wij nog het volgende zeggen: Als
tegenwoordig ruim de helft van
kinders van Belgische onder
danen, en dus ook van de Bel
gische belastingbetalers, hun kin
ders naar Vrije Onderwijsin
richtingen sturen, dan zegt het gp-
zond verstand ons dat de staat de
plicht heeft op een bevredigende
wijze tussen te komen in de kosten,
die het verstrekken van dit onder
wijs met zioh brengt. Want bij al
de cijfers die de ministers ons steeds
voorschotelen, vergeten zij altijd te
zeggen hoeveel een leerling ln het
middelbaar onderwijs kost aan de
staat, die ten eerste, aan een vrije
inrichting studeert, of ten tweede
naar een officiële school gaat.
Wij zien dat de katholieke ouders
het recht op vrijonderwijs
voor hun kinderen nog ruimschoots
zullen betalen, zelfs mits toepassing
van de wet Harmei. Het verschil
tussen beide bedragen zou dit ge
noegzaam uitwijzen, want het be
draagt in dit geval steeds meer dan
vijftien duizend frank. En als de
ongelukswetten van Collard ge
stemd worden, zal een leerling van
een rijksmiddelbare school, 26.000
frank per Jaar aan de staat kosten
en een ln het vrij onderwijs 3.000
frank, zonder commentaar.
WAAR BLIJVEN
DE CENTEN,
MIJNHEER COLLARD?
Het schooljaar 1954 -1955
ving aan op 1 September Jl.
Wij zijn thans half Fe
bruari en er is nog geen enkele
leerkracht uit het vrij onder
wijs, die één cent getrokken
heeft van de Staat.
Ze moeten maar op de krib
be bijten.
Het gevolg: de kath. onder
wijsinstellingen moeten voor
schotten verstrekken, zij moe
ten de Schatkist financieren.
De Staat leeft op de kosten
van de katholieke scholen
Deze moeten het geld lenen
en er interest voor betalen.
Dit is de zorg van Heer Col
lard voor de leerkrachten van
de vrije scholen, die het geld
zelf aan huis zullen besteld
worden, maar ondertussen
kunnen leven van de hemelse
dauw!... die sneeuw is!
BIJ een stierengevecht ln de
stad Hunucma, hoofdstad van de
provincie Yucutan, in Mexico, stort
te een tribune in. Bij deze Instor
ting kwamen 14 personen om het
leven terwijl er 165 gewond werden.
Het Duitse schip Hohe Weg
1.088 ton groot, kwam na een aan
varing met een Noors schip dat be
duidend groter was, tot zinken. De
gehele bemanning van het zinkende
schip, kon door de Noren aan boord
worden genomen. Dit gebeurde ter
hoogte van de Britse Zuidkust.
In de express Genève-Mllaan
werd een dienstmeisje, dat broodjes
en koffie serveerde in de trein, door
een spoorwegarbeider neergekogeld.
Hierop rende de dader naar een toi
let, waarin hij zich opsloot en er
een einde aan zijn leven stelde. Het
meisje overleefde haar verwondin
gen niet.
Met RATEX kunt U gehele
ratten- en muizenkolonies
zonder moeite uitroeien. Ratten
en muizen smullen ervan en
gaan onverbiddelijk dood.
Het zal niet alleen Minister Le-
burton geweest zijn die verschoten
heeft op het congres van de Bond
der Kroostrijke Gezinnen, Zondag
11., het congres van de neutrale
bond voor de grote gezinnen van
België. Ook zijn politieke vrienden
hadden zich aan die felle reactie
van de aanwezigen zeker niet ver
wacht en zullen er erg door ver
stoord zijn. Vooruiten Le
Peuple» waren zodanig ontdaan en
zat er zo zeer mee verveeld, dat
ze er daags daarop geen woord
over repten. Hun mensen moeten
daar zo weinig mogelijk over ver
nemen. Het is nu precies ook geen
nieuws dat het heilig vuur kan
wakkeren. Ze zwegen tenandere in
alle talen over het congres zelf.
Wat kunnen hen de grote gezinnen
schelen Wat gaat die Bond hen
feitelijk aan? Voor het klein aan
tal socialistische aangeslotenen die
hij telt in vergelijking met de mas
sa katholieke leden 7 Want de
kinderweelde moet men bij de link
sen niet zoeken. Mensen zonder
christelijke princiepen leven wel
gaarne zelf en zo goed mogelijk
ook, maar missen de moed de last
te torsen van het leven voort te
zetten. En dan zijn ze verstoord
omdat ze jeugd en toekomst mis
sen. Dan willen ze zich vergrijpen
aan de kinderen van de katholie
ken om in vrijzinnige scholen hun
geweten te verwringen in socialis
tische richting Ze zijn er nóg
nietDèt hebben de deelnemers
op het congres klaar en duidelijk
te verstaan gegeven.
Ha! Men spreekt soms van «een
bok schieten Minister Le-
burton heeft er op dat congres ene
geschoten die nogal kan tellen. In
verband met de schoolstrijd die
losgebrand is, op aanstoken van
goösdiensthatende logebroeders, be
weerde hij dat het hier niet gaat
om principiële moeilijkheden doch
slechts over eventuele modaliteiten
van toekennen van bepaalde...
Maar de honderden aanwezigen
wachtten niet tot hij zijn drogre
denen beëindigd had. Het werd hen
te machtig en de kreten van ver
ontwaardiging die toen opstegen
zullen het de Minister wel duidelijk
gemaakt hebben dat onze vaders
en moeders die zaak wel degelijk
als een princiepskwestie zien. Ging
het maar om louter modaliteiten
Maar deze strijd ls een recht
streeks vergrijp aan het heiligste
dat ons volk in zich draagt, het
recht en de bezorgdheid om zijn
kinderen een opvoeding te geven
volgens de godsdienstovertuiging
die het belijdt en beleeft. De link
sen hebben practisch geen kinde
ren. Hun politiek is er op gericht
de mensen vrijzinnig te maken en
dus hun plicht tegenover de Schep
per van het leven die zij niet
eens meer erkennen te verwaar
lozen. Het is de politiek van de lo
ge zelf. Ofschoon ze als gevolg
daarvan geen jeugd bezitten die la
ter hun gedachten verder zal dra
gen, willen ze blijven voortbe
staan. Daarom wensen ze onze
kinderen óp hun kant te krijgen.
De enige uitweg is scholen zonder
God, bolwerken van het socialisme
oprichten in Vlaanderen en de ka
tholieke ouders zedelijk verplich
ten er hun jongens en meisjes heen
te sturen. Het is een programma
door de vrijmetselarij uitgedacht
en gedicteerd aan die ministers die
er zich aan overgeleverd hebben.
De socialisten willen Vlaanderen
binnendringen langs het onderwijs.
50 JAAR GELEDEN
Uit Het Annonceblad van Po-
peringhe en Omstreken van Zon
dag 19 Februari 1905:
In Abeele statie werden bij
het aankomen van de eerste trein
drie kerels gevonden slapend in
een 1" klas-rijtuig. Door de tol-
dienst gewekt, gingen zij binnen
in het hotel van M. Denecker
rechtover de statie. Deze ver
wittigde de Gendarmerie van Po-
peringihe die de kerels kwam onder
vragen. Het waren Franse deser
teurs die 's nachts te voren te leper
toegekomen waren en in de statie
in een 1= klas wagon gestapt wa
ren om er de nacht door te bren
gen. Zo werden ze in hun slaap
tot Abeele medegevoerd. Zi.i wer
den als landlopers aangehouden en
naar een bedelaarswerkhuis ge
bracht.
Oostende kondigt voor aan
staande zomer een Buitengewoon
Muzikaal Festival aan met 16.500
fr. prijzen. Inschrijven bij M.
Georges Daveluy, Kapellestraat 105.
En als mengeling: Dokter: Ik
zeg U, Juffrouw, dokter worden is
niet gemakkelijk.
Waarop de jonge Dame zuchtend
antwoordt: Ach. en om dokters
vrouw te worden is het nog veel
moeilijker.
Minister Collard heeft dat vóór
kort wat al te duidelijk gezegd
De strijd die over het land los
geslagen is nadat het wetsontwerp
Collard bekend gemaakt werd ls er
een op leven of dood. Maar de
Bond der Kroostrijke Gezinnen
mag dan nog neutraal zijn. Zijn
300.000 aangesloten gezinnen, die
honderdduizende vaders en moe
ders en hun vele grotere en kleine
re kinderen zijn het zeker niet
De Bond mag in zijn schoot geen
onderscheid maken van politieke
en godsdienstige opinie. Zijn leden
doen heil wel en waar het gaat om
de toekomst van hun kinderen, van
hetgeen ze liever zien dan zichzelf:
waar het gaat om de godsdienstige
overtuiging van hun kroost, zullen
ze vechten. De Bond mag de school
strijd zo veel mogelijk ontwijken.
Zijn leden zullen, met alle recht
geaarde Belgen, de toegeworpen
handschoen opnemen. Dat Minister
Leburton en alle socialisten zich
geen illusies maken. De moeilijkhe
den die zij geschapen hebben zul
len de mannen en vrouwen ln dit
land scheiden, hoe spijtig dit ook
is, en het zal een onoverbrugbare
kloof worden zo het voorgenomen
anti- klerikaal schoolprogramma
niet volledig ingetrokken wordt
De Bisschoppen hebben gespro
ken. Ze hebben zich niet te
moeien met de politiekverklaar
de Collard brutaal. Een drogreden
die voor de hand ligt en alle socia
listen, wier levensopvatting en le
vensovertuiging sinds iaar en dag
door Vooruiten De Volksga
zet en consoorten verdraaid
wordt, dwaasweg slikken. Maar
Collard vergat er bij te zeggen dat
de politiek van haar kant zich
geenszins mag vergrijpen aan het
geweten van de onderdanen, want
dan hebben de Bisschoppen DE
PLICHT te protesteren. Godsdienst
is leven Zo slim is Collard ech
ter wel niet dat hij zoiets begrlipt.
Het ls Immers ongelooflijk hoe
blind en dom de haat een mens
kan maken t
De socialisten zeggen dat ze een
zending te vervullen hebben. Die
gene die het land aan de vrijzin
nigen en de linksen op 11 April
toevertrouwde...schrijven ze in
«Vooruit».
Het is wel waar dat een merke
lijk deel katholieke mensen zo naïef
geweest zijn voor de linksen te
stemmen. Ze deden het alleen om
de diensttijd van hun zoon of
broer of verloofde te verkorten
maar gaven de linksen geenszins
de opdracht hen te dwingen hun
kinderen aan godsdienstloze scho
len toe te vertrouwen. De socialis
ten gaan hun taak te buiten en
plegen verraad tegenover die kie
zers. Nu weten onze mensen duide
lijk dat ze de wolf in schapenvacht
binnen de schaapskooi gelokt heb
ben.
Het protest van de Bisschoppen
werd sinds weken met ongeduld
verbeid door de gehele katholieke
bevolking. Het beantwoordde aan
een verlangen en heeft de strijd
vaardigheid verscherpt.
Gij wilt de schoolstrijd Ge zult
hem hebben. Onze mensen begrij
pen het gaat hier niet langer
tussen Socialisme en C.V.P.dit ls
geen politiek duel meer. Het is een
onfaire aanval vanwege de loge te
gen het katholicisme in dit land.
Het is een oorlog tussen de duivel
en God zelf. Het wordt ln feite een
onbloedige kerkvervolging.
Er kuflnen door een regering toe
standen geschapen worden waarbij
niet langer gehoorzaamheid gebo
den wordt. Indien de voorgestelde
wetten er door komen, waarbij de
gelijkheid van alle Belgen door U
over het hoofd gezien wordt, dan
achten wij ons niet langer gebon
den U te volgen.
Wij zijn één op dat punt, onver
biddelijk één, eenheid die zich nog
zal toespitsen naarmate gij ons
meer aanvalt.
De katholieken van dit land zijn
op dit punt zodanig eensgezind en
weerbaar dat gij nog meer zult
verschieten dan op het congres van
de Bond der Kroostrijke Gezin
nen
Kwapenninck.
te herinneren. Gedenk, o mens,
dat ge van stof zijt en tot stof zult
weerkeren.Die gedachte aan de
dood, het mysterieuze van de dood
moet ons aanzetten tot onthechting,
tot zelfverloochening, grondslagen
van de christen Vasten.
De Vasten is een sterven, een
dood... geen lichamelijke dood. Een
dood van het kwaad in ons. een ver
loochenen van het egoïsme en het
materialisme in ons.!, dat moet de
vastenperiode in ieder van ons be
werken. Uiterlijke, lichamelijke boe
tedoeningen, onthouding van som
mige spijzen en vermaken, enz., zijn
goed; hoofdzaak is het slachtoffe
ren, het geven van ons zelf aan God,
in wil, doen en laten, ons ganse
leven.
De dode op zijn sterfbed zal ons
niets meer komen vertellen over de
ware zin van het leven, ons Geloof
zegt het ons echter voortdurend:
Sterven aan eigen ik om te leven
voor God. E. G.
NIEUWE KANUNNIKEN
IN HET BISDOM BRUGGE
Kan. Gerard Dejonghe, inspec
teur van het vrij technisch onder
wijs van het bisdom Brugge, werd
benoemd tot titulair van kanunnik
van het kapittel der kathedraal te
Brugge.
E. H. André Van Lersberge, visi
tator van de kloostergemeenschap
pen, werd benoemd tot ere-kanun-
nik van de St-Salvatorskathedraal
te Brugge.
OVERLIJDEN
Van uit het klooster der EE. PP.
Carmelieten op de Carmelberg in
Palestina wordt het overlijden ge
meld van Z. E. P. Thomas-Aquinas
Soetaert, die 79 jaar oud was. Hij
is afkomstig uit Moorslede.
NAAR DE MISSIE
E. P. Gilbert Bogaert, Nieuw-
poort, van de orde der Paters Re
demptoristen, scheepte op Zater
dag 12 Februari in aan boord van
de Leopoldvillemet bestem
ming Matadi in Belgisch Congo.
Het is zijn eerste afreis.
HEILIGE VADER DROEG
WEER HEILIGE MIS OP
Zondag Jl. heeft de Heilige Va
der voor de eerste maal weer de
H. Mis kunnen opdragen, dit in
zijn particuliere kapel. De Paus
werd bijgestaan door twee Paters
Jezuïeten die hem tot secretarissen
dienen. Het was sinds November
van vorig jaar dat de Paus voor de
laatste maal het H. Misoffer had
opgedragen. De Heilige Vader ver
leent van nu voort weer audiënties
aan Kardinalen.
RADIO VATICAAN
IN ZIJN 25" JAAR
Verleden week Zaterdag was het
25 jaar geleden dat Paus Pius XI
de Vaticaanzender opende, waar
van de installaties door Marconi
zelf werden tot stand gebracht.
Momenteel worden de program
ma's in 28 talen uitgezonden. De
Paus heeft besloten nieuwe an
tennes en doorzendtoestellen van
100 Kw. te laten oprichten.
Mijn maaltijd moet vlug, voed
zaam, zeer licht en toch verster
kend zijn, mijn lichaam verkwik
kend zonder het te verzwaren. Dus
leve BANANIA, gesuikerd, banaan-
meel, moutgerstroom en cacao ont
houdend. In alle goede apotheken
en kruidenierswinkels. 1 kilo-doos:
90 fr.; 1/4 kilo-doos: 25 frank.
KOSTELOOS MONSTER
op aanvraag aan 8ANANIA
Brussel, Landbouwerstraat.
VERSTERKEND
ONT8IJT
(2069)
DE VASTEN BEGINT
Niets ter wereld maakt de mens
zo stil en stemt hem zo ernstig als
het gelaat van een dode. Is het niet,
omdat achter de verstrakte en on
bewogen trekken van dat dode ge
laat geheimen verscholen liggen,
waarin nooit een levende mens is
doorgedrongen en die toch voor elke
sterveling van het grootste gewicht
zijn? Wie zou aan die voor eeuwig
gesloten mond niet het antwoord
willen ontrukken op zovele vragen,
die zich naar onze lippen dringen?
Waar zijt gij nu, ziel van deze
dode? Wat hebt ge doorgemaakt in
dat grote ogenblik, toen gij van dit
lichaam moest schelden? Wat heeft
de Eeuwige tot u gesproken? Zilt
ge ontrukt aan al wat aard ls, of ls
er nog een band tussen u en ons?
Het is geen nieuwsgierigheid die
zo vraagt, maar edele weetgierigheid,
die verder zou willen zien dan alle
aardse horizonten reiken. Hoeveel
zouden de doden ons immers kun
nen meedelen, wanneer zij mochten
weerkeren en spreken. Het is nu
eenmaal Gods wil, dat wij van het
andere leven ln het hiernamaals
niets meer weten dan nodig is voor
onze zedelijke vooruitgang. Onze
blikken zullen nooit over de hori
zonten van dit leven reiken; wat
daarachter ligt zal ons eerst ont
huld worden, wanneer wij zelf uit
dit leven in de eeuwigheid overgaan.
Wat geschied er on het ogenblik
dat de dood ziel en lichaam scheidt?
Wij weten het niet. wij kunnen
slechts gissen. Waarschijnlijk zal de
ziel zich een ogenblik voelen weg
zinken in een onmetelijke diepte en
leegte. Zeker zal de dood een vol
ledig losrukken zijn van al het stof-
feliike.
De H. Kerk zelf beg-int de Vasten
met de gelovigen aan hun dood en
aan het vergankelijke van het leven
Zie vervolg vorige kolom
WEEK VAN 19 TOT 25 FEBRUARI
De dagen lengen met 23 minuten,
WEERSPREUK
Als Sint Matthlja
Geeft eneeuw en ija.
Dan kunt ge u verwachten.
Aan vorst voor 40 nachten.
ZATERDAG 19 FEBRUARI
HH. Koenraad, Bonifaas v, Bruas»
Gabenus.
Zon op te 7.51 u., onder te 17.59 i
1473: Geboorte v. de Poolse sterrew
kundige Nlcolaus Copernicus.
1857: Geboorte v. de Vlaamse plant
kundige Julius Macan.
1865: Geboorte van de Zweedse onh
dekkingsreiziger Sven Hedln.
1875: Geboorte v. de Vlaamse letter
kundige Fernand Toussaint v,
Boelaere.
1878: Geboorte v. de Vlaamse schil,
der Isldoor Opsomer.
1896: Geboorte v. de Franse schrij
ver André Breton.
ZONDAG 20 FEBRUARI
Quinquagesima.
HH. Eleutheer van Doornik, Euehe-
rius, Silva.
Zon op te 7.49 u„ onder te 18.01 u.
1689: Overlijden van de Nederlands»
toneelschrijver W. Ogier.
1802: Geboorte v. de Belgische viool,
virtuoos Ch. A. de Bériot.
1810: Overlijden v. de Tlroolse vrij-
heidsheld Andreas Hofer.
1870: Geboorte van de Nederlands»
dichter F. C. Boutens.
1878: Geboorte v. de Vlaamse com
ponist £m. Hullebroeck.
MAANDAG 21 FEBRUARI
HH. Leonora, Severiaan, Daniël;
Z. Pepijn van Landen.
Zon op te 7.47 u., onder te 18.03 u,
1677: Overlijden van de Nederlands»
wijsgeer Baruch Spinoza.
1710: Geboorte van de Friese dichter
Willem van Haren.
1801: Geboorte van de Engelse Kar
dinaal John Henry Newman.
1904: Geboorte van de Vlaamse mu
sicoloog Denijs Dille.
DINSDAG 22 FEBRUARI
Feest van Sint Pieters Stoel
te Anttochtë.
HH. Paulus, Isabella! Margaretha van
Cortona.
Zon op te 7.45 u., onder te 18.05 u,
Nieuwe Maan te 16.54 uur.
1732: Geboorte van de Amerikaans»
staatsman George Washington,
1788: Geboorte van de Duitse wijs
geer Arthur Schopenhauer.
1796: Geboorte van de Gentse wis-
en sterrenkundige en statisti
cus Quetelet.
1810: Geboorte van de Poolse musi
cus Frederic Chopin.
1821: Geboorte v. de Vlaamse dich
ter Jan van Beers.
1887: Geboorte van de stichter dei
scoutsbeweging Baden Powell.
1896: Geboorte van de Vlaamse dich
ter Paul van Ostayen.
1925: Overlijden van de Vlaams»
staatsman en medestichter van
de Boerenbond, Joris Heil»-
putte.
WOENSDAG 23 FEBRUARI
Aswoensdag.
HH. Petrus, Damlaan, Mllburgs.
Z. Odlla van Opllnter.
Zon op te 7.43 u., onder te 18.07 u,
1635: Geboorte van de Duitse com
ponist Georg Frledr. HaendeL
1808: Geboorte van de Dultae volks
schrijver Alban Stolz.
1821: Overlijden v. de Vlaamse mis
sionaris en stichter van d«
Congregatie van Scheut, Pa
ter Theophlel Verbist.
1899: Geboorte v. de bekende anti
communistische schrijver Erich
Khstner.
DONDERDAG 24 FEBRUARI
HH. Matthias, apostel, Edelhert, Vul.
gisius, Sergtus.
Zon op te 7.41 u., onder te 18.08 u.
1500: Geboorte van Keizer Karei V.
1786: Geboorte v. de Duitse filoloog
Frtederlch Grimm.
1876: Overlijden van de Nederlands»
dichter Jan Plet. Heye, auteui
van het bekende lied Piel
Heyn
1879: Geboorte van de Vlaamse let
terkundige Herman Telrlinck.
1930: Overlijden van de Nederlands»
letterkundige Jacob, van Looy,
auteur van Jaapje
VRIJDAG 25 FEBRUARI
HH. Walburga, Joost, Adeltruld»,
Victorijn.
Zon op te 7.39 u„ onder te 18.10 u,
1655: Geboorte v. de Vlaamse dich
ter Pater Livinus de Meyer, S.J.
1660: Geboorte v. de Vlaamse volks
held Frans Anneessens.
1841: Geboorte van de Franse schil
der Renoir.
1842: Geboorte van de Duitse schrij
ver Karl May.
1857: Geboorte v. de Vlaamse schrij
ver René Vermandere.
1866: Geboorte v. de Italiaanse wijs
geer en historicus Benedettc
Croce.
1873: Geboorte v. de Italiaanse zan
ger Enrico Caruso.
1932: Overlijden van de Duitse kerk-
historicus Harmann Grisard.
WEERSPREUK
Door 't werk leert men werken.
De dagen van Karnaval doen ons aan
de vroegere Vette Zondag, Maandag en
Dinsdag terugdenken, toen het woord
Karnaval (vleesje, adieu!) nog zijn vol
le betekenis had.
Er werd nog eens terdege gegeten. On
der de geliefde spijs telde de worst, die
bij kilometers werd verorberd.
Worst! Lamme Goedzak zagen we des
tijds in het onvergetelijke werk van Het
Vlaamse Volkstoneel gepint en gepaleerd
lopen met hele slingers worsten. De
worst is een geliefd gerecht bij ons. Ze
zijn de redding voor de huismoeders die
weer naar een nieuw menu zoeken:
worst met appelmoes, met kool, met ra
pen... worst bij het brood, worst in de
pak van onze soldaat, in de eetzak van
vader...
En tegen onze eerbiedwaardige zware
zolderbalken, die het huis schragen op
onze hofsteden, hangen nu nog steeds
de worstjes te drogen. Ze hangen u daar
te betintelen en te bekoren...
We zijn een volk van worsteneters en
worden op dit gebied wellicht maar
overtroffen door de Fritsen en de Fran
sen.
Aan de hand van een boek over worst,
onlassgs verschenen, kunnen we voor de
volksgenoten van Lamme Goedzak, Uilen
spiegel, Breughel en Timmermans zeer
interessante gegevens over de worst ver
halen.
Tea tijde van de oude Grieken was
de worst niets anders dan een geiten-
worst eet. In één van de oudste letter
kundige werken, in de 18" zang van
Homeros Ilias is er spraak van worst.
Twee mannen staan op punt een twee-
Men kende verscheidene soorten wor
sten. Martial vertelt dat de bloedworst,
in een soort witte brij gereedgemaakt,
het geliefkoosd gerecht der armen was.
gevecht aan te gaan. De scheidsrechter Aan de eerste christenen was het zelfs
komt tussenbeide en zegt: «Hier zijn verboden ervan te eten. De legende zegt
goRenmagen, SevuM met vet en bloed, dat men de standvastigheid van die eer-
dikke bloedworst). Wat in elk geval aar
dig klinkt.
De Berlijners hebben een zeer popu
laire uitdrukking: «Die worst smaakt
naar zeepd.w.z.die zaak ziet er vies
uit.
Een andere uitdrukking, wêlkè reeds
in dé Middeleeuwen in de volksmond is,
Vlaamse gewesten doen de leurders dat luidt: een overeenkomst bezegelen met
een stompje worstDit is een verbinte
nis aangaan, die men op voorhand Weet I
nooit te zullen nakomen.
Van een weinig gelezen krant zegt men
nog.
In het puin van Pomfièï heeft men uit
stekend bewaarde roosters voor het bra
den van worsten gevonden. De praal-
wordt soms een zware last voor
kleine beurzen.
kan deze last verlichten of wegne
men en men heeft bovendien, de
Een seconde geluk volstaat
De grote loten:
2 van 2 Vz millioen
1 van een millioen.
TREKKING:
ZATERDAG 26 FEBRUARI
TE BAUDOUR
(238
Wij laten ze braden. Dat de winnaar de
beste van die worsten uitkieze.
Het staat zelfs vast, dat sinds de oud
heid tot de middeleeuwen zeer dikwijls
een worst de beloning was van de win-
ste christenen op de proef stelde, met
een dampende schotel worst zo even on
der hun neus te houden.
Dit verbod bleef trouwens lang be
naar van een kamp of een wedloop of staan, te oordelen naar een edikt uitge
zelfs van een welsprekendheidstornooi.
De kermlsmast, helaas sinds lang uit
vaardigd door Keizer Leo VI, waarvan
men de tekst heeft teruggevonden. Deze
onze folklore verdwenen, was vroeger Lg^racht da^tommfger? hun maaslui- 6C™6 val' er genaat vann noorae ik laatst een
met worsten van verschillend formaat f t a s ge eendannfebon- !?,e! D.e, D,^ltsers hebben eel} soortge- huisvrouw razen. Dat was op haar man
e-pfTflrnpprri Ril nnriprp snel en wp.rri on mei. muea uai. m een aarm geDOn liiirp ïiifHrnk-lrincrcraaf. nm Hp
zuchtige Petrone had het zo ver ge- Duits.and. «een worstenpapier, al-
bracht er te laten vervaardigen in mas- goed om worst in te pakken.
sief zilver. Reeds ten tijde van Keizer De Fransen hebben een hele serie
Augustus, althans volgens oude bronnen, woorden om geld te bedoelen: galette,
bestond er een keukenboek op perka- ^ric- péze... Ook tegen een lichtekooi
ment geschreven. Het tweede hoofdstuk zeggen ze: c'est une saucisse,
bevatte allerlei recepten voor het benut- Nu laten we 't verder aan u over, bes-
tigen van klein vlees. te lezer, hierbij de talrijke worstgezegden
De Vlamingen spreken van «de strijd in eigen taal op te tekenen, 'k Zou hem
om het dagelijks broodDe Engelsen kunnen in worstenvlees kappen ('k maak
maken gewag van «The struggle for er gehakt van!) hoorde ik laatst een
gegarneerd. Bij andere spelen werd op
manshoogte een koord gespannen tussen
twee staken. Daaraan werd een hele se
rie worsten gehangen, de ene naast de
andere. Het gehele worstenstel werd
den is, zoals met onze gewone spijzen.
Onze Keizerlijke Majesteit kan niet lan
ger meer dulden dat zodoende gulzige
vreters de eer van de Staat in het ge
drang brengen. Wie bloed in eten zal
lijke uitdrukking: «Het gaat om de
worst! Zoals u ziet, staat de worst in
dit land in hoog aanzien.
Ais wij zeggenHet ene plezier is
het andere waard» zeggen de Duitsers:
Worst om worstVerder nog andere
bedoeld.
Onze worstspreuken zijn nogal com-
battief, nogal wreed. (Nog wreder dan
bloedworst!...)
Verzamel ze, dóch pas ze niet toé.
zachtjes aan het dansen gebracht en de «Worst om worst». Verder nog andere verzamel ze. doen pas ze met toe.
mededingers moesten maar trachten één S f gogo- uitdrukkingen als: «Een worstje gooien Want de tijden zijn nu zo dat we de
van de worsten tussen de tanden te t om een hesP te vangen En Om het w01"^ niet meêr moeten derven als het
tuurlijk op de rug houden
In Duitsland en Frankrijk werden de
maag gevuld met een mengsel van vet winnaars van een hand- of kruisboog-
vail uiy W UI ÖUC11 I.UÓÖCU UC 1/cLlILi.CH LC -
kriieen Hun handen moesten ze na- P huid en ten slotte zal hij ten
Krijgen. Hun nanoen moesten ze na eeuwlgen dage ult het ]and worden ver_
bannen.
even!» wordt «Worst is worst!» of ook vasten wordt. Het past echter in deze
en bloed. Van de oudheid tot heden is wedstrijd met een dikke worst bedacht.
er een telt weg afgelegd. Nu presenteert
men de worst ln een slanke gedaante,
Talrijke schrijvers, die ten tijde van
de Romeinse keizers Nero, Augustus en
in een keurig celofaankleedje. Zoals U Julius Caesar hebben geleefd, spreken er
ziei is het niet van gisteren dat de mens eveneens over.
Andere geschiedschrijvers vertellen dat
de leurders met worsten hun waar in de dat
straten en voornamelijk in de openbare
badgelegenheden verkochten. Zij kondig
den hun komst aan met ieen aardig
wijsje te zingen. In sommige van onze
nog «Voor mij is het worst!»
Wanneer in onze dialecten spraak is
van een dikke pensweet iedereen
daarmee een zwaarlijvige Eva's
tijd toch wat vreedzamer te zijn dan
anders.
Och, het was bijkans een sermoen...
Laat u echter de worst steeds lekker
dochter wordt bedoeld. De inwoners van smaken. Moeder Overste zei het ons
Wenen nochtans, bekend om hun galan- laatst: de goe dingen zijn voor de goe
terie tegenover het zwakke geslacht, mensen!
spreken van eine dicke Blunze(een F. R. BOSCHVOGEL.
Volksheilige van de week:
H. BONIFAAS
Zaterdag 19 Februari.
De H. Bonifaas werd in 1188 tl
Brussel geboren. Hij studeerde te
Parijs, werd er priester gewijd, en
doceerde er gedurende zeven Jaren
de godgeleerdheid. Als priester tót
in Zwitserland befaamd böod men
hém de bisschoppelijke zetel aan
van Lausanne. Daar ijverde bij bij
zonderlijk om de verflauwde tucht
te herstellen, doch dit bracht hem
van verschillende zijden vervolgingen
op de hals; na lang aandringen ver
kreeg hij in 1242 van Paus Innoceh-
tius IV zijn ontslag en keerde hij
naar de abdij van Terkameren terug.
Daar leefde hij nog 18 jaar en over
leed oo 19 Februari 1260. in de abdij
van Afflingen. waar hij begraven
werd. Zijn relikwieën werden naar
de Kapellekerk te Brussel overge
bracht, en ln 1852 kreeg de kerk van
Elsene, daar in 1846 te zijner eer
gebouwd, een deel dezer relikwieën.
Sint Bonlfacius wordt aanroepen
tegen koorts.
STANDBEELD VAN
BREYDEL EN DE CONINCK
BESCHADIGD TE BRUGGE
Werk van Nederlandse
matrozen
Drie Nederlandse matrozèn, die
een weinig teveel hadden gépinte-
lierd, vonden er niets beters op
dan 's nachts een klauterpartijtje
te ondernemen op het standbeeld
van Breydel en De Coninck, op de
Markt te Brugge. Politiemannen
op ronde vonden dit echter niet
naar behoren en toen zi.i daarbij
nog bemerkten dat de drieste ke
rels een hoektorentje hadden om
ver gestoten, werden zij zonder
meer ingerekend. De kapitein van
het schip waarbij zij thuis hoor
den wilde slechts borg spre
ken voor een van de drie belha
mels, zodat er twee ter beschik
king van de zeepolitie gebleven
zijn.