VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Chemin de fer ^e^Tiende jaar. Zaterdag 9" Juli 1898. Nummer 28. Chemin de Fer Vicinaux. Patronageo en Congregatiën. Tegenstrijdigheden. Hermrichting der Burgerwacht. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nuram n*. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd© artikels uiterlijk togen Vrijdag middag vrij un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaiiteiten bevattende w orden niet opgenomen! Heures de, départ rf'YPRES pour 1 Juillet 1898. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Maakt u meester van de jeugd en van de vrouwen, zeide eens een jesuiet, en gij zult de wereld beheer- schen. Dat willen onze dompers in prak tijk stellenze klampen de jeugd aan, niet alleen in de scholen, maar ook daarbuiten ze klampen de vrouw aan niet alleen in de kerk maar nog meer elders. In al de scholen hebben ze nog geen invloed genoeg, om de kinderen openlijk den haat en de verachting voor andersdenkenden te durven voorbehouden. In de kerk is het publiek te groot en te uiteenloopend, om de vrouw onbedektelijk tegen vrijzinnige echt- genooten broeders of geburen tot plichtverzuim, bespieding en plagerij op te wekken. Daartoe dienen de patronagen en de congregatiën. Door uitdeeling van snuisterijen, pakjes tabak, sigaren en andere onbeduidende dingen worden de kin deren naar de patronage gelokt. Nu en dan hebben er ook wel uitdeelin- gen plaats van mutsen, vesten, broe ken enz., om de ouders gunstig te stemmen. In de patronage, heet het, wordt aan de kinderen hunnen catechismus geleerd, die zij anders spoedig zouden vergeten en hunne plichten van christene menschen voor oogen ge houden. De moeder zendt er de klei nen heen, vader is er onverschillig aan. In de patronage wordt dan door een broederken of door een pastoor portret geschilderd van liberaal en nu ook van demokraat. Zulke lieden zijn gedoemd tot de eeuwige duister nis, zij zijn Gods vijanden, het zijn verachtelijke wezens, het zijn hel honden. Ia de patronage worden liedekens geleerd waarvan inhoud en vorm geheel geschikt zijn om alle schoon heids- en waarheidsgevoel te ver- dooven; al wat de kinderen er te hooren en te zien krijgen is bestemd om hunnen geest voor redeneering, voor rechtzinnigheid en voor onaf hankelijkheid onvatbaar te maken. Van ware burgerdeugd, van oor deel, overleg en nadenken van vrijheid en andere gaven die den wezenlijken menschen kenmerken is er geene spraak. Al wat men er bedoelt is het kind voor te bereiden, later als mensch gedwee alle drogredenen zonder knip- oogen te slikken hem tot een buig zaam werktuig te maken van het fanatism hem eraan gewend te maken afstand te doen van zijn eigen denken, van zijn innerlijke wils kracht,in ruiling voor eene lekkernij, in ruiling van een geschenk. Het kind leert er den weg naar de secties. In de congregatiën gebeurt nage- noeeg hetzelfde. Jonge meisjes en getrouwde vrouwen, (liefst invloed rijke personen) worden er tot de vinnigste kwezelarij opgestuwd. De uiterlijke plechtplegingen van den godsdienst vervangen er alle denken. Men bidt er rozenhoedjes, zingt er ave's, houdt er feestjes en partijtjes, waarop alle vrijzinnigen als helsch gebroed worden afgeschilderd. Van ware zedelijkheid, van liehaamsreinheid, moederzorg, vrou wenplicht wordt er nooit gesproken maar van sermoenen, van vespers, van kiezing en bemoeiing daarmee, wordt er bijzonderlijk veel geram- en gefluisterd. Vele vrouwen vergeten daar dat hunne plaats in hun huis is, vele vrouwen vergeten er hunne roeping, krijgen lust in de feestjes en lust vooral in 't mooie werk der kom- meerderij Als de congregatie al lang gedaan is staan er nog groepjes hier en daar over het huishouden van anderen te wawelen en te liegen, of maken wandelingskens die niet altijd tot stichting dienen van 't publiek, of wonen partijtjes bij waarin de liefde voor een goeden slok godvruchtiglijk wordt beoefend. De klerikalen, spreek toch van de klerikalen niet, dat is nu het won- derste \olkje dat leeft onder de kap van Gods lieven hemel. Wat ze ook vooruitzetten, bewe ren, bevestigen, bezweren, immer moet ge het tegenovergestelde voor waarheid nemen. Eenige staaltjes ten bewijze Die menschen loopen gedurig met het woord vrijheid in de mond, zij liggen er voorop de knieën, zij schrij ven er over in hunne bladen, -zij be zingen ze in hunne liederen, en wat verstaan zij nu wezenlijk door dit edele woord? Niets anders dan vrijheid voor hen en onderdrukking voor anderen. Waren ze meester, waren ze heel en gansch de baas, konden ze ons naar de lang vervlogen tijden terug dringen ze zouden ons een dansje leeren. Menigeen van ons zou in de vol gende eeuw niet meer vertellen dat er ooit gewetensvrijheid door de Bel gische grondwet gewaarborgd is ge weest. De brandstapels zouden elk gorgel geluid tot zwijgen hebben gebracht, maar intusschen: Leve de vrijheid! Den Koning! o de Koning is hun afgod. Zij streelen, zij vleien, zij be- wierrooken hem, immers als grond wettelijk vorst keurt Hij al de daden goed der klerikale ministers, alle we ten, ook de hatelijkste worden door Hem geteekend en aldus uitvoerbaar gemaakt. Wordt er nu nopens den vorst eens een woord gesproken, dat niet gansch in den haak is, dan springt de minis ter verontwaardigd op, de gansche rechterzijde vliegt recht gn dan klinkt en galmt het Leve de Koning. Maar keeren de kaarten, komt een vrijzinnig bestuur aan het bewind en vervult de vorst nogeens dezelfde plichten, dan wordt de Koning aan gevallen, bedreigd, gehoond als de eenvoudigste liberaal, en de dagbla den, die thans lafhertig knielen en zegezangen aanheffen, slaan dan de scherpste toonen aan van veront waardiging en spotternij jegens den vorst. Maar toch: Leve de Koning! Het vaderland! Och, hunne liefde tot den duurbaren geboortegrond is grenzeloosZe droomen er van, ze kunnen er 's nachts de oogen niet van luiken. Maar als het er op aankomt het soldatenpak aan te trekken, als de alarmkreet klinkt dan blijven de moedige mannen stilletjes te huis; de arme volksjongens zijn goed genoeg om ransel en geweer te dragen en den geboortegrond te verdedigen. Maar tochLeve het vaderland En het onderwijs? Waar is de tijd dat de klerikale partij zoo trotsch was op den inderdaad wonderbaren spoed waarmede zij hare vrije scho len stichtte. Vrije scholenJa zeker, de katho lieken wilden met den Staat niets ge meens hebben, zij hadden geld en op offering genoeg om hunne talrijke onderwijsgestichten te onderhouden; zij wakkerden alle onderwijzers aan hunnen eed ontrouw te worden en beloofden hun gouden bergen! Maar, andere tijden, andere zeden. Versche ministers komen aan het bestuur, eene nieuwe meerderheid beschikt over de lotsbestemming van Belgie, en de vrije scholen verdwij nen als het kaf voor den wind. Eene voor eene laten zij zich aan nemen, zij strijken vette toelagen op, zij dulden thans het bezoek der schoolopzieners, en wat meer is, hun ne schepselen, die het officieel onder wijs hadden verafschuwd, krijgen nu vetbetaalde plaatsen en nestelen in de begrooting als muizen in den kaas, Maar wij moeten eindigen, al zijn er nog honderden punten aan te ha len waarop de groote klerikale partij zichzelve heeft tegengesproken en ha re heiligste grondbeginselen heeft verloochend Voor het smeer Likt de kat den kandeleer. Een Brusselsch blad verzekert dat de re geering reeds eene beslissing genomen heeft voor de nieuwe uniform der burgerwacht, doch er wordt bijgevoegd dan de blauwe van den tweeden ban bun oud uniform zullen mogen blijven dragen. Ziehier wat hieromtrent vastgesteld is ge worden De huidige jas zal vervangen wor den door eene tuniek met roode bies. De buikriem zal boven op de tuniek worden vastgeriemd en het kardoeszakje alsook de veldflesch dragen. De mantel met koperen knoppen zal ver- HET WEEKBLAD Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-11 9-41 Houthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. I.anghemarok-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. totCortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. (.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouek, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 1-01 3-51 6-26 10-30 (le samedi seulement). 4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30 10-24 (les mercredis seulementj 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.3S 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 1