1 De Verspreiding der Vrijzinnige Gedachten in Vlaanderen, Kapitein Van de Velde. Huldebetooging Van de Velde. Poging van klerikale opsluiting. STADSNIEUWS. Kavcalkade. Eerste communie. Burgerstand De gevloekte wet te Kemmel. mince bagage, Muis ie cuiifre ïut-il rigou- reusement exact, en quoi diminuerait-t-il les droits des 2.580,000 beiges flamands, qui ne savcnt queieur langue d'origine? G'est d'ailleurs une erreur do croire qu'un peuple puisse en masse adopter une seconde langue. II n'est pas d'exemple d'un peuple bilingue. Ni la diffusion de l'enseignement, ni la multiplicité des voies de communication n'infiuent sur la langue des profondes cou ches social es, qui ne quiltent guère leurs foyers et ne correspondent qu'avec leurs pro efles voisins. On peut affirmer que ceux-la seuls qui font des études moyennes, peuvent acquérir la connaissance d'une seconde lan gue et surtout la conserver aprèsl'école. II y a des exceptions, mais en petit nombre. Gar- dons-nous de conclure uu particulier au général on ne l'a que trop fait dans ces dernières discussions car c'est la un des nombreux sophismes qui aliment,ent la que- relle des langues. (A suivre). Reeds menigwerf werd de vraag geopperd waarbij het komt dat, in Vlaanderen, de bevolking, in 't algemeen, nog steeds gebukt gaat onder de clericale dwingelandij en wederspannig blijft voor het opvatten van geestverlichtende denkbeelden. De oorzaak daarvan is nochtans niet moeilijk te vinden men moet ze echter niet zoeken in eene stel selmatige vijandelijkheid der Vlamingen tegen liet liberalisme; neen, want deze, niet meer dan de Walen, zijn ongevoelig aan verlichting en vooruitgang. Wil men dat zij, evenals de Walen hebben gedaan, het slaven juk der clericale dweeperij afschudden, dan moet men beginnen met hun in ongekunstel de, eenvoudige en ware Vlaamsche taal den waren toéstand der zaken bloot te leggen. De taal is gansch het volk, wordt dikwijls gezegd, en dit is bijzonderlijk waar voor den Vlaming. Onze tegenstrevers schijnen hier van goed overtuigd te zijn; zij kennen deze gemoedsgesteldheid bij den Vlaamschen land man en nemen ze tot steunpunt om hem door hunne bedriegelijke vleierijen en ijdele belof ten aan hunne politieke denkwijze te hech ten. Zij weten beter dan iemand, dat de ware belangen van het volk hun onverschillig zijn, maar door hunne listige en spitsvondige streken gelukken zij er toch in die menscheii te verblinden en onder hunne heerschappij gedrukt te houden. Niets behendiger dan de wijze op welke de dorpspastoors in hunne zoogezegde ser moenen, de liberalen bij de eenvoudige land lieden als godsdiensthaters en priesterver volgers weten te doen doorgaan; hoort eens hoe zij in hunne kuip huilend rondzweepen met de woordenliberalisme, progressisme, francmaconnerie, enz. om alzoo het volk door die hardklinkende Fransche uitdrukkingen den schrik in het lijf te jagen en bijgevolg om tal van eerlijke en volksrninnende lieden als woeste en verachtelijke ketters te doen aanzien. De brave menschen, niets begrij pende van die vreemdsoortige benamingen, aanvaarden voor waarheid, al de lasteringen, die hun ziel- of beter hun beursbestuurder goed vindt in hun hoofd te schreeuwen. Het moet niemand verwonderlijk voorko men dat de buitenmenschen, in Vlaanderen, zich zoo gemakkelijk laten bedriegen nopens de ware bedoelingen der liberalenljoe zou het anders, dewijl men hun nooit uitlegt wat het liberalisme waarlijk is en wat het wil. Men laat er den pastoor alleen meesier, die alles onder een valsch daglicht voorstelt. Indien men tot de Vlamingen de taal der gezonde rede sprak; dat men hun eens de onrechtvaardigheden onzer wetten deed in zien en hun deed begrijpen dat de liberalen en progressisten willen dat de gelijkheid van al de Belgen voor de wetten des lands geen doode letter meer zijdat het onrechtvaardig is, dat de arme landman zijne zonen naar het leger moet zien vertrekken, terwijl de rijke voor een handvol gelds zich onttrekt aan deze verplichting; dat de priester zich moet schik ken naar de verhevene woorden van Chris tus: Mijn rijk is van deze wereld niet en zich dus moeten onthouden op het politiek tooneel te verschijnen Indien men hun eens goed deed verstaan, dat de rijke eigenaars de rechten op het inkomend vee alleen uit per soonlijken interest gestemd hebben, ten einde hunne pachten niet te moeten afslaan waar toe zij anders zouden gedwongen zijn in deze voor den landbouwer zoo harde beproevings tijden indien men hen overtuigde dat meest al de liberale representanten, waaronder ook de heer de Steurs, van Oostende, in de Ka mers eene behoorlijke vermindering der pachten hebben voorgesteld als het eenige middel om den landbouw te redden, doch dat de meeste hunner clericale collega's hierte gen zijn opgekomen en daarvan niet willen weten; zoo men zulke taal sprak,'t is te zeggen, zoo men hun met de ware strevin gen" der liberale progressisten bekend maak te, dan zouden de Vlaamsche landbouwers hun vooroordeel tegen deze volksvrienden afleggen en zelfs tot die mannen overgaan, die alle; n hunne rechten en belangen recht zinnig ter harte nemen. Het is waar, de liberalen hebben de zelfde wapens niet als de clericalen om hunne Trij- heidsstrevende gedachten onder het volk te doen doordringenliet lezen hunner dagbla den wordt door de pastoors verboden, omdat deze genoegzaam overtuigd zijn, dat de land lieden, door deze lezing zouden moeten be kennen dat het recht en de waarheid op politiek gebied in het kamp der liberalen alleen te vinden is; doch daarom den moed niet verloren. Het gezond oordeel der Vlaam sche bevolking zal eindigen met te zegepralen over klerikale geestesverdrukking, en een wijs bestuurde verspreiding der vooruitstre vende liberale gedachten zal de Vlamingen eindelijk tot de bekentenis brengen, dat hun ne verstandelijke evenals hunne stoffelijke belangen hunne bijtreding vergen tot het liberalisme. [Br. Beiaard). Ziehier hoe de Kleine Gazet van Antwer pen, in haar N1' van 4n dezer, over den kloe ken strijder, dien wij verliezen, spreekt: De dagbladen hebben ons verleden week het smartelijk bericht medegedeeld, dat kapi tein Van de Velde in Congoland overleden is. Deze dood heeft in ganscii België een pijnlijken indruk teweeg gebracht; voor ons Vlamingen is zijn vroegtijdig heengaan een. onherstelbaar verlies. Want de wakkere krijgsman was een Vlaming van top tot teen; hij was daarbij, in den volsten zin des woords, een vrijgezind man. Verleden jaar gaf hij in verschillende afdeelinge.i van het Willems-Fonds eene reeks voordrachten over het wonderland, hetwelk niemand beter kende dan hij. Daar sprak hij, in onze moe dertaal, met gloed en bezieling over de stre ken die hij had bezocht; gelijk niet een wist hij het land en de lieden te doen kermen,- en boeide zijne toehoorders op ongehoorde wijze wanneer hij over de eigenaardige zeden, den aanblik van de landstreek en hare voort brengselen uitweidde. Hij sprak over de heiden der wetenschap, die zich in hunne ontdekkingstochten in Midden-Afrika hadden beroemd gemaakt, doch vergat zich zeiven geheel, hoewel weinigen zoovele diensten bewezen hadden als hij. In de menigvuldige gesprekken, die wij met hem hadden, verklaarde hij de Vlaam sche Beweging van harte aangekleefd te zijn, en met vuur verdedigde hij onze stelling dat Vlaanderen slechts door de ontwikkeling van ons eigen karakter, door onze moeder taal zijn vroegeren roem kon terug verkrij gen. De kapitein deed zich kennen als een vroolijke kerel, een hoogst begaafd, zelfstan dig man, die het hart op de rechte plaats droeg. Hij had iets van den eenvoud van een kind, bezat tevens de karaktersterkte van eenen held. Alien die omgang met hem had den waren overtuigd, dat die kemige Vla ming waarlijk dorst naar daden had, en dat van hem iets grootsch te verwachten was. Zijne dood zal stellig rechtzinnig worden beweend, doch ongaarne wenschten wij dat dit ongeluk, hoe smartelijk het ook wezen moge, de al te groote zucht tot weekharlig- lieid onzer landgenooten mocht voedsel geven. De zeven en dertigjarige Vlaming heeft bewezen hoe men sterft om zijne idealen te bereiken, hij sneuvelt, slachtoffer van zijnen plicht, en toont ons dat de kloeke geest der Ciauwaerts en Geuzen in hunne nakomelingen nog niet gansch is uitgestorven. "Ja, Van de Velde is een man uit ons heerlijk verleden; wij slaken den vurigen wensch, dat ons volk vele karakters moge aantreffen, die hem gelijken. Wij vertalen uit La Nation Wij hebben gezegd dat er eene betooging zou plaats hebben, ter eer der nagedachtenis van kapitein Van de Velde, die per testament alle godsdienstige en militaire eer geweigerd heeft. Een komiteit, samengesteld uit de heeren Jerome Becker, Eugeen Broerman, Theo Hannon, Jef Lambeaux, Victoor Reding en Gustaaf Vanaise, heeft de noodige schikkin gen voor deze huldebetooging genomen. Er bestaat een uitmuntend gelijkend plaas teren borstbeeld, door Lagae gebeiteld, van den betreurden kapitein. Dit borstbeeld zal in brons gegoten en overhandigd worden aan den ongelukkigen vader Van de Velde, wiens droefheid, sedert het afsterven van zijnen tweeden zoon in den Congo, zielroe rend is. Het kunstwerk, dat de trekken herinnert van den wakkeren held, te Leopoldville over leden, zal voor den een-en-tachtigjarigen ouderling eene aandoenlijke troost wezen. De inschrijvers zullen verzocht worden op bijzonder papier hunne bijtreding naar het komiteit te zenden, en de vereeniging dezer eigenhandige schriften, waarin al de vrien den Van de Velde's hun rouwbeklag zullen kunnen uitdrukken, zal een onvergelijkelijk album vormen, een echt gedenkteeken van genegenheid aan de nagedachtenis des over ledenen opgericht, en eene opperste hulde aan zijne schitterende hoedanigheden. De familie, van dit ontwerp ingelicht,heeft de huldebetooging aanvaard en den wensch uitgedrukt al de inschrijvers te bedanken, met hun het laatste portret van Lieven Van de Velde te laten geworden. De inschrijvingen mogen gestuurd worden, van heden af tot 15 Maart, per postbon, aan een der leden van het komiteit, die er ont- vangstbericht van sturen zal. (Wij hopen dat veel IJperlingen er aan zullen houden het portret van den wakkeren Vlaming en moedigen beschaver te bezitten, met op zijne betooging in te schrijven. Ziehier de adressen van twee leden des komiteits, aan wie zij hunne bijdrage zouden kunnen sturen Heer Gustaaf Vanaise kunstschilder Hoogstraat, 60, Gent. Heer Jef Lambeaux, beeldhouwer, Korte Kievitstraat, 28, Antwerpen). Een jong meisje uit eene achtbare familje van den Isère, die eene persoonlijke fortuin van 300.000 fr. bezit, komt het voorwerp te zijn van eene poging tot opsluiting van wege de zusters van liet St-Mariaklooster te Gre noble. Zij was uitglnoodigd geweest om, als oude kostgangster, de nonwording bij te wonen van eene harer vriendinnen en zij had zich naar het klooster begeven, waar de zusters er in gelukten haar te houden. Op het einde van acht dagen, een vriend der familje, ongerust geworden zijnde, ver wittigde de zuster der opgelotene en ging met haar naar het klooster. De overste verklaarde dat liet jong meisje hare beloften doen wilde en weigerde haar ie laten zien. Die vriend, de heer X., apotheker te Gre noble, moest geweld gebruiken om het meis je uit de handen der nonnen los te rukken. Gedurende dat tooneel luidden de doods klokken van 't klooster op het hevel der overste. Het jong meisje moest met hare verlossers, nauwelijks gekleed en blootshoofds, weg vluchten. Zij heeft hun verklaard dat, zonder hunne tusschenkomst, zij overtuigd was, dat zij nooit meer uit het klooster zou geraakt zijn. De heer Fava, bisschop van Grenoble, en de klerikale partij hebben alle pogingen in 't werk gesteld om dat schandaal onbekend te houden. Morgen, zondag, ter gelegenheid van Half-Vasten, zal er, door het initiatief der Pompiers, eene kavalkade ten voordeele van den arme plaats hebben. Wat wij nopens dat feest vernomen hebben, zegt reeds dat het onder alle opzichten iets luisterlijks zijn zal. Verschilligo groepen zijn sinds een drietal dagen reeds samengesteld. Onder deze tellen wij: eene boerenbruiloft de afgerichte olifant, een schip met matroozen, het koddige peerdevolkde reuzenfamielje, eene verhuizingde visschers van Blan- kenberghe, enz., enz. Men zal op de Allons Vandenpeereboom- plaats bijeenkomen, oin van daar om 3 ure stipt te vertrekken en, langs de bijzonderste straten, de stad rond te gaan. Dat belooft, niet waar, maar daarbij zal het niet blijven; iedereen haast zich om een piaatske in den stoet te hebben. De groepen groeiden dezer dagen ras aan en wij durven verzekeren dat de stoet prachtig zal zijn. Laat ons hopen dat de opbrengst der om halingen voor den arme zoo schitterend wezen zal als de kavalkade. Dat iedereen dus op eene milde wijze het zijne bijdrage om den gebreklijdenden wat heul en troost te verschaffen. De stoet zal de volgende straten doortrek ken: Vandenpeereboomplaals, Boasinghestraat, Beestenmarkt, Dixmudestraat (noordkant), RecollettenstraatThouroutstraatGroote Markt, Hondstraat, Bukkerstraat, Plateel straat, Rijselstraat, Neêrmarkt, Boterstraat, Tempelstraat, Vleesclihouwerstraat, Statie straat, Boterstraat, Luikstraat, Elverdinghe- straat en terug op de Vandepeereboomplaats. Dat is een feest voor kinders en ouders I 't Is dien dag kermis in het huis en waarlijk al de leden van het iiuisgezin zijn er niet kwaad om. Iets meer in den pot vinden en een glaasje omkeeren dat men niet gewoon is te drinken, zijn immers altijd welkom. Maar!Maar!Wie zou gelooven dat de eerste communie wordt geëxploi teerd, dien tijd van vreugde en geluk wordt door de zwartjes te bate genomen 1° om dan dingen van de ouders te bekomen die zij door geene andere middels zouden bekomen en 2° om hunne zakken te vullen Ha! ouders, feest maar! Houdt maar ker mis! De zwartjes die geene familie hebben, en die in al de familien hunnen neus steken, feesten meê met uwe centen Zie eens hoe zij de eerste communicanten uitbuiten; eenige dagen voor de opvraging (of op den dag zelve) moeten allen (arin, wel stellend en rijk) zoovele centen naar de kerk dragen voor op de banken te mogen zitien? Wie ze niet kan betalen vliegt buiten. De kinders moeten dan voorzien zijn van mis boek, paternoster, schapulier, enz. enz., idem zooveel kluiten. Zij moeten zich laten inschrijven in de kindschheid en andeie geldsocieten. De kinders moeten in de blokken van den arme of aan de kerk eene almoes doen. Zij moeten de eerste communie en die van 's anderendaags betalen zij moeten ter offraode gaan, zij moeten eene kaars hebben enz. enz. Eene kaars met ncn bouckee erop! Waarom? om den koster en eene devote, die gemaakte bloemen verkoopen, den pen- ping te jeunenom met die kaars, die voor geen doebeltje was zal verbranden, cadeau te doen aan de zioartjes die het toch broodnoodig hebben 1 Is het daarom niet? Dan is het zeker niet om de kinders hunne nieuwe kleers met wasdruppels te bezaaien. Als de vrouwen hunne kerk gang doen, moeten zij ook eene kaars heb ben Ha! liberalen! Ge moet bekennen dat de zwartjes vernuftig zijn om geld te slaan! Hoe lang zullen de menschen zich nog laten foppen? Ga naar de kerk, bidt, vast, geeft aalmoezen aan de armen. Maar waarom al tijd geld toewerpen aan deze die millioen. n bezitten? Waarom altijd dat geldgeloove? -cesi van Halfi-Vasten KAVALKADE TE HAZEBROUCK. Bijzondere treinen met groote vermindering van prijzen. Maandag 12" Maart 1888, Prijzen der plaatsen. Gaan en heeren. van den 2 tot den 9 Maart 1888. Mannelijk geslacht 6. Vrouwelijk id. 2. Huwelijken. Karei Vanacker, daglooner en Felecia In- devuyst, dagloonster. O verlïj deus. Leonia Ramskindt, kantwerkster, 41 jaar, ongehuwd, Beestenmarkt. Maria De Graeve, kantwerkster, 64 jaar, echtgenoote van Karei Ryckx, Meenenstr. Pieter Le Roy, zonder beroep, 80 jaar, we- waar van Nathalia Warlop, Meenenstraat. Maria Thieuw, zonder beroep, 31 jaar, echt genoote van Amatus Notebaert, Bukker straat. Karei Goddyn, zonder beroep, 76 jaar, we- duwaar van Maria De Lye, Recollettenstr. Edmondus Rabau, commissionnaris, 70 jaar, echtgenoot van Maria Soenen, Meenenstr. Hinderen beneden de jaren. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 2. [Vervolg). De uitvluchten welke de raadsheeren, met den burgmeester aan 't hoofd, hebben opgege ven, om hunne aanvraag ter vernietiging der eenige gemeenteschool te wettigen, kunnen wij als volgt samenvatten 1° Om te sparen. 2" Omdat die school weinig bevolkt is. 3° Om den vrede over 't dorp te roepan. Of die heeren die aanvraag zonder la chen hebben kunnen onderteekenen, verze keren wij niet. 't Is dus eerst om te sparen dat de ge meenteraad met den burgemeester aan 't hoofd, het brood van een eerlijk man wil ontrooven. Geven wij ons de moeite eens te onderzoe ken hoeveel die heeren wel besparen zullen. r GAAN. IJperen, Vertrek 11 u. 11 's morg. Viamertinghe, 11 18 Poperinghe, 11 28 Abeele, (belgische uur), 11 40 Godewaersvelde (fransche u.) 11 50 Caestre, 12 00 Hazebrouck, Aankomst 12 10 K.EEREN. Hazebrouck, Vertrek 6 u. 25 's avonds Caestre, 6 35 Godewaersvelde (fransche u. 6 50 Abeele (belgische uurj, 7 15 Poperinghe, 7 25 Viamertinghe, 7 35 IJperen, Aankomst 8 40 le KL. 2e KL. 3e KL. IJperen en Viamertinghe, 3.00 2.00 1.50 Poperinghe, 2.00 1.50 1.00 Abeele, 1.85 1.35 0.95 Godewaersvelde en Caestre, 1.45 1.10 0.80 «Geboorten.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 2