VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
PolitiekNieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Zevenste jaar.
Zaterdag 9n Juli 189*2.
Nummer 28.
De Heilige Inquisitie in Spanje.
Schoone Kunstbetoogingen
te Antwerpen.
STADSNIEUWS.
I - Woorden en daden.
Nog een staaltje van wellevendheid.
De klerikale schijnheiligheid.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 73. Annoncens 15 cent. per drukregel. Rechte
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdaleuastraat, Brtusel. Men wordt verzoekt alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
(IR Vervolg)
Dan volgden degene die, na het vuur te
hebben kunnen ontgaan, ingelijks veroor
deeld waren om vorworgd te worden. Zij
dragen een san-lienilowaarop duivels en
vlammen geschilder* waren, eene muts in
karton van drie voeten hoog, roza Cege-
noemd
Diegene welke levend moesten verbrand
worden, gingen de laatste.
Onder die ongelukkigen waren er. som
tijds die een mondslot aanhadden. Deze die
moesten sterven waren vergezeld door twee
vertrouwelingen en door twee priesters. Bik
veroordeelde, aan wat voor rang hij ook
behoorde, droeg eene ka irs in de a ui l
Achter de bande slachtoffers droeg men de
kartonnen beelden der tot de vlammen ver
oordeelden, welke de martelingen niet had
den kunnen onderstaan en in de gevange
nissen bezweken waren; hunne beenderen
werden in kisten gedregen om alsdan in bet
vuur geworpen te worden.
Eene groote kavalcade, uit de raadsheeren
van den Opperhoogste, inquisiteurs en door
geestelijkheid samengesteld, sloten den stoet.
Toen de processie op de groote plaats
kwam, begon een priester de mis tot aan
het evangelie. Dan trad de hoofd-inquisiteur
van zijnen zetel en na zich van eenen mijter
en eene kap te hebben overdekt, naderde hij
zich van de galerij des koning en deed dezen
zijnen eed doen altijd het katholiek geloof
te beschermen, de ketterij uit te roeien en
de rechtplegingen der Heilige Inquisitie
uit al zijne macht te ondersteunen.
De zeer christelijke koning, recht, blood-
hoofds, zwoer zulks te eerbiedigen.
Een dominikamer beklom dan het spreek
gestoelte en gaf een sermoen tegen de kette
rij, voor lofspraak voor de Inquisitie.
Na het sermoen, begon de berichtgever
des Heiliges Kerkdiensts, de vonnissen af te
lezen.
Op het einde der lezing verliet de hoofd -
inquisiteur zijnen zetel, en gaf de absolutie
aan diegene welke zich bekeerd hadden.
(Wordt voortgezet).
De Belgische Akademie van Oudkeidskunde,
te Antwerpen gevestigd, richt met de mede
werking der machtigste Maatschappijen de
zer stad, eenen Historischen Stoet in, in
den aard van dengene van 1561.
Ten jare 1561, had de Rederijkkamer De
Violiere ter gelegenheid van een Land
juweel, hare Nederlandschc Zusters tot
eenen prijskamp, waarvan de prijs uit eene
Ziiveren Vaas bestond, uitgenoodigd.
Veertien Rederijkkamers hadden dezen
oproep beantwoord en hadden eenen zinne-
beeldigen stoet gevormd, waarvan de pracht
nooit te voren geëvenaard geweest was.
Ooggetuigen, wier getuigenissen geluk-
kiglijk bewaard gebleven zijn, hebben van
dezen stoet eene zoo juiste boschrij ving op
gemaakt, dat men dezen luisterrijken en
eigenaardigen ommegang in 1892 in ganscb
zijne historische echtheid zal kunnen na
bootsen.
Veertien der grootste Antwerpsche Maat
schappijen hebben het zich ten taak gesield,
elk eene der Rederijk kamers van 1561 voor
te stellen.
Eene hevige mededinging prikkelt hen en
ieder hunner heeft den ijver aller hare
leden ingeroepen.
Men kan van nu af verzekeren, dat, dank
zij de toe wij iing van allen, de uitslag.de
beste verwachtingen zal overtreffen.
De Bui gers van Antweipen zullen zelf de
rijke kleedingen, welke hunne voorouders
droegen, aantrekken; en de lieve jonkvrou
wen van 1561 zuilen, door hunne niet min
bevallige afstammelingen, vertegenwoordigd
worden.
De Meesters der Antwerpsche Schilder
school, en onze meest bevoegde Muziekmees
ters besturen zelf de toebereidseis der ver
siering en van het muzikale gedeelte.
Het Leger, de Burgerwacht, de Handels
natiën, de bestuurlijke ambtenaars verlee-
nen hunnen bijstand aan de pogingen der
inrichters.
Van nu af aan kunnen wij mededeelen dat
de stoet zal bestaan uit45 zinnebeeldige
wagens, door de forsche paarden der Han
delsnatiën getrokken, 40 muziekkorpsen,
500 ruiters en 2000 personaadjes.
De kosten van dit historisch feest zullen
de 300,000 frank te bovengaan.
De uitgangen van dezen, in zijnen aard
eenigen ommegang, zijn bepaald op 14den,
10deu en gisten Augustus 1892. Langshenen
den dooltocht zullen groote treden opge
richt worden, om den vreemdelingen toe te
laten eene gunstige plaats, buiten het ge
drang, te vinden.
De Bestuurleden van den Bond Antwer
pen Vooruit stellen zich nu reeds ter be
schikking dergenen welke inlichtingen zou
den wenschen te bekomen nopens het ver
blijf der vreemdelingen te Antwerpen, of
over inriebtings bijzonderheden.
Ter gelegenheid van dezen stoet zullen er
waarschijnlijk bijzondere treinen van Basel,
Straatsburg, Parijs, Amsterdam,Rotterdam,
Aken, enz. ingericht worden.
Wij raden ieder liefhebber van een groolsch
I en indrukwekkend schou wspel dringend aan
j deze herlezing van het verleden te gaan bij
wonen, in eene stad, welke met de meeste
zorgen, de herinneringen en de overleverin
gen ervan bewaard heeft.
In de laatste zitting van den Gemeenteraad
hebben de kaloten nogmaals getoond hoezeer
I zij de belangen der Ypersche lastenbetalers
ter harte trekken.
In den tijd dat onze stad door de liberalen
bestuurd was, stond de Gemeenteraad jaar
lijks, ter gelegenheid van Tuindag een hulp
geld toe aan de Maatschappij St. Sebastiaan,
om haar in staat te stellen eene schieting
aan de pers te geven met den handboog. Al
wat Yperling is herinnert zich nog met ge
noegen en geluk de schoone feesten die door
de St. Sebastiaangilde gegeven werden, wel
ke telkens duizenden vreemdelingen in onze
stad lokten en de ypersche noringdoeners
een mooi sluiverken iieten winnen.
Maar dit alles is veranderd.
Sedert den ln Februari 1891, willen onze
stadhuisbazen, die eens te meer hunne sym
pathie voor hunne ingezetenen willen bewij
zen, dat het geld der stadskas, zoo zuur door
al de Yperlingen gewonnen, voortaan in al
de omliggende gemeenten verteerd worde.
Verleden jaar werd het hulpgeld voor de
schieting gegeven aan de Maatschappij St..
Joris, gelegen op het grondgebied van Vla-
mertinghe en op eenen eige: dom van den
heer Struye, gemeenteraadslid De vergun
ning der subsidie aan die maatschappij had
nog een schijn van biilijkheid Hei gehucht
de Kruisstraat bevindt zich in de nabijheid j
en de inwoners van dit gehucht hebben eenig j
profijt gehad ten gevolge dezer sohioliag.
Maar wat niet billijk is,
is dat het stadsbestuur dit jaar de subsidie j
der scliieting toestaat aan de maatschappij j
den Rooden Hert, wier lokaai gevestigd is i
langs den steenweg van Boesinghe, op tiet j
grondgebied van Brielen, verre van alie an- j
dere huizen en op een half uur van de stad. j
't Is waar dat de herberg toebehoort aan i
den heer Boone, brouwer, katholiek raads- i
lid, en dat men altijd zijn eigen en zijne i
vrienden moet genegen zijn. Maar indien dit j
de zaak maakt van M. Boone, het maakt de J
zaak niet der schatplichtig!ai die hun geld
zien geven ten voordeele van eenen herber
gier die toebehoort aan M. Boone en aan de
gemeente Brielen
En wat nog het schoonste van 't spel is,
't is dat M. Boone Zaterdag 11. in de zitting
van den Gemeenteraad de eerste was om het
voorstel van het collegie te stemmen, terwijl
de heer Polydoor Vermeulen, liberaal raads
lid, zich onthield uit toegevendheid voor
zijnen kollega Boone. Iedereen zou, in de
plaats van brouwer Boone, zich uit welvoe-
gelijkheid onthouden hebben, maar hij, de
katholieke raadsheer Leeft er niet eens aan
gedacht. Zijne belangen gaan vóór deze der
lastenbetalers, dit is altij l goed om wetea
en wij hopen dat onze stadsgenooten het zich
op tijd en stond zullen herinneren en die
geldverkwisters ten voordeele der omliggen
de gemeenten, naar die gemeenten zullen
zenden wandelen.
Dinsdag, in het feest dat de officieren der
rijschool gaven in het Arsenaal, bemerkten
wij eene kalote van het roodste rood, zoo
rood dat hij den naam van dobbelen rosten
draagt, die zich op de onbeschoftste wijze
tegenover liet gezelschap gedroeg. Het was
liem niet genoeg de personen die in zijne
nabijheid zich bevonden te embêteeren en
te zagen, hij moest daaienbove'n nog de
eerlijke lieden beleedigen die zich over zijn
schaamteloos gedrag beklaagden. Een lieer,
die het niet langer verdragen kun, deed hem
opmerken hoe onbeschoft zijn gedrag was
zooveel te meer dat hij daar als een indrin
ger was gekomen, zonder de minste uitnoo-
djging ontvangen te hebben, maar de dobbe
len rosten hield geene rekening van deze
opmerkingen en, met eene brutaliteit, waar
toe hij alleen bekwaam is, begon hij dien
persoon uit te schelden en te verwijten, zoo
danig dat iedereen er schande van sprak.
En zeggen dai zulke kerel een der belha-
mers is der eerlijke zeuraarspartij, dat hij in
aanzien is bij de gekozenen van 1" Februari
en dat dezen niet aarzelen hem de hand te
drukken en hunnen vriend te noemen I
Die kerel meende zeker dat hij ergens in
een der kroegjes zat,-waar hij in den winter
van 1891 al zijne avonden doorbracht met
zijne vrienden, en als haantje vooruit pero
reerde tegen de geuzen en hunnen aanhang.
Doch dat hij tiet wete, eene klacht is tegen
hem ingediend geweest bij wien het behoort
en, en in 't vervolg zal die onbeschofte ka
lote, die dweersdrijver, die voorvechter, in
alle treffelijke maatschappijen en gezel
schappen het gat van den timmerman ge
wezen worden.
Eerlijke lieden, die uilgaan om zich een
oogenblikje eerlijk verzet te gunnen, vragen
niets beiers dan ontslagen te zijn van een
on'oeschoften kerel, die min educatie schijnt
te hebben dan een Congolander.
Elkeen weet hoeveel ophef de klerikale
gazetjes gemaakt hebben met de processie
van 't tl. S orament. Hét was gelijk in den
goeden ouden tijd, de soldaten, de pompiers,
het stadsmuziek, de blauwe kousen, liet ma
gistraal, enz., enz. waren in die processie
tegenwoordig en droegen niet weinig bij om
de pracht en den glans dezer godsdienstige
plechtigheid op te luisteren. Nu, 't was een
dingen zonder einde.
Wij, die weten dat al het gezwets der
klerikale gazetten maar ijdele praat is en
dat al de uitwendige eerbewijzingen der
stadhuisbazen niets dan schijnheiligheid is,
wij trokken de schouders op, wel wetende
dat de kaloten zich zelf gingen tegenspreken
en logenstraffen.
Inderdaad, Zondag 11. vierde men de plech
tigheid van Petrus tn Paulus, en ter dezer
gelegenheid moest, als naar gewoonte de
jaarlijksche processie van St. Pieters uit
gaan.
Welnu, wij beotatigden dat noch leger,
noch Pompiers, noch stadsmuziek, noch blau
we kousen, noch magistraat te zien wa
ren, en ware het niet geweest dat het wee-
zenmuziek zijne medewerking verleende,
alles zou zich beperkt hebben bij de tegen
woordigheid van eenige kerkmeesters-flam
beeuwdragers.
Waarom dat verschil in dezelfde kerk
plechtigheid
Etiwell omdat het dien dag festival was
te Langemarck, en dat het stadsmuziek en
de blauwe kousen, met hunne hoofdmannen
en leiders naar tiet festival gegaan waren
en den lijd niet hadden om de processie bij
te wonen.
Ziet gij nu de schijnheiligheid van die pal
jassen? Verstaat gij nu hoe groot hun eerbied
is voor den godsdienst en zijne plechtighe
den? Zoolang er niets te doen is, zoolang
zij. zonder zich in iets te moeten geneeren
hunne schijnheilige comedie kunnen spelen
om menschen te verblinden, alles gaat goed
en wel, maar bij de eerste gelegenheid, met
het minste festival op een boerendorp wordt
de processie op het achterplan geschoven,
de godsdienstigheid vait in de mande, de
eerbewijzingen aati het H. Sacrament wor
den over 't hoofd gezien en de vermaken
gaan vóór de bewijzen van eerbied waar
mede de kaiotegazeijes de ooren van hunne
lichtgeloovige lezers voltuiten.
Wij hebben het altij 1 gezegd en wij kun
nen het niet genoeg herhalen, ai wat de
kaloten doen is slechts oogonverblinding om
de menschen te doen gelooven dat zij Ons-
Heare bij de voeten houden, terwijl zij den
duivel bij den kop hebben,
O! die Schijubeiligaards 1
HET WEEKBLAD
i
t