VAN IJPERIN EN HET ARRONDISSENENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Bericht aan de Kiezers, Tiende jaar Zaterdag 29" Juni 1895. Nummer 26. De liberale kiezers worden verwittigd dat de officiëele Kiezerslijsten van heden af aangeplakt zijn, in de ZAAL DER OUD-POMPIERS, Semi nariestraat, alhier. Gij wordt dringend uit- genoodigd dezelve te ko men nazien, om in geval gij meent recht te heb ben aan meer stemmen dan u op de kiezerslijst zijn toegewezen, dit aan het Comiteit der LIBE RALE ASSOCIATIE kenbaar te maken. Twee leden van het Co miteit zullen alle dagen in de zaal aanwezig zijn, van 's morgens 9 uren tot 12 uren 's middags en van 2 tot 5 uren 's namiddags. De werklieden die daar toe in de week belet zijn kunnen dat doen des Zon dags van 8 tot 12 uren voormiddag. Eene bus zal insgelijks in het lokaal geplaatst worden voor hen die hun ne reklamatiën schrifte lijk wenschen te doen. 1842, 1879, 1884 ea 1895. Tegen de hatelijke schoolwet. Een klein bilan. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: i fr. 75. Annoncem 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiamen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fi*. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij ea onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteilen bevattende worden niet opgenomen. Het Comiteit der Liberale Associatie. De nieuwe schoolwet, door minis ter Schollaert in de Kamers voorge steld, is door jezuiten uitgebroeid, door de bisschoppen goedgekeurd, en zal ook zonder slag of stoot met groote meerderheid door onze klerikale poes jenellen gestemd en aangenomen worden. Bij het neerleggen van dit wetsont werp zal het wel niet van belang ontbloot zijn eens na te gaan, hoe het met de kwestie van het gods dienstig onderwijs tot heden zooal gestaan en gelegen was, en hoe die zelfde kwestie in de toekomende wet zal geregeld worden. De wet van 1842 op de lagere scho len maakte het godsdienstonderwijs tot een verplichtend vak. De kinde ren moesten er examen in passeeren en de onderwijzers moesten er dage lijks minstens eene volle uur aan be steden. Zij ook moesten den catechis mus en de gewijde geschiedenis aan- leeren, en de pastoor der parochie kwam gewoonlijk eens per week de lessen afvragen, zien enfin of de onderwijzer zich van zijnen plicht had gekweten. Er waren geestelijke in specteurs; de onderwijzers moesten conferentie werk maken over gods dienstkwesties en roomsch katholie ke zedeleerin de scholen gebruikte men enkel boeken van de meest ul- tramontaansche tint, van de fana tiekste schrijvers; de prijsboekjes moesten eerst door de geestelijken goedgekeurd worden-- kortom, de papen speelden heer en meester in de scholen en de onderwijzers waren de nederige en ootmoedige dienaars der gekruinde seigneurs. Het liberaal ministerie wierp in 1879 die wet 't onderste boven. De school werd streng onzijdig verklaard. Ten titel van verdraagzaamheid noch tans mochten de priesters d'eerste of laatste halve uur 's morgens en 's na middags het godsdienstonderwijs in de school komen geven. Ze weiger den vlakaf zulks te doen, omdat ze zeiven nu het werk moesten aflap- pen, omdat ze te lui waren dus. Men kent den verwoeden oorlog, dien de paper ij over het gansche land deed losbersten; en men weet ook hoeveel slachtoffers die apostels van liefde en verdraagzaamheid onder het onder wijzerskorps deden vallen. Iedereen herinnert zich nog den kreet van: weg met de geuzenscholen ieder hoort nog het gebed weerklinkenvan scholen zonder god en schoolmeesters zonder geloof, verlos ons heer Ook zal die schooloorlog tot eeuwige schande der Belgische papen aange- teekend blijven. In 1884 kwamen de clericalen aan 't bewind, en hun allereerste werk was: de schoolwet van 1879 veran deren. 4Ioe werd de zaak van het godsdienstonderwijs geregeld De ge meentebesturen werden vrij gelaten hiermede te handelen naar beliefte ze mochten den priester in de school laten komen en ze mochten er hem doen buitenblijven ook. Maar, in ge val van weigering van den drietik te ontvangen, werden clericale scholen van rechtswege door het ministerie aangenomen en gesubsidieerd, en wer den deze gelden zonder toelating, uit recht van den sterkste, van de toege kende gouvernementeele subsidies af gehouden. Men noemde dat plecht statig weg: de autonomie communa le! Antwerpen en Brussel zijn de twee groote centrums, waar men hardnekkig den paap buiten de school heeft gehouden. Dees jaar, in 1895 dus, gaai men nogmaals de schoolwet veranderen. De laatste onzijdige school moet kost wat kost verdwijnen; in alle scholen moeten de papen opnieuw den baas kunnen spelen: ziedaar het geloo chende maar toch wezenlijke doel der nieuwe jezuietenwet. In de geuzen scholen der liberale steden, zoo her haaldelijk verwenscht en gevloekt, zullen de hemeldragonders opnieuw den voet komen zettennaast de geu zenouder wijzers, met zooveel verach ting uitgescholden en gebanbliksemd, zullen diezelfde papen triomfantelijk hunne intrede doen in de school, om er wederom hunne fabels en parabels te verkonden, om er den kostbaren tijd der leerlingen te bestelen, om den onderwijzer den duivel aan te doen, om zoodra mogelijk de officiëele school den grond in te boren. Zij, die onder de wet van 1879 den dorpel der ge meenteschool niet overschrijden wil den, omdat die school voor verdoemde school moest uitgemaakt worden zij doen nu eene wet fabrikeeren, waardoor zij in diezelfde verdoemde scholen moeten toegelaten worden. Knoopt zoo'n papenlogiek aaneen, met zemelen als ge kunt. Er is spraak een buitengewoon On derwijzerscongres in te richten, dat te Brussel zou gehouden worden. Dit Congres zou zich met de hate lijke schoolwet bezighouden. Het syndikaat der onderwijzers en onderwijzeressen van het arrondisse ment Brussel heeft eene buitenge wone zitting gehouden 11. Donderdag in de Vlaamsche Brouwerij Aan de dagorde stonden de vol gende punten Het ontwerp van Scholwet; te nemen maatregelen. In vele gemeenten krijgt het onder wijzerspersoneel regelmatig eene ver meerdering van honderd frank alle twee jaren. Overal waar klerikale besturen zich meester zullen maken van het gemeentehuis, zullen zij gebruik ma ken van den tekst der wet, om slechts alle vier jaren vermeerdering van jaarwedde toe te staan. Tegen deze bepaling, zoo nadeelig voor het onderwijzend korps en tegen de schending der gewetensvrijheid, zal er krachtdadig worden geprotes teerd. Na de kieswet voor de Kamers welke het algemeen stemrecht onthoofde, gaf ons het klerikaal ministerie de kieswet voor de ge meente welke hst stemrecht aan meer dan drie honderd duizend kleine burgers ont stolen heeft. Vervolgens heeft het ministerie rechten doen stemmen, welke, of wel den prijs van boter, margarine, brood en bier zullen ver hoogen, of wel indien de prijs dezelfde blijft hunne kwaliteit zal doen verminderen. Op de eene of andere wijze is het de werkman die, zooals naar gewoonte, de gebroken potten betaalt. Thans staat er eene nieuwe wet op touw, waardoor de klerikalen van schoolmeesters de ootmoedige dienaars der papen maken; eene wet, die het hart en de geest onzer kin deren aan den verderfelijken invloed der zwarten overlevert; eene wet, die het be ruchte officieel onderwijs op denzelfden voet stelt als de broerkenscholen welke aan de korrektionneele rechtbanken en de assi senhoven zooveel martelaars hebben gele verd en helaas! nog leveren. De klerikale meerderheid der Kamers eischte deze wetten van het misterie en het ministerie heeft in alles toegestemd. Het ministerie van zijne zijde eischt dat er 13 millioenen gestemd worden voor den Congo en 13 millioenen zijnvoor den Con go gestemd geweest. Het ministerie en de klerikale volksver tegenwoordigers hebben eene ongehoorde ko medie gespeeld. Zij hebben zich onder elkander verstaan als joodsche smouzen En wat is het einde dier ellendige klucht Ziehier Men klopt het volk de centen uit den zak, de arme centjes, die het zoo duur moet win nen in koolmijnen, ijzerfabrieken, fabrieken van zwavelstokjes, spinnerijen, of op den buiten, waar men de arme boerkens doet zwoegen en slaven als lastdieren, voor een ellendig dagloon. En met het zweet van den boer, werkman en kleinen burger vult men da kasten van de Rijke grondbezitters. G-roote kapitalisten, En van den papenwinkel, die ons van top tot teen zal opvreten, indien men dit niet bffet. En hoe dit beletten Met het ministerie omver te smijten. Daar voor is de krachtige samenwerking der de mocraten noodig. Men zoude desnoods de medehulp der gematigde liberalen kunnen aanvaarden, met uitsluiting, wel te ver staan, van eenige elementen die al te diep bedorven zijn, en wier plaats, zooals de 's Terstevens van Thuin, in de rangen der klerikale partij is. Doch het bondgenootschap zelfs der demo craten, valt niet in den smaak van zekere hoofden de sociale die voortgaan met te gen Progressisten vuur en vlam te spuwen. Hewel 1 die mannen, zooals de doctrinaire senator van hierboven, handelen in het be lang der klerikalen, en wij hebben het recht HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1895 | | pagina 1