VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. G he min de fer Veertiende jaar Zaterdag 18" Maart 1899. Nummer 12. Chemin de Eer Vicinaux. De moord van Rijsel en de klerikalen. Het onderwijs te Yperen. Onze taal in de burgerwacht. STADSNIEUWS. Vóór een portret. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand, li centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. pér 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden. eens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicitë, MagdalenaslraatA''Brussel. Men wordt verzocht alle Roegenaamde artikels uiterlijk .tegé: Vrii By^middag vrij on onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet; opgenomen. Heures de départ ei'YPRES pour 1 Janvier 1899. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Sedert eenige weken wordt er hier en overal veel gesproken van de ver krachting en moord gepleegd op den twaalfjarigen Foveaux. De jongen woonde in de priester straat en ging ter school in de munt straat bestuurd door de broeders der christelijke leer. Op zondag 5n Februari laatstleden was het voormeld kind ter school gegaan gelijk naar gewoonte, maar des avonds niet meer binnen geko men de ouders van het kind zijn denzelfden avond nog op inlichtingen naar het klooster geweest. De be stuurder zegde hun, het kind gezien te hebben in den namiddag en be loofde een onderzoek te doen, des anderendaags dienden de ouders een klacht aan de politie, deze stelde een onderzoek in, en ziende dat het nut teloos was nog iets te vragen hebben zij het klooster doen bewaken om te zien wat er uit en in ging. Doch eensklaps doet de bestuurder het par ket verwittigen, dat het kind gevon den is; de magistraten begeven zich ter plaats en vinden het kind ver moord, verkracht, in eene kist ge stoken. Spoedig doen zij een onder zoek: zij beginnen met al de broeders te ondervragendoch ik vergeet er bij te vQegen, dat een briefje bij de kist lag, meldende dat het kind ver kracht en vermoord was door eene gewezene broeder, thans een hevige socialist om wraak te nemen op het klooster. Het parket van al die schoolkes t'huis gekomen nam zulks voor geene klinkende munt aan, en verplichte de broeders te schrijven, maar eene was er die weigerde; ook weigerde hij het slachtoffer te bezien, maar door het vragen en aandringen der magistraten heeft hij eindelijk beslo ten te gehoorzamen zij hebben hem de zelfde brief doen schrijven gelijk zij gevonden hebben in voormelde kist. Wat is nu de tot nu toe gekende uitslag 1° dat het geschrift van broeder Flamidiaan geheel hetzelfde is van hetgeen gevonden geweest is in de kist 2° dat zij kaarsevlekken gevonden hebben in broeder Flamidiaan kle dingsstukken die overeenkomen met de gevondene kaars bij het slachtoffer. 2° dat hij niet kan bewijzen, waar hij zijnen tijd heeft doorgebracht. En wanneer wij al deze feiten aan halen om te bewijzen dat niemand anders kan de plichtige zijn dan die vuile broeder Flamidiaan dan sprin gen de kaloten uit hun vel van kolère en roepen ons toe ge zijt lasteraar, geuzen bandieten, maar wij nemen het van waar het komt, leugenaar, de tijd zal het uitwijzen; dan kunt ge de stad Rijsel bij Ronse, Maalte- brugge, Cittaux plaatsen en broeder Flamidiaan heilig verklaren, als slachtoffer voor zijne goede daden. Dan kunnen zij nog eens een valsch gerucht in stad doen loopen als zou de vader zijn kind vermoord en ver kracht hebben. Maar de waarheid is dat zij gepoogd hebben het kind bui ten het gesticht te werpen, hetgeen hun mislukt is dank aan de waak zaamheid der politie. Het ongehoord schandaal van Rijsel en de slechte behandeling, waarvan een onzer werkmanskinderen in eene nonnenschool verleden week het voorwerp geweest is heeft nogmaals de kwestie van het volksonder wijs hier ter stede in sommige klingen en bijeenkomsten doen spreken. Allen zijn overtuigd in woorden dat het onderwijs door de geestelijken, door de broerkens en de nonnen gegeven, slecht is, omdat het niet steunt op de wetenschap, op de verdraagzaamheid, omdat degenen, welke het geven geene werkende leden zijn van de samenleving. De wetenschap wordt daar verdrongen, verwrongen,verminkt en als gevaarlijk aan zien, omdat ze den mensch doet denken, re deneeren, besluiten, en dat elk besluit dat op eene redeneering volgt kwaad berokkent aan gelijk welken stelligen godsdienst. Credo absurdum, ik geloof, omdat wat ik geloof ongerijmd is. De geestelijkheid is overtuigd dat waar de wetenschap begint het geloof eindigt. In die scholen leert men den kinderen, dat wie den Roomschen'godsdienst niet is toegedaan en hem niet belijd slechte men- schen en dat men hunne verkeering neers- tiglijk moet schouwenin die jonge harten stampt men den afkeer in, den haat voor anderdenkendenmen leert er hun de min achting voor hunne bloedverwanten, zelfs voor hunne ouders, wanneer die in de poli tiek zouden aangeboekt staan als vrijden kers of vrijgezinden. Daar waar de ver draagzaamheid en da eerbied voor iedereen het doel zou moeten zijn van het onderricht is Jn de kloosterscholen de haat voor an dersdenkenden de bezorgdheid van haar doen en streven. De priesters die eeuwige zuiverheid ge zworen hebben en volkomene gehoorzaam heid, de broerkens, waarvan negen of tien noch opvoeding noch geleerdheid bezitten, en welke noch levensdoel noch ideaal heb ben, de nonnen, welke van de vrouw niet meer overhebben dan de schelp, alle drij kortom, die de wereld haten en verfoeien, omdat deze slecht en bedorven is, omdat zij overtuigd zijn, beweren zij, dat men daar zijne zaligheid niet kan bewerken ik vraag het u zijn dat de personen, geschikt, om toekomende burgers, toekomende vaders, toekomende vrouwen en moeders te vor men 1 Dat zij onze kinderen voorbereiden tot het kloosterleven of tot het priesterdom, dat neem ik aan, maar dat zij mannen vormen of vrouwen, vaders of moeders, iets, waar van zij in hun binnenste eenen afkeer moe ten gevoelen, dat kan een mensch, die re deneert, niet aannemen. En toch zien wij dat onze liberale burgerij liare kinderen toevertrouwt aan de ergste vijanden van de wetenschap en den voor uitgang, aan de bezoedelers en de verpros- sers van onze jeUgd. Welke verantwoordelijkheid is deze, voor al dat de kleinen, de werklieden zich rich ten naar de handelwijze van hen, die zij onafhankelijk meenen en meer bekwaam om het goede van het kwade te onderschei den dan zij. Wanneer zullen van het ongediert der papen, verlost ons vaderland geene ijdefe woorden meer zijn 1 Wanneer zullen wij logiek worden, en in daden niet doen, wat 'wij ia woorden be knibbelen en Verachten? Het ónderwijs is de hefboom van de sa menleving de beste zooniet de eenige mid del van de volksbeschaving, maar het moet ontdaan zijn van alle godsdienstige droo- merijen, van vèrdichtsels en bijgeloof, het moet steunen op de wetenschaphet ware, het schoone moeten zijne betrachting zijn. Het volksonderwijs moet wereldlijk zijn en ingelicht door den Staat, onverschillig aan gelijk welken stelligen godsdienst. de Volgens de nieuwe wet op de Burgerwacht moeten de commando' s en onderrichtingen in de Vlaamsche gewesten aan de manschap pen gegeven worden uitsluitend in de volks taal. Bij de onthulling van het standbeeld van Ledeganck te Eekloo in September 1898, kort na de stemming der bedoelde wet op de herinrichting der Burgerwacht, komman deerde de majoorbevelhebber, voor het eerst in geheel België zijne manschappen in de moedertaal. Doch hij deed zulks uit eigene beweging. De wet was nog niet uitvoerbaar en de nieu we Vlaamsche commando's waren door de Regeering nog niet vastgesteld. Sedertdien zijn maanden verloopen en de verfranschte hoofden der Burgerwacht in de meeste Vlaamsche steden schenen zeer onge neigd om de wet na te leven, vooral daar de offlcieele cammando's nog altijd ontbreken. Enkele onzer Vlaamsche confn\ ers, en vooral de Brugsche Beiaard, brachtda- deze grief herhaaldelijk ter sprake. Ook de Vlaamsche burgerwachten van veel plaatsen blevenniet onbetuigd. UitBrus- sel, Antwerpen, Gent, Lier, Oostende, Brug ge, Roeselare, enz., werden verzoekschriften naar de Kamers en naar Minister Schollaert gezonden, om te bekomen dat de lijst der Vlaamsche bevelen door de Burgerwacht zoo spoedig mogelijk afgekondigd en overal nageleefd worde. Deze week is die afkondiging eindelijk ge schied. Nu moeten onze Vlaamsche vrienden in de Burgerwacht overal een oog in'tzeil houden om hunne verfranschte officieren te beletten de moedertaal niet te gebruiken, te gen de uitdrukkelijke voorsohriften in van de nieuwe wet. Elke verovering der Vlaamschgezinden, nadat zij van de Kamers of van de Regeering afgedwongen werd, moetdan nogdoor jaren- langen strijd en waakzaamheid opnieuw ver overd worden, wil men ze aadersdan op het papier genieten. Maar de Vlamingen zijn nog taaier dan de Franskiljons. Opletten is intusschen de boodschap. Het Journal d'Ypres, in zijne twee laat ste nummers, spreekt breedvoerig over het portret van Z. M pardon van M." Surmont de Volsberghe, den sympathidken (1) Burge meester der stad Yperen. Het godvruchtig orgaan van het stadhuis vindt geene woor den genoeg om 'de volmaaktheid van dit portret uit te roepen, maar voor wie tus- schen de regels kan lezen is die lofspraak meer gemaakt om het model op te hemelen dan om de verdienste der kunstenares te waardeeren. Wij zijn het volkomen eens met het Jour nal d' Ypres voor wat het talent onzer be minnelijke stadsgenoote, Mej. Louisa Dehem betreft, het is algemeen gekend dat zij eene kunstenares is in het volle betrek van 't woord en, wij zijn fier het te mogen besta- tigen, hare gewrochten strekken tot eer niet alleen aan haar, maar ook aan hare geboortestad, die immer genoegen schept in hare zegepralen op kunstgebied. Doch f WEEKBLAD ars Poperinghe, p-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41 rfouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Cotnines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. .ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4-01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3 51 6-36 10-30 (le samedi seulement). 4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05 10-24 (les mercredis seulement,) 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU </E-ÈGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.33 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 Waar moeten wij onze kinderen zenden t Het vrije werkvolk van yperen. V" aaagi

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1