VAN IJPEREN EN IET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Bericht aan de Kiezers.
Tiende jaar.
Zaterdag 19" October 1895.
Nummer 42.
Kiezerslijsten voor de Wetgevende
Kamers 1896-1897.
Clericale vrijheid.
Herbergiers van Yperen.
STADSNIEUWS.
De waterwerken.
KupseiivaBgst en melk.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annonoen 15 cent.
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz 4 fr. per 100.
jyiu berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor her buitenland worden ontvangen door den Office de Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hoogenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Gelijkvormig de voorschriften van
art.73,titel III, der nieuwe stemmings-
wet, moeten al de reklamatiën,
waartoe de herziene kiezerslijsten voor
de Wetgevende Kamers 1898-1897
ter inzage van het publiek neergelegd
sedert 3n September laatst (art. 69)
zouden kunnen aanleiding geven, aan
het Collegie van Burgmeester en Sche
penen besteld worden uïtci'lijk
den 31en dei- maand
October naast-
Bede dan aan al de kiezers, die zou
den vermeenen eenig recht op rekla-
matie te hebben zich zonder uitstel
aan te bieden hetzij ten stadhuize,
hetzij ten bureele der liberale Asso
ciatie, Seminariestraat, open van 9 tot
12 ure 's morgens en van 2 tot 5 ure
's namiddags, ('s Zondags uitgenomen)*
Elk zegge het voort.
Zooals men weet, hebben de
bisschoppen onlangs eenen brief
rondgestuurd, waarin zij onderrich
tingen geven omtrent de gedragslijn,
die de geestelijken en geloovigen in
de politieke en maatschappelijke za
ken te volgen hebben.
Wij willen de aandacht onzer
lezers op sommige plaatsen van dien
brief vestigen. Er komen in dien brief
dingen voor, die niet met stilzwijgen
mogen voorbijgegaan worden. Zie
hier, wat men daar zooal in leest
Dat de geestelijkheid zich wel
wachte voor de strekking, die eigen
is aan onze eeuw en die bestaat in de
daden der overheden te bespreken en
ze willekeurig te verloochenen, in
dien zij strijden tegen gansch persoon
lijke gevoelens.
«...Wanneer er betwistingen op
rijzen, moeten zij noodzakelijk den
stempel van rechtschapenheid we-
derzijdschen eerbied en gematigheid
dragen en zoodra de wettelijke over
heid het gepast geoordeeld heeft tus-
schen te komenmoet iedereen zich
aansluiten bij de regelendie zij
voorschrijft, en zijne eigene ziens
wijze laten varen.
De H. Vader wil, dat de katho
lieken zich voortaan teenemaal van
pennestrijden en twisten onder elkan
der over de maatschappelijke kwestie
onthouden, hetzij in de voordrachten
hetzij in de dagbladen of andere der
gelijke uitgaven; dat zij zich nog
veel meer wachten elkander ver
wijtingen toe te sturen en zij niet
vermetel eene beslissing voorkomen
die slechts de bevoegde overheid ne
men mag
Aangaapde den bisschoppelijken
brief in kwestie schreef de Bien Pu
blic eenige regelen, waaraan wij het
volgende ontleenen
Zoowel de geloovigen als de
geestelijken hebben in het werk van
de herstelling der zeden, eene groote
taak te vervullen. Zij mogen noch-
tlians niet vergeten, dat zij tot de
Kerk behooren en het recht niet bezit
ten, hunne herders te beoordeelen en
te besturen. Op dit punt, dat het ten
zeerste noodig was te doen uitschij
nen, herhalen hunne hoogwaardighe
den de bisschoppen letterlijk de af
doende lessen van den TI. Vader.
Dat beteekent dat de geloovigen
het recht niet hebben, hunne bis
schoppen te beoordeelen. Zelfs in
zaken die de geloofsleer niet betreffen,
en omtrent welke, naar het oordeel
van vele godsgeleerden, de gevoelens
zeer verschillend zijn kunnen, moeten
de geloovigen zich onderwerpen, zoo
dra de geestelijke overheden zich
voor de eene of andere zienswijze
verklaard hebben.
Waar zijn nu de beweringen van
de klericale dagbladen dat de katho
lieke partij de partij der ware vrien
den is.
Zullen zij nu nog durven staan
houden, dat in politieke zaken de
katholieke volkomen vrij zijn en de
geestelijke overheid slechts in ge
loofszaken tusschenkomt l
Het is onbetwistbaar, dat de gees
telijkheid nooit zoo stoutmoedig en
openlijk als heden is opgetreden.
Hadde zij vóór een vijftiental jaren
durven spreken als nu, dan zou
gansch het land zich tegen haar ver
zet hebben.
Doch de tijden zijn veranderd. De
openbare meening schijnt niet meer
te bestaan en België draagt gedwee
het schandige juk der priesterheer
schappij
Het is Leopold de Tweede niet, die
ons land bestuurd, het is Leo.
Dat blijkt ten duidelijkste uit den
brief der bisschoppen. Wanneeer zal
België uit den diepen slaap ontwaken,
waarin het gezonken is?
Hoden wij, dat het uur der verlos
sing eerlang slaan zal.
Wij roepen uwe aandacht op het
artikel, welke wij verleden week
hebben medegedeeld onder den titel I
Aan de herbergiers en waarin er
kwestie is van al de herbergen te
sluiten, die geen 400 kubieke meters
lucht hebben in hunne voornaamste
plaats.
Welnu, indien de katholieken het
toekomende jaar die wet stemmen in
de Kamer, gelijk minister De-Smet-
de-Naeyer het belooft, zoo zullen al
de herbergen in Yperen een tiental
uitgezonderd, verdwijnen.
Wilt gij het onderzoeken Dat is
gemakkelijk meet de hoogte, breedt
en lengte uwer herbergplaats en ver
menigvuldigt de drie getallen door
elkander de uitslag is het getal ku-
biekmeters.
Bijvoorbeeld, indien uwe herberg-
zaal 5 meters hoog is tot aan de zol
dering, 6 meters breed en 10 meters
lang dan zegt gij vijfmaal 6 is 30, en
10 maal 30 is 300. Dus eene zaal van
5 meters hoog, 6 m. breedte en 10 m.
lengte heeft slechts 300 kubiekm.
lucht, of 100 kubiekmeters te weinig
om te mogen blijven bestaan volgens
de katholieken.
Herbergiers, vergeet het niet, wan
neer gij in November voor de stem
bus staat.— Het is op de slechte,
verderfelijkste herbergen niet, dat de
kaloten het gemunt hebben, in te
gendeel.Dit maal zullen alle her
bergen moeten verdwijnen; de treffe-
lijkste herbergiers zal men hunne
broodwining, hun bestaan afnemen
er zullen in Yperen nog slechts eeni
ge groote koffiehuizen openblijven en
...deK. K. en andere Congregaties
ab majorem Dei gloriam.
En gij moet u daarover geene
«illusies» maken, onze goede brave
volksvertegenwoordigers zullen Hie
wet stemmen gelijk zij de lasten
stemden op de eetwaren, gelijk zij al
de wetten stemmen, hoe hatelijk ook,
wanneer ze maar door t' kalotenmi
nisterie voorgesteld zijn.
Herbergiers, onthoudt het wel
Telkens gij nog voor de kaloten
stemt, dan stemt gij tegen uw eigen
belang en bestaan.
Daarom zult gij in november stem
men voor de Liberale lijst en voor de
Liberale lijst alleen.
[vervolg).
Wij vernemen met genoegen dat de heer
Roose-Dael, meester metser te Yperen, on
der-aannemer geworden is van al het bezet
ten met beton en al de metselwerken die nog
te doen blijven aan het Waterkasteel. Des
te beter, wij wenschen er hem geluk over
nu ten minste zal men de werken zien voor
uitgaan.
Men verzekert ons dat er spraak is op
nieuw het lastenkohier te wijzigen. De bri
ketten van de ribbenbanden der zichtbare
boogjes van het waterkasteel moesten zijn
in vreemde geele en roode brikken, die zeer
duur zijn en van 70 tot 100 fr. het
duizend kosten. Het schijnt dat men den
aannemer zal bemachtigen gewone boomsche
brikken, gezegd papensteenen, te gebruiken
die slechts van 18 tot 20 fr. het duizend
kosten. Men ziet van hier het verschil van de
differentie
Min 'politiek en beter bestuurEn men
zou ons willen den steen toewerpen omdat
wij ons veroorloofd hebben te zeggen dat de
Burgemeester het werk zijner politieke
vrienden vergemakkelijkte. Zou men niet
doodvallen
Zou de toeziener der waterwerken of des
noods de politie niet kunnen zorgen dat het
gereedschap binnen de omheining geplaatst
worde en niet den openbaren weg versperre?
Zulks doende zou men ongelukken voor
komen.
Donderdagavond, rond 10 ure, kwam een
voerman met een dubbel gespan naar de stad
en toen hij bij het waterkasteel kwam viel
hij hals over kop over de kruiwagens die in
den weg stonden, op gevaar of door zijn
eigen wagen overreden te worden. Geluk
kiglij k kon de man zijne paarden doen stil
houden.
Er zijn tijdstippen, zegt een geleerde, op
welke men menschen zich evenzeer ziet ver-
schoonen eene goede daad verricht of eenen
plicct volbracht te hebben, als iets schande
lijks te hebben gedaan of eene misdaad te
hebben bedreven.
Deze overweging moet in het gedacht ge
komen zijn van al wie de laatste nummers
van het Journal diYpres en van het
Nieuwsblad gelezen heeft.
De schikkingen van het nieuw landelijk
wetboek, van het koninklijk besluit van
29 Januari 1887 en van den ministeriëelen
omzendbrief aan de Gouverneurs, in date van
22 derzelfde maand,, schikkingen die van
de hoogste belangrijkheid zijn voor den land
bouw, bevelen eerst en vooral aan de bur
gemeesters te waken op hunne stipte uit
voering. Er is zelfs voorgeschreven dat,
wanneer de belanghebbenden zich niet
schikken naar de uitdrukkelijke bevelen van
den gouverneur binnen den bepaalden tijd,
gezegde gemeente overheden ambtshalve
moeten overgaan tot de rupsenvangst ten
koste der overtreders, dit zonder nadeel aan
de bevolene vervolgingen en aan de dreigen
de straffen.
Welnu, hoe zal men die lange redenee
ringen heeten, die eene mengeling zijn van
sluwe toespeelingen, dwaasheden en leugens,
om te bewijzen dat de burgemeester niet
gehoorzaamd heeft aan de wet, zijne plicht
niet heeft gekweten, en om hem van die
zware verzuimenissen te verrechtvaardigen?
En hoe ze vooral heeten, wannneer men
zoo klaar als de dag de beweegreden be
merkt die dezelve heeft ingegeven en het
doel waartoe zij strekken?
De vervolgingen gericht tegen 40 of 50
overtreders (maar niet 180, gelijk het Nieuws
blad zegt] hebben, te rechte of ten onrechte,
HET WEEKBLAI
v v