VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Het prins-bisdom Luik. Negende jaar. Zaterdag 25" Augusti 1894. Nummer 35. De klerikalen en de vrijheden door de Grondwet gewaarborgd. STADSNIEUWS. Eene goede tijding. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar roor de stad. 3 fr. roor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annonceru 15 cent. per drukregel. Rechte lïjke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centlamen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten ran verkoopingen of andere beke udmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij eo onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen, w Moest men de klerikalen gelooven, loopen er geene menschen onder de zon die de vrijheid meer liefhebben dan zij. Maar men dient eens na te gaan of dit geblaf dat nu, onder de klerikale heerschappij bij sommigen voet ge vonden heeft, wel als waarheid mag aanvaard worden. De vrijheid van geweten. O, voor deze zijn de klerikalen bijzonder fel ingenomen. Roepen hunne haantjes vooruit niet altijd en al waar het maar kan gehoord worden, dat al degenen die niet peinzen wat zij wil len laten peinzen, verdoemd en brand stokken der hel zullen zijn. 'n Mensch zou er van ijzen, schud den en beven moest men al die ver vloekingen en verdoemenissen in acht nemen. Wee ook al de opstellers van liberale week- en dagbladen, van leerzame boeken, vrijgezinde woord verkondigingen enz., enz., de groot ste ongelukken en hiernamaals een eeuwig branden in solfer en pek zullen hun te beurt vallen. De vrijheid van godsdienst. Geen andere godsdienst dan die der kleri kalen zou er mogen bestaan. De ware godsdienst ook niet meer, welke den Zaligmaker verkondigd heeft en die het goede, het ware, het rechtvaar dige, het verdraagzame uitroept. Neen, alléén de godsdienst die den winkel der klerikalen doet draaien mag heerschen omdat zij in hem al leen haat, nijd, wraak- en hebzucht kunnen zoeken en vinden. De vrijheid van vereenirjing Tegen deze zijn de kadodders schrik kelijk verbitterd. Gij die vrijgezind zijt, waagt u niet op de buitengemeen ten om vergaderingen te houden, om de slaafsche kudde der politieke priesters en kloosterlingen te onder richten in alles wat de samenleving aangaat, om hen te doen beseffen die zij jegens hen zelve en jegens an leren moeten vervullen, om hun te leeren hoe zij het goedkoopst en het best hun land zullen bebouwen en op wel ke manier zij het duurst hunne wa ren aan den man kunnen brengen. Zeker is het dat gij er niet gemakke lijk zult van t'huis komen. En op zulke wijze eerbiedigen de klerikalen de vrijheid van vereeniging. De vrijheid van onderwijs. Deze is sukkelachtig bediend geweest van af 1884 sinds de klerikalen het be wind hernomen hebben. Toen de li beralen in 1879 het onzijdig onder wijs, het eenige dat nationaal kan zijn, uitriepen, stelden de klerikalen alles in 't werk om die vrijheid den nek in te slaan. Hoe menige onderwijzers en huis vaders zijn er met gebroodroofd ge weest, hoevele zijn er niet ten grave gedaald door de schuld der afschu welijke daden van de domme dwee- pers uit het klerikaal leger. De vrijheden door de Grondwet uitgeroepen, lijden dus allen schip breuk wanneer de klerikalen ze moe ten doen eerbiedigen. Zij zijn maar goed als zij ten hunnen voordeele kunnen bewerkt worden. De haat der klerikalen tegen 's lands vrijheden heeft het liberalismus doen ontstaan, welk uitroept dat elk een mag peinzen wat hij wil, dat eenieder mag onderwijzen, dat men zich mag vereenigen waar en zoo dik wijls men wil, dat men de Godheid mag eeren op die wijze welke men verkiest en in zulke mate als men het goedvindt. Zoolang dus er ongelukkigen zul len bestaan welke door eigenbaat en haat des menschdoms die vrijheden zullen verkrachten, zoolang ook zul len de liberalen of vrije mannen niet ondergeven om die zelfde vrijheden te doen bloeien en eerbiedigen. Daar blijft voor gezorgd. En zoo] doende zullen wij vrijgezinden, voor den vooruitgang werken, welke de kleri kalen wel tijdelijk kunnen tegenwer ken maar nooit kunnen tegenhouden. Immers, de vooruitgang baart spoed voor elkeen, behalve voor de kleri kale achteruitkruipers, die slechts in de ellende en beproevingen hun be staan vinden. Jammer maar dat, onder sociaal oogpunt, de handelwijze onzer tegen strevers zulke schrikwekkende vruchten teelt. Met de vrijheid te krenken, met opentlijk op te,staan tegen koning en 's lands bestuur wanneer de vrijheid wetten tot stand brengt welke hun mishagen, prenten zij den burger onvaderlandsche ge voelens in en wakkeren hem aan tot oproer, weêrstand en euveldaden. 't Is volgens ons op dit terrein dat men de oorzaak moet zoeken der monsterachtige gebeurtenissen welke het einde der negentiende eeuw ken schetsen. (lle Vervolg). Na den dood van Albéron I (1128) oogste Alexander Van Gulik, de vruchten zij ner misdaad in. Het gelukte hem inderdaad het kapittel om te koopen en zich tot bis schop te doen uitroepen. Men kan licht be grijpen dat er niet veel goeds te verwachten ■was van eenen man, die door moord en om- kooping, op den troon was geraakt. Zijn be stuur was zoo willekeurig., zijne levenswijze zoo walgelijk, dat de verontwaardigde be volking tegen hem opstond, zoodat de Kerk vergadering van Pisa, in 1835, gedwongen was zijne afzetting uit te spreken. Wanneer mannen zooals Alexander I met de bisschoppelijke waardigheid bekleed wor den; wanneer men gansch een Kapitel be staande uit leden der voornaamste adellijke stamhuizen kan omkoopen, dan begrijpt men licht dat het peil der zedelijkheid diep moet gedaald zijn. Ook maakten vele edelen van deze regeeringsloosheid gebruik om alle ge zag te miskennen, om gewapenderhand hun ne persoonlijke veeten te wreken, en om, al roovend en moordend, de gansche streek af te loopen. Gilbertus van Duras onderscheid de zich bijzonder in deze beroerde tijden. Hij leefde als een ware bandiet, en had zich, door zijne strooptochten, den wrok des bis- schops en des hertogen van Limburg. Wal ram II, op den hals gehaald. Zij besloten den heer van Duras eene voorbeeldige kastij ding toe te dienen, en daar deze laatste zich niet bij machte gevoelde om aan zulke twee vijanden het hoofd te bieden, haastte hij zich de hulp des hertogen van Brabant, Godvried mei den Baard, in te roepen. Gilbertus van Duras had hier aan eene goede deur geklopt, want een diepe haat scheidde sinds lang de hertogen van Limburg en Brabant, en deze hijgde naar de geschikte gelegenheid om zich met zijnen vijand kunnen te meten. Ook brachten de partijen welhaast twee machti ge legers in het veld, die, na gruote verwoes tingen aangericht te hebben, op 7 Augustus 1130, in de vlakte van Wilder en, slaags geraakten! In den beginne scheen de zege naar de zijde des Brabanders over te hellen maar het heldhaftige gedrag des hertogen van Limburg en des graven van Loon deed de bondgenoten zegevieren. Zij gelukten er zelfs in, den rijken standaard, dien Godfried, der engelsche koningin ten geschenke ont vangen had, te overmeesteren. De Luikena ren waren zoo fier over de verovering dezer bannier, dat zij haar jaarlijks in de proces sies der kruisdagen plechtig ronddroegen, een gebruik dat in 1794 afgeschaft werd. Deze veldslag stelde nogtans geen einde aan de vijandelijkheden, want de overwonnen brachten weldra nieuwe krijgsscharen in het veld, en leverden met afwisseling van geluk, nog talrijke, bloedige gevechten. Dan trad keizer Lotharius als bemiddelaar tusschen de strijdende partijen op, en de vrede werd geteekend; aan geenen enkelen der krijgs- voerenden kende men eenig voordeel toe; en de graaf van Duras, de spil van dezen beroerden toestand kreeg, mits eene gelde lijke boete, die tot het oprichten eens kloos ters gebruikt werd, volkomene vergiffenis voor de euveldaden, die hem in gansch Has- pegouwen. zoo berucht hadden gemaakt. Reinout van Bar had van den wanorde lijken staat, waarin het bisdom verkeerde, gebruik gemaakt, om het kasteel \an Bouil- De Tandmeester EMANUËL HUISMAN is allen Woensdagen, te raadplegen van 9 tot 3 u. bij M. Charles Nuytten Schoenmaker (in de Vergulde pantoufle), Boterstraat, 12, Yper. Wij zijn gelukkig onze lezers te mogen aankondigen dat de Liberale Associatie van Yperen besloten heeft den strijd aan te gaan voor de wetgevende kiezingen die zullen plaats hebben in October aanstaande. Kom aan, de handen uit de mouwen, neerstig en ernstig gewrocht om het arrondissement te verlossen van het juk der bisschopsstaven, die het sedert zoo langen tijd onder den hiel houden. De strijd zal zeer ernstig kunnen zijn: alles zal afhangen van den keus der kandidaten. Volgens het algemeen gedacht zouden de landbouwers, die meer genegen zijn voor den vrijhandel dan hunne grondeigenaars, goed en degelijk moeten vertegenwoordigd zijn. Zij hebben ernstige grieven tegen de uit tredende volksvertegenwoordigers en den senateur. En niet zonder reden. Want, als men alles wel nagaat, wat hebben deze man nen voor den landbouwer gedaan Niets, volstrekt niets Zij lezen jaarlijks dezelfde redevoering af, om den schijn te hebben zich met de belangen van den landbouwer bezig te houden, maar zij weten op voorhand dat de ministers be sloten zijn zich gedurig de ooren te stoppen. Welnu, dit is bedrog, men noemt zulks poe der in de oogen der kiezers werpen en hen doen gelooven dat zij zich met ziel en hart aan het welzijn der landbouwerswijden. Wij hebben er een voorbeeld van gehad toen zij de tabakkwestie bespraken (afschaffing van het accijnsenrecht) en eene vermindering vroegen op hot vervoer der hoppepersen alles is in zijn vorigen staat gebleven, het- gene eens te meer bewijst dat onze senateur Ion te overmeesteren (1.134). Hij besefte vol komen dat hij van den bandeloozen Alexan der I niets te duchten hadmet dezes op volger Albéron II (1136-1145) was zulks het geval niet. De bisschop eischte de teruggave van den burcht, en sloeg, bij de weigering des hec- ren van Bar, het beleg voor de vesting. In den beginne was de prelaat enkel door zijne leenmannen vergezeld. Om de inneming der stad te verhaasten, vergde hij de hulp der Vrije Burgers. Die van Luik echter, voor wendende dat zij sedert eenigen tijd zoo dikwerf opgeroepen werden, namen slechts de wapens om dezen tocht te ondernemen, wanneer het Kapittel der Kanunikken zich met de reliquikas van sint Lambertus, en de wapenvaan van Karei den Groote aan hun hoofd gesteld hadden. De belegerden leverden het kasteel in de handen des bisschops op 22 September 1141 publieke en kerkelijke feesten werden tot aandenken van dit langdurig beleg ingesteld, en op 28 April, onder de benaming van Triomf van St-Lambertus gevierd. (Wordt voortgezet.) HET WEEKBLAD MiM» 0 0 8 mmm

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1894 | | pagina 1