VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Zevenste jaar.
Zaterdag 3" September 1892.
Nummer 36.
Groote spoorwegramp
i I
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen» 15 cent. per drukregel. Rechte
l ik eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen por nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
b richten van verkoopingen of andere bekeudmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij ea
onderteekend toe te zenden.
Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Treinbotsing aan de Noordstatie. - Ver
scheidene dooden —Talrijke gekwetsten
Onze vrienden de H H. Arthur Hendrickx
van Brussel en Goeminne van Deynze die
zich op den getamponeerden trein bevonden,
doen ons het volgende verhaal van de ramp.
De botsing.
Wij kwamen onder de brug der Paleizen-
straat wanneer plotselings het alaringefluil
zich deed hooren. Bijna op het zelfde oogen-
blik worden wij in ons rijtuig het onderste
boven geworpen dooreen vreeseljjken schok,
gevolgd van gekraak, gehuil en geschreeuw.
Het was de trein van Gent die op die
van Antwerpen in volle vaart was geloopen.
De rijtuigen van den trein van Antwerpen
werden vermorzeld, deze van den trein van
Gent werden om zoo te zeggen gespaard.
Nadat het eerste oogenblik van ontroering
en bedwelmdheid over was, klonken akelige
hulp en noodkreten in onze ooren. In ons rij
tuig waren wij allen slechts lichtelijk gek
wetst, doch dit was niet het geval met de rei
zigers der lste en 2de klassen. De reizigers
van den trein uit Gent en de ongedeerden uit
dien van Antwerpen richten onmiddelijk de
redding in.
De dooden en gekwetsten
Uit een rijtuig lat8 klas, haalt M. Goemin
ne door een anderen reiziger geholpen eeno
oude dame, mevrouw Vandermolen uit de
Lochtstraat in Schaarbeek in bezwijming weg
De dochter deze dame is insgelijks in bezwij
ming gevallen en aau het hoofd zwaar ge
wond.
Van alle kanten steigeu noodkreten op; de
gekwetsten roepen om hulp. De grootste
hoop der ontsnapten vluchten verwilderd het
tooneel der ramp. Na een kwart uurs daagt
er hulp op. Wij zien onder een verbnjze'd
rijtuig een grijsaard met vermorzeld hoofd,
het is M. Roelhmaller van Vilvoorden. Een
jong meisje wordt uit de puiuen gehaald. Ha
re kleederen zijn in het bloed geverfd, zoo
dat wij zelfs de kleur niet kunnen onder
scheiden.
Verscheidene vrouwen worden aan het
hoofd en beenen gekwetst, in onmacht uit
de rijtuigen gehgaald. Uit een rijtuig van 2d"
klas wordt M. Denain, kashouder aan de
spaarkas levenloos uitgehaald. Hij werd de
beenen afgesneden en de borst ingestampt.
M. Hendrickx, alhoewel lichtelijk gek
wetst aan het hoofd gedraagt zich moedig
om de gekwetsten te redden.
Bijgestaan door M. Goeminne en M. An-
thoon van Vilvoorden halen zij nog uit een
vermorzeld rijtuig mevrouw Vandongen van
de Biljartzaal van het Groot-hotel.
Ineen wagen van 2d® klas, bevinden zich
M. Campion, greflier van Vilvoorden zware
kneuzingen aan het hoofd en zijn zoon, advo-
kaat Campion, insgelijks gekwetst aan het
hoofd en armen.
M. Linster, policie commissaris van
Schaarbeek was een der eerste op de plaats
der ramp om de redding in te richten, waar
M. Lados, geneesheer, bijgestaan door eenige
collega's de gekwetsten verzorgd.
De dooden
Er zijn 2 dooden, M. Rockmaller, ren
tenier, en M. Denain, bureeloverste der
Spaarkas te Vilvoorden Mev. Heaters van
den Ontvanger van Lier, is op beternis.
De eerste is 65 jaar en bevond zich in een
compartiment van Ist® klas.
M. Denain, 60 jaar oud, had in eene 2de
klas plaats genomen.
M. Van Hammée, pastoor van O. L. V.
van Hanswyck, in de zestig jaren oud wei d
tusschen de verbrijzelde wagons uitgehaald
en met eene draagberrie in het bureel ge
bracht dat tegen de werkhuizen aanpaalt.
M. Van Hammée heeft de twee beenen ge
broken. Terwijl men hem verzorgt leest hij
zijn paternoster.
In dezelfde bureelen zien wij den treinover-
ste van den expresstrein van Oostende, Hij
is gekwetst aan het hoofd maar niet erg.
Hij beeft uit al zijne ledematen en kan het
glas water dat men hem toereikt moeilijk tot
aan den mond brengen.
-- Lijdt gij veel'? vragen zij hem.
Niet aan het hoofd.maar mijn lichaam
is bezeerd.
Waar bevoadt gij u op het oogenblik
der ramp?
In den fourgon die onmiddelijk achter
den tender der locomotief komt.
Wat hebt gij gevoeld?
Ik heb eensklaps het noodsein van den
machinist gehoord en heb den tijd gehad den
trein te remmen. Op denzelfdea stond werd
ik omver geworpen.
De man is de eenige gekwetste van den
sneltrein van Oostende.
Tusschen de andere gewonden bevinden
zich: M. Victor Taelemans, te Brussel in de
Berlaimontstraat woonachtig; M. Bigood.
der Konjnklijkestraat; Mevr. Peeters, te
Schaarbeek in de Deiochtstraat wonende; M.
Ciaessens van Cappellen-ten-Bosscb; M. Van
den Eynde; M. Legrand, zoon, Weldadig
heidsstraat.
De laatste gekwetste die wij zien wegdra
gen is Mej. Keuiemans, dochter van een ge
neesheer van Iiumbeeck. De linker bil is ge
broken; daar haar vader afwezig is doet zij
zich naar de Wolvengracht overbrengen in
het huis van Dr Beaumariage,
De botsing heeft plaats gehad juist nevens
den muur die opgetrokken is langs de hoven
der huizen van de Keulenstraat. De bewo
ners dezer huizen kwamen ook op de botsing
toegesneld en acht gekwetsten werden tot in
den hof gebracht van het huis.
Na eene eerste verpleging werden zij van
daar overgevoerd naar het St.-Jansgasthuis.
Alleen het dochtertje van den statieoverste
van Haren, dat geene erge kneuzingen had
bekomeii maar veel leed van den schrik,
werd door M. Dumortier in bewaring gehou
den.
Tusschen de gewonden bevinden zich nog
M. Islein, consul van den Oranje-Vrijstraat
die van Mechelen kwam. Een reiziger wiens
been vermorzeld werd en die weigert zijn
naam te zeggen.
De aanblik
Op het spoor dat juist neven den muur
loopt, een weinig voorbij de Twee-Bruggen
staan de twee treinen die in botsing zijn ge
komen, beiden met hunne locomotief naar
Brussel gericht.
De sneltrein van Oostende-Gont-Brussel
die op den gewonen trein van Antwerpen-
Mechelen is geloopen heeft niets geleden.
Alleen de locomotief is beschadigd en de
buffers zijn in het laatste Compartiment van
den gewonen trein gedrongen.
't Is om er niets van to verstaan! Dit laat
ste Compartiment (derde klas) werd weinig
of niet beschadigd, de schok heeft zich voort
gezet aan den voorlaaisteu wagon (de helft
eerste en de helft tweede klassen)
Dit rijtuig is fel gehavend en banken en
schutsels'zijn uiteengeschokt doch ook uit
dit rijtuig hebben al de reizigers weinig of
niet gekneusd kunnen ontsnappen.
Doch dit voorlaatste rijtuig heeft met eene
vreeselijke kracht op het derde gebotst (lsle
en 2de klassen), het letterlijk tot spaanders
en stukken verbrijzeld en zijne plaats gaan
innemen op de wielen vau dit derde rijtuig,
zoodanig dat de acht paar raderen naast een
stonden verdrongen.
Dit 3de rijtuig van lste en 2de klassen heeft
het rijtuig dat volgde (insgelijks l® en 2®
klassen) den schok voortgezet en in spaanders
gelegd.
Zoodat volgens onze teekening: wagon 5
Express van Oostende.
Wagons. Machien.
Bijna drie kwaiiiers liep hot publiek in de
Noordsiatie rond zonder dat men het wist in
te lichten over het vertrekuur of de plaats
van dien trein.
De ontruiming te Brussel
Zoohaast de slachtoffers der ramp naar het
St-Jansgasthuis waren overgebracht en men
de twee dooden raar het doodenhuisje van
Schaarbeek had overgevoerd werd er eene
ploeg werklieden cnlboden om het spoor dat
belemmerd was door de tweo verbrijzelde
waggons, te ontruimen.
Van dezen die het nummer 2 en 3 dragen
op onze gravuur bleef er niets over dan
spaanders, planken, verwrongen ijzerwerk,
vergruizelde deuren, verscheurde roode lap
pen der eerste klassen en dit alles is gehakt
en gekapt alsof het stekkensdoosjes waren
geweest.
Trein van Antwerpen.
Wagons Machien
3 k. 1-2 k. 1-2 k. 1-2 k. 1-2 k.
1
11
en 4, waarop de locomotief is gebotst geen
of bijna geen letsel ontvingen, terwijl 3 en2
werden verpletterd en vergruizeld.
Uit 3 en 2 werden ook de twee dooden ge
haald en de personen die het meest werden
gekwetst.
Hoe is de ramp gebeurd?
De gewone trein tusschen Antwerpen en
Brussel, die hier om 8 ure 22 min. moet aan
komen stond te wachten voorliet signaal.
(Men beweert omeeiibuitengewonen trein
met grenadiers door te laten die aan de
Groenlei had moeten vertrekken.)
De sneltrein van Oostende- Gent kwam op
hetzelfde spoor aangereden op korten afstand
en de machinist van dezen trein beweert dat
de signalen vrije baan aanduidden.
De machinist van den sneltrein zag eerst
op een twintigtal meters dat hij op een ande
ren trein ging loepen.
Hij deed den stoom terugwerken, gaf het
noodsein, doch... te laat!..
De express botste op den laatsten waggon
van den stiistaanden trein.
Machinist noch stoker werden gekwetst,
evenmin als de reizigers van den express;
maar onze lezers hebben gezien op welke
zonderlinge wijze de schok door de twee
laatste rijtuigen werd voortgezet en hoe de
middelste, die men het meest gevrijwaard
zou achten, verbrijzeld, vermorzeld, vergrui
zeld werden.
In het hospitaal bevinden zich MM. Crae-
men van Mechelen; Van de Walle, Antwer
pen; Mevr. Willet van Borgerhout; Mottard
P. van Mechelen.
Na de ramp
De express uit Mechelen, ten 9 u. 11, hield
buiten de statie van Schaarbeek elk oogen
blik stil, zoodat de talrijke reizigers, die er
inzaten, verwonderd en angstig hunne hoof
den door het venster staken.
Vele reizigers, dit ziende, werden door ee
ne ware paniek aangedaan en wilden kost
wat kost van den trein springen.
Wanorde in den dienst
De express van Brussel naar Antwerpen
om 11 u. 54 m. kon eerst rond hall één ver
trekken.
Be expresstrein
die met zijne buffers in den waggon der 3®
klasso is gedrongen (nr 5 van den trein van
Antwerpen; tracht achteruit te gaan; doch
onmogelijk! de waggons 3 cn 1 en het on
derste gedeelte van 2 zitten gansch ineen.
De machien van den trein van Antwerpen
zet zich dan ;n beweging, de eerste waggons
(derde klassen) die op onze gravuur niet ge
meld staan en geen letsel ontvingen gaan
vooruit met de helft van deu waggon rV 1.
De overblijfsels worden tegen de werk
huizen der Vooruitgangstraat opeen gesta
peld.
Olidertusschen is de dienst hernomen en
de tremen rijden de Noorderspoorhalle we
der in en uit, aan al de raampjes verdringen
zich de reizigers om het wrak van den ge-
tamponneerden trein te bezichtigen.
De slag der botsing
De slag der botsing is zoo hevig geweest
dat meu in het omliggende, Vooruitgang-
Keulen- en Paleizenstraat, dacht dat er eene
ontploffing van een ketel of van dynamiet
had plaats gehad
Tot op den Antwerpschen steenweg
heeft men den slag gehoord.
T weemaal ontsnapt
Eene juffrouw, Mej. X...,die te Schaar
beek op den trein was gestapt ea maar
Brussel moest gaan, werd lichtelijk aaa het
hoofd gekwetst.
Mej. X. bevond zich op den trein die ie
Groenendael ontriggelde en waar er zooveel
dooden en gekwetsten bleven.
M. VanHammèe
De pastoor der kerk van Hanswijck te Me
chelen heeft de twee beenen gebroken.
Op 26 september aanstaande moest hij zijn
25 jarig jubelfeest vieren van 25 jaar pastoor
van Hanswyck.
De redders
Eenieder heeft goed zijn plicht gekweten.
Laat ons bijzondere melding inaken der vrij-
willigers-pompiers van Schaarbeek die het
eerst ter plaats waren; van de II. H. Martha
en Van Couliie, Poacelet geneesheeren; de
politieofficiers MM. Linsters, Dexters en
Van Ackere.
ioe
tot
WEEKBLAD
J a 1 1.. Jl .a 1 a N A. A w. A M V 'S SX H «WA »"1 A rtll 1. r YÏ.AM '1 A V\ *X Art M AW rt A 4"» A V. AN* *1.1 .1 I A A V% rt A rt A A VN N*A- A A M f I A I 'Na N A A A Am A w. J a *.1 —A a* J a- I. i 1 - '1 1 3 -