Liberale Associatie
Landbouwers wilt gij wijs zijn!
HerbergiersDrankslijters
26 millioen belastingen meer
Belasting per inwoner.
Vrijheid op den buiten.
Belasting op het suiker.
Aan de koetsiers en menschen
die paarden houden!
Beziet uwe lastbrieven.
Volksbond.
De kiesomkooping.
Eischt met ons de afschaffing der
belasting op den tabak.
De clericalen gingen het verbete
ren: Vroeger betaalde men 1.50 per
are belasting, nu 1 1/2 centiem per
plant en daar er 300 planten op eene
are staan betaalt de boer nu
4, 50 fr. per are.
Dat beteekend eene verhooging van
belasting van 3 fr. per are of
300 fr. per hectare.
En zij gingen den landbouw ver
beteren Wat bedriegers, hé, die
clericale veelbelovers
Toen de vergunnigswet van 60
tot 20 fr. nieuwe lasten gestemd werd
waren het alleen de klerikale repre-
sentanlen die deze hatelijke wet
stemden.
Geen enkel lideraal kamerlid heeft
die belasting gestemd
In 1881 betaalde het Belgische
volk aan den Staat 316,100,000 frank
belasting.
Vandaag, onder het klerikaal gou
vernement, betaalt het Belgische
volk 342, 110,000 frank
Dus 26 miliioen meer!
Wat zegt gij van die alles beloven
de klerikalen die u zoo het geld af
persen?
Dat noemt men klerikale spaar
zaamheid
In 1884, wanneer de liberalen het
bestunr verlieten, betaalden de Bel
gen 27frank rechtstreeksche belasting
per inwoner.
Na tien jaren van profijtig kleri
kaal leven is de belasting per inwo
ner tot 30 frank gestegen
Dat kan nog al tellen, dunkt ons.
De klerikalen zeggen dat zij de
grootste voorstanders der vrijheid
zijn
Eene fameuze vrijheid, werklieden
en landbouwers! Overweegt eens:
Als gij van eene andere gedachte
zijt, dan scheldt men u uit voor alles
wat niet deugt... Is het niet zoo
En gij,
LANDARBEIDERS,
wie perst u den laatsten druppel
zweet af?! De klerikale grondeige
naars, niet waar
Moogt gij dat luidop zeggen
Neen want dan zouden de brood-
roovers tot de laatste korst brood
uit uwe schapraai doen verdwijnen.
Dat is klerikale vrijheid
Wilt ge voorbeelden van die geld-
afperserij Landarbeiders, gij hebt
maar rond te zien hoe de boeren ver
plet worden door de hooge pachten
dier klerikale grondbezitters
Zoo geeselen ze u, maar geeselt ze
nu ook op uwen toer met die ver
drukkers uit het gouvernement te
jagen
Is het wiet schandalig, dat eene
moeder die kinders kweekt, en dus
suiker noodig heeft, een frank per
kilo moet betalen, terwijl het suiker
nog geen veertig centiemen van
maken kost De moeder zestig cen
tlemen lasten voor een kilo suiker
doen betalen, is eene groote onrecht
vaardigheid.
Indien men 60 kilos per jaar ver
bruikt, maakt 36 frank belasting
per huishouden
Moeders, vertelt dat aan uwe echt-
genooten die thans, dank zij de libe
ralen, kiezers zijn
Wordt de belasting op de haver
ingevoerd, de boer zal zooveel appels
als peeren hebben, de landeigenaar
alleen zal er voordeel uit trekken,
Geen vijftig boeren in Vlaamsch
België zaaien haver om ze te ver-
koopen. 't is alleen voor eigen ge
bruik. Al de personen, die een paard
houden om hunnen stiel te kunnen
uitoefenen, gaan dus belast worden:
huurhouders, voermans, melkboeren.
En de belasting is redelijk hoog. Een
paard dat werkt moet minstens 9
kilos haver daags hebben, dat maakt
3,285 kilos in 't jaar. Zoo de 100
kilos haver met 2 frank belast wor
den, maakt dat eene belasting van
65 fr. 70 c. per jaar voor een voer
man, een huurhouder of een melk
boer.
De clericale gazetten roepen, schreeuwen,
kraaien en trompetten het overal in 't ronde,
dat hunne vrienden de lasten verminderd
hebben.
Zij kondigen statistieken af, van ellen en
ellen lang, met vermindering langshier:
afschaffing langs daar; wegvaging
lings; doorkrabbing rechts; ja, ze
gaan al erger te werk of er geen lasten in
onslandeken meer bestonden, of al de ont
vangers van belastingen aan de boomen wa
ren opgeknoopt.
Maar, sacrebleu toch, houden de japga
zetten de Belgische kiezers dan voor de
grootste domkoppen der wereld? denken ze
soms met eene collectie potuilen te doen te
hebben? of aanzien ze de stemgerechtigden
voor snullen, die maar moeten gelooven wat
de gewijde wierookpapieren hun voorliegen?
Om te weten of de clerikalen iets aan de
lasten verminderd hebben, is er toch een
doodeenvoudig middel, en nog al een middel
hetwelk niet liegen of bedriegen kan, name
lijk het onderzoeken van uwe last
brieven.
Voor welke som waart ge in 1884 aange
slagen? Hoeveel oorden moest ge toen naar
den ontvanger dragen?
En welk totaal staat er nu op uwen las-
tenbrief'? Hoeveel hebt ge dees jaar bij den
ontvanger moeten afdokken?
Ziedaar heel de kwestie.
Die cijfers kunnen niet liegen.
Betaalt ge nu minder dan over tien jaar,
dan hebben de clericalen delasten vermin
derd. Maar, zijn er nu meer noppen weg
te dragen dan vroeger, dan zijn delasten
vermeerderd
Welnu, kiezers niet zoo simpel dus:
Beziet uwe lastebrieven
En, als ge ze aandachtig bezien en nog
eens bezienhebt, leest dan de clericale
gazetten en ge vloekt u zwart en blauw,
over de kilometrieke leugens van die gepa
tenteerde opstoopentrekkers.
Het ordewoord is en blijft derhalve
Beziet, ja beziet uwe lastbrieven
Zilveren Hoofd, Rijselstraat.
De personen die wenschen den uitslag der
kiezing te kennen worden verzocht zich
naar 't lokaal, Zilveren Hoofd, te begeven
waar de depêchen, reeds van den Zondag zul
len toekomen en tentoongesteld worden.
BEM1CHT.
De personen die begeeren inlichtingen te
bekomen nopens de kiezing, moeten zich
maar naar 't lokaal van den Volksbond
Zilveren Hoofd, Rijselstraat, begeven, een
lid der kommissie zal daar den Zaterdag,
Zondag en Maandag, standvastig ten hun
nen dienste zijn.
De pastoors, en namentlijk deze van El-
verdinghe, vergaderen de kiezers om de
klerikale kandidaten aan te bevelen. Om
volk aan te trekken gaven zij bons voor
glazen bier Is dit geene kiesomkooping die
door de nieuwe wet gestraft wordt
Of mag men in zaak van kiezinge al het
bedrog al de schandelijkste wetverkrach-
tingen begaan
Zondag 11. in het Volkshuis van Yperen,
sprak een klerikale kandidaat, dien wij
hier niet willen noemen, maar de eerste let
ter van zijnen naam is Golaert, over den
nacht van ln Februari en zegde De lïbe-
ralen zouden willen doen gelooven dat
wij het stadhuis veroverd hebben door
- bedrog en omkooping, met stemmen te
koopen.
Een oud klerikale kiesmakelaar, August
Cocle, onderbrak en riepuja, t is waar.
wat de liberalen zeggen. Gij weet wel
dat gij mij uitgekocht hebt en dat ik u
de namen kan aanhalen van meer dan
honderd vijftig kiezers die ik heb hel-
pen uitkoopen
- Gij weet dat ik vóór het gerecht kan
getuigen wat ik hier aanhaal. Maar
gij hebt mij uitgekocht en gij hebt uwe
beloften niet gehouden. Ik zou willen
welen wanneer gij mij geven zidt wat
gij mij nog schuldig zijt.
Dit voorval bracht een groot rumoer te
weeg. De kandidaten, vooral Henritje wa
ren verslagen en beefden uit al hunne lid
maten. Nauwelijks vonden zij adem genoeg
om te roepenDe deur uitde deur uit
De burgemeester deed Cocle in de doos
draaien door de politie die daar in groot ge
tal was.
Cocle, iedereen weet het, was een der
bijzonderste klerikale kiesmakelaars der
laatste gemeentekiezingen. Men wil hem
nu voor een socialist doen doorgaan. Men
had hem eene plaats op het stadhuis beloofd.
Zoodra de kiezingen voorbij waren, be
kwam Cocle eene plaats van.... aardewer
ker, in afwachting van iets beters.
Eene plaats van aardewerker 11 wanneer
men laarzenmaker is in eene der bijzonder
ste straten van stad, de Tempelstraat, dit
is toch geene belooning voor zulke gewich
tige diensten. Het is de prijs niet van een
Stadhuis, men moet het bekennen.
Ook heeft Cocle, na verscheidene maan
den wachtens als aardewerker, zijn geduld
verloren. Hij is begonnen met te verstaan
dat men hem bedrogen had, gelijk zoovele
anderen. Hij is kwaad geworden en heeft
Yperen verlaten om in Frankrijk te gaan
werken.
Maar zal het kiesbedrog, in de tegen
woordigheid van honderden personen open
baarlijk herkend en aangeklaagd, ongestraft
blijven?
Het ware een ongehoord schandaal.
Wij roepen de aandacht van het Parket
op het feit.
Indien het toegelaten ware, aan deze die
de kiesomkooping plegen, het opentlijk in
't openbaar te zeggen,- indien uitgekochte eu
uitkooper alzoo straffeloos hun vuil lijnwaad
mochten wasschen, dit zou een beweenlijk
een gevaarlijk gedacht geven van het nieuw
belgische kiesregiem.
Het volk is eerlijk en voelt zijn hart wal
gen voor zulke onbeschaamde en schande
lijke oneer. Onder onze werklieden spreekt
men veel van dit voorval. Allen voelen een
grooten walg voor den omgekochten en de
omkoopers. Zij zeggen dat zij zelf recht
zullen doen den 14 October, over den hoon,
dien de mannen van den nacht van 1" februa
ri de eerlijke werkersklas van Yperen heb
ben doen vallen.
van Yperen en het Arrondissement.
Kiesver gade ring
van 8 October 1894.
Aan het bureel zetelen de heeren Leleup,
voorzitter; Bossaert, Vermeulen,Verschaeve,
Onraet, Veulemans, Harteel, leden; Alfred
Laheyne, schrijver.
Geruimen tijd voor de opening der verga
dering was de zaal der Oud-Pompiers prop-
pens vol. Een goed voorteeken. Onder de
groepen wordt veel gesproken over de gun
stige uitslagen bekomen op de meetingen te
Proven, Rousbrugge, Komen, Warnêton,
Meessen, Ploegsteert, enz. enz... De buiten
lieden zijn blijkbaar bezield met de beste
gevoelens voor onze partij en beloven in
massa voor de liberalen te zullen stemmen.
Algemeen is men vol hoop voor den uitslag
der aanstaande kiezingen.
Ten 7 1/2 uur opent de voorzitter de ver
gadering met eenige uitleggingen over het
doel der besprekingen die zullen volgen.
Het publiek wordt uitgenoodigt met kalm
te en waardigheid de discutien te volgen.
De katholieken zoowel als de liberalen zegt
hij, hebben recht het woord te voeren, 't Is
eene openbare vergadering waar elkeen zon
der onderscheid, het recht heeft zijne denk
wijze voor te dragen en te verdedigen.
Het woord is aan M. Vermeulen.
De heer Vermeulen (in 't vlaamsch) (lang
durige toejuichingen
De strijd gaat naar wensch en overtreft
zelf al onze verwachtingen. Den werkdadi-
gen steun die wij overal bij de werklieden
van de stad als van den buiten ontmoeten is
een bemoedigend vooruitzicht.
In 17 gemeenten, steden en dorpen van
ons arrondissement werden verleden Zondag
nog met den besten uitslag, openbare mee
tingen gehouden.
De meesten dezer meetingen werden inge
richt en geleid door onze dappere werklie
den van den propagandeklub, die niet ge
vreesd hebben zich aan de zoowel gekende
vervolgingswoede der klerikalen bloot te
stellen.
Mijn eerste woord is eene betuiging van
bewondering en dankbaarheid voor die zoo
nederige als verkleefde helpers. Levendige
toejuichingen
Onze tegenstrevers, de klerikalen, zonder
het te weten, helpen ons ook. Hunne leu
gens even zooals hunne ongerijmde laste
ringen verwekken juist den tegenovergestel-
den uitslag van hetgeen zij verwachten. Gij
allen hebt het klerikale Nieuwsblad van
leper en ontvangen dat op duizende exem
plaren verspreidt werd. De pasters van
gansch het arrondissement ontvingen er elk
eene baal van en deden ze door den koster
of den grafdelver in de gemeenten rond
dragen.
In alle kerken van het arrondissement
werd den laster en leugen van het klerikaal
voddenpapiertje voorgelezen en besproken.
Gij hebt er u van kunnen overtuigen door
hetgeen in de kerken van Ieperen gebeurd is.
Men zegt u daarin dat wij vijanden zijn
van den godsdienst en dat wij nooit naar
de kerk gaan.
Eerste leugen.
Wij zijn en waren ten allen tijde voor
staander der verdraagzaamheid en der vrij
heid. Wij eisschen vrijheid voor allen en
indien de katholieken vervolgd werden zou
den wij de eersten zijn om ze te verdedigen.
Wij gaan naar de kerk telkens wanneer
wij zulks geraden vinden. Maar wiens schuld
is het dat er zóóvelen zijn die niet gaarne
dikwijls naar de kerk gaan
Voor de domste onnoozelheid dreigd men
ons met den ban der Heilige Kerk en zegt
men ons daarenboven dat het nutteloos is
dat wij nog een voet in de kerk zetten.
Vijf- en twintig jaren geleden, werd ik
in den ban gedaan omdat ik deelmaakte van
de maatschappij Philharmonique van Pope-
ringhe twee jaren later werd ik opnieuw
in den ban gedaan omdat ik geabonneerd was
op het liberale dagblad Le Précurseur
nog zes jaren later wederom in den ban
omdat ik mijne kinderen naar de gemeente
school zond(gelach en toejuichingen), en gij
allen die voor ons zult stemmen zult allen
op uwe beurt in den ban gedaan worden,
't werd verleden zondag op den preekstoel
vertelt. algemeen gelach).
Ik vraag het aan de katholieken hier te
genwoordig, of zij ons in gansch het arron
dissement van Yperen ééne kerk kunnen
aanwijzen waar de liberale kandidaten des
zondags de mis zouden kunnen hooren, zon
der aan belediging en vernedering blootge
steld te zijn. toejuichingen
Tenzij het bij toeval in de St. Pieterskerk
ware. (gelach en toejuichingen).
»K5Sg>»ap op
9