VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Tweede Jaar. Zaterdag 8" October 188T. Nummer 41. De Kiezing van 16 October. MM. G. de Stuers, Brunfaut, Gravet, Poupart, Vermeulen, Parsy, Van Eeekhout. Rood en blauw. Op politieken grond. De politieke Priester. De wet tegen de herbergiers. Iets voor de brouwers. Abonnementsprijs voorop betaalkaart 3 fr. pm- jaar voor do stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Anuoncent 15 cant, per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel, -r- Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Allo berichten van verkoop!ngen of andere bekendmakingen ten bureeie dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsfaiede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Pubücité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnalitoiteu bevattende worden niet opgenomen. Nog eenige dagen scheiden ons van de kiezing Nog eenige dagen, en de neringdoeners gaan den katholieken kunnen bewijzen, dat zij van zulke mannen niet willen. Nog eenige dagen, en de herbergiers, die meer dan alle anderen vervolgd en den duivel zouden aangedaan worden, zullen de koorde, welke rond hunnen hals wil leggen en die de kaloten na de kiezing zouden toesnoeren, zij zullen, zeggen wij, gelegen heid hebben om die koord door te snijden en de kaloten te beletten den stiel van de herbergiers onmogelijk te maken. Nog eenige dagen, en de ambtenaren, zoo van Staat, Provincie als Stad, zullen kunnen toonen, dat zij allen solidaarlijk getroffen zouden worden wanneer hunne kollega's uit partijgeest vervolgd, en uit partijgeest bena- deeligd of hunne toekomst verbrijzeld zou worden. Nog eenige dagen, en de werkman, die bekwaamheidskiezer is, zal door zijne steqi aan de kaloten kunnen zeggen, dat het eenp schande en wraakroepende zonde is, wetten te maken die het laatste stukje vleesch uit zijnen mond stelen. Nog eenige dagen, en de landbouwers, die zich meer dan eens door de priesters en d,e fanatieke katholieken hebben laten bedrie gen, zullen een kiesbulletijn samenstellen, dat aan Surmont en consoorten zal bewijzen, dat de wet op het hoornvee eene ware foppe rij is, welke alleenlijk dient om de grootje inkomsten van den Propriétaris niet te verminderen, en den boer te zamen met zijnen werkman des te beter uit te zuigen; hun bulletijn zal aan de rijke Surmont, Struye.enz. zeggen vermindert onze pachten, want al de eigendom men (proprieteiten) zijn gedaald in waarde, en laat die een der tigtal jaren dienen naar onzen kens. Moed, lasteribetalers en neringdoeners! Moed, herbergiers en ambtenaren!' Moed, werklieden en landbouwers! Moed, gij allen IJperlingen, die den bloei en den vooruit gang van onze stad ter harte neemtde kie zing van 16 October biedt zich in de beste voorwaarden aan, en alles laat ons hopen dat de liberale lyst met eene verplet terende meerderheid zal doorgaan. STEMT DUS VOOR Stemme: Lourd.es We zijn maar eenige dagen meer vóór de stemming. Langs alle zijden hoort men spreken over kandidaten en verlangden uit slag. De katholieken, bewerende den strijd aan te gaan op politieken grond, zeggen niet wat ze zullen doen op materieel gebied. Maar, wat zullen ze dan wel doen? zult gij mij vragen. Ohmet een pennestreep, met eenen voetstap alles vernietigen wat we langzamerhanddoor aanhoudendheid en moed verkregen hebben. Onze scholen, waar, dank aan een wijs bestuur, onze werkmanskinderen eene vol doende opvoeding genieten, zullen ze in han den geven van broertjes en liefdezusters, die ze tot eenen graad zullen brengen waar bijna alle broertjesscholen heden zijn. Wat zal er, onder een katholiek bestuur, geworden van onze liefdadigheidsgestichten? Dank aan ons liberaal gemeentebestuur hebben die gestichten menigvuldige verbete ringen ondergaan: En met fierheid mogen IJperen's kinders op die instellingen neerzien. Maar moeien de katholieken aan het hoofd komen, dan worden ze on wederroepelij k de prooi der dweepers. Zien wij op onze weezenhuizen neder. Ze zijn wel de huizen van hen die geen huis meer hebben, die vader en moeder missen. Daar worden onze weesjes vaderlijk verzorgd door bestuurders die het zich ter harte ne men bij die kindertjes de plaats der ouders in te nemen, en die werken om die ongeluk- kigen eenigzins te vergoeden wat ze zoo jong verloren hebben. Aan onze oude-mannenhuizen uit de Dix- mude- en Rijselstraten zien we de verbete ringen zich van nabij opvolgen. De ouder lingen leven er niet meer als in een klooster, als bannelingen der maatschappij. Neen, dagelijks komen ze, als het hun belieft, in aanraking met de buitenwereld, met de bur gerij, waarvan ze deel blijven maken doch waarvan zij zich teruggetrokken hebben om op het einde hunner dagen eenige rust te genieten, na dien eerlijken strijd welken zij van jongs af aangegaan hebben voor leven en bestaan. Van dat alles zullen de katholieken niet spreken; de strijd, zeggen zij, is op politiek gebied. Maar is hunne politiek niet den kle rikalen alles? en voornamentlijk onze lief dadigheidsgestichten Maar wat zou er dan wel van onze arme weesjes geworden? Surmonl's aanhangsel zou ze geven aan de broertjes, waarvan het, zoo 't schijnt, zelf niet meer wil om onderwijs te geven aan de volkskinderen; als bewijs, de nog onuitgelegde wegzending der oude bewoners van het hotel Deconinck, Hondstraat. De wereldlijke bestuurders der gestichten oor oude lieden zouden de katholieken ver vangen door paters, die er ongestoord hun leven in vadsigheid zouden slijten en in slemppartijen zich vet mesten met het zuur gewonnen geld van werkman en burger. Maar zou de IJperscbe bevolking dat dul den? Zou de IJperling zijne instellingen in de handen willen zien vallen van zoo laag ge daalde mannen? Neen, duizendmaal neen! Wij zien de bevolking te zeer ontroerd bij het voorbijdragen naar zijne laatste rust plaats, van het stoffelijk overschot van eenen ouderling of'van een kind uit ons weezenhuis. Wij zien haar te veel de zedelijke ontwik keling onzer weesjes ter harte nemen. Neen, aan haar twijfelen ware onrecht, en daarom zijn wij verzekerd dat ze op 16 dezer als één man zal-stemmen voor de libe rale kandidaten, die bun mandaat liberaal en gewetensvol zullen uitvoeren naar den zin van allen waren, verstandigen IJperling. X. Ter gelegenheid der gemeentestemmingen, werpt de politieke priester zich andermaal woedend in den kiesstrijd. Wederom vergeet hij meer dan ooit zijne verhevene zending van vrede, eendracht, verdraagzaamheid en broederliefde, om zich van kop tot teen, met de klerikale politiek te bemoeien. Andermaal ziet men hem niet, bij zieken of stervenden oin ze te vertroosten en hun lijden te verzachten, maar op de kiesronde om laster en venijn te werpen op de libera len, die onder betrek van zeden en kriste- lijkheid, dikwijls veel eerlijker en treöelijker zijn dan hij zelf. Wederom staat hij jin zijnen zoogezeiden stoel der waarheid, met den haal on nijd in de oogen, den laster op de lippen uit te vallen op die vervloekte geuzen en liberalen, die volgens hem als zij zegepralen de kerken gaan verbranden en de religie vernietigen. Alles zet er de man in rep en roer, tot j grooter nadeel van den godsdienst, enkel j om vrees in te boezemen en om iedereen voor i de kiesbus te doen buigen, voor zijnen alge biedenden wil en zijne opperheerschappij. Hij tiert en giert, bromt en gromt, belas tert en bedreigt en brengt op de rekening der wreedzame en treffelijke liberalen, alle slach van laster, leugens en onreinheden voor den dag. Hoe stichtend is mij dit alles en hoe moet de religie daar niet door lijden! Van dien politieken priester, mag men waarlijk zeg gen De woeste zee baart booze dieren, De lucht heeft arenden en gieren Maar 't boosste dier, dat 't aardrijk voedt, Is de kiespastoor, die raast en woedt. En zeggen dat dit alles gebeurt in naam van den godsdienst; in naam van Kristus het toonbeeld van de verdraagzaamheid en broederliefde, die zijne discipelen voorhield Doe nimmer aan een ander niet Wat gij niet wilt, dat u geschiedt. En als men dat hoort en ziet, is het dan wel te verwonderen, dat soortgelijke pries ters allen eerbied en gezag verliezen, met de kerk en hunne zending zelf zoo belachelijk te maken. Eens dat men dit alles van nabij gadeslaat, moet het ons nog verbazen, dat de kiezers beginnen klaar te zien in dien katholieken winkel Daarom, liberale broeders, op uwe hoede tegen die politieke priesters welke u uitma ken vooral wat slecht, vuil en kwaad is. Op de bres tegen hunne onkristelijke han delwijze en de kiezers beschermd tegen hunne onmenschelijke politieke daden van haat, nijd en wraak Al hunnen laster, al hunne leugens, moet gij, liberalen en radikalert, eendrachtig en eensgezind verijdelen, onder de kreet van De burgemeester op het stadhuis, De pastoor in zijne kerk, Zoo heeft ieder zijn werk. De verdrukte burgers zullen er u dank baar vopr zijn en voor de stembus, zich .in het geheim wreken op de antinationale en onkristelijke daden, onzer hedendaagsche politieke pastoors. De klerikalen worden gewaar dat zij in plaats van een wet op de dronkenschap, in tegendeel eene wet tegen de herbergiers ge maakt hebben, denkende zich te ontmaken van die neringdoende personen, welke con- curentie doen aan den geestelijken tap. Het gouvernement heeft de wet tegen de herbergiers in de provincie Westvlaanderen nog niet rondgezonden. Doch de drankver- koopers zullen (met wachten niet verliezen. In de andere provinciën heeft men die nieu we wet reeds uitgeplukt, maar vele kleri kale gemeentebesturen volkomen aan hunne plichtniet, zij hebbende wet nog niet uit gehangen, ofschoon zij daartoe verplicht zijn en d& herbergiers alle dage in overtreding kunnen genomen worden, omdat dit officieel stuk in hunne herberg niet uithangt. Te Mechelen, waar dë kiesstrijd zeer hevig zal zijn, zegde een kopstuk der klerikale partij aan een handelsreiziger: - Wij zijn hier te Mechelen zoo dom niet van de wet tegen de herbergiers te doen aanplakken voor de kiezing van 16 Octo- ber. De nieuwe wet is zoo impopulair, dat de aanplakking er van voldoende zou zijn om de katholijken eene buize te doen be- komen. En wat waar is voor Mechelen is het ook voor veel andere plaatsen. De wet, wij heb ben het reeds dikwijls bewezen en M. Bara, heeft liet in de Kamer uiteen gedaan, is slecht en dient enkel om in vele gevallen de mensclieu te plagen, en den herbergier te duiveljagen. Het is eene maand geleden dat er te Luik, een katholiek Congres plaats bad, onder de liooge beseherming van de vijf bisschoppen van Beigie, Gij moet reeds weten welke maatregels men aldaar voorgesteld heeft. Doch verfris- schen wij eens de memorie. Welnu 1 wij zullen er u een staalke van opdienen Het getal der drinkhuizen zal vastge steld worden volgene eene schaal, door de wet te bepalen of volgens het cijfer der be volking. Men brengt in dat ééne herberg op 300 zielen meer dan voldoende zou zijn. Anderen houden aan èéne herberg per straat, waar minstens 275 personen woonden. Het getal herbergen in IJperen zou dan overeen komen met den nomber van drank huizen, die in onze stad bestonden in het begin dezer eeuw. Onder luidruchtige toejuichingen besloot men dit artikel naar het ministerie over te maken met vraag erover een wetsontwerp in den aanstaanden zittijd neêr te leggen. Ik zie de brouwers lachen, doch wie laatst lacht, vermaakt zich het best. Het is 12 jaar dat de papen eene wet vra gen tegen den herbergiers, en zij hebben haar bekomen. Doch de wet op het gelal herbergen zal zich zoolang niet doen wachten. De eerste HET WEEKBLAD 1 1 -"'■■■■"» 1 -ra i r-. n-. i n i. 1 traag» 0H£H5>nairww 1. Rood en blauw dat zijn de kleuren Waarin Belgisch, toekomst ligt Al wat later zal gebeuren Wordt door rood of blauw beslist Rood is voor de klerikalen 't Bloed kleeft immer aan hun klauw Voor de vrije liberalen j,;s_ Is bet blauw het hemelsch blauw II. Burgers wilt gij langer bukken Voor Jesuieten klein en groot En hun plannen doen gelukken Gaat ter; stemming en kiest rood Maar wilt gij het hoofd verheffen U ontmaken van dat grauw Gaat uw wachtwoord zal u treffen) Gaat ter stemming en kiest blauw.) 111. Boeien, wilt gij langer zwoegen Voor wat pap en roggen brood Gaat uw pastoor dan vervoegen Gaat ter stemming en kiest rood Maar als gij u wilt, ontrukken Aan dien zwarten man zijn klauw En de vrucht uws arbeids plukken Gaat ter stemming en kiest blauw. IV. Burgers, wilt gij langer knielen Voor mirakels en karoot Gaat en kust de pastoors hielen Gaat ter stemming en kiest rood Maar wilt gij u voor goed ontlasten Van hun wonders.... kaal en flauw Laat bun bidden laat hun vastenys Gaat ter stemming en kiest blauw.) V. Boeren wilt gij langer zuchten ln verslaving, dwang en nood Volgt het roofdier hunner vruchten Gaat ter stemming en kiest rood Maar wilt gij als vrije mannen U ontvringen uit den nauw Help het kloostersras verbannen Gaat ter stemming en kiest blauw. VI. Mannen, moet de vrijheid sneven Wilt gij recht en rede's dood Gaat uw stem aan moorders geven Gaat ter stemming en kiest rood Maar wilt gij het licht zien pralen Als een frisschen morgen dauw Kiest dan voor de LIBERALEN) bjg Gaat ter stemming en kiest blauw.) -n^>a>s^®sg&Ü^n-r-r-r-M„

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 1