Jaarlij ksclie Kermis Brand. Ongeluk. Examen. Gehuchte de Potijze. op Zondag 6 September en volgende dagen Poperinghe. Burgerstand der Stad Poperinghe. Tentoonstelling van 1897 te Brussel. Be Lieve Vrouw van Michele Angelo1'. le prijs, verguld eermetaal voor de schoonste vergadering Aardappels. le prijs, verguld eermetaal voor de schoonste vergadering CucurbitacéesPompoenen, Comcombers, enz. le prijs, verguld eermetaal voor vergadering Appels. Is prijs, verguld eermetaal voor afgesneden bloemen. M. Donche, hovenier bij M. Ridder Hyn- derick, Frezenberg 1° prijs, verguld eermetaal voor een verga dering Reine margueriten. Wij sturen deze heeren onze beste geluk- wenschen, het strekt tot eere van onze Ypersche hofbouwmaatschappij waarvan de heer Van Winsen voorzitter is. Dinsdagmorgen is brand uitgeborsten op een der schoonste hofsteden van onze streek, te Houthem op 8 km. onzer stad. Het vuur kon niet veel bestreden worden bij gebrek aan brandspuiten en water. De sehade is zeer aanzienlijk. Te Reninghelst, op 10 km. onzer stad, toonde een inwoner een geweer aan eenen vriend. Hij keerde den loop naar dezen en denkende dat het geweer ongeladen was, trok den haan over. Het schot knalde en de vriend stortte neder. De geneesheer, in al lerijl geroepen, kon den kogel niet uithalen en de lijder stierf eenige uren later. Hij is vader van 3 kinderen. Mijnheer LEON BOSSAERT van Yperen, gewezen leerling van het afgeschaft stads- collegie komt met goeden uitslag zijn aan- veerding exaam af te leggen in de bijzon dere scholen van 't, universiteit van Leuven. Mijnheer LEONCE VICTOOR van Meesen gewezen leerling van het Collége de l' Union komt zijn exaam met groote 'onderschei ding af te leggen voor het le en 2a studie jaar in het landbouwgesticht van Gembloux. Hij was den 3° gerangschikt. Wij bieden deze jongelieden onze hartelijk ste gelukwenschen. LUISTERRIJKE TRABOLLING 70 Fr. prijzen Om 4 ure, Mastklimming Om 7 ure, opstijging van den luchtbal Om 9 ure, groot Volksbal. Maandag 7 September, Eislaari, TrabollingBotting voor vrou wen Prachtig Vuurwerk. Dinsdag 8 September, Hondenloop. Donderdag 9 September, Bolling voor mannen en vrouwen. BURGERSTAND van den 28 Oogst tot den 4 September 1896. - Geboorten. Mannelijk geslacht, 4. Vrouwelijk id. 5. SSsiwoSi j ken Sinnaeve Alphonse, daglooner, en Titeca Eudoxia, kantwerkster. Sinave Leonard, schilder, en Lyneel Geor- gine, zonder beroep. Grouset Alphonse, landbouwer, en Acke Romanie, zonder beroep. ÖverlïjcSeiïs. Kinderen beneden de 7 jaar. Mannelijk geslacht, 1. Vrouwelijk id. 2. De reorganisatie der Japperskliek! Iedereen weet dat de 't jeefkens partij se dert eenige jaren in Poperinghe ferm aan't waggelen ishunnen achteruitgang is be gonnen den dag dat confrater Baes zijne kanuidatuur in de kiezing voorstelde, immers van tevoren mochten zij op de twee ooren slapen, doch ten is maar van sedert de duch tige davering welke zij in de laatste gemeen- tekiezing bekomen hebben dat de fanatieke kopstukken het meest gewaar worden, doktoor Vanderheyde met Ryckewaert en Lava deden er schier een ziekte van, ook sedert dien woMt, hemel en aarde «mroerd om de klerikale partij te doen herleven. Zie maar al hetgeen dat zij in deze laatste tijden hebben ingericht en uitgevonden met het oog op de toekomende kiezingen. Eerst en vooral is het den politieken Ouderlin gen Bijstand waarmee zij voor den dag zijn gekomendaarna Het Volkshuis waar men den werkman aan den band houdt; dan De katoolieke wachtl of n'en hoop jongens welk des avonds in de herbergen rondgezonden worden om de menschen te bespiedenechte mouchardsbende dat jesuie- ten alleen bekwaam zijn op te richten. Daarbij is er ook al in den kring een ko- miteit gevormd van gazetschrijvers om in het Nieuwsblad en andere vuilbladen onnoozelen praat te vertellen. En alsof dit alles nog niet voldoende is om hunne wankelende barak staande te houden be ginnen zij nu zoogezegde Vlaamsche Bouwdagen in te richten waar Brugsche zotten en andere hemeldragonders zullen proberen appelen voor citroenen te verkoo- pen. Nochtans van te vorings wat hadden zij al niet om hunne macht op te leggen en uit te voeren, vooreerst de priesters, die van den eersten dag van 't jaar tot den laatsten zich met politiek onledig houden, en wiens invloed op ons verkwezeld volk overgroot is. daarbij de congregatiën, het stadsbestuur en dendisch. confreriën van Vincentius, etc. etc. voegt daarbij den KK. Kring en de chtBurs en zeg dan of het niet te verwonde ren is dat nog iemand in Poperinghe dit volkje durft weerstaan. Nogtans dit alles toch zal hen niet helpen want vroeg ot laat zal de klerikale kliek wéggekegeld worden omdat niels zwaarder is dan het klerikale juk en dat de vrijgezinde in onze stad die be reid zijn om het af te schudden dagelijks talrijker worden. Antwoord aan 't Nieuwsblad! Niets is dwazer dan de briefwisseling uit Poperinghe, verschenen in 't nieuwsblad van over acht dagen. Voorzeker dat de men heer die dit artikel heeft opgezet een zijner vijf zinnen mist en misschien wel alle vijf! Hij spreekt in 't begin van hooi en strooi daarom noemen wij hem klaverheer I Klaverheer dus beboft de heeren Felix van Merris en Georges Lebbe, de twee kazak- gekeerde liberalen die thans representant en gauraadskeer geworden zijn. Zij hebben zegt hij aan de dwaalleer, aan de valschheid van 't liberalismus verzaakt om de waarheid van't katholicismus aan te kleven, en dit alleenlijk uit gezond en kristen oordeel!!» Oh la la! dat is nieuws, want wij met zoo veel anderen dachten dat het uit baatzucht was om vetbetaalde plaatstjes te bekomen is het misschien ook uit gezond en kristen oordeel dat den representant zijne 4000 frs 'sjaars opstrijkt? Verder tracht den correspondent zekere li beralen te bespotten, en nooit zoudt je raden waarom; 'tis, omdat er zijn die 's nuch- tens paternosters lezen! Welnu, zonderlinge katholiek, weet dus dat de liberalen geen vijanden zijn van godsdienst, integendeel, hunne princiepen desaangaande zijn recht zinniger dan deze van het meeste deel der kaloten, wat zij niet dulden is de opperheer schappij der geestelijken in wereldlijke za ken die hun in 't geheel niet aangaan. Is het niet te verwonderen dat hetzelfde Nieuws blad de liberalen aldus gestadig beticht van goddeloosheid. Er zijn gewis veel katholie ken wier religie maar strekt om hunnen zak te vullen en hunnen keuken te doen gaan, aan de liberalen ten minste kan men zulks niet verwijten! Wanneer de geestelijken het evangelie uitleggen, aanhooren wij hen met eerbied, maar van het oogenblik dat zij zich het recht aannemen onze stappen te geleiden in het openbaar leven wij mistrouwen hen omdat zij zoeken het volk te bedriegen in het belang hunner eigene overheersching. Vrije burgers doen hunne zaken zelf, en priesters moeten zich vergenoegen met de bestiering der zielen maar niet met de bestiering der steden. Wie is Georges Lebbe? Het nieuwsblad die onze korte levensbeschrijving over dezen kazakdraaier niet kan beantwoorden beweert dat hij witgewasschen is door de klerikale manifestatie van zondag! Zulke manifestaties houden wij van geener weerde, de geeste lijken en de kopstukken van den KK. Kring richten er in als zij maar willen, het getal pillaarbijters en sukkelaars is immers daar toe groot genoegal ware het om 'nen klok luider te vieren in plaats van M. Lebbe zou den zij dezelfde pijpekoppen in stoet kunnen de straten doen doorloopenOok er wierd bemerkt dat M. Lebbe die er gemeenlijk niet geestig uitziet ditmaal nog groener uitzag dan naar gewoonte. De feeste van de Lovie wordt ook beknib beld door den correspondent van 't Nieuws blad omdat zij geen profijt genoeg bijbrengt voor de stad. Verschooning dat gaat u niet aan, manneke! Maar wat profijt bren gen de 500 franken bij die de pompiers alle jaren op den vreemde gaan verteeren, en welk nogthans al de Poperingnaars helpen betalen terwijl M. Van Merris alleen de on kosten der feeste op de Lovie draagt. Ons weldenkend stadsbestuur dat overgroote con tribution heft (en dan nog schulden maakt) heeft nooit een duit verschoten om de stad profijt te doen, noch feesten, noch kunsten noch wetenschappen worden ondersteund en wanneer pogingen gedaan worden om fees ten in te richten dan zijn ze daar de fanatieke jappers om ze de eerste af te keuren, ja zelfs te ontfamen. Dit bewijst dat jesuieten altijd en in alles dezelfde zijn. van den 27 tot den 3 dezer maand. G E B OO R T EN. Mannelijk 2. Vrouwelijk 3. HUWELIJKEN. Emile Vandemaele, werkman en Maria Ghesquiere, dienstmeid beide te Poperinghe. Sterfgevallen. Henri Merlevede, 60 jaar, zonder beroep, echtgenoot van Maria Devynck, WijkG. Liboria Maerten, 71 jaar, werkvrouw, wed. van Felix Druant en echtgenoote van Henri Depoorter, Wijk A. - Désiré Van Eycke, 44 jaar, ongehuwd, wever, gehuisvest te Kortrijk. Dumolin Amelie, 72jaar, werk vrouw, echtgenoote van Carolus Pinceel, Wijk E. Kinders beneden de 7 jaar. Mannelijk 0. vrouwelijk. 1. De loterij der tentoonstelling van 1897 staat onder toezicht van het staatsbestuur. Elke reeks loterij-biljetten zal 200.000 bladen behelzen van 0 tot 199.999 zonder onderbreking genummerd, en die elk 5 bil jetten bevatten, van 1 tot 5 genummerd. De trekkingen zullen geschieden zelfs voor de opening der Tentoonstelling, telkenmale zoohaast 100,000 bladen geplaatst zijn. Indien eene of meer reeksen voor deze opening worden uitgegeven, zullen de win ners voor de loten beneden 5.000 franken, die aan deze reeksen toebebooren, aanwij zingsbriefjes ontvangen, met dewelke zij aankoopen zullen kunnen doen, naar hunne begeerte, bij de bijtreders der Tentoonstelling die op dagteekening van 1 Maart 1897 in geschreven waren. De waarde der loten van minstens 5,000 fr. zal seffens kunnen geeischt worden. Bij elke trekking is er een lot van fr, 100,000. Prijs van het biljet: EEN fr. Loterij-biljetten zijn verkrijgbaar op al de post- en telegraaf bureelen van het Rijk. De postboden en de telegramdragers zijn veroorloofd er te koop aan te bieden. Er zal overgegaan worden tot twee lotin gen voor elke reeks. De bladen 00,000 tot 99,999 zullen deel nemen aan de eerste loting. De bladen 100,000 tot 199,999 zullen deelnemen aan de tweede loting. Voor elke loting van iedere reeks, zal er zijn: Aj. Een lot van 100.000 fr. waarde, 't zij voor twee lotingen 200,000 fr. B). Een lot van 20.000 fr. waarde, 't zij voor twee lotingen 40,000 fr. C). Vier loten van 5,000 fr. waarde, 't zij voor twee lotingen 40,000 fr. D). Verscheidene loten eener gezamenlijke waarde van 85,000 fr., 't zij voor twee lo tingen 170,000 frank. Wat de loten aangaat die door aanwijzin gen voorgesteld worden, deze som van 85000 fr. zal onderverdeeld worden in 20 loten van 1,000 fr., 20 loten van 500 fr., 250 loten van 100 fr. en 1,500 van 20 fr. Indien niet al de biljetten, ter opschrijving gebracht, worden geplaatst, zullen de waar de en het getal aangekondigde loten mogen verminderd worden in evenredigheid van het getal verkochte biljetten en, in dit geval, zullen deze alleen aan de loting deelnemen. Op het altaar van 't Heilig Sacrament, in de rechterbeuk der O. L. V.-kerk te Brugge, verheft zich een witmarmeren beeld.dat door beschrijving, lichtdruk of teekening, heinde en ver als De Madona van Michele Angelo bekend staat. Dat ze heel zeker door dezen kunstenaar gebeiteld werd, bewijst wel is waar geen stellige tekst en de bewering van L. Dujar- din in zijn werk, Une visile a Véglise de N. D. a Bruges (1861), dat in de holte van het marmerblok een perkament zou ste ken, waaruit blijken moet dat Michele An gelo wel degelijk dit beeld vervaardigde, is totaal valsch maar enkele beschouwingen en getuigenissen laten bijna met zekerheid toe, den grooten Italiaan als den schepper van dit meesterstuk te beschouwen. Vermelden wij allereerst de eeuwenoude overlevering, welke daaromtrent te Brugse bestaat en waaruit de benaming van O. L V. va.n Michele Angelo voortgesproten is; ver- volgens stellen wij vast,dat de wienige critici, die het vaderschap des beelds aan Michele Angelo betwistten, evenwel altijd vergaten te bewijzen, welk ander kunstenaar hetzelve wel mocht gebeiteld hebben. Aan deze beschouwingen komen een paar getuigenissen nog meer kracht bijzetten. Wanneer Albrecht Dürer den 8n April 1521 de O. L. V.-kerk te Brugge bezocht, kende hij reeds deze Madona aan zijnen beroemden kunstbroeder toe en schreef in bet dagboek zijner omreis door de Nederlanden Dar- nach sahe das Alabaser Marien-Bilt zu Unser Frauen, das Michael-Angelo von Rhom gemacht hat. Dürer 's getui genis is van groote waarde hij en Michele Angelo waren tijdgenooten, beiden groote kunstenaars en zeer waarschijnlijk met el kanders werken bekend; overigens bevond het beeld zich nog maar sinds zeven jaar in de O. L. V.-kerk en kon hoogstens 15 a 20 jaren vroeger vervaardigd zijn geworden. Dürer kon dus heel goed op de hoogte dezer bijzonderheden wezen en daarom mag men, met zekeren grond, zijne getuigenis als echt aanvaarden. Doch niet minder gewichtig is ook de vol gende. Toen men, in 1875, den 400" verjaar dag der geboorte van Michele Angelo Buona- rotti herdacht, werd een afgietsel des beelds naar Florentië gestuurd en ginder aan het oordeel van den Academischen Raad onder worpen. Welnu, al de schriftelijk uitge brachte meeningen, door talrijke beweegre denen gestaafd, waren eenparig om voor te houden en te verklaren, dat, door de hoedanigheden der behandeling of uit- voering, alsmede door de bijzondere ken- teekenen waardoor zij zich onderscheidt, de Madona van Brugge slechts aan de hand des grooten kunstenaars kan toegeschreven worden. Wijl de hooge bevoegdheid dier kunstkenners geen twijfel lijdt, schijnt daar mede het pleit beslecht. Hoe kwam nu het beeld te Brugge Jan Mouscron of Mouscroen, zoon van Alexander en van Johanna Lootins, een vermogend Brugsch handelaar, kocht het in Italië en betaalde het met honderd ducaten, volgens de archieven der O. L. V.-kerk. Hij was eenige jaren uitlandig en namelijk van hier vertrokken in September 1506, om er in Maart 1509 terug te keeren, zoodat het beeld vermoedelijk van vóór dit jaartal zal dagteekenen. Toen hij, in 1514, aan de H. Sacramentskapel, een nieuw in Herboortestijl gebeeldhouwd altaar schonk, liet hij in de nis de fraaie Madona plaatsen, zooals uit bovengemelde archieven blijkt eenen nieuwen oulaer, ende daerboven eene sumptuese tabernahele met eender excel- lente beelde van Marieseer rikelec ende costelic, de welcke beelde men niet verstellen en sal moghen in toeco- mende tiiden, ten sii bii consente van de vrienden van den voorseiden lan. Zooals men weet is die wensch vervuld gebleven, want nog heden ten dage bekleedt het beeld dezelfde plaats. Jan Mouscron stierf den 9" Augustus 1522 en werd, evenals de meesten zijner nako melingen, in de H. Sacramentskapel be graven. Dank aan kanunnik Samuel Haegedoorne, ontsnapte Michele Angelo's kunstgewrocht in 1579 aan de woede der beeldstormers. Het spreekt van zelf, dat Beaucourt de Noortvelde het mis heeft, wanneer hij in zijne Description historique de VEglise de No tre Dame a Bruges, op blz. 52 beweert, dat het Mariabeeld eene gift is van Pieter Mos- cron, licentiaat in de rechten en stedelijk griffier, in 1571 op 58-jarigen ouderdom overleden want, uit deze gegevens blijkt dat hij in 1514 geboren werd, 't is te zeggen juist in het jaar, wanneer de Madona aan de kerk zou geschonken geworden zijn. Nu, aan beelden te schenken zal hij vermoedelijk in zijn eerste levensjaar wel niet gedacht hebben Het beeld weegt 800 kilogrammen. De samenstelling der groep is edel en in ver heven stijl opgevat. De Moedermaagd, in zittende houding, heeft het hoofd met eenen sluier bedektde plooien van haar kleed, dat tot aan den hals sluit, zijn licht en vallen natuurlijk langs het lichaam in de rechter hand houdt zij een gesloten boek. Het kind Jezus staat gansch naakt voor haar en leunt bevallig tegen zijne moeder, die een zijner (1) Michele Angelo Buonarottj, een beroemd Italiaansch beeldhouwer, schitter en bouwmeester, geboren te Settignauo op het grondgebied van Flo- l entië in 1474. overleden den 17» Februari 1564, op negentigjarigen ouderdom. Zijne beste leerlingen waren Tïberio Calcagni, Vasari en Ascunio Condivi, deze beide laatsten tevens zijne biografen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1896 | | pagina 2