VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Tweede Jaar.
Zaterdag 25n Juni 1887.
Nummer 26.
De klerikale winkel of papenhandel.
Wien 't schoentje past,
trekke het aan.
De kieshervorming in België.
De Revisie in Holland.
Werklieden en Burgers.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
(Vervolg).
Indien de geestelijkheid door middel van
het Vagevuur eene winstgevende kunstgreep
in handen kreeg, verwaarloosde zij echter -
op aarde hare gewone speculatie niet. Met
min of meer bijval begon een nieuw handel
tje: De specialiteit der heiligen en hunne
aanroeping. Men verkocht gratiën tegen de
goede dood, bijstand in de ziekten, hulp in
het lijden, genezing der kwetsuren, enz. Dit
alles staat gedrukt in het Verslagboek der
bekomene gratiën door tusschenhomst van
O. L. F. Het boek, onder den oorspronke-
lijken titel van Bulletin ou compte-rendu
des graces obtenues par les Bienfaiteurs
de N. D. de Séez, verscheen in één deel en
bevatte al de jaargangen van 1856 tot 1873.
Het werd bij bisschoppelijke ordonnantie
door het Klein Seminarie van Parijs uitge
geven.
Niet min dan 3608 genezingen worden er
in vermeld
Geen enkele doktoor heeft zooveel klanten
in eene tijdruimte van 17 jaar, laten varen
van genezingen! Waarom neemt O. L. V.
dan geene patent van praktizijn?
In dit wonderbaar boek vindt men veel
genezingen beschreven in al hunne bijzonder
heden en vooral zijn er geen getuigschriften
of certifikaten te kort, juist gelijk bij de
kwakzalvers of tandentrekkers. Deze, om de
straatgapers beet te hebben, halen allerlei
diploma's en bewijsschriften te voorschijn,
welke zij aan hunne toehoorders toonen
van verre.
Eenige aanhalingen zullen hier wel te
stade komenZekere ouders hadden een on-
noozel kind: Zij besloten het O. L. V. op te
offerenen het kind genas a la minute!
Mevr. P. had een gezwel aan de maag en
zond een geschenk aan O. L. Y. Daarna ging
het veel beter, zoodat de milde vrouw maar
voortging met het zenden van geschenken en
zoo hare geheele genezing bekwam
Twee kleine meisjes genazen na het stor
ten eener som van 10 fr. door de ouders
Eene andere maal genas een kind, zonder
geld te betalen, maar alleen door de belofte
naderhand eene offrande op te dragen
Een arme duivel, die geenen dikken spaar-
spot heeft, zendt 1 fr., aan O. L. V. beloofd,
indien zijn nichtje genezen werd
Eene rijke boerin zendt 10 fr. in afkorting
op de beloofde 200 fr. voor de genezing haars
zoons.
Letterlijk het volgendeJ'envoie 1 fr. en
timbres-poste, et si Blanche guérit, j'enver-
rai plus Brave moeder.
Mr Z., zendt vijf postzegels om door de H.
Maagd beloond te worden en voegt er vijf
franks bij voor het welvaren de la familie
et son petit commerce.
Een maandschrift, de Annates de N. D.
de Sc.letle, uitgegeven onder toezicht van
den bisschop van Grenoble, verschijnt sedert
1865, en is ook waard doorsnuisterd te wor
den om te leeren, hoe men onwetenden en
onnoozelaars knipt in de beurs, zonder daar
om een beurzesnijder te zijn.
Insgelijks beveel ik het onderzoek aan,
van een ander maandblad, getiteld les An
imales de A'. D. de Lourdes, verschijnende
sedert 1860 onder goedkeuring van den bis
schop van Turbes.
Tot hiertoe wezen wij enkel op O. L. V.
vau Séez, O. L. Y. van Salette en O. L. V.
van Lourdes. Maar die fransche onze Lieve
Vrouwtjes wonen al zoo ver,"e,- iedereen kan
niet medegaan in bedevaart naar Lourdes, in
een coupé van le klas, volgens den tarief
door sommige katholieke gazetten aange
kondigd. Daarom heeft onze geestelijkheid,
om de concurrentie vol te houden, een half
dozijn Belgische Onze Lieve Vrouwen uitge
vonden, waarvan er eenige tot vermaard
heid geraakt zijn, zooals O. L. V. van Hal,
O. L. V. van Assebrouck, O. L. V. van
Scherpenheuvel, O. L. V. van Oostakker,
enz.
Indien wij dit onderzoek wilden verder
drijven, zouden wij van die mirakuleuze beel
den bij de vleet kunnen aanwijzen, maar dit
zou alleen wat meer papier bekladden, zon
der onzen lezeren nieuws te leeren.
Men late echter toe, nog op de volgende
mirakelen te wijzen.
Een pilgrim bad voor de kleine Jeanne,
die niet eten wilde. Naderhand ondervond
men dat het grillig Johannatje zijn eerste
brokje binnen draaide, op het oogenblik dat
de bedevaarder zijnen penning in den offer
blok liet glijden
Om goed te lukken in de examens, schre
ven de leerlingen van een geestelijk kollegie
hunne kompositiën met gewijde pennen, ver
kregen door aanraking met een Mariabeeld
Een ziek kind geneest vooraleer het ge
neesmiddel, door den doktoor voorgeschre
ven, ingenomen te hebben. De moeder werpt,
het recept in het vuur en dankt de Hemelen-
koningin om dat mirakel.
Maar men moet zich nu niet inbeelden, dat
de genezing steeds op de aanroeping volgt!
Bijlange nietVolgens deskundigen weet de
H. Maagd best wat wij te kort hebben, en
weigert dus somwijlen een miracle d'a-
grément te verrichten. Meer nog dan dat
men ziet soms den Vinger Gods, 't is te zeg
gen: een van die gebeurtenissen die mis uit
vallen voorde brave katholieken, en waar
mede de ongeloovigen durven spotten. Zoo
kennen wij den schielij ken dood van eenen
officieerenden priester, van eenen predikant,
enz. De abt Tissandier stierfin 1874 schielijk
in den trein, en daar die trein eenige kilome
ters verder uit het spoor wipte, en ongeluk
ken veroorzaakte, beschouwde Pater Bailly
de schielijke dood van abt Tissandier, als
eene gunst une faveur Het valt sterk
te betwijfelen indien de gekwetsten en slacht
offers van het ongeval, dit ook als eene gunst
beschouwden.
Maar dat is de grond der zaak niet: Vol
gens de redeneering van zekere geestelijken
hebben dezelfde feiten de beteekenis eener
gunst of eener straf; eene gunst ten voor-
deeie van Gods kinders, eene straf voor 's
duivels volgelingen. Zulke redeneering is
tweekleurig; maar voor oneerlijke menschen,
die er zich van bedienen, is zulks eerder een
goed dan een kwaad. Immers het einde wet
tigt de middelfjes, groote en kleine, oprechte
en sluwe, eerlijke en bedrieglijke.
Het doel der geestelijkheid is over het
menschdom te zegepralen, door de macht des
gelds, en om tot dafir te geraken, ziet ze
zelfs de reputatie van O. L. V. en van al de
Heiligen des Parad ij zes over het hoofd.
Geld is het verlangen; de papenhandel is het
middel. X.
Een klerikale hansworst riep ons toe:
Vous êtes instituteurmonsieur
Indien deze intrigant zooals de man
nen zijner eigene partij hem noemen, WAAR
HEID sprake, dan zouden wij gevleid zijn te
behooren tot eene klas lieden, waaronder
men zooveel brave menschen en eerlijke
burgers aantreft.
Indien echter deze uitroep een JESUIETEN
WOORD is, waarvan de schreeuwer alleen
zijn verdoken doel kent, dan bekstoppen wij
den roeper met deze woorden, welke hij
reeds heeft hooren klinken
Vous êtes le défenseur des petits frè-
res, monsieur D. N. T.
De Kamers hebben er zich medé bezig
gehouden; ze houden er zich nog mede bezig.
Waarom? Om voldoening te geven aan de
grootsche beweging van politieke ontvoog
ding, die het land met drift bezielt? Neen,
geenszins.
Het geldt er nauwelijks te weten of diege
nen, die een concordaat hebben, vóór of na
failliet, kiezers zullen blijven!!!
Men ziet dat onze kleine Staatsmannen de
zaken nooit maar langs hunnen kleinen kant
behandelen.
Zekerlijk alle man zal t'accoord zijn om te
zeggen dat het onrechtvaardig is het stem
recht te ontnemen aan een in failliet geval
len eerlijk man, enkelijk omdat hij niet
gelukt heeft en dat hij arm is.
Men zou verstaan dat de bedriegende ban
kroetier, maar hij alleen van zijn recht
beroofd blijve.
Nu waren de bankbreukigen door ongeluk
op denzelfden voet gesteld van de ontucht-
huishouders, en slechter nog, daar dezen
hunne rechten kunnen terug bekomen wan
neer zij hun oneerlijk bedrijfstaken.
Verleden jaar heeft M. Bara dit onrecht
willen doen ophouden en een wetsontwerp
neergelegd, maar de klerikale meerderheid
heeft het verworpen.
Nochtans, daar de bankbreuk van het
Comptoir Eickholt het kiesrecht ontnam of
dreigde te ontnemen aan aanzienlijke katho
lieke edele kopstukken: Baron Snoy, Graaf
de VillermontGraaf de Meeus Markies
d'Ermefière, enz., hebben de Kamers nu
haastig de wet veranderd. Het gold er
immers aan vier edele papen waaronder
een provinciaal raadslid en een burgemeester,
het stemrecht te verzekeren.
Hadden het burgers, boeren of ambacats-
lieden geweest, het ware voorzeker niet
gebeurd. Nu, er is eene wet gemaakt om
vier weinig belangwekkende personaadjes te
bevoordeeligen! En dat wanneer men alle
recht en rechtvaardigheid weigert aan de
zoo hard beproefde werkende klas! Wanneer
men geenen tijd vindt om wetten te maken
over deze zoo brandende zaak! En wanneer
men anders niet doen wil dan soldaten zen
den om onze arme verhongerde werkers
neêr te schieten of in te kerkeren.
Arm België, waar hebben uwe meesters
u toch gebracht?
Bestond ooit een volkshatender en volks-
tergender regiem?
Maar wee aan dezen die de storm zaaien!
Voorzeker blijven wij de laatste, en het
kalm en behoudend Holland zal ons achter-
ges teken hebben.
Wie ons dit gezegd hadde na 1830, zou ons
wel verwonderd hebben!
Eindelijk, bet is gezegd dat geene vernede
ring zal gespaard worden aan dat België
der Brabangonnen en cantaten, wiens offi-
ciëele wierookvatdragers beweerden dat het
voor de gansche wereld een voorwerp van
bewondering en afgunst was.
De revisie, in Holland, is niet zeer grondig.
De vooruitstrevende liberalen hebben hunne
voorstellen zien verwerpen en, zooals altijd,
niet verkrijgen kunnende wat zij wenschten,
hebben ze zich bevredigd met wat ze over
winnen konden.
Een groote stap is toch gedaan.
De afgekondigde herziening neemt het
recht tot stemmen uit de grondwet om het
in de kieswet te verplaatsen. De kiezer zal
eenvoudiglijk de teekens van bekwaamheid
en sociaal welzijn moeten bezitten, door de
kieswet geregeld.
Voorloopiglijk behoudt de wet een stelsel
van differentiaal census nog al hoog, maar
logieker gevestigd dan bij ons en tengevolge
waaraf de huurder van appartementen of
gedeelten van huizen zullen kunnen deel
maken van het kiezerskorps. Men berekent
dat, op eene bevolking van vier millioen drie
honderd duizend inwoners, Holland alzoo
drie honderd tachtig duizend kiezers zal
hebben.
België, op omtrent zes millioen inwoners,
lelt er maar j25,000.
Het verschil is overgroot, zoo men ziet, en
de Hollandsche wet zal bijna onbepaald on
eindig kunnen uitgebreid worden.
Zal onze opgeblazen wijsheid ons blijven
verwijderd houden van de beweging die al
de volkeren van Europa opvolgentlijk op den
weg der democratie heeft medegesleept?
Zoo zal het niet zijn, gelooven wij. De tijd
is nakend op welken allen weerstand zal
overwonnen zijn. Dat men zich bereide voor
de Octoberkiezingen en dat deze kiezingen
overal den wil van deze hervormingen doen
gevoelen. In 1888, indien ons rampzalig gou
vernement nog zoolang duurde, zal de her
ziening door de censuskiezers uitgeroepen
worden en ze zal hare zegepralende intrede
in de wetgevende Kamers doen.
Indien de kortzichtige beknibbelaars van
het congres der vooruitstrevende liberalen
zich de moeite gaven onpartijdig den grond
na te gaan van de gewichtige beslissingen
welke daar zijn genomen geweest, zouden
zij weldra de overtuiging opdoen dat de
voorgestelde maatschappelijke hervormingen
tot een doeleinde moeten leiden dat iedereens
goedkeuring moet wegdragen, dewijl de
openbare orde, zoo menigwerf gestoord in
deze laatste jaren, er het natuurlijk gevolg
van moet zijn-. Inderdaad, wat hier vooral
wordt betracht is eene toenadering of beter
eene verbroedering tusschen de burgers en
de werklieden en niemand zal ontkennen dat
de verwijdering alleen die bestaat onder deze
twee volksstanden, de oorzaak is van de
droevige tooneelen, die maar al te dikwijls
ons land in opschudding brengen.
Bij een weinig nadenken, komt het vreemd
voor dat een zoo zonderlinge afstand kan be
staan tusschen de werkersklas en de burge
rij. Deze is immers gesproten uit gene, want
wat is de burger anders dan een werkman
die er in gelukt is zich eenen weg te maken.
HET V/EEKBLAD