VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoiicenblad. Kasteel m Beauvoorde. Elfde jaar. Zaterdag 23n Mei 1896. Nummer 21. Eert vader en moeder. De Manifestatie van Mechelen. STADNIEUWS. De waarheid kwetst. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. - Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annonoen: 15 cent. per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. - Afzonderlijke nummers voor artikels enz. 4 fr per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor Belgie, ter uitzondering der heide Vlaanderen, als mede die voor liet buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaainde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Eert vader en moeder zoo luidt een der voorschriften van den chris tenen godsdienst. Eene heilige plicht is het voor iedereen steeds de grootste liefde, de meeste achting te betuigen aan hen, die dagen en nachten in angst en kommer hebben doorgebracht, wan neer de geringste ongesteldheid ons overkwam die zich de zwaarste opofferingen hebben getroost om ons op te voeden en ons voor den strijd om het leven te bereiden. Ondankbaar is hijdie vergeet wat een ouder doet voor zijn kroost ondankbaar en schuldig hij, welke al die zorgen en al die opofferingen miskent en ten opzichte zijner ouders zich als een vreemdeling gedraagt. En nochtans hoevelen zijn er niet, die pas de jongelingsjaren ingetreden hunne ouders ontvluchten om elders hunnen kost te gaan koopen en die vader en moeder soms in de diepste ellende, zoo stoffelijk als zedelijk, laten voortsukkelen Hoevelen zijn er niet die zelfs hun ne ouders de grofste mishandelingen doen onderstaan, ja soms vader en moedermoorder worden omdat ze niet in alles hunne grillen mogen voldoen Zelf hebben we ontaarde zonen gekend, die weigeren het lijk hunner moeder naar zijne laatste rustplaats te vergezellen en dit enkel uit fana tisme. Hoe reikhalst de kleine knaap niet wanneer hij vader of moeder ont waart, zelfs na eene korte afwezig heid hoe verlangt men niet naar zekeren tijd gescheiden geweest te HET Iets eigenaardigs is het, te midden van Veurne-Ambacht, dat algemeen als eene vlakke, schier eentonige en weinig hout- of boomrijke streek bekend staat, eene soort van oasis aan te treffen in het kleine Wul - veringhem (1), een dorpje met nauwelijks duizend inwoners. Vooreerst is het kerkje niet van belang ontbloot; zijn noordermuur behoort tot den vroegsten romaanschen bouwstijl in ons land en het bevat een paar doeken, die de aan dacht des bezoekers niet onwaardig zijn: De geboorte Christi, door Jan van Reyn (geb. te Duinkerke in 1610. gest. in 1678), Van Dyck's leerling, en de Marteldood van den H. Jacobus, door den Mechelaar Jan Cossiers, (1600-1671), leerling van Cornelis De Vos. Doch op een boogschoot, ten noorden der kerk, is er iets meer belangwekkends te kijk, namelijk het kasteel van Beauvoorde, bewoond door den eigenaar Jonker Arthur zijn, zijne ouders weer te zien en toch treft men ontaarde personen voor wie het woord vader of moeder niets zegt tot het hart, tot het gevoeltot het verstand. Wanneer we dagelijks rondom ons zien dat zekere kinderen, vaarwel zeggende aan het wereldsch leven, zich in een klooster gaan opsluiten en dikwijls vrijwillig zich verplichten nooit meer hunne ouders te aanschou wen dan vragen we ons af of alle gevoel, alle liefde, alle erkentelijkheid uit het hart van die kinderen is gerukt en of het wezenlijk God dienen is het schoonste zijner voorschriften onder de voeten te treden Eert vader en moeder. Doch zulks moet ons niet verwon deren wanneer we ons herinneren dat destijds de Belgische geestelijk heid de kinderen aanraadde liever op straat te loopen dan de officieel© school bij te wonen, door de ouders verkozen. In stede van hetEert vader en moeder in toepassing te brengen zegde men hen Wees uwe ouders ongehoorzaam en velen die toen die oprechte ehristene raadge vingen gehoord hebben en gevolgd zijn misschien thans verder ver dwaald en eeren noch hunne ouders, noch hunne overheid. Wat minder geestelijk en politieke onverdraagzaamheid en meer onder wijs kunnen aan elk den eerbied en de genegenheid terugschenken, waar op ze recht hebben. Zij is grootsch, indrukwekkend geweest. Op bijna 50.000 mag men de deelnemers Merghelynck, burgemeester van Wulverin ghem, (ook eigenaar en hersteller van het prachtig Hötel Merghelynck te Yperen waarover hier onlangs gesproken werd). De ze adelijke woning, in wit steen opgetrok ken, naar het zuiverste type der Vlaamsche bouwkunst van het begin der 17° eeuw, is van buiten eerder eenvoudig dan prachtig, en langs alle kanten met water omringd maar van binnen is zij een echt museum. Over de eenbogige brug komt de bezoeker op eene kleine binnenplaats, omringd door eenen gekanteelden muur met schietgaten en waar hij, boven de ingangdeur van het eigen lijke kasteel, het volgende in steen gekapt opschrift leest: 't Jaar 1876 den III April Jonker Ar- thur Merghelynck deed de herstelling be- ginnen van't Huys van Beauvoorde, welk herbouwd werd in 1617, door M'her Ja- cobus de Bryarde, Heere van Beauvoorde, en Hoogh-Bailluw der stede en casselrije van Veurne, en zijne gezelnede, Alexandri- ca de Hertoghe. Het huidige kasteel werd herbouwd van 1591 tot 1617, nadat het in 1566 bijna gansch door brandstichters vernield was ge worden, tijdens de godsdienstoorlogen. Men schatten Wat moeten de ooren van al het gezalfde goedje hebben getoet in de aartsbis schoppelijke stad 'Hoe is het mogelijk dat de invloed van de religie ei^de hielige voorbeelden van zooveel gekruinde soldaten Christi, als er te Meche len huizen er in weelde en pracht zwemmen, niet voldoende geweest is om de aartsbis schoppelijke stad te behoeden tegen een libe raal bestuur En zeggen dat al de gewone judasmiddelen op groote schaal en de buiten gewone medewerking der Antwerpsche de putatie de Mechelsche sussen nog niet hebben kunnen redden Wat zal de paus nu zeggen van zijnen hoeddrager in België? Op de kneukels zal hij krijgen, 't Was dus met recht dat het geheele vrijzinnige land, in geestdrift ontsteken, en in uitgelaten vreugde, de roemrijke overwinningen der liberalen te Mechelen met de Mechelaars kwam vieren Sedert 1384 was de stad der Maanblus- schers in de klauwen van Rome. Twaalf jaar lang hebben de Mechelaars een bestuur gekend van dwang en verdrukking van de officieele paperij en inquisitie. Ze waren het beu, en in 't gezicht van 't gansche land, waar het liberalism het overal te kwaad kreeg, sloeg het volk van de Dijlestad den gehaten gemeenteraad van den bespottelijken Sus Pompier omver met eene meerderheid van van 700 stemmen Nu haalde de paperij al haar middelen uit den hoek. De kiezing werd verbroken en omkooperij, stemafdreiging, broodroof, ver- vervalsching, werden in 't werk gesteld. De zegepraal der liberalen was aan de volks kwartieren te danken. Het volk zou omge kocht worden, kost wat kost. Alsdan stonden onze kardinaalsknechten opeens tegen de Mechelsche vrouwen. Wie had dat gedacht Waar een kiesdraver op de mannen afkwam werd hij door de vrou wen op een charivari ontvangen en als een schurftige hond uit de volkswijken geweerd. Daaraan vooral is de zegepraal bij de herkie zing te danken. Zijn de klerikale» erin gelukt een honderdtal stemmen om te koopen, ze werden niet te min geklopt met bijna vier honderd stemmen, en mogen na hun twaalf- vermoedt dat Sylvanus Boullain, ingenieur des aartshertogen Albrecht en Isabella, de bouwmeester van Beauvoorde zal geweest zijn. 't Is vooral in de keuken, waar men eene schouw in eikenhout en zwart marmer aan treft, in het flesschenhok en in de ruime, gewelfde kelders, dat men een staaltje van de forsche bouwwijze onzer voorouders te monsteren krijgthet metselwerk ziet er nog als van gisteren uit en zoo stevig, dat de tijd er geen vat schijnt op te hebben. Alvorens de vertrekken des gelijkvloers binnen te treden, mag men, in de vestihuul, eene fraaie eiken galerij, enkele oude por tretten en zeer kunstig gesmede of bewerkte wapens, helmen, schilden en maliënkolders niet ongezien laten. In de slaapkamer der Heeren van Bryar- ne, thans de eetzaal des huidigen kasteleins, hangen eenige flink geborstelde portretten, onder andere van eenen onbekende, door Jaak van Oost, den Oude (1600-1671), die van Mevrouw Tax en haren gemaal, hoog baljuw van Gaesbeek, door Fr. Pourbus, den jonge (1569-1622), en dat van Jaak de Belver, heer van Woesten en Elverdinghe, stede voogd van Ieperen; doch merkwaardi- jarig dwangbestuur voor eeuwig een kruis maken over ons klein Rome. Nooit heeft te Mechelen een beweging ge- heerscht als Zondag. Van 9 uren in den morgen krielde het volk in de straten aan den omtrek van het station was de beweging onbeschrijfbaaralle oogenblikken kwamen treinen van verschillende kanten aan die een massa manifesteerders meebrachten. Meest allen dragen blauwe koornbloemen in het knopgat velen hebben kaarten met op schriften of het portret van den nieuwen burgemeester Denis op den hoed. Anderen verkoopen de karikatuur van Sus Pom pier. Meest al de huizen waren bevlagd, aan veel lokalen en particuliere huizen hing de Mechelsche vlag geel en rood naast de liberale blauwe vlag. Menig huis was van onder tot boven met blauw versierd. Aan de statie hangen drie groote opschrif ten, heel decoratief. Het eene, eene opkomende zon met schit terende stralen, waartusschen in groote let teren 't gemoedelijk Welkom I Aan de Leopöldstraat leest, men Hulde aan de vreemdelingen, en op een banderol tusschen twee handen ge vlochten Leve de Eendracht. Verder twee groote opschriften Brusselaars, hand in hand en 't land is vrij! en Bruxellois, unissez-vous, le sort du pays est entre vos mains. Welke waarheid Uit Brabant, Oost- en West-Vlaanderen zijn insgelijks een groot getal manifesteerders naar Mechelen gekomen Brabant alleen was vertegenwoordigd door 27 maatschap pijen, waartusschen de liberale Associaties van Brussel en de aanpalende gemeenten. Wat wij over de koersen geschreven heb ben heeft de katholieke drukpers van Yperen in rep en roer gesteld. De XXI opstellers ger is de houten muurbekleeding, dagtee- kenend van 1563, herwaarts gebracht uit het kasteel van Zuutpeene, te Westvleteren, en gansch gelijkend óp de armenzitsels in de kerk van Diksmuide, hetgeen kan laten veronderstellen dat ze door denzelfden kun stenaar gesneden werd. Een koppel puike ladenkasten, weleer het beste stuk huisraad in de rijke familiën van Nederland, versie ren nog deze zaal: de eerste, in ebbenhout en schildpadschaal, draagt de geslachtswa pens der familie van Haverskerke; de twee de, ook in ebbenhout, vertoont allerliefste miniaturen van Franck. Ook de groote schoorsteen in eikenhout en marmer, ver dient aandacht, want daarbij behooren en zulks is het geval met al de schouwen des kasteels al de voorwerpen welke voortijds bij vuurmaken benuttigd werden koperen of ijzeren branders, haardschild, hangijzer, blaaspijp, schop, tang, vuur- of beddepan, enz. En daaronder bevinden zich kunstige stuks, even bezienswaard voor den kenner als voor dengene, die nooit een ander verwarmingstelsel, dan ons moderne, zag en zich alsdan het gezellig hoekje van den haard, uit den ouden tijd kan voor stellen. Wordt voortgezet). HET WEEKBLAD (l)Zoo men de overlevering gelooven mag, werd Wulveringhem gesticht in 703, door Wulfrid, Sak sisch ridder; en Alveringhem, door zijnen broeder Adalfrid.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1896 | | pagina 1