ÏAN IJPEREN IN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad,
Derde iaar.
Zaterdag 12'1 August! 1888.
Nummer 32.
Bericht
aan de Liberale Kiezers.
Komedianten.
De drie geboden eener kalote
De macht der papen door cijfers
bewezen.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Aanoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen por nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. a fr. per 100. Alle
berichten van'vcrkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artike
onderteekend toe te zenden. xVrtikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
ikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
De gemeentebesturen houden zich oogen-
blikkelijk bezig met de herziening der
kiezerslijsten.
Het is in liet grootste belang van het
Ypersch liberalismus dat dezen onzer
vrienden, welke denken liet kiesrecht te
bezitten en niet ingeschreven zijn op de
lijsten, die in het stadhuis den 15 tot den 30
dezer maand zullen uitgeplukt worden, er
kennis van geven aan de Liberale Associa
tie.
Men mag zich wenden, 't zij persoonlijk
't zij schriftelijk bij al de leden van 't be
stuur dier liberale Associatie.
Deze heeren zullen met opene armen uwe
reklamatiën ontvangen en niet verwaarloo-
zen om uwe miskende kiesrechten te doen
gelden.
De Weekblad kan niet genoeg al de
liberalen aanwakkeren grondig de kiezers
lijsten te overzien en kennis te geven aan
de bovengenoemde heeren van de verande
ringen welke zij noodig' zouden vinden er
aan te doen.
Zie hieronder de vereischte voorwaarden
om ingeschreven te worden op de lijsten die
den 15 Augusti en den 3 September zullen
worden aangeplakt, en dienen van 1" Mei
1838 tot 1" Mei 1889
Ouderdom.
Men moet volkomen 21 jaar oud zijn vóór
den 1 Mei 1888.
Indigenaat.
Men moet
a)Om stemmer voor de Kamer te zijn,
Belg zijn van geboorte of do groote inbur
gering verkregen hebben.
b) Om stemmer voor de provincie of ge
meente to zijn, Belg zijn van geboorte of de
gewone inburgering hebben.
Woonplaats.
Men moet in de gemeente, waar men zich
wil doen inschrijven, zijne woonplaats heb
ben vóór den Augusti 1888.
N. B. Het is niet genoeg, inwoner der
gemeente genoemd te worden, van op de
registers der bevolking ingeschreven te zijn,
men moet daarbij zijne wezenlijke en voor
name woning in de gemeente hebben.
Cijns.
De cijns is 42 fr. 32 voor de wetgevende
Kamers, 20 fr. voor de provincie en 10 fr.
voor de gemeente.
Men moet: 1° Den bovengemelden cijns
betaald hebben in reclitstreeksche belastin
gen, gestort in de Staatskas, te weten:
alleenlijk in 1887', indien men tot dien cijns
klimt van grondlasten; in 1886 en in 1887,
indien men er door persoonlijke belasting
en patentrecht komt.
2° Verders voordezelfde somme in 1888
belast zijn.
N. B. De belastingen der vrouw tellen
voor den man, om den cijns te vormen. De
erfgenamen hebben het recht zich de betaal
de belastingen toe te eigenen van den per
soon wiens erfgenamen zij zijn, doch slechts
in evenredigheid met het beloop van hun
erfdeel.
Bekwaamheid.
Voor de provincie en de gemeente mogen
de voorwaarden van den cijns door de be
kwaamheid vervangen worden.
De voorwaarde van bekwaamheid moet
den 3 September 1888 bestaan.
Bene te nemen voorzorg.
Het is zeer voorzichtig zich als bekwaam
heidskiezer te doen inschrijven, zelfs wan
neer men het als cijnskiezer is.
Wij zien op elk oogenblik dat de kaloten
met miljoenen spelen als de kinders met cen
ten. Wij zien kerken bouwen als paleizen
wij zien ze meubeleeren en versieren als
museums; wij zien kloosters oprijzen als
hallen, voorzien van alle wenschelijk con-
fort; wij zien het land overdekken met
scholen; wij zien patronages en taps ingericht
als koffiehuizenwij zien onschatbare som
men verspillen in kiezingen; wij zien dui
zenden verliezen in faillieten en domme
speculatiënwij zien... maar genoeg! De
koffers zijn on blijven vol. De kaloten hebben
nooit gebrek aan geld Van waar komen
die schatten? Groeien de Napoleons op hun
nen rug?" Zeker neen, niet meer clan de bank
noten op onzen neus. Maar zij hebben in
huune handen de henne, die gouden eiers
legt; zij hebben het geheim ontdekt, waar
de alchimisten zoolang te vergeefs naar ge
zocht hebben. Ais alle kwakzalvers verstaan
zij de kunst om de lichtgeloovigheid der
eenvoudige lieden te exploiteeren. Op honderd
verschil! ige wijzen weten zij onzen porte-
monnaio wat lichter te maken en ze weten
daarbij hun verfoeilijk spel zoo behendig te
verduiken, dat het waarlijk moeite kost om
de brave zielen den blinddoek van de oogen
te trekken. De slimme schooiers wachten
zich wel te vertellen, dat een groot deel der
sommen die zij ons in naam van religie en
liefdadigheid ontfutselen, gebruikt wordt
om de heerschappij van het clericalisme,
wat het ook kosten moge, staande te houden.
Heerschzucht alleen is de drijfveer van hun
handelen. De godsdienst is de dekmantel,
waaronder de laagste kuiperijen, de ver-
achtelijkste bedoelingen verborgen worden.
De geestelijkheid betracht geld, omdat geld
hem de macht geeft. En almogend zijn
anderen van uit de hoogte kunnen beheer-
schen, hc-n doen bukken en plooien naar
welbehagen, dat is het eenig en wezenlijk
doel van heel hun gedrsg.
En dan durven ze klagen over den er-
barmelijken toestand waarin de religie zich
bevindt.. 'tGeloove gaat achteruit, zeggen
ze, en ze weenen, de goede zielen. Zij heb
ben gelijk, 't geloove gaat achteruit, en
sneller misschien dan ze wel denken. Maar
aan wie is de schuld Zijn liet de geestelijken
zei ven niet die den godsdienst bespottelijk
en hatelijk maken? Alles wat ze doen ge
schied tot meerder eer glorie van God en
van de kerk. En de walgelijkste daden, en
de onrechtvaardigste betrachtigingen, waar
door zij zich als burgers en menschen on-
verdragelijk maken, worden gezegd inge
geven te zijn door de leenstellingen van de
Roomsche kerk. O de valschaards! Zij zijn
gelast.rnet liet volk te onderwijzen, en we
tens en willens misleiden zij het. En wat zij
voor heiligst doen doorgaan op aarde, stellen
zij ten dienste van politieke doeleinden
En ze laten smart- en jammerkreten hooren,
de schaamteloozenAls ze, navolgers van
diezelfde Joden, waarvan zij 't gedrag in
den Oosten zoo verontweerdigd laken de
religie gehuld hebben in een spotgewaad,
dan leiden zij haar in de straten ten toon,
en ze willen dat men haar eerbiedige!
Verachtelijke komedianten, ruk dat arle-
kijnsgewaad af, laat den godsdienst zien
zooals hij is, en dan zal de menigte, ook
zonder uwe vermaningen, haar welen te
eerbiedigen.
't Is toch zoo gemakkelijk om kalote tc
zijn! zegde mij overeenige dagen, eeno oude
heer, met wien ik in gesprek kwam. Ik heb
in mijn leven al aardige zaken gezienIk
ken een zekeren doktoor taarteklaai, die
zich in zekere stad kwam vestigen. Zijn eer
ste bezoek was voor den principaal van 't
kolegie; zijn tweede voor M. den Deken, zijn
derde voor M. pastoor, zijn vierde voor de
heeren onderpastoors, zijn vijfde yoor de
kloosters, en zijn zesde voorde dok-
toors! In een, twee, drie, werkten pastoors,
nonnen, papen en apen, om den doktoor eene
goede klientelle te verzekeren.
Begeert gij het een of ander postje te
bekomen Maak u kaloteen al waart gij
den grootsten ezel der wereld, in twee
maanden lijd zal men u bombardeeren
al wat go wilt. De priesters zullen met u
boffen en sloffen, en u als een genie
doen doorgaan, en zij steken u in den zadel.
Zoo gaat het met advokalen, notarissen,
winkeliers, greffiers, herbergiersen an
dere en andere. Mijnheer pastoor die altijd
zegt dat hij zielenherder is die zoo
hoog op loopt mot zijnen zielenlast lacht
in de vuist met de arme dutsen die dat ge-
looven. De priesters zorgen veel meer voor
t lichaam, en de ziel is maar een middel om
tot het meesterschap van het lichaam te
geraken. De menschen weten het, en daarom
wordt M. pastoor gevreesd, zooais men een
slecht rncnsch vreest, en daarom is men er
liever vriend dan vijand van. Het spreek
woord heeft wel gelijk van te zeggen: dat
men slechts moet welstaan met de
slechte en kwade menschen daar da
goede menschen niemand schadigen.
Ik moest den ouderling gelijk geven, en na
eene poos nadenken vroeg ik hem wat men
zooal moest doen om kolole te zijn.
O! dat is gemakkelijk antwoordde hij mij.
Vooreerst moet gij geenen godsdienst heb
ben. Ga ter kerke en te biechte, om de
oogen der menschen te paaien en
voor 't overige knipt maar 't katje in 'fc
donker, en leeft zooals ge wilt, voorzoovele
dat het niet publiek komt.De biecht zal a'lcs
vergeven. Maar ge moet vooral zeer, ja
uiterst eerbiedig zijn voor al wat zwartge
rokt is. Dat is het eerste en noodigste gebod,
en in al wat zij vragen en wcnschen moet
gij ze in alles, zelfs in onrechtveerdige en
onjuiste dingen, toestaan en gelijk geven.
Dat is het tweede gebod. Het derde gebod is
van te stemmen voor de kandidaten van M.
pastoor. Al slond uw broeder of vader op
rang; stemt zonder aarzelen tegen hen! Ge
moogt wel roepen, den dag der stemming,
Leve de liberalen Weg met de papenen
u zoo zat als con zwilser drinkenop condi
tie dat gij voor de kaloten gestemd hebt.
Daar hebt gij de drie geboden van den ka-
loot 1° Uitwendig toonen dat gij godsdien
stig zijt. 2° De priesters zeer eerbiedigen en
in alles gehoorzamen en 3° stemmen voor
de kaloten.
Maar antwoordde ik den grijsaard, voor
wat het eerste punt betreft, daarvoor moet
men geslepen valschaard zijn. Men mag de
menschen bestelen, als men maar alle dagen
met zijne vrouw naar de achture mis gaat,
en als men voor eenige dagen naar Brussel
of elders gaat, dan mag men zonder vreeze
zijnen staat te buitengaan, men blijft toch
eerlijk omdat men KAI.,ÖT.B is i
Voor het tweede punt, moet men een vol
slagen mauwvager en niet deug er zijn. Men
moet afstand doen van zijnen wil en van het
edelste vermogen, dat God den mensch gaf;
'l is te zeggen van ons verstand mag men
geen gebruik maken. Zij moeten hun ver
stand in de handen der priesters geven. De
pastoor denkt in hunne plaats. De kalote
is dan gelijk een paard, dat slaafsch en zon
der redeneeren alles moet doen wat zijn
meester wil. Het derde punt, van altijd non
variantur, voor de kaloten te stemmen, is
nog min nog meer eeno dwaze zaak. Ja!
stem voor do kaloten als zij wol bestie
ren. Maar op 1000 kalote bestieren is er
misschien nog geen één die rechlveerdig be
stiert! Zie eens te Kortrijk en elders, welke
onbekwame en geldverkwistende
mannen het bestier in handen hebben, en als
men zoo ons zuurgewonnen geld in 't water
ziet werpen, dan zou men er nog moeten
voor stemmen? Oh dat ware toch een beetje
te sterk
Zoo is het! zegde de ouderling lachend,
zij slaaf, kruip aan M. pastoors voelen,
doe de eene laagheid na de andere, werp
verre van u alle eergevoel en M. Pastoor zal
voor u zorgengij krijgt' toch altijd eene
beele broods
Welnu, zegde ik, ik blijf liever mensch!
Ik wil voor niemand kruipen en den knie
voor niemand, dan voor God in persoon,
buigen Ik wil eerlijk leven, zooais mijn
geweten het voorschrijft, en mijn eigen zelf,
in mijne oogen niet verminderen. Eindelijk
doe ik afstand, in niemands handen (wie
het ook zij) van mijn verstand, en wil door
mijn eigen zeiven denken! Mij zal er altijd
door eigen krachten, eene beet© broods te
verkrijgen zijnen die beele zal mij des te
beter smaken, daar ik verzekerd ben ze door
eigen werk en eerlijk gewonnen te
hebben
De grijsaard bezag mij strak in d'oogen,
een traan van vreugde rolde over zijne in
gevallen wangenhij richtte zich op, drukte
mij de band en zegde:
Dat is goed gesproken, vriend zoo heb ik
er ook altijd over gedacht, en er mij goed
mede bevonden. Gij zijt op den goeden weg,
stap maar vooruit! De priesters zuilen u
vervolgen, zij hebben liet met mij ook zoo
gedaanmaar denkt dat gij het onrecht
verdraagt tot den vooruitgang van liet
mensclulom! Dat gedacht zal u versterken.
Het is eeno uitgemaakte zaak dat de macht
der katholieken voortspruit uit do ongeloof
lijke sommen, welke-zij kunnen besteden
aan de inrichting hunner partij en aan 'L
fc'SZ&LkXS&ZjSS&l
fSBStZ^
J?