TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad.
Veertiende jaar
Zaterdag 15° April 1899.
Nummer 16.
Chemin de fer
Chemin de Eer Vicinaux.
Wat is Klerikalism.
De rampen in België.
STADSNIEUWS.
Aanhouding van dieven.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, 'Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende wórden niet opgenomen.
Heures de départ. oT YPRES pour
1 Janvier 1899.
YPRES-FURNES.
FURNES-YPRES.
Toen de liberalen de schoolwetvan
1879 afkondigden, waarbij de pries
ters in de school toegelaten werden,
om vóór af na de gewone lessen, het
godsdienstig onderricht aan de kin
deren te geven, weigerde de geeste
lijkheid die toelating. Wat meer is,
zij verbood aan de onderwijzers en
onderwijzeressen zelf onderichtte ge
ven in catechismus en gewijde ge
schiedenis, zooals zij het, tot groote
tevredenheid dier zelfde geestelijk
heid, tot dan toe gedaan hadden.
Iedereen dus mocht aan kinderen
onderwijs geven in catechismus, be
halve zij die in officiëele gestichten
werkzaam waren.
Dat is klerikalism; inderdaad, het
gold hier niet de belangen van den
godsdienst, maar wel het wereldlijk
gezag der geestelijkheid. Zo zagende
school aan als een suk kursaal hunner
kerk, waar zij als heer en meester
binnentraden op den dag en uur,
welke zij verkozen, zonder aan ie
mand rekenschap verschuldigd te zijn
over hun doen en laten.
Hoofdonderwijzers en onderwijze
ressen der scholen waren hunne zeer
ootmoedige dienaars. Dit oppergezag
werd door de wet van 1879 onttrok
ken. Daarom hebben zij de officiëele
scholen gebanvloekt en de katholieke
school in leven geroepen, waar de
onderwijzers de nederige knechten
zijn der geestelijkheid, waar weder
alles aan haar toezicht geworpen is,
waar het personeel, zoowel buiten
als onder den schooltijd, ter beschik
king der geestelijkheid zijn moet.
De katholieke onderwijzer heeft
zijn reent van vrij burger verbeurd
om een handlanger te worden van de
bedienaars der kerk.
Wat die onderwijzers, zijn dat
moet ook van de kinderen gemaakt
worden; daarom beheerscht een en
kele geest het geheele onderricht:
Kijkt de priesters in de oogen!
Dat is klerikalism.
Aan de regimenten zijn er almoe-
seniers gehecht. Waarom?
Om de officiers, zoowel als de sol
daten, aan de macht der geestelijk
heid onder eene katholieke regeering
te herinneren; om te beletten dat
vrije burgers vrijen loop zouden ge
ven aan hunne gedachten; om te doen
ondervinden aan hen, die geen katho
liek begrip hebben van de vrijheid,
dat er buite,j het eenig, waarachtig
klerikalism geen wereldlijk geluk
mogelijk is?
Dat is klerikalism.
Wie op eene buitengemeente in
een ambt wil benoemd worden, heeft
enkel den steun van den pastoor noo-
dig.
Dat is klerikalism.
Wie de klerikale gemeentede plaats
van policiekommissaris verlangt,
heeft slechts een aanbeveeling van
zijnen biechtvader voor te leggen!
Dat is klerikalism.
Wie tusschen zijne mannelijke of
vrouwelijke familieleden bogen kan
op lieden, die de soutaan dragen
heeft honderd op honderd voor, als
er spraak is van eene benoeming of
eene bevordering.
Dat is klerikalism
En wie niet opentlijk meêwerkt
voor wat de oppermacht, de almacht
der geestelijkheid bevordert, blijft,
niettegenstaande de hoogste be
kwaamheid,zijn heel leven lang op
het achterplan staan.
Dat is ook klerikalism.
Het klerikalism is een kanker, die
niet te genezen is; hij moet worden
uitgesneden met zorg. 'Waar de gees
telijkheid een duim voorrecht geniet
boven het recht van een gewonen
burger, misbruikt hij dien duim om
aan den tempel onzer vrijheden te
peuteren tot dat heel het gebouw in
stort.
En dan gaan we gedwongen, maar
wij gaan, waar de geestelijkheid ons
hebben wilde... aan haren leiband,
in de school, in het leger, in de kerk,
inde processie, in de "manoeuvres,
in ons huis, in onze vereenigingen,
in onze handelszaken.overal altijd
en overal!
Wie zei ook weer dat er geen kle
rikalism meer bestaat?
Ziehier het getal ontriggelingen en botsin
gen voorgevallen in België, enkel op de
Staatslijnen, met ernaast het getal dooden
en gekwetsten, sinds het jaar 1887
1887: 114 ontriggelingen en botsingen.
Geene dooden, 8 gekwetsten, 7 gekneusden.
1888: 136 ontrigg. en bots. |Geene doo
den, 16 gekwetsten, 18 gekneusden.
1889 .- 150 ontrigg. en bots. 15 dooden,
116 gekwetsten, 48 gekneusden.
1890: 174 ontrigg. en bots. 2 dooden,
20 gekwetsten, 17 gekneusden.
1891150 ontrigg. en bots. 1 doode, 23
gekwetsten, 33 gekneusden.
1892; 145 ontrigg. en bots. 2 dooden,
33gekwetsten, 75 gekneusden.
1893: 107 ontrigg. en bots. 1 doode,
23 gekwetsten, 43 gekneusden.
1894: 69 ontrigg. en bots. l doode, 30
gekwetsten, 12 gekneusden.
1895 96 ontrigg. en bots. 24 dooden,
155 gekwetsten, 13 gekneusden.
1896: 85 ontrigg. en bots. 2 dooden, 55
gekwetsten, 96 gekneusden.
1897104 ontrigg. en bots. 1 doode,
33 gekwetsten, 13 gekneusden.
1898: 107 ontrigg. en bots. 23 dooden,
120 gekneusden.
Sinds den oorsprong der Staatsijzerenwe-
gen in België (1835) tot in 1898, zijn er in
het geheel 141 personen gedood bij ontrigge
lingen en botsingen van treinen, 't is te zeg
gen door de schuld van den dienstdaaron
der waren er 64 reizigers en 77 ijzerwegbe-
dienden.
Wat het getal personen betreft in de sta
tiën of op de lijnen, door hunne eigene on
voorzichtigheid of onoplettendheid gedood,
het klimt tot 190 reizigers en 2055 ijzer-
wegbedienden.
(Wij geven hier uittreksels uit offlcieele
statistieken en daarin is het altijd ten ge
volge van onvoorzichtigheid dat een on
geluk gebeurt).
1161 personen werden gedood door over
debarreelen of langs de lijnen te gaan en
575 door dronkenschap, zinneloosheid of
zelfmoord.
Sedert lang had het Journal d'Ypres
geen goed nieuws meer mede te deelen, ook
was het zeer slechtgezind gewordende
groote uitbreiding door de christene démocra
tie in het arrondissement en de stad geno
men, weegt zoodanig op zijne zenuwen dat
het alle oogenblikken uitzijn lood springt;
het is dus zeer natuurlijk, dat wanneer het
eene afleiding vindt aan zijne sombere voor
ingenomenheden over de toekomst der kle
rikale partij in het land, het dezelve onmid-
delijk waarneemt; 't is alzoo dat het heilig
blad zeer gelukkig is te mogen aankondi
gen dat de gendarmerie en de politie te
Vlamertinghe er in gelukt zijn eenen dief
aan te houden
Juichen wij deze gelukkige gebeurtenis
toe, want waarlijk wij hebben een oogen-
blik gemeend dat de dieven zich alles moch
ten veroorloven niettegenstaande de politie
en de gendarmerie.
Inderdaad, het is goed te doen opmerken
dat, sedert de maand Augusti laatstleden,
er van niets anders gesproken wordt dan
van stelen en rooven. Op den buiten ont
steelt men aan de eerlijke werklieden hunne
hennen en konijnen; aan de kleine winke
liers, die een weinig ten uitkante wonen,
ontneemt men hunne koopwareniedereen
had het recht zich af te vragen, waartoe
dienen de gewapende macht en de politie
In de stad is het 't zelfde het stadsbestuur,
dat zeer gemakkelijk, met het tiende deel
van 't geld, welk verkwist werd om het
water bij de statie aan te vullen, nachtwa
kers had kunnen inrichten, heeft zich gelijk
altijd onverschillig getoond de burgers heb
ben, in zijne plaats, veiligheids maatregelen
moeten nemen.
Spreken wij van de aanhouding.
Iedereen is eensgezind om te bekennen dat
de gendarmerie nergens zichtbaar is; 't is
door een zonderling geval, zeggen wij door
een mirakel, om het Journal d' Ypres te
behagen, dat een dief is kunnen aangehou
den worden, ziehier hoe
De gendarmerie en de politie waren ge
roepen geweest, niet om de dieven aan te
houden, maar met het inzicht de wildstroo-
pers te vangen die te vlijtig de jacht van
eenen grooten dorpsheer bezochtende wild-
stropers, die lont geroken hadden, waren
dien avond niet uitgegaan, en het waren
twee dieven, met geweren gewapend, die
achtervolgd worden; de eene kon vluchten
door de velden en loopt nog; de andere,
dank zij de kunstdoorns eener weide, waar
aan hij was blijven haperen, werd aange
houden.
Wij vragen voor dit wapenfeit (en liet
Journal d' Ypres zal zeker van ons ge
dacht zijn) eene uitzonderlijke belooning;
wateenen dief aanhouden in plaats van
eenen wildstrooper, naar dit is iets buiten
gewoons
Die aanhouding bewijst dat de gendarme
rie en de politie maar te zien zijn wanneer
zij door de kasteelheeren geroepen worden
om hunne jachten te bewakenhet gebeurt
somwijlen dat men ze oqtmoet in kermis
tijden, om proces-verbaal op te maken tegen
jongelingen die zich veroorloven te dansen
niettegenstaande het verbod van den pas
toorpardon, van den burgemeester, wil
ik zeggen, maar als het er op aankomt die
ven aan te houden, men vindt ze niet, zij
zijn nergens zichtbaar. In het geval dat ons
bezighoudt, indien zij niet geroepen waren
geweest voor de wildstroopers, zou de dief
nog loopen.
En men is dan verwonderd in zekere we
reld waar niets ontbreekt, dat, in de be
hoeftige klas, een geest van opstand tegen
de bestaande wetten, zulke groote uitbrei
dingen neemt; zoolang het gerecht niet ge
lijk is voor iedereen, zullen er opstandelin
gen en revolutionnairen bestaan.
De klerikalen hebben altijd de omwente-
HET WEEKBLAD
Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52
11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41
Houthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38
Comiaes 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38
Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18
5-45 9-17
Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48
6-23 7-37.
Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck),
Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
(.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33
2-29 5.02.
Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Hazebrouok, 7-11 9-19 12-03
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51 6-36
10-30 (le samedi settlement).
4-45 7-27 9-50 jlO-24 1-05 3-55 6-05
10-24 (les mercredis seulementj
YPRES-KEMMEL.
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMEL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
KEM MEL-NEU VE-ÈGLISE.
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÉGLISE-KEMMEL.
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
WARNETON-KEMMEL.
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10
19.00 21.30
KEMMEL-YPRES.
6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37