Theater A. Greteur. Klerikale onverdraagzaamheid. Het nationaal Concert van 2n dezer, Gegronde klacht. GIRK SOSMAN. LES BOUSSIGNEUL, wijs met over de zelfmoord van een jong meisje te zeggen dat het daar de vrucht van dit onderwijs was, ofschoon dit meisje in eene nonnenschool was opgevoed geweest. Dus, zooals men er over kan oordeelen is de klerikale handelwijze altijd gelijkvormig aan de voorschriften van Loyola, 't is te zeggen valsch, jezuietisch en lafhartig. Wij vernemen dat, ten gevolge van het smartelijk ongeluk, waarvan de ongelukki ge Jules Tanghe het slachtoffer werd, de heer voorzitter der Oud-Pompiers aan onzen burgemeester de toelating heeft gevraagd om eene inschrijvingslijst in omloop te brengen ten einde een groot weldadigheidsfeest in te richten ten voordeele der ongelukkige we duwe en hare minderjarige kinderen, en ter zelfder tijde de bemachtiging te bekomen een concert op de kiosk der Groote Markt of in een lokaal door het stadsbestuur aan te wij zen, te mogen geven. Welnu, wie zou het kunnen gelooven? Men verzekert ons dat de burgemeester Ba ron Surmont de Volsberghe deze vraag van de hand heeft gewezen onder allerlei schijn bare voorwendsels. En dit is nochtans de man die in 1891 zich als burgervader liet uitroepen en verklaarde dat al de Yperlin- gen in hem immer eenen steun en eenen be schermer vinden zouden. Nog meer In den brief welken de Burgemeester ten antwoorde zond beval hij dat men den over ledene van het Gasthuis, waar de lijkplech- tigheid plaats had, zonder omwegen langs de Meenenstraat naar het kerkhof moest brengen. Zou men bij zulk bevel niet dood vallen van compassie met den man die zich zulks veroorlooft. Denkt de Burgemeester misschien dat men van deze treurige be graving eene politieke betooging wilde ma ken, dat men het lijk van den ongelukkigen Tanghe door de straten der stad zou gedra gen hebben vooraleer het naar zijne laatste rustplaats te brengen, kortom dat men ver geet welken eerbied men den afgestorvene verschuldigd is om hem tot voorwerp eener politieke komedie te doen dienen? Welaan indien hij zich zulks inbeeldt, 't is dat hij en zijne partijgenooten tot derge lijke daden bekwaam zijn, hetgene niet ten hunnen voordeele pleit, maar wij houden er aan te zeggen dat de handelwijze van den onverdraagzamen burgervader het misprij zen van alle eerlijke lieden verdient. te Ieperen. Ik weet niet wie de ontwerper of de in richter van dit concert is en hoef het ook niet te weten, om dien persoon mijnen op rechten dank en mijne welgemeende geluk- wenschen toe te sturen. Zulks doe ik niet, omdat het concert min of meer gelukt is maar wel en vooral, omdat ik het als een loffelijk pogen begroet en dat het de eerste stap is cp eenen weg, welken onze be volking, jammer genoeg, tot heden niet bewandeld heeft, om de eenvoudige re den dat zij hem niet kende, ja, er zelfs onbewust van was. In het concert van verleden Zondag zie ik eene betooging ten voordeele onzer Vlaamsche nationale zaak, en zoo ik om die reden mijnen dank en mijne gelukwenschen niet onthouden wil, voeg ik er tevens de vaste hoop bij, dat het bij die eerste poging niet blijven zal en dat wij later nog meermaals in de gelegenheid zullen gesteld worden, met onze Vlaamsche Meesters kennis te maken, hunne werken te genieten en toe te juichen. Want, zoo er eene bevolking is ons land is, die eene nationale kunstopleiding brood- noodig heeft, het mag zonder blozen be kend worden, dan is het de onze: in zake van vaderlandsliefde en Vlaamschgezind- heid, twee zaken die veel inniger verbonden zijn dan men bij een eerste opzien wel ver moeden zou, zijn wij letterlijk verlept; alles was hier vroeger op Pransche leest ge schoeid en is het nu nog grootendeelsGe durende ongeveer vijftig jaar een schier uit sluitend Fransch onderwijs in Middelbare School en College, waar de toongevende burgerij werd opgeleidFransche boeken in overgroote meerderheid ter openbare biblio theek; Fransche gazetten als organen der lokale politiek; Fransche redevoeringen in Gemeenteraad, op prijsdeelingen, in kies- vergaderingenFransche briefwisseling in de openbare besturenFransche muziek korpsen op onze kermisfeesten, daartoe officiéél uitgenoodigd; Fransch in 't pri vaat leven, Fransche romans, Fransche ge ïllustreerde bladen aan 5 centiemen,Fransche vodden en Fransche bluf, in een woord Hoe wilt ge dan, dat eene bevolking, wel ke zoo stelselmatig verbasterd, ontzenuwd en ontmand werd, het vaderlandsche kunst leven, dat in de rest onzes lands bijna over al zoo krachtig en weldadig opflikkerde, zou gaan mêeleven en ooit vermoeden, dat er naast de Vlaamsche Schilderschool en de Vlaamsche Bouwkunst van vroeger eeuwen, ook eene Vlaamsche muziekschool zou be staan hebben en dat alle drie nu schitterend voortgezet, en in den vreemde ten zeerste en te recht gewaardeerd worden? Hoe wilt ge, dat onze bevolking zou geweten hebben, dat er Vlaamsche componisten bestonden, hier, waar nooit eene noot uit hunne wer ken gehoord werd? Wie kende te Ieperen, buiten een eenige mannen van 't vak, de namen van Benoit, Gevaert, Waelput, Miry, Van Gheluwe, Huberti, de gebroeders De Mol, Mestdagh, Blockx, Tinei, Mortelmans, Vanderstucken, Wambach, Hinderyckx, De ckers, Van Hoey, Wybo, Blaes, Van Duyse, Vanden Eeden, Vander Meulen, Le Brun.Gil- son, enz. enz. Wie had hier hunne werken gehoord? Niemand, omdat onze muziek korpsen en maatschappijen zich in alge- meenen regel bepaalden bij de uitvoering der frivoliteiten en flauwiteiten van eenen Offenbach, eenen Audran, eenen Wettge en bij eenige fantasia's van Donizetti, Rossini, Verdi, Gounod, Massenet, enz. 't is te zeg gen, van Franschen en Italianen, die voor Franschen en Italianen gecomponeerd heb ben, doch wier werken voor den Vlaming, die eene eigene, kunstschool bezit, ongeniet baar zijn: wij verlangen eigen kost, op eigen grond geteeld en gewonnen 1 Ook daarom, en tengevolge eener ver keerde kunstopleiding, was het publiek ver leden Zondag schier heelemaal uit zijn lood geslagen; het begreep slechts ten halve en wist meer dan eens niet, of het toejuichen wilde, of zich voor onvoldaan ging houden; en toen eene dame en 't was nochtans de eerste de beste niet hare kwaadgemutst- heid uitdrukte en meesmuilend klaagdeJe ne comprends rien a cette musique dan was er een dienstvaardige heer, die sussend tusschen kwam, om te verklaren dat het slechts eene proef was, welke men deed, en dat de stukken maar als een curiosum op muzikaal gebied dienden beschouwd te wor den Risum tenealis, amici! Welnu, we hopen het, voor de eer onzer stad, dat de proef zal herhaald worden, niet meer op zóó breede schaal, als verle den Zondag, hetgeen misschien nog al kosten van inrichting en uitvoering eischt, maar wel van tijd tot tijd, in mindere verhouding, zonder veel beslag, aanhoudend, steeds her beginnend en afwisselend, tot dat eindelijk ons publiek voor de nationale kunstzaak ge wonnen blijkt en dan heeft het rijk der gavottes en polonaises van straatmuzikan ten voor goed uitgediend. Aan den ontwerper van het r ncert van verleden Zondag zeg ik dusMoed en her beginnen, bij de eerste gelegenheidhet moeilijkste, de eerste stap is thans gedaan 1 Nogmaals dank voor uw vaderlandsch ini tiatief. Nu enkele bijzonderheden over de uitvoe ring Gansch het succes van den avond is ge weest vo'or de twee solisten, Mevr. Soetens- Flament en Heer H. Fontaine, voor de Klokke Roeland van Blockx, Mijmering van Mestdagh en Alvar van Gilson; het overige had veel beter kunnen zijn, ware het orkest meer op de hoogte zijner taak geweest, of hadde men over meer tijd voor de herhalingen kunnen beschikken. Het or kest, namelijk, was blijkbaar onbeholpen en de eenige goede virtuosen, die het be vatte, konden niet goed maken wat al de andere wroeteiaars zoo onbarmhartig vermoordden. Ik heb den dirigent, meer dan tien maal, ejn teeken van nuanceering zien geven, waarvan het orkest niet de minste notitie hield. Zonderling genoeg: Mevr. Soetens, die zoo uitstekend hare milde gaven kan doen gel den, in de dramatische scene Joncvrou Ka- tkelijne van Benoit b. v., heeft hier niets r dan schier eenvoudige liederen ten gehoore gebracht: Jeugd en Liefde, eene bladzijde vol melodie, van den betreurden Waelput; Lief Knapelijn, zoo lief als de titel, van WambachSonnet, een parel in een kost baar juweel, van Huberti, en die ongeluk kige Joconde, van Radoux, die zóóveel weg heeft van de verwijfde Italiaansche en Fran sche muziek der waterromancen met rou- laden, glimlachjes en oogdraaiingen naar hoogere sferen, waar ergens de zielsgeliefde zweven moet 1 O, dat laatste stuk had ik volgaarne zien slachtofferen De uitvoering dier stukjes was onberispelijk en wij wen schen de zangeres geluk om hare zuivere, mooie stem. Bij Fontaine moest men vooral de milde, rijke, krachtvolle stem bewonderenmen kon het hem aanzien, dat men hier met een dramatischen kunstenaar te doen had, vooral in Gevaert's ballade, overbekend door de liederenverzameling van het Willemsfonds, Philips Van Artevelde, waarin het gelaats- spel, nevens de puike vertolking, bijzonder expressief was. 's Zangers bijval was dan ook zoo groot als verdiend. Kloeke Roeland is een machtige zang, nerveus bewerkt, waarin het stormt uit de kopers juist als uit den mond van den bron zen Roeland, en waarvan het slot vooral krachtig en overweldigend is. Jan Blockx zal, met eene licht te begrijpen voorliefde, zijn knap gewrocht aangeleerd en deszelfs repetition gedrild hebbenook, na de uit voering, werd hij door het duizendhoofdig en opgetogen publiek, op eene stormende ovatie onthaald en 't was verdiend 1 De twee stukken, waarin het orkest zich het best heeft uit denxslag getrokken, waren Karei Mestdagh's Mijmering, innig zoet, één vloed van welluidende klanken, soms een beekje van zacht gemurmel en Pol Gil- son's preludium van Alvar, waarin de hobo een verrukkelijk mooi motief borduurt op een Minneliedje, uit de 16® eeuw, dat aan Margaretha van Oostenrijk toegeschreven wordt en welks woorden wij hier overdruk ken: Dit heele voorspel of preludium drukt het gevoel van weemoed en verlatenheid uit der heldin van 't drama, Bertha, en schil dert uitstekend den somberen tijd der In- kwisitie, toen akelige lamento's uit de roo- kende brandstapels opstegen en Spaansche trommels de doodmarsch sloegen. De finaal, integendeel, vlucht weg in een straal van zachte melodie. Het valt te bejammeren dat de uitvoering van Benoit's cantate niet vlot van stapel liep. De Leie, voor de eerste maal onder 's Meesters bestuur vóór den Koning in 1876 te Kortrijk uitgevoerd, is een idyllisch ge wrocht, met rijke orkeststratie, waarin en kele fragmenten uit het Lied der Vlamin gen heel behendig zijn tusschen gevlochten, en dat, vooral in 't slot, waar het aan een banjir van klanken en tonen mag vergele ken worden, veel beter had dienen gekeild te zijn, vooraleer het uit te voeren: er steekt kruim daarin en 't is een tour de force de zelve er uit te halen en behoorljjk op te dienen. Indien ik de Jubelouverture en Pagina d'Amore voorbij zie is het omdat men in ons repertorium betere keus had kunnen doen: Openingstuk en wals uit Benoit's Char lotte Corday, voorspel en droomscene uit Waelput's Stella, eene symphonie van K. L. Hanssens, enz. Overigens, de uitvoering liet te wenschende kopers raasden en over- schetterden, bijzonder in 't eerste stuk, de snaren en 'k had graag tien centiemen ge geven, om den piston te hoorenzwijgen I SlotsomVeel goeds, andererzijds hier en daar wat onbeholpens. Toekomende maal zal 't beter gaan, en dan zal men zorgen, hoop ik, voor muziek van uitsluitend Vlaam sche componisten en voor uitsluitend Vlaam sche programma's, zoodat men de dwaas heid niet meer begaan zal, tot zelfs titels en tekst te vertalen Aan Jan Blockx onze bes te gelukwenschen over zijn groot talent als componist en over de knappe wijze, waarop hij het bijna Vlaamschconcert be stuurd heeftIn den toonzetter van Milen- ka en De Herbergprinses begroeten wij eenen kunstenaar van echt allooi, bekwaam om ook het grootere aan te durven en tot een goed einde te brengen. Wij hopen hem dus toekomend jaar terug te zien en, met dezelfde belangloosheid ik druk op het woord de leiding van een uitsluitend Vlaamsch muziekfeest op zich te nemen, een feest dat door algemeene medewerking prachtig gelukken zal, want, 't is bijna eene naïeveteit het te moeten zeggen, in kunst steekt er geen politiek, volstrekt niet, wat mijne geloofsgenooten er ook over denken mogenEen liberaal kunstminnaar. Wij roepen de zeer ernstige aandacht van wien het aangaat, op de ergerlijke wijze waarop de reizigers, die den voet buiten het statiehekken zetten, hier onthaald worden: twintig, dertig handen schieten grijpend vooruit, om den vreemdeling zijn pakje of valies, zelfs ondanks zijn protest, te ontne men. De reizigers, en vooral de damen worden achtervolgd tot bij den ingang der Beenhouwersstraat en onophoudend ver veeld en gezaagd door lieden, die hun ne diensten aanbiedenmen zou hun waar achtig iets geven, om van hun gezanik ont slagen te worden. Verleden zaterdag avond waren wij ge tuige van een stichtend tooneeltjeEen heer gaf zijn valies te dragen aan den eersten persoon,die zich daarvoor aanbooddoch een tweede, zekere V., die er nevens stond en be zopen was, wilde den eerste het pakgoed ont rukken: een krakeel ontstond, gedurende het welk het valies erg beschadigd en een hand- vatsel met brutaal geweld werd afgesnakt door den dronken V. De vreemdeling zal zeker eenen hoogen dunk gehad hebben van de groote fatsoenlijkheid, waarmede hier de reizigers bejegend worden en waardoor onze stad eene uitmuntende reputatie zal krijgen HAAST U Yperlingen en buitenlieden, wilt gij eenen aangenamen avond doorbrengen. Sedert lang bezaten wij geene renbaan meer, die vergeleken kan worden met deze van de famielje SOSMAN. De paardenrijders en rijdsters zijn er tal rijk en echte meesters in hun vak. Mejuffer Bertha in hare werking overtreft tot heden wat wij in renbanen gezien hebben, zij ver vang meesterlijk haren broeder Jan; onnoo- dig lof toe te zwaaien aan den welgekenden en komieken Tony, zijne reputatie is ge kend van over lange jaren, hij heeft er niets dan bij gewonnen. De paarden in volle vrijheid afgericht ver richten er de ongelooflijkste kunstgrepen, en de clowns weten het publiek hartelijk te doen lachen met hunne onbetaalbare kwink slagen en hunne kluchtige zetten en spreu ken. De jufvrouwen zweven, wentelen zich en maken tuimelsprongen op paarden dat het wonder om zien is. v Ten slotte heeft men er eene heel kluch tige pantomime of gebarenspel door eene tal rijke troep meesterlijk weergegeven. Al wie er aan houdt een geestigen en ge noeglijken avond door te brengen zal niet nalaten kunnen verscheidene dier vertoonin gen in den cirk Sosman te gaan bijwonen. Niemand zal het zich ook beklagen, dat mogen wij volop verzekeren. Iedereen heeft reeds sedert eenige dagen op de hoeken der straat die plakbrieven ge zien van den theater Creteur, staande recht over den café Den Sultan, daar geeft men er alle avonden schoone drama's, operas en veaudevillen. De personen die er reeds ge weest zijn spreken met veel lof over de sa menstelling van dezen troep. Heden avond spelen zij Comédie vaudeville en 3 actes. Alle avond verandering van stukken. De heer bestuurder heeft niets nagelaten om zooveel luister mogelijk aan den bezoe ker te verschaffen. Prijzen der plaatsen Yoorbehoudeneplaatsen: 1,25 fr. 1» 0.75, 2ae 50 centiemen. Men kan vooraf kaarten bekomen. Ghequetst ben ic van binnen Duerwont mijn hert so seer Van uwer ganschen minnen Ghequetst soe lanc soe meer Waar io mij wend waar ic mij keer Ik en can gherusten dach noch nachtte Waer ic mij wend waer ic mij keer Ghij sijt alleen in mijn ghedachte. WH 00 B ciiHTfi

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1896 | | pagina 2