VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Tweede Jaar.
Zaterdag 3n September 1887.
Nummer 36.
Politiek.
Van hier en daar.
STADSNIEUWS.
Ons muziekfeest.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vour artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Welk voordeel sommige liberalen er bij
hebben mogen, in zoo gedurig uit te vallen
tegen hen, die niet teenemaal denken als zij,
begrijpen wij niet.
Indien ze meenen op die wijze onze rangen
te verdubbelen, slaan ze deerlijk den bal mis.
Hun gedrag kan enkel voor gevolg hebben
vele personen te ontmoedigen, ze het politiek
leven te doen verlaten, en vele andere tot
het kamp der klerikalen te doen overgaan.
Waarom de verwaandheid koesteren, al
leen op de goede baan te zijn; alleen de
gezonde politiek te verdedigen
Wat hebben zij er bij te winnen, onze
verstokte doctrinairs, met alles af te keuren
wat de vooruitstrevers wenschen? Zijn zij
dan alléén verstandig? Wij denken het niet;
ze hebben meer dan éénen misstap begaan,
onder het laatste liberaal ministerie.
Als ware tegenstrevers, als echte klerika
len gedroegen zij zich tegenover het vooruit
strevend Congres. Nu, zij kunnen niet bewij
zen, dat dit niet met de beste inzichten belegd
werd; dat het doel der inrichters niet was,
eendracht in het vrijzinnige kamp te brengen.
Nochtans alles keurden zij af; alle voorloo-
pige vergaderingen kleineerden zij, zochten
ze in 't belachelijke te trekken.
Niets werd gespaard om den landdag te
doen mislukken, om vooruitstrevende perso
nen te huis te houden, wantrouwen in te
boezemen.
Na de zitting van den landdag der voor
uitstrevers, gingen ze met hunne linksche
middelen voort. Met een waar genoegen ziet
men ze gewagen van het schipbreuk lijden
der gezamenlijke pogingen der vooruitstre
vers, ten einde eendracht te bewerken;
van het niet aannemen door alle liberalen
van 't gestemde programma.
Gij wilt ons uwe politiek opdringen
roepen de stilstaande doctrinairs, waarschijn
lijk om de aandacht van hunnen geest van
overheersching af te wenden; wie is toch
ooit onverdraagzamer geweest dan zij? Wie
heeft ooit meer kwaad gedaan aan de vrij-
zin nie partij, dan het laatste koppig minis
terie, met den koppigen en verwaanden
Frère aan het hoofd?
Door uwe roekeloosheid brengt gij onze
partij ten onder! schreeuwen zeen ze
schijnen te vergeten dat de liberale partij
gevallen is door hunne dwaze handelwijze,
hunne overdrevene uitgaven, hgnne schan
delijke geldverspillingen.
Hadden zij willen luisteren naar de wijze
raadgevingen eeniger leden der uiterste lin
kerzijde, hadden zij vooral de woorden aan
hoord van wijlen den hfeer Scailquin; hadden
zij minder gezag verleend aan eenige ver
waande schoolopzieners, die overal en in de
eerste plaats daar, waar ze het minst noodig
waren, kostelijke schoolgebouwen deden
maken, de liberalen bezaten wellieht nog de
meerderheid in de Kamers.
Laat ons werken om het onderwijs lier-
interichten, en om de onderwijzers terug in
hunne bediening te stellen schrijven ze nu.
Maar wat hebben ze reeds gedaan ten voor-
deele van onderwijs en onderwijzers? Waar
zijn hunne geldelijke opofferingen; waar zijn
de scholen die ze geopend hebben? Wij vin
den geene. O, ja, konden ze, met het geld
dat onderwijzers en andere personen storten
ter ondersteuning van de slachtoffers der
wet van 1884, konden ze met dat geld eenige
scholen onderhouden, ze zouden niet aar
zelen.
Bij de doctrinairs komt het er alleen op
aan te overheerschen, te gebieden en blinde
lings gehoorzaamd te wezen.
Laat ons de macht der geestelijkheid
tegen gaan spreken ze, alsof zij het niet
waren, die niet eens een onderzoek durfden
inspannen naar de goederen der klerikale
doode hand; alsof zij het niet waren, die
vertegenwoordigers zonden naar den bis
schop van Mechelen en dien van Namen; alsof
zij het niet waren, die den pastoor overal
lieten uitvallen tegen de schoolwet van '79,
zonder er eens aan te denken de zwakken te
beschermen, nog minder ze zedelijk te on
dersteunen 1
En het zou zulke politiek zijn, die wij
hebben moeten, die ons redden zal! Het zou
den zulke verlammende, ontzenuwende man
nen zijn die als liberale leiders moeten
doorgaan
Maar welk verschil bestaat er wel tusschen
hun gedrag en dit der klerikalen Maar
waardoor onderscheiden zij zich wel van de
klerikalen? Wat kunnen wij verrichten met
personen, die slechts halve maatregelen
nemen, die nooit rechtzinnig vooruit durven
en slechts voor uitslag bekomen de ontevre
denheid van iedereen, zoowel van vrienden
als vijanden, te bewerken? Neen, indien wij
nogmaals dit halfslachtig politiek van voor
1884 moeten beleven, dat het dan maar
achteruitgeschoven worde.
Iemand was zoodanig op den priesterstaat
verliefd, dat hij zei: Al moest ik er door
verdoemd worden, ik zou toch willen pries
ter zijn. Al deugt men nergens voor, daartoe
is men altijd goed genoeg
Paters waren altijd de vijanden der belas
tingen, der familiën en der regelmatig ge
maakte testamenten. (Paul Janson.)
Zegeningen, aflaten en encyklieken (welke
eene kliek 1) zijn de eenige geschenken welke
de pauzen aan de geloovigen geven. De an
dere geschenken, de ware, ontvangen zij.
(Oscar Beek.)
De godsdiensten zijn gelijk de glimwor
men: zij blinken maar in de duisternis.
(Schopenhauer.)
Het heil des volks ligt in het onderwijs,
't Is de algemeene kreet: licht! licht! Hier
van wil de vijand niet hooren en daarom
spant hij alle krachten in om ons tot de
middeleeuwen terug te brengen. (A. Blanqui.)
De godsgeleerdheid heeft het menschdom
niets dan kwaad gedaan, met het te verdo
len door hare twisten. Zij maakt den mensch
dwaas, dol, barbaarsch, en stelt hem den
doek ter hand na zijne oogen geblinddoekt
te hebben. (Abt Duvernet.)
God de Vader, God de Zoon en God de H.
Geest
De sukkelaars gelooven, zonder nadenken,
dat de tweede persoon dezer drievuldigheid
de zoon is van den eersten persoon.
In 't geheel niet! Zijn vader is de H. Geest!
(Emiel Leclercq.)
Ik heb de Kerk gezien en 'k moet het be
kennen: zij is onveranderlijk. Getrouw aan
haar dogma, aan hare zedeleer, aan hare
tucht gelijk aan haren God, geeft zij enkel
toe... voor den vorm. Zij aanvaardt den geest
der eeuw niet, noch vergezelt hem Zoo ge
wilt, is de Kerk een synoniem van eeuwig
heid, de volledigste uitdrukking van het
statu quo. Zij is dus noch vooruitgang, noch
de beteekenis der toekomst. (Proudhon.)
De kudde van Kristus moet blindelings
onderworpen zijn aan den prins der Aposte
len. Men vergt van haar eene onvoorwaar
delijke gehoorzaamheid. (Paus Alexand. VI.)
Waar is dan de vrijheid der katholie
ken? D. N. T.
De klerikale partij is de school der tucht
en der volkomenste gehoorzaamheid, waar
elk zijnen eigen wil moet buigen vóór den
wil van het opperhoofd. (Ch Graux.)
Nog eens, waar is de vrijheid van han
delen, waarop de hlerikaaltjes zoo hoog
stoefen... als ze geene tegenspraak te
vreezen hebben? D.N.T.
De vereering der maagd Maria is de grof
ste uitdrukking van den haat en het misprij
zen der Kerk, jegens het vleesch in 't alge
meen en de vrouw in 't bijzonder.
(Frits Stackelberg.)
Willen, dat de vrouw zich enkel bepale bij
het huishouden en dat ze slechts hiertoe on
derwezen worde, is vergeten dat uit de wo
ning van eiken burger die talrijke misbruiken
en vooroordeelen uitgaan, welke de wereld
nog besturen. (Aimé Martin.)
De vooruitgang der Sociëteit Jesu bedreigt
de samenleving en de beschaving.
(Minister Aug. Beernaert.)
Het geestelijk gezag en het tijdelijk gezag
berusten in de handen der Kerk; het eerste
oefent zij zelve uit; het tweede mag het maar
wezen voor hare belangen. Het eerste berust
in de handen harer priesters; het tweede in
de handen der koningen en bewindhebbers,
zoolang als de priester het wil en gedoogt.
Maar het eene gezag moet altijd aan het
andere onderworpen zijn; dat het tijdelijke
zich buige voor het geestelijke.
(Paus Bonifacius VIII.)
Het vrije onderzoek is niet uitsluitend. Het
aanvaardt gemakkelijk het gelooven in eene
hoogere macht, die de werelden bestuurt,
volgens de vaste wetten waaraan alles on
derworpen is. Maar het aanvaardt niet, dat,
om eenen eerlijken gedragsregel te volgen,
de mensch genoodzaakt weze zijnen toevlucht
te nemen tot eenen betaalden zaakwaarne
mer, die zich zeiven eene goddelijke taak op
deze aarde toeëigent. (C. A. Marquet.)
Wat de Kerk aanplicht is de gelijkheid in
de dienstbaarheidMet de menschen aan te
zetten om zich te vernederen, leert zij hun
de verloochening, de onderdanigheid, de sla
vernij; maar nooit de liefde tot de vrijheid!
(Hendrik J. A. Bury.)
Voor gelijkvormig uittreksel
D.N. T.
Wij mogen wel zeggen ons muziekfeest
gezien de algeheele onthouding der klerika
len. Deze goede en brave menschen, (die nooit
aan een ander doen, hetgeen zij niet zouden
willen dat men hun dede) hadden reeds over
een viertal weken in hunne nieuwsbladjes
geschreven, dat wij wel op 15 maatschap
pijen mochten rekenen in plaats van 40!
Gelukkiglij k voor ons, waren er 47 maat
schappijen die hunne medewerking beloofd
hadden. Niettegenstaande de stomme tegen
werking der kaloten, is ons muziekfeest
gelukt met de enkele liberale elementen.
Eene schoone les voorLiberalen, helpt al
tijd u zei ven, en vraagt nooit in niets de
medewerking der kadoddersGe ziet wel dat
wij alleen ook iets kunnen uitvoeren
Het festival, door de stad uitgeschreven,
was een gemeentefeest en geen partijfeest.
Min dan ooit verstaan wij de onthouding der
klerikalen! Wij beklagen ze echter niet,
want het is voor hen eene dwaze fout, welke
wij later zullen herinneren aan de nering
doende kiezers. Als er middel is van geld te
winnen, mag men zoo nauw niet kijken van
waar het komt en wie er betaalt. En iedereen
moet het getuigener werd hier zondag een
mooi stuiverke door de liberale maatschap
pijen in de stad gelaten.
Ons dunkens, hebben de IJperlingen soms
eens lesje van beleefdheid te nemen: het
feest was gegeven om gewin en nering
in stad te brengen; nochtans het gold
ook den vreemdelingen eer aan te doen, en
er waren maar weinig inwoners die hunne
huizen bevlagd hadden. Gaat eens elders, als
er een feest gegeven wordtDaar zult ge
zien dat de inwoners hunne huizen bevlag
gen om de vreemdelingen te verwelkomen
en te vereeren. Maar hier, in de mossel
streek, kost zulke beleefdheidsbetooging te
veel. Dat de klerikalen geene vlaggen uithan
gen, begrijpen wij, want ze handelen uit
partijgeest; maar waarom toonen de liberalen
zich niet beleefder en beter opgevoed
Iemand, die verleden zondag van alle dui
vels droomde, was Ons Heere. Hij heeft het
doen en laten regenen gelijk in den Zond
vloed, en daardoor waren er veel buitenmen-
schen, die te voet naar stad moesten komen,
te huis gebleven. Toch mogen wij niet kla
gen dat er volk te kort was, ondanks het
slecht weer. Ons Heerken wordt oud van
jaren en verwart soms de kwikbuis van
zijnen barometer: van daar die opeenvolgen
de vlagen en zonneschijn, welke hij aan het
liberale IJperen verleende
De stoet.
Om 12 ure 's middags haalde het muziek
der Pompiers eenige Belgische en Fransche
maatschappijen af, onder het spelen van het
vaderlansch lied der twee natiën. De stoet
doortrok de Vleeschhouwers-, Tempel- en
Bo terstra ten, de Neer-Markt, de Rijselstraat,
de Oude Kleermarkt, de Hondstraat, de
Markt, de Diksmuidestraat, de Nieuwe Hout
markt en de Boesinghestraat, om op de Van-
denpeerenboomplaats in oogschouw genomen
te worden. Veel maatschappijen waren ech
ter in den stoet afwezig, omdat deze op een
slecht gekozen uur uitging: 't was voor 't
minste twee uren te vroeg.
Men kan immers niet billijk eischen, dat
de deelnemende maatschappijen uit het ron-
HET WEEKBLAD
-***mnri ai i| mnii