9
MEUBELEN
m a a x ijr m
DOODKISTEN
Doozen voor Doodkroonen,
w
STADSNIEUWS.
Vkamscle Ster.
Söhersmersmaatschappij
Regimentschool le linie.
DE VRIJE KRUISBOOGSCHUTTERS.
Burgerstand
Letternieuws.
Koninklijk Gesticht van Meesen.
Kemmel.
Vrijwillige openbare Verkooping
Schoone en Goede Piano
op Vrijdag 20 Januari 1888,
bij CH. SPILLIAERT-BOOCHAERT,
KloostrerpoortIJperen.
En zoo ging liet altijd de volken leden en
bloedden, en honderd duizenden en milli-
oenen aan geld droeg de Tiber (de rivier
waaraan Rome ligt) naar den stoel van Pe
trus, den zetel des heiligen vaders, naar
Rome. En daar ontstond een reuzengebouw
gelijk geen ander gewrocht op de wereld,
een kolossus, in welks ruimte zich 20 hoven,
200 trappen en 11000 kamers en zalen be
vonden. en welks bouwkosten meer dan
honderd millioen bedroegen.
Alles wat natuur en kunst, in den loop
der eeuwen hadden kunnen voortbrengen,
was in het binnenste van dit gebouw ver-
eenigd en fabelachtige sommen waren noodig,
dat alles daar te brengen. Dit reuzenpaleis
is het Vatikaan, eigendom en woonplaats
der pausen, de alleenheerschers over het ge
loof en het denken der geheele christenen-
heid, in wier hand hemel, vagevuur en hel
gegeven waren. Dat is het eigendom van
dienzelfden paus, voor wiens 50jarig pries
terjubileum de geloovigen hunnen laatsten
penning weggeven, om den armen heiligen
vader eene kleine vreugde te verschaffen.
De inwoners van Napels schonken hem
een gouden altaar terwijl in het schoone
Italië de zwarte dood, de cholera woedde.
Armoede is de beste grond voor smetziekten
men laat de menschen in ellende omkomen,
zendt al het geld naar Rome en bidt voor
het zielenheil van den paus.
Zullen de menschen dan nooit hunne oogen
openen? Men zou aan het verstand der
menschheid gaan twijfelen, wanneer men
niet in weerwil dier groote domheid, den
zegent-ijken vooruitgang van het weten en
de ontwikkeling in alle opzichten duidelijk
bemerkte. Daarom zullen wij niet rusten,
voort te gaan in onzen strijd voor de bevrij
ding der menschheid uit wetenschappelijk
politiek en godsdienstig knechtschap j dan
zal dit wel het laatste paus-jubileum zijn.
(Vorwarts.)
Om zooveel mogelijk al de bijdragen, die
ons zijn toegezonden, regelmatig te kunnen
opnemen, wenschten wij de verzendingen
den Donderdag in plaats van 's Vrijdags te
ontvangen.
Bij gebrek aan plaats vinden wij ons ver
plicht de briefwisseling uit Nieuwkerke voor
acht dagen te verschuiven.
Uit zekere bron komen wij te vernemen
dat de dappere Sterrelingen, op zondag
29 dezer, wederom met iets heel puiks op
treden zullen.
Men zegt dat deze vertooning de laatste
rtog overtreffen zal eu men spreekt van een
heel mooi stukje getiteld Een boerenmeisje,
van de weergalooze Hageroos, en nog van
De slaapmuts. Die stukjes, met een drietal
lieve muziekstukken, zullen zoo het schijnt,
het.programma der vierde en laatste vertoo
ning van het tooneeljaar uitmaken.
Een schoon programma, voorwaar, doch
het is jammer, hoort men overal in het pu
bliek zeggen, dat het tooneelseizoen met de
Vierde vertooning eindigen moet. De winter
is nog verre van uit en wij hebben hier toch
zoo bitter weinig uitspanning
Wij vonden die bemerking nogal gegrond
en spraken er over met bestuurleden der
Vlaamsche Ster.
Wij bekennen volgaarn,antwoordden deze,
dat, ingezien den grooten bijval dien de
Sterrelingen genieten, eene]|vijfde vertoo
ning niet zou misplaatst wezen. Doch onze
geldmiddelen zijn zoo beperkt dat wij, zonder
eene nieuwe toelage van het Stadsbestuur,
er niet mogen aan denken dit verzoek in te
■willigen; ten ware het tooneelminnend pu
bliek ons op voorhand eene goede ontvangst
verzekerde.
Wij vernemen dat de Schermersmaat
schappij De Eendracht, in de eerste 15 da
gen van Februari, een assaut met den degen
(fleuret) zal geven, waaraan al de liefhebbers
der stad en den vreemde uitgenoodigd zijn
deel te nemen, die zich zullen willen doen
inschrijven of schriftelijk hunne toestem
ming zenden, naar het lokaal der Maat
schappij, Zilveren Hoofd, te rekenen van
heden tot eene datum later te bepalen, om
het programma vast te stellen.
De zaalkleedij zal verplichtend zijn.
Elke schermer moet zijne eigene wapens
hebben.
Volgens wij vernemen zal binnen eenige
dagen de regimentschool van het le linie van
Oostende naar IJperen overgebracht worden.
Koninklijke Maatschappij
Sehieiing van Maandag 2 Januari.
Naar den hoepel.
Hoog getal
MahieuL., 9 11 6 11 37
Fraipont, 2 2 3 7 14
Schieting van Woensdag 4- januari
Veranderlijk blazoen.
Laag getal.
MahieuL., 10 1/2 25 25 1 61 1/2
Pinteion, 1 2 19 13
van den 30n Dec. 1887 tot den 6" Jan. 1888.
Geboorten.
Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 4.
H uwelij keu.
Alois Clasys schoenmaker et Philomena
Candeel, kantwerkster.
Julius Eeckman, zonder beroep, en Maria
Verslyp, kleermaakster.
Arsenius Cocle, kleermaker, en Helena De-
rolé, kantwerkster.
Pieter Jacques, rondleurder, en Glemencia
Thomas, rondleurster.
August Cleppe, daglooner, en Maria Denutte,
naaister.
Jan Buyens, loodgieter, en Maria Vandaele,
kantwerkster.
Adolf Windels, wever, en Helena Pottel,
kantwerkster.
O vei*ïi j dens
Jozef Schaeferin. zonder beroep, 82 jaar,
echtgenoot van Maria Buseyne, Meenenstr.
Georgina Brion zonder beroep 68 jaar,
weduwe van Franciscus Taccoen, Si-Jans
hospitaalstraat.
Leonia Ryckeboer. beenhouwster, 31 jaar,
echtgenoote van Hector Vandenkerckhove,
Dixmudestraat.
Franciscus Sohier, landbouwers werkman,
42 jaar, ongehuwd, Meenenstraat.
Kinderen beneden de 7 jaren.
Mannelijk geslacht 3. Vrouwelijk id. 3.
Eerlang zal in onze bureelen verschijnen
Leven en Misdaden van K. Kesteleyn den
zoogezegden kapitein der vermaarde Roode
Bende, die eenen tijd lang, het gansche
arrondissement door schrik, en vrees ver
spreidde.
Kesteleyn is de laatste die in Belgie ge-
halsrecht werd en zijne onthoofding had hier
op het Minneplein te IJperen plaats. Al de
schelmerijen die hij begaan heeft, zijn in den
omtrek van IJperen gebeurd en maken dat
zijne levensbeschrijving voor ons arrondis
sement een bijzonder belang opleveren zal.
Wij twijfelen niet of dat werkje, dat een
heel lief boekje zijn zal, zonder duur te
kosten, bij onze lezers en onze medeburgers
een goed onthaal zal vinden.
Men zegge het voort
Zijn leden van den bestuurraad benoemd
de heeren Merghelynck, arrondissements
commissaris te IJperen, uittredend lid en
Biebuyck, advokaat en provincieraadsheer
te IJperen, in vervanging en om het man
daat te voleinden van den heer Garpentier,
overleden.
Onlangs, ter gelegenheid der begrafenis
eener jonge dochter, kochten de draagsters
eene kroon om op het graf der overledene
neer te leggen.
Menigeen vond zulks heel loffelijk en men
verzekert mij dat de familie over dien blijk
van genegenheid zeer gevleid was.
Maar, jongedochters en familie, hadden
zonder den waard gerekendonze pastor
was daarover zeer mistevreden en speelde
zelfs op zijn' poot.
Wat! eene kroon, een nietig voorwerp op
een graf plaatsen om een' doode te vereeren
Welke schande
Is het niet oneindig loffelijker en verdien
stelijker het geld dat eene kroon kost en
meer is nog beter te geven aan den pastor
om missen te lezen tot lafenis der ziel en tot
vulling van zijn zak?
Ongetwijfeld
En welke reden bracht onze moeial aan
den dag om te bewijzen dat het neerleggen
van kronen eene berispelijke daad is.
Op eenen toon, die gramschap verraadt,
zei hij dat zulks een heidensch gebruik is.
Maar, zou onze pootspeler niet weten
dat geheel onze godsdienst de roomsch
katholieke letterlijk overgenomen is van
bet heidendom. Door heidendom versta
ik hier de verschillige geloofsbelijdenissen
die vóór de opkomst van het kristendom
bestonden.
Ja, van het begin tot het einde, is onze
godsdienst eene loutere naaperij van het
vroegere heidendom en niet alleen in de ge
bruiken en ceremoniën, maar zelfs in de
leerstelsels.
Het wijwater, de wierook, het branden
van kaarsen binst den klaren dag, de zang
en de kniebuigingen maakten deel van de
oostersche en roomsche religiënin Indië
bestaan tot heden toe nog processies en bede
vaarten; Egypte heeft zijne processie van
Bacchus gehad, Scandinavië die van Her-
tha.
Het kruisteeken is insgelijks eene kopij
de priesters van Serapis gebruikten het
sinds eeuwen, en Dion-ührysostomus besta-
tigt zulks, want hij zegt: het is verwon
derlijk maar zeker tevens, dat lang vóór de
geboorte van Kristus, de Araben, de Indiërs,
de Egyptenaren en al de meest noordelijke
natiën het kruis in groote vereering had
den.
De feesten der Romeinen, Galliërs en
Germanen heeft het katholicism behouden
men heeft enkel den naam veranderd en er
eene kristene bediedenis aan gegeven.
Het Sinksenfeest, om de komst van den
H. Geest te vieren, werd genomen 50 dagen
na Paschen, om de eenvoudige reden, dat
sedertonheugelijke tijden de joden alsdan
hun feest van den oogst vierden, en het
gemakkelijker is een reeds bestaande feest
aan te nemen en voort te zetten, dan er een
gansch nieuw in te richten en op te dringen.
Paschen is de voortzetting van het len
tefeest, dat door al de gekende volken der
oudheid gevierd werd om zich te verblijden
over het einde van den winter. Naar het
voorbeeld dier volken, offerden de Israëliten
toen al hunne eerstgeboornen, welke ge
woonte later vervangen werd door het eten
van het paaschlam. De kristenen op hunae
beurt, gaan ook op dit tijdstip aan de zooge
zegde heilige tafel zitten.
In het nieuw testament staat geenen
juisten datum opgegeven aangaande de ge
boorte van Kristus.
Ook werd het Kerstfeest eerst veel later
ingesteld, als het katholicism over het ro-
meinsche rijk zegepraalde, en dit feest ver
ving de oude saturnalen, dat is het feest
van den zonnestand des winters, waardoor
de oude volken door openbare vermakelijk
heden het klimmen vierden der zon boven
den horizont.
De kostumen, door de roomsche religie
gebruikt, zijn volkomen gelijkend aan die
der Oostersche godsdiensten: de mijter onzer
bisschoppen is dezelfde als die der Indische
kerkoverstenhun staf is die der romeinsche
waarzeggers; uit Indië werden verder ont
leend de heilige oliën, de kruinschering en
de mis
De beelden zijn ingelijks van het heiden
dom overgenomenhet zijn voor het mee
rendeel die der oude goden, welke met eene
kleine verandering van naam en eigenschap
voor de roomsche religie gebruikt werden.
Wij lachen met de Egyptenaren, die een
hunner goden afbeeldden onder den vorm
van een dier, namelijk den os Apis; het ka
tholicism neemt geen os, maar wel eene duif
om een zijner goden voor te stellen!
Alles is kopij, zegde ik, en dit is vooral
waar voor de beelden. Hoe getrouw deze van
het heidendom nagevolgd zijn, bewijst de
volgende bijzonderheidDe oude volken had
den hunne godsdienstige vergaderingen in
de bosschen. Het was tegen de stammen der
boomen, dat zij hunne goden plaatstenom
deze echter te beschermen tegen de... onge
manierdheid der vogelen, welke zich in de
takken vestigden, maakten zij boven het
hoofd van het beeld eene soort van plat
deksel vast. Welnu de eerste kristenen heb
ben die heidensche beelden met scherm en
al overgenomendie traditie werd overge
leverd en tot heden toe vindt men in onze
kerken sommige heiligen afgebeeld met een
plat deksel boven het hoofd, waaraan het
katholicism echter den naam geeft van....
gloriekrans.
Wil onze lawaaimaker dus,omdat het een
heidensch gebruik is, de kronen verbieden
't geen hij immers niet kan zoo moet
hij ook, om logisch te handelen, tegelijker
tijd, alles verwerpen dat van het heidendom
overgenomen is, en wat zal er dan nog
overblijven van geheel zijnen... winkel?
Klaas Maalslol.
Kemmel, den 1 Januari 1888.
Mijnheer Vanoever,
Ik ben te gevoelig aan erkentenis om de
gelegenheid des nieuwjaars te laten voorbij
gaan, zonder er u een bewijs van te geven.
Ik zou het willen doen op een manier meer
waardig der goedheden die gij niet ophoudt
voor mij te hebben sedert ten minsten eene
halve eeuw, helaas! ik heb u maar werischen
op te offeren voor mij te kwijten voor al de
weldaden waarvan gij mij overladen hebt
tot hedendaags. Geloofd ten minsten,M. Van-
oever, dat hunne oprechtheid de edelmoedig
heid uwer ziel evenaard. Gij zijt voor mij
eene tweede voorzienigheid, getuige, de liefde
met dewelke gij mij draagt, en er ligt mij
niets zoo aan het hart, dan waardig te blij
ven uwer toegenegenheid. Ik zend dagelijks
gebeden ten hemel opdat hij u met zijne ze
geningen zou overladen, en met hulpe
uwer vier nieuwe voetkussens uwe vijanden
moogt overwinnen, en het ongeluk niet
zoude hebben, gelijk den bouwmeester Poe-
iaert, te sterven voor dat gij de voleinding
uws werks gezien hebt. Hij zal mijne weri
schen aanhooren.ik hoop het, want de goede
God is u vele jaren verschuldigd voor den
bijstand welke gij leent aan den ongelukki-
gen waarvan gij het lastdier zijt.
Ik ben en zal altijd eerbiediglijk zijn.
Uw zeer nederig
Knorretje.
Onverdiende opmerkingen. Men
hoort dikwijls zeggen dat dient tot niets
het papier is verduldig. Ik heb ook de Zwit-
sersche Pillen gebruikt om mijn hoofdzeer te
genezen ik heb er zelfs nog eenige van
liggen. Maar wanneer men aan die personen
vraagt Zijt gij wel zeker de echte Zwit-
sersche Pillen te hebben genomen,die welke
te Parijs vervaardigd worden en waarvan
het etiket den blauwen waarborgszegel der
fransche Regeering draagt, of hebt gij u eene
nietwaardige namaking in de hand laten
stoppen dan krijgt men meestal voor ant
woord Ah 1 dat kan niet zijn, maar ik
dacht dat dit hetzelfde was. Wiers. Sedert
lang leed ik aan hevige hoofdpijnen en vol
komen gebrek aan eetlustsinds ik de Zwit-
sersche Pillen aan 1 fr. 50 de doos gebruik
benik ten voile genezen.
Handteeken gewettigd. Mw, Saligat
vroedvrouw.
H
N
Ph
Pe
a
18,12
15,00
14,25
18,00
19,00
7,00
3,60
6,000
2,200
1,300
900
900
2,000
7,000
18,25
15,00
15,00
19,00
7,00
3,70
2 2
1 a
3,230
1,200
800
300
3000
5,764
Tarwe
Rogge
Haver
Erwten
Boontjes
Aardappels
Boter
SCHOONE
TE YPER, Rijselstraat,
om 1 ure namiddag,
Door het ambt van den Deurwaar
der "Wander* §chueren,
te Yper, ten huize van M. Louis
Heughebaert, Rijselslraat, N° 135,
te Yper.
Deze verkooping zal geschieden
met gereid geld, verhoog van 10 °/0
voor kosten der veiling.
HOUTEN EN ZINKEN
aan zeer genadige prijzen,
Aannemer en Glaswerker,
i-ï
►H
co
co
rQ
co
u
ei
=5
G
03
middenprijs
per 100 kilo
Verkochtte
kwantiteit
middenprijs
per 100 kil.
■2
a> pf
>-
GRANEN, ENZ.
VAN
EN EENE
VAN
ROYAL REMY'S styfsel»
wordnooit als in pakken
of doozen met fabriekmerk
Leeuwenko p,
geleverd.
De verbruikers zijn dus
verzochtalle losse styf
sel te weigeren die men
liun als "ROYAL REMY
zou willen verkoopen.