TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad. Veertiende jaar Zaterdag 15° April 1899. Nummer 16. Chemin de fer Chemin de Eer Vicinaux. Wat is Klerikalism. De rampen in België. STADSNIEUWS. Aanhouding van dieven. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, 'Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende wórden niet opgenomen. Heures de départ. oT YPRES pour 1 Janvier 1899. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. Toen de liberalen de schoolwetvan 1879 afkondigden, waarbij de pries ters in de school toegelaten werden, om vóór af na de gewone lessen, het godsdienstig onderricht aan de kin deren te geven, weigerde de geeste lijkheid die toelating. Wat meer is, zij verbood aan de onderwijzers en onderwijzeressen zelf onderichtte ge ven in catechismus en gewijde ge schiedenis, zooals zij het, tot groote tevredenheid dier zelfde geestelijk heid, tot dan toe gedaan hadden. Iedereen dus mocht aan kinderen onderwijs geven in catechismus, be halve zij die in officiëele gestichten werkzaam waren. Dat is klerikalism; inderdaad, het gold hier niet de belangen van den godsdienst, maar wel het wereldlijk gezag der geestelijkheid. Zo zagende school aan als een suk kursaal hunner kerk, waar zij als heer en meester binnentraden op den dag en uur, welke zij verkozen, zonder aan ie mand rekenschap verschuldigd te zijn over hun doen en laten. Hoofdonderwijzers en onderwijze ressen der scholen waren hunne zeer ootmoedige dienaars. Dit oppergezag werd door de wet van 1879 onttrok ken. Daarom hebben zij de officiëele scholen gebanvloekt en de katholieke school in leven geroepen, waar de onderwijzers de nederige knechten zijn der geestelijkheid, waar weder alles aan haar toezicht geworpen is, waar het personeel, zoowel buiten als onder den schooltijd, ter beschik king der geestelijkheid zijn moet. De katholieke onderwijzer heeft zijn reent van vrij burger verbeurd om een handlanger te worden van de bedienaars der kerk. Wat die onderwijzers, zijn dat moet ook van de kinderen gemaakt worden; daarom beheerscht een en kele geest het geheele onderricht: Kijkt de priesters in de oogen! Dat is klerikalism. Aan de regimenten zijn er almoe- seniers gehecht. Waarom? Om de officiers, zoowel als de sol daten, aan de macht der geestelijk heid onder eene katholieke regeering te herinneren; om te beletten dat vrije burgers vrijen loop zouden ge ven aan hunne gedachten; om te doen ondervinden aan hen, die geen katho liek begrip hebben van de vrijheid, dat er buite,j het eenig, waarachtig klerikalism geen wereldlijk geluk mogelijk is? Dat is klerikalism. Wie op eene buitengemeente in een ambt wil benoemd worden, heeft enkel den steun van den pastoor noo- dig. Dat is klerikalism. Wie de klerikale gemeentede plaats van policiekommissaris verlangt, heeft slechts een aanbeveeling van zijnen biechtvader voor te leggen! Dat is klerikalism. Wie tusschen zijne mannelijke of vrouwelijke familieleden bogen kan op lieden, die de soutaan dragen heeft honderd op honderd voor, als er spraak is van eene benoeming of eene bevordering. Dat is klerikalism En wie niet opentlijk meêwerkt voor wat de oppermacht, de almacht der geestelijkheid bevordert, blijft, niettegenstaande de hoogste be kwaamheid,zijn heel leven lang op het achterplan staan. Dat is ook klerikalism. Het klerikalism is een kanker, die niet te genezen is; hij moet worden uitgesneden met zorg. 'Waar de gees telijkheid een duim voorrecht geniet boven het recht van een gewonen burger, misbruikt hij dien duim om aan den tempel onzer vrijheden te peuteren tot dat heel het gebouw in stort. En dan gaan we gedwongen, maar wij gaan, waar de geestelijkheid ons hebben wilde... aan haren leiband, in de school, in het leger, in de kerk, inde processie, in de "manoeuvres, in ons huis, in onze vereenigingen, in onze handelszaken.overal altijd en overal! Wie zei ook weer dat er geen kle rikalism meer bestaat? Ziehier het getal ontriggelingen en botsin gen voorgevallen in België, enkel op de Staatslijnen, met ernaast het getal dooden en gekwetsten, sinds het jaar 1887 1887: 114 ontriggelingen en botsingen. Geene dooden, 8 gekwetsten, 7 gekneusden. 1888: 136 ontrigg. en bots. |Geene doo den, 16 gekwetsten, 18 gekneusden. 1889 .- 150 ontrigg. en bots. 15 dooden, 116 gekwetsten, 48 gekneusden. 1890: 174 ontrigg. en bots. 2 dooden, 20 gekwetsten, 17 gekneusden. 1891150 ontrigg. en bots. 1 doode, 23 gekwetsten, 33 gekneusden. 1892; 145 ontrigg. en bots. 2 dooden, 33gekwetsten, 75 gekneusden. 1893: 107 ontrigg. en bots. 1 doode, 23 gekwetsten, 43 gekneusden. 1894: 69 ontrigg. en bots. l doode, 30 gekwetsten, 12 gekneusden. 1895 96 ontrigg. en bots. 24 dooden, 155 gekwetsten, 13 gekneusden. 1896: 85 ontrigg. en bots. 2 dooden, 55 gekwetsten, 96 gekneusden. 1897104 ontrigg. en bots. 1 doode, 33 gekwetsten, 13 gekneusden. 1898: 107 ontrigg. en bots. 23 dooden, 120 gekneusden. Sinds den oorsprong der Staatsijzerenwe- gen in België (1835) tot in 1898, zijn er in het geheel 141 personen gedood bij ontrigge lingen en botsingen van treinen, 't is te zeg gen door de schuld van den dienstdaaron der waren er 64 reizigers en 77 ijzerwegbe- dienden. Wat het getal personen betreft in de sta tiën of op de lijnen, door hunne eigene on voorzichtigheid of onoplettendheid gedood, het klimt tot 190 reizigers en 2055 ijzer- wegbedienden. (Wij geven hier uittreksels uit offlcieele statistieken en daarin is het altijd ten ge volge van onvoorzichtigheid dat een on geluk gebeurt). 1161 personen werden gedood door over debarreelen of langs de lijnen te gaan en 575 door dronkenschap, zinneloosheid of zelfmoord. Sedert lang had het Journal d'Ypres geen goed nieuws meer mede te deelen, ook was het zeer slechtgezind gewordende groote uitbreiding door de christene démocra tie in het arrondissement en de stad geno men, weegt zoodanig op zijne zenuwen dat het alle oogenblikken uitzijn lood springt; het is dus zeer natuurlijk, dat wanneer het eene afleiding vindt aan zijne sombere voor ingenomenheden over de toekomst der kle rikale partij in het land, het dezelve onmid- delijk waarneemt; 't is alzoo dat het heilig blad zeer gelukkig is te mogen aankondi gen dat de gendarmerie en de politie te Vlamertinghe er in gelukt zijn eenen dief aan te houden Juichen wij deze gelukkige gebeurtenis toe, want waarlijk wij hebben een oogen- blik gemeend dat de dieven zich alles moch ten veroorloven niettegenstaande de politie en de gendarmerie. Inderdaad, het is goed te doen opmerken dat, sedert de maand Augusti laatstleden, er van niets anders gesproken wordt dan van stelen en rooven. Op den buiten ont steelt men aan de eerlijke werklieden hunne hennen en konijnen; aan de kleine winke liers, die een weinig ten uitkante wonen, ontneemt men hunne koopwareniedereen had het recht zich af te vragen, waartoe dienen de gewapende macht en de politie In de stad is het 't zelfde het stadsbestuur, dat zeer gemakkelijk, met het tiende deel van 't geld, welk verkwist werd om het water bij de statie aan te vullen, nachtwa kers had kunnen inrichten, heeft zich gelijk altijd onverschillig getoond de burgers heb ben, in zijne plaats, veiligheids maatregelen moeten nemen. Spreken wij van de aanhouding. Iedereen is eensgezind om te bekennen dat de gendarmerie nergens zichtbaar is; 't is door een zonderling geval, zeggen wij door een mirakel, om het Journal d' Ypres te behagen, dat een dief is kunnen aangehou den worden, ziehier hoe De gendarmerie en de politie waren ge roepen geweest, niet om de dieven aan te houden, maar met het inzicht de wildstroo- pers te vangen die te vlijtig de jacht van eenen grooten dorpsheer bezochtende wild- stropers, die lont geroken hadden, waren dien avond niet uitgegaan, en het waren twee dieven, met geweren gewapend, die achtervolgd worden; de eene kon vluchten door de velden en loopt nog; de andere, dank zij de kunstdoorns eener weide, waar aan hij was blijven haperen, werd aange houden. Wij vragen voor dit wapenfeit (en liet Journal d' Ypres zal zeker van ons ge dacht zijn) eene uitzonderlijke belooning; wateenen dief aanhouden in plaats van eenen wildstrooper, naar dit is iets buiten gewoons Die aanhouding bewijst dat de gendarme rie en de politie maar te zien zijn wanneer zij door de kasteelheeren geroepen worden om hunne jachten te bewakenhet gebeurt somwijlen dat men ze oqtmoet in kermis tijden, om proces-verbaal op te maken tegen jongelingen die zich veroorloven te dansen niettegenstaande het verbod van den pas toorpardon, van den burgemeester, wil ik zeggen, maar als het er op aankomt die ven aan te houden, men vindt ze niet, zij zijn nergens zichtbaar. In het geval dat ons bezighoudt, indien zij niet geroepen waren geweest voor de wildstroopers, zou de dief nog loopen. En men is dan verwonderd in zekere we reld waar niets ontbreekt, dat, in de be hoeftige klas, een geest van opstand tegen de bestaande wetten, zulke groote uitbrei dingen neemt; zoolang het gerecht niet ge lijk is voor iedereen, zullen er opstandelin gen en revolutionnairen bestaan. De klerikalen hebben altijd de omwente- HET WEEKBLAD Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41 Houthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Comiaes 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. (.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouok, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51 6-36 10-30 (le samedi settlement). 4-45 7-27 9-50 jlO-24 1-05 3-55 6-05 10-24 (les mercredis seulementj YPRES-KEMMEL. 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEM MEL-NEU VE-ÈGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÉGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 WARNETON-KEMMEL. 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 KEMMEL-YPRES. 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1