VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Veertiende jaar Zaterdag 1" April 1899. Nummer 14. Chemin de fer Chemin de Fer Vieinaux. Voor de neringdoende burgerij Verheugende voorteekens De moord van Rijsel en de taktiek der klerikalen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voorstad. Per 6 maanden 1 fr 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per4regel - Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der bei ie Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publici/é, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoogenaamde artikels uiterlijk legen Vrijdag middag vrij on onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Heures de départ «i'YPRES pour 1 Janvier 1899. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Ons belastingstelsel Wij hebben reeds vroeger in enke le trekken aangetoond, hoe het gou vernement op onze neringdoeners en in het bijzonder op winkeliers, her bergiers en kleine handelaars als be lastingschuldigen aast. Laat mij toe uwej lezers er op te wijzen hoe on rechtvaardig ons belastingstelsel is en hoezeer het op den neringdoener drukt. In allereerste plaats rijst de vraag op: Wie moet belasting betalen? Het antwoord luidt natuurlijk: hij die wat heeft, die eigenaar is, die te veel heeft. In ons stelsel van belasting nu is er slechts een soort van rij kdomal leen onroerende goederen geven de maat op den rijkdom van iemand. Alle andere waarden en bronnen van overvloed als aandeelen van geldmaatschappijen, nijverheidsak- ties, openbare fondsen en obligaties, hypotheken en renten worden niet als rijkdom aanzien,dus ook niet be last, hoewel zij millioenen en mil- lioenen aan kapitaal vertegenwoor- digen. 0nrechtvaardjg Neem nu een winkelier en iemand die fortuin bezit in papieren waarden. De eerste, hoewel hij onder geldelijk opzicht het minst bevoordeeligd is en soms zeer hard werken moet om de twee eindjes aaneen te knoopen,zal de meeste lasten mogen betalen. Is dat rechtvaardig? Als de burger met handel tedrijven genoeg verdient om er degelijk met zijn huisgezin van te leven, en dan nog overhoudt, op dit overschietende alleen patenten en andere lasten moeten wegen. Doch verdient de neringdoener zijnen kost niet of metgroote moeiten en opofferingen, toch worden hem verschillende belastingen opgelegd, die allen om ter meest op hem en niet op den rijke drukken. Het patent, Wie betaalt patent? Alleen winke liers, herbergiers en allenandere werkende handelaren, kortom alleen diegenen, welke initiatief aan den dag leggen, hun handen en hun geest aan hun werk wijden. Is dat geen belasting op het werk, op cR wilskracht van hem die uit den arbeidersstand ontsproten zich verheffen wil en voor zijn vrouw en kinderen een betere toekomst wil tegemoet zien? Maar het patent treft niet alleen het werk, het treft op voorhand, zonder af te wachten of er winsten zijn of niet, of er te kort of te veei is. Werken wordt dus als een vermoe den van inkomen aanzien! Het personeel. Dat is de belasting op deuren en vensters, meubelen, dienstknechten, paarden, honden, enz. Die soort van belasting nu treft ook weeral de ne ringdoener het meest. Immers hij is genoodzaakt een groot huis te bewo nen, een meid, een knecht, een hond, een paard er op na te houden om zijn handel te drijven. Naarmate hij jon ge vaderlanders bijkrijgt, vermeerde ren niet alleen de behoeften en de uit gaven, maar ook de benoodigde ka mers, meubelen, meiden enz. al din gen waarvoor lasten betaald hoeven te worden. Alles wordt dus bij hem getroffen, terwijl werkloozen genieters daarvan verschoond blijven. De grondbelasting Terwijl eene verstandige politiek zich beijveren zou om het bezit van kleine eigendommen aan te moedigen blijft de grondbelasting loodzwaar op kleine eigendommen drukken en veel te licht op de groote goederen. Het groote kapitaal dreigt meer en meer de kleine eigendommen te ver slinden. Waarom de grondbelasting niet stellen in evenredigheid van de min of meer groote pracht aan dien eigendom verbonden'? Hoe meer geld men heeft, hoe minder toch dat geld waarde heeft? Hoe meer overvloed, hoe meer belastingen dus. Dezemoes ten klimmen evenredig aan den over vloed: een klimmende belasting op den rijkdom, ziedaar de grondslag van het belastingstelsel, waarvoor de burgers en neringdoeners uit al hun krachten ijveren moesten. Andere kosten en rechten. En wie betaald het meest aan erfe nisrechten, denkt ge? De burgerij. Rijken en kloosterlingen, betalen zel den erfenisrechten en zoogezegde no taris gelden, omdat zij tijdens hun leven hun goederen aan familie of andere erfgenamen overdragen. Om die reden ziet ge dan ook nooit of zeer zelden bezittingen vanrijken.nobelen en kloosters te koop gesteld. Pas heeft anderzijds de burger een klein kapi taaltje vergaard of het wordt ver kocht en verbrokkeld. Zijn erminder- jarigenin't spel,dan komtde Staat on der voorwendsel van bescherming,de openbare verkooping opleggen, waar de centen te grabbelen geworpen worden en dan voor een groot paart in de kas zelve van den staat terecht komen. En de gerechtskosten? Ter- wijlde kostelooze rechtspleging voor den werkman bestaat, heeft de kleine neringdoener niets. Geen enkel wet beschermt hem te gen de grooten, t'egen oneerlijke kon- kurrentie of tegen moedwillige schul denaars! Dat de burgerij, die lijdt en zwoegt om de korst brood, verbetering in dien toestand eischt, zal wel niemand verwonder m. Het is waarlijk hoog tijd, dat zij ontlast worde van de wederrechterlijke belasting op het werk. Hoe zal de neringdoener daar toe geraken? De tijd zal onsdat leeren. Ons landeken, dat sedert vijftien jaren ge bukt gaat onder het hatelijkste der klerikale besturen, schijnt zich van dat slavenjuk te willen ontmaken. Wanneer men al de stemmen ten voordee- le der kaloten gegeven samentelt en verge lijkt met het totaal der stemmen bekomen door de antiklerikalen (liberalen, progressis ten en socialisten) dan zijn er in ons land 3 maal meer antiklerikalen dan kaloten en niettegenstaande dat zijn het de kaloten die den baas spelen En Waarom? Omdat liberalen, progressisten en socialis ten zich niet verstaanomdat zij elkander bestrijden in plaats van te velde te trekken tegen den algemeenen vijand: de kaloten 1 als er twee honden vechten om één been, dan komt er een derde en loopt er mede weg I Terwijl de antiklerikalen elkander niet ver staan komen de kaloten en .naken zich van het bestuur meesier. 't Is door de verdeeldheid der vrijzinnigen dat de kaloten meester zijn en het blijven. Maar de vrijzinnigen beginnen klaarder te zien en tot betere gevoelens te komen. Te Brussel, ter gelegenheid van het feest van Maraix de S' Aliegonde hebben wij li beralen, progressisten en socialisten elkan der de hand zien geven en hoog en luid de noodzakelijkheid doen uitschijnen van elkan der te verstaan ten einde de kaloten van het bestuur te werpen. Te Antwerpen is de overeenkomst tus- -ohen de vrijzinnigen gesloten voor de aan- stiande gemeentekiezingen. Te Luik is verleden zondag Micha pro gressist gekozen met eene meerderheid van 37,666 stemmen, zeggezeven en dertig duizend zes honderd zes en zestig stem men meerderheid. Liberalen progressisten en socialisten stemden allen voor Micha. Lucien Anspach, een zeer gematigde libe raal, heelt eene brochure uitgegeven voor titel dragendeHet klerikaal gevaar en de zaak Dreyfus waarin hij in volgende bewoording den plicht der liberalen uit eenzet. Wij vertalen De liberalen moeten eene overmoeibare propagande tegen bet klerikalisme doenzij moeten strijden tegen ai de kleine toegevend heden aan de klerikalen, die het dagelijks verkeer medebrengt; zij moeten toonen dat het vaderland en de menschheid verra den is, van zoo weinig het ook zijdoor menschelijk opzicht de macht van het mon ster dat ons verslindt, te vermeerderen zij moeten werken opdat deze die in den schoot van den katholieken godsdienst geboren (zdo als hij die deze regels schrijft) zij er zich voor goed zouden van afscheuren, zij moe ten trachten de jongelingen en kinderen te onttrekken aan de katholieke leer, die de St. Barthélémy (en wij voegen er bij de in- kwisitie) verrechtvaardigt en die er ons eene tweede editie van voorbereidtzij moeten altijd en overal herhalen dat alles, hoe slecht ook, te verkiezen is boven de klerikale do- minatie Een socialiste kandidatuur die zuiver is en geen gemeens heeft met de klerikalen is voor ons een gevaar dat duizendmaal kleiner is dan eene kalote kandidatuur. En ziedaar waarom wij onvoorwaardelijk onzen plicht zullen doen met voor de socia liste kandidaat te stemmen. Lees en herleest, vrijzinnigen van Yperen de bovenstaande woorden van Lucien Ans pach en gij zult er allen voordeel uit weten te trekken wanneer gij doet wat hij u aan raadt uit te voeren I En aangezien den tijd van twist tusschen de vrijzinnigen voorbij is en dat men de han den ineenslaat om de kaloten uit het minis terie te jagen, waarin zij ook toekomende jaar zullen gelukken, laat ons van onzen kant verstaan dat: Eendracht macht maakt en laat ons als een man stemmen tegen de kaloten met de aanstaande stemming, tegen de kaloten die Yperen regelrecht naar het bankroet en de inkwisitie leidt! Nog enkele dagen en het onderhoud over den schandalige moord gepleegd op den jon gen Foveaux door het monster der Munt straat, gekend onder den loopnaam van Flamidiaan zal ten einde loopen. Over eenige dagen hebben de twee des kundigen in geschriften, door het parket aangesteld hun verslag nedergelegd en ge- zamentlijk verklaard, dat het briefje, dat nevens het lijk lag, geschreven is geweest door den verdachten broeder Flamidiaan. Maar nu springt de aap uit zijn kot! Ge voelende dat het om zoo te zeggen bewezen is dat het niemand anders is dan de voor melde sierooplekker, beginnen zij om hulp te roepen: de verdediger van den kinder verkrachter-moordenaar heeft geprotesteerd tegen de zoogezegde slechte behandelingen begaan door het parket; ook heeft hij ge vraagd de geschriften opnieuw te doen on- HET WEEKBLAD Poperinghe, 5 30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41 Houthem, 5-08 8-00 10 57 12-33 5-02 7-38 Comities 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11 57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. .ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Qand, ^5-08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3 51 6 36 10-30 (ie samedi seulement). 4-45 7-27 9-50 ,10-24 1-05 8 55 6-05 10-24 (ie» mercredis seulementj 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU YE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÉGLISE-KEMMEL 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1