VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Chemin de fer Tiende jaar. Nummer 30. Chemin de Fer Yicinaux. Eene Beketenis. STADSNIEUWS. Een gemeenzaam gesprek over de Tuindagfeesten. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Ann oneen15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nvynmers voor artikels, enz. 4 fr: per 100 Ale berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede ïie voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle Publicilé, Magdalenastram, Brussel. Men wordt verzocht alle h re-genaamde artikels uilcr'.jk tegen Vrijdag middag vrij >.n oncbrteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Heu?es de depart cf YPRES pour 1 Juillet 1898. YPRES-FURNES. FJRNES-YPRES. YPiES-KEMMËL. kemmil-warneton. kemmelVeu je-èglise. warnetoi-kemmel. KEMMEL-'PRES. Een klerikaal blad klaagt putten in den grond De miljoenen frankeijaarlijks aan de scholen besteed wrpen geene vruchten af Bedevaarten, broeder,chappen, missiën, congregatiën, herhaalde communiën en preeken, dat alles wordt meer gedaan dan voeger, en we zouden moeten halve heiligen zijn. En wat zien wij Gösdienst- lasteringen zedeloosheid c?onken- schap openbare overtreding v.n wet ten, en verordeningen, gruwden en baldadigheden. Ziedaar het treurig en, héaas, waar tooneel, dat opgehangen wirdt. Maar waar wijken de leden zoo deerlijk af van den rechten veg Is het in de stad, waar het mgehof heerscht en 't kerkgaan iets buiten gewoon is Neen, daar zijn de inwonersdeftig en gemanierd, zedelijk en %elop- gevoed. Maar ga eens naar de buiihge- meenten, naar de verkwezelsteioe- ken van ons arm Vlaanderen. Daar is de pastoor de baas, car beheerscht hij allen en alles, hij is er meester over het onderwijs, eenieder gaat er trouw ter kerk, regelmatig te biecht of ter heilige communie, men is er lid van de eene of van alle siesjesgilden en toch worden er ge durig gruwelen en baldadigheden gepleegd. Waar ligt de oorzaak In de slechte inrichting der scho len. Wat kan men in 's heeren naam aanvangen met lummels, die in bij geloof worden geweekt, die worden opgeleerd voor broederschappen en missiën en congregatiën en preeken en bedevaarten, die meer vertrouwen stellen in 't een of 't ander hart of been of neus of teen van nen heili gen dan in de almacht gods, en die vaster rekenen op de kracht van lourdeswater dan op de kunst van den geneesheer l Ja, wat daarmede aan te vangen in de negentiende eeuw, van stoom en electriciteit De godsdienst wordt door priesters tot beuzelarijen van wildemannen verlaagd het onderwijs tot dressuur in 't prevelen van gebedekens en 't lezen van dikke paternoters. Maar aan de vorming des gemoeds van den jongen mensch wordt niet gedacht, en toch is ons aller eerste roeping mensch te zijn. Eens zal het kind alleen staan in de wereld, het zal te strijden hebben tegen de wederwaardigheden des levens, geeft hem dan gemoedsterkte en gevoel van eigenwaarde genoeg om alleen te worstelen en niet laffe- lijk zijne toevlucht te nemen tot den teenagel van Sint Laber of de tanden van Appolonia. En men zegge nietde knaap zal er later op denken zooals hij begeert, neen, eens de plooi genomen wordt verbetering moeilijk, zelfs onmo gelijk. Noch geestelijke, noch wereldlijke overheden zijn dan in staat liet kwaad te keeren terwijl het stoppen der bronnen niet bijzonder veel moeite behoeft te kosten. Fichte zegde Eene geheele omkeering in de openbare volksopvoeding ziedaar het eenige middel om het bestaan der natie te waarborgen. Eene algemeene en openbare op voeding tot hetgeen recht, waar en goed is, tot maatschappelijke bruik baarheid en belangstelling in het algemeen welzijn, eene opvoediüg waardoor hulpbehoevendheid en zelf zucht op zij worden gezet en alle standen uit liefde voor het geheel 1 eene eenheid leeren uitmaken, dat was Fichtes redmiddel en het heeft geholpen. Hier, helaas, gaan we gedurig achteruit de klerikalen zelf bekennen het Policieagent godsdienst kwijt zich maar half van zijne taak. Karei. Vrienden, het is er eindelijk van gekomen, het programma der Tuindag- feesten is verschenen en, volgens men zegt, is het zeer belangwekkend. Sus. Ik vindt het niet. Karei. Zoo Ik heb nochtans hooren zeggen dat het Stadsbestuur eene som van 6.450 fr. gestemd heeft om luisterrijke fees ten te geven. Sus. Dat is waar; maar met die som zou men iets kunnen doen dat veel meer volk naar de stad lokt en diensvolgens meer winste voor de neringdoeners bijbrengt. Karei. 't Is mogelijk. Nochtans het schijnt dat er velen van een ander gedacht zijn. Jan. Wie, de bewierookers van onze stadhuisbazen? De mannen die alles goed vinden wat onze onfaalbare burgemeester voorstelt Karei. Maar het geldt hier niet alleen het voorstel van den burgemeestergij weet immers wel dat er eene commissie benoemd is om het programma samen te stellen en dat het in algemeene vergadering door al de leden van den Gemeenteraad moet goedge keurd worden. Jan. Ja, zoo zou het moeten zijn, maar hier in Yperen gaat het anders. Hier wor den de gemeenteraadsleden niet geraadpleegd. Onze burgemeester zegtzoo wil ik het, omdat ik het zoo beslist heben de anderen mogen knikken. Sus. Dat is waar, en wij hebben zulks in vele omstandigheden gezien. Karei. Gij overdrijft, vrienden, ik zie wel dat de klerikalen, volgens u, niets goeds verrichten kunnen. Het is eene vooringe nomenheid alles te beknibbelen wat een klerikaal bestuur aanwendt. Uwe partijzucht is zoo groot dat al wat van den kant uwer tegenstrevers komt, gebrekkelijk en slecht is. Sus. Daar hebben wij het! partijzucht! Maar, lieve man, het woord is reeds lang versleten en men moet ziende blind zijn om niet te bemerken dat, sedert uwe vrienden aan het bewind zijn, alles op krukken springt en Yperen erger dan eene boeren parochie wordt, de feesten worden een oude wijfs kerkgang, en er is niets meer te ver dienen voor de neringdoeners, daar er niets meer aangewend wordtom de vreemdelingen aan te lokken en eenen dag binnen onze muren te behouden. Karei. Kunt gij zulks bewijzen Sus. Zeer gemakkelijk. Nemen wij slechts het programma der Tuindagfeesten. Wat vinden wij er Den Zondag, om 6 ure 's morgens, prijs kamp voor blinde vinken. Wie op de wereld zal zich vóór henne, vóór .haan op weg stellen om naar Yperen dezen belangrijken prijskamp van den dub belen kraksjwij te komen bewonderen, ten zij eenige liefhebbers uit het omliggende, die liier met hunne vogelkooi aankomen, en onmiddelijk na den kamp de stad verlaten zonder ooit eenen cent verteerd te hebben. Karei. Die maatschappijen moeten toch ook hunne voldoening hebben en mogen wel een hulpgeld van de stad bekomen. De liberalen gaven immers ook dergelijke prijs kampen. Jan. 't Is waar, maar zij wisten de vreemdelingen, die aan den prijskamp had den deel genomen, verstrooiingen te ver schaffen die hen verplichtte tot 's avonds in de stad te blijven. Maar nu ziet men ze reeds met den eersten trein vertrekken. Karei. Ja en de processie wat zegt ge daarvan Sus. De processie is eene oude gods dienstige plechtigheid, die ontaard is in ka- valkade, waar al de kalote maatschappijen opgeroepen zijn, en waar de godsdienst op den achtergrond geschoven wordt. Als men eens nagaat dat jongens eener lichaams- oefenschool of leerlingen kunstenmakers, van eene processie deel maken en daar def tig vooruitstappen, met de kop in de lucht, en zich zelfs niet gewaardigen zich te ont dekken en de knie te buigen voor het H. Sacrament. Als men eenen burgemeester en twee schepenen bemerkt die met den hoed op het hoofd het H. Sacrament volgen, niet met ingetogenheid, zooals. het betaamt, maar wijds en zijds kijkende om te zien wie een vaandel heeft uitgesteken, of wie eene was kaars doet branden, vraagt men zich af of die heeren zich boven de goedheid wanen omdat zij met goud of zilver geborduurde kleederen bedekt zijn. Wij begrijpen dat een soldaat onder de wapens de militaire eere bewijze, maar wij kunnen niet verstaan waarom greppespringers en gegalonneerde beslagmakers zich het recht toeëigenen on eerbiedig te zijn tegenover den God van he mel en aarde. Ik herhaal het, de godsdienst is in onze huidige processiën op den achter grond geschoven en, niettegenstaande dit, moest een burger, al ware hij zelfs jood of mahomedaan, de onbetamelijkheid begaan zich niet te ontdekken, men zou barrabas op hem roepen en hem voor slechten kerel doen doorgaan. Wat ziet men er nog Groepen gekostu meerde jongelingen, die eene historisch feit erhinneren, rijen maagden, herders er. her derinnen, bij de vleet, maar weinig, zeer weinig godsdienstige herinneringeneene tentoonstelling van goud, zilver en edelge steenten, de vergoding van pracht en rijk dom, kortom een historische stoel, waar God'en zijne Heiligen maar eene bijhoorige rol spelen. Jan. Zoo is het, en ik heb bij mij zei ven reeds ook die bemerkingen gemaakt. Maar laai ons voortgaan. Sus. Te middag Concert op de Groote Markt. Dit is een kosteloos vermaak voor hen die, in afwachting van liet middagmaal, eenen druppel willen verobberen in een kof- fijhuis der Groote Markt, maar niet be kwaam is om vreemdelingen naar de stad te lokken. De schamele msnschen, die lijden aan gebrek, mogen zich daar ook gaan ver zadigen en hunnen buik vullen met muziek van Verdi, Gevaert, Donizetti of andere doorluchtige komponisten. HET WEEKBLAD Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-4t 3-43 6-24 8-11 9-41 Houthem, 508 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Comines 5-(8 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armeitières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers. 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Danghemarck-Oitende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. ourtrai-Bruxellet, 5-08 8-00 9-41 10-57 2-29 5.02. Oourtrai-Gmd, 5 08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebi'ouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-13 9-46 1-01 3-51 6 26 10-3 (le sarnedi seulement). 4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30 10-24 (le mercradis seulement,) 7.00 10.00 11.2 13.30 16.00 18.30 20.10 7.23 10.26 12.26 1156 16.26 17.47 18.56 20.36 6.03 7.23 9.13 1.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÉG.ISE-KEMMEL 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11. lt 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.33 9.13 10.26 lil6 14.46 17.47 19.37

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 1