ÏAN IJPEREN IN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad, Derde iaar. Zaterdag 12'1 August! 1888. Nummer 32. Bericht aan de Liberale Kiezers. Komedianten. De drie geboden eener kalote De macht der papen door cijfers bewezen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Aanoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen por nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. a fr. per 100. Alle berichten van'vcrkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artike onderteekend toe te zenden. xVrtikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. ikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en De gemeentebesturen houden zich oogen- blikkelijk bezig met de herziening der kiezerslijsten. Het is in liet grootste belang van het Ypersch liberalismus dat dezen onzer vrienden, welke denken liet kiesrecht te bezitten en niet ingeschreven zijn op de lijsten, die in het stadhuis den 15 tot den 30 dezer maand zullen uitgeplukt worden, er kennis van geven aan de Liberale Associa tie. Men mag zich wenden, 't zij persoonlijk 't zij schriftelijk bij al de leden van 't be stuur dier liberale Associatie. Deze heeren zullen met opene armen uwe reklamatiën ontvangen en niet verwaarloo- zen om uwe miskende kiesrechten te doen gelden. De Weekblad kan niet genoeg al de liberalen aanwakkeren grondig de kiezers lijsten te overzien en kennis te geven aan de bovengenoemde heeren van de verande ringen welke zij noodig' zouden vinden er aan te doen. Zie hieronder de vereischte voorwaarden om ingeschreven te worden op de lijsten die den 15 Augusti en den 3 September zullen worden aangeplakt, en dienen van 1" Mei 1838 tot 1" Mei 1889 Ouderdom. Men moet volkomen 21 jaar oud zijn vóór den 1 Mei 1888. Indigenaat. Men moet a)Om stemmer voor de Kamer te zijn, Belg zijn van geboorte of do groote inbur gering verkregen hebben. b) Om stemmer voor de provincie of ge meente to zijn, Belg zijn van geboorte of de gewone inburgering hebben. Woonplaats. Men moet in de gemeente, waar men zich wil doen inschrijven, zijne woonplaats heb ben vóór den Augusti 1888. N. B. Het is niet genoeg, inwoner der gemeente genoemd te worden, van op de registers der bevolking ingeschreven te zijn, men moet daarbij zijne wezenlijke en voor name woning in de gemeente hebben. Cijns. De cijns is 42 fr. 32 voor de wetgevende Kamers, 20 fr. voor de provincie en 10 fr. voor de gemeente. Men moet: 1° Den bovengemelden cijns betaald hebben in reclitstreeksche belastin gen, gestort in de Staatskas, te weten: alleenlijk in 1887', indien men tot dien cijns klimt van grondlasten; in 1886 en in 1887, indien men er door persoonlijke belasting en patentrecht komt. 2° Verders voordezelfde somme in 1888 belast zijn. N. B. De belastingen der vrouw tellen voor den man, om den cijns te vormen. De erfgenamen hebben het recht zich de betaal de belastingen toe te eigenen van den per soon wiens erfgenamen zij zijn, doch slechts in evenredigheid met het beloop van hun erfdeel. Bekwaamheid. Voor de provincie en de gemeente mogen de voorwaarden van den cijns door de be kwaamheid vervangen worden. De voorwaarde van bekwaamheid moet den 3 September 1888 bestaan. Bene te nemen voorzorg. Het is zeer voorzichtig zich als bekwaam heidskiezer te doen inschrijven, zelfs wan neer men het als cijnskiezer is. Wij zien op elk oogenblik dat de kaloten met miljoenen spelen als de kinders met cen ten. Wij zien kerken bouwen als paleizen wij zien ze meubeleeren en versieren als museums; wij zien kloosters oprijzen als hallen, voorzien van alle wenschelijk con- fort; wij zien het land overdekken met scholen; wij zien patronages en taps ingericht als koffiehuizenwij zien onschatbare som men verspillen in kiezingen; wij zien dui zenden verliezen in faillieten en domme speculatiënwij zien... maar genoeg! De koffers zijn on blijven vol. De kaloten hebben nooit gebrek aan geld Van waar komen die schatten? Groeien de Napoleons op hun nen rug?" Zeker neen, niet meer clan de bank noten op onzen neus. Maar zij hebben in huune handen de henne, die gouden eiers legt; zij hebben het geheim ontdekt, waar de alchimisten zoolang te vergeefs naar ge zocht hebben. Ais alle kwakzalvers verstaan zij de kunst om de lichtgeloovigheid der eenvoudige lieden te exploiteeren. Op honderd verschil! ige wijzen weten zij onzen porte- monnaio wat lichter te maken en ze weten daarbij hun verfoeilijk spel zoo behendig te verduiken, dat het waarlijk moeite kost om de brave zielen den blinddoek van de oogen te trekken. De slimme schooiers wachten zich wel te vertellen, dat een groot deel der sommen die zij ons in naam van religie en liefdadigheid ontfutselen, gebruikt wordt om de heerschappij van het clericalisme, wat het ook kosten moge, staande te houden. Heerschzucht alleen is de drijfveer van hun handelen. De godsdienst is de dekmantel, waaronder de laagste kuiperijen, de ver- achtelijkste bedoelingen verborgen worden. De geestelijkheid betracht geld, omdat geld hem de macht geeft. En almogend zijn anderen van uit de hoogte kunnen beheer- schen, hc-n doen bukken en plooien naar welbehagen, dat is het eenig en wezenlijk doel van heel hun gedrsg. En dan durven ze klagen over den er- barmelijken toestand waarin de religie zich bevindt.. 'tGeloove gaat achteruit, zeggen ze, en ze weenen, de goede zielen. Zij heb ben gelijk, 't geloove gaat achteruit, en sneller misschien dan ze wel denken. Maar aan wie is de schuld Zijn liet de geestelijken zei ven niet die den godsdienst bespottelijk en hatelijk maken? Alles wat ze doen ge schied tot meerder eer glorie van God en van de kerk. En de walgelijkste daden, en de onrechtvaardigste betrachtigingen, waar door zij zich als burgers en menschen on- verdragelijk maken, worden gezegd inge geven te zijn door de leenstellingen van de Roomsche kerk. O de valschaards! Zij zijn gelast.rnet liet volk te onderwijzen, en we tens en willens misleiden zij het. En wat zij voor heiligst doen doorgaan op aarde, stellen zij ten dienste van politieke doeleinden En ze laten smart- en jammerkreten hooren, de schaamteloozenAls ze, navolgers van diezelfde Joden, waarvan zij 't gedrag in den Oosten zoo verontweerdigd laken de religie gehuld hebben in een spotgewaad, dan leiden zij haar in de straten ten toon, en ze willen dat men haar eerbiedige! Verachtelijke komedianten, ruk dat arle- kijnsgewaad af, laat den godsdienst zien zooals hij is, en dan zal de menigte, ook zonder uwe vermaningen, haar welen te eerbiedigen. 't Is toch zoo gemakkelijk om kalote tc zijn! zegde mij overeenige dagen, eeno oude heer, met wien ik in gesprek kwam. Ik heb in mijn leven al aardige zaken gezienIk ken een zekeren doktoor taarteklaai, die zich in zekere stad kwam vestigen. Zijn eer ste bezoek was voor den principaal van 't kolegie; zijn tweede voor M. den Deken, zijn derde voor M. pastoor, zijn vierde voor de heeren onderpastoors, zijn vijfde yoor de kloosters, en zijn zesde voorde dok- toors! In een, twee, drie, werkten pastoors, nonnen, papen en apen, om den doktoor eene goede klientelle te verzekeren. Begeert gij het een of ander postje te bekomen Maak u kaloteen al waart gij den grootsten ezel der wereld, in twee maanden lijd zal men u bombardeeren al wat go wilt. De priesters zullen met u boffen en sloffen, en u als een genie doen doorgaan, en zij steken u in den zadel. Zoo gaat het met advokalen, notarissen, winkeliers, greffiers, herbergiersen an dere en andere. Mijnheer pastoor die altijd zegt dat hij zielenherder is die zoo hoog op loopt mot zijnen zielenlast lacht in de vuist met de arme dutsen die dat ge- looven. De priesters zorgen veel meer voor t lichaam, en de ziel is maar een middel om tot het meesterschap van het lichaam te geraken. De menschen weten het, en daarom wordt M. pastoor gevreesd, zooais men een slecht rncnsch vreest, en daarom is men er liever vriend dan vijand van. Het spreek woord heeft wel gelijk van te zeggen: dat men slechts moet welstaan met de slechte en kwade menschen daar da goede menschen niemand schadigen. Ik moest den ouderling gelijk geven, en na eene poos nadenken vroeg ik hem wat men zooal moest doen om kolole te zijn. O! dat is gemakkelijk antwoordde hij mij. Vooreerst moet gij geenen godsdienst heb ben. Ga ter kerke en te biechte, om de oogen der menschen te paaien en voor 't overige knipt maar 't katje in 'fc donker, en leeft zooals ge wilt, voorzoovele dat het niet publiek komt.De biecht zal a'lcs vergeven. Maar ge moet vooral zeer, ja uiterst eerbiedig zijn voor al wat zwartge rokt is. Dat is het eerste en noodigste gebod, en in al wat zij vragen en wcnschen moet gij ze in alles, zelfs in onrechtveerdige en onjuiste dingen, toestaan en gelijk geven. Dat is het tweede gebod. Het derde gebod is van te stemmen voor de kandidaten van M. pastoor. Al slond uw broeder of vader op rang; stemt zonder aarzelen tegen hen! Ge moogt wel roepen, den dag der stemming, Leve de liberalen Weg met de papenen u zoo zat als con zwilser drinkenop condi tie dat gij voor de kaloten gestemd hebt. Daar hebt gij de drie geboden van den ka- loot 1° Uitwendig toonen dat gij godsdien stig zijt. 2° De priesters zeer eerbiedigen en in alles gehoorzamen en 3° stemmen voor de kaloten. Maar antwoordde ik den grijsaard, voor wat het eerste punt betreft, daarvoor moet men geslepen valschaard zijn. Men mag de menschen bestelen, als men maar alle dagen met zijne vrouw naar de achture mis gaat, en als men voor eenige dagen naar Brussel of elders gaat, dan mag men zonder vreeze zijnen staat te buitengaan, men blijft toch eerlijk omdat men KAI.,ÖT.B is i Voor het tweede punt, moet men een vol slagen mauwvager en niet deug er zijn. Men moet afstand doen van zijnen wil en van het edelste vermogen, dat God den mensch gaf; 'l is te zeggen van ons verstand mag men geen gebruik maken. Zij moeten hun ver stand in de handen der priesters geven. De pastoor denkt in hunne plaats. De kalote is dan gelijk een paard, dat slaafsch en zon der redeneeren alles moet doen wat zijn meester wil. Het derde punt, van altijd non variantur, voor de kaloten te stemmen, is nog min nog meer eeno dwaze zaak. Ja! stem voor do kaloten als zij wol bestie ren. Maar op 1000 kalote bestieren is er misschien nog geen één die rechlveerdig be stiert! Zie eens te Kortrijk en elders, welke onbekwame en geldverkwistende mannen het bestier in handen hebben, en als men zoo ons zuurgewonnen geld in 't water ziet werpen, dan zou men er nog moeten voor stemmen? Oh dat ware toch een beetje te sterk Zoo is het! zegde de ouderling lachend, zij slaaf, kruip aan M. pastoors voelen, doe de eene laagheid na de andere, werp verre van u alle eergevoel en M. Pastoor zal voor u zorgengij krijgt' toch altijd eene beele broods Welnu, zegde ik, ik blijf liever mensch! Ik wil voor niemand kruipen en den knie voor niemand, dan voor God in persoon, buigen Ik wil eerlijk leven, zooais mijn geweten het voorschrijft, en mijn eigen zelf, in mijne oogen niet verminderen. Eindelijk doe ik afstand, in niemands handen (wie het ook zij) van mijn verstand, en wil door mijn eigen zeiven denken! Mij zal er altijd door eigen krachten, eene beet© broods te verkrijgen zijnen die beele zal mij des te beter smaken, daar ik verzekerd ben ze door eigen werk en eerlijk gewonnen te hebben De grijsaard bezag mij strak in d'oogen, een traan van vreugde rolde over zijne in gevallen wangenhij richtte zich op, drukte mij de band en zegde: Dat is goed gesproken, vriend zoo heb ik er ook altijd over gedacht, en er mij goed mede bevonden. Gij zijt op den goeden weg, stap maar vooruit! De priesters zuilen u vervolgen, zij hebben liet met mij ook zoo gedaanmaar denkt dat gij het onrecht verdraagt tot den vooruitgang van liet mensclulom! Dat gedacht zal u versterken. Het is eeno uitgemaakte zaak dat de macht der katholieken voortspruit uit do ongeloof lijke sommen, welke-zij kunnen besteden aan de inrichting hunner partij en aan 'L fc'SZ&LkXS&ZjSS&l fSBStZ^ J?

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 2