VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Zevenste jaar. Zaterdag 30" April 1892. Nummer 18. Openbare liefdadigheid en ongeleerdheid. De kerk en het huwelijk. De dynamietaars te Parijs Herziening der Grondwet STADSNIEUWS. Alles voor kerken en kloosters. Abonnementsprijs voorop betaalbaars 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncens 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd» artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vry en onderteek end toe te zenden. Artikelen od ge teekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. De liberale associatie van Brussel hield onlangs eene vergadering waarin die heeren met de vooruitstrevende partij overeen stemden om het algemeen stemrecht aan te nemen. Maar huDne politiek bevatte twee punten die wij hier niet willen laten vallen uit oor- zake zij te belangrijk zijn voor de werkende klasde uitsluiting uit het algemeen stem recht der geholpenen en ongeletterden. Zoo, de eerste door de liefdadigheid gehol pen, zouden uitgesloten worden omdat zij te arm zijn Zulks is schandelijk Waarlijk. diegene die eene aalmoes ont vangt is niet altijd vrij van gedrag en karak ter. Er is in de daad van bijgestaan te wor den iets verlagenachtig. Maar is het hunne schuld indien zij, de ongelukkige armen, moeten door de open bare liefdadigheid geholpen worden Neen, zekerlijk neen Die schuld is alleen aan onze hedendaag- sche rotte maatschappij verantwoordelijk te stellen. Wij zijn de vijanden van het tegenwoordig stelsel der openbare liefdadigheid. Wij ver wijten haar slecht ingericht te zijn; aanlei ding te geven tot ontelbare misbruiken; dik wijls diegene bij te staan welke het niet noodig hebben en niet genoeg te geven aan diegene welke in groote armoede zijn. Wij verheffen hoog de afschaffing der in voering van de openbare liefdadigheid gelijk deze hedendaagsch ingevoerd is, en hare plaatsvervanging door een uitgestrekt stel sel van, verzekering tegen de ziekte, de rusttijd en den ouderdom. Indien deze drie laatste punten uitgevoerd waren, dan zou er hedendaagsch over de ge holpene geene kwestie meer zijn en men zou niet spreken deze uit het kiesrecht te sluiten. Maar weet men wat het leger der armen, door de oflicieële weldadigheid geholpen, vertegenwoordigt Zien wij Brussel. In 1891, op 19.284 werklieden-familien, waren er in de hoofdstad 10,462 ondersteund door de openbare liefdadigheid, tegen 8,822 die het niet waren. Zoo dus, meer dan de helft der brusselsche werklieden zouden uit het kiesrecht geslo ten zijn. Ook is het bekend hoe grooter de middels der officieële weldadigheid zijn, hoe meer personen er bijgestaan worden. Ziehier nog eene door ons laatst bekende officieële statistiek van het jaar 1875, geven de eenige stichtelijke inlichtingen over het getal geholpenen in onze bijzonderste steden, in vergelijking met het cijfer der bevolking. Getal der Bevolking. geholpenen Antwerpen 145,101 9,326 Mechelen 39,377 10,229 Leuven 32,562 9,339 Thienen 12,618 5,139 Brugge 48,271 13,124 Kortrijk 27,076 6,317 Meenen 10,606 1,595 Oostende 16,533 2,112 IepereD 16,495 3,095 Aalst 19,956 1,117 Gent 130,092 11,563 Lokeren 17,971 2.389 Ninove 6,090 1,265 Ath 8,675 1,395 Binche 7,456 2,752 Charleroi 15,870 1,209 Leuze |6,232 1,269 Mons 24,539 3,444 Doornijk 32,184 12,229 Luik 115,956 17,809 Verviers 39,616 1,981 Waremme 2,389 1,183 Sint-Truiden 11,003 4,378 Tingeren 7,173 1,095 Uit deze statistiek blijkt dat er op eene be- volking van 1,929,371 inwoners, er 288,338 personen bestaan die door de openbare lief dadigheid geholpen worden. Zoo zouden die menschen allen onwaardig zijn te kiezen Nu 't is maar'arm te zijn om het land dat wij, wij alleen moeten verdedigen, geene rechten nevens plichten te bezitien. Wat de ongeleerden aangaat, 't is nog maals eene onvergeeflijke dwaling die klas van de kiesbus te verwijderen. Mij dunkt dat de ambachtslieden, boeren, enz., allen die verstandig genoeg zijn om de voortbrengst goed te doen draaien, minstens zooveel recht verdienen dan onze Kamerhee- ren welke 60-70 millioen voor de Maasforten kunnen stemmen. Maar dat de kwestie van geholpenen en ongeleerden niet lang steun kan vinden zal het volk daarover goed weten te beslis sen. Volksman. Hoe opmerkenswaardig is het niet voor de papen, als wij de burgerlijke huwelijken komen te verdedigen. Dan schelden en schimpen zij ons uit alsof wij niets anders dan een handsvol vernieti gers der godsdienst zijn zouden. Eu dit al voor hun winkelgoed te doen draaien, braspartijen in te richten, en 't menschdom meer en meer in de onwetend heid te dompelen. Zoo hebben zij het christelijk huwelijk als een noodige plicht gevonden. Komt tot ons, vaders en mceders, roepen zij uit, 't zijn wij die uwe ware verdedigers zijn Doch, de katholieke godsdienst, gelijk veel andere, had over ouds voor de vrouw en het huwelijk, den grootsten afkeer. Volmaakte pest is de vrouw roept Jan Chrysostome uit; door de vrouw, den duivel heelt over Adam gezegepraald en hem het paradijs doen verliezen. Zij is de schuld van het kwade, de stichtster der zonde, den steen van het graf, de poort der hel, het noodlot onzer ellende Heiligen Antonius zegt: Wanneer gij eene vrouw ziet, denkt dat ge voor u hebt niet een menschelijk schepsel, niet zelfs eene wilde beest maar den duivel in per soon-, hare stem is het gefluit eener slang. Volgens heiligen GregoriusDe vrouw bezie het verstand niet van het goede. Heiligen Hiëronymus: De vrouw 't is de poort des duivels, den weg der onbillijkheid, het schicht van 't scharpioen; in 't volkomen: eene gevaarlijke soort. Plaatsen, vij maar de hand aan de hakbijl, en hekken door zijne wortels de onvruchtbare boom van 't huwelijk. God heeft het huwelijk toegelaten, ik herken het, maar Jesus en Maria hebben de maagde lijkheid geheiligd. 't Is nutteloos, nietwaar, nog verder voor beelden te halen. Ten andere men weet dat een concillie maar op de meerderheid van drie stemmen besloot dat de vrouw eene ziel bezat. Dit practisch vindende, maken de dweep zieken der kristenleering beloften van kuisch- heid, om zich in de rotte kloosters te ver schuilen, hun lichaam te verpesten, en om al die nog menschelijk in hun is te dooden. Overigens, wanneer men de erfzonde aan neemt, het huwelijk is een misslag en de katholieke godsdienst die zich als tegenstre ver der familie plaatst is in strijdigheid met zich zelf. Het huwelijk door de kerk gezegend, is niets anders dan eene koophandelszaak, bij zonderlijk onder de burgerij. Den man doet de jacht achter de bruid schat, en de vrouw tracht zich eene positie te maken. Wat zijn die huwelijken tusschen de rijken anders dan eene verbintenis die maar een baatzuchtig doel hebben, in een woord, wat is het anders dan eene christe lijke eu wettelijke prostitutie. Tusschen dit en de vrouw die zich voor eeuige franken overlevert, is er maar een stuiver verschil. Daarom verklaren wij zonder schaamte, hardnekkige vijanden te zijn van het koop- handelij k huwelijk en der baatzuchtige fa- miliie. Wij willen dat de liefde met plechtig heid besture aan de vereeniging tusschen man en vrouw, dat den vader en de moeder gelijk staan in rechten en wij vragen voor het kind volmaakte opvoeding en onder wijs. Het proces van den beruchten dynamietaar Ravachol, en zijne medehelpers is verleden week Woensdag voor de assisen van Parijs afgeloopen. Al de juryleden hadden tal van brieven ontvangen, waarin de anarchisten hun en hun gezin met den dood bedreigden, indien zij Ravachol durfden veroordeelen. Deze brieven, gepaard met de nieuwe vree- selijke ontploffing des hotel waar Ravachol werd aangehouden, heeft niet weinig invloed op de juryleden gehad, zoodanig dat hij, de moordenaar, brandstichter, valschmunter, dynamietaar enz. slechts plichtig is ver klaard, met verzachtende omstandigheden, hetgeen hem tot eeuwigdurende dwangar beid veroordeelt. Een zijner makkers krijgt van 't zelfde laken eenen broek, terwijl al de anderen worden vrijgesproken en dadelijk in vrijheid gelaten. De nieuwe dynamietontploffing van het hotel Very heeft zich niet met bloote vernie ling van bouwwerk te vreden gehouden, maar de patroon van 't hotel heeft er het leven daarbij ingeschoten, twee andere per sonen hebben van schrik 't verstand verloren en eenige verbruikers zijn gekwetst. De koffiehuisbediende Lherot welke Ra vachol heeft doen aanhouden en op wien de anarchisten het vooral gemunt hadden, heeft slechts eenige lichte schrammen bekomen. Charleroi. Te Charleroi insgelijks heb ben schurken van 't ergste kaliber den dy namiet willen doen spreken en hadden het gemunt op de Nationale bankeene bom machtig genoeg om gansch het gebouw te doen invallen was op een vensterraam ge legd, en het is slechts dank men weet niet aan welk toeval, dat de boosdoeners in hun vernielingswerk zijn gehinderd geworden. Dinsdag 11. kwam de herziening der grond wet aan 't dagorde der Kamer. Neusius Beernaert opende het vuur, met eene lange redevoering, waarin hij verklaarde af te zien van de overeenkomst der partijen, zich voor stander verklaarde van 't referendum, en het stelsel De Smet ofte inwoning aankleef de, de vertegenwoordiging der minderheid maakt insgelijks deel van zijne zienswijze. Groene Woeste is van een geheel ander ge dacht, hij is vijandig van algemeen stem recht, referendum, vertegenwoordiging der minderheid, Woeste kent slechts klerikalen dwang. Frère Orban trok partij voor het bekwaamheidsstelsel en is benauwd van 't algemeen stemrecht, dat volgens hem niet door het volk gevraagd wordt. Pontus Pilatus heeft op het einde der zit ting van Dinsdag ferm op de kneukels ge kregen, nopens den weergevonden (1) brief van generaal Brialmont. Klaar werd hieruit bewezen dat hij en Beernaert het land be drogen en de gekende waarheid verzwe gen hadden, om de millioenen voor de nutte- looze Maasforten te verkrijgen. De lasentbetalers zullen best ondervinden, wat de klerikalen met hunne duiten uit zetten. Hoe dikwijls hebben onze kalotebladen over tijd niet geschreven dat zij den werk man genegen zijn, dat zij medelijden hebben met den arme en dat het Stadsbestuur wel zou doen de werkende klas meer te bevoor- deeligen en te beschermen? Alwie de schijnheiligheid en de huichelarij der kaloten niet kent, zou denken dat die be lijdenis uit een goed hart komt en dat onze jappers waarlijk de vrienden van den werk man zijn. Tegen de kiezingen van 19n October en 1" Februari pochten de godvruchtige leuge naarsblaadjes met een programma, welk zij, moesten zij ooit het stadhuis veroveren, stip- telijk zouden volgen. Onder andere schoone beloften en ijdele woorden bemerkten wij Min politiek en beter bestuur. Welnu, onze stadhuisbazen komen een bewijs te geven hoe zij hunne beloften ge stand blijven De kerkraad van Sl Maartens stelt eene nieuwe verpachting voor, voor den termijn van 50 jaren, aan 350 frs. 's jaars, boven de lasten en contributiën, van het Jansénius kwartier aan de Arme Claren. 350 fr.'s jaars voor een zoo overgroot gebouw is toch een belachelijke spotprijs. Dit komt aan frs. 26,19 centiemen in de maand, 't is te zeggen het derde der som die eenen ne ringdoener voor zijnen huispacht betalen moet. Het Schepen-collegie is van gedacht dat men het voorstel door de kerkfabriek gedaan zou moeten goedkeuren, des te meer dat de oude pacht verbroken is geweest omdat hij gebrekkig was. HET WEEKBLAD wr

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1