VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Zevenste jaar.
Zaterdag 30" April 1892.
Nummer 18.
Openbare liefdadigheid
en ongeleerdheid.
De kerk en het huwelijk.
De dynamietaars te Parijs
Herziening der Grondwet
STADSNIEUWS.
Alles voor kerken en kloosters.
Abonnementsprijs voorop betaalbaars 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncens 15 cent. per drukregel. Rechte
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd» artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vry en
onderteek end toe te zenden. Artikelen od ge teekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
De liberale associatie van Brussel hield
onlangs eene vergadering waarin die heeren
met de vooruitstrevende partij overeen
stemden om het algemeen stemrecht aan te
nemen.
Maar huDne politiek bevatte twee punten
die wij hier niet willen laten vallen uit oor-
zake zij te belangrijk zijn voor de werkende
klasde uitsluiting uit het algemeen stem
recht der geholpenen en ongeletterden.
Zoo, de eerste door de liefdadigheid gehol
pen, zouden uitgesloten worden omdat zij te
arm zijn
Zulks is schandelijk
Waarlijk. diegene die eene aalmoes ont
vangt is niet altijd vrij van gedrag en karak
ter. Er is in de daad van bijgestaan te wor
den iets verlagenachtig.
Maar is het hunne schuld indien zij, de
ongelukkige armen, moeten door de open
bare liefdadigheid geholpen worden
Neen, zekerlijk neen
Die schuld is alleen aan onze hedendaag-
sche rotte maatschappij verantwoordelijk te
stellen.
Wij zijn de vijanden van het tegenwoordig
stelsel der openbare liefdadigheid. Wij ver
wijten haar slecht ingericht te zijn; aanlei
ding te geven tot ontelbare misbruiken; dik
wijls diegene bij te staan welke het niet
noodig hebben en niet genoeg te geven aan
diegene welke in groote armoede zijn.
Wij verheffen hoog de afschaffing der in
voering van de openbare liefdadigheid gelijk
deze hedendaagsch ingevoerd is, en hare
plaatsvervanging door een uitgestrekt stel
sel van, verzekering tegen de ziekte, de
rusttijd en den ouderdom.
Indien deze drie laatste punten uitgevoerd
waren, dan zou er hedendaagsch over de ge
holpene geene kwestie meer zijn en men zou
niet spreken deze uit het kiesrecht te sluiten.
Maar weet men wat het leger der armen,
door de oflicieële weldadigheid geholpen,
vertegenwoordigt
Zien wij Brussel.
In 1891, op 19.284 werklieden-familien,
waren er in de hoofdstad 10,462 ondersteund
door de openbare liefdadigheid, tegen 8,822
die het niet waren.
Zoo dus, meer dan de helft der brusselsche
werklieden zouden uit het kiesrecht geslo
ten zijn.
Ook is het bekend hoe grooter de middels
der officieële weldadigheid zijn, hoe meer
personen er bijgestaan worden.
Ziehier nog eene door ons laatst bekende
officieële statistiek van het jaar 1875, geven
de eenige stichtelijke inlichtingen over het
getal geholpenen in onze bijzonderste steden,
in vergelijking met het cijfer der bevolking.
Getal der
Bevolking. geholpenen
Antwerpen 145,101 9,326
Mechelen 39,377 10,229
Leuven 32,562 9,339
Thienen 12,618 5,139
Brugge 48,271 13,124
Kortrijk 27,076 6,317
Meenen 10,606 1,595
Oostende 16,533 2,112
IepereD 16,495 3,095
Aalst 19,956 1,117
Gent 130,092 11,563
Lokeren
17,971
2.389
Ninove
6,090
1,265
Ath
8,675
1,395
Binche
7,456
2,752
Charleroi
15,870
1,209
Leuze
|6,232
1,269
Mons
24,539
3,444
Doornijk
32,184
12,229
Luik
115,956
17,809
Verviers
39,616
1,981
Waremme
2,389
1,183
Sint-Truiden
11,003
4,378
Tingeren
7,173
1,095
Uit deze statistiek blijkt dat
er op eene be-
volking van 1,929,371 inwoners, er 288,338
personen bestaan die door de openbare lief
dadigheid geholpen worden.
Zoo zouden die menschen allen onwaardig
zijn te kiezen
Nu 't is maar'arm te zijn om het land dat
wij, wij alleen moeten verdedigen, geene
rechten nevens plichten te bezitien.
Wat de ongeleerden aangaat, 't is nog
maals eene onvergeeflijke dwaling die klas
van de kiesbus te verwijderen.
Mij dunkt dat de ambachtslieden, boeren,
enz., allen die verstandig genoeg zijn om de
voortbrengst goed te doen draaien, minstens
zooveel recht verdienen dan onze Kamerhee-
ren welke 60-70 millioen voor de Maasforten
kunnen stemmen.
Maar dat de kwestie van geholpenen en
ongeleerden niet lang steun kan vinden
zal het volk daarover goed weten te beslis
sen. Volksman.
Hoe opmerkenswaardig is het niet voor de
papen, als wij de burgerlijke huwelijken
komen te verdedigen.
Dan schelden en schimpen zij ons uit alsof
wij niets anders dan een handsvol vernieti
gers der godsdienst zijn zouden.
Eu dit al voor hun winkelgoed te doen
draaien, braspartijen in te richten, en 't
menschdom meer en meer in de onwetend
heid te dompelen.
Zoo hebben zij het christelijk huwelijk als
een noodige plicht gevonden.
Komt tot ons, vaders en mceders, roepen
zij uit, 't zijn wij die uwe ware verdedigers
zijn
Doch, de katholieke godsdienst, gelijk veel
andere, had over ouds voor de vrouw en
het huwelijk, den grootsten afkeer.
Volmaakte pest is de vrouw roept Jan
Chrysostome uit; door de vrouw, den duivel
heelt over Adam gezegepraald en hem het
paradijs doen verliezen. Zij is de schuld van
het kwade, de stichtster der zonde, den steen
van het graf, de poort der hel, het noodlot
onzer ellende
Heiligen Antonius zegt: Wanneer gij
eene vrouw ziet, denkt dat ge voor u hebt
niet een menschelijk schepsel, niet zelfs
eene wilde beest maar den duivel in per
soon-, hare stem is het gefluit eener slang.
Volgens heiligen GregoriusDe vrouw
bezie het verstand niet van het goede.
Heiligen Hiëronymus: De vrouw 't is de
poort des duivels, den weg der onbillijkheid,
het schicht van 't scharpioen; in 't volkomen:
eene gevaarlijke soort.
Plaatsen, vij maar de hand aan de
hakbijl, en hekken door zijne wortels de
onvruchtbare boom van 't huwelijk. God
heeft het huwelijk toegelaten, ik herken
het, maar Jesus en Maria hebben de maagde
lijkheid geheiligd.
't Is nutteloos, nietwaar, nog verder voor
beelden te halen. Ten andere men weet dat
een concillie maar op de meerderheid van
drie stemmen besloot dat de vrouw eene ziel
bezat.
Dit practisch vindende, maken de dweep
zieken der kristenleering beloften van kuisch-
heid, om zich in de rotte kloosters te ver
schuilen, hun lichaam te verpesten, en om al
die nog menschelijk in hun is te dooden.
Overigens, wanneer men de erfzonde aan
neemt, het huwelijk is een misslag en de
katholieke godsdienst die zich als tegenstre
ver der familie plaatst is in strijdigheid met
zich zelf.
Het huwelijk door de kerk gezegend, is
niets anders dan eene koophandelszaak, bij
zonderlijk onder de burgerij.
Den man doet de jacht achter de bruid
schat, en de vrouw tracht zich eene positie
te maken. Wat zijn die huwelijken tusschen
de rijken anders dan eene verbintenis die
maar een baatzuchtig doel hebben, in een
woord, wat is het anders dan eene christe
lijke eu wettelijke prostitutie.
Tusschen dit en de vrouw die zich voor
eeuige franken overlevert, is er maar een
stuiver verschil.
Daarom verklaren wij zonder schaamte,
hardnekkige vijanden te zijn van het koop-
handelij k huwelijk en der baatzuchtige fa-
miliie. Wij willen dat de liefde met plechtig
heid besture aan de vereeniging tusschen
man en vrouw, dat den vader en de moeder
gelijk staan in rechten en wij vragen voor
het kind volmaakte opvoeding en onder
wijs.
Het proces van den beruchten dynamietaar
Ravachol, en zijne medehelpers is verleden
week Woensdag voor de assisen van Parijs
afgeloopen.
Al de juryleden hadden tal van brieven
ontvangen, waarin de anarchisten hun en
hun gezin met den dood bedreigden, indien
zij Ravachol durfden veroordeelen.
Deze brieven, gepaard met de nieuwe vree-
selijke ontploffing des hotel waar Ravachol
werd aangehouden, heeft niet weinig invloed
op de juryleden gehad, zoodanig dat hij, de
moordenaar, brandstichter, valschmunter,
dynamietaar enz. slechts plichtig is ver
klaard, met verzachtende omstandigheden,
hetgeen hem tot eeuwigdurende dwangar
beid veroordeelt. Een zijner makkers krijgt
van 't zelfde laken eenen broek, terwijl al
de anderen worden vrijgesproken en dadelijk
in vrijheid gelaten.
De nieuwe dynamietontploffing van het
hotel Very heeft zich niet met bloote vernie
ling van bouwwerk te vreden gehouden,
maar de patroon van 't hotel heeft er het
leven daarbij ingeschoten, twee andere per
sonen hebben van schrik 't verstand verloren
en eenige verbruikers zijn gekwetst.
De koffiehuisbediende Lherot welke Ra
vachol heeft doen aanhouden en op wien de
anarchisten het vooral gemunt hadden, heeft
slechts eenige lichte schrammen bekomen.
Charleroi. Te Charleroi insgelijks heb
ben schurken van 't ergste kaliber den dy
namiet willen doen spreken en hadden het
gemunt op de Nationale bankeene bom
machtig genoeg om gansch het gebouw te
doen invallen was op een vensterraam ge
legd, en het is slechts dank men weet niet
aan welk toeval, dat de boosdoeners in hun
vernielingswerk zijn gehinderd geworden.
Dinsdag 11. kwam de herziening der grond
wet aan 't dagorde der Kamer. Neusius
Beernaert opende het vuur, met eene lange
redevoering, waarin hij verklaarde af te zien
van de overeenkomst der partijen, zich voor
stander verklaarde van 't referendum, en
het stelsel De Smet ofte inwoning aankleef
de, de vertegenwoordiging der minderheid
maakt insgelijks deel van zijne zienswijze.
Groene Woeste is van een geheel ander ge
dacht, hij is vijandig van algemeen stem
recht, referendum, vertegenwoordiging der
minderheid, Woeste kent slechts klerikalen
dwang. Frère Orban trok partij voor het
bekwaamheidsstelsel en is benauwd van 't
algemeen stemrecht, dat volgens hem niet
door het volk gevraagd wordt.
Pontus Pilatus heeft op het einde der zit
ting van Dinsdag ferm op de kneukels ge
kregen, nopens den weergevonden (1) brief
van generaal Brialmont. Klaar werd hieruit
bewezen dat hij en Beernaert het land be
drogen en de gekende waarheid verzwe
gen hadden, om de millioenen voor de nutte-
looze Maasforten te verkrijgen.
De lasentbetalers zullen best ondervinden,
wat de klerikalen met hunne duiten uit
zetten.
Hoe dikwijls hebben onze kalotebladen
over tijd niet geschreven dat zij den werk
man genegen zijn, dat zij medelijden hebben
met den arme en dat het Stadsbestuur wel
zou doen de werkende klas meer te bevoor-
deeligen en te beschermen?
Alwie de schijnheiligheid en de huichelarij
der kaloten niet kent, zou denken dat die be
lijdenis uit een goed hart komt en dat onze
jappers waarlijk de vrienden van den werk
man zijn.
Tegen de kiezingen van 19n October en 1"
Februari pochten de godvruchtige leuge
naarsblaadjes met een programma, welk zij,
moesten zij ooit het stadhuis veroveren, stip-
telijk zouden volgen. Onder andere schoone
beloften en ijdele woorden bemerkten wij
Min politiek en beter bestuur.
Welnu, onze stadhuisbazen komen een
bewijs te geven hoe zij hunne beloften ge
stand blijven
De kerkraad van Sl Maartens stelt eene
nieuwe verpachting voor, voor den termijn
van 50 jaren, aan 350 frs. 's jaars, boven
de lasten en contributiën, van het Jansénius
kwartier aan de Arme Claren.
350 fr.'s jaars voor een zoo overgroot gebouw
is toch een belachelijke spotprijs. Dit komt
aan frs. 26,19 centiemen in de maand, 't is
te zeggen het derde der som die eenen ne
ringdoener voor zijnen huispacht betalen
moet.
Het Schepen-collegie is van gedacht dat
men het voorstel door de kerkfabriek gedaan
zou moeten goedkeuren, des te meer dat de
oude pacht verbroken is geweest omdat hij
gebrekkig was.
HET WEEKBLAD
wr