VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Ghemin de fer STADSNIEUWS. Courses militaires. Tiende jaar. Zaterdag 16" Juli 1898. Nummer 29. Chemin de Fer Yicinaux. De Pastoor. Aan de Liberalen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr.Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzónderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uilzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicilé, M|gdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk, tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Hear es de départ d'YPRES pour 1 Juillet 1898. YPRES-FURNES. YPRES-KEMMEL. NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Dag Menheer de pastoor ]l)ag Jef. Dag^Menheer de pastoor Dag Jaak. En zoo ging het met allen die hij ontmoette. Allen kenden hem en hij kende ze allen. Hij wist wel, dat Jef een katholiek was en Jaak een libe raal, die beweerde, dat de pastoor al werk genoeg had, indien hij al de parochianen wilde onderrichten in de wonderheden van den godsdienst, en de parochie tot voorbeeld wilde strek ken van deugd en menschlievendheid. De pastoor wist, ook dat er velen spraken als Jaak, maar dat deerde hem geenzins. Hij bemoeide zich niet met politiek, hij was beleefd jegens eenieder, minzaam met alle lieden gedienstig voor arm en rijk, was allemansvriend. Van kwezels, spoken of tooverij moest men hem niet spreken en in meer dan een sermoen heeft hij afge geven op de schijnheilige tronies, die valsche harten verbergen. Hij deed nooit eene ronde voor Sint-Pie terspenning, wie hem daarvoor iets bracht kreeg een droog dankje tot bescheid wie hem iets schonk voor den arme een gulhartig God zal 't u loonen. Van broederschappen en congre gaties was hij afkeerig, ook bestond er maar een op zijne parochie en dan nog op papier; alle jaren kwamen de leden eens samen om eene aanspraak te hoorenjover den tekstHebt elkan der lief. Hij preekte nooit op zoogenaamde geuzen framassons of liberalen. Ieder sermoen was eene gemoedelijke aan sporing tot het beoefenen van chris ten- en burgerdeugd. Nooit hoorde men hem van slechte dagbladen spre ken. Hij leefde en werd oud in een klein Vlaamsch dorpje. Hij was er verge ten, met opzet vergeten, omdat hij een priester was naar het hart, een priester die zijn ambt vervulde uit roeping, uit menschenliefde en met overtuiging. Die priester is eenige jaren geleden gestorven. Hij had eenig fortuin toen hij op het dorpje kwam, hij was arm toen hij overleed, en in zijn kelder vond men slechts een twintigtal flesschen zeer gewonen wijn. Zulke pastoors bestaan er thans niet meer. De boerenzoon wordt priester om dat het eene positie is, omdat pastoor zijn hedendaags het gemakkelijkste baantje is, dat er bestaat. Thans moet de priester om vooruit te komen om in ergens eene schoone pastorij of dekenij te geraken waar veel solemneele missen te zingen en talrijke uitvaarten van eerste klasse te doen zijn, op de hoogte zijn der politiek, confrerien en congregaties inrichten, veel rondhalen voor St. Pieterspenning, aan 't hoofd staan van politieke tappen, hevige sermoe nen doen, modderbladen vol gemeene proza schrijven en in tijden van kiezing als een brieschende leeuw rondloopen zoekende wiens geweten hij zou verscheuren hij moet met alle slag van maatschappijen mee- loopen en zingen en desnoods muziek- overste zijn en piston of saxofone spelen ineenboerentroepje, dat onder zijne roede staat. De pastoor van hedendaags heeft een welvoorzienen kelder, wandelt vol ij delheid en oogmoed door stad en dorp, draagt den drietik in den nek heeft een paar pantoffels staan in het salon der rijke kwezels, gaat naar theatre, paardekoers, beuglant, Vlaamsche kermis en poesjenellen kelder bezoekt museums, gedach- tenlezers magnetiseurs en cirken doet dienst als voorzitter van kies- bureelen, als bemiddelaar in weddin gen als keurder van hengsten, stie ren, koeien, geieten en bokkenhij doet handel in effecten en speculeert op de beurs, en woont feestmalen en vertooningen bij. Zelfs als predikant gelijkt hij in niets meer aan den priester van voorheen, die zijn sermoen voorbe reidde, het soms deed drukken en hoewel dikwijls eentoonig toch er naar streefde door overreding ingang te vinden tot de harten. De pastoor van hedenglijk op den predikstoel eer aan een kwazalver hij zwaait met de armen, slaat met de vuist, roept, tiert en schettert alsof al de toehoorders doof waren. Elk sermoen is een politieke uitval, een uitzinnig geraas tegen een groot deel der bevolking, die gewoonlijk in levenswijze en zedelijkheid verre boven hem staat. De priester van heden is alles, uitgenomen priester! Dag Menheer de pastor Goeden dag Mijnheer X. ('t Is een rijke katholiek.) Dag Mijnheer de pastor Dag Nellis. ('t Is een lid van den katholieken tap.) Dag M. de pastor. Dag (kortaf) ('t Is een liberaal.) Dag M. de pastor, Hm... (niets) 'tls priester Daens. De laatste wetgevende verkiezin gen hebben getoond, dat de liberale partij maar steeds achteruit gaat. En waaraan de schuld Omdat dqLiberale partij nog steeds denkt, dat het Cynskiesstelsel in voege is en dat het voldoende is eenige weken voor de kiezing de Commissie van de liberale associatie bij een te roepen, daarna eene alge- meene vergadering te beleggen, en te zeggen dat men liberaal is. De klerikalen in tegendeel hebben hunne bicht- en predikstoelen waar zij jaar uit jaar in de vrijzinnigen voor slecht volk uitschelden De socialisten en de kristene demo- kraten geven meetingen met tegen spraak en zeggen aan het volk wat zij willen en beloven hun een geluk kiger en beter bestaan, dan hetgeen zij thans hebben en weten derwijze de massa langs hunnen kant te krijgen. Indien de liberale partij niet van meening is te verdwijnen of eene onbeduidende minderheid te zijn en te blijven, moet zij zich beginnen te gedaagen volgens de tijdsomstan digheden, politieke opvoeding van het volk maken en die ^noodlottige hoovaardij afschudden, van te den ken dat zij zich maar te vertoonen heeftopdat iedereen haar volge. Of hetgeen wij willen is slecht en dan hebben wij geene reden om ons streven te doen kennen en te doen doordragen of het is niet alleen goed maar beter dat de strekkingen van onze tegenstreversIn dit geval moe ten wij ons programma aan het volk uit een zetten, de tegensprekingen en de terechtwijzingen, de ondervra gingen en de openbare beknibbeling in openbare bijeenkomsten dulden. De politieke zedens zijn heel en al veranderd; zij zijri zachter geworden, braspartijen, stokslagerij en ruiten- brekerij moeten plaats maken voor publieke bijeenkomsten, waar de strijdende partijen elkander ontmoe ten en als beschaafde menschen en welopgevoede partijmannen elkander te woorde staan, hunne gedachten vooruitzetten, ze onderling bespreken en aan de luisterende of ondervra gende toehoerders laten besluiten. Dat is de toekomst van de toeko mende politiek. En de liberale partij, die beweert eene strekking te hebben, die steunt op de waarhied en recht, moet het hare bijdragen om dit oogenblik te verhaasten. Het is voor haar eene levensvraag. Wat heeft het aan de liberalen van Kortrijk, Moeskroen, Harlebeke, Waereghem, Roeselaere, Ingelmun- ster, Iseghem en zooveel andere groote gemeenten die vroeger libe raal waren gebaat van voorzichtig, ik moet zeggen plichtverzuinend ge noeg te zijn en eene associatie te hebben, waar het bestuur alleen alles regelen, van zich nooit te laten hoo- ren Zij zijn van langs om meer achteruitgegaan In eene gemeente, in een kanton alleen, te Avelghem heeft een man zich bewogen, en door zijne be- iveging de vrijzinnige partij in Avel ghem in de laatste provinciale ver kiezingen doen zegenpralen. Rusten roest: zich niet bewegen maakt strem zich niet toonen en niet hooren, maken van u eenen on bekende en een enbekende is een onbeminde. Ter overweging aan wie het aangaat Des courses militaires auront lieu a L'Hip podrome de Zonnebeke, le Dimanche 17 Juil let, a 2 heures de relevée, par le personnel HET WEEKBLAD Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-11 9-41 Houthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4-01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 1-01 3-51 6-26 10-30 (le samedi seulement). FURNES-YPRES. 4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30 10-24 (les mercredis seulement,) 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEM MEL-W ARNETON 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU ^E-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 1

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 1