Jaarlij ksclie Kermis
Brand.
Ongeluk.
Examen.
Gehuchte de Potijze.
op Zondag 6 September
en volgende dagen
Poperinghe.
Burgerstand der Stad Poperinghe.
Tentoonstelling van 1897 te
Brussel.
Be Lieve Vrouw van Michele Angelo1'.
le prijs, verguld eermetaal voor de schoonste
vergadering Aardappels.
le prijs, verguld eermetaal voor de schoonste
vergadering CucurbitacéesPompoenen,
Comcombers, enz.
le prijs, verguld eermetaal voor vergadering
Appels.
Is prijs, verguld eermetaal voor afgesneden
bloemen.
M. Donche, hovenier bij M. Ridder Hyn-
derick, Frezenberg
1° prijs, verguld eermetaal voor een verga
dering Reine margueriten.
Wij sturen deze heeren onze beste geluk-
wenschen, het strekt tot eere van onze
Ypersche hofbouwmaatschappij waarvan de
heer Van Winsen voorzitter is.
Dinsdagmorgen is brand uitgeborsten op
een der schoonste hofsteden van onze streek,
te Houthem op 8 km. onzer stad. Het vuur
kon niet veel bestreden worden bij gebrek
aan brandspuiten en water.
De sehade is zeer aanzienlijk.
Te Reninghelst, op 10 km. onzer stad,
toonde een inwoner een geweer aan eenen
vriend. Hij keerde den loop naar dezen en
denkende dat het geweer ongeladen was,
trok den haan over. Het schot knalde en de
vriend stortte neder. De geneesheer, in al
lerijl geroepen, kon den kogel niet uithalen
en de lijder stierf eenige uren later.
Hij is vader van 3 kinderen.
Mijnheer LEON BOSSAERT van Yperen,
gewezen leerling van het afgeschaft stads-
collegie komt met goeden uitslag zijn aan-
veerding exaam af te leggen in de bijzon
dere scholen van 't, universiteit van Leuven.
Mijnheer LEONCE VICTOOR van Meesen
gewezen leerling van het Collége de l' Union
komt zijn exaam met groote 'onderschei
ding af te leggen voor het le en 2a studie
jaar in het landbouwgesticht van Gembloux.
Hij was den 3° gerangschikt.
Wij bieden deze jongelieden onze hartelijk
ste gelukwenschen.
LUISTERRIJKE TRABOLLING
70 Fr. prijzen
Om 4 ure, Mastklimming
Om 7 ure, opstijging van den luchtbal
Om 9 ure, groot Volksbal.
Maandag 7 September,
Eislaari, TrabollingBotting voor vrou wen
Prachtig Vuurwerk.
Dinsdag 8 September,
Hondenloop.
Donderdag 9 September,
Bolling voor mannen en vrouwen.
BURGERSTAND
van den 28 Oogst tot den 4 September 1896. -
Geboorten.
Mannelijk geslacht, 4. Vrouwelijk id. 5.
SSsiwoSi j ken
Sinnaeve Alphonse, daglooner, en Titeca
Eudoxia, kantwerkster.
Sinave Leonard, schilder, en Lyneel Geor-
gine, zonder beroep.
Grouset Alphonse, landbouwer, en Acke
Romanie, zonder beroep.
ÖverlïjcSeiïs.
Kinderen beneden de 7 jaar.
Mannelijk geslacht, 1. Vrouwelijk id. 2.
De reorganisatie der Japperskliek!
Iedereen weet dat de 't jeefkens partij se
dert eenige jaren in Poperinghe ferm aan't
waggelen ishunnen achteruitgang is be
gonnen den dag dat confrater Baes zijne
kanuidatuur in de kiezing voorstelde, immers
van tevoren mochten zij op de twee ooren
slapen, doch ten is maar van sedert de duch
tige davering welke zij in de laatste gemeen-
tekiezing bekomen hebben dat de fanatieke
kopstukken het meest gewaar worden,
doktoor Vanderheyde met Ryckewaert en
Lava deden er schier een ziekte van, ook
sedert dien woMt, hemel en aarde «mroerd
om de klerikale partij te doen herleven.
Zie maar al hetgeen dat zij in deze laatste
tijden hebben ingericht en uitgevonden met
het oog op de toekomende kiezingen. Eerst
en vooral is het den politieken Ouderlin
gen Bijstand waarmee zij voor den dag
zijn gekomendaarna Het Volkshuis
waar men den werkman aan den band houdt;
dan De katoolieke wachtl of n'en hoop
jongens welk des avonds in de herbergen
rondgezonden worden om de menschen te
bespiedenechte mouchardsbende dat jesuie-
ten alleen bekwaam zijn op te richten.
Daarbij is er ook al in den kring een ko-
miteit gevormd van gazetschrijvers om in
het Nieuwsblad en andere vuilbladen
onnoozelen praat te vertellen. En alsof
dit alles nog niet voldoende is om hunne
wankelende barak staande te houden be
ginnen zij nu zoogezegde Vlaamsche
Bouwdagen in te richten waar Brugsche
zotten en andere hemeldragonders zullen
proberen appelen voor citroenen te verkoo-
pen.
Nochtans van te vorings wat hadden zij
al niet om hunne macht op te leggen en uit
te voeren, vooreerst de priesters, die van
den eersten dag van 't jaar tot den laatsten
zich met politiek onledig houden, en wiens
invloed op ons verkwezeld volk overgroot
is. daarbij de congregatiën, het stadsbestuur
en dendisch. confreriën van Vincentius, etc.
etc. voegt daarbij den KK. Kring en de
chtBurs en zeg dan of het niet te verwonde
ren is dat nog iemand in Poperinghe dit
volkje durft weerstaan. Nogtans dit alles
toch zal hen niet helpen want vroeg ot laat
zal de klerikale kliek wéggekegeld worden
omdat niels zwaarder is dan het klerikale
juk en dat de vrijgezinde in onze stad die be
reid zijn om het af te schudden dagelijks
talrijker worden.
Antwoord aan 't Nieuwsblad!
Niets is dwazer dan de briefwisseling uit
Poperinghe, verschenen in 't nieuwsblad van
over acht dagen. Voorzeker dat de men
heer die dit artikel heeft opgezet een zijner
vijf zinnen mist en misschien wel alle vijf!
Hij spreekt in 't begin van hooi en strooi
daarom noemen wij hem klaverheer I
Klaverheer dus beboft de heeren Felix van
Merris en Georges Lebbe, de twee kazak-
gekeerde liberalen die thans representant en
gauraadskeer geworden zijn. Zij hebben zegt
hij aan de dwaalleer, aan de valschheid
van 't liberalismus verzaakt om de waarheid
van't katholicismus aan te kleven, en dit
alleenlijk uit gezond en kristen oordeel!!»
Oh la la! dat is nieuws, want wij met zoo
veel anderen dachten dat het uit baatzucht
was om vetbetaalde plaatstjes te bekomen
is het misschien ook uit gezond en kristen
oordeel dat den representant zijne 4000 frs
'sjaars opstrijkt?
Verder tracht den correspondent zekere li
beralen te bespotten, en nooit zoudt je raden
waarom; 'tis, omdat er zijn die 's nuch-
tens paternosters lezen! Welnu, zonderlinge
katholiek, weet dus dat de liberalen geen
vijanden zijn van godsdienst, integendeel,
hunne princiepen desaangaande zijn recht
zinniger dan deze van het meeste deel der
kaloten, wat zij niet dulden is de opperheer
schappij der geestelijken in wereldlijke za
ken die hun in 't geheel niet aangaan. Is het
niet te verwonderen dat hetzelfde Nieuws
blad de liberalen aldus gestadig beticht van
goddeloosheid. Er zijn gewis veel katholie
ken wier religie maar strekt om hunnen zak
te vullen en hunnen keuken te doen gaan,
aan de liberalen ten minste kan men zulks
niet verwijten! Wanneer de geestelijken het
evangelie uitleggen, aanhooren wij hen met
eerbied, maar van het oogenblik dat zij zich
het recht aannemen onze stappen te geleiden
in het openbaar leven wij mistrouwen hen
omdat zij zoeken het volk te bedriegen in het
belang hunner eigene overheersching. Vrije
burgers doen hunne zaken zelf, en priesters
moeten zich vergenoegen met de bestiering
der zielen maar niet met de bestiering der
steden.
Wie is Georges Lebbe? Het nieuwsblad
die onze korte levensbeschrijving over dezen
kazakdraaier niet kan beantwoorden beweert
dat hij witgewasschen is door de klerikale
manifestatie van zondag! Zulke manifestaties
houden wij van geener weerde, de geeste
lijken en de kopstukken van den KK. Kring
richten er in als zij maar willen, het getal
pillaarbijters en sukkelaars is immers daar
toe groot genoegal ware het om 'nen klok
luider te vieren in plaats van M. Lebbe zou
den zij dezelfde pijpekoppen in stoet kunnen
de straten doen doorloopenOok er wierd
bemerkt dat M. Lebbe die er gemeenlijk niet
geestig uitziet ditmaal nog groener uitzag
dan naar gewoonte.
De feeste van de Lovie wordt ook beknib
beld door den correspondent van 't Nieuws
blad omdat zij geen profijt genoeg bijbrengt
voor de stad. Verschooning dat gaat u
niet aan, manneke! Maar wat profijt bren
gen de 500 franken bij die de pompiers alle
jaren op den vreemde gaan verteeren, en
welk nogthans al de Poperingnaars helpen
betalen terwijl M. Van Merris alleen de on
kosten der feeste op de Lovie draagt. Ons
weldenkend stadsbestuur dat overgroote con
tribution heft (en dan nog schulden maakt)
heeft nooit een duit verschoten om de stad
profijt te doen, noch feesten, noch kunsten
noch wetenschappen worden ondersteund en
wanneer pogingen gedaan worden om fees
ten in te richten dan zijn ze daar de fanatieke
jappers om ze de eerste af te keuren, ja zelfs
te ontfamen.
Dit bewijst dat jesuieten altijd en in alles
dezelfde zijn.
van den 27 tot den 3 dezer maand.
G E B OO R T EN.
Mannelijk 2. Vrouwelijk 3.
HUWELIJKEN.
Emile Vandemaele, werkman en Maria
Ghesquiere, dienstmeid beide te Poperinghe.
Sterfgevallen.
Henri Merlevede, 60 jaar, zonder beroep,
echtgenoot van Maria Devynck, WijkG.
Liboria Maerten, 71 jaar, werkvrouw, wed.
van Felix Druant en echtgenoote van Henri
Depoorter, Wijk A. - Désiré Van Eycke,
44 jaar, ongehuwd, wever, gehuisvest te
Kortrijk. Dumolin Amelie, 72jaar, werk
vrouw, echtgenoote van Carolus Pinceel,
Wijk E.
Kinders beneden de 7 jaar.
Mannelijk 0. vrouwelijk. 1.
De loterij der tentoonstelling van 1897
staat onder toezicht van het staatsbestuur.
Elke reeks loterij-biljetten zal 200.000
bladen behelzen van 0 tot 199.999 zonder
onderbreking genummerd, en die elk 5 bil
jetten bevatten, van 1 tot 5 genummerd.
De trekkingen zullen geschieden zelfs voor
de opening der Tentoonstelling, telkenmale
zoohaast 100,000 bladen geplaatst zijn.
Indien eene of meer reeksen voor deze
opening worden uitgegeven, zullen de win
ners voor de loten beneden 5.000 franken,
die aan deze reeksen toebebooren, aanwij
zingsbriefjes ontvangen, met dewelke zij
aankoopen zullen kunnen doen, naar hunne
begeerte, bij de bijtreders der Tentoonstelling
die op dagteekening van 1 Maart 1897 in
geschreven waren.
De waarde der loten van minstens 5,000
fr. zal seffens kunnen geeischt worden.
Bij elke trekking is er een lot van fr,
100,000.
Prijs van het biljet: EEN fr.
Loterij-biljetten zijn verkrijgbaar op al de
post- en telegraaf bureelen van het Rijk.
De postboden en de telegramdragers zijn
veroorloofd er te koop aan te bieden.
Er zal overgegaan worden tot twee lotin
gen voor elke reeks.
De bladen 00,000 tot 99,999 zullen deel
nemen aan de eerste loting.
De bladen 100,000 tot 199,999 zullen
deelnemen aan de tweede loting.
Voor elke loting van iedere reeks, zal er
zijn:
Aj. Een lot van 100.000 fr. waarde, 't zij
voor twee lotingen 200,000 fr.
B). Een lot van 20.000 fr. waarde, 't zij
voor twee lotingen 40,000 fr.
C). Vier loten van 5,000 fr. waarde, 't zij
voor twee lotingen 40,000 fr.
D). Verscheidene loten eener gezamenlijke
waarde van 85,000 fr., 't zij voor twee lo
tingen 170,000 frank.
Wat de loten aangaat die door aanwijzin
gen voorgesteld worden, deze som van 85000
fr. zal onderverdeeld worden in 20 loten van
1,000 fr., 20 loten van 500 fr., 250 loten van
100 fr. en 1,500 van 20 fr.
Indien niet al de biljetten, ter opschrijving
gebracht, worden geplaatst, zullen de waar
de en het getal aangekondigde loten mogen
verminderd worden in evenredigheid van het
getal verkochte biljetten en, in dit geval,
zullen deze alleen aan de loting deelnemen.
Op het altaar van 't Heilig Sacrament, in
de rechterbeuk der O. L. V.-kerk te Brugge,
verheft zich een witmarmeren beeld.dat door
beschrijving, lichtdruk of teekening, heinde
en ver als De Madona van Michele Angelo
bekend staat.
Dat ze heel zeker door dezen kunstenaar
gebeiteld werd, bewijst wel is waar geen
stellige tekst en de bewering van L. Dujar-
din in zijn werk, Une visile a Véglise de
N. D. a Bruges (1861), dat in de holte van
het marmerblok een perkament zou ste
ken, waaruit blijken moet dat Michele An
gelo wel degelijk dit beeld vervaardigde, is
totaal valsch maar enkele beschouwingen
en getuigenissen laten bijna met zekerheid
toe, den grooten Italiaan als den schepper
van dit meesterstuk te beschouwen.
Vermelden wij allereerst de eeuwenoude
overlevering, welke daaromtrent te Brugse
bestaat en waaruit de benaming van O. L V.
va.n Michele Angelo voortgesproten is; ver-
volgens stellen wij vast,dat de wienige critici,
die het vaderschap des beelds aan Michele
Angelo betwistten, evenwel altijd vergaten
te bewijzen, welk ander kunstenaar hetzelve
wel mocht gebeiteld hebben.
Aan deze beschouwingen komen een paar
getuigenissen nog meer kracht bijzetten.
Wanneer Albrecht Dürer den 8n April 1521
de O. L. V.-kerk te Brugge bezocht, kende
hij reeds deze Madona aan zijnen beroemden
kunstbroeder toe en schreef in bet dagboek
zijner omreis door de Nederlanden Dar-
nach sahe das Alabaser Marien-Bilt zu
Unser Frauen, das Michael-Angelo von
Rhom gemacht hat. Dürer 's getui
genis is van groote waarde hij en Michele
Angelo waren tijdgenooten, beiden groote
kunstenaars en zeer waarschijnlijk met el
kanders werken bekend; overigens bevond
het beeld zich nog maar sinds zeven jaar in
de O. L. V.-kerk en kon hoogstens 15 a 20
jaren vroeger vervaardigd zijn geworden.
Dürer kon dus heel goed op de hoogte dezer
bijzonderheden wezen en daarom mag men,
met zekeren grond, zijne getuigenis als echt
aanvaarden.
Doch niet minder gewichtig is ook de vol
gende. Toen men, in 1875, den 400" verjaar
dag der geboorte van Michele Angelo Buona-
rotti herdacht, werd een afgietsel des beelds
naar Florentië gestuurd en ginder aan het
oordeel van den Academischen Raad onder
worpen. Welnu, al de schriftelijk uitge
brachte meeningen, door talrijke beweegre
denen gestaafd, waren eenparig om voor
te houden en te verklaren, dat, door de
hoedanigheden der behandeling of uit-
voering, alsmede door de bijzondere ken-
teekenen waardoor zij zich onderscheidt,
de Madona van Brugge slechts aan de hand
des grooten kunstenaars kan toegeschreven
worden. Wijl de hooge bevoegdheid dier
kunstkenners geen twijfel lijdt, schijnt daar
mede het pleit beslecht.
Hoe kwam nu het beeld te Brugge
Jan Mouscron of Mouscroen, zoon van
Alexander en van Johanna Lootins, een
vermogend Brugsch handelaar, kocht het in
Italië en betaalde het met honderd ducaten,
volgens de archieven der O. L. V.-kerk. Hij
was eenige jaren uitlandig en namelijk van
hier vertrokken in September 1506, om er
in Maart 1509 terug te keeren, zoodat het
beeld vermoedelijk van vóór dit jaartal zal
dagteekenen. Toen hij, in 1514, aan de H.
Sacramentskapel, een nieuw in Herboortestijl
gebeeldhouwd altaar schonk, liet hij in de
nis de fraaie Madona plaatsen, zooals uit
bovengemelde archieven blijkt eenen
nieuwen oulaer, ende daerboven eene
sumptuese tabernahele met eender excel-
lente beelde van Marieseer rikelec
ende costelic, de welcke beelde men
niet verstellen en sal moghen in toeco-
mende tiiden, ten sii bii consente van
de vrienden van den voorseiden lan.
Zooals men weet is die wensch vervuld
gebleven, want nog heden ten dage bekleedt
het beeld dezelfde plaats.
Jan Mouscron stierf den 9" Augustus 1522
en werd, evenals de meesten zijner nako
melingen, in de H. Sacramentskapel be
graven.
Dank aan kanunnik Samuel Haegedoorne,
ontsnapte Michele Angelo's kunstgewrocht
in 1579 aan de woede der beeldstormers.
Het spreekt van zelf, dat Beaucourt de
Noortvelde het mis heeft, wanneer hij in zijne
Description historique de VEglise de No
tre Dame a Bruges, op blz. 52 beweert, dat
het Mariabeeld eene gift is van Pieter Mos-
cron, licentiaat in de rechten en stedelijk
griffier, in 1571 op 58-jarigen ouderdom
overleden want, uit deze gegevens blijkt
dat hij in 1514 geboren werd, 't is te zeggen
juist in het jaar, wanneer de Madona aan
de kerk zou geschonken geworden zijn. Nu,
aan beelden te schenken zal hij vermoedelijk
in zijn eerste levensjaar wel niet gedacht
hebben
Het beeld weegt 800 kilogrammen. De
samenstelling der groep is edel en in ver
heven stijl opgevat. De Moedermaagd, in
zittende houding, heeft het hoofd met eenen
sluier bedektde plooien van haar kleed,
dat tot aan den hals sluit, zijn licht en vallen
natuurlijk langs het lichaam in de rechter
hand houdt zij een gesloten boek. Het kind
Jezus staat gansch naakt voor haar en leunt
bevallig tegen zijne moeder, die een zijner
(1) Michele Angelo Buonarottj, een beroemd
Italiaansch beeldhouwer, schitter en bouwmeester,
geboren te Settignauo op het grondgebied van Flo-
l entië in 1474. overleden den 17» Februari 1564, op
negentigjarigen ouderdom. Zijne beste leerlingen
waren Tïberio Calcagni, Vasari en Ascunio Condivi,
deze beide laatsten tevens zijne biografen.