VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad.
Chemin de fer
Tiende jaar.
Nummer 30.
Chemin de Fer Yicinaux.
Eene Beketenis.
STADSNIEUWS.
Een gemeenzaam gesprek over de
Tuindagfeesten.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Ann oneen15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nvynmers voor artikels, enz. 4 fr: per 100
Ale berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede ïie voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle Publicilé, Magdalenastram, Brussel. Men wordt verzocht alle h re-genaamde artikels uilcr'.jk tegen Vrijdag middag vrij
>.n oncbrteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Heu?es de depart cf YPRES pour
1 Juillet 1898.
YPRES-FURNES.
FJRNES-YPRES.
YPiES-KEMMËL.
kemmil-warneton.
kemmelVeu je-èglise.
warnetoi-kemmel.
KEMMEL-'PRES.
Een klerikaal blad klaagt putten
in den grond
De miljoenen frankeijaarlijks aan
de scholen besteed wrpen geene
vruchten af
Bedevaarten, broeder,chappen,
missiën, congregatiën, herhaalde
communiën en preeken, dat alles
wordt meer gedaan dan voeger, en
we zouden moeten halve heiligen
zijn. En wat zien wij Gösdienst-
lasteringen zedeloosheid c?onken-
schap openbare overtreding v.n wet
ten, en verordeningen, gruwden en
baldadigheden.
Ziedaar het treurig en, héaas,
waar tooneel, dat opgehangen wirdt.
Maar waar wijken de leden zoo
deerlijk af van den rechten veg
Is het in de stad, waar het mgehof
heerscht en 't kerkgaan iets buiten
gewoon is
Neen, daar zijn de inwonersdeftig
en gemanierd, zedelijk en %elop-
gevoed.
Maar ga eens naar de buiihge-
meenten, naar de verkwezelsteioe-
ken van ons arm Vlaanderen.
Daar is de pastoor de baas, car
beheerscht hij allen en alles, hij is er
meester over het onderwijs, eenieder
gaat er trouw ter kerk, regelmatig
te biecht of ter heilige communie,
men is er lid van de eene of van alle
siesjesgilden en toch worden er ge
durig gruwelen en baldadigheden
gepleegd.
Waar ligt de oorzaak
In de slechte inrichting der scho
len.
Wat kan men in 's heeren naam
aanvangen met lummels, die in bij
geloof worden geweekt, die worden
opgeleerd voor broederschappen en
missiën en congregatiën en preeken
en bedevaarten, die meer vertrouwen
stellen in 't een of 't ander hart of
been of neus of teen van nen heili
gen dan in de almacht gods, en die
vaster rekenen op de kracht van
lourdeswater dan op de kunst van
den geneesheer l
Ja, wat daarmede aan te vangen
in de negentiende eeuw, van stoom
en electriciteit
De godsdienst wordt door priesters
tot beuzelarijen van wildemannen
verlaagd het onderwijs tot dressuur
in 't prevelen van gebedekens en
't lezen van dikke paternoters.
Maar aan de vorming des gemoeds
van den jongen mensch wordt niet
gedacht, en toch is ons aller eerste
roeping mensch te zijn.
Eens zal het kind alleen staan in
de wereld, het zal te strijden hebben
tegen de wederwaardigheden des
levens, geeft hem dan gemoedsterkte
en gevoel van eigenwaarde genoeg
om alleen te worstelen en niet laffe-
lijk zijne toevlucht te nemen tot den
teenagel van Sint Laber of de tanden
van Appolonia.
En men zegge nietde knaap zal
er later op denken zooals hij begeert,
neen, eens de plooi genomen wordt
verbetering moeilijk, zelfs onmo
gelijk.
Noch geestelijke, noch wereldlijke
overheden zijn dan in staat liet kwaad
te keeren terwijl het stoppen der
bronnen niet bijzonder veel moeite
behoeft te kosten.
Fichte zegde
Eene geheele omkeering in de
openbare volksopvoeding ziedaar het
eenige middel om het bestaan der
natie te waarborgen.
Eene algemeene en openbare op
voeding tot hetgeen recht, waar en
goed is, tot maatschappelijke bruik
baarheid en belangstelling in het
algemeen welzijn, eene opvoediüg
waardoor hulpbehoevendheid en zelf
zucht op zij worden gezet en alle
standen uit liefde voor het geheel
1
eene eenheid leeren uitmaken, dat
was Fichtes redmiddel en het heeft
geholpen.
Hier, helaas, gaan we gedurig
achteruit de klerikalen zelf bekennen
het
Policieagent godsdienst kwijt zich
maar half van zijne taak.
Karei. Vrienden, het is er eindelijk
van gekomen, het programma der Tuindag-
feesten is verschenen en, volgens men zegt,
is het zeer belangwekkend.
Sus. Ik vindt het niet.
Karei. Zoo Ik heb nochtans hooren
zeggen dat het Stadsbestuur eene som van
6.450 fr. gestemd heeft om luisterrijke fees
ten te geven.
Sus. Dat is waar; maar met die som
zou men iets kunnen doen dat veel meer
volk naar de stad lokt en diensvolgens meer
winste voor de neringdoeners bijbrengt.
Karei. 't Is mogelijk. Nochtans het
schijnt dat er velen van een ander gedacht
zijn.
Jan. Wie, de bewierookers van onze
stadhuisbazen? De mannen die alles goed
vinden wat onze onfaalbare burgemeester
voorstelt
Karei. Maar het geldt hier niet alleen
het voorstel van den burgemeestergij weet
immers wel dat er eene commissie benoemd
is om het programma samen te stellen en
dat het in algemeene vergadering door al de
leden van den Gemeenteraad moet goedge
keurd worden.
Jan. Ja, zoo zou het moeten zijn, maar
hier in Yperen gaat het anders. Hier wor
den de gemeenteraadsleden niet geraadpleegd.
Onze burgemeester zegtzoo wil ik het,
omdat ik het zoo beslist heben de anderen
mogen knikken.
Sus. Dat is waar, en wij hebben zulks
in vele omstandigheden gezien.
Karei. Gij overdrijft, vrienden, ik zie
wel dat de klerikalen, volgens u, niets goeds
verrichten kunnen. Het is eene vooringe
nomenheid alles te beknibbelen wat een
klerikaal bestuur aanwendt. Uwe partijzucht
is zoo groot dat al wat van den kant uwer
tegenstrevers komt, gebrekkelijk en slecht is.
Sus. Daar hebben wij het! partijzucht!
Maar, lieve man, het woord is reeds lang
versleten en men moet ziende blind zijn om
niet te bemerken dat, sedert uwe vrienden
aan het bewind zijn, alles op krukken
springt en Yperen erger dan eene boeren
parochie wordt, de feesten worden een oude
wijfs kerkgang, en er is niets meer te ver
dienen voor de neringdoeners, daar er niets
meer aangewend wordtom de vreemdelingen
aan te lokken en eenen dag binnen onze
muren te behouden.
Karei. Kunt gij zulks bewijzen
Sus. Zeer gemakkelijk. Nemen wij
slechts het programma der Tuindagfeesten.
Wat vinden wij er
Den Zondag, om 6 ure 's morgens, prijs
kamp voor blinde vinken.
Wie op de wereld zal zich vóór henne,
vóór .haan op weg stellen om naar Yperen
dezen belangrijken prijskamp van den dub
belen kraksjwij te komen bewonderen, ten
zij eenige liefhebbers uit het omliggende,
die liier met hunne vogelkooi aankomen, en
onmiddelijk na den kamp de stad verlaten
zonder ooit eenen cent verteerd te hebben.
Karei. Die maatschappijen moeten toch
ook hunne voldoening hebben en mogen
wel een hulpgeld van de stad bekomen. De
liberalen gaven immers ook dergelijke prijs
kampen.
Jan. 't Is waar, maar zij wisten de
vreemdelingen, die aan den prijskamp had
den deel genomen, verstrooiingen te ver
schaffen die hen verplichtte tot 's avonds in
de stad te blijven. Maar nu ziet men ze reeds
met den eersten trein vertrekken.
Karei. Ja en de processie wat zegt
ge daarvan
Sus. De processie is eene oude gods
dienstige plechtigheid, die ontaard is in ka-
valkade, waar al de kalote maatschappijen
opgeroepen zijn, en waar de godsdienst op
den achtergrond geschoven wordt. Als men
eens nagaat dat jongens eener lichaams-
oefenschool of leerlingen kunstenmakers,
van eene processie deel maken en daar def
tig vooruitstappen, met de kop in de lucht,
en zich zelfs niet gewaardigen zich te ont
dekken en de knie te buigen voor het H.
Sacrament. Als men eenen burgemeester en
twee schepenen bemerkt die met den hoed
op het hoofd het H. Sacrament volgen, niet
met ingetogenheid, zooals. het betaamt, maar
wijds en zijds kijkende om te zien wie een
vaandel heeft uitgesteken, of wie eene was
kaars doet branden, vraagt men zich af of
die heeren zich boven de goedheid wanen
omdat zij met goud of zilver geborduurde
kleederen bedekt zijn. Wij begrijpen dat een
soldaat onder de wapens de militaire eere
bewijze, maar wij kunnen niet verstaan
waarom greppespringers en gegalonneerde
beslagmakers zich het recht toeëigenen on
eerbiedig te zijn tegenover den God van he
mel en aarde. Ik herhaal het, de godsdienst
is in onze huidige processiën op den achter
grond geschoven en, niettegenstaande dit,
moest een burger, al ware hij zelfs jood of
mahomedaan, de onbetamelijkheid begaan
zich niet te ontdekken, men zou barrabas
op hem roepen en hem voor slechten kerel
doen doorgaan.
Wat ziet men er nog Groepen gekostu
meerde jongelingen, die eene historisch feit
erhinneren, rijen maagden, herders er. her
derinnen, bij de vleet, maar weinig, zeer
weinig godsdienstige herinneringeneene
tentoonstelling van goud, zilver en edelge
steenten, de vergoding van pracht en rijk
dom, kortom een historische stoel, waar
God'en zijne Heiligen maar eene bijhoorige
rol spelen.
Jan. Zoo is het, en ik heb bij mij zei
ven reeds ook die bemerkingen gemaakt.
Maar laai ons voortgaan.
Sus. Te middag Concert op de Groote
Markt. Dit is een kosteloos vermaak voor
hen die, in afwachting van liet middagmaal,
eenen druppel willen verobberen in een kof-
fijhuis der Groote Markt, maar niet be
kwaam is om vreemdelingen naar de stad
te lokken. De schamele msnschen, die lijden
aan gebrek, mogen zich daar ook gaan ver
zadigen en hunnen buik vullen met muziek
van Verdi, Gevaert, Donizetti of andere
doorluchtige komponisten.
HET WEEKBLAD
Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52
11-45 2-4t 3-43 6-24 8-11 9-41
Houthem, 508 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38
Comines 5-(8 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38
Comines-Armeitières, 5-39 8-25 11-27 3-18
5-45 9-17
Roulers. 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48
6-23 7-37.
Danghemarck-Oitende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 's m en 8-13 's av. tot Cortemarck),
Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
ourtrai-Bruxellet, 5-08 8-00 9-41 10-57 2-29
5.02.
Oourtrai-Gmd, 5 08 8 00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Hazebi'ouck, 7-11 9-19 12-03
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-13 9-46 1-01 3-51 6 26
10-3 (le sarnedi seulement).
4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30
10-24 (le mercradis seulement,)
7.00 10.00 11.2 13.30 16.00 18.30 20.10
7.23 10.26 12.26 1156 16.26 17.47 18.56 20.36
6.03 7.23 9.13 1.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÉG.ISE-KEMMEL
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
5.27 8.00 8.37 11. lt 13.10 15.40 17 10
19.00 21.30
6.03 8.33 9.13 10.26 lil6 14.46 17.47 19.37