VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
KIEZERSLIJSTEN.
VASTENAVONDZOTTE.
Nummer 33.
Catholicismus is huichelarij.
STADSNIEUWS.
Schaamteloosheid en laster.
Ab innementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen» 15 cent. per drukregel. Rechte
lijke i orjierstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor arlikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
bericht, n van verkoopingen of andere bekf •«lmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
dié voor bet buitenland worden ontvangen 1 oor den Office de Publiciié, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteek end toe té zenden Artikelen öngolWk'end of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Wij raden al onze vrienden aan
hunne inschrijving op de kiezerslij
sten te vragen.
Dat bericht wordt bijzonderlijk ge
richt.
1° Tot de personen die lasten in
andere gemeenten betalen.
2° Deze die, ten gevolge van sterf
geval, de zaken voortzetten of goede
ren hunner ouders bewonen:
3° De oudste zonen of schoonzonen
der we uwen die den kiescijns be
talen
4° De burgers die, hetzij door hun
ambt, hunne graden of hunne diplo
ma's, als bekwaamheidskiezer zouden
kunnen ingeschreven worden, (wet
van 24 Augusti 1883);
Ingevolge de wet mag het gemeen
tebestuur geen gevolg geven aan de
inschrijvingen die na. den 30 Augusti
zouden aangeboden worden.
Wij verzoeken vuriglijk onze poli
tieke vrienden niets te verwaarloo-
zen, want het is meer dan waarschijn
lijk dat de klerikalen zullen den
draad spinnen met de herziening der
Grondwet en dat al de kiezingen, die
in 1893 zullen plaats hebben, zullen
moeten gedaan worden volgens de
kiezerslijsten die dit jaar moeten
worden opgemaakt.
Huichelen en katholiek zijn is een.
Huichelen is liegen, liegen is de waarheid
verduiken en liegen is bedriegen.
En het catholicismus liegt en bedriegt en
het weet dat het liegt en badriegt. En ge
holpen door de menschelijke hertstochten,
door begeerlijkheid en haat, maakt het dage
lijks meer en meer slachtoffers en wordt het
DE
Een rijtuig wachtte de schoone Hermance
om haar naar het vastenavondbal te voeren.
Maar nog eerst wilde zij zich zeiven in den
spiegel zien. En zij scheen zoo voldaan over
hare beeltenis, dat zij die toelachte: Bekoor
lijk was zij ook 1 Zij sloeg daarna een blik op
haar voeijehet had ascliepoesterken bj-
schaamd gemaaktzoo kltin en lief was het!
Zij omvatte haar midden: een sylphe had
haai' dat benijd Zij schudde het hoofdje, en
liet de hairlokken zwierennooit was er
een nimf met lieflijker hoofdje afgebeeld.
En nogmaals lachte zij van innige voldoe
ning, terwijl zij dacht: Adelt zal te vrede zijn,
bekoorlijk en schoon hen ik
Zij droeg Ce kleedij eener zoetelaarster
en inderdaad zooals zij daar stond met een
blinkend hoedje op hare zwierige lokken en
met dat spannend soldatenkleed, hetwelk
hare welgemaaktheid zoo schoon afgeteekend
deed uitschijnen, zooals zij daar stond met
haar helschit.terende bruine oogen, en een
erleidelijk lachje om de fijnste lippen, zou
zij waarlijk een gansch leger aanbidders
voor hare voeten hebben kunnen doen neêr-
v allen.
Vrolijk gestemd sprong zij hare kamer uit,
en met een wip zat zij in het rijtuig Zij
vleidde zich op de kussens neèr, look half
het oog toe, en liet haren geest wegdwalen
in de zoetste gepeinzen.
getal der ongelukkige vervolgden grooter.
Wat zou liet publiek een aardig gezicht
trekken moesten die huichelaars eens hun
masker willen afleggen, moesten zij eens de
ware beweegreden van hun handelen aange
ven en hun eigentlijk doel kenbaar maken
Hadden zij maar eens den moed, maar eens
eenen enkelen keer, om in zich zeiven nêer te
dalen en zich rekenschap te geven van hun
doen en laten.
Waarom meent gij dat de langgerokten de
wacht houden bij het sterfbed van zoo menig
gt ldbezitler
Waa.om
Om hem te doen sterven in de katholieke
godsdienst? Huichelarij! Een stervende moet
dan ten minste vrij zijn, wie zou de vrijheid
vaneenen stervenden niet eerbiedigen? Zij is
toch iets heiligs, zoo als zijn laatste wil moet
zijn
Ja, maar bij de papen is hij zijne vrijheid
kwijt, hij is gedoemd tot eenen dood met
priester, tot de schandelijkste slavernij, tot
het ondergaan van liet vreeselijkste despo
tisme.
Geen priester roept hij met ieier vrijge-
zinde, bij zijn sterven. Geen priester ik wil
geen priester! Gij hebt mij bedrogen Gij
aast slechts op geld en ik wil zoo niet ster
ven
Eireene slomme hand, van achter de gor
dijnen, die de bedstede omhangen, dient den
sterveude, niettegenstaande zijne afweringen
de laatste sakramenten toe, en aan de deur
en op de trappen slaan zwijgende mannen,
langgerokten, die de echtgenoot, de kinderen
en de vrienden weeren en die desnoods met
geweld bij den stervenden dringen.
Eu die zulks doen, weten in het binnenste
van hun hert dat zij slecht doen, en willen in
den schijn voor den katholieken godsdienst
wei ken, om des te beter hunne geldzucht te
verbergen
Huichelaars Bedriegers
En ondertusschen laten de karakterloosten
onder alien, zich tot werktuigen verlagen,
om die ongelukkigen tot eenen dood met ge
bed en met priester te doemen.
Is er wel eene afschuwelijker huichelarij
mogelijk
Zie eens rondom u in de wereld.
Is het catholicismus iets anders dan de
schandelijkste huichelarij
Brengt het de vrijheid
België, ons arm België, geeft u het beste
bewijs.
Hier heerscht het catholicismus, de paper ij
in al hare glorie, in al hare macht. Gelooft
gij dat de katholieken niit denken dat de
mollebroers en zusters de slechtste onder
wijzers en onderwijzeressen zijn? Twijfelt er
niet aan.
En waarom vervolgen zij de wereldlijke
onderwijzers, zooveel ze maar kunnen? Hui
chelarij
Denkt gij dat zij (daarin de vrijheid zoeken
voor ieder burger, zooals ze zeggen Geen
nood Ze zoeken hunne regeering te besten
digen te vereeuwigen en over België te lieer-
schen als over een wingewest.
De vrijheid van anderen? Allons done
daar is niets waar ze minder om geven die
willen zij alleen en uitsluitend voor zich.
En de anderen Deze zijn maar stemvee
werkvee en in elk geval bedrogen vee
Waarom meent gij dat hier de liefdezus
ters in de hospitalen worden gezet Denkt
gij dat het is om hunne zoogezegde edele zen
ding te vervullen met de haar bekende
roemzuchtige heldhaftigheid Meent gij
dat zij niet gelooven dat de leekenoppassers
beter zijn? Gaat heen! Iedereen is van die
meening. Waarom jagen zij ze dan weg
Omdat zij iedereen willen doen sterven in
den katholieken godsdienst. En de arme zie
ken, protestanten, joden of andere moeten
sterven met eenen katholieken priester l!
Waar is dan de vrijheid van geweten
Waarom denkt ge dat er tegenwoordig al-
moezeniers in het leger bestaan? De soldaten
zijn vrij, wel is waar; maar zoo houdt men
beter de arme sukkelaars onder zijnen
dwang. En daarenboven is het een middel
om aan nog veel meer leegloopers een goed
bestaan te verschatten.
In Frankrijk veroordeelt men met recht
en reden degene die de schuld waren der
rustverstooringen in de kerken.
Katholieken houden processien liberalen
mogen niet of slechts na veel moeite, optoch
ten en plezier maken. Wij, liberalen, zouden
tegen de overtredingen begaan door het
zwarte gespuis, de stem niet mogen verhef
fen. De priester op den preekstoel mag ieder
een uitschelden onder voorwendsel de kerk
te verdedigen.
Dat heet men Vrijheid Huichelaars.'
STiRITDIPEISriSr TIST C3-.
Het schaamteloos Nieuwsblad, dat van
den eersten leugen niet doo i is en van den
honderdsten niet begraven, discht zijne licht-
geloovige lezers het volgende verdichtsel op
De vrienden van Meester Neuze zoeken
die de schoone Hermance op het bal aanhef
fen moest.
Zij, de verleide, was het jaar te voren ook
op het vastenavond bal geweest. Adolf
had haar geliefkoosd, haarde beminde zijner
ziele genoemdhij had haarde zoetste wijzen
doen smaken zij luisterde, geloofde en
dronk. Zij zwierde en danste. Haar boezem
golfde, haar adem werd nis een vuur, het
werd haar brandend en bedwelmend en zij
vergat wie zij was Toen zij des anderen
daags ontwaakte dorst zij hare moeder niet
vrijmoedig in het aangezicht meer zien zij
had hare eer verloren
Sinds dien zag haar verleider naar haar
niet meer om en wam.eer zij hem ergens
te gemoet kwam, dan kreeg zij er slechts
eenen blik van afkeer en verachting van.
Niet genoeg dat zij onteerd en verlaten
was, zij moest nu nog de verwijlingen barer
moeder verduren, zij moest hare moeder, die
de eer boven alles achtte, nu onder de
schaamte zien wegkruipen, zien verkwijnen
en eindelijk sterven
En zij zij moest het leven schenken aan
een kindje, dat het reent hebben zou zijne
moeder zijne geboorte te verwijten
Dit hoorde de schoone Hermance uit den
mond der arme verleide, en zij sloeg de hon
den ten hemel, en roep uit
God gij hebt mij hier been gebracht om
mij te redden ik dank u. En dan zich tot de
diepbedrukte wendende, sprak zij minzaam
Ik zal u wreken
Wordl voortgezet.)
Zij droomde zich reeds in het bal. Adolf
zocht haar op, Adolf noodigde haar ten dans
onder het wellustig heen en weêr trippelen,
het oor gestreeld door het zoetste muziek,
en terwijl zijn arm zacht ondersteund hare
leden omprangd hield, en hij haar in het oog
zag, en hij zoo dicht over haar neeg, dat zij
als zijnen adem Opving, fluisterde hij Her
mance u alleen bemin ik, u alleen heb ik
lief I
Een ander leven ving voor haar aan de
aarde was hemel geworden en zij ontving en
zij gaf den eersten kus van liefde
Zoo dat waarheid werd, dacht zij, 0
wat zou ik beminnen, wat zou ik gelukkig
zijn
Het rijtuig ried voort, en ook de ge
dachten der schoone waagden zich verder en
verder in het veld der verbeelding onder
de aanlokkenste vormen vertoonde zich aan
haar het genot der liefde
Maar eensklaps werd zij door een gewel
digen schok uit hare droomerijen gerukt
het rijtuig waarin zij was gezeten, dreigde
om te kantelen.
De schoone Hermance wierp een gil uit
zij riep om hulp, doch niemand hoorde haar.
De peerden vielen en de koetsier slaakte een
schreeuw.
Door schrik bedwelmd springt Hermance
het rijtuig uit, en zij loopt een daarbij gele
gen buizeken binnen.
Zij wil daar hulp vragen en zich van haren
schrik herstellen, doch nauwelijks is zij er
kinnen, of eeno bleeke vrouw grijpt haar bij
den arm en snauwt haar toe
Wie zend u hier in die kleeding? 't Ver
leden jaar was ik ook eene zoetelaarster.
En dan op het bed wijzend
Zie er daar het gevolg van de dood
mijner moeder en een kind in schande ge
baard
In het bed lag inderdaad het lijk eener
vrouw, half verlicht door den treurigen
schijn eener kaars, en in eene nevens
staande wieg en jong kindje.
De schoone Hermance sidderde, en dacht
zich onder den invloed van eenen harer
droomen, maar weldra moest zij de wezen
lijkheid der gebeurtenis inzien, want de
bleeke vrouw neep haa. in den arm, dat het
pijn deed, en duwde haar grimmig toe
Gaat gij misschien ook naar het bal,
gelijk ik verleden jaar. Denkt gij er misschien
ook den lieftulligen Adoif te vinden, die het
schoon kasteel op den gioenen heuvel be
woon'
Adolf, gilde de schoone Hermance
gij kent hem
Of' ik hem ken, antwoordde de bleeke
vrouw, Hij is de vader van mijn kind
hij is de moorder mijner moeder God
En de schoone Hermance was ooggetuige
eener grenzelooze droefheid en wanhoop
hevig was zij ontroerd, en door medelijden
en nieuwsgierigheid aangeprikkeld, wilde
zij weten wie de ongelukkige was, die haar
aldus had toegesproken.
De bleeke vrouw maakte zeer nu aan haar
bekend als een jong meisje, die het slachtof
fer der verleiding was geworden, het slacht
offer der lusten van den zelfden lieer Adolf,
HET WEEKBLAD
Totdat ik burger worde in mijn land derf ik
weekelijks twee pintjes. 0.20
V. gij zoudt beter doen 100 k. kolen te geven
in plaats van 90 want zij zullen er welhaast
nog een op den boom brengen voor u gij
kunt anders geene krijgen. o. 10
Arthur de dagen zijn niet meer lang genoeg
voor u, want gij staat bij nactit aan de
deur geplakt. o.lO
Omhaling gedaan in S' Sebastiaan. 1.52
Voor den kus van Ferdinand enz. ].oo
Oh I mon petit coenr de beu'rre je t'adore
bout nog eenen die klonk. 0.50
Voor de schoone volksfeesten der kalo'en. 0.25
Waar was 't muziek. 0.25
Waar waren de commissarissen dobbelen ros
ten Brouwers en konsoort. 0.25
Een maal is wel, maar tweehalte-la, niet
meero.2ö
Ziedaar de vrienden van den werkman. 0.25
Voor het schoon concert der blauwe. Ocli
heere toch wat ketelmuziek. Charivari. 0.25
Oh nog een beetje had ik het vergeten
eenen dikken voor den chef. 0.10