VAM IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Derde jaar. Zaterdag 7" Juli 1888. Nummer 27. IJzerenweg. Liberaal eu klerikaal. Geloof en bijgeloof. De Gazette en 't liberalism in Vlaanderen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter- li'ke eerherstellingen- 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers voor arlikels, enz. 8 fr. per 100. Alle bel ichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor liet buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Vertrekuren van IJperen naar Poporinghe, 6-50 9-09 10-00 12-07 3-00 Het gansche land door is men het eens om te bekennen dat de macht der klerikalen of domperspartij dagelijks aangroeit, terwijl het gezag der vrijzinnige vermindert en schijnt te verdwijnen. Indien liare leden zich niet' opnieuw inrichten en een algemeen programma in overeenstemming met de omstandigheden aannemen. Dit politiek verschijnsel, gansch in strijd met de vooruitgang en de uitbreiding der wetenschap, heeft zijn ontstaan en zijne rasse voorplanting aan veler lei oorzaken te danken, waaronder wij als de bijzonderste, de volgende mogen aanstippen. De flauwheid van hst liberale staatsbestuur en de ongehoorde stoutheid der prieterschap. Terwijl de hooge en lage priesterschap van 185G tot 1870 en van 1870 tot 1881 onophoudend het liberale staatsbestuur on dermijnde, aanvielen; koning en ministers in de oogen van het volk verachtelijk en hatelijk maakte, terwijl zij door den staat bezoldigd, en als staatsbeambten, alwie liberaal was vervolgde, trachtte te ruïne ren, al onze vrijzinnige instellingen doemde opentlijk met 's lands wetten, den spot dreef terwijl priesters, paters en nonnen zich liet gansche land door aan 't hoofd der politieke strijden stelden, do kiezers omkochten of dwongen tegen het gouvernement dat hen betaalde te stemmen, heeft het staatsbestuur lien gekortvlerkt of alleenlijk hen bedreigd of verboden zich met kieszaken te bemoeien Heeft het liberale ministerie de ophitsing tot koningsmoord en de aanvallen tegen de grondwet bedwongen en de priesters tot hunne plicht geroepen. Zijn de vrijzinnige burgers de getrouw geblevene onderwijzers door hunne vrienden van het staatsbestuur beschermd geworden tegen de woede, den haat, de onophoudende vervolgingen van allen aard, waarvan zij het voorwerp waren van wege de welinge richte en niets duchtende zwarte bende? Integendeel het staatsbestuur liet Mijnheer Pastoor begaan, den liberalen buitenkiezer vervolgen en ruïneren, liet den strijdende onderwijzer aan zijne eigene macht over, steunde den pastoor door zijn geld, zijne onverschilligheid, zijne stilte. Deze straffe loosheid was een prikkel voor Mijnheer Pastoor om in zijn vernielingswerk voort te gaan maar tegelijk een aanmoediging voor den vrijzinnigen liberaal, en eene omkeering voor den nog niet overtuigden. Voeg daarbij de verdeeling van onze leiders. De klerikale partij die in den grond geen re hms van bestaan heeft, omdat de godsdienst boven de staatkunde moet zweven en onbe kwaam is om de samenleving te vormen, heeft hare persoonlij king in de priesterschap te rekenen van den hoogst geplaatsten bis schop (Rome) tot het onbekwaamste onder pastoor ken en het vuilste broerken't zijn mannen die de ontvoogdij van 't volk moeten tegenhouden, 't zijn zij, die jaar in, jaar uit moeten werken om de voorrechten welke zij sedert vele eeuwen genieten te blijven bewaren't zijn zij die niets verwaarloozen om zonder werken en zonder kommer rijke lijk op het zweet van den werkman en den burger te mogen leven. En al de priesters, zonder uitzondering betrachten hetzelf de doel en zijn het eens, hebben hunne re gelmatige bijeenkomsten, om de zekerste middelen tot het bereiken van dit einde te beramen. In de eerste plaats van die middelen stellen zij de wereldsche mannen, hunne lijdzame werktuigen, wier heersch- zucht zij weten te vleien en wien zij het hoofd doen duizelen met de afschilderijen der vet betaalde eereposten, en verzekering der toekomst van gansch hunne familie, indien zij gedwee, maar in den schijn op hunne eigene verantwoordelijkheid de be velen van Monseigneur, van Mijnheer den Deken, of van den pastoor uitvoeren. De leiders der liberale partij schijnen sedert eenige jaren van hier alle regeltucht te verwijderen, hun eigen gedacht en geen andere willen zij doen .doordragen, van toe nadering en ineensmelling van zienswijze kunnen hooren, het klerikalismus wordt op den kant gezet om zich onderling te bestrij den, te doen vallen, leerstelsels, maken plaats voor persoonlijke veeten van eigen belang: de persoonlijke tweedracht onzer leiders, niettegenstaande het land liberaal is, maakt ons zwak, en zal zoo hij blijft voortduren, den naam van liberaal uit de kamer doen verdwijnen; en dan het cijnskiezerskorps. Dat, wat men er van denke, sedert een viertal jaren getoond beeft dal het gansch bedorven dat het op de boogie van de tegen woordige tijdsomstandigheden niet meer staat, dat het den wensch en de belangen van den niet kiezers niet kent, dat het van ons land oene Roomsche kolonie wil maken, dat het ons tot de tijden der Spaarische inkwisitie weer wil heenvoeren. Wij achten en eerbiedigen de menschen, wier geloove steunt op het 'recht, het goede, het medelijden met den evenmensch, die, in een woord voor grondstelsel aannemen doe aan een ander niet wat gij niet begeert dat men u doe. Zulke menschen hebben het ware geloove. Maar wij spijkeren zonder genade aan den schand paal al de lieden en het krielt er van wier geloof een dekmantel is om hunne heerschzucht en hunne slechte neigingen te kunnen voldoen. Onder die soort van menschen staan op den eersten rang de hedendaagsche pries ters. Slaat al hunne daden gade, leest goed hunne boeken en gazelten, aanhoort met aandacht hunne tooorden, onderzoekt geheel hunnen handelen wandel en gij zult altijd, ja altijd onder den mantel van geloof twee zaken vinden, te wetengeld en lieer- scliappij Daarvoor werken zij van den eersten dag van 't jaar tot den laatsten. Daarvoor studeeren zij 's nachts wat zij den volgenden dag zullen doen. Daarvoor halen zij uit de plooien van den dekmantel, dien zij geloof noemen, alle slach van onderscheidingen en van dubbelzinnige gezegden, ten einde al hunne daden hoe tegenstrijdig ook, te verrechtvaardigen in de oogen van de dwaze cn blinde menschen Daarvoor werkt een welingericht leger van priesters en kloosterlingen, dat in ons arm landeken to! 100,000 personen beloopt. En dat leger heeft geen geloof, 't is een bijgeloof dat het heeft. Doch zij zijn slim en geslepen genoeg om zulks niet. te bekennen. Integendeel, zij zul len hun waar doel gelei en domina- tie trachten te verduiken cn tegen wind en storen houden staan dat zij leven voor de zieleu. Zij geven voor slechte geschriften en slechte menschen al dezen uit die hun willen ontmaskeren en hun spel blootleggen. Maar als gij nu waarlijk voor de ziele leeft-, waarom doet gij dar:, priesters, uwe woorden mei uwe daden niet overeen stemmen? Naar het voorbeeld van uwen goddelijken Meester zegt gij aart het geld te verzaken en ziet, uwe kerkenuwe kloosters, wwe on schatbare rijkdommenEu bij u ziju slechts welgekomen, deze die veel geld geven voor offerblokken, voortplanting van 't geloove, briefjetrekkerij, congregatiën en duizende andere uitvindingen om geld te slaan En niettemin prijst gij zonder schaamte de armoede aan, terwijl gij uwe bedelende hand uitsteekt en de kerken en kloosters gedurig rijker en rijker worden. Gij predikt de rechtveerdigheid aan, doch mogen uwe daden wel reebtveerdig genoemd worden? Wat hebben wij al niet gezien met de zaken van Casteleyn, Buyssen en anderen, waar de geestelijken altijd, onder duim, toch de hoofdpersonen waren. Eu wij vragen het met do hand op het geweten of de duizende en duizende slachtoffers van den schoolstrijd: 'tzij ouders, omdat zij hunne kinderen naar de gemeenteschool zonden, 'tzij onderwijzers die getrouw bloven aan hunnen eed, 'tzij alwie het onderwijs genegen was en wiens brood hij hebt doen afnemen. Gij die bij hon derden en honderden menschen hebt doen weeneu en knastanden en het nog doet! om de woorden van uwe eigene mannen te gebruiken kunt gij dan zeggen, zonder schamrood te worden, dat gij reebtveerdig zijt? Gij zegt dat de arme moet ondersteund worden, en gij geeft don arme niets. In uwe kerken krijgt hij zelfs geen stoel tenzij voor geld. Als hij sterft, dan zoudt gij niet eene mis gratis voor hem lezen, en op het kerkhof snabbelt gij de gebeden met haast, terwijl gij voor den rijke er wat meer vorm bij zet. Als de arme ziek valt, dan krijgt hij met moeite een bezoek, terwijl gij het huis van den rijken zieke omloopt. En waar zijn de priesters die uit hunnen zak almöesen geven? In congregatiën staan de rijken aan 't hoofd en worden voorgetrokken; en de kinders der rijken, tijdens de eerste communie, zitten vóóraan, enz., enz. En niettemin prediken de priesters dat men den arme moet bijstaan! In het nummer van 26 Juni bevat de Gazelle Petrus een artikel dat in de hoogste mate onze aandacht verdient. Een liberaal uit IJperen spot er mede dat de Gazelle de liberalen uit Vlaanderen aan moedige om den goeden strijd to hernein nen onverpoos i door te zetten. Gij moet niet weten wat er in de Vlaanderen gebeurt, schrijft hij om te veronderstellen dat zij eensdaags weder liberaal zouden worden. En do Ga- zette, in een lang antwoord, tracht te doen uitschijnen dat het uitsterven van het libe- ralismus in Vlaanderen de schuld is der liberalen zeiven en dat de werkeloosheid der liberalen de grootste kracht der clericalen geweest is. Schoon thema voor Vlaamschgezinde li beralen in VlaanderenInderdaad wij zijn het met de Gazette volkomen eens op de volgende punten 1° Tot voor 1870 was verre het grootste deel van West-Vlaanderen liberaal, eu zon den niet alleen Brugge en IJperen, maar ook Veurné, Dixmude en Oostende liberale representanten en senatoren naar Brussel. Het is niet aanneembaar dat in 20 jaren het zoo sterke liberalismus verdwenen 'zij en er niet nog teel grondstof overblijve. 2° Gedurende die laatste jaren heeft het liberalismus niets gedaan om op den buiten propaganda te maken. Doch wij gaan verder en vragen Waarom heeft men geene propaganda gemaakt? Welke propaganda moet men aan vangen Uit de natuur van het kwaad moeten do middelen volgenlaat ons dus hot kwaad in zijne oorzaken nagaan. Als Vlaanderen opgehouden heeft liberaal te zijn, dan is dit geschiedt, vooreerst omdat de stoffelijke belangen van ons volk op schandelijke wijze verwaarloosd werden en alzoo de onafhankelijkheid van den kiezer schipbreuk leed. Vergelijk bijvoorbeeld West-Vlaandcren met Luiken Henegouwen of Braband of zelfs Namen. Tot nu toe wor den bijna al de spoorwegen der provincie geëxploiteerd door compagnieën, die natuur lijk eerst voor hare actionnarissen zorgen. Overal worden proeven gedaan met de buurtspoorwegen; alleen in onze provincie gaat dat met ontmoedigende traagheid voor uit. Dit alleen als een voorbeeld. Als Vlaanderen opgehouden heeft liberaal te zijn, dan is dit geschiedt omdat, in de dorpen, de pastoor de eenige overheid is, de eenige man die op de boeren eonigen invloed kan uitoefenen. Die macht, dat gezag, dien invloed dankt hij aan de verfransching der liberale partij in Vlaanderen. Inderdaad: do Kamers van Rethorikaen soortgelijke gezelschappen waren talrijk in geheel Vlaanderen verspreid zij verzorgden openbare bibliotheken, gaven vertooningen, hielden zich met het volk bezig en waren grootendeels liberaal. Een voor één zijn die gezelschappen verdwenen, deels onder de drukking der geestelijkheid, maar veelmeer door de onverschilligheid der liberale burge rij, die veel meer naar Fransche theater dorste eu alleen de hoogere Parijzer litte ratuur kon ondersteunen. Langzamerhand heeft de geheele burgerij den vollen weg der volledige verfransching ingeslagen. De kinders werden naar de Fransche scholen gezonden, konden of wilden geen Vlaamsch meer lezen en in die kringen werd zelfs het Vlaamsch spreken zorgvuldig gebannen. Op den buiten hielp de pastoor daarin mede; de zonen der voornaamste boeren moesten naar het collegie om eenige woorden Fransch en een klad Latijn op te doen, en als ze terugkeerden waren ze juist voldoende opgeleid om, onder's pastoors toezicht, burgemeester of sekretaris te spe len. Ook de meisjes moesten naar' het kloos ter en werden daar vervormd tot Fransch- sprekende kwezels, voor wie in alle geval een degelijk Vlaamsch boek niet meer gevaarlijk zijn kon. Dat vormt nu in de dorpen, zelfs de grootste dorpen, de regeerende kliek. Gaat 's avonds in eene herberg; rond de kachel zitten de boeren en spreken van al wat hun aanbelangt, aan een afzonderlijk tafeltje zitten burgemeester, secretaris, notaris, dokter en de rest, allen in 't Fransch te praten, tot groote bewondering van de boe ren, die daaruit niet het minste nut trekken. Onnoodig te zeggen dat die allen abonnent zijn op Fransche gazetten, zoo liberale als klerikale. Daartegen heeft de pastoor niet veel. Wat hem afschrikt is alleen Vlaamsche liberale bladen en goede Vlaamsche boeken, want die zoulo.i de boeren lezen en dat ware gevaarlijk. En terwijl alzoo de meest verlichte perso nen door hunne franschdollieid allen invloed op de bevolking missen, krijgt de pastoor alle gezag in handen en werkt sleeds voort om den kuil tusschen de twee standen no'T dieper te graven. Tot Ja rijk-en spreekt hij Fransch uit vleierijin Je steden geeft de geestelijkheid zelfs Fransche serin renen -om nog meer tot de scheiding der stand -n mee te werken. Tot de eenvou iigon spreekt de pastoor Vlaamsch op den predikstoel, in den biechtstoel, op straat en in buis. Hij zorgt voor de verspreiding der dag- en weekbladen voor de illustraties en vooral voer de boeken, die mat de prijsdeeting in de huizen moeten dringen. Is het dan te verwonderen dat die bevol king naar hem luistere en lum alleen geloove, daar hij alleen in verstaanbare taal tot haar spreekt? Als liet dan kiezing wordt EKBLAD 4-00 6-25 9-05 9-5S. Poperinghe-Hazebrouck, 6-50 12-07 6-25. Houthem, 5-30 8-20 11-10 5-20. Komen, 5-30 - 8-05-8-20 -9-58 - 10-10-11-6 2-41 2-53 5-20 -- 8-58. Komen-.Vrmentiers, 5-30 8-05 11-10 2-53 S 58. Rousselare, 7-4510-45 12-204-10 0-30 Langemarck-Ostende, 7-23 12-22 3-58 6-22 Kortrijk, 5-30 8-20- 9-58 11-16 2-41 -5-20 Kortrijk-Brussei; 5-30 9-5811-16 2-41 5-20 Kortrijk-Gent, 5-303-20 11-16 2 41, 5-20.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 1