VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Ghemin de fer Dertiende jaar. Zaterdag 16" April 1898. Nummer 16. Chemin de Fer Yicinaux. De Ylasnijyerheid. Een oproep tot de Vrouwen. -- Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen psr nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende orden niet opgenomen. Heures de départ rf'YPRES pour Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 18.52 YPRES-FÜRNES. 12 maart 1898. FÜRNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. WARNETON-KEMMEL. De vlasnijverheid is voor onze streek eene levenszaak. Wanneer de vlashandel goed gaat, dan winnen boer, vlashandelaar en werkman wel geld en kunnen goed bestaan. Inte gendeel, wanneer de vlascommercie slecht gaat, dan is er voor landman, vlashandelaar en werkman geene genoegzame geldwinning en bijge volg geen goed bestaan te verdienen. Van Wervick tot Deinze langs de Leie of Zilveren rivier zooals de Engelschman haar noemt, vinden er duizenden en duizenden menschen hun bestaan in den vlashandel. Dui zenden en duizenden menschen vinden met het werk, dat het vlas verschaft, eene goede geldwinning en bijgevolg geluk en voorspoed. Mocht het zoo voort blijven gaan voor het geluk van ons vlaamsche volk Voor dat volk dat de oevers der Leie bewoont van Wervick tot Deinze Maar een zwarte wolk vertoont zich in de verte, waarvoor de vlas nijverheid schrikken moet. Het Rus sisch vlas komt met geheele schepen vrachten te Antwerpen toe en daar koopen het de Engelschen aan eenen spotprijs. Ja, aan eenen prijs, waar voor hier te lande men nog de helft van den handenarbeid aan het vlas te doen vóór het in balen kan geleverd, zou kunnen betaald worden Daaruit volgt dat de vlashande laars hun vlas niet kunnen verkoo- pen het met zeer kleine winst of zelfs met verlies moeten afzetten En is er beternis te verwachten? Rusland zal van langs om meer de concurrencie doen. Ingenieurs heb ben hier alles komen afzien en zwin- gelmachienen gezet, die zoo goed en zoo voordeelig werken als de onze. De landerijen staan er aan eenen lagen prijs te pachten en de arbeider werkt er voor den kost en vraagt geene daghuur. Wat blijft er in dat geval te doen aan de vlashandelaars Ons bescheiden oordeel daarin is de vereeniging of het syndikaat De verstandige landbouwer, die in 't laatste nummer van Het Weekblad den noodkreet aanhief, ten einde de andere boeren aan te wakkeren zich te vereenigen of zich te syndikeeren om hunne belangen te bespreken en te verdedigen, had wel gelijk en ziet goed door de oogen. De boer moet zich niet meer bij den neus laten leiden door rijke eige naars, die natuurlijk voor hun eigen belang zorgen, en die, wanneer zij hunne hofsteden hoog en diere kun nen verpachten zich verders weinig om het welzijn van den boer bekom meren. Dat de boeren zich vereenigen en onder hen hunne hoofden kiezen en onder hen mannen noemen om hun ne belangen te verdedigen. Evenzoo voor de vlashandelaars. Indien er redding voor den bedreigden vlashandel te vinden is, dan zal de vereeniging of het syndikaat der vlasbewerkers er wel een vinden en het gouvernement zal verplicht zijn rekening te houden van hetgeen zij, manner van het vak, zullen voor stellen, ten einde de Leiebewooners van een goed deel van hunne brood winning niet te zien berooven. Heden zal ik mij vooral onledig houden met de vrouwen en haar spreken over het geen zij lief hebben: haar kind. haren man, haar eigen; ik zal in 't kort uiteenzetten, wat wij, vooruitstrevers, willen doen, wan neer wij eens het bewind in handen zullen krijgen ten voordeele van hare kinderen, van haren man en van haar eigen, en wel ke hare plichten zijn ten onrechte van de vrijzinnige partij, wanneer zy wil dat die betrachtingen wezentlijkheden worden. Wij, die getrouwden vader zijn, hebben van dichtbij gezien wat al echte liefde eene moeder voor hare kinderen kan hebben, voor welke groote opofferingen zij vatbaar is, en wij twijfelen er geenszins aan of al de vrouwen, welke dit artikel zullen lezen en die moeder zijn of het geweest, hebben met dezelfde onverdeelde liefde, met dezelf de onbaatzuchtige zelfopofferingen hare kin deren verzorgd, getroeteld; zij allen hebben slapelooze nachten doorgebracht en gebeefd, wanneer eenig gevaar een van hare gelief de kleinen bedreigdehaar aller hart heeft van vreugde en fierheid geklopt, wanneer zij weelderig opgroeiden, en wanneer zij voor de eerste maal het woord Moeder Vader lieten hooren en van moeders naar vaders en van vaders naar moeders uitgestrekte armen alleen liepen. Niet waar, Moeders, niet eene van u allen ontzag haar iets voor het stoffelijke welzijn uwer klei nen slapelooze nachten en ontberingen, gij zijt jaren lang eene zieken zuster ge weest en nooit is U dit te zwaar gevallen het was immers voor uwe kinderen. Maar die kinders worden jongens, meis jes, en die jongens en meisjes later man nen, vrouwen, kortom, uwe kleine lieve lingen worden eenmaal mensch Maar om mensch te worden is hun iets meer noodig dan stoffelijke zorg, hun geest moet ontwikkeld worden, hun hart gevormd, hun wil gericht naar het ware, het schoone, het edele Nu begint de rol aan van de vrijzinnige moeder; zal zij hare kinderen ter school zenden daar waar de geestelijkheid toont, en waar men onze kinderen leert alles te gelooven, zonder onderzoek, noch eigen ge dacht noch eigen wil te hebben en zich blindelings aan het gezag der kerk te onder werpen? Daar, waar de stem van het ge weten door die van den biechtvader ver vangen wordt Ja. Moeders, zult gij uwe lievelingen zen den naar die krochten, waar men hun als voorbeelden van alle volmaaktheid toont, heiligen, die zich in kloosters opsluiten, die hun onvruchtbaar bestaan in levendigheid en met bidden slijten, die zich het lichaam kastijden, van deur tot deur bedelen, en die noch genegenheid, noch huisgezin, noch va derland bezitten. Neen, niet waar? dat moogt en dat zult gij niet doenuwe liefde voor de kleine, voor wie, gij reeds op stoffelijk gebied zoo veel gedaan hebt zal u dat niet toelaten gij zult ze zenden naar scholen, waar men eer bied voor zich zeiven aanleert, verdraag zaamheid voor anderen, liefde voor het schoone, voor het ware, de beoefening der deugd, waarachtige godsdienst van den rechtschapen mensch, de voorschriften van de goede, gezonde zedeleer. Zulke scholen waren over een vijftiental jaren de openbare lagere en middelbare scholen, zulke scholen nogmaals zal de vrij zinnige partij oprichten, wanneer het bedro gene volk eenmaal de oogen zal openen en de klerikaleu het bewind ontnemen. Wij willen het onderwijs verplichtend, omdat niemand, in naam der vrijheid, het kind het onderwijs mag laten missen omdat de Staat er een man moet van makeD, dienstig aan het land en aan de samenleving. Wij willen het staatsonderwijs wereld lijk en onzijdig, omdat het kunne gevolgd worden door de kinderen van alle gezindhe den en godsdiensten. Wij willen het kosteloos opdat arme en rijke kunnen drinken aan die bron van ver lichting, vooruitgangen welvaart. Het opkomende geslacht, vrijzinnige mos- ders moet door het onderwijs, en vooral door eene nieuwe opvoeding voorbereid wor den tot de groote hervormingen, welke on vermijdelijk eens tot stand moeten komen. Gij, moeders, moogt niet luisteren naar hen of naar haar, die noch vader- noch moe derhert hebben, die niet weten wat een huisgezin is en die hun ordewoord, hunne onderrichtingen van Rome, van den vreem de ontvangen; maar gij moet het oor leenen naar hem, die met u lief en leed deeltgij moet u richten naar de raadgevingen van uwen man, die zijne kinderen ook bemint, en evenals gij niets dan hun geluk betracht En wanneer deze met zijne vrienden vrij zinnige maatschappijen opricht, vrijzinnige dag- en weekbladen sticht, den alarmkreet aanheft, en op de bres springt om aan het volk, aan de groote, onwetende massa te zeggen, dat het tijd is, meer dan tijd, dat er een staatsbestuur tot stancl kome, dat het onderwijs verplichtend, wereldlijk en kosteloos maakt, dat bewaar- en avondscho len de plaats doet innemen van de gevange nissen en het groot getal nieuw geschapene gendarmerijen dan moet gij hem door uwe goedkeuringen steunen, dan moet gij met hem hand in hand gaan voor de stoffelijke en zedelijke welvaart van uwe kinderen. Het onderwijs dat wij eenmaal zullen in richten en de opvoeding, die wij aan het toekomende geslacht zullen geven, zal niet meer gesteund zijn, zooals nu op leugens, verdichtsels en ongerijmde godsdienstiever maar zij zal de gezonde rede en de waarheid voor grondslag hebben. Zij zal mannen vormen en geene huiche laars of dweepzuchtigenzij zal Belgen voortbrengen, die, hoewel vrij van alle chauvinisme of bekrompene vaderlands- gevoel, hunne geboortegrond, hunne vrije instellingen lief genoeg zullen hebben, om allen, zonder onderscheid op te springen en de wapens te nemen, wanneer zij zouden bedreigd worden of in gevaar zijn. En evenals gij, moeders, wanneer gij een groot gevaar oploopt, enkel eenen nood kreet te slaken hebt om al uwe kinderen te zien bijspringen en van hun lichaam een bol werk voor het uwe te maken. Zoo ook zal men het doen voor een onverstaanbaar iets, voor eene schande aanzien dat er thans moet geloot worden wie in Belgie verplicht is zijne algemeene moeder, het vaderland, te vrijwaren voor wanorders van binnen, voor gevaar van buiten. De loting moet verdwijnen, de plaatsver vanging is een afschuwelijk iets, al wie Belg is en er rechten geniet, moet ongedwongen en uit liefde zich voorbereiden om in de mo gelijkheid te zijn den vaderlande hulp te bieden als het noodig is. Alle man soldaat, zonder onderscheid van stand en godsdienst, dat is de leus van al de vrijzinnigen, van alwie edel denkt, van al wie Belgie en zijne instellingen lief heefc. En 't is maar dan, wanneer de zonen van al de moeders deel zullen maken van het leger dat het nationaal zal mogen ge noemd worden, dat daar meer rechtvaar- HET WEEKBLAD 11-45 14-46 15-43 18-24 20-10 21-41 Uouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 17-02 19-38 Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 14-29 17-02 19-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 15-18 17-45 21-17 Roulers, 6-40 7-44 10-19 11-58 14-34 15-48 18-23 19-37. Langhemarck-OsitencU, (4-00 tot Cortemarck), 6-54 9-50 1157 15-39 18-07. Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 14-29 17-02 19-38. (.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 14-29 17.02, Courtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 14-29 17-02 19-38. D# Poperinghe vers Hazebrouok, 7-11 9-19 12-03 16-01- 18-38 4-41 7-23 9-46 13-01 15-51 18 26 10-30 (le samedi seuleeaent). 4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30 10-24 (les msrcredis seulementj 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU YE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 KEMMEL-YPRES. 6.03 8.33 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 in

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 1