Liberale Associatie Landbouwers wilt gij wijs zijn! HerbergiersDrankslijters 26 millioen belastingen meer Belasting per inwoner. Vrijheid op den buiten. Belasting op het suiker. Aan de koetsiers en menschen die paarden houden! Beziet uwe lastbrieven. Volksbond. De kiesomkooping. Eischt met ons de afschaffing der belasting op den tabak. De clericalen gingen het verbete ren: Vroeger betaalde men 1.50 per are belasting, nu 1 1/2 centiem per plant en daar er 300 planten op eene are staan betaalt de boer nu 4, 50 fr. per are. Dat beteekend eene verhooging van belasting van 3 fr. per are of 300 fr. per hectare. En zij gingen den landbouw ver beteren Wat bedriegers, hé, die clericale veelbelovers Toen de vergunnigswet van 60 tot 20 fr. nieuwe lasten gestemd werd waren het alleen de klerikale repre- sentanlen die deze hatelijke wet stemden. Geen enkel lideraal kamerlid heeft die belasting gestemd In 1881 betaalde het Belgische volk aan den Staat 316,100,000 frank belasting. Vandaag, onder het klerikaal gou vernement, betaalt het Belgische volk 342, 110,000 frank Dus 26 miliioen meer! Wat zegt gij van die alles beloven de klerikalen die u zoo het geld af persen? Dat noemt men klerikale spaar zaamheid In 1884, wanneer de liberalen het bestunr verlieten, betaalden de Bel gen 27frank rechtstreeksche belasting per inwoner. Na tien jaren van profijtig kleri kaal leven is de belasting per inwo ner tot 30 frank gestegen Dat kan nog al tellen, dunkt ons. De klerikalen zeggen dat zij de grootste voorstanders der vrijheid zijn Eene fameuze vrijheid, werklieden en landbouwers! Overweegt eens: Als gij van eene andere gedachte zijt, dan scheldt men u uit voor alles wat niet deugt... Is het niet zoo En gij, LANDARBEIDERS, wie perst u den laatsten druppel zweet af?! De klerikale grondeige naars, niet waar Moogt gij dat luidop zeggen Neen want dan zouden de brood- roovers tot de laatste korst brood uit uwe schapraai doen verdwijnen. Dat is klerikale vrijheid Wilt ge voorbeelden van die geld- afperserij Landarbeiders, gij hebt maar rond te zien hoe de boeren ver plet worden door de hooge pachten dier klerikale grondbezitters Zoo geeselen ze u, maar geeselt ze nu ook op uwen toer met die ver drukkers uit het gouvernement te jagen Is het wiet schandalig, dat eene moeder die kinders kweekt, en dus suiker noodig heeft, een frank per kilo moet betalen, terwijl het suiker nog geen veertig centiemen van maken kost De moeder zestig cen tlemen lasten voor een kilo suiker doen betalen, is eene groote onrecht vaardigheid. Indien men 60 kilos per jaar ver bruikt, maakt 36 frank belasting per huishouden Moeders, vertelt dat aan uwe echt- genooten die thans, dank zij de libe ralen, kiezers zijn Wordt de belasting op de haver ingevoerd, de boer zal zooveel appels als peeren hebben, de landeigenaar alleen zal er voordeel uit trekken, Geen vijftig boeren in Vlaamsch België zaaien haver om ze te ver- koopen. 't is alleen voor eigen ge bruik. Al de personen, die een paard houden om hunnen stiel te kunnen uitoefenen, gaan dus belast worden: huurhouders, voermans, melkboeren. En de belasting is redelijk hoog. Een paard dat werkt moet minstens 9 kilos haver daags hebben, dat maakt 3,285 kilos in 't jaar. Zoo de 100 kilos haver met 2 frank belast wor den, maakt dat eene belasting van 65 fr. 70 c. per jaar voor een voer man, een huurhouder of een melk boer. De clericale gazetten roepen, schreeuwen, kraaien en trompetten het overal in 't ronde, dat hunne vrienden de lasten verminderd hebben. Zij kondigen statistieken af, van ellen en ellen lang, met vermindering langshier: afschaffing langs daar; wegvaging lings; doorkrabbing rechts; ja, ze gaan al erger te werk of er geen lasten in onslandeken meer bestonden, of al de ont vangers van belastingen aan de boomen wa ren opgeknoopt. Maar, sacrebleu toch, houden de japga zetten de Belgische kiezers dan voor de grootste domkoppen der wereld? denken ze soms met eene collectie potuilen te doen te hebben? of aanzien ze de stemgerechtigden voor snullen, die maar moeten gelooven wat de gewijde wierookpapieren hun voorliegen? Om te weten of de clerikalen iets aan de lasten verminderd hebben, is er toch een doodeenvoudig middel, en nog al een middel hetwelk niet liegen of bedriegen kan, name lijk het onderzoeken van uwe last brieven. Voor welke som waart ge in 1884 aange slagen? Hoeveel oorden moest ge toen naar den ontvanger dragen? En welk totaal staat er nu op uwen las- tenbrief'? Hoeveel hebt ge dees jaar bij den ontvanger moeten afdokken? Ziedaar heel de kwestie. Die cijfers kunnen niet liegen. Betaalt ge nu minder dan over tien jaar, dan hebben de clericalen delasten vermin derd. Maar, zijn er nu meer noppen weg te dragen dan vroeger, dan zijn delasten vermeerderd Welnu, kiezers niet zoo simpel dus: Beziet uwe lastebrieven En, als ge ze aandachtig bezien en nog eens bezienhebt, leest dan de clericale gazetten en ge vloekt u zwart en blauw, over de kilometrieke leugens van die gepa tenteerde opstoopentrekkers. Het ordewoord is en blijft derhalve Beziet, ja beziet uwe lastbrieven Zilveren Hoofd, Rijselstraat. De personen die wenschen den uitslag der kiezing te kennen worden verzocht zich naar 't lokaal, Zilveren Hoofd, te begeven waar de depêchen, reeds van den Zondag zul len toekomen en tentoongesteld worden. BEM1CHT. De personen die begeeren inlichtingen te bekomen nopens de kiezing, moeten zich maar naar 't lokaal van den Volksbond Zilveren Hoofd, Rijselstraat, begeven, een lid der kommissie zal daar den Zaterdag, Zondag en Maandag, standvastig ten hun nen dienste zijn. De pastoors, en namentlijk deze van El- verdinghe, vergaderen de kiezers om de klerikale kandidaten aan te bevelen. Om volk aan te trekken gaven zij bons voor glazen bier Is dit geene kiesomkooping die door de nieuwe wet gestraft wordt Of mag men in zaak van kiezinge al het bedrog al de schandelijkste wetverkrach- tingen begaan Zondag 11. in het Volkshuis van Yperen, sprak een klerikale kandidaat, dien wij hier niet willen noemen, maar de eerste let ter van zijnen naam is Golaert, over den nacht van ln Februari en zegde De lïbe- ralen zouden willen doen gelooven dat wij het stadhuis veroverd hebben door - bedrog en omkooping, met stemmen te koopen. Een oud klerikale kiesmakelaar, August Cocle, onderbrak en riepuja, t is waar. wat de liberalen zeggen. Gij weet wel dat gij mij uitgekocht hebt en dat ik u de namen kan aanhalen van meer dan honderd vijftig kiezers die ik heb hel- pen uitkoopen - Gij weet dat ik vóór het gerecht kan getuigen wat ik hier aanhaal. Maar gij hebt mij uitgekocht en gij hebt uwe beloften niet gehouden. Ik zou willen welen wanneer gij mij geven zidt wat gij mij nog schuldig zijt. Dit voorval bracht een groot rumoer te weeg. De kandidaten, vooral Henritje wa ren verslagen en beefden uit al hunne lid maten. Nauwelijks vonden zij adem genoeg om te roepenDe deur uitde deur uit De burgemeester deed Cocle in de doos draaien door de politie die daar in groot ge tal was. Cocle, iedereen weet het, was een der bijzonderste klerikale kiesmakelaars der laatste gemeentekiezingen. Men wil hem nu voor een socialist doen doorgaan. Men had hem eene plaats op het stadhuis beloofd. Zoodra de kiezingen voorbij waren, be kwam Cocle eene plaats van.... aardewer ker, in afwachting van iets beters. Eene plaats van aardewerker 11 wanneer men laarzenmaker is in eene der bijzonder ste straten van stad, de Tempelstraat, dit is toch geene belooning voor zulke gewich tige diensten. Het is de prijs niet van een Stadhuis, men moet het bekennen. Ook heeft Cocle, na verscheidene maan den wachtens als aardewerker, zijn geduld verloren. Hij is begonnen met te verstaan dat men hem bedrogen had, gelijk zoovele anderen. Hij is kwaad geworden en heeft Yperen verlaten om in Frankrijk te gaan werken. Maar zal het kiesbedrog, in de tegen woordigheid van honderden personen open baarlijk herkend en aangeklaagd, ongestraft blijven? Het ware een ongehoord schandaal. Wij roepen de aandacht van het Parket op het feit. Indien het toegelaten ware, aan deze die de kiesomkooping plegen, het opentlijk in 't openbaar te zeggen,- indien uitgekochte eu uitkooper alzoo straffeloos hun vuil lijnwaad mochten wasschen, dit zou een beweenlijk een gevaarlijk gedacht geven van het nieuw belgische kiesregiem. Het volk is eerlijk en voelt zijn hart wal gen voor zulke onbeschaamde en schande lijke oneer. Onder onze werklieden spreekt men veel van dit voorval. Allen voelen een grooten walg voor den omgekochten en de omkoopers. Zij zeggen dat zij zelf recht zullen doen den 14 October, over den hoon, dien de mannen van den nacht van 1" februa ri de eerlijke werkersklas van Yperen heb ben doen vallen. van Yperen en het Arrondissement. Kiesver gade ring van 8 October 1894. Aan het bureel zetelen de heeren Leleup, voorzitter; Bossaert, Vermeulen,Verschaeve, Onraet, Veulemans, Harteel, leden; Alfred Laheyne, schrijver. Geruimen tijd voor de opening der verga dering was de zaal der Oud-Pompiers prop- pens vol. Een goed voorteeken. Onder de groepen wordt veel gesproken over de gun stige uitslagen bekomen op de meetingen te Proven, Rousbrugge, Komen, Warnêton, Meessen, Ploegsteert, enz. enz... De buiten lieden zijn blijkbaar bezield met de beste gevoelens voor onze partij en beloven in massa voor de liberalen te zullen stemmen. Algemeen is men vol hoop voor den uitslag der aanstaande kiezingen. Ten 7 1/2 uur opent de voorzitter de ver gadering met eenige uitleggingen over het doel der besprekingen die zullen volgen. Het publiek wordt uitgenoodigt met kalm te en waardigheid de discutien te volgen. De katholieken zoowel als de liberalen zegt hij, hebben recht het woord te voeren, 't Is eene openbare vergadering waar elkeen zon der onderscheid, het recht heeft zijne denk wijze voor te dragen en te verdedigen. Het woord is aan M. Vermeulen. De heer Vermeulen (in 't vlaamsch) (lang durige toejuichingen De strijd gaat naar wensch en overtreft zelf al onze verwachtingen. Den werkdadi- gen steun die wij overal bij de werklieden van de stad als van den buiten ontmoeten is een bemoedigend vooruitzicht. In 17 gemeenten, steden en dorpen van ons arrondissement werden verleden Zondag nog met den besten uitslag, openbare mee tingen gehouden. De meesten dezer meetingen werden inge richt en geleid door onze dappere werklie den van den propagandeklub, die niet ge vreesd hebben zich aan de zoowel gekende vervolgingswoede der klerikalen bloot te stellen. Mijn eerste woord is eene betuiging van bewondering en dankbaarheid voor die zoo nederige als verkleefde helpers. Levendige toejuichingen Onze tegenstrevers, de klerikalen, zonder het te weten, helpen ons ook. Hunne leu gens even zooals hunne ongerijmde laste ringen verwekken juist den tegenovergestel- den uitslag van hetgeen zij verwachten. Gij allen hebt het klerikale Nieuwsblad van leper en ontvangen dat op duizende exem plaren verspreidt werd. De pasters van gansch het arrondissement ontvingen er elk eene baal van en deden ze door den koster of den grafdelver in de gemeenten rond dragen. In alle kerken van het arrondissement werd den laster en leugen van het klerikaal voddenpapiertje voorgelezen en besproken. Gij hebt er u van kunnen overtuigen door hetgeen in de kerken van Ieperen gebeurd is. Men zegt u daarin dat wij vijanden zijn van den godsdienst en dat wij nooit naar de kerk gaan. Eerste leugen. Wij zijn en waren ten allen tijde voor staander der verdraagzaamheid en der vrij heid. Wij eisschen vrijheid voor allen en indien de katholieken vervolgd werden zou den wij de eersten zijn om ze te verdedigen. Wij gaan naar de kerk telkens wanneer wij zulks geraden vinden. Maar wiens schuld is het dat er zóóvelen zijn die niet gaarne dikwijls naar de kerk gaan Voor de domste onnoozelheid dreigd men ons met den ban der Heilige Kerk en zegt men ons daarenboven dat het nutteloos is dat wij nog een voet in de kerk zetten. Vijf- en twintig jaren geleden, werd ik in den ban gedaan omdat ik deelmaakte van de maatschappij Philharmonique van Pope- ringhe twee jaren later werd ik opnieuw in den ban gedaan omdat ik geabonneerd was op het liberale dagblad Le Précurseur nog zes jaren later wederom in den ban omdat ik mijne kinderen naar de gemeente school zond(gelach en toejuichingen), en gij allen die voor ons zult stemmen zult allen op uwe beurt in den ban gedaan worden, 't werd verleden zondag op den preekstoel vertelt. algemeen gelach). Ik vraag het aan de katholieken hier te genwoordig, of zij ons in gansch het arron dissement van Yperen ééne kerk kunnen aanwijzen waar de liberale kandidaten des zondags de mis zouden kunnen hooren, zon der aan belediging en vernedering blootge steld te zijn. toejuichingen Tenzij het bij toeval in de St. Pieterskerk ware. (gelach en toejuichingen). »K5Sg>»ap op 9

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1894 | | pagina 2