VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws^, Handels- en Annoncenblad. Achtste jaar. Zaterdag 17" Juni 1893. Nummer 25. Open brief aan 't Kindeken Jezus. STADSNIEUWS. Eene leerrijke zitting. Abonnementsprijs voorop betaalt»» ar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 ft*. 75. Annoncen» 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bek? udrnakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen Joor den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Goddelijk kind Op 25 december geboren, zijt gij wellicht nog wat jong om naar de stem eens dagbladschrijvers te luiste ren, die U spreken wil van Recht en Onrecht. En toch, ik wil 't beproeven Im mers, gij zijt Gods eigen zoon; en van het eerste uur uwer geboorte is Zijne wijsheid in U. Goddelijk kind, dat Mensch zijt geworden om de zonden der mensch- heiduitte wisschen; om gelijkheid op Aarde en naastenliefde te predi ken, opdat allen, die van goeden wil zijn, gelukkig zouden wezen en in vrede onder elkander leven, geef wijsheid aan onze regeerders, die zeggen tot de uwen te behooren. Gij zijt in den schoot eener nede rige maagd neergedaald, om uw lief de te betuigen voor de minderen, en te herstellen wat de grooten aan de nederigen misdeden. G ij zult later uwe discipelen kie zen tusschen de geringsten onder de geringen: tusschen de armsten onder de armen; tusschen de lieden, die noch cijns betalen aan den Staat, noch bekwaamheidskiezer zijn door het toeval of de geluerdheid. Gij zult in de woestijn des levens ronddwalen, het goede predikende, het zaad der nieuwere leer strooiende op denonvruchtbaren akker der voor- oordeelen en voorrechten. Gij zult arm zijn en verlaten, en na den langen arbeidsdag zult gij geenen steen vinden om uw vermoeid hoofd tot rustplaats te dienen. Gij zult met de armen, uwe broe ders, miskend zijn en veracht. Omdat gij den steen niet bezit om op te rusten, zal een de Smet de Naeyer u het bezit betwisten van t burgerrecht, 't welk gij voor uwe gezellen in armoede vraagt. De farizeërs en valsche schriftge leerden zullen u verschoppen, omdat gij geen boekenwijsheid rijk zijt, en geen ander kennissen bezit, dan die gene welke gij uit uw rein gemoed en uw liefhebbend hart put. Magistraten zullen reglementen maken, opzettelijk om u te verbieden de wet van liefde onder het volk te verspreiden. Soldeniers, gewapend tot de tan den, zullen zich als woeste dieren werpen op de menigte rond u ge schaard, luisterende naar het woord des levens, zich lavende aan den beker der wijsheid, welke gij der dor stige menschheid aanbiedt. Gij zult lijden, omdat gij goed zijt; men zal U vervolgen, omdat gij recht vaardig zijt; men zal U veroordeelen en als een gemeen misdadiger te rechtstellen, omdat gij gelijkheid en vrede wilt op aarde. En wanneer gijlevensmoede, uit geput van krachten, met gal en edik gelaafd, met doornen gekroond, het hart doorstoken, op het kruis der schande met uwen laatsten snik uwe laatste klacht: Eli, lama sabachtani! Heer, waarom hebt gij mij verlaten! aan uw gefolterd hart zult later» ontsnappen, zullen de woekeraars, die gij uit den Tempel verjaagdet, zich op uw lijk werpen en ondereen uw schamel plunje verdeelen, om er geld uit te slaan. Goddelijk kind Uwe lijdensgeschiedenis is de ge schiedenis van ons volk! Ons volk gaat gedrukt onder zware lasten. De armen dwalen verlaten in de woestenij des levens, veracht, mis kend, bespot en verschopt door de grooten der aarde, door de regeer ders, door de schriftgeleerden. De machthebbers trokken eenen muur van wetten en voorrechten tusschen de klasse der bezitters en onvermogenden op. En nu er onder de armen gisting ontstaat, omdat hun de plaats in de samenleving, waarop zij recht hebben halsstarrig geweigerd wordt, dreigen de regeerders met geweld en staan de soldeniers gereed om 't volk terug te drijven in zijne ellende, in zijne ondergeschiktheid Aan die gruweldaad maken uwe zoogenaamde dienaren en geestver wanten zich plichtig. Zij die knielen voor uwe kribbe, zijn met goud en edelgesteenten over laden en zien met verachting op de armen neer, voor wier ontslaving gij mensch geworden zijt. Zij, die uwe leer van liefde en ge lijkheid zeggen te verkonden, helpen mede om haat in de harten te zaaien en ongelijkheid te bestendigen. Zij, die het Pare vobiscum! op dc lippen hebben, sporen aan tot burger oorlog en broedermoord. Geef wijsheid, Goddelijk kind Laat een sprankel liefde de rots hunner harten doordringen, een sprankel verstand hunnen geest ver lichten, een woord van broederlijk lij kheid hunne lippen ontvallen. Gedoog niet dat het volk, door de farizeërs van vandaag op de Golgotha wordt geslachtofferd waar gij uw leven liet, opdat liefde, vrede en ge lijkheid op Aarde zouden heerschen. Max. Da zitting van den Gemeenteraad van Zater dag 11. heeft zeer leerrijk, geweest voor onze onnoozele kooplieden, die altijd geloof echten aan de beloften der klerikalen welke in den tijd der gemeentekiezingen gedaan worden. Inderdaad wat hebben zij niet beloofd om hen te foppen! Gingen zij den koophandel en de nijverheid niet bevoordeehgen en liet onmogelijke beproeven om deze voorspoedig en bloeiende te maken Helaas! wij zien hen aan 't werk nauwelijks zijn zij op het stadhuis geraakt (men weet hoe) of zij ver haasten zich het ontwerp van den buurtspoorweg te verwerpen, welk voorgesteld was door den Koophan- delskring, van Yperen naar Armentiers, langs Kem- mel, Westnieuwkerke, Ploegsteert en den Bizet, om het te vervangen door de domste linie die men uit denken kon deze van Yperen naar de Seule. Opdat onze lezers met kennis van zaken zouden kun nen oordeelen over de kolossale domheid die onze burgervaders zullen begaan,* geven wij hier het plan der twee afschetsingen, de eerste, deze van den koop handelskring, aangeduid door eene dubbele =l'jn en de tweede, deze onzer meesters, aangeduid door eene volle - lijn. De eerste aEchetsing van den koophandelskring was de rechte linie, langs Meesenzij is moeten verlaten worden. "Voorstel van den Koophandelskring. Voorstel van het Stadsbestuur. Zij zullen zien dat het ontwerp van den Koophandelskring, buiten al de gemeenten in het hersenschimmig ontwerp onzer mees ters begrepen, da bloeiende gemeente Ploeg steert en de stad Armentiers met hare 60.000 inwoners bedient. Het ontwerp door den koophandel aange prezen heeft eene verzekerde toekomst en geeft ernstige waarborgen voor de kapitalen door de belanghebbende gemeenten cn ste den te storten, terwijl het andere nooit do kosten zijner ontginning zal dekken. De verdedigers der Ypersche belangen hebben aan die domme linie van Yperen naar de Seule eene vereaniging verleend van Kemmel naar Waasten, langs Meesen. Zij hebben zeker gevonden dat de beweging onzer statie te groot was en dat het hun plicht was er een gedeelte van te moeten aftrekken ten voordeele van deze van Waas ten. Dezelfde, altijd dezelfde, zijn benauwd de 1 stad Armentiers met Yperen te verbinden men vraagt zich af waarom? De stad Belle is veel meer te vreezen voor onze Boter markt dan de nijverige stad, en hij moet dom zijn, deze die niet voorziet dat zoohaast eene belgische linie aan eenen buurtspoor weg van Armentiers naar Belle zal ver bonden zijn, geheel het Zuid-Ooslersche gedeelte van ons arrondissement zal ophou den van naar Yperen te komen om naar Belle te trekken. Met Armentiers als liniehoofd, ware dit niet te vreezen integendeel, wij zouden op de zon- en feestdagen het bezoek onzer goede gebureu van het Noorderdepartement heb ben, die hier hunnen morgend zouden door brengen, en die, na goed genoenmaald te hebben, hunnen namiddag op den Keminel- berg zouden gaan verslijten. Dit aangenaam vooruitzicht voor onze ho telhouders en voor al dezen die er van afhangen, moet afgeweerd worden door den wil van den kasteelheer van Kemmel en den zelfzuchtigen geest der heeren van West- Nieuw kerke. Hebben zij de vermetelheid niet gehad door den mond van onzen bewonderings- waardigen burgemeester te doen verklaren dat, indien de linie gemaakt ware langs Ploegsteert, de gemeeuten Kemmel eu West- Nieuwkerke hun aanieal van tusscheukomst zouden intrekken Dat die heeren weten dat de Yperliugea niet gewoon zijn bedreigingen te verdragen; indien het hun niet bevalt zich bij de wen- schen der stad Yperen aan te sluiten, is er een eenvoudig middel om de moeielijkheid uit den weg te ruimen: het ware voldoende eene rechlstreeksche linie te leggen van Yperen naar Armentiers langs Meesen, voor dewelke men algauw de noodig; gelden zou vinden. Ongelukkiglijk voor de stad Yperen, hare belangen bevinden zich voor het oogenblik in de handen van eenige vreemdelingen, die bekwaam zijn dezelve te slacbtofïeren om de vernieuwing van hun mandaat in den senaat of in de Kamer te verzekerenSedert lang hebben wij bemerkt dat de stad Yperen voor hen niets is en dat zij meer aan d n buiten houden. Kooplieden, doet de oogen open, waakt en herinnert u. 4 HET WEEKBLAD Steenwerck. Armentiers. GOOOO l. Seule. 10 huizeu Ploegsteert. Meesen 7 kiloinO kilom 5! W.-Nieuwkerke, 2000 inw. em mei. 16000 inw. Armentiers. 60000 1. Seule. 10 huizen. 7 kilom. 6 kilom Bizet Ploegsteert Meesen te) W.-Xieuwkerke. 2000 inw. Kemmel. 16000 inw. Ypre. te

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1893 | | pagina 1