VAN IJPEREN IN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. DB WAARHEID. Cheiïün de Ier Veertiende jaar Zaterdag 22" April 1899. Nummer 17. Chemin de Fer Vicinaux. KALOTE. STADSNIEUWS. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen par nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt -worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. .Men wordt verzocht allo hoogènaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnali teilen bevattende worden niet opgenomen. Heures de départ d'YPRES pour 1 Janvier 1899. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. KEMMEL-NEU VE-ÈGLISE. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. In het vrijheidminnende Yperen is het woord kalote een smaadwoord. De naam van kalote is zoo verne derend dat in 't publiek iedereen zich tegen deze benaming verzet en luidop de kaloterie verloochent. Dit protest en deze verloochening zijn een klaar bewijs dat een kalote maar een zeer gemeene persoon moet zijn. Onder de lcaloten zijn er van soor ten; vooreerst de eenvoudige en op rechte; de opinie van deze is te eer biedigen, zij is het gevolg van eene gebondene opleiding; men heeft hun nooit goud uit klatergoud leeren on derscheiden en zalig zijn ze zij die arm van geest zijn, want de fopperij behoord hun toe. Dan de zwarte, waaronder lang en kortgerokte; de ze gebruiken hunne macht en invloed om de uitoefeging naar geweten der burgerplichten te belemmeren, om hunne woeker en heerschzucht te voldoen; zij benuttigen of maken mis bruik van de blindheid der eenvoudi ge menschen en dienen tot bevelge vers aan de derde soort of vuile kalo- ten. Deze zijn de gevaarlijkste, want een vuile kalote is tot alles bekwaam; laagheid, lafheid of schurkerij schrik ken hem niet af; om zijne vraak of intrestzucht te voldoen, vernedert hij zich tot slaaf en werktuig; laat hij zich zedelijk binden en gehoorzaamd blindelings, maar met stiptheid en hardnekkigheid, aan de ontvangene bevelen zijner wraakzieke bazen. Een kalote neemt alle tinten en vormen aan: hij maakt zich rood, blauw of groen volgens de omstan digheden, bidt en vloekt met hetzelf de gemak, luistert of hitst op volgens het gezelschap, laat zich alleszeggen of braakt de grofste scheldwoorden uit volgens hij overmand of meester is. Zijne helsche inzichten sparen niemand; zijne familie zal hij verlaten en verraden, zijne vrienden belaste ren en verkoopen, zijne oversten bo ven het hoofd zien en verklikken, zijne vroegere weldoeners verlooche nen en beschimpen, enz, De religie is voor een kalote maar een dekmantel en ook eene goede borstweer: hij toona zich godsdien stig om alles te mogen doen watzijne zwarte ziel broeit, want hij weet dat, alswanneer lichtzinnigheid, dwaas heid of overvloed van ijver, hem een strafbare daad hebben doen begaan, de opperhoofden der zwarte bende zich in beweging zullen stellen, en geene middelen onbeproefd zullen laten om de vervolgingen tegen te werken en te versmachten of op niets te deen uitloopen. Een kolote veroorlooft zich alles, en daar hij nagenoeg alles ongestraft mag begaan, is zulk een persoon een groot gevaar voor de rustlevende en vrijzinnige burgers; daarom dient hij gevlucht te worden als eene melaat- sche en dient zijn naamaan deschand- paal gespijkerd te worden. Ten tijde der Noormannenbad men: Yan de woede der Noormannen, verlos ons Heer. Nu zou men wel mogen bidden: van de deugnieterij der vuile kaloten, spaar ons Heer. Tot over een achttal jaren was Yperen een der geestigste steedjes van het land: in den zomer was het al hoop, leven en tevredenheid, ieder een wrocht met de meeste courage, werd beloond voor de moeite die hij zich gaf en wierd nooit bedroefd door onderduimsche tegenwerking, laffe vervolging of officiëele maatregelen; kortom, het geheele jaar was dan voor iedereen goed en dit was wel te zien aan de manier waarop de bevol king leefde; de maatschappijen beie- verden zich in het geven van feesten, de burgerij kwam s'avonds bijeen, klapte en lachte en wanneer het er op aankwam van groote feesten te geven of stoeten in te richten, waren al de handen aan het werk, en nu! Ja, nu! De bevolking herinnert zich dien gulden tijd met genoegen en met weemoed; met genoegen omdat zij zich dan zoo goed verzet, zoo menige schoone feesten bijgewoond heeft, en met weemoed omdat die schoone tijd weg is omdat tweedracht alle vriend schap wegneemt, omdat heerschzucht wraakzucht en moucharderie het ge zellig leven belet. En waarvan is deze toestand toe te schrijven: In het gulden tijdperk waren de liberalen meester en nu, in deze periode van dwang en ongemak zijn de kaloten aan het hoofd. Hetgeen te Yperen gebeurtis geene uitzondering, te allen tijde en overal 't zij land of stad waar de kaloten aan 't bestier waren of zijn, is verval de uitslag hunner politiek, Weg met de kaloten! is de roep die door gansch België weerklinke; weg met de kaloten! is de roep der Ypersche bevolking. Verwezent- lijkt zich deze wensch, hetgeen waar aan niet te twijfelen is, dan is het rijk der mouchards uit en ruste en leven zullen gelijk vroeger in 't stee tje heerschen. Het Nieuwsblad is woedend omdat wij de waarheid hebben gezeid over de handel wijze van M. Surmont, burgemeester der stad Yperen, en M. Busschaert, pastoor van S' Pieters. Het wijwaterbladje, opgesteld door ge- kruinde lasteraars en kortgebroekte leuge naars, die de verwaandheid hebben zich uit te geven voor de vertegenwoordigers van God (I?), niet wetende hoe zich uit den slag te trekken, roept uit 't Zyn al leugens 2 niettegenstaande de bewijzen die wij in han den hebben, geteekend door de vrouw zelve, die het slachtoffer geweest is van de onver draagzaamheid der twee dwingelanden hier boven vermeld, die onbeschaamd genoeg zijn hunne daden te loochenen, na dat zij den werkman op de straat hebben gezet en niet aarzelen hem te broodrooven wanneer hij als een vuige slaaf voor hunne voeten niet kruipen wil. 't JËii is geen waai», zegt het bladje, dat Burgemeester Surmont de toelating gegeven heeft. Zou de Burgemeester hen misschien aan geraden hebben zulks zoo stellig te looche nen Dit zou ons geenszins verwonderen, want het ware de eerste maal niet dat hij zijne woorden door zijnmond zou trek ken. 't Is toch zulk een menschlievend man I Hij geeft altijd aan Cesar wat aan Cesar toekomt. De Yperlingen weten er van te spreken. *t Zijn al leugens! roepen de godvruchtige schrij velaars van het lasterblad, wanneer wij de dwingelandij en de onverdraagzaamheid hunner afgoden, zelfs met bewijzen in de hand, doen uit schijnen. 't Zijn zeker ook leugens wat verledene week met den pastoor van West-Nieuw- kerke gebeurd is Een inwoner dezer parochie kwam te overlijden. De familie, die eenen neef heeft welke drukker is, ging natuurlijk het druk werk bij den neef bestellen. De pastoor vernam het en aanstonds liep hij bij de vrouw des overledenen. Yrouw, zegde hij, ik heb vernomen dat gij voor nemens zijt de gedachtenissen bij uwen neef te laten drukken. Ja zeker, antwoordde de vrouw. Welnu, brulde de pastoor, zulks zal niet gebeuren, want ik verbied u de gedach tenissen, bij eenen liberaal gedrukt, in mijne kerk te laten uitdeelen. Gij zult hem niets geven, ik zal er voor zorgen. En de bedrukte vrouw, wilde zij niet door den menschlievenden pastoor vervolgd en gebroodroofd worden, moest den wil van den dorpsherder volbrengen, die nochtans van uit zijnen leugenkuippardon uit zijnen preêkstoel zijne parochianen toeroept: Bemint uwen naaste als u zelve; beneemt niemands goed 't zij klein of groot; doet niet wat gij niet wilt dat met u gedaan wordeGod is de looner van het goede en de straffer van het kwaad Deze zedelessen zijn voorgehouden ge weest door den Zaligmaker, die ze steeds bewerkstelligde, zij worden herhaald door onze priesters die de eerste zijn om den werkman te benadeelen, te broodrooven, als zij kunnen, en pastoor Affenaer, van West- Nieuwkerke, zo»wel als pastoor Busschaert van Sl Pieters, mogen zich aan straffen verwachten, want zij zondigen tegen de ge boden Gods. Eheufugaces labuntur anni. D 'ze woorden komen voort van den Heer, of uit den mond Gods. 't Zijn ai leugens roept het Nieuwsblad uit om meer kracht aan zijne logenstraffing te geven. Peist een keer dat eenvoudig mensch spreekt van de inkwisilie 1 Welnu Nieuwsblad, veroorlof ons te zeggen dat zulke eenvoudige men schen misschien slimmer zijn dan uwe re dacteurs uit de Meenenstraat, dat zij fijn uw haar zouden kammen en u op uwe plaats zetten. Met zulke eenvoudige menschen zoudt gij niet handelen gelijk met uwe slaven uit de Congregatie en het Volkshuis Het wijwaterblad roept eindelijk uit: het Weekblad heeft maar compassie, 't is ge lijk met wie, als het maar kan dienen om op de kaloten te dorschen. Welnu I wij dorschen op dezen die het verdienen, en de waarheid mag en moet bekend gemaakt worden; telkens dat uwe meesters zulke onrechtvaardigheden zullen begaan zullen wij voorzeker er over schrij ven, zonder ons te bekommeren of 't Nieuws blad en zijne gekruinde schrij velaars er over tevreden zijn of niet. Zij mogen vuur spuwen zooveel zij willen, zij mogen liegen gelijk tandentrekkers, dat kan ons niet ra ken, maar het zal gedaan worden. D. HET WEEKBLAD Poperinghe, 5 30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41 rfouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38 Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 'sm. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. (.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3 51 6-33 10-30 (le samedi settlement). 4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05 10-24 (lee mereredis settlement.) 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1