De klerikale winkel of papenwinkel.
Gewijde besmettelijkheid.
Kieskronijk.
Hophandel.
STADSNIEUWS.
(Vervolg).
M. Pasteur, van Parijs, heeft de speciali
teit van het inenten tegen de razernij.
De duitsche Dr Koek bezit speciale ken
nissen over de mickroben en bacteriën.
Prof. IIol ie way had eene specialiteit van
Pillen en Zalf. De Paus zelfs heeft de specia
liteit der heiligverklaringen.
Moet het u dan verwonderen, dat de gees
telijkheid, weeral gebruik makende der men-
schelijke domheid en vooroordeelen, aan
eiken heilige eene specialiteit toegekend
heefteene specialiteit in het genezen van
sommige ziekten of in 't voorkomen van
ongelukken en dit met uitsluiting van alle
specialiteiten en attributiën der andere hei
ligen? Schrikkelijk veel heiligen hebben
hunne specialiteit of attributie ingevolge een
besluit der katholieke geestelijkheid: 't Is
daarom gansch onnoodig aan den Patroon
tegen donder en bliksem, de genezing uwer
zieke koei te vragen; neen, 't genezen van
koeien komt niet in de attributiën van den
H. Donatus.
Deze houdt zich onledig met onweders en
vreemde luchtverschijnselen; moeten uwe
goederen of huisdieren hiervan bevrijd wor
den? hewel, richt u tot hem
Zoudt ge gaarne van de keelontsteking
bevrijd worden? Bid voor den II. Gerold.
Vreest ge de miltziekte? Richt u tot den
II. Falicius.
Lijdt ge in den buik? Vraag hulp aan den
H. Brixius.
Hebt ge eene valling? Spreek een woordje
aan den H. Maurius.
Zijt ge met schurft geplaagd? Ontsteek een
kaarsje aan den H. Marcus.
Vreest ge zot te worden? Aanroep de H.
Geertruide.
Beeft ge voor de pest? Vraag uwe bevrij
ding aan den H. Macarius.
Hebt ge iets verloren of vreest ge het ver
lies van uw zwijntje? Doe eene offrande aan
den H. Antonius,
Martelt u de tandpijn? Val op uwe knieën
voor de H. Apollonia.
Lijdt ge aan oogontsteking? Gauw eene
bedevaart naar de H. Godelieve.
Heeft u een razende hond gebeten Dan
moet ge bij den H. Hubertus gaan.
En op die wijze zouden wij geheel ons blad
kunnen vol schrijven, met de H. Barbara,
patrones tegen de goede dood, den II. Ilonoré,
patroon van het huwelijk, den H. Benedik-
tus, patroon tegen den huiduitslag (roos), den
H. Floris, patroon tegen den steen, den H.
Rochus, patroon tegen besmettelijke ziekten,
enz., enz. te lang om te melden.
Nochtans, toen in de middeleeuwen die
krachtige gilden opkwamen, werd er alweer
profijt getrokken uit die inrichting. De pries
ters van dien tijd, even groote geldwolven
als onze huidige centenpikkers, wisten zoo
danig tusschen te komen, dat iedere gilde
eenen patroon koos en jaarlijk twee missen
die moesten betaald worden deed lezen:
eene voor den patroon en eene voor ue over-
lene konfraters.Het is der geestelijkheid wel
onverschillig voor wie zij missen leest, als
deze maar betaald worden. Zoo kennen wij
nog, heden ten dage, maatschappijen van
vermaak, waar er jaarlijks op de kosten der
kas eene mis gelezen wordt, met verplichte
tegenwoordigheid der konfraters op straf
van boet. Zulks wordt uitdrukkelijk door
een artikel der verordening voorzien. Onnoo
dig bij te voegen, dat het behoud zulker
ouderwetsche gewoonte, in onze positieve
eeuw, wel belachelijk is
Om eenige patroons van sociteiten, gilden
en ambachten te noemen, wijzen wij op den
H. Petrus, patroon der visschers, S'Crispijn,
patroon der schoenmakers, S' Eloi of Eligius,
patroon der smeden en wagenmakers, Sint-
Bastiaan en Sl Joris, patroons der schutters,
S4 Fiacre, patroon der hoveniers, Ste Cathe-
rina, patrones der naaistersen der over
geblevene oude-jonge dochters
Er .zijn dus in den hemel specialisten voor
alle kwalen en patroons voor alle soorten
van menschen. Maar, in de kerken, hier op
aarde, zijn er offerblokken en bussen: Bus
voor den patroon der kerk, offei^blok voor
de patrones der parochie, offerande ter
eere van dezen of genen heilige, enz. En
waarom hangt dat in de kerken? Om geld te
ontvangen; 't is niet meer genoeg dat er door
omhalers geschooid wordt, men doet de bede
larij uitoefenen dag en nacht door ijzeren
offerblokken, wier openingen gapen als brie
venbussen blijvend symbool van de schraap
zucht en geldzucht der geestelijkheid!
Sommige steden en dorpen zijn vermaard
voor hunne jaarlijksche bedevaarten, omme
gangen, negendaagsche plechtigheden of no
venen. Hetgeen in die parochiekerken blijft
onder den vorm van stoeltjesgeld, offranden,
zegepenningen, prijs van waskeersjes, ge
wijde medaaljen, enz. is ongehoordWeeral
eene negocië
Iedereen kent hier in ons land de reusach
tige fopperij der barak van Oostakker,
't Schijnt dat het in Frankrijk nog 'n duivel
erger is, te Chartres, te Lourdes, enz.
Zoo vertelt het tijdschrift Le Pélerin
dat de mirakuleuse O. L. V. van Troost, te
Chartres, in deze plaats alléén liet regenen
tijdens den drogen zomer van 1867 of 1868.
In 1870 droeg de bisschop vanVerdun, zoolang
de relekwieën van zekeren heilige rond de
stad, tot dat de droogte ophield.
Mgr. Guórin, kamenier van Pius IX gaf te
Parijs in 1876 een werk uit, Les Peh'Js
Bollandisteswaarin hij vertelt dat zekere
godvruchtige juffer Liberata, door haren
vader verplicht werd tegen haar gedacht te
trouwen. Zij bad O. L. V. dit ongeluk van
haar af te keeren want de sim aanzag
haren fliriken toekomende als een ongeluk!—
en op het oogenblik dat ze voor het altaar
knielde, nevens den bruidegom, schoot uit
hare maagdelijke kin, eenen baard, die tot
op hare maagdelijke borst neder viel. De
priester verschrikte en zag daarin eene
hemelsche waarschuwing. De bruidegom,
geene gebaarde vrouw verlangende, liet
Liberata staan, en alzoo was deze van haren
aanstaanden, haar ongeluk ontslagen!
Velen kennen ook de geneeswijze, eene
ware kwakzalverij, te S' Huibrecht, in 't
bisdom Namen gelegen, toegepastwe zullen
er dus niet van spreken; maar wanneer het
gebeurt dat de lieden, die van eenen razen-
den hond gebeten ziin, en te S4 Huibrecht
geweest zijn, algelijk sterven, geschiedt hun
afsterven avec grand calme
In Le Propagateur, door Pater Huguet
in 1874 uitgegeven, met goedkeuring van
Pius IX, staat er op bladz. 131, dat zekere
persoon van eene borstziekte genezen was,
omdat hij beloofd had een abonnement op den
Propagateur te nemen
Het gebeurde in 1858 (volgens het zelfde
boek) dat een bijgeloovige boer aan den hals
zijner hennen, gewijde medalièn van den II.
Benediktus vastmaakte. Ileteffekt was mira-
kuleusalhoewel in 't putje van den winter,
begonnen er twintig hennen te leggen!!
Gelukkige boer
Staken wij echter de opsomming dier
ezelarijen, om wat van de relekwiën te spre
ken: Hetgeen we hier willen aanwijzen is de
onmogelijke tegenstrijdigheid, welke bestaat
tusschen veel kerken, die beweren het echte,
authentiek overblijfsel te bezitten.
Zoo wordt het lichaam van den H. Gervaas
geëischt door de hoofdkerk van Soissons
(Frankrijk) en te Brisach (Duitschland). In
deze laastste stad werden ze uit Milanen
door Barbcrossa overgebracht. Het ma
gistraat van Brisach, zegt Mgr. Guérin,vond
die overblijfselen authentiek. Nu echter ont
dekte men in 1864 de ware gebeenten van
den II.Gervaas te Milanen: niet te loochenen
bewijzen kwamen dit staven.
Welke zijn nu de echte overblijfselen? De
laatst gevondene? Of de eerste, die oorspron
kelijk ontdekt wierden na een vizioen van
den H. Ambrosius? S4 Gervaas had toch geen
twee lichamen, bijgevolg kunnen er geen
twee katholieke kerken bestaan waar men
samen 2 skeletten van S4 Gervaas toontDat
is zonneklaar, me dunkt?
Zoo loont men in verschillende plaatsen,
2 lichamen en 3 hoofden der Heilige
Anna, 9 handen van den H. Dionysius; 13
hoofden, 8 armen en 60 vingers van den
H. Johannes, 6 borsten van de H. Agatha,
enz.
Zoo kent menigeen de kolossale misgreep
van den huidigen Paus, die aan de koningin
van Spanje, (gelooven wij) den linkerarm
van den H. Labre.ten geschenke gaf,toen die
zelfde linkerarm reeds eenige jaren te voren,
als cadeau, aan eene katholieke kerk in
Italië of elders, geschonken was geworden.
Wie was er hier dupe? Of had Labre ook al
twee linkerarmen
De relikwiën zijn in de Heilige Reomsche
katholieke kerk eenen machtigen zeilsteen,
die aantrekkingskracht bezit tot in de geld
beugels der brave zielen.
Inderdaad, om uwen patroon of eenen
martelaar te vereeren, kust men eerbiedig,
dit wil zeggenzonder luid te pieperen
zijne relekwie, maar terzelfder tijd. legt men
eene aalmoes of offerpeuning in de schaal.
Nog eens geld? Ja, altijd geld X.
Nauwelijks is de tijd der bedevaarten daar
of reeds telt eene Antwerpsche familie drij
slachtoffers van de bijgeloovigheid. Men heeft
de dood afgekondigd van de twee jufvrouwen
Legreile en den wanhopigen toestand hunner
moeder, omdat zij behooren tot eene aanzien
lijke familie, maar, voor een gekend geval,
hoeveel andere zijn er niet die onbekend
blijven omdat de slachtoffers slechts van ge
ringe afkomst zijn?
De kleine plaatselijkheden waar de kleri
kale kwakzalverij in vollen bloei staat, zijn
zeker wel de bijeenkomstplaatsen niet van de
gezonden naar het lichaam, evenmin als van
de gezonden naar den geest. Allerhande zie
ken en gebrekkigen verdringen daar elkan
der; de wezenlijke zieken uit godsdienstige
overtuiging; de gewaande, om mirakels voor
te bereiden. Onder die menigte moeten er
noodzakelijk zieken bevinden die de kiemen
der besmettelijkheid hebben medegedragen.
Daarenboven biedt de hoop bedevaarders,
welke meestal maar bestaat uit arme en
onzindelijke lieden, nog gevaren van besmet
ting op ten gevolge van de rechtstreeksche
aanraking van de huid, van de kleederen, en
de bedorven dampkringslucht, waarvan zij
weldra omringd zijn door verderfelijke uit
wasemingen.
Daar is overvloedige stof voor belangrijke
waarnemingen; maar daar ook bestaat groot
gevaar voor de openbare gezondheid. De
reis, die reeds oorzaak is dat vele dier zieken
sterven en daarom voor hen geheel nadeelig
is, kan de ziekten van het eene land naar het
andere overdragen, bij liet gaan zoowel als
bij het keeren, en de besmettelijkheid is des
te meer te vreezen naarmate de standplaat
sen menigvuldiger zijn. Ware het niet van
de aanhoudende goede zorgen welke de rijke
lieden kunnen ontvangen, mevrouw Legreile
werd wellicln een gevaar voor Antwerpen.
Heeft men inderdaad niet meermaals besta-
tigd dat een enkele persoon oorzaak was van
ziekten die eene gansche stad teisterden?
Ditaangaande vragen wij ons af of het be
stuur der spoorwegen de noodige voorzorgen
neemt om de wachtzalen en het materiel,
waarvan de bedevaarders zich hebben be
diend, te zuiveren. Men moet het niet ont
kennen, daar bestaat een ernstig gevaar van
besmetting voor de reizigers die dezelfde wa
gens innemen na het vervoer van die arme
dompelaars.
Het publiek zou ook moeten ingelicht wor
den aangaande de maatregelen welke door
het politiebestuur en door de ingerichte ge-
zondheidscomiteiten genomen worden in
herbergen en logementhuizen waar de bede
vaarders gastvrijheid genoten hebben, ten
einde de plaag der besmettelijke ziekten te
voorkomen.
Dewijl de bedevaarten, onder alle oogpun
ten nadeelig... tenzij onder dit der geldelijke
opbrengst voor paters en pastoors, niet kun
nen verboden worden, zou men ten minste
moeten zorgen dat zij voor de openbare ge
zondheid het minste gevaar mogelijk opleve
ren. Echter zouden de ergst aangedane zieken,
zoowel in hun eigen belang als in dit der
reizigers, in de statiën der spoorwegliniën
niet moeten aanvaard worden, indien de
geneesheeren van het bestuur der ijzeren
wegen er gevaar in zien.
Het is toch vreemd dat de grondwet zoo
toegevend wordt gevonden wanneer kerke
lijke betooningen, hoe dwaas en ongerijmd
zij zijn, in het spel komen en niettegenstaan
de zelfs de noodlottige gevolgen tot welke
zij oorzaak geven.Men vindt van eenen ande
ren kant die zelfde grondwet onmeedoogend
streng voor de werkliedenvereenigen, welker
gevaren nogtans maar in de inbeelding be
staan.
Men bestrijdt deze vereenigingen aan wel
ke men te danken heeft dat binst de laatst
ontstane werkstakingen geene buitensporig
heden of wandaden gepleegd zijn geweest en
men laat de bedevaarten toe die ons besmet
telijke ziekten kunnen op den hals halen.
Zoover geraakt men als men meer ver
trouwen stelt in den heiligen Geest dan in de
wetenschap en de gelijkheids voorschriften.
Zege der liberalen.
VI. zondag moesten de kiezers van bet
kanton St Josse-ten-Noode een provincie
raadsheer kiezen in vervanging van den
independent De Kerekhove, ontslaggever
De strijd is allerhevigst geweest.
Van den eenen kant de samenspannende
klerikalen en de independenten, die al hunne
gewone kiesmiddeltjes in 't werk stelden
Geen enkele landelijke kiezer was bij de
naamafroeping afwezig!
Van den anderen kant, al de liberalen ver-
eenigd.
De gezindheden hadden zich af te meten
voor de aanstaande kiezingen. Vandaar het
groote belang van den strijd.
Ziehier den uitslag:
Ingeschreven kiezers7 §qq
Aanwezige kiezersg
Geldige briefjesg
Hebben bekomen.-
de hh. Frick, vooruitstrevend liberaal:
3,360 stemmen.
Mesens, klerikaal2,831 stemmen.
Meerderheid ten voordeele van den voor-
uitstrevenden liberaal529 stemmen.
Voegen wij daarbij dat vele gematigde
liberalen't huis gebleven zijn, terwijl geen
enkele klerikaal of independent te kort was.
Het is de voorbode van de algemeene weg-
kuisching der klerikaal-independenten en
dat te St Josse-ten-Noode, waar de indepen
denten fars begonnen is. Dat belooft!
Heden moeten wij bekennen dat de wer
kingen der maatschappij Sl-Rochus, reeds
uitmuntende uitslagen voor landbouw en
hophandel hebben opgeleverd. De pluk is
over 't algemeen zeer verbeterdmaar hoe
bijzonder en wonder schoon is toch die hop
van het nieuw certificaat, in andere woorden,
geplukt bel voor bel zonder stelen of bladers!
Oordeelt en ziet, Stadsgenooten, wat dit
heeft te weeg gebracht, en hoe deze bewer
king en verbetering reeds met goede vruch
ten is bekroond geweest.
In vroegere jaren, werd de Poperingsche
stad-hop tien franks per 50 kilos hooger in
prijs verkocht dan de Aalstersche hop, maar
wat zagen wij dees jaar? De Aalstersche hop
van 't nieuw certificaat, dit bewijs des voor-
uitgangs, neemt de plaats der Poperingsche
stad-hop in en wordt het gansche jaar door
vijftien franks per 50 kilos duurder verkocht
dan deze laatste.
De Poperingsche hop bekend in den handel
als parochie-hop, werd vroeger tegen gelij
ken prijs verkocht als de Aalstersche, zoo I
als deze laatste vroeger gewoonlijk geplukt
werd, en nu is hier den prijs der hop voor
zien van het gewoon certificaat, sedert nu
de pluk veel verbeterd is, vijftien franks per
50 kil. hooger geweest bijna het geheel jaar
door. Dit maakt, alleenlijk op de zes-en-twin
tig duiz. balen (volgens't ordenummer heden
bereikt) van den oogst 1886 die aan de Stads
waag en Keur onderworpen geweest zijn,
eene meerdere opbrengst van ongeveer een
millioen frank voor onze landbouwers, -
vermeerdering, bijgebracht door de verbete
ring van den pluk ten gevolge der bemoeiin
gen van de maatschappij St-Rochus.
Dat cijfer bevat dan nog niet eenige duizende
balen, die zoo als altijd voorvalt, door de
kooplieden of de planters rechtstreeks aan
den verbruiker geleverd worden en voor
dewelke deze leste geen getuigschrift ver-
langt, als dezelve goed bevindende en ze beta
lende tegen den hoogsten prijs van den dag. I
De meerdere waarde onzer hop heeft dus
verre boven het millioen bedragen dank aan
de maatschappij St-Rochus en al degenen
welke haar, in haar streven hebben onder
steund.
Maandag laatst, ten 1 ure namiddag, ver-
tronken de heeren officieren onzer Burger-
wacht uit den Arend, Groote Markt, naar
het kasteel van den heer Majoor-Bevelhebber,
waar zij uitgenoodigd waren om te noenma-
len.
Daar hebben zij eens lustig geëten, ge'
dronken, gepraat en gelachen tot ongeveer
8 ure 's avonds.
Waarlijk de heer Majoor kent het om züne
officieren op een echt vriendenfeest te ver
gasten.
Morgen, Zondag, is het de beurt der heere»
onder-officieren, die deel van de MaatschapP'J