De klerikale winkel of papenwinkel. Gewijde besmettelijkheid. Kieskronijk. Hophandel. STADSNIEUWS. (Vervolg). M. Pasteur, van Parijs, heeft de speciali teit van het inenten tegen de razernij. De duitsche Dr Koek bezit speciale ken nissen over de mickroben en bacteriën. Prof. IIol ie way had eene specialiteit van Pillen en Zalf. De Paus zelfs heeft de specia liteit der heiligverklaringen. Moet het u dan verwonderen, dat de gees telijkheid, weeral gebruik makende der men- schelijke domheid en vooroordeelen, aan eiken heilige eene specialiteit toegekend heefteene specialiteit in het genezen van sommige ziekten of in 't voorkomen van ongelukken en dit met uitsluiting van alle specialiteiten en attributiën der andere hei ligen? Schrikkelijk veel heiligen hebben hunne specialiteit of attributie ingevolge een besluit der katholieke geestelijkheid: 't Is daarom gansch onnoodig aan den Patroon tegen donder en bliksem, de genezing uwer zieke koei te vragen; neen, 't genezen van koeien komt niet in de attributiën van den H. Donatus. Deze houdt zich onledig met onweders en vreemde luchtverschijnselen; moeten uwe goederen of huisdieren hiervan bevrijd wor den? hewel, richt u tot hem Zoudt ge gaarne van de keelontsteking bevrijd worden? Bid voor den II. Gerold. Vreest ge de miltziekte? Richt u tot den II. Falicius. Lijdt ge in den buik? Vraag hulp aan den H. Brixius. Hebt ge eene valling? Spreek een woordje aan den H. Maurius. Zijt ge met schurft geplaagd? Ontsteek een kaarsje aan den H. Marcus. Vreest ge zot te worden? Aanroep de H. Geertruide. Beeft ge voor de pest? Vraag uwe bevrij ding aan den H. Macarius. Hebt ge iets verloren of vreest ge het ver lies van uw zwijntje? Doe eene offrande aan den H. Antonius, Martelt u de tandpijn? Val op uwe knieën voor de H. Apollonia. Lijdt ge aan oogontsteking? Gauw eene bedevaart naar de H. Godelieve. Heeft u een razende hond gebeten Dan moet ge bij den H. Hubertus gaan. En op die wijze zouden wij geheel ons blad kunnen vol schrijven, met de H. Barbara, patrones tegen de goede dood, den II. Ilonoré, patroon van het huwelijk, den H. Benedik- tus, patroon tegen den huiduitslag (roos), den H. Floris, patroon tegen den steen, den H. Rochus, patroon tegen besmettelijke ziekten, enz., enz. te lang om te melden. Nochtans, toen in de middeleeuwen die krachtige gilden opkwamen, werd er alweer profijt getrokken uit die inrichting. De pries ters van dien tijd, even groote geldwolven als onze huidige centenpikkers, wisten zoo danig tusschen te komen, dat iedere gilde eenen patroon koos en jaarlijk twee missen die moesten betaald worden deed lezen: eene voor den patroon en eene voor ue over- lene konfraters.Het is der geestelijkheid wel onverschillig voor wie zij missen leest, als deze maar betaald worden. Zoo kennen wij nog, heden ten dage, maatschappijen van vermaak, waar er jaarlijks op de kosten der kas eene mis gelezen wordt, met verplichte tegenwoordigheid der konfraters op straf van boet. Zulks wordt uitdrukkelijk door een artikel der verordening voorzien. Onnoo dig bij te voegen, dat het behoud zulker ouderwetsche gewoonte, in onze positieve eeuw, wel belachelijk is Om eenige patroons van sociteiten, gilden en ambachten te noemen, wijzen wij op den H. Petrus, patroon der visschers, S'Crispijn, patroon der schoenmakers, S' Eloi of Eligius, patroon der smeden en wagenmakers, Sint- Bastiaan en Sl Joris, patroons der schutters, S4 Fiacre, patroon der hoveniers, Ste Cathe- rina, patrones der naaistersen der over geblevene oude-jonge dochters Er .zijn dus in den hemel specialisten voor alle kwalen en patroons voor alle soorten van menschen. Maar, in de kerken, hier op aarde, zijn er offerblokken en bussen: Bus voor den patroon der kerk, offei^blok voor de patrones der parochie, offerande ter eere van dezen of genen heilige, enz. En waarom hangt dat in de kerken? Om geld te ontvangen; 't is niet meer genoeg dat er door omhalers geschooid wordt, men doet de bede larij uitoefenen dag en nacht door ijzeren offerblokken, wier openingen gapen als brie venbussen blijvend symbool van de schraap zucht en geldzucht der geestelijkheid! Sommige steden en dorpen zijn vermaard voor hunne jaarlijksche bedevaarten, omme gangen, negendaagsche plechtigheden of no venen. Hetgeen in die parochiekerken blijft onder den vorm van stoeltjesgeld, offranden, zegepenningen, prijs van waskeersjes, ge wijde medaaljen, enz. is ongehoordWeeral eene negocië Iedereen kent hier in ons land de reusach tige fopperij der barak van Oostakker, 't Schijnt dat het in Frankrijk nog 'n duivel erger is, te Chartres, te Lourdes, enz. Zoo vertelt het tijdschrift Le Pélerin dat de mirakuleuse O. L. V. van Troost, te Chartres, in deze plaats alléén liet regenen tijdens den drogen zomer van 1867 of 1868. In 1870 droeg de bisschop vanVerdun, zoolang de relekwieën van zekeren heilige rond de stad, tot dat de droogte ophield. Mgr. Guórin, kamenier van Pius IX gaf te Parijs in 1876 een werk uit, Les Peh'Js Bollandisteswaarin hij vertelt dat zekere godvruchtige juffer Liberata, door haren vader verplicht werd tegen haar gedacht te trouwen. Zij bad O. L. V. dit ongeluk van haar af te keeren want de sim aanzag haren fliriken toekomende als een ongeluk!— en op het oogenblik dat ze voor het altaar knielde, nevens den bruidegom, schoot uit hare maagdelijke kin, eenen baard, die tot op hare maagdelijke borst neder viel. De priester verschrikte en zag daarin eene hemelsche waarschuwing. De bruidegom, geene gebaarde vrouw verlangende, liet Liberata staan, en alzoo was deze van haren aanstaanden, haar ongeluk ontslagen! Velen kennen ook de geneeswijze, eene ware kwakzalverij, te S' Huibrecht, in 't bisdom Namen gelegen, toegepastwe zullen er dus niet van spreken; maar wanneer het gebeurt dat de lieden, die van eenen razen- den hond gebeten ziin, en te S4 Huibrecht geweest zijn, algelijk sterven, geschiedt hun afsterven avec grand calme In Le Propagateur, door Pater Huguet in 1874 uitgegeven, met goedkeuring van Pius IX, staat er op bladz. 131, dat zekere persoon van eene borstziekte genezen was, omdat hij beloofd had een abonnement op den Propagateur te nemen Het gebeurde in 1858 (volgens het zelfde boek) dat een bijgeloovige boer aan den hals zijner hennen, gewijde medalièn van den II. Benediktus vastmaakte. Ileteffekt was mira- kuleusalhoewel in 't putje van den winter, begonnen er twintig hennen te leggen!! Gelukkige boer Staken wij echter de opsomming dier ezelarijen, om wat van de relekwiën te spre ken: Hetgeen we hier willen aanwijzen is de onmogelijke tegenstrijdigheid, welke bestaat tusschen veel kerken, die beweren het echte, authentiek overblijfsel te bezitten. Zoo wordt het lichaam van den H. Gervaas geëischt door de hoofdkerk van Soissons (Frankrijk) en te Brisach (Duitschland). In deze laastste stad werden ze uit Milanen door Barbcrossa overgebracht. Het ma gistraat van Brisach, zegt Mgr. Guérin,vond die overblijfselen authentiek. Nu echter ont dekte men in 1864 de ware gebeenten van den II.Gervaas te Milanen: niet te loochenen bewijzen kwamen dit staven. Welke zijn nu de echte overblijfselen? De laatst gevondene? Of de eerste, die oorspron kelijk ontdekt wierden na een vizioen van den H. Ambrosius? S4 Gervaas had toch geen twee lichamen, bijgevolg kunnen er geen twee katholieke kerken bestaan waar men samen 2 skeletten van S4 Gervaas toontDat is zonneklaar, me dunkt? Zoo loont men in verschillende plaatsen, 2 lichamen en 3 hoofden der Heilige Anna, 9 handen van den H. Dionysius; 13 hoofden, 8 armen en 60 vingers van den H. Johannes, 6 borsten van de H. Agatha, enz. Zoo kent menigeen de kolossale misgreep van den huidigen Paus, die aan de koningin van Spanje, (gelooven wij) den linkerarm van den H. Labre.ten geschenke gaf,toen die zelfde linkerarm reeds eenige jaren te voren, als cadeau, aan eene katholieke kerk in Italië of elders, geschonken was geworden. Wie was er hier dupe? Of had Labre ook al twee linkerarmen De relikwiën zijn in de Heilige Reomsche katholieke kerk eenen machtigen zeilsteen, die aantrekkingskracht bezit tot in de geld beugels der brave zielen. Inderdaad, om uwen patroon of eenen martelaar te vereeren, kust men eerbiedig, dit wil zeggenzonder luid te pieperen zijne relekwie, maar terzelfder tijd. legt men eene aalmoes of offerpeuning in de schaal. Nog eens geld? Ja, altijd geld X. Nauwelijks is de tijd der bedevaarten daar of reeds telt eene Antwerpsche familie drij slachtoffers van de bijgeloovigheid. Men heeft de dood afgekondigd van de twee jufvrouwen Legreile en den wanhopigen toestand hunner moeder, omdat zij behooren tot eene aanzien lijke familie, maar, voor een gekend geval, hoeveel andere zijn er niet die onbekend blijven omdat de slachtoffers slechts van ge ringe afkomst zijn? De kleine plaatselijkheden waar de kleri kale kwakzalverij in vollen bloei staat, zijn zeker wel de bijeenkomstplaatsen niet van de gezonden naar het lichaam, evenmin als van de gezonden naar den geest. Allerhande zie ken en gebrekkigen verdringen daar elkan der; de wezenlijke zieken uit godsdienstige overtuiging; de gewaande, om mirakels voor te bereiden. Onder die menigte moeten er noodzakelijk zieken bevinden die de kiemen der besmettelijkheid hebben medegedragen. Daarenboven biedt de hoop bedevaarders, welke meestal maar bestaat uit arme en onzindelijke lieden, nog gevaren van besmet ting op ten gevolge van de rechtstreeksche aanraking van de huid, van de kleederen, en de bedorven dampkringslucht, waarvan zij weldra omringd zijn door verderfelijke uit wasemingen. Daar is overvloedige stof voor belangrijke waarnemingen; maar daar ook bestaat groot gevaar voor de openbare gezondheid. De reis, die reeds oorzaak is dat vele dier zieken sterven en daarom voor hen geheel nadeelig is, kan de ziekten van het eene land naar het andere overdragen, bij liet gaan zoowel als bij het keeren, en de besmettelijkheid is des te meer te vreezen naarmate de standplaat sen menigvuldiger zijn. Ware het niet van de aanhoudende goede zorgen welke de rijke lieden kunnen ontvangen, mevrouw Legreile werd wellicln een gevaar voor Antwerpen. Heeft men inderdaad niet meermaals besta- tigd dat een enkele persoon oorzaak was van ziekten die eene gansche stad teisterden? Ditaangaande vragen wij ons af of het be stuur der spoorwegen de noodige voorzorgen neemt om de wachtzalen en het materiel, waarvan de bedevaarders zich hebben be diend, te zuiveren. Men moet het niet ont kennen, daar bestaat een ernstig gevaar van besmetting voor de reizigers die dezelfde wa gens innemen na het vervoer van die arme dompelaars. Het publiek zou ook moeten ingelicht wor den aangaande de maatregelen welke door het politiebestuur en door de ingerichte ge- zondheidscomiteiten genomen worden in herbergen en logementhuizen waar de bede vaarders gastvrijheid genoten hebben, ten einde de plaag der besmettelijke ziekten te voorkomen. Dewijl de bedevaarten, onder alle oogpun ten nadeelig... tenzij onder dit der geldelijke opbrengst voor paters en pastoors, niet kun nen verboden worden, zou men ten minste moeten zorgen dat zij voor de openbare ge zondheid het minste gevaar mogelijk opleve ren. Echter zouden de ergst aangedane zieken, zoowel in hun eigen belang als in dit der reizigers, in de statiën der spoorwegliniën niet moeten aanvaard worden, indien de geneesheeren van het bestuur der ijzeren wegen er gevaar in zien. Het is toch vreemd dat de grondwet zoo toegevend wordt gevonden wanneer kerke lijke betooningen, hoe dwaas en ongerijmd zij zijn, in het spel komen en niettegenstaan de zelfs de noodlottige gevolgen tot welke zij oorzaak geven.Men vindt van eenen ande ren kant die zelfde grondwet onmeedoogend streng voor de werkliedenvereenigen, welker gevaren nogtans maar in de inbeelding be staan. Men bestrijdt deze vereenigingen aan wel ke men te danken heeft dat binst de laatst ontstane werkstakingen geene buitensporig heden of wandaden gepleegd zijn geweest en men laat de bedevaarten toe die ons besmet telijke ziekten kunnen op den hals halen. Zoover geraakt men als men meer ver trouwen stelt in den heiligen Geest dan in de wetenschap en de gelijkheids voorschriften. Zege der liberalen. VI. zondag moesten de kiezers van bet kanton St Josse-ten-Noode een provincie raadsheer kiezen in vervanging van den independent De Kerekhove, ontslaggever De strijd is allerhevigst geweest. Van den eenen kant de samenspannende klerikalen en de independenten, die al hunne gewone kiesmiddeltjes in 't werk stelden Geen enkele landelijke kiezer was bij de naamafroeping afwezig! Van den anderen kant, al de liberalen ver- eenigd. De gezindheden hadden zich af te meten voor de aanstaande kiezingen. Vandaar het groote belang van den strijd. Ziehier den uitslag: Ingeschreven kiezers7 §qq Aanwezige kiezersg Geldige briefjesg Hebben bekomen.- de hh. Frick, vooruitstrevend liberaal: 3,360 stemmen. Mesens, klerikaal2,831 stemmen. Meerderheid ten voordeele van den voor- uitstrevenden liberaal529 stemmen. Voegen wij daarbij dat vele gematigde liberalen't huis gebleven zijn, terwijl geen enkele klerikaal of independent te kort was. Het is de voorbode van de algemeene weg- kuisching der klerikaal-independenten en dat te St Josse-ten-Noode, waar de indepen denten fars begonnen is. Dat belooft! Heden moeten wij bekennen dat de wer kingen der maatschappij Sl-Rochus, reeds uitmuntende uitslagen voor landbouw en hophandel hebben opgeleverd. De pluk is over 't algemeen zeer verbeterdmaar hoe bijzonder en wonder schoon is toch die hop van het nieuw certificaat, in andere woorden, geplukt bel voor bel zonder stelen of bladers! Oordeelt en ziet, Stadsgenooten, wat dit heeft te weeg gebracht, en hoe deze bewer king en verbetering reeds met goede vruch ten is bekroond geweest. In vroegere jaren, werd de Poperingsche stad-hop tien franks per 50 kilos hooger in prijs verkocht dan de Aalstersche hop, maar wat zagen wij dees jaar? De Aalstersche hop van 't nieuw certificaat, dit bewijs des voor- uitgangs, neemt de plaats der Poperingsche stad-hop in en wordt het gansche jaar door vijftien franks per 50 kilos duurder verkocht dan deze laatste. De Poperingsche hop bekend in den handel als parochie-hop, werd vroeger tegen gelij ken prijs verkocht als de Aalstersche, zoo I als deze laatste vroeger gewoonlijk geplukt werd, en nu is hier den prijs der hop voor zien van het gewoon certificaat, sedert nu de pluk veel verbeterd is, vijftien franks per 50 kil. hooger geweest bijna het geheel jaar door. Dit maakt, alleenlijk op de zes-en-twin tig duiz. balen (volgens't ordenummer heden bereikt) van den oogst 1886 die aan de Stads waag en Keur onderworpen geweest zijn, eene meerdere opbrengst van ongeveer een millioen frank voor onze landbouwers, - vermeerdering, bijgebracht door de verbete ring van den pluk ten gevolge der bemoeiin gen van de maatschappij St-Rochus. Dat cijfer bevat dan nog niet eenige duizende balen, die zoo als altijd voorvalt, door de kooplieden of de planters rechtstreeks aan den verbruiker geleverd worden en voor dewelke deze leste geen getuigschrift ver- langt, als dezelve goed bevindende en ze beta lende tegen den hoogsten prijs van den dag. I De meerdere waarde onzer hop heeft dus verre boven het millioen bedragen dank aan de maatschappij St-Rochus en al degenen welke haar, in haar streven hebben onder steund. Maandag laatst, ten 1 ure namiddag, ver- tronken de heeren officieren onzer Burger- wacht uit den Arend, Groote Markt, naar het kasteel van den heer Majoor-Bevelhebber, waar zij uitgenoodigd waren om te noenma- len. Daar hebben zij eens lustig geëten, ge' dronken, gepraat en gelachen tot ongeveer 8 ure 's avonds. Waarlijk de heer Majoor kent het om züne officieren op een echt vriendenfeest te ver gasten. Morgen, Zondag, is het de beurt der heere» onder-officieren, die deel van de MaatschapP'J

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 2