De werkman en de kadodders. Nog eene normaalschool afgeschaft. De nieuwe kieswet. STADSNIEUWS. Een leeuwke. Begraven en ontgraven. Burgerstand Uit Dadizeele. begrafenis in de beste voorwaarden plaats gehad. Ten drie ure zullen de lijken van het Stuy- venberggasthuis ter aarde besteld worden. Meermaals riepen de klerikale hanswor sten over alle daken dat zij alleen het niet den werkman wel meenden en dat dezen, door met hen te zijn, zoo niet weelde en overvloed, minstens een eerlijk bestaan win nen zcu. Eenigen lieten zich aan dat lokaas beet nemen en heulden met de vijanden van vrij heid en onafhankelijkheid. Doch zij hebben algauw ondervonden dat zij bij den duivel te biechte gegaan waren en dat de klerikinkels hun appelen voor citroenen opgehangen heb ben. De oogen der ziendste blinden zijn wa genwijd opengegaan met de komst in onze stad der godgewijde S' Lucasgilde, wier overslimme leden onze weergalooze gedenk stukken zoogoed weten te beknibbelen en te minachten. Die Lucasjanrten hebben den kle- rikalen aap wat te ver uit de mouw laten komen met onze werklieden in het oor te laten leken dat deze niet genoog in geur van heiligheid verkeeren om iets góeds tot stand te brengen dat de grrroote dcskundigenP.il die S' Lucas voor patroon hebben, alleen waardig zijn wel betaalde wer ken uit te voe ren. De werkman, die precies ook van 't jaar blok niet is, heelt gevoeld waar de hond gebonden ligt en hij ondervindt nu dat het kaas in een hondenhok zoeken is, als hij op de gebenedijde pilaarbijters rekent. Onze werklieden, die sinds jaren onderwijs en geestontwikkeling volop genoten hebben, weten zeer goed dat zij de lusschenkomst, noch het vernuft der Lucasleeuwen niet van noode. hebben om de ingewikkeldste en kun- stigste werken naar eene gegevene aanwij zing te voltrekken. Eu daar liet hun nu dui delijk schijnt dat de klerikale veelbelovers maar een oogwit hebben: de werkende klas onder den hiel te houden en haar om een stuk droog brood te doen bidden, keeren zij de pagadders nu ook openlijk den rug toe. Hoewel de IJpersche werkman zegt: «wie een ander.benijdt, vreet zijn hart en verkwist zijn tijd kan hij toch niet dulden dat vreemde congregaaien en andere hoogvlie gers hem door den baard komen wrijven dat hij te onhandig is om werken als die in de S' Maartenskerk en het Sl Vincentiuskolle- gie uit te voeren. Neen hij weet dat jannen, die zulke kunst werken??!! tot sland bren gen, beter doen zouden hun hoofd in eenen zak te steken en de wereld te bedanken in plaatè van hem een brevet van onbekwaam heid op te disscben. Wat onze vernuftige werkers sedert een tiental dagen, zooal op de rekening dier gewijde vaten luidop geschertst hebben, moet de ooren onzer klerikale kop stukken doen tuiten hebben om er hen duize lig van te doen worden. Dat deze nu lachen als honden, die men mostaard aan de tanden gewreven heeft, kan iedereen aan zijne eksteroogen voelen. De Moniteur kondigt een koninklijk be sluit af, door M. Devolder tegengeteekend,, meldende dat de nog gehandhaafde normaal scholen zijn: Gent, Lier, Bergen, Nijvel, Ver- viers en de normale sectien van Couvin en Iioei voor de onderwijzersBrugge, Luik, Doornik en de sectiën van Andenne, Arlon, Brussel, voor de onderwijzeressen. De normaalschool van Virton, welke aan de Luxemburgsche bevolking zoovele dien sten bewees, verdwijnt ten gevolge van dit besluit. Is dat de welkomgroet van M. Devolder (Minister van Openbaar Onderwijs!!) aan het onder w ij scongres Ofwel is het om het arrondissement Virton te straflen omdat het laatslleden een vooruitstrever, M. Finet, alssenateur geko zen heeft? Het klerikaal blad Le Luxembourg druk te in groote letters voor de kiezing van den senateur voor Arlon-Virton dat de officiee- le herneming der leergangen den 2 Octo ber zouden beginnen. Het klerikaal blad heeft dus onbeschaamd gelogen, wetende dat het loog in het belang van den klerikalen kandidaat. Het was reeds beslist dat de normaalschool werd afgeschaft. Wij willen hier niet bijvoegen dat het ge tal aangenomen normaalscholen elf is voor de onderwijzers en vier-en-twintig voor de onderwijzeressen; tezamen 35, waarvan en kel drie gemeente normaalscholen. Wie Belg is van geboorte of de groote na turalisatie ontvangen, 25 jaar oud is en in 't bezit van zijne burgerlijke en politieke rech ten, kan, hoe arm hij ook zij, tot volksver tegenwoordiger gekozen en zelfs tot minister benoemd worden. Hij is bekwaam geoordeeld om wetten te maken, te wijzigen, af te schaf ten; hij is bekwaam geoordeeld om een land op zijne verantwoordelijkheid te bestieren; doch diezelfde minister aan wien men 's land toevertrouwd is te dom geoordeeld om eenen gemeenteraadslid ware 't ook van Zoetenaaije te kiezen. Zoo hij volgens het ontwerp der nieuwe kieswet, geen huis heeft, dat hem toebehoort of wanneer hij geen 8 franken rechtstreek- sche belastingen betaalt. Waarin de bekwaamheid toch steekt niet waar, in het betalen van 7,99 fr. en nog 1 centiem rechtstreeksche belastingen Onze volksjongens worden bekwaam ge acht om gedurige dertien het vaderland te dienen, om de polichinellen van de bisschop pen te zijn en soms de moordenaars hunner broeders; wanneer zij hun best doen en zich wel gedragen worden zij sergeant en officier, maar eens buiten dienst verliezen zij al met eens hunne bekwaamheid en worden achter den donasten herbergier of winkelier gesteld, die acht frank rechtstreeksche belastingen betaalt, of achter den ellendigsten bedelaar, die eene leemen hut bezit. De knoeiwet waarvan hieronder het ont werp volgt zal eerstdaags in de Kamers be sproken, door het Senaat aanvaard, en wij twijfelen er geenszins aan door den koning geteekend worden Art. 1. Elke Belg. die 31 jaar oud is en 12 frank rechtstreeksche belastingen betaalt, patenten in begrepen, is provinciale kiezer. Art. 2. Elke Belg, die 21 jaar oud is, en 8 fr. rechtstreeksche belastingen betaalt, pa tenten inbegrepen, is gemeentekiezer. Art. 3. Zijn gemeente- en provinciale kie zers van rechtswege. a. De kandidaten en doktors in wijsbe geerte en letteren, in wetenschappen, in rechten, in genees- en heelkunde; de secre tarissen van legatie; de kandidaten-notaris sen; de kandidaten-apothekers; de veeartsen en de leerlingen der lioogescholen dusdanig gediplomeerd. b. De ingenieurs en onder-ingenieurs van bruggen en wegen, van mijnen, kunst, nijverieid, landbouw, en andere vakken; de oud-leerlingen, die met vrucht hun exaarn hebben afgelegd voor de krijgsschool; de conducteurs van bruggen en wegen; de officieren der marine en de gediplomeerde landmeters. c. De leeraars van hooger en middel baar onderwijs en de gedipliineerde gemeen teonderwijzers. d. Alwie sedert 1 Januari van het jaar dat de wetsherzienings voorafgaat een huis bewoont, dat hem toebehoort. Bericht aan de liberale bekwaamheids kiezers van rechtswege om met de eerste gelegenheid het kiesexaam, dat toch voor hen niet moeilijk mag genoemd worden, af te 1 'g£en. als ook aan al de cijnskiezers, die de bekwaamheid denken te bezitten. Een niet is voldoende om een cijnskiezer van de lijst te schrijven: uitscheiding van handel, verande ring van woonst, ongelukken. Het kiesdi- ploorn behoudt den bezitter het stemrecht niettegenstaande alles. In ons voorlaatste nummer gaven wij eenige speldeprikken aan zeker kadodders- baasje dat eene nog duchtiger bolwassching verdiende. Toen dat melkbleek heerschap zijne handelwijze zoo afgemaald zag, schoot het in eene zoo heilige katte kolerie, dat het zichzelven op den stond de keel afbijten wilde. Al wat hem in den weg liep, kwam er heel gehavend van af. Poes, die op eenen stoel te ronken lag, kreeg eene smoutpeer dat ze tegen de tafel bonsde en er suizend en niezend van door trok zoo rap als een flambeeuwlekker, die de hoorns van Lucifer gezien heeft. Het schoothondje v.an Madame, dat zijn meester streelend te gemoet sprong, kreeg een schop dat het drie vier tuimelsprongen maakte en wegvluchtte al pen en inkt roepen. De leer jongens, die zagen dat menheere een gezicht trok 'lijk de zeven hoofdzonden, waren bang genoeg om in eene mollenpijp te kruipen. De kadodder balde de vuisten en schermde tegen een ingebeeld wezen gelijk Don Quichotte legen de molenwieken. Uit zijnen mond rol den de ijselijkste bedreigingen tegen het Weekblad zoo talrijk als de vruchten uit den hoorn des overvloeds. Ha! hij zou zich op eene schrikkelijke wijze wreken en daar om zwoer hij op het maagdompje uit de Lourdesgrot en op de hoornen van St Jozef ons zijn pagadderpapier niet meer in ruiling te zenden. Wij, die dat altemaal niet wisten en die meenden dat hij ons persoonlijk of schriftelijk te woord staan kon, wij zonden jl. Zondag onzen leerjongen om te vragen hoe het kwam dat wij zijn heilig orgaan nog niet ontvangen hadden. Toen 't heilig vat onze leerjongen zag, was hij seffens te paard.Hij snauwde hem allerlei verwijtingen op onze rekening toe, trok zul ke uitpuilende oogen, werd paars en blauw en zag er uit alsof hij den Eiffeltoren inslik ken ging. De jongen, die niet gewoon is op onzen winkel oorvegen te krijgen of te zien uitdeelen, nam zijne beenen onder den arm en schoot er van onder. Hij had volkomen gelijk; doch hij moest dit leeuwke eens heel vriendelijk herinnerd hebben dat hij t'onzent maar knecht is en als kadoddertjes iets aan ons te zeggen hebben dat zij weten waar wij wonen. Ook had die kitteloorige kadodder bloed in de aderen gehad in plaats van kernemelk, hij zou geenen jongen aangegaan hebben maar ons persoonlijk komen vinden zijn om uitleg te vragen. Immers menschen spreken menschen, of is die kadodder misschien geen mensch? Neen waarlijk, 't is een leeuwke. En nu om t'eindigen bekennen wij dat het godgewijd ventje zich bloedig wreekt met ons zijn broertjes orgaan niet meer in ruiling te willen zenden. Hadden wij er tijd voor, we kregen de geelzucht. Een werkman die niet ver van den Hert afwoont, zag dezer dagen zijn kind sterven. Hij kwam naar het stadhuis om een uiltrek sel van den geboorteakt, wat hij seffens be kwam, maar vergat te zeggen dat zijn kind overleden was. Met het lijkje ging hij naar Brielen, waar het door de kerk moest begra ven zijn. Toen de pastoor het uittreksel zag, waarbij er geen toelatingsbriefje voor de be graving was, zegde hij aan den vader dat hij aan de wet niet voldaan had en stipt geno men dat zijn kind niet begraven mocht zijn maar dat hij het toch begraven ging, mits verzekering van wege den vader dat deze zijne nalatigheid herstellen ging. Het kind werd begraven en de vader kwam op het stadhuis terug om het overlijden aan te ge ven. De heer dokter ging om het overlijden vast te stellen en hoe stond hij verwonderd toen hij daar vernam dat het kind reeds be graven was. Hij legde dan den vader op naar Brielen's pastoor te gaan en dezen te verzoeken het kindje te doen ontgraven oin het aan het toezicht des dokters te onder werpen. De pastoor pruilde wel wat maar gaf toch toe. Het kind werd ontgraven en de vader kwam er mede in eenen zak naar IJperen. De dokter onderzocht het lijkje en de vader mocht het terug naar het graf te Brielen dragen. De heer pastoor die misschien denkt dat de wetten voor hem niet meer tellen, sinds wij onder ons godgewijd ministerie leven, zou zich wel kunnen bedrogen vindenwant zekere artikels van het strafwetboek straffen met boet en gevangzetting al wie iemand onwettig begraaft of ontgraaft en het gerecht zou dien plicht vergeten herder wel eens eventjes bij de ooren kunnen trekken. 't Ware in alle geval eene les voor hem en voor anderen. van den 6 tot den 13 September 1889. Geboorten. Mannelijk geslacht 0. Vrouwelijk id 6 Muwoli j ken. Henri Room, brouwersgast, en Helena Loof kantwerkster. Karei Farasyn, pasteibakker en Marie n varver, zonder beroep. Ovet-lIJdens. Virginia Coppens, 66 iaar, kantwerkt echtgenoote van Pieter Lalous, Meenec 7' Pieter Lapiere, 82 jaar, zonder beroep J' duwaar van Anna Jansseune, Rijselstra 6 Maria Dethoor, 52 jaar, zonder beroep, y duwevan Ludovicus Wallaert, Dixmu/ straat. Euphrosine Dedie, 78 jaar, zonder beroep weduwe van Ludovicus Dewaele, Boo® gaartstraat. kinderen beneden de 7jar©n Mannelijk geslacht 4. Vrouwelijk id. q' Om onze lezers op de hoogte te houden van alles wat in onze dekenij voorvalt, heb ben wij eenen reporter naar den grootèn be- devaart van Dadizeele gezonden, wel verze. kerd zijnde, dat er, even als in vorige pro. cessiën met het mirakuleus beeld, schro- melijk veel mirakelen zouden gebeuren. De iezer zal zien, dat wij ons geenszins vergist hebben. De Redactie. 8 Sept. 1889 Ik vertrek uit IJperen met den trein van 11 uur 16 minuten. De lucht is wat over trokken. Zou het regenen? Er is veel volk op den trein, en niet éénen regenschermdat stelt mijgerust. In een oogwenk staan wij te Ledeghem stil. En nu te voet: 't Is een wandeiingsken. De zon vertoont zich weer; het is laf. En stof! Crrristi, dank voor de terugreis: ik keer met A. Bracqué naar IJperen weder. Eindelijk ben ik op 't dorp. Ieder huis is bevlagd en min of meer ver sierd. 't Is al blauw en wit, dat de klok slaat. De campagne van Mijnheer Jacquemyns alleen maakt uitzondering. Bravo I er is toch ééne liberale familie die in dat poesjenellen- spel niet wil mede doen. Dat doet nog deugd aan 't herte. 3 uur namiddag. De stoet gaat uit. Hij is geopend door de gendarmerie en het muziekgenootschap. Daarop volgen vier pages, die op de schou ders twee koffers dragen, 't Zijn de koffers die Lagrand-Dumonceau hier leegschuimden. De dutsen denken misschien dat Onze Vrou we, dezelve, bij mirakel zal opvullen. En waarom niet? 't is de dag der mirakelen! Een twaalftal kortrijkzanen in monikken gekleed, kijken schalks links en rechts en staren de dames en juffers, op hunnen door tocht, in het kalk der oogen. De kerels zijn daar alles, behalve op hunne plaats. Is dat katholieke welvoegelijkheid? Hewel, merci voor de nasmaak V olgt de eierdanser Sleppedrager der Pommorency.s-en Grand d'Espagne. Het kiekhoofd draait 't kopken meesmuilend van den eenen naar den anderen, al monkelende: 'k ben skoone, hé Onnoozelare Twee witte ossen zijn door twee ciskens t zijn me de ciskens! vooruitgedreven. Indien men het achterste der dieren met koeiendrek parfonneerde, zij zoulen niet apétitiger zijn Wat deze groep beteekent? De manier waarop de driemasters van Onze vrouwe parochie, hun kiesvee naar Rousselare drij ven. Goed gelukt, zulle De wagens zijn onbeduidend. De engel wagen is nog 't beste. Het Onze Vrouwtje, dat al die schromelij ke wonderen moet verrichten O afgoderij in t midden der 19ae eeuw, te midden van 't beschaafd Europa! dit beeldje is door eenen groep priesters gedragen. Daarop volgt een ijzelijk groote wagen, 't Is daarin dat de gemirakelden hunne kruk ken, stokken en brils werpen. Hewel om 4 ure is hij vol en bij het terug keeren staat hij aardappelmate. Gij zoudt geen gedacht kunnen maken van het groot getal wonderen welke er plaat' grijpen. Honderd zeven en negentig blinden zijn zonder krukken te voete naar huis gekeerd, en twee honderd en diep in de dertien lam men en kreupelen zijn ziende, zonder bril of iets naar huis gevoerd. Ik zelf heb geen pmce-nez meer noodig- Ik voelde mij zoo door de gratie geraakt, dat i in

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1889 | | pagina 2