VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. i Oud-Pompiers Elfde jaar. Zaterdag 15" Augustus 1896. Nummer 33. Gelijkheid en broederlijkheid. Geven en leven. STADNIEÜWS. De Thuindag. Het paard van een gendarm deserteur. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. pör regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Is eene zwaardere plicht dan de bloedplicht, de soldatendienst? Alle Belgen zijn gelijk voor de wet zegt de Constitutie. Waarom is datzoo niet in werkelijkheid? Omdat de klerikale het niet willen De klerikalen willen niet hooren van gelijkheid voor den soldaten dienst Ze willen niet dat hunne toe komstige gezalfde kiesdravers en hunne fils a papa geweer en slakker- steker dragen of zich door de aanra king met de jongens uit het volk ver nederen of bevuilen. Daarom wordt de schandelijken zedelooze plaatsvervanging behou den, daarom trachten de klerikalen nu tegen de kiezing aan het volk de schreeuwende ongelijkheid, de wraak roepende onrechtvaardigheid van de tegenwoordige legerwerving nog eens te doen slikken met eene nieuwe maandelijksche verhooging van scha deloosstelling te beloven, misschien te geven aan de milicianen. Bij hoe- velen gaat die schadeloosstelling naar de ouders, voor wie de klerikale voorgeven ze te schenken Bij 5 op 100. Het zullen 10 fr. meer drinkgeld, verbeestingsgeld zijn voor onze volks jongens. Elk soldaat voor zich zelf, rijk en arm iedereen gelijk voor de bloed wet Ziedaar de wensch des volks Ziedaar wat zelf de meest gematigde liberalen verdedigen en zich ver binden te zullen bewerken. Het volk zal voor de vrijzinnige kiezen, die alle voorrechten willen doen verdwijnen en het woord der Gonstitutie Iedereen gelijk voor de wet willen verwezenlijken. Weg met de klerikale foppers Geven is somtijds eene goede, soms eene slechte zaak. Gij zult misschien zeggen ja maar geven dat is liefda digheid oefenen, goed doen en wel daden verspreiden.Dit kan waar zijn, maar geven kan ook verbeterd worden. De beste manier van de werklieden te ondersteunen en aan te moedigen, bestaat niet in de almoes, Gij, rijken der aarde, waarom denkt gij dat eene almoes alhier aldaar voldoende is om de eer van uw blazoen, van uwen naam, uwen titel of uwe grootheid te houden staan De aalmoes vernedert, verlaagt, maakt lui. Zij voldoet den arme niet wien zij gereikt wordt, en nadat hij het geldstuk in zijne hand heeft zien vallen, richt hij zijn vinnig- oog op u die 't geeft, zijn hart welt op van nijd en geest wordt de prooi der wool- makers. Elke dwaalgeest zal op hem mogen rekenen, en hoe meer gij hem zult gegeven hebben, hoe grooter de woe de van zijnen ondank zal zijn. Maar laat, uit de milde bron van uw welzijn, voor hem het werk, dat weldadig levensvocht, vloeien. Verteert de schatten en inkomsten die God u tot weldoen schonk, in nuttig werk en bezigheid voor brave werkmanshanden. Laat uw goud in duizend stroomtjes vloeien van uit uwe heerlijke woonst tot in de kleinste, armste wijken. Een goud stuk maakt twintig gelukkigen en dekt twintig noodwendigheden. De werkman die werkt en geld wint, gaat met het hoofd rechtop; hij is tevreden over zich zeiven en over de anderen. Hij vindt in en buiten zijn werk vreugde en vermaak, zijne kin deren groeien op en 't is de rijke die hen voedt, onderwijst en vormt door zijne milde goedhartigheid;zij moeten voor elke gift niet op nieuw gaan be danken elke nieuwe noodwendigheid geeft geene gelegenheid tot nieuwe smeekingen. Neen, het werk voorziet in alles, werken, werken, de blij heid, de levenskracht! Het werk maakt kloek en gezond. Eigen waarde en wettige fierheid zijn het kenmerk van den moedigen, bekwa men werkman. Waarom toch vindt men zooveel rijken die misschien wel niet gierig zijn, zooals sommigen be weren, maar die meer houden aan het geven van almoesen dan aan de aanmoediging van het werk. Zal men zeggen dat zulks enkel hieruit komt dat die rijken, willende stil leven, gerust zijn, op hun gemak, de werken vreezen waar zij door vele werklieden en met vele lastige bijzonderheden zouden geplaagd zijn? Dit ware den begoede zoo maar in eens beschuldigen van luiheid en onbekwaamheid, hetgeen voorzeker overdreven is. Want een wakker, bekwaam man, die geldmiddelen en macht bezit, heeft immers geene moeite in het besturen van werken of ondernemin gen, hoe groot ze zijn mogen. Integen deel, zulke bezigheid houdt het hoofd in de weer, ontwikkelt de verstand vermogens en bevoordeeligt zelfs de gezondheid. Een rijke die doet wer ken, is in beweging; hij heeft zorgen, bekommering, 'tis waar, maar hij zal altijd beter te pas zijn dan deze die nooit zijnen leunstoel verlaat. Het belang van den rijke wint er door, niet alleen onder oogpunt van gezond heid, van zedelijke kracht, maar ook van fortuin. Wie doet werken, en het wel aan boord legt, wint geld. ZijD eigen kapitaal laat hij rollen, het rolt en stroomt en vloeit langs alle kanten, 't brengt leven en weelde in en wijk. En 't keerd wederom ver- honderdvuldigd, en 't wordt, even als een sneeuwbal die van een hoogen berg rolt, een overvloed. Wie zijn kapitaal waagt, onder rijp beleid en streng nazicht, zal groóte ondernemingen tot stand bren gen. In onze dagen is het kapitaal de grootste macht, der aarde. Het werk is ook eene macht, maar die twee kunnen elkander niet missen. Het kapitaal is de voedster, de maag, t werk is het hart dat klopt. Samen doen zij frisch bloed en levenskracht door alle rangen der maatschappij vloeien. Mocht het kapitaal, hier en daar in ijskouden slaap verkleumd, tot beweging en levenswarmte komen, leven stichien en leven verspreiden. Er blijven nog zoo veel weldaden onbeproefd en ongepleegd. De Thuindag is uit en weg; van al de fees ten, die met zooveel ophef op het programma aangekondigd waren, is er slechts één dat een weinig leven en nering in onze stad ge bracht heeft. In ons voorgaande nummer hebben wij onze meening over het concert medegedeeld en wij houden ons bij ons gezegde. Onnoodig dus er nog op weer te keeren. De hondenloop is door de mand gevallen en er is weinig bij verloren. Het vuurwerk was onbeduidend en ter nauwernood goed genoeg voor eene boeren- parochie waar men over weinige middels be schikt. Al het overige verdient niet vermeld te worden, behalve het feest der wederlandsche schieting, gelijk wij hierboven zegden. Jammer is het dat het weder deze schieting niet heeft begunstigd, want er was geen volk te kort. Misschien liet het wel iets of wat te wenschen voor wat de inrichting aangaat, maar wij willen hier geene haarklieverijen plegen en bestatigen volgaarne dat alle ne ringdoeners recht hebben er over tevreden te zijn. Nu, 't ware ook nogal zeldzaam dat men voor de 7000 franken, die aan het Tbuindag- feest besteed zijn geweest, er niets zou zijn dat aantrekkelijk was en wij aarzelen niet te zeggen dat onze burgervaders, met hunne rijk versierde programma's en geïllustreerde plakbrieven zich de spreuk mogen toeëige- nen Veel geschreeuw voor weinig wol. Te vergeefs hebben de verschillige maat schappijen der stad eene subsidie gevraagd om prijskampen te mogen inrichten allen zijn van de hand gewezen geweest, behalve ééne schuttersmaatschappij, wier schieting plaats had op het grondgebied eener nabu rige gemeente, op drie kilometers der stad. Dat men nu nog kome zeggen dat de feesten ter gelegenheid van Thuindag gegeven, ten voordeele der neringdoeners moesten strek ken en den koophandel doen bloeiennie mand zal het gelooven, want in al de schik kingen die genomen geweest zijn vinden wij niets anders dan partijgeest om eenige poli tieke vrienden te bevoordeeligen ten nadeele der andere lastenbetalers. En het zijn nochtans diezelfde mannen die in 1891 uitriepen Min politiek en beter bestierdie zoo stiefvaderlijk handelen met hunne ingezetenen. Wij hebben het meermaals voorzegd Yper zal een kerkhof worden onder het kalotebe- stuur en onze huidige meesters stellen alles in 't werk om onze voorzegging te verwe zenlijken. En wien anders dan de miskende en te leurgestelde lastenbetalers zullen mogen af dokken om de onkosten van de Thuindag- feesten te keeren Praten mogen zijzeg gen onze stadhuisbazen, maar betalen moe ien zij. God betere 't Het was peerdenmarkt te Rijsel ;een peer- denkoopman, goed gekend aan den grens, kwam langs het tolbureel van Halewijn met verscheidene peerden, en betaalde inkom- rechten, zooals hij gewoon is te doen. In 't algemeen zag men nooit paarden van eenige weerde in zijn bezit;doch ditmaal zag men dat hij eene prachtige alezaansche merrie bij zich had, die er een goed zadelpeerd uitzag. Het peerd werd naar alle waarschijnlijkheid op de markt van Rijsel verkocht. Weldra wist men van waar het prachtig dier voortkwam. Eene gendarm van de brigade van Yperen, X..., was naar Kortrijk verplaatst en in vol le uitrusting naar deze verblijfplaats vertrok ken. Half weg liet hij het getuig in eene af spanning achter, bezorgde zich houde teugels en vertrok in de richting van Wervicq, naar defransche grens. De gendarm zal slechts als deserteur kun nen vervolgd worden, daar het peerd zijn eigendom was. Men heeft X... in den omtrek van Komen gezien. BERICHT. Het muziek der maatschappij zal op Zon dag 16 Augusti 1896 naar Middelkerke ver trekken om er een luisterrijk Concert te geven. Vertrek uit Yperen, ten 6 u. 54 's morgens. Aankomst te Oostende, 8 u. 51 Vertrek uit Oostende naar Middelkerke, ten 10 u. 55 's morgens. Aankomst te Middelkerke, llu. 35 's m. Concert ten 4 1/2 ure. Vertrek uit Middelkerke 7 u. 23 's av. Aankomst te Oostende 7 u. 52 Vertrek uit Oostende 8 u. 11 's avonds. Aankomst in Yperen 10 u. 5 Prijs voor reiskaart: 3de klas (gaan-keeren) 2 fr. 20 tot Oostende. 2de 3 fr. 25 1 HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1896 | | pagina 1