Viiomin" en „Cego Oi Regering reageert op het protestschrijven van de Bisschoppen Ze zullen nog meer verschieten Uit hei arsenaal der smulpapen SPA is geen synoniem van om het even welk water. Laat U dus niet beet nemen VACKLAVPER BANANtA Onze Vlaamse Socialisten op hun smalst ÖO Landbouwers 99 Brief uit Brussel IJZERTOREN EN HEIZELTOREN Er is maar één SPA De bronnen van SPA hebben hun EIGEN flessen, hun EIGEN etiketten, die hen hun oorspronkelijk karakter geven. KERKELIJK NIEUWS Geen tijd om te ontbijten... Een kopje «Bananla» Is genoeg '<L ojreeut&oeuuHX4m KARNAVALQEPEINZEN K0PEN OP KREDIET DE KOLONIALE LOTERIJ MILLIONNAIR TE WORDEN «HET WEKELUKB NIEUWS ZatOTa&g 19 Febr. 195S BI*. S. Doet allen een proef met de plantaardige organische grondverbeteringsmiddelen DE PRIJS BEDERFT HET NIET: Hun waarde kan alleen berekend worden door vergelijking met andere organische meststoffen. Watergehalte Stikstof Potas Fosfoorzuur Kalk Organ. Stolen Prijs per ton Gemengde Brut stalmest Koemest VITAMIN Ricinusmeel CEGO 75 0,5 0.6 0 25 0,7 20 81,8 0.34 0,35 0,13 0,4 14 38.4 1,40 0,56 1,21 12.5 37,91 575 fr. 10 3,67 1,12 1,62 10 3 1,65 0,40 85 900 fr. Beide Vlaanderen: K. VANNIELANDT, Poperinge. (2023) EEN TREMOLO VOOR DE VOGELTJES De debatten in de Kamer zijn verleden week begonnen op zachte vooizekens en liepen over zulke adembenemende onderwerpen als de vraag of de wijfjea van de vogels al dan niet zingen. De C.V.P.-er Philippart beweer de van niet en de socialist Demoi- telle beweerde van wel. Er werden bovendien diepzin nige beschouwingen ten beste ge geven over het liefelijke gezang van de vogels die vrij rondvliegen dat niets gemeens heeft met het treurige gekweel van de gekooide vogels. Dit alles met de nodige sentimentaliteit en klappertanden de romantiek naar aanleiding van een opheffing van het vogel vangstverbod. Wij willen van de vogels geen kwaad woord horen maar wij vin den dat men er wel wat te veel drukte over maakt wanneer de parlementsleden zich nu ook nog daarmee gaan bemoeien. Het raakt onze koude of warme kleren niet dat dergelijke vraagstukken hen niet onverschillig laten, maar de bedenking moet ons toch uit het hart dat andere vraagstukken, waarvan het leven en het welzijn van de mensen afhangen, die hen soms volkomen onberoerd gelaten hebben en nog laten. Wij denken bijvoorbeeld aan het vraagstuk der Vlaamse mobiele arbeiders, om slechts één voorbeeld aan te halen. Dat is nog wel een tremolo waard. EEN TROEP OSSEN Daarmee was de Kamer echter nog niet uit de ban van het die renrijk geraakt. Dat was ook vrij normaal in de bespreking van de begroting van landbouw. De Heer Steps die aan het spre ken was werd op zeker ogenblik onderbroken door de liberaal De- muyter en gaf deze de raad zich liever alleen met de ballonvaart onledig te houden aangezien hij toch niet op de hoogte was van andere zaken. Waarop de liberale ballonvaar der antwoordde dat hem deze op merking niet deerde aangezien hij blijkbaar alleen een troep ossen voor zich had. TERFVE NAAR RUSLAND? Het was echter de communist Terfve die de vrolijke noot bracht in het debat of liever daartoe aan leiding gaf. Op zeker ogenblik maakte hij de opmerking dat de landbouwers in het land niet meer gediend zijn met.de landbouwpo litiek van de tegenwoordige Minis ter van Landbouw dan met deze van diens voorganger en dat een verbetering noodzakelijk was. De Kamervoorzitter de Hr Huystnans, liet zich daarop de opmerking ontvallen: «Ik geloof dat ik de mening van de ganse Kamer ver tolk wanneer ik de bevoegdheid van de spreker inzake landbouw- aangelegenheden erken. Hij kan zich ter beschikking stellen van Rusland om de Hr Malenkov te gaan vervangen die in het open baar zijn eigen onbevoegdheid heeft erkend. DE SOCIALISTEN EN DE IJZERTOREN In de Senaat was het vrij onge zellig en daar hebben een aantal koppensnellers uit de rangen van de B.S.P. voor gezorgd. In de begroting van Openbare Werken kwam namelijk ter spra ke: het krediet van 1 millioen fr. aestemd voor de wederopbouw van de IJzertoren. Het was de Hr Edebau die er graten in vond dit krediet goed Ie keuren en daarover zijn ont stemming lucht gaf in termen die niet bijzonder goed gekozen waren. Dat was al bedenkelijk. De so cialisten moeten zich waarlijk niet inspannen om de Vlamingen en de katholieken in het land nog meer op stang te jagen dan zij tot nog toe al gedaan hebben met hun onzalige schoolpolitiek. Zij schijnen zich echter daarvan geen rekenschap te geven. Integendeel, zij verwachten blijk baar van hun gestook en hun herrie, mitsgaders van hun beden kelijk opbod in de vaderlandsliefde dat hierdoor de weg geëffend wordt naar een socialistische ho mogene meerderheid. Het zal zo'n vaart niet lopen en zeker niet zo'n vaart als de ver lichte heren van de B.S.P. menen. GEEN LESSEN IN VADERLANDSLIEFDE Zoals men weet hebben de He ren Missiaen en Edebau zich zelfs de moeitd getroost een amende ment in te dienen dat er toe strekt het op de begroting voorziene be drag van 1 millioen voor de we deropbouw van de IJzertoren te schrappen. In de Senaatsvergadering kwam de Hr Edebau nog eens op voor zijn amendement en hij had er in twee tellen de concentratiekam pen bijgesleurd. Het IJzermonument werd, naar hij beweerde, voor politieke doel- rinden misbruikt en kan niet aan- pezien worden als een dodenmo- cument voor oorlogsslachtoffers. Bovendien zijn de meeste oudstrij ders, zowel Vlamingen als Walen, togen de IJzertoren. Zo leert de Hr Edebau, hoogle raar in de vaderlandsliefde, lid van de euperpatriottenpartij die geen incivieken heeft geteld in naa." midden (om van Rik De Man liever te zwijgen), alleenvertegen woordiger van de Vlamingen, de Walen en de oudstrijders. Het IJzermonument werd mis bruikt. Dat is een vaststelling, meer niet, en het is de wereld op zijn kop zetten daaraan de gevolg trekking te verbinden dat het niet meer kan aangezien worden als een dodenmonument voor oorlogs slachtoffers. Toen Leon Degrelle gedurende de oorlog in het land kwam hield hij een wapenschouw onder de wapperende driekleur. Is het mis schien om deze reden dat de so cialisten menen dat de Belgisch» vlag niet meer kan beschouwd jvorden ais da national» driekleur en bij voorkeur alleen de rode vlag gebruiken. Hebben de Waalse separatisten soms geen betogingen gehouden voor de Leeuw van Waterlo die een echte belediging waren voor alle rechtgeaarde vaderlanders waartoe de Hr Edebau zich be weert te rekenen. Heeft de Leeuw van Waterlo daarom iets van zijn historische waarde ingeboet? Wat de mening van de Vlaamse oudstrijders betreft, die zijn mans genoeg om daarvoor zelf uit te komen en die kunnen de vader landse speekselklieren van de Hr Edebau missen. De mening van de Waalse oud strijders interesseert ons niet in zake het IJzermonument. Dat zij voor hun eigen deur vegen en al vast beginnen met de separatisten in het Walenland wat nauwletten der gade te slaan. In de loop van de hartige woor denwisseling die hierover gehou den werd vond de Hr Van der Bruggen het nodig te zeggen dat de spreuk: «Alles voor Vlaande ren en Vlaanderen voor Christus op de IJzertoren vervangen moest worden door de spreuk: «Alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Duitsland Dergelijke transcendentele stom miteit tekent natuurlijk de man die ze uitspreekt en vergt geen commentaar Het tekent ook de Senaatsvoor zitter die weigerde de man die deze woorden uitgesproken had tot de orde te roepen zoals hierom door de C.V.F.-senator Ronse werd verzocht. Wij willen hieraan alleen twee bedenkingen vastknopen. Als de socialisten zo zeer gekant zijn tegen de IJzertoren dan komt dat in hoofdzaak doordat die to ren bekroond wordt met een kruis waarop een spreuk staat met kris- telijke inslag. Dat is hun een doorn in het oog. Moest er op die toren geschreven staan of gestaan hebben: «Als voor Vlaanderen en Vlaanderen voor de B.S.P.dan zou die toren misschien nooit in de lucht gevlogen hebben en wij durven er iets op verwedden dat de vandalen die zich aan derge lijke onschendbare toren zouden vergrepen hebben met zeer be kwame spoed zouden gevat ge weest zijn. En wij zijn eveneens zeker dat Minister Troclet allang een ruime greep zou gedaan heb ben in de centen van de mutuali teiten om de toren verder op te bouwen. Intussen zijn wij er zeker van dat de Heizeltoren die een slordige 500 millioen zal kosten veel rap per zal opgebouwd worden dan de IJzertoren. Het pleit echter voor de nieuwe Minister van Openbare Werken dat hij de koene voorvechters van de alleenzaligmakende vaderlands liefde der B.S.P. met enige plicht plegingen op hun nummer heeft gezet en hun amendement niet heeft in aanmerking genomen PAS. (Vervolg van blad.) De autobestuurder van een Roemeens zaakgelastigde te Kopen hagen, verkoos de vrijheid en meld de zich aan bij de Deense politie. Hij verklaarde er dat zijn vrouw op de ambassade vastgehouden wordt, zodat de Deense politie meteen twee geheime agenten op wacht zette, vóór het gebouw van de Roemeense ambassade. De man werd voorlopig in hechtenis genom-n. Aam de hand van cijfers wordt dan bewezendat er in België meer vrijedan officiële scholen zijn, en dat in sommige streken de ouders verplicht zijn hun kinderen naar vrije scho len te sturen, daar waar zij eigen lijk de voorkeur geven aan het of ficieel onderwijs, wat eveneens een aanslag op de gewetensvrij heid is. Hierna volgt een toespeling op de zin uit de bisschoppelijke ver klaring, waarin het heet, dat de regering er naar zou streven om een onaanvaardbare overheersing van het officieel onderwijs te ver zekeren De ministers leggen dit uit als zouden de bisschoppen niet kunnen aanvaarden dat het offi cieel onderwijs sterker zou worden dan het vrij onderwijs. Verder heet het dat de homo gene C.V.P.-regering een einde heeft gemaakt aan de schoolvre- de door het uithalen van bedek te manoeuvres, teneinde het vrij onderwijs ten nadele van het offi cieel onderwijs, meer mogelijkhe den tot ontplooiing te bezorgen. Ook wordt de nadruk gelegd op de wanverhouding die bestaat tus sen de twee vormen van onder wijs en het heet dat de Staat gel delijk moet steunen zonder vol doende controle te kunnen uit oefenen. Hierop volgt weer een gegoochel met cijfers, dat dienen moet om aam te tonen dat het land nu meer betaalt aan het vrij onderwijs dan vroeger. Tot slot wijzen de ministers er op dat vroeger geen cent werd uit betaald aan het Vrij Middelbaar Onderwijs. En ook verwerpen zij nog de benaming van Nationaal onderwijs voor de vrije instellin gen. WANNEER MEN VAN EEN VERSCHILLEND UITGANGSPUNT VERTREKT... Ons inziens zal men, zonder een radicale herziening van de geplande schoolpolitiek ln de regeringsmid dens, niet vlug tot een nieuwe pe riode van schoolvrede geraken, om dat men van een verschillend uit gangspunt vertrekt. De Socialisten en vooral de Libe ralen hebben Indertijd gepoogd de grote achterstand, die zij hadden op onderwijsgebied in te halen, door eveneens vrije onderwijsinstellin gen op te richten. Als wij ons niet vergissen, werd in onze streken, te Nieuwkerke b.v., dat een oude, trou we blauwe burcht ls, een soortge lijke vrije liberale school opgericht. Men gebruikte er niet alleen uit sluitend blauwe verf om de ramen en deuren te schilderen, maar het onderwijs werd er ook geïnspireerd door een strijdende liberale geest. Die politiek liep echter fallïkant uit omdat, ten eerste, dergelijke on derwijsinrichtingen een formidabe le inspanning vragen van de op richters ervan, en ten tweede, wel ook, omdat de geldelijke middelen ontbraken. De linksen vertikten het nog te pogen aldus het vrij katho liek onderwijs te bekampen. Zij hadden er iets beters op gevonden en iets dat hun geen zoveel geld en kopzorg zou kosten. ZIJ zouden van de officiële scholen hun scholen maken. Zij zouden er, onder de vlag van neutraliteit, die alle kleuren tot een nietszeggende witte tint her leidt, een niet-officiële strijdmaohi- ne van maken tegen het vrij ka tholiek onderwijs. Want wanneer wij gewagen van vrij onderwijs, mogen wij hoofdzakelijk gewagen van katholiek onderwijs. Er staat ln onze grondwet wel, dat aan alle Belgen de mogelijkheid moet geboden worden om zich te laten onderwijzen, maar er staat nergens in de grondwet dat de staat de bestaande onderwijsinrichtingen moet bekampen. Welnu, dat is het- gene wat gebeurt. Minister Collard windt er geen doekjes rond, hij ver. klaart ronduit, dat de homogene C.V.P.-regering aan het Vrij On derwijs. ten nadele van het officieel onderwijs, nieuwe mogelijkheden van ontplooiing had bezorgd, om al. dus nieuwe veroveringen mogelijk te maken. Waarom houdt de ontplooiing van het Vrij Onderwijs noodzakelijk een achteruitgang in van het offi cieel onderwijs? Waarom moeten de staatsscholen beschermd worden? De staat heeft hier slechts een aanvullendetaak te vervullen. Zij moet er Inderdaad zorg voor dragen dat er overal onderwijs wordt verstrekt. Het is hierom nog geen noodzakelijkheid dat er overal officiële scholen opgericht worden, want waar er geen behoefte aan is, moeten er geen opgericht worden. De staat moet geen strijdend ka rakter geven aan haar enderwijs- W--MI. want hij heeft slechts een toezichtsfuncttete vervul len. Dit maakt een groot verschil uit met het karakter van de vrije onderwijsinrichtingen. Die hebben dit karakter wel, om dat die scholen opgericht werden door mensen, die hun bedoeling hadden bij het tot stand brengen van die scholen. En voor zover die scholen een volledig studieprogram ma afwerken, heeft de staat geen zaken met hetgeen in die scholen voor het overige gebeurt, of met de geest waarin, in die inrichtingen, het onderwijs verstrekt wordt. Na tuurlijk op voorwaarde dat er geen staatsgevaarlijke activiteit gevoerd wordt, wat wij tot hiertoe nog niet hebben gelezen in de linkse aantij gingen tegen het vrij onderwijs. Het staat de bisschoppen vrij de leerlingen van het vrij katholiek onderwijs op te voeden in een geest van katholieke weerbaarheid. De linkse regeerders hebben steeds de mond vol over de katho lieke propagandascholen, maar zii vergeten er steeds bij te zeggen dat de grondwet het bestaan van deze scholen waarborgt. En wat zij nog veel meer schijnen te vergeten is, dat het wel toegela ten is aan de Socialisten Collard en Splnoy, te reageren op de woorden van de bisschoppen, maar dat dit niet past voor ministers in functie. Als hogere ambtenaren van de staat hadden zij de plicht persoon lijk te antwoorden op deze waar schuwing, maar zij hebben ln feite het recht niet om dergerlijke ver klaringen publiek te verkondigen, vla - ook onze - micro's' van het N. I. R. En tot slot van dit betoog willen wij nog het volgende zeggen: Als tegenwoordig ruim de helft van kinders van Belgische onder danen, en dus ook van de Bel gische belastingbetalers, hun kin ders naar Vrije Onderwijsin richtingen sturen, dan zegt het gp- zond verstand ons dat de staat de plicht heeft op een bevredigende wijze tussen te komen in de kosten, die het verstrekken van dit onder wijs met zioh brengt. Want bij al de cijfers die de ministers ons steeds voorschotelen, vergeten zij altijd te zeggen hoeveel een leerling ln het middelbaar onderwijs kost aan de staat, die ten eerste, aan een vrije inrichting studeert, of ten tweede naar een officiële school gaat. Wij zien dat de katholieke ouders het recht op vrijonderwijs voor hun kinderen nog ruimschoots zullen betalen, zelfs mits toepassing van de wet Harmei. Het verschil tussen beide bedragen zou dit ge noegzaam uitwijzen, want het be draagt in dit geval steeds meer dan vijftien duizend frank. En als de ongelukswetten van Collard ge stemd worden, zal een leerling van een rijksmiddelbare school, 26.000 frank per Jaar aan de staat kosten en een ln het vrij onderwijs 3.000 frank, zonder commentaar. WAAR BLIJVEN DE CENTEN, MIJNHEER COLLARD? Het schooljaar 1954 -1955 ving aan op 1 September Jl. Wij zijn thans half Fe bruari en er is nog geen enkele leerkracht uit het vrij onder wijs, die één cent getrokken heeft van de Staat. Ze moeten maar op de krib be bijten. Het gevolg: de kath. onder wijsinstellingen moeten voor schotten verstrekken, zij moe ten de Schatkist financieren. De Staat leeft op de kosten van de katholieke scholen Deze moeten het geld lenen en er interest voor betalen. Dit is de zorg van Heer Col lard voor de leerkrachten van de vrije scholen, die het geld zelf aan huis zullen besteld worden, maar ondertussen kunnen leven van de hemelse dauw!... die sneeuw is! BIJ een stierengevecht ln de stad Hunucma, hoofdstad van de provincie Yucutan, in Mexico, stort te een tribune in. Bij deze Instor ting kwamen 14 personen om het leven terwijl er 165 gewond werden. Het Duitse schip Hohe Weg 1.088 ton groot, kwam na een aan varing met een Noors schip dat be duidend groter was, tot zinken. De gehele bemanning van het zinkende schip, kon door de Noren aan boord worden genomen. Dit gebeurde ter hoogte van de Britse Zuidkust. In de express Genève-Mllaan werd een dienstmeisje, dat broodjes en koffie serveerde in de trein, door een spoorwegarbeider neergekogeld. Hierop rende de dader naar een toi let, waarin hij zich opsloot en er een einde aan zijn leven stelde. Het meisje overleefde haar verwondin gen niet. Met RATEX kunt U gehele ratten- en muizenkolonies zonder moeite uitroeien. Ratten en muizen smullen ervan en gaan onverbiddelijk dood. Het zal niet alleen Minister Le- burton geweest zijn die verschoten heeft op het congres van de Bond der Kroostrijke Gezinnen, Zondag 11., het congres van de neutrale bond voor de grote gezinnen van België. Ook zijn politieke vrienden hadden zich aan die felle reactie van de aanwezigen zeker niet ver wacht en zullen er erg door ver stoord zijn. Vooruiten Le Peuple» waren zodanig ontdaan en zat er zo zeer mee verveeld, dat ze er daags daarop geen woord over repten. Hun mensen moeten daar zo weinig mogelijk over ver nemen. Het is nu precies ook geen nieuws dat het heilig vuur kan wakkeren. Ze zwegen tenandere in alle talen over het congres zelf. Wat kunnen hen de grote gezinnen schelen Wat gaat die Bond hen feitelijk aan? Voor het klein aan tal socialistische aangeslotenen die hij telt in vergelijking met de mas sa katholieke leden 7 Want de kinderweelde moet men bij de link sen niet zoeken. Mensen zonder christelijke princiepen leven wel gaarne zelf en zo goed mogelijk ook, maar missen de moed de last te torsen van het leven voort te zetten. En dan zijn ze verstoord omdat ze jeugd en toekomst mis sen. Dan willen ze zich vergrijpen aan de kinderen van de katholie ken om in vrijzinnige scholen hun geweten te verwringen in socialis tische richting Ze zijn er nóg nietDèt hebben de deelnemers op het congres klaar en duidelijk te verstaan gegeven. Ha! Men spreekt soms van «een bok schieten Minister Le- burton heeft er op dat congres ene geschoten die nogal kan tellen. In verband met de schoolstrijd die losgebrand is, op aanstoken van goösdiensthatende logebroeders, be weerde hij dat het hier niet gaat om principiële moeilijkheden doch slechts over eventuele modaliteiten van toekennen van bepaalde... Maar de honderden aanwezigen wachtten niet tot hij zijn drogre denen beëindigd had. Het werd hen te machtig en de kreten van ver ontwaardiging die toen opstegen zullen het de Minister wel duidelijk gemaakt hebben dat onze vaders en moeders die zaak wel degelijk als een princiepskwestie zien. Ging het maar om louter modaliteiten Maar deze strijd ls een recht streeks vergrijp aan het heiligste dat ons volk in zich draagt, het recht en de bezorgdheid om zijn kinderen een opvoeding te geven volgens de godsdienstovertuiging die het belijdt en beleeft. De link sen hebben practisch geen kinde ren. Hun politiek is er op gericht de mensen vrijzinnig te maken en dus hun plicht tegenover de Schep per van het leven die zij niet eens meer erkennen te verwaar lozen. Het is de politiek van de lo ge zelf. Ofschoon ze als gevolg daarvan geen jeugd bezitten die la ter hun gedachten verder zal dra gen, willen ze blijven voortbe staan. Daarom wensen ze onze kinderen óp hun kant te krijgen. De enige uitweg is scholen zonder God, bolwerken van het socialisme oprichten in Vlaanderen en de ka tholieke ouders zedelijk verplich ten er hun jongens en meisjes heen te sturen. Het is een programma door de vrijmetselarij uitgedacht en gedicteerd aan die ministers die er zich aan overgeleverd hebben. De socialisten willen Vlaanderen binnendringen langs het onderwijs. 50 JAAR GELEDEN Uit Het Annonceblad van Po- peringhe en Omstreken van Zon dag 19 Februari 1905: In Abeele statie werden bij het aankomen van de eerste trein drie kerels gevonden slapend in een 1" klas-rijtuig. Door de tol- dienst gewekt, gingen zij binnen in het hotel van M. Denecker rechtover de statie. Deze ver wittigde de Gendarmerie van Po- peringihe die de kerels kwam onder vragen. Het waren Franse deser teurs die 's nachts te voren te leper toegekomen waren en in de statie in een 1= klas wagon gestapt wa ren om er de nacht door te bren gen. Zo werden ze in hun slaap tot Abeele medegevoerd. Zi.i wer den als landlopers aangehouden en naar een bedelaarswerkhuis ge bracht. Oostende kondigt voor aan staande zomer een Buitengewoon Muzikaal Festival aan met 16.500 fr. prijzen. Inschrijven bij M. Georges Daveluy, Kapellestraat 105. En als mengeling: Dokter: Ik zeg U, Juffrouw, dokter worden is niet gemakkelijk. Waarop de jonge Dame zuchtend antwoordt: Ach. en om dokters vrouw te worden is het nog veel moeilijker. Minister Collard heeft dat vóór kort wat al te duidelijk gezegd De strijd die over het land los geslagen is nadat het wetsontwerp Collard bekend gemaakt werd ls er een op leven of dood. Maar de Bond der Kroostrijke Gezinnen mag dan nog neutraal zijn. Zijn 300.000 aangesloten gezinnen, die honderdduizende vaders en moe ders en hun vele grotere en kleine re kinderen zijn het zeker niet De Bond mag in zijn schoot geen onderscheid maken van politieke en godsdienstige opinie. Zijn leden doen heil wel en waar het gaat om de toekomst van hun kinderen, van hetgeen ze liever zien dan zichzelf: waar het gaat om de godsdienstige overtuiging van hun kroost, zullen ze vechten. De Bond mag de school strijd zo veel mogelijk ontwijken. Zijn leden zullen, met alle recht geaarde Belgen, de toegeworpen handschoen opnemen. Dat Minister Leburton en alle socialisten zich geen illusies maken. De moeilijkhe den die zij geschapen hebben zul len de mannen en vrouwen ln dit land scheiden, hoe spijtig dit ook is, en het zal een onoverbrugbare kloof worden zo het voorgenomen anti- klerikaal schoolprogramma niet volledig ingetrokken wordt De Bisschoppen hebben gespro ken. Ze hebben zich niet te moeien met de politiekverklaar de Collard brutaal. Een drogreden die voor de hand ligt en alle socia listen, wier levensopvatting en le vensovertuiging sinds iaar en dag door Vooruiten De Volksga zet en consoorten verdraaid wordt, dwaasweg slikken. Maar Collard vergat er bij te zeggen dat de politiek van haar kant zich geenszins mag vergrijpen aan het geweten van de onderdanen, want dan hebben de Bisschoppen DE PLICHT te protesteren. Godsdienst is leven Zo slim is Collard ech ter wel niet dat hij zoiets begrlipt. Het ls Immers ongelooflijk hoe blind en dom de haat een mens kan maken t De socialisten zeggen dat ze een zending te vervullen hebben. Die gene die het land aan de vrijzin nigen en de linksen op 11 April toevertrouwde...schrijven ze in «Vooruit». Het is wel waar dat een merke lijk deel katholieke mensen zo naïef geweest zijn voor de linksen te stemmen. Ze deden het alleen om de diensttijd van hun zoon of broer of verloofde te verkorten maar gaven de linksen geenszins de opdracht hen te dwingen hun kinderen aan godsdienstloze scho len toe te vertrouwen. De socialis ten gaan hun taak te buiten en plegen verraad tegenover die kie zers. Nu weten onze mensen duide lijk dat ze de wolf in schapenvacht binnen de schaapskooi gelokt heb ben. Het protest van de Bisschoppen werd sinds weken met ongeduld verbeid door de gehele katholieke bevolking. Het beantwoordde aan een verlangen en heeft de strijd vaardigheid verscherpt. Gij wilt de schoolstrijd Ge zult hem hebben. Onze mensen begrij pen het gaat hier niet langer tussen Socialisme en C.V.P.dit ls geen politiek duel meer. Het is een onfaire aanval vanwege de loge te gen het katholicisme in dit land. Het is een oorlog tussen de duivel en God zelf. Het wordt ln feite een onbloedige kerkvervolging. Er kuflnen door een regering toe standen geschapen worden waarbij niet langer gehoorzaamheid gebo den wordt. Indien de voorgestelde wetten er door komen, waarbij de gelijkheid van alle Belgen door U over het hoofd gezien wordt, dan achten wij ons niet langer gebon den U te volgen. Wij zijn één op dat punt, onver biddelijk één, eenheid die zich nog zal toespitsen naarmate gij ons meer aanvalt. De katholieken van dit land zijn op dit punt zodanig eensgezind en weerbaar dat gij nog meer zult verschieten dan op het congres van de Bond der Kroostrijke Gezin nen Kwapenninck. te herinneren. Gedenk, o mens, dat ge van stof zijt en tot stof zult weerkeren.Die gedachte aan de dood, het mysterieuze van de dood moet ons aanzetten tot onthechting, tot zelfverloochening, grondslagen van de christen Vasten. De Vasten is een sterven, een dood... geen lichamelijke dood. Een dood van het kwaad in ons. een ver loochenen van het egoïsme en het materialisme in ons.!, dat moet de vastenperiode in ieder van ons be werken. Uiterlijke, lichamelijke boe tedoeningen, onthouding van som mige spijzen en vermaken, enz., zijn goed; hoofdzaak is het slachtoffe ren, het geven van ons zelf aan God, in wil, doen en laten, ons ganse leven. De dode op zijn sterfbed zal ons niets meer komen vertellen over de ware zin van het leven, ons Geloof zegt het ons echter voortdurend: Sterven aan eigen ik om te leven voor God. E. G. NIEUWE KANUNNIKEN IN HET BISDOM BRUGGE Kan. Gerard Dejonghe, inspec teur van het vrij technisch onder wijs van het bisdom Brugge, werd benoemd tot titulair van kanunnik van het kapittel der kathedraal te Brugge. E. H. André Van Lersberge, visi tator van de kloostergemeenschap pen, werd benoemd tot ere-kanun- nik van de St-Salvatorskathedraal te Brugge. OVERLIJDEN Van uit het klooster der EE. PP. Carmelieten op de Carmelberg in Palestina wordt het overlijden ge meld van Z. E. P. Thomas-Aquinas Soetaert, die 79 jaar oud was. Hij is afkomstig uit Moorslede. NAAR DE MISSIE E. P. Gilbert Bogaert, Nieuw- poort, van de orde der Paters Re demptoristen, scheepte op Zater dag 12 Februari in aan boord van de Leopoldvillemet bestem ming Matadi in Belgisch Congo. Het is zijn eerste afreis. HEILIGE VADER DROEG WEER HEILIGE MIS OP Zondag Jl. heeft de Heilige Va der voor de eerste maal weer de H. Mis kunnen opdragen, dit in zijn particuliere kapel. De Paus werd bijgestaan door twee Paters Jezuïeten die hem tot secretarissen dienen. Het was sinds November van vorig jaar dat de Paus voor de laatste maal het H. Misoffer had opgedragen. De Heilige Vader ver leent van nu voort weer audiënties aan Kardinalen. RADIO VATICAAN IN ZIJN 25" JAAR Verleden week Zaterdag was het 25 jaar geleden dat Paus Pius XI de Vaticaanzender opende, waar van de installaties door Marconi zelf werden tot stand gebracht. Momenteel worden de program ma's in 28 talen uitgezonden. De Paus heeft besloten nieuwe an tennes en doorzendtoestellen van 100 Kw. te laten oprichten. Mijn maaltijd moet vlug, voed zaam, zeer licht en toch verster kend zijn, mijn lichaam verkwik kend zonder het te verzwaren. Dus leve BANANIA, gesuikerd, banaan- meel, moutgerstroom en cacao ont houdend. In alle goede apotheken en kruidenierswinkels. 1 kilo-doos: 90 fr.; 1/4 kilo-doos: 25 frank. KOSTELOOS MONSTER op aanvraag aan 8ANANIA Brussel, Landbouwerstraat. VERSTERKEND ONT8IJT (2069) DE VASTEN BEGINT Niets ter wereld maakt de mens zo stil en stemt hem zo ernstig als het gelaat van een dode. Is het niet, omdat achter de verstrakte en on bewogen trekken van dat dode ge laat geheimen verscholen liggen, waarin nooit een levende mens is doorgedrongen en die toch voor elke sterveling van het grootste gewicht zijn? Wie zou aan die voor eeuwig gesloten mond niet het antwoord willen ontrukken op zovele vragen, die zich naar onze lippen dringen? Waar zijt gij nu, ziel van deze dode? Wat hebt ge doorgemaakt in dat grote ogenblik, toen gij van dit lichaam moest schelden? Wat heeft de Eeuwige tot u gesproken? Zilt ge ontrukt aan al wat aard ls, of ls er nog een band tussen u en ons? Het is geen nieuwsgierigheid die zo vraagt, maar edele weetgierigheid, die verder zou willen zien dan alle aardse horizonten reiken. Hoeveel zouden de doden ons immers kun nen meedelen, wanneer zij mochten weerkeren en spreken. Het is nu eenmaal Gods wil, dat wij van het andere leven ln het hiernamaals niets meer weten dan nodig is voor onze zedelijke vooruitgang. Onze blikken zullen nooit over de hori zonten van dit leven reiken; wat daarachter ligt zal ons eerst ont huld worden, wanneer wij zelf uit dit leven in de eeuwigheid overgaan. Wat geschied er on het ogenblik dat de dood ziel en lichaam scheidt? Wij weten het niet. wij kunnen slechts gissen. Waarschijnlijk zal de ziel zich een ogenblik voelen weg zinken in een onmetelijke diepte en leegte. Zeker zal de dood een vol ledig losrukken zijn van al het stof- feliike. De H. Kerk zelf beg-int de Vasten met de gelovigen aan hun dood en aan het vergankelijke van het leven Zie vervolg vorige kolom WEEK VAN 19 TOT 25 FEBRUARI De dagen lengen met 23 minuten, WEERSPREUK Als Sint Matthlja Geeft eneeuw en ija. Dan kunt ge u verwachten. Aan vorst voor 40 nachten. ZATERDAG 19 FEBRUARI HH. Koenraad, Bonifaas v, Bruas» Gabenus. Zon op te 7.51 u., onder te 17.59 i 1473: Geboorte v. de Poolse sterrew kundige Nlcolaus Copernicus. 1857: Geboorte v. de Vlaamse plant kundige Julius Macan. 1865: Geboorte van de Zweedse onh dekkingsreiziger Sven Hedln. 1875: Geboorte v. de Vlaamse letter kundige Fernand Toussaint v, Boelaere. 1878: Geboorte v. de Vlaamse schil, der Isldoor Opsomer. 1896: Geboorte v. de Franse schrij ver André Breton. ZONDAG 20 FEBRUARI Quinquagesima. HH. Eleutheer van Doornik, Euehe- rius, Silva. Zon op te 7.49 u„ onder te 18.01 u. 1689: Overlijden van de Nederlands» toneelschrijver W. Ogier. 1802: Geboorte v. de Belgische viool, virtuoos Ch. A. de Bériot. 1810: Overlijden v. de Tlroolse vrij- heidsheld Andreas Hofer. 1870: Geboorte van de Nederlands» dichter F. C. Boutens. 1878: Geboorte v. de Vlaamse com ponist £m. Hullebroeck. MAANDAG 21 FEBRUARI HH. Leonora, Severiaan, Daniël; Z. Pepijn van Landen. Zon op te 7.47 u., onder te 18.03 u, 1677: Overlijden van de Nederlands» wijsgeer Baruch Spinoza. 1710: Geboorte van de Friese dichter Willem van Haren. 1801: Geboorte van de Engelse Kar dinaal John Henry Newman. 1904: Geboorte van de Vlaamse mu sicoloog Denijs Dille. DINSDAG 22 FEBRUARI Feest van Sint Pieters Stoel te Anttochtë. HH. Paulus, Isabella! Margaretha van Cortona. Zon op te 7.45 u., onder te 18.05 u, Nieuwe Maan te 16.54 uur. 1732: Geboorte van de Amerikaans» staatsman George Washington, 1788: Geboorte van de Duitse wijs geer Arthur Schopenhauer. 1796: Geboorte van de Gentse wis- en sterrenkundige en statisti cus Quetelet. 1810: Geboorte van de Poolse musi cus Frederic Chopin. 1821: Geboorte v. de Vlaamse dich ter Jan van Beers. 1887: Geboorte van de stichter dei scoutsbeweging Baden Powell. 1896: Geboorte van de Vlaamse dich ter Paul van Ostayen. 1925: Overlijden van de Vlaams» staatsman en medestichter van de Boerenbond, Joris Heil»- putte. WOENSDAG 23 FEBRUARI Aswoensdag. HH. Petrus, Damlaan, Mllburgs. Z. Odlla van Opllnter. Zon op te 7.43 u., onder te 18.07 u, 1635: Geboorte van de Duitse com ponist Georg Frledr. HaendeL 1808: Geboorte van de Dultae volks schrijver Alban Stolz. 1821: Overlijden v. de Vlaamse mis sionaris en stichter van d« Congregatie van Scheut, Pa ter Theophlel Verbist. 1899: Geboorte v. de bekende anti communistische schrijver Erich Khstner. DONDERDAG 24 FEBRUARI HH. Matthias, apostel, Edelhert, Vul. gisius, Sergtus. Zon op te 7.41 u., onder te 18.08 u. 1500: Geboorte van Keizer Karei V. 1786: Geboorte v. de Duitse filoloog Frtederlch Grimm. 1876: Overlijden van de Nederlands» dichter Jan Plet. Heye, auteui van het bekende lied Piel Heyn 1879: Geboorte van de Vlaamse let terkundige Herman Telrlinck. 1930: Overlijden van de Nederlands» letterkundige Jacob, van Looy, auteur van Jaapje VRIJDAG 25 FEBRUARI HH. Walburga, Joost, Adeltruld», Victorijn. Zon op te 7.39 u„ onder te 18.10 u, 1655: Geboorte v. de Vlaamse dich ter Pater Livinus de Meyer, S.J. 1660: Geboorte v. de Vlaamse volks held Frans Anneessens. 1841: Geboorte van de Franse schil der Renoir. 1842: Geboorte van de Duitse schrij ver Karl May. 1857: Geboorte v. de Vlaamse schrij ver René Vermandere. 1866: Geboorte v. de Italiaanse wijs geer en historicus Benedettc Croce. 1873: Geboorte v. de Italiaanse zan ger Enrico Caruso. 1932: Overlijden van de Duitse kerk- historicus Harmann Grisard. WEERSPREUK Door 't werk leert men werken. De dagen van Karnaval doen ons aan de vroegere Vette Zondag, Maandag en Dinsdag terugdenken, toen het woord Karnaval (vleesje, adieu!) nog zijn vol le betekenis had. Er werd nog eens terdege gegeten. On der de geliefde spijs telde de worst, die bij kilometers werd verorberd. Worst! Lamme Goedzak zagen we des tijds in het onvergetelijke werk van Het Vlaamse Volkstoneel gepint en gepaleerd lopen met hele slingers worsten. De worst is een geliefd gerecht bij ons. Ze zijn de redding voor de huismoeders die weer naar een nieuw menu zoeken: worst met appelmoes, met kool, met ra pen... worst bij het brood, worst in de pak van onze soldaat, in de eetzak van vader... En tegen onze eerbiedwaardige zware zolderbalken, die het huis schragen op onze hofsteden, hangen nu nog steeds de worstjes te drogen. Ze hangen u daar te betintelen en te bekoren... We zijn een volk van worsteneters en worden op dit gebied wellicht maar overtroffen door de Fritsen en de Fran sen. Aan de hand van een boek over worst, onlassgs verschenen, kunnen we voor de volksgenoten van Lamme Goedzak, Uilen spiegel, Breughel en Timmermans zeer interessante gegevens over de worst ver halen. Tea tijde van de oude Grieken was de worst niets anders dan een geiten- worst eet. In één van de oudste letter kundige werken, in de 18" zang van Homeros Ilias is er spraak van worst. Twee mannen staan op punt een twee- Men kende verscheidene soorten wor sten. Martial vertelt dat de bloedworst, in een soort witte brij gereedgemaakt, het geliefkoosd gerecht der armen was. gevecht aan te gaan. De scheidsrechter Aan de eerste christenen was het zelfs komt tussenbeide en zegt: «Hier zijn verboden ervan te eten. De legende zegt goRenmagen, SevuM met vet en bloed, dat men de standvastigheid van die eer- dikke bloedworst). Wat in elk geval aar dig klinkt. De Berlijners hebben een zeer popu laire uitdrukking: «Die worst smaakt naar zeepd.w.z.die zaak ziet er vies uit. Een andere uitdrukking, wêlkè reeds in dé Middeleeuwen in de volksmond is, Vlaamse gewesten doen de leurders dat luidt: een overeenkomst bezegelen met een stompje worstDit is een verbinte nis aangaan, die men op voorhand Weet I nooit te zullen nakomen. Van een weinig gelezen krant zegt men nog. In het puin van Pomfièï heeft men uit stekend bewaarde roosters voor het bra den van worsten gevonden. De praal- wordt soms een zware last voor kleine beurzen. kan deze last verlichten of wegne men en men heeft bovendien, de Een seconde geluk volstaat De grote loten: 2 van 2 Vz millioen 1 van een millioen. TREKKING: ZATERDAG 26 FEBRUARI TE BAUDOUR (238 Wij laten ze braden. Dat de winnaar de beste van die worsten uitkieze. Het staat zelfs vast, dat sinds de oud heid tot de middeleeuwen zeer dikwijls een worst de beloning was van de win- ste christenen op de proef stelde, met een dampende schotel worst zo even on der hun neus te houden. Dit verbod bleef trouwens lang be naar van een kamp of een wedloop of staan, te oordelen naar een edikt uitge zelfs van een welsprekendheidstornooi. De kermlsmast, helaas sinds lang uit vaardigd door Keizer Leo VI, waarvan men de tekst heeft teruggevonden. Deze onze folklore verdwenen, was vroeger Lg^racht da^tommfger? hun maaslui- 6C™6 val' er genaat vann noorae ik laatst een met worsten van verschillend formaat f t a s ge eendannfebon- !?,e! D.e, D,^ltsers hebben eel} soortge- huisvrouw razen. Dat was op haar man e-pfTflrnpprri Ril nnriprp snel en wp.rri on mei. muea uai. m een aarm geDOn liiirp ïiifHrnk-lrincrcraaf. nm Hp zuchtige Petrone had het zo ver ge- Duits.and. «een worstenpapier, al- bracht er te laten vervaardigen in mas- goed om worst in te pakken. sief zilver. Reeds ten tijde van Keizer De Fransen hebben een hele serie Augustus, althans volgens oude bronnen, woorden om geld te bedoelen: galette, bestond er een keukenboek op perka- ^ric- péze... Ook tegen een lichtekooi ment geschreven. Het tweede hoofdstuk zeggen ze: c'est une saucisse, bevatte allerlei recepten voor het benut- Nu laten we 't verder aan u over, bes- tigen van klein vlees. te lezer, hierbij de talrijke worstgezegden De Vlamingen spreken van «de strijd in eigen taal op te tekenen, 'k Zou hem om het dagelijks broodDe Engelsen kunnen in worstenvlees kappen ('k maak maken gewag van «The struggle for er gehakt van!) hoorde ik laatst een gegarneerd. Bij andere spelen werd op manshoogte een koord gespannen tussen twee staken. Daaraan werd een hele se rie worsten gehangen, de ene naast de andere. Het gehele worstenstel werd den is, zoals met onze gewone spijzen. Onze Keizerlijke Majesteit kan niet lan ger meer dulden dat zodoende gulzige vreters de eer van de Staat in het ge drang brengen. Wie bloed in eten zal lijke uitdrukking: «Het gaat om de worst! Zoals u ziet, staat de worst in dit land in hoog aanzien. Ais wij zeggenHet ene plezier is het andere waard» zeggen de Duitsers: Worst om worstVerder nog andere bedoeld. Onze worstspreuken zijn nogal com- battief, nogal wreed. (Nog wreder dan bloedworst!...) Verzamel ze, dóch pas ze niet toé. zachtjes aan het dansen gebracht en de «Worst om worst». Verder nog andere verzamel ze. doen pas ze met toe. mededingers moesten maar trachten één S f gogo- uitdrukkingen als: «Een worstje gooien Want de tijden zijn nu zo dat we de van de worsten tussen de tanden te t om een hesP te vangen En Om het w01"^ niet meêr moeten derven als het tuurlijk op de rug houden In Duitsland en Frankrijk werden de maag gevuld met een mengsel van vet winnaars van een hand- of kruisboog- vail uiy W UI ÖUC11 I.UÓÖCU UC 1/cLlILi.CH LC - kriieen Hun handen moesten ze na- P huid en ten slotte zal hij ten Krijgen. Hun nanoen moesten ze na eeuwlgen dage ult het ]and worden ver_ bannen. even!» wordt «Worst is worst!» of ook vasten wordt. Het past echter in deze en bloed. Van de oudheid tot heden is wedstrijd met een dikke worst bedacht. er een telt weg afgelegd. Nu presenteert men de worst ln een slanke gedaante, Talrijke schrijvers, die ten tijde van de Romeinse keizers Nero, Augustus en in een keurig celofaankleedje. Zoals U Julius Caesar hebben geleefd, spreken er ziei is het niet van gisteren dat de mens eveneens over. Andere geschiedschrijvers vertellen dat de leurders met worsten hun waar in de dat straten en voornamelijk in de openbare badgelegenheden verkochten. Zij kondig den hun komst aan met ieen aardig wijsje te zingen. In sommige van onze nog «Voor mij is het worst!» Wanneer in onze dialecten spraak is van een dikke pensweet iedereen daarmee een zwaarlijvige Eva's tijd toch wat vreedzamer te zijn dan anders. Och, het was bijkans een sermoen... Laat u echter de worst steeds lekker dochter wordt bedoeld. De inwoners van smaken. Moeder Overste zei het ons Wenen nochtans, bekend om hun galan- laatst: de goe dingen zijn voor de goe terie tegenover het zwakke geslacht, mensen! spreken van eine dicke Blunze(een F. R. BOSCHVOGEL. Volksheilige van de week: H. BONIFAAS Zaterdag 19 Februari. De H. Bonifaas werd in 1188 tl Brussel geboren. Hij studeerde te Parijs, werd er priester gewijd, en doceerde er gedurende zeven Jaren de godgeleerdheid. Als priester tót in Zwitserland befaamd böod men hém de bisschoppelijke zetel aan van Lausanne. Daar ijverde bij bij zonderlijk om de verflauwde tucht te herstellen, doch dit bracht hem van verschillende zijden vervolgingen op de hals; na lang aandringen ver kreeg hij in 1242 van Paus Innoceh- tius IV zijn ontslag en keerde hij naar de abdij van Terkameren terug. Daar leefde hij nog 18 jaar en over leed oo 19 Februari 1260. in de abdij van Afflingen. waar hij begraven werd. Zijn relikwieën werden naar de Kapellekerk te Brussel overge bracht, en ln 1852 kreeg de kerk van Elsene, daar in 1846 te zijner eer gebouwd, een deel dezer relikwieën. Sint Bonlfacius wordt aanroepen tegen koorts. STANDBEELD VAN BREYDEL EN DE CONINCK BESCHADIGD TE BRUGGE Werk van Nederlandse matrozen Drie Nederlandse matrozèn, die een weinig teveel hadden gépinte- lierd, vonden er niets beters op dan 's nachts een klauterpartijtje te ondernemen op het standbeeld van Breydel en De Coninck, op de Markt te Brugge. Politiemannen op ronde vonden dit echter niet naar behoren en toen zi.i daarbij nog bemerkten dat de drieste ke rels een hoektorentje hadden om ver gestoten, werden zij zonder meer ingerekend. De kapitein van het schip waarbij zij thuis hoor den wilde slechts borg spre ken voor een van de drie belha mels, zodat er twee ter beschik king van de zeepolitie gebleven zijn.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1955 | | pagina 2