9 MEUBELEN m a a x ijr m DOODKISTEN Doozen voor Doodkroonen, w STADSNIEUWS. Vkamscle Ster. Söhersmersmaatschappij Regimentschool le linie. DE VRIJE KRUISBOOGSCHUTTERS. Burgerstand Letternieuws. Koninklijk Gesticht van Meesen. Kemmel. Vrijwillige openbare Verkooping Schoone en Goede Piano op Vrijdag 20 Januari 1888, bij CH. SPILLIAERT-BOOCHAERT, KloostrerpoortIJperen. En zoo ging liet altijd de volken leden en bloedden, en honderd duizenden en milli- oenen aan geld droeg de Tiber (de rivier waaraan Rome ligt) naar den stoel van Pe trus, den zetel des heiligen vaders, naar Rome. En daar ontstond een reuzengebouw gelijk geen ander gewrocht op de wereld, een kolossus, in welks ruimte zich 20 hoven, 200 trappen en 11000 kamers en zalen be vonden. en welks bouwkosten meer dan honderd millioen bedroegen. Alles wat natuur en kunst, in den loop der eeuwen hadden kunnen voortbrengen, was in het binnenste van dit gebouw ver- eenigd en fabelachtige sommen waren noodig, dat alles daar te brengen. Dit reuzenpaleis is het Vatikaan, eigendom en woonplaats der pausen, de alleenheerschers over het ge loof en het denken der geheele christenen- heid, in wier hand hemel, vagevuur en hel gegeven waren. Dat is het eigendom van dienzelfden paus, voor wiens 50jarig pries terjubileum de geloovigen hunnen laatsten penning weggeven, om den armen heiligen vader eene kleine vreugde te verschaffen. De inwoners van Napels schonken hem een gouden altaar terwijl in het schoone Italië de zwarte dood, de cholera woedde. Armoede is de beste grond voor smetziekten men laat de menschen in ellende omkomen, zendt al het geld naar Rome en bidt voor het zielenheil van den paus. Zullen de menschen dan nooit hunne oogen openen? Men zou aan het verstand der menschheid gaan twijfelen, wanneer men niet in weerwil dier groote domheid, den zegent-ijken vooruitgang van het weten en de ontwikkeling in alle opzichten duidelijk bemerkte. Daarom zullen wij niet rusten, voort te gaan in onzen strijd voor de bevrij ding der menschheid uit wetenschappelijk politiek en godsdienstig knechtschap j dan zal dit wel het laatste paus-jubileum zijn. (Vorwarts.) Om zooveel mogelijk al de bijdragen, die ons zijn toegezonden, regelmatig te kunnen opnemen, wenschten wij de verzendingen den Donderdag in plaats van 's Vrijdags te ontvangen. Bij gebrek aan plaats vinden wij ons ver plicht de briefwisseling uit Nieuwkerke voor acht dagen te verschuiven. Uit zekere bron komen wij te vernemen dat de dappere Sterrelingen, op zondag 29 dezer, wederom met iets heel puiks op treden zullen. Men zegt dat deze vertooning de laatste rtog overtreffen zal eu men spreekt van een heel mooi stukje getiteld Een boerenmeisje, van de weergalooze Hageroos, en nog van De slaapmuts. Die stukjes, met een drietal lieve muziekstukken, zullen zoo het schijnt, het.programma der vierde en laatste vertoo ning van het tooneeljaar uitmaken. Een schoon programma, voorwaar, doch het is jammer, hoort men overal in het pu bliek zeggen, dat het tooneelseizoen met de Vierde vertooning eindigen moet. De winter is nog verre van uit en wij hebben hier toch zoo bitter weinig uitspanning Wij vonden die bemerking nogal gegrond en spraken er over met bestuurleden der Vlaamsche Ster. Wij bekennen volgaarn,antwoordden deze, dat, ingezien den grooten bijval dien de Sterrelingen genieten, eene]|vijfde vertoo ning niet zou misplaatst wezen. Doch onze geldmiddelen zijn zoo beperkt dat wij, zonder eene nieuwe toelage van het Stadsbestuur, er niet mogen aan denken dit verzoek in te ■willigen; ten ware het tooneelminnend pu bliek ons op voorhand eene goede ontvangst verzekerde. Wij vernemen dat de Schermersmaat schappij De Eendracht, in de eerste 15 da gen van Februari, een assaut met den degen (fleuret) zal geven, waaraan al de liefhebbers der stad en den vreemde uitgenoodigd zijn deel te nemen, die zich zullen willen doen inschrijven of schriftelijk hunne toestem ming zenden, naar het lokaal der Maat schappij, Zilveren Hoofd, te rekenen van heden tot eene datum later te bepalen, om het programma vast te stellen. De zaalkleedij zal verplichtend zijn. Elke schermer moet zijne eigene wapens hebben. Volgens wij vernemen zal binnen eenige dagen de regimentschool van het le linie van Oostende naar IJperen overgebracht worden. Koninklijke Maatschappij Sehieiing van Maandag 2 Januari. Naar den hoepel. Hoog getal MahieuL., 9 11 6 11 37 Fraipont, 2 2 3 7 14 Schieting van Woensdag 4- januari Veranderlijk blazoen. Laag getal. MahieuL., 10 1/2 25 25 1 61 1/2 Pinteion, 1 2 19 13 van den 30n Dec. 1887 tot den 6" Jan. 1888. Geboorten. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 4. H uwelij keu. Alois Clasys schoenmaker et Philomena Candeel, kantwerkster. Julius Eeckman, zonder beroep, en Maria Verslyp, kleermaakster. Arsenius Cocle, kleermaker, en Helena De- rolé, kantwerkster. Pieter Jacques, rondleurder, en Glemencia Thomas, rondleurster. August Cleppe, daglooner, en Maria Denutte, naaister. Jan Buyens, loodgieter, en Maria Vandaele, kantwerkster. Adolf Windels, wever, en Helena Pottel, kantwerkster. O vei*ïi j dens Jozef Schaeferin. zonder beroep, 82 jaar, echtgenoot van Maria Buseyne, Meenenstr. Georgina Brion zonder beroep 68 jaar, weduwe van Franciscus Taccoen, Si-Jans hospitaalstraat. Leonia Ryckeboer. beenhouwster, 31 jaar, echtgenoote van Hector Vandenkerckhove, Dixmudestraat. Franciscus Sohier, landbouwers werkman, 42 jaar, ongehuwd, Meenenstraat. Kinderen beneden de 7 jaren. Mannelijk geslacht 3. Vrouwelijk id. 3. Eerlang zal in onze bureelen verschijnen Leven en Misdaden van K. Kesteleyn den zoogezegden kapitein der vermaarde Roode Bende, die eenen tijd lang, het gansche arrondissement door schrik, en vrees ver spreidde. Kesteleyn is de laatste die in Belgie ge- halsrecht werd en zijne onthoofding had hier op het Minneplein te IJperen plaats. Al de schelmerijen die hij begaan heeft, zijn in den omtrek van IJperen gebeurd en maken dat zijne levensbeschrijving voor ons arrondis sement een bijzonder belang opleveren zal. Wij twijfelen niet of dat werkje, dat een heel lief boekje zijn zal, zonder duur te kosten, bij onze lezers en onze medeburgers een goed onthaal zal vinden. Men zegge het voort Zijn leden van den bestuurraad benoemd de heeren Merghelynck, arrondissements commissaris te IJperen, uittredend lid en Biebuyck, advokaat en provincieraadsheer te IJperen, in vervanging en om het man daat te voleinden van den heer Garpentier, overleden. Onlangs, ter gelegenheid der begrafenis eener jonge dochter, kochten de draagsters eene kroon om op het graf der overledene neer te leggen. Menigeen vond zulks heel loffelijk en men verzekert mij dat de familie over dien blijk van genegenheid zeer gevleid was. Maar, jongedochters en familie, hadden zonder den waard gerekendonze pastor was daarover zeer mistevreden en speelde zelfs op zijn' poot. Wat! eene kroon, een nietig voorwerp op een graf plaatsen om een' doode te vereeren Welke schande Is het niet oneindig loffelijker en verdien stelijker het geld dat eene kroon kost en meer is nog beter te geven aan den pastor om missen te lezen tot lafenis der ziel en tot vulling van zijn zak? Ongetwijfeld En welke reden bracht onze moeial aan den dag om te bewijzen dat het neerleggen van kronen eene berispelijke daad is. Op eenen toon, die gramschap verraadt, zei hij dat zulks een heidensch gebruik is. Maar, zou onze pootspeler niet weten dat geheel onze godsdienst de roomsch katholieke letterlijk overgenomen is van bet heidendom. Door heidendom versta ik hier de verschillige geloofsbelijdenissen die vóór de opkomst van het kristendom bestonden. Ja, van het begin tot het einde, is onze godsdienst eene loutere naaperij van het vroegere heidendom en niet alleen in de ge bruiken en ceremoniën, maar zelfs in de leerstelsels. Het wijwater, de wierook, het branden van kaarsen binst den klaren dag, de zang en de kniebuigingen maakten deel van de oostersche en roomsche religiënin Indië bestaan tot heden toe nog processies en bede vaarten; Egypte heeft zijne processie van Bacchus gehad, Scandinavië die van Her- tha. Het kruisteeken is insgelijks eene kopij de priesters van Serapis gebruikten het sinds eeuwen, en Dion-ührysostomus besta- tigt zulks, want hij zegt: het is verwon derlijk maar zeker tevens, dat lang vóór de geboorte van Kristus, de Araben, de Indiërs, de Egyptenaren en al de meest noordelijke natiën het kruis in groote vereering had den. De feesten der Romeinen, Galliërs en Germanen heeft het katholicism behouden men heeft enkel den naam veranderd en er eene kristene bediedenis aan gegeven. Het Sinksenfeest, om de komst van den H. Geest te vieren, werd genomen 50 dagen na Paschen, om de eenvoudige reden, dat sedertonheugelijke tijden de joden alsdan hun feest van den oogst vierden, en het gemakkelijker is een reeds bestaande feest aan te nemen en voort te zetten, dan er een gansch nieuw in te richten en op te dringen. Paschen is de voortzetting van het len tefeest, dat door al de gekende volken der oudheid gevierd werd om zich te verblijden over het einde van den winter. Naar het voorbeeld dier volken, offerden de Israëliten toen al hunne eerstgeboornen, welke ge woonte later vervangen werd door het eten van het paaschlam. De kristenen op hunae beurt, gaan ook op dit tijdstip aan de zooge zegde heilige tafel zitten. In het nieuw testament staat geenen juisten datum opgegeven aangaande de ge boorte van Kristus. Ook werd het Kerstfeest eerst veel later ingesteld, als het katholicism over het ro- meinsche rijk zegepraalde, en dit feest ver ving de oude saturnalen, dat is het feest van den zonnestand des winters, waardoor de oude volken door openbare vermakelijk heden het klimmen vierden der zon boven den horizont. De kostumen, door de roomsche religie gebruikt, zijn volkomen gelijkend aan die der Oostersche godsdiensten: de mijter onzer bisschoppen is dezelfde als die der Indische kerkoverstenhun staf is die der romeinsche waarzeggers; uit Indië werden verder ont leend de heilige oliën, de kruinschering en de mis De beelden zijn ingelijks van het heiden dom overgenomenhet zijn voor het mee rendeel die der oude goden, welke met eene kleine verandering van naam en eigenschap voor de roomsche religie gebruikt werden. Wij lachen met de Egyptenaren, die een hunner goden afbeeldden onder den vorm van een dier, namelijk den os Apis; het ka tholicism neemt geen os, maar wel eene duif om een zijner goden voor te stellen! Alles is kopij, zegde ik, en dit is vooral waar voor de beelden. Hoe getrouw deze van het heidendom nagevolgd zijn, bewijst de volgende bijzonderheidDe oude volken had den hunne godsdienstige vergaderingen in de bosschen. Het was tegen de stammen der boomen, dat zij hunne goden plaatstenom deze echter te beschermen tegen de... onge manierdheid der vogelen, welke zich in de takken vestigden, maakten zij boven het hoofd van het beeld eene soort van plat deksel vast. Welnu de eerste kristenen heb ben die heidensche beelden met scherm en al overgenomendie traditie werd overge leverd en tot heden toe vindt men in onze kerken sommige heiligen afgebeeld met een plat deksel boven het hoofd, waaraan het katholicism echter den naam geeft van.... gloriekrans. Wil onze lawaaimaker dus,omdat het een heidensch gebruik is, de kronen verbieden 't geen hij immers niet kan zoo moet hij ook, om logisch te handelen, tegelijker tijd, alles verwerpen dat van het heidendom overgenomen is, en wat zal er dan nog overblijven van geheel zijnen... winkel? Klaas Maalslol. Kemmel, den 1 Januari 1888. Mijnheer Vanoever, Ik ben te gevoelig aan erkentenis om de gelegenheid des nieuwjaars te laten voorbij gaan, zonder er u een bewijs van te geven. Ik zou het willen doen op een manier meer waardig der goedheden die gij niet ophoudt voor mij te hebben sedert ten minsten eene halve eeuw, helaas! ik heb u maar werischen op te offeren voor mij te kwijten voor al de weldaden waarvan gij mij overladen hebt tot hedendaags. Geloofd ten minsten,M. Van- oever, dat hunne oprechtheid de edelmoedig heid uwer ziel evenaard. Gij zijt voor mij eene tweede voorzienigheid, getuige, de liefde met dewelke gij mij draagt, en er ligt mij niets zoo aan het hart, dan waardig te blij ven uwer toegenegenheid. Ik zend dagelijks gebeden ten hemel opdat hij u met zijne ze geningen zou overladen, en met hulpe uwer vier nieuwe voetkussens uwe vijanden moogt overwinnen, en het ongeluk niet zoude hebben, gelijk den bouwmeester Poe- iaert, te sterven voor dat gij de voleinding uws werks gezien hebt. Hij zal mijne weri schen aanhooren.ik hoop het, want de goede God is u vele jaren verschuldigd voor den bijstand welke gij leent aan den ongelukki- gen waarvan gij het lastdier zijt. Ik ben en zal altijd eerbiediglijk zijn. Uw zeer nederig Knorretje. Onverdiende opmerkingen. Men hoort dikwijls zeggen dat dient tot niets het papier is verduldig. Ik heb ook de Zwit- sersche Pillen gebruikt om mijn hoofdzeer te genezen ik heb er zelfs nog eenige van liggen. Maar wanneer men aan die personen vraagt Zijt gij wel zeker de echte Zwit- sersche Pillen te hebben genomen,die welke te Parijs vervaardigd worden en waarvan het etiket den blauwen waarborgszegel der fransche Regeering draagt, of hebt gij u eene nietwaardige namaking in de hand laten stoppen dan krijgt men meestal voor ant woord Ah 1 dat kan niet zijn, maar ik dacht dat dit hetzelfde was. Wiers. Sedert lang leed ik aan hevige hoofdpijnen en vol komen gebrek aan eetlustsinds ik de Zwit- sersche Pillen aan 1 fr. 50 de doos gebruik benik ten voile genezen. Handteeken gewettigd. Mw, Saligat vroedvrouw. H N Ph Pe a 18,12 15,00 14,25 18,00 19,00 7,00 3,60 6,000 2,200 1,300 900 900 2,000 7,000 18,25 15,00 15,00 19,00 7,00 3,70 2 2 1 a 3,230 1,200 800 300 3000 5,764 Tarwe Rogge Haver Erwten Boontjes Aardappels Boter SCHOONE TE YPER, Rijselstraat, om 1 ure namiddag, Door het ambt van den Deurwaar der "Wander* §chueren, te Yper, ten huize van M. Louis Heughebaert, Rijselslraat, N° 135, te Yper. Deze verkooping zal geschieden met gereid geld, verhoog van 10 °/0 voor kosten der veiling. HOUTEN EN ZINKEN aan zeer genadige prijzen, Aannemer en Glaswerker, i-ï ►H co co rQ co u ei =5 G 03 middenprijs per 100 kilo Verkochtte kwantiteit middenprijs per 100 kil. ■2 a> pf >- GRANEN, ENZ. VAN EN EENE VAN ROYAL REMY'S styfsel» wordnooit als in pakken of doozen met fabriekmerk Leeuwenko p, geleverd. De verbruikers zijn dus verzochtalle losse styf sel te weigeren die men liun als "ROYAL REMY zou willen verkoopen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 3