VAR IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. DE VERSTOOTELING. STADSNIEUWS. Zevenste jaar. Zaterdag 16" Juli 1892. Nummer 29. De Heilige Inquisitie in Spanje. Voorwaarts "Abonnementsprijs voorop betaalbfari 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncem 15 cent. per drukregel. Rechte liike eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centismen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Doannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen loor den Office de PublicitéMagdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd® artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. (Slot). Wat de veroordeelden tot de vlammen be treft, zij werden aan de beulen overgeleverd en naar de quemadera gebracht om er hun ne doodstraf te ondergaan. Daar waren zooveel brandstapels als slachtoffers. Men begon met de papieren standbeelden en de beenderen der dooden te verbranden. Daarna werden al de veroordeelden achter volgens aan de paal, in het midden van elke brandstapel geplaatst, vast gehecht, en dan legde men het vuur aan. De enkele genade welke men aan die on- gelukkigen toestond, was, indien zij in goede christenen wilden sterven, verworgd te worden alvorens de beul het vuur aan de brandstapels legde. Anderen die zich bekeerd hadden, en tot levenslange opsluiting, tot de galeien of tot de zweep veroordeeld waren, werden in de gevangenissen des Heiligen Kerkdiensts teruggebracht waar zij maar uitkwamen om hunne penitentiën te doen. Ziedaar de rechtsvormen en de plechtig heden gebruikt in die barbaarsche uitvoe ringen, die men heeft durven auto-dafës noemen, en waaraan de adeldom en de ko ningen deelnamen. Wat voor folteringen moeten de slacht offers in die duistere gevangenissen toch onderstaan hebben. Daar namen nog ge- heimlijke pijnigingen plaats om de slacht offers hunne geheime gedachten te doen kenbaar maken. Hoeveel van die ongelukkigen zijn er niet, die op do ondervraging, door de hevige pij nen misdaden bekenden welke zij nooit be dreven hadden, denkende alzoo een einde te zien stellen aan hunne folieringen. Zulke middels inspannen om de menschen tot een geloof te dwingen, zijn meer dan barbaarsch, en kunnen bij de massa geen steun vinden. Een godsdienst die de oneindige goedheid van eenon god heeft veropenbaard en de geesten door moorderijen dwingt haar geloof aan te nemen, kan nooit anders dan een baatzuchtig doel hebben. Inderdaad ziet men onophoudelijk, hoe de christelijke roomsch katholieke kerk de rijk- (I* O -V E L L E) o— (4e Vervolg). Nauwelijks had ik die plechtige verbin tenis genomen, toen ik begreep hoe gevaar vol zij was. Maar ik wat zal ik geworden? Waar die som gevonden waarvoor ik verantwoor delijk ben? Onze meesters hebben in u volle ver trouwen, antwoordde Rigaud. Niet één van beide zou ooit een schijn van verdenking op u durven werpen. Ik zal u de ontvreem de som bij gedeelten wedergeven en gij zelf zult het te kort aanvullen. De verdwijning der gelden zal verborgen blijven en weldra vergeten zijn. Mijn misstap, dien ik reeds zoo vreeselijk bezuur, zal ons geheim zijn en gij zult mij en mijne arme kinders tot verlosser hebben verstrekt. Ziehier, voer hij voort, terwijl hij mat bevende hand eenige woorden schreef: Ik erken dat ik u vijfdui- dommen weet op te scheppen. Geld, altijd geld, daar is hunne leus. Hemel, geluk en genot hiernamaals aan degene die hunne laatste centen voor de goddelijke voorzienigheid weten op te offeren; vervolging, haat en nijd aan diegene welke klaarziende, en openhartig den godsdienst durven aanvallen omdat hij niets anders dan een echte winkel is. Op onze dagen bestaat en leeft de Inqui sitie nog. Ja, zij leeft nog, en zal voortduren zoolang de christelijke roomsche katholieke kerk een steen zal vinden om haar hoofd te leggen. Heeft zij vroeger met verbranden, ver wurgen, verhangen, versmachten, radbra ken, roosteren, enz.... te werk gegaan, nu op onze dagen brengt zij, daar waar het volk nog onder haar bedwang staat, broode loosheid te weegvindt gij werk bij eene knstelijke fanatieke paap, wordt gij er als ketter erkent, en zonder medelijden vliegt gij de straat op. Wij noemen zulks een werk der heden- daagsche Heilige Inquisitie. Niet lang meer zal zulks nog in voege kunnen gebracht worden, want de sociale kwestie waarmede het volk zich sedert eenigen tijd bezighoudt, zal aan het onrecht de macht ontnemen waarmede het zoolang de geesten versmacht heeft. De duistere dorpen zullen zich van hun faaatism ontdoen en met de massa voor betere tijden strijden. De kristelijke pachter zal eens voor altijd weten te begrijpen dat zijnen god de sociale kwestie moet zijn en dat de hemel maar hier op aarde te beko men is, en dit, als eenieder weet van zijne onmisbare rechten gebruik te maken. De kerk zal dan, ziende hoe machteloos de verstandige houding der massa haar ge bracht heeft, zich langs het volk trachten te scharen, in de hoop op loensche wijze tot hare macht terug te komen. Dit zal haar laatsten snik zijn, en weldra zal zij gansch en geheel moeten verdwijnen, latende achter zich eene eeuwige verdoem- nis opgewekt door de herinnering van haar treurig, bloedig bestaan. Voor hare gedachtenis zal den mensch in zijn hersenpan dragen; zend frank vei schuldig ben, en verbind mij jegens u tot de betaling dier som. Ik nam het schrift dat hij mij toereikte en, gansch verstrooid, zonder het te lezen, borg ik het in mijne tesch. Denzelfden dag keerde ik tot de heeren Schobach weder en verklaarde hun dat ik de vi,f duizend frank zou teruggeven. Dit kan ons niet voldoen, antwoordden de twee gebroeders. Eene ontvreemding is ten onzen nadeele gepleegd, en vermits gij den plichtige niet kent, vertrouwen wij aan het gerecht de zorg toe om dien in uwe plaats op te sporen. In afwachting dat deze zaak opgehelderd zij, is het huis Schobach verplicht zich uwen dienst te ontzeggen. Twee dagen later werd ik bij den onder zoeksrechter geroepen. Het ware mij onmogelijk u te schetsen wat ik in dat tijdstip geleden heb. Ach 1 ik hadde mij gelukkig geacht weder tot mijnen vader te mogen gaan, mij aan zijne gram schap bloot te stellen, zijne mishandelingen te verduren gelijk in de vervloekte dagen mijner kindsheid. Eene duistere gevangenis een brand stapel, een hoop verbrande lijken, om ringd door eene zee van bloed. Volksman. De kieshervorming gaat toltrokken wor den, en die grooten struikelsteen die zoo- langen tijd de wegen der liberale partij be lemmerd heeft zal welhaast uit den weg worden geruimd. Het herzienings vraagstuk, dat in ons midden zoovele prikkelende besprekingen, zoovele nadeelige verdeeldheden, zoovele broedermoordende worstelingen heeft doen ontstaan, gaat zijne oplossingen ontvangen. Met hem zal de gisting verdwijnen der krisis waarvan de partij van vrijheid en vooruit gang zoo schrikkelijk geleden heeft. Wat de nieuwe kieswetgeving, die uit de beraadslagingen der Constituante spruiten zal, ook zijn moge, het is zeker dat ztj recht vaardig, ruimschoots en mildelijk democra tisch zal zijn, vrij van bedrog en valstrik ken, en dat de liberale partij, in al hare kleuren, er zich mede zal kunnen bevredigen. De strijd voor de herziening is gesloten; nu is het noodig, dat wij, met het oog op de groote kiesworsteliDgen der toekomst, onze richting hernemen, onze inrichting verbete ren, ons programma uitbreiden Hechten wij ons, met eendrachtigheid, aan de groote vooruitgangen die te verrich ten blijven en die het liberalism voor zen ding heeft te bespoedigen. Al de liberalen, zegt de Flandre libé- rale, zullen eenparig zijn om te gelijk de vrijheid der gewetens, de onafhankelijk- heid der burgerlijke macht, de onperheer- schappij van het volk, de verbetering van het lot der werkende klassen na te jagen.» Ja, geheel ons programma der toekomst is in die eenige woorden bevat. De vrijheid van geweten, 't is te zeggen de wereldlijkmaking van al de openbare diensten en bijzonderlijk van het onderwijs en van de weldadigheid, met het onontbeer lijk aanhangsel van het verplichtend onder wijs. De onafhankelijkheid van het burgerlijk gezag, 't is te zeggen de terugkomst der geestelijkheid in het gemeene recht, de af schaffing harer voorrechten, de vernietiging harer dwingelandij. Met een enkel woord kon ik mijne on schuld doen blijken. Maar daartoe moest ik Rigaud aan het gerecht overleveren, zijn huisgezin ten onderbrengen, mijne geliefde Angela in het ongeluk storten. Ten andere ik was door mijn eed verbonden, en eerder ware ik gestorven dan een eedverbreker te worden. Het onderzoek tegen m'j ingespannen bleef zonder gevolg, en eene rechterlijke veror dening verklaarde dat de beschuldiging, die op mij woog, niet door voldoende bewijs middelen was gestaafd. Niet te min weiger den de gebroeders Schobach mij in hun be stuur weder op te nemen. Toen meldde ik hun dat ik vast besloten had het land te ver laten en eene betrekking te aanvaarden die mij in den handel, te Batavia, werd aan geboden, en die mij in staat moest stellen om in eenen betrekkehjken korten tijd de gest' lene 5000 fr. te vergoeden. De gebroeders Schobach gewaardigden zich mij niet uit te lachen en wenschten mij goede reis. Ik vertrok. De opperheerschappij van het volk, 't is te zeggen de gewaarborgde vrijheid aan het kiezerskorps en de strenge tuchtiging der omkooping, der drukpers en van het bedrog. De verbetering van het lot der werkende klassen, 't is te zeggen de billijke verdeeling der belastingen, de afschaffing der te zware lasten die op de kleinen en de onterfden we gen, de trapsgewijze uitdooving der ellende en de bescherming der werkers door de in richting van een ruim stelsel van verant woordelijkheden, verzekeringen en hulpe. Gaan wij met dit programma tot het volk, den opperheer van morgen, en het volk zal het liberalism ondersteunen. Hernemen wij bij hem onze propagande, die de strijd tusschen herzieners en niet her zieners, tusschen radikalen en apportunis- ten, tusschen overgangers van alle kleuren, te lang heeft doen ophouden. Toonen wij hem dat wij de partij der vooruitstrevende, vreedzame, edelmoedige democratie zijn. En wanneer het volk het gezag aan de liberalen zal terug hebben gegeven, snijden wij in het levende vleesch, volbrengen wij onze beloften, verwezentlijken wij ons pro gramma, doen wij den vooruitgang heer- schen. 3TE.IJX>PEI>TlSrxlT<a-. Hier hield Machiel stil en loosde eenen diepen zucht, alsof hij zijne laatste krachten uitgeput hadde. Ik bood hem een glas wijn aan, dat hij door hoofdschudden weigerde, terwijl hij mij door gebaren bedankte. Ik kom, voer hij voort, aan het grievend- ste tooneel mijns levens. Over mijn verblijf te Batavia zal ik vlug heenstappen. Verre van mijnen geboorte grond verre van haar voor wien mijn hart blijft kloppen, zag ik de fortuin mij toe lachen. Na drie jaren had ik geld genoeg verzameld om mij eenen nederigen welstand te verzekeren- Nu ware het voor mij niet moeilijk meer geweest daar rijk te worden. Maar het verlangen om Angela weder te zien, de hoop van eens door haar bemind te worden, dreven mij naar mijn vaderland terug. Onnoodig te zeggen dat ik zoohaast mo gelijk aan de heeren Schobach de 5000 fr. had gezonden tot welker vergoeding ik mij verbonden had. Wordt voortgezet.) HET WEEKBLAD r-1 «■^"iVnv Voor de beleefdheid van den vertegenwoordi ger der Melkerij van Kemmel, 0.10 lk zou wel tien centiemen geven indien ik. te weten kwam waar de twee blauwe chefs gevonden geweest zijn te Langemarck. 0,05 Kunnen zij maar niet allen verloren loopen te Brugge, bij al diekwezels. 0.05 De herziening, de eerste manche is gewon- nen. o.lO Het stemrecht voor allen, de tweede manche, moet nu gewonnen worden. 0.10 De derde manche geluk, voorspoed en wel stand van liet volk zal dan van 't zelfs komen. 0.10 Vier Volksgezinde jassers 0,60 Weer, vooruit voor den strijd, tot dat wij den volledigen triomf behaald hebben. 0.20 Omdat de schoone bazinne van 't plein geen konijntje en mag eten. 0.10 Te zijn geen Ravachois maar Baekelandts streken, zooals de 3 kaloten Staf, Nesten en 't Jeppen; op eenen treffelijken persoon uitgeoeffend hebben Maandag avond. 2.00 Geen justitie maar eene poedering zei Benoo, dat zou hun leeren. 1.00

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1