VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. PolitiekNieuws-, Handels- en Annoncenblad. Zevenste jaar. Zaterdag 9n Juli 189*2. Nummer 28. De Heilige Inquisitie in Spanje. Schoone Kunstbetoogingen te Antwerpen. STADSNIEUWS. I - Woorden en daden. Nog een staaltje van wellevendheid. De klerikale schijnheiligheid. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 73. Annoncens 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdaleuastraat, Brtusel. Men wordt verzoekt alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. (IR Vervolg) Dan volgden degene die, na het vuur te hebben kunnen ontgaan, ingelijks veroor deeld waren om vorworgd te worden. Zij dragen een san-lienilowaarop duivels en vlammen geschilder* waren, eene muts in karton van drie voeten hoog, roza Cege- noemd Diegene welke levend moesten verbrand worden, gingen de laatste. Onder die ongelukkigen waren er. som tijds die een mondslot aanhadden. Deze die moesten sterven waren vergezeld door twee vertrouwelingen en door twee priesters. Bik veroordeelde, aan wat voor rang hij ook behoorde, droeg eene ka irs in de a ui l Achter de bande slachtoffers droeg men de kartonnen beelden der tot de vlammen ver oordeelden, welke de martelingen niet had den kunnen onderstaan en in de gevange nissen bezweken waren; hunne beenderen werden in kisten gedregen om alsdan in bet vuur geworpen te worden. Eene groote kavalcade, uit de raadsheeren van den Opperhoogste, inquisiteurs en door geestelijkheid samengesteld, sloten den stoet. Toen de processie op de groote plaats kwam, begon een priester de mis tot aan het evangelie. Dan trad de hoofd-inquisiteur van zijnen zetel en na zich van eenen mijter en eene kap te hebben overdekt, naderde hij zich van de galerij des koning en deed dezen zijnen eed doen altijd het katholiek geloof te beschermen, de ketterij uit te roeien en de rechtplegingen der Heilige Inquisitie uit al zijne macht te ondersteunen. De zeer christelijke koning, recht, blood- hoofds, zwoer zulks te eerbiedigen. Een dominikamer beklom dan het spreek gestoelte en gaf een sermoen tegen de kette rij, voor lofspraak voor de Inquisitie. Na het sermoen, begon de berichtgever des Heiliges Kerkdiensts, de vonnissen af te lezen. Op het einde der lezing verliet de hoofd - inquisiteur zijnen zetel, en gaf de absolutie aan diegene welke zich bekeerd hadden. (Wordt voortgezet). De Belgische Akademie van Oudkeidskunde, te Antwerpen gevestigd, richt met de mede werking der machtigste Maatschappijen de zer stad, eenen Historischen Stoet in, in den aard van dengene van 1561. Ten jare 1561, had de Rederijkkamer De Violiere ter gelegenheid van een Land juweel, hare Nederlandschc Zusters tot eenen prijskamp, waarvan de prijs uit eene Ziiveren Vaas bestond, uitgenoodigd. Veertien Rederijkkamers hadden dezen oproep beantwoord en hadden eenen zinne- beeldigen stoet gevormd, waarvan de pracht nooit te voren geëvenaard geweest was. Ooggetuigen, wier getuigenissen geluk- kiglijk bewaard gebleven zijn, hebben van dezen stoet eene zoo juiste boschrij ving op gemaakt, dat men dezen luisterrijken en eigenaardigen ommegang in 1892 in ganscb zijne historische echtheid zal kunnen na bootsen. Veertien der grootste Antwerpsche Maat schappijen hebben het zich ten taak gesield, elk eene der Rederijk kamers van 1561 voor te stellen. Eene hevige mededinging prikkelt hen en ieder hunner heeft den ijver aller hare leden ingeroepen. Men kan van nu af verzekeren, dat, dank zij de toe wij iing van allen, de uitslag.de beste verwachtingen zal overtreffen. De Bui gers van Antweipen zullen zelf de rijke kleedingen, welke hunne voorouders droegen, aantrekken; en de lieve jonkvrou wen van 1561 zuilen, door hunne niet min bevallige afstammelingen, vertegenwoordigd worden. De Meesters der Antwerpsche Schilder school, en onze meest bevoegde Muziekmees ters besturen zelf de toebereidseis der ver siering en van het muzikale gedeelte. Het Leger, de Burgerwacht, de Handels natiën, de bestuurlijke ambtenaars verlee- nen hunnen bijstand aan de pogingen der inrichters. Van nu af aan kunnen wij mededeelen dat de stoet zal bestaan uit45 zinnebeeldige wagens, door de forsche paarden der Han delsnatiën getrokken, 40 muziekkorpsen, 500 ruiters en 2000 personaadjes. De kosten van dit historisch feest zullen de 300,000 frank te bovengaan. De uitgangen van dezen, in zijnen aard eenigen ommegang, zijn bepaald op 14den, 10deu en gisten Augustus 1892. Langshenen den dooltocht zullen groote treden opge richt worden, om den vreemdelingen toe te laten eene gunstige plaats, buiten het ge drang, te vinden. De Bestuurleden van den Bond Antwer pen Vooruit stellen zich nu reeds ter be schikking dergenen welke inlichtingen zou den wenschen te bekomen nopens het ver blijf der vreemdelingen te Antwerpen, of over inriebtings bijzonderheden. Ter gelegenheid van dezen stoet zullen er waarschijnlijk bijzondere treinen van Basel, Straatsburg, Parijs, Amsterdam,Rotterdam, Aken, enz. ingericht worden. Wij raden ieder liefhebber van een groolsch I en indrukwekkend schou wspel dringend aan j deze herlezing van het verleden te gaan bij wonen, in eene stad, welke met de meeste zorgen, de herinneringen en de overleverin gen ervan bewaard heeft. In de laatste zitting van den Gemeenteraad hebben de kaloten nogmaals getoond hoezeer I zij de belangen der Ypersche lastenbetalers ter harte trekken. In den tijd dat onze stad door de liberalen bestuurd was, stond de Gemeenteraad jaar lijks, ter gelegenheid van Tuindag een hulp geld toe aan de Maatschappij St. Sebastiaan, om haar in staat te stellen eene schieting aan de pers te geven met den handboog. Al wat Yperling is herinnert zich nog met ge noegen en geluk de schoone feesten die door de St. Sebastiaangilde gegeven werden, wel ke telkens duizenden vreemdelingen in onze stad lokten en de ypersche noringdoeners een mooi sluiverken iieten winnen. Maar dit alles is veranderd. Sedert den ln Februari 1891, willen onze stadhuisbazen, die eens te meer hunne sym pathie voor hunne ingezetenen willen bewij zen, dat het geld der stadskas, zoo zuur door al de Yperlingen gewonnen, voortaan in al de omliggende gemeenten verteerd worde. Verleden jaar werd het hulpgeld voor de schieting gegeven aan de Maatschappij St.. Joris, gelegen op het grondgebied van Vla- mertinghe en op eenen eige: dom van den heer Struye, gemeenteraadslid De vergun ning der subsidie aan die maatschappij had nog een schijn van biilijkheid Hei gehucht de Kruisstraat bevindt zich in de nabijheid j en de inwoners van dit gehucht hebben eenig j profijt gehad ten gevolge dezer sohioliag. Maar wat niet billijk is, is dat het stadsbestuur dit jaar de subsidie j der scliieting toestaat aan de maatschappij j den Rooden Hert, wier lokaai gevestigd is i langs den steenweg van Boesinghe, op tiet j grondgebied van Brielen, verre van alie an- j dere huizen en op een half uur van de stad. j 't Is waar dat de herberg toebehoort aan i den heer Boone, brouwer, katholiek raads- i lid, en dat men altijd zijn eigen en zijne i vrienden moet genegen zijn. Maar indien dit j de zaak maakt van M. Boone, het maakt de J zaak niet der schatplichtig!ai die hun geld zien geven ten voordeele van eenen herber gier die toebehoort aan M. Boone en aan de gemeente Brielen En wat nog het schoonste van 't spel is, 't is dat M. Boone Zaterdag 11. in de zitting van den Gemeenteraad de eerste was om het voorstel van het collegie te stemmen, terwijl de heer Polydoor Vermeulen, liberaal raads lid, zich onthield uit toegevendheid voor zijnen kollega Boone. Iedereen zou, in de plaats van brouwer Boone, zich uit welvoe- gelijkheid onthouden hebben, maar hij, de katholieke raadsheer Leeft er niet eens aan gedacht. Zijne belangen gaan vóór deze der lastenbetalers, dit is altij l goed om wetea en wij hopen dat onze stadsgenooten het zich op tijd en stond zullen herinneren en die geldverkwisters ten voordeele der omliggen de gemeenten, naar die gemeenten zullen zenden wandelen. Dinsdag, in het feest dat de officieren der rijschool gaven in het Arsenaal, bemerkten wij eene kalote van het roodste rood, zoo rood dat hij den naam van dobbelen rosten draagt, die zich op de onbeschoftste wijze tegenover liet gezelschap gedroeg. Het was liem niet genoeg de personen die in zijne nabijheid zich bevonden te embêteeren en te zagen, hij moest daaienbove'n nog de eerlijke lieden beleedigen die zich over zijn schaamteloos gedrag beklaagden. Een lieer, die het niet langer verdragen kun, deed hem opmerken hoe onbeschoft zijn gedrag was zooveel te meer dat hij daar als een indrin ger was gekomen, zonder de minste uitnoo- djging ontvangen te hebben, maar de dobbe len rosten hield geene rekening van deze opmerkingen en, met eene brutaliteit, waar toe hij alleen bekwaam is, begon hij dien persoon uit te schelden en te verwijten, zoo danig dat iedereen er schande van sprak. En zeggen dai zulke kerel een der belha- mers is der eerlijke zeuraarspartij, dat hij in aanzien is bij de gekozenen van 1" Februari en dat dezen niet aarzelen hem de hand te drukken en hunnen vriend te noemen I Die kerel meende zeker dat hij ergens in een der kroegjes zat,-waar hij in den winter van 1891 al zijne avonden doorbracht met zijne vrienden, en als haantje vooruit pero reerde tegen de geuzen en hunnen aanhang. Doch dat hij tiet wete, eene klacht is tegen hem ingediend geweest bij wien het behoort en, en in 't vervolg zal die onbeschofte ka lote, die dweersdrijver, die voorvechter, in alle treffelijke maatschappijen en gezel schappen het gat van den timmerman ge wezen worden. Eerlijke lieden, die uilgaan om zich een oogenblikje eerlijk verzet te gunnen, vragen niets beiers dan ontslagen te zijn van een on'oeschoften kerel, die min educatie schijnt te hebben dan een Congolander. Elkeen weet hoeveel ophef de klerikale gazetjes gemaakt hebben met de processie van 't tl. S orament. Hét was gelijk in den goeden ouden tijd, de soldaten, de pompiers, het stadsmuziek, de blauwe kousen, liet ma gistraal, enz., enz. waren in die processie tegenwoordig en droegen niet weinig bij om de pracht en den glans dezer godsdienstige plechtigheid op te luisteren. Nu, 't was een dingen zonder einde. Wij, die weten dat al het gezwets der klerikale gazetten maar ijdele praat is en dat al de uitwendige eerbewijzingen der stadhuisbazen niets dan schijnheiligheid is, wij trokken de schouders op, wel wetende dat de kaloten zich zelf gingen tegenspreken en logenstraffen. Inderdaad, Zondag 11. vierde men de plech tigheid van Petrus tn Paulus, en ter dezer gelegenheid moest, als naar gewoonte de jaarlijksche processie van St. Pieters uit gaan. Welnu, wij beotatigden dat noch leger, noch Pompiers, noch stadsmuziek, noch blau we kousen, noch magistraat te zien wa ren, en ware het niet geweest dat het wee- zenmuziek zijne medewerking verleende, alles zou zich beperkt hebben bij de tegen woordigheid van eenige kerkmeesters-flam beeuwdragers. Waarom dat verschil in dezelfde kerk plechtigheid Etiwell omdat het dien dag festival was te Langemarck, en dat het stadsmuziek en de blauwe kousen, met hunne hoofdmannen en leiders naar tiet festival gegaan waren en den lijd niet hadden om de processie bij te wonen. Ziet gij nu de schijnheiligheid van die pal jassen? Verstaat gij nu hoe groot hun eerbied is voor den godsdienst en zijne plechtighe den? Zoolang er niets te doen is, zoolang zij. zonder zich in iets te moeten geneeren hunne schijnheilige comedie kunnen spelen om menschen te verblinden, alles gaat goed en wel, maar bij de eerste gelegenheid, met het minste festival op een boerendorp wordt de processie op het achterplan geschoven, de godsdienstigheid vait in de mande, de eerbewijzingen aati het H. Sacrament wor den over 't hoofd gezien en de vermaken gaan vóór de bewijzen van eerbied waar mede de kaiotegazeijes de ooren van hunne lichtgeloovige lezers voltuiten. Wij hebben het altij 1 gezegd en wij kun nen het niet genoeg herhalen, ai wat de kaloten doen is slechts oogonverblinding om de menschen te doen gelooven dat zij Ons- Heare bij de voeten houden, terwijl zij den duivel bij den kop hebben, O! die Schijubeiligaards 1 HET WEEKBLAD i t

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1