VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Derde Jaar. Zaterdag 7n Januari 1888. Nummer 1. Nieiiwjaarwensch. Pastoorsrekeningen. De nieuwe Engelsche Omwenteling. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter Hike eerherstellingen- 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. - 10 centiemen per nummer. - Afzonderlijke nummers vo.,r artikels, enz. 8 fr. per 100. - Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. - De annoncen voor Belgiè, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PublicÜé, Magdalenastraat, Brussel. - Men wordt verzocht alle hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Het Weekblad wenscht van ganscher harte aan de IJpersche liberalen, zoowel mannen als vrouwen, een gelukkig en voor spoedig jaar. Gelukkig voor hunne gezond heid en voorspoedig voor hunnen handel en ondernemingen Onder politieke opzicht wenschen wij, ten vurigsten, dat al de liberalen zich als broe ders en zusters zouden behandelen, elkander dienst bewijzen waar zij kunnen en vooral voor hunne mannen zorgenWij zijn zoo verre gekomen dat wij ons tegen de zwarte en haatdragende kaloten moeten verdedigen, zoo wij nog het recht willen hebben van te leven! Met eendracht dus hand in hand moeten wij werken om den vijand - tegen te houden! De kaloten hebben gezworen tot den naam zelf van liberaal uiteroeien. Het Weekblad wenscht deze mannen van vrijheid, licht en vooruitgang moed veel moed en volhar ding om nooit terug te deinzen voor man- nen wier harte van nijd en gal overloopt! V- Wij wenschen de priesters en de profes- sorkens van het kolegie dat zij zich veel zouden bezig houden met hunnen godsdienst. Dat zij ons heere buiten politiek zouden laten en dat zij zich geen gazetschrijvers zouden maken. Wij wenschen de bekwaamheidskiezers moed om zich goed voor te bereiden en geluk in hun examen. Wij wenschen eindelijk dat in Juni aan staande de liberale kandidaten mochten zegepralen, dan zou er voor ons arm lan- deken nog jaren van geluk en voorspoed kunnen komen t Eene gepeperde rekening noemt men ge- j meenlijk eene "apothekersrekening". Men zou ze veel juister eene pastoorsrekening heeten, want de huidige zwartjes zijn echte i geldwolven, die beter dan eenen kwakzalver de kunst kennen, om een lichtgeloovig pu bliek te polsen en 'nen tand te trekken. Natuurlijk kiest elk een beroep om door de wéreld te geraken, en iedere stiel moet "winstgevend zijn; maar wij begrijpen niet waarom de pastoors en kapelhaans zoo schrikkelijk veel moeten winnen, voor het weinige dat zij verrichten, 't Is bij hen al geld wat de klok slaat. Geld van aan de wieg tot aan het graf! Geld bij den doop, geld bij den kerkgang der moeder, geld of geschenken bij de eerste kommunie, geld bij het huwelijk, geld bij de begraving. Bij de begravingen vooral heeft de geestelijkheid de gelegenheid om eene pastoorsrekening op te maken. Hier heeft ze voor de lijken een onderscheid gemaakt en nog wel een veelvuldig ouderscheid,want om gelijke lijken te begraven heeft dat kwakzalversvolkje eenige ceremoniën uitge vonden, die gerekend worden volgens tarief van eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en nog talrijker klassen! 't Is blootweg belache lijk van zoo'n beslag en onderscheid te maken tusscben levenlooze lichamen, toebehoord hel ,nde aan menschen, die, volgens de christelijke leer, allen kinderen zijn van den- delfden Yader, en die allen vóór den Dood gelijk staan. Of moeten wij veronderstellen hat de lijkzangen en treurgebeden voor de rijken, in een krachtiger latijn gezongenen gelezen worden, dan hetgeen men voor de lijken der arme drommels bezigt? Er kunnen soorten van latijn bestaan, gelijk er een ver schil is tusschen de hoestpillen Men zou het vooral beginnen gelooven, als men nagaat hoe hoog sommige pastoors rekeningen van begravingen beloopen. Hebben onze lezers nog onthouden hoe hoog de rekening beliep, voor de ter aarde bestel ling van Karei Rogier? De man werd op's lands kosten begraven, en eenige dagen later zond de Deken van S' Goedele te Brussel, het volgende pastoorsrekeningje aan den Minister Rechten der geestelijkheid 650,00 fr. Priesters der kerk en vreemde priesters (en hunne jaarwedde?) 475.00 fr. Klokgeluid, kerkbaljuw, stoe len enz175.50 fr. Rouw der kerk 1000.00 fr. Waslicht(ü?) 4800.00 fr. Orkestuitvoering 1200.00 fr. 8300.50 fr. Er zijn waarlijk geen fouten in die samen telling, als men ze onder rekenkundig opzicht alléén beschouwt; doch zoo'n boekhouden geschiedt niet in 't dubbel, maar in 't tien dubbel. Welk goed en gemakkelijk stieltje, om zoo'n schoon sommetje in éénen voormid dag te kunnen verdienenEn hoeveel hulp gelden heeft Jeremias Thonissen aan de officieële scholen onttrokken, om die pas- pastoorsrekening van den Deken te be talen Bij 't nadenken over deze rekening, ver staan wij veel beter waarom de papen zoo geweldig razen bij de burgerlijke begraving- der rijkenZulke som, in drie uren tijds ge wonnen, wordt nog welsprekender wanneer men ze vergelijkt met de kleine jaarwedden der onderwijzers, die nochtans dikwijls vrouw en kinderen te kweeken hebben.Moet men hieruit opmaken, dat men in dees tijd stip meer wint met het volk te verstompen, dan met hetzelve te onderrichten? Het Requiescat in pace van den Brussel- schen Deken kost duurder dan eene uitvoe ring van La Traviata in den Muntschouw burg, en zulks nog met de medewerking van La Patti of Rose Caron Vroeger hadden we verzekerd dat er in de rekeningen der kerkfabrieken, welke door de burgerlijke overheid moeten onder zocht worden, geweldig geknoeid wordt. Het Staatsblad heeft over eenige dagen nog maals een geheele reesem koninklijke beslui ten afgekondigd, waarbij ettelijke beslissin gen der Bestendige Deputatiën vernietigd werden, omdat deze laatste slecht opge maakte kerkfabriekrekeningeen weigerden goed te keuren. Te dier gelegenheid deed de Précurseur van Antwerpen uitschijnen, welk voordeel de geestelijkheid er bij heeft, om hare rekeningen in de war te helpen, en dusdanig aan ernstig nazicht te ontsnappen. Volgender wij ze spreekt onze konfrater De voorschriften van het liberaal bestuur hadden voor doei, de ontvangers der kerk- fabrieken te verplichten, al de ontvangsten en uitgaven der fabriek in de ofiiciëele stukken op te geven. Er zitten immers geen twee personen in éénen schatbewaarder een die bijzondere ontvangsten doet; en een tweede, die andere ontvangsten op- strijkt. In den schatbewaarder steekt er maar één ambtenaar en 't is in zijne offi- ciëele hoedanigheid dat hij ontvangt en betaalt; buiten die hoedanigheid heeft hij noch kwittantiën af te leveren, noch beta- lingen te doen. Men begrijpt dus niet, ingevolge welke regels van het boekhouden men den persoon des schatbewaarders kan afscheiden van zijne rekeningen; hoe men kan uitleggen dat hij al de gedane uitgaven zal opgeven, terwijl hij integendeel niet spreekt van enkele ontvangsten Het liberaal bestuur wilde alle uitgaven, maar ook alle ontvangsten kennen. De bestendige Deputatiën van Brabant, Hene- gouwen, Luik en Luxemburg houden aan de inachtneming dezer voorschriften. Het papengouvernement, door de tus- schenkomst van zijnen Justitieminister, verbreekt al hunne besluiten. Waarom? De geestelijkheid heeft niet gaarne, dat men wete hoeveel zij wint en dat men den boni kenne, welken zij verwezentlijkt. De geestelijkheid wintop de lijkdiensten, op het was, op de maandelijksche missen, op de jaargetijden, op de offeranden. De prijzen van begraving en missen zijn vol- gens tarief bepaald; op het was, dat men in de begravingsplechtigheden doet betalen, is er een zooveelste voor de kerkfabriek. Doch men betaalt veel meer was, dan er verbrand wordt. De keersgieter heeft een kontrakt met de kerkfabriek; hij neemt de kaarsen terug, die reeds in de plechtig- heden een weinig gebrand hebben, her- smelt ze en laat ze andermaal dienen, 't Zijn altijd dezelfde kaarsen, welke men gebruikt, doch de famieljen betalen ze wel tien, twintig keeren, alsof het gansch nieuwe waren. Dit zijn de profijtjes der kerk en geestelijkheid; en dit alles ge- schiedt krachtens overeenkomst en tarie- ven, door het gebruik toegelaten en schier gewettigd. Doch het liberaal bestuur ver- langde te weten, welke sommen door de o huisgezinnen betaald werden en hoe zij, tusschen de rechthebbenden, verdeeld werden. Derwijze kon men zien, dat, waar er duizend franks waskeersen voor eene begraving geleverd werden, de keersgieter drie honderd franks kreeg, de pastoor vier honderd en de kerkfabriek ook drie hon- derd. Het pastoorsras leeft met het altaar doch wil niet verklaren hoeveel hem dit opbrengt. Daarom vraagt bet de verbre- king der besluiten van de liberale Deputa- tien, waarbij deze weigeren de valsche pastoorsrekeningen goed te keuren. Dit deed Devolder; dat zal Lejeune ook doen. En waarlijk minister Lejeune heeft het gedaan. Hij kwam op het tooneel met eene reeks besluiten, die evenveel beslissingen vernietigde van de Bestendige Deputatie der provincie Brabant. De kerkfabrieken houden geene rekening van de wettige voorschriften in zake van boekhouden, en de Bestendige Deputatie van Brabant eischte dat alle ont vangsten in de kerkfabriekrekeningen opge geven wierden: zij weigerde valsche reke ningen goed te keuren. Het zou er lief uitzien in ons land, moesten al de schatbewaarders der gemeenten, bu- reelen van weldadigheid, burgerlijke gods huizen, enz. handelen, gelijk de kashouders der kerkfabriekenMen vraagt zich af, gaat de Précurseur verder, waarom de kerkraden meer dan andere openbare gestichten en instellingen het recht zouden hebben, om aan de hoogere overheid val- sche rekeningen aan te bieden? De ont- vanger geeft al de uitgaven op, maar verduikt een deel der inkomsten. Waar- om?... En het Staatsbestuur buigt het hoofd, tegenover zulke onwettigheid. De nieuwe minister staat, evenals Devolder en Woes- te, zijn nazichtsrecht af De papen willen niet, dat men wete hoeveel zij op min of meer eerlijke wijze winnen. Zij zijn bang van de openbare meening, welke zoo hevig door de millioenen van Doornijk geprikkeld werd. Dit alles is goed; maar waarom vraagt de geestelijkheid dan de scheiding niet van Staat en Kerk Inderdaad, indien de Kerk geen gemeens liadde met den Staat, zou deze laatste niet vragen om hare zaken te mogen nazien; maar langs eenen anderen kant zou hij ook niet genoodzaakt zijn, jaarlijks ettelijke duizenden te betalen als jaarwedden aan schatrijke bisschoppen, vetpensige kanunni ken, politieke dekens, pastoors en onder- pastoorkens! Indien de kerk houdt staan, dat zij van niemand afhangt en dus niemand hare rekeningen moet toonen, ware het bes te en ook het waardigste middel er in eens mede te eindigen. Doch zij vindt haren toestand zeer goed onder een katholiek staatsbestuur, omdat zij mag doen wat zij wil en zich boven de wet stelt. Is er kwestie van voordeelen, dan noemen de kerkraden zich openbare instellingen; doch is er kwestie van lasten, dan doen ze niet meer mede en beweren met den Staat geen gemeens te hebben. De kerkfabrieken stellen zich boven de wet, maken hunne rekeningen volgens hunne goesting en verbieden het hooge'r bestuur daarop te vittenDat eene andere openbare administratie eens handele gelijk de kerkfa brieken, ge zult iets zien: men zou schreeu wen van bedrog en deugnieterij, men zou enkwesten instellen en de plichtigen straf fen! De Bestendige Deputatie van Brabant betrapte verscheidene kerkfabrieken op hee- ter daad van rekeningvervalsching. Ze wei gert har® goedkeuring aan zulke rekeningen, welke naar deugnieterij rieken; maar och Heere tochals de minister gesproken heeft dan heeft de Deputatie ongelijk 't Is de kerkfabriek nietneen, 't is het katje! En zeggen dat zulke rekeningen gemaakt worden door kerkmeesters, die ook de pre tentie hebben, als Raadsheer, zich met ge meentezaken en -flnantiën bezig te houden. Wat beklagen wij het kiezerskorps, dat de domheid begaat eenen of meer zulker kerk meesters in den gemeenteraad te stemmen Dat heet zich de keel afsteken; eene politieke zelfmoord D. N. T. De nieuwe Engelsche revolutie 'k Zie mijne lezers al verwonderd opkijken bij dien titel, 't Schijnt me den uitgever van het Weekblad reeds dë schouders te zien optrekkenEn nochtanslaat ons. eens zien ware dat zoo onmogelijk? :T': Vergeten we niet dat de Engelsclien in het verleden reeds hunne omwentelingen gehad hebben. Zoo ze geen Robespierre gehad heb ben, ze hebben Cromwell gehad; zoo ze het HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 1