YAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Tweede Jaar. Nummer 48. De kleine Burgerij. Wet op de dronkenschap. De mannen van orde en rust. STADSNIEUWS. Willems-Fonds. Vlaamsche Ster. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vo ;r artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Sommige hoofden der werkerspartij vallen wel eens uit tegen de kleine burgerij, alsof deze den werklieden vijandig ware Naar ons oordeel is niets onrechtvaardiger en terzelfder tijde ondoelmatiger dan deze aanrandingen tegen de kleine burgers deze immers zijn meestal uit de volksklas gespro ten en hebben er hunne kennisbetrekkingen behouden; zij kunnen er weder in terugko men en, na rijp overleg, moet men bekennen dat zij, in 't algemeen, niet gelukkiger zijn dan de werklieden Niet alleen slaan deze aanvallers eenen verkeerden weg op ter verwezenlijking van het beoogde doel, maar zij belemmeren zelfs de verspreiding van zekere gedachten welke zij verdedigen, zooals de kieshervorming, welke bij den kleinen burger, zoowel als bij den werkman, in beider belang warme aan- klevers moet vinden. De kleine burgerij doet niets, zegt men, voor het volk. Laat dit zoo zijn. Maar, zeg, heeft zij meer gedaan in haar eigen voordeel? In 't algemeen geniet de kleine burger het kiesrecht, doch hij blijft vreemd aan de poli tieke worstelingen omdat hij zich meesttijds daartoe gedwongen voelt. Terwijl onafhankelijke en zelfs invloed hebbende mannen het klerikale of doctrinai re slavenbeheer niet durfden afschudden terwijl deze onverschillig bleven bij den strijd onder de politieke partijen, mag men het zeker niet ten kwade duiden aan den kleinen burger, die leven moet, zooals men zegt, dat hij zijnen nu reeds kommerwek- kenden bestaanstoestand niet prijs geve aan den wrok der partijmannen. Wat kon en wat kan de kieine burger thans nog doen? Al te dikwijls wordt hij verplicht zijne politieke overtuiging te ver bergen. Is hij katholiek, zoo heeft hij de wraak der liberalen te vreezen; laat hij in tegendeel zijne verkleefdheid vermoeden aan de liberale gedachten, zoo stelt hij zich bloot aan den klerikalen haat. En men weet dat deze haat en die wraak meestal onverzoen lijk zijn. De beambte stelt zijne bediening in gevaar, de kleine handelaar heeft het verlies van tal zijner klanten te vreezen. En indien hij ongelukkiglijk aan geldgebrek lijdt, en op bepaalden tijd aan zekere betalingen niet heeft kunnen voldoen; indien verder één zijner politieke tegenstrevers eenigen invloed bezit op een zijner schuldeischers, dan staat dien kleinen handelaar eene onvermijdelijke ramp te wachten: 't is voor hem de failliet. De handelstaking heeft gewoonlijk voor den kleinen handelaar het verlies voor ge volg van de grondslagen des kiescijns; door de failliet wordt hij van het kiesrecht beroofd; en om ééne stem aan de tegenpartij te ont nemen, om zich te wreken over een tegen strijdig neergelegd kiesbulletijn, vindt men politieke lieden die wraakzuchtig genoeg zijn gasten welker hart genoegzaam is versteend, om onmeedoogend eme gansche familie, wier hoofd het groot op gelijk gehad heeft zijne rechten van vrijen b irger waar genomen te hebben, op straat twerpen en in schande en oneer te dompelen 't Is laffelijk gehandeld, en dc namen dier steenen wezens zouden moeten vergegeven worden aan de openbare veract ting. Doch, noodlottig bekennen wij het, zulks is eei gevolg van ons huidig kiesstels<Het getal kiezers is niet groot genoeg. Hoe meer om vang het kiezerskorps zal innemen, hoe meer de kiezers zullen winnen in vrijheid, want alsdan zal men zich min bezighouden met af zonderlijke personen om zich meer tot de menigte te wenden. Heden bestaat er voor zekere kiezers, geen ander recht dan dit van te zwijgen, zij durven niet openlijk verklaren aan welke lijst zij hunne stem zullen geven; zij moeten aan iedereen beloven. Zij zijn in de noodza kelijkheid geplaatst van te veinzen de kleri kale partij te ondersteunen, volgens de om standigheid waarin zij zich bevinden tegen over de ééne of de andere gezindheid. Men beschouwt de zulke dikwijls als twijfelaars, en nochtans zijn het slechts ongelukkigen die hunne overtuiging niet mogen laten kennen. Is het dus niet alleronrechtvaardigst de kleine burgerij aan te vallen, die, even als de werkliedenpartijzucht over den slaven- band die haar in afhankelijkheid gekluisterd houdt, en die er ook alle belang in heeft te wenschen dat het oogenblik weldra verschij- ne, dat zij openbaarlijk hare politieke denk wijze mag laten zien Doch dit oogenblik mag niet verwacht worden tenzij eene kieshervorming plaats grijpe. De kleine burgerij zal veel winnen bij eene uitbreiding van het kiesrecht. Meer nog dan de werklieden moet zij werken, in 't duister zelfs als bet niet openlijk mag ge schieden, om zoo gauw mogelijk de grootste uitbreiding .te verkrijgen van het stemrecht, niet alleen voor gemeente en provincie maar vooral voor de wetgevende Kamers. Het tijdstip waarop, ten gevolge van eene ruime hervorming zooals de aanneming der formuul: hunnen lezen en schrijven het getal stemmers van zekere gemeenten, gelijk IJperen, met verscheidene duizenden zal verhoogd worden, welnu, op dien tijd zullen de kleine handelaars de nederige cijnskiezers, de beambten en arbeidende be- kwaambeidskiezers, gezamentlijk genomen, sterker en, afzonderlijk beschouwd, onaf hankelijker worden. in IJperen komt men een afdruksel van de wet op de dronkenschap uit te deelen; wij roepen de aandacht onzer lezers op het volgende artikel, getrokken uit de Stad Kort rijh: De klerikalen en de herbergiers. De aanvallen van de klerikale gazetten zijn oprecht komiek, wanneer zij antwoorden op onze artikels ter verdediging onzer her bergiers. Ziet gij, roepen zij uit, de liberalen willen de dronkenschap niet tegenwerken, zij wil len ons niet helpen om de kwaal te vermin deren door het getal herbergen te beperken en wetten tegen de dronkaards te maken. De kerels, die dat rnet een heiliggezicht schrijven, weten wel dat zij liegen. Neen, wij zijn tegen de beteugeling der dronkenschapniet meer dan iemand zouden wij willen dal deze plaag die. eene oprechte kwaal geworden is, te keer gegaan worde. Maar wij mistrouwen den drift, waarmede de klerikalen hier willen te werk gaan. Wij willen dat men de dronkaards straffe maar de herbergiers niet. Als men wel hunne handeling nagaat, wordt men gewaar dat hun veldtocht, hunne beteugelende maatregelen inderdaad meer tegen de herbergiers dan tegen de dronken schap gericht zijn. De herbergier is een man, die zoo maar van alles hoort, met Jan en Alleman klapt en van lieverlede leert waar de hond gebon den ligt. De klerikale sermoenen over onzedelijk heid, dronkenschap, enz. zijn al niet ernstiger op te nemen dan het nu reeds versleten kwezelaarslied van Zij zullen haar niet hebben De schoone ziel van 't kind. De geestelijkheid bekommerde zich in 1879 zoo weinig om de ziel van 't kind, dat zij zeiven weigerden de lessen van cate chismus te geven aan kinderen, die toch in geen geval konden verantwoordelijk gemaakt worden voor den voorkeur, door hunne ouders aan het officieel onderwijs gegeven. De nieuwe klerikale schoolwet bewijst overigens dat het eenige doel der klerikalen was: zoo diep mogelijk in de Staats- en ge meentekassen te mogen putten ten profijte hunner kloosterscholen. Winkelbelang dus, maar geen zielenbe- lang. 't Is hetzelfde met de herbergiers als met de schoone ziel van 't kind. De klerikalen vinden allerlei tergende maatregelen uit tegen de herbergen, onder voorwendsel van afkeer voor de dronken schap. In den grond zoeken zij alleenlijk eene van liberalisme verdachte klasse van burgers van de kiezerslijsten te schrappen en den verkoop van drank in hunne con gregatiën, patronagiën en bossen uit te breiden, gelijk wij het vóór de kiezingen van October zegden. Voor de katholieken is niots heilig; zij deinzen niet terug noch voor leugens, noch voor moord, wanneer het hunnen gods dienst of hunne heerschzucht kan bijbren gen. Alzoo trekken wij het volgende uit de geschiedenis In 1582, aanslag op het leven van den prins van Oranje. In 1583 wordt Jan de Metelers, kanselier van Schotlaand, vermoord. In 1584, moord van Willem van Nassau, prins van Oranje. In 1588, worden op eenen nacht (de St- Bartholomeusnacht) al de hugenoten van geheel Frankrijk vermoord. In 1589, moord van koning Hendrik III. In 1593, aanslag op het leven van Hendrik IV, koning van Frankrijk, omdat hij de protestanten onder zijne bescherming geno men had. In 1594, nieuwe aanslag op het leven van Hendrik IV. In 1598, aanslag op het leven van Maurice van Nassau. In 1605 doen zij in Rusland eenen bur geroorlog uitbersten. In 1610 wordt Hendrik IV vermoord. In 1631 brengen zij in Japan eenen op stand teweeg, die het keizerrijk in eenen bloedplas verandert. In 1757, aanslag op het leven van Lode- wijk XV. In 1758, moord van Jozef I, koning van Portugaal. En wie is de oorzaak van den Fransch- Duitschen oorlog, die zooveel duizenden levens gekost heeft en den handel zooveel nadeel heeft gedaan? En wanneer men zulk een verleden heeft en dat iedereen op heden moet zeggen dat zij getoond hebben en nog dagelijks toonen dat zij noch laster noch vervolgingen, ont zien moet men dan, ik durf het u vragen, niet schaamteloos zijn om te durven beweren dat de kaloten mannen van orde en rust zijn. Schrijvelaars van kalote bladen, on der den dekmantel van den godsdienst ruischt gij den eenen mensch tegen den anderen op, gij werkt dag en nacht om twist en tweedracht te zaaien en door dien twist en tweedracht de samenleving te beheer- schen. Doorloopt het land en, sedert de kaloten meester zijn, hoort men van niets anders als van opstanden en doodschieten. Neen, katholieken, de mannen van orde en rust zijn langs uwen kant niet, ge zijt visschers in troebel water, ge zijt huichelaars en volksbedriegers! Zaterdag 11., om 8 ure 's avonds, greep de eerste gewone maandelijksche vergadering plaats van onze wakkere Willems-Fonds- afdeeling. Aan het dagorde stond, boven de mededee- lingen, de kiezing voor 4 nieuwe leden en de herinrichting der volksboekerij, een reisver haal door Duitschland, Zwitserland en Italië, welk wij aan de welwillendheid van den heer V. n. te danken hebben. Deze heer ging, in Oogst 11., met nog 4 andere Willems-Fondsers, een twintigtal da gen in die veelbezochte streken doorbrengen. De heer spreker heeft ons jl. Zaterdag het eerste deel dier plezierreis verhaald. Die voordracht of liever dat eenvoudig geprek was voor de groote menigte aanwe zigen, die zich in de groote zaal van den Arend verdrongen, zeer aanbelangend, te meer omdat die reisverhalen door veelvuldige zichten, bij middel van oxy-hydrisch licht gegeven, opgehelderd werden. Onzen besten dank aan den jongen spre ker, die, daarenboven beloofd heeft de toe komende maand te herbeginnen of beter zijne reisbeschrijving voort te zetten. Bravo! De Bestuurraad der Afdeeling heeft een prijzenswaardig gedacht gehad van den Bekwaamheidskiezersbond tot dat avond feest uit te rioodigen. Men kan onze vrienden van het Willems-Fonds niet genoeg geluk- wenschen over die uitgelezene ingeving en wij wenschen hun goeden moed, volhar ding en goeden uitslag met de pogingen, die zij in het werk stellen om het volk te onder richten en te beschaven. En de Bekwaamheidskiezers roepen wij een gul proficiattoe omdat zij die edele pogingen van het Willems-Fonds begrijpen, naar waarde schatten en dientengevolge zoo talrijk opgekomen waren om er hun voor deel uit te trekken. De vertooning van jl. Zondag heeft eene proppensvolle zaal uitgelokt, en zij allen, die er geweest zijn, keerden uiterst tevreden en vergenoegd huiswaarts. Ook was het eene HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 1