VAN IJPEREN IN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad.
DB WAARHEID.
Cheiïün de Ier
Veertiende jaar
Zaterdag 22" April 1899.
Nummer 17.
Chemin de Fer Vicinaux.
KALOTE.
STADSNIEUWS.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen par nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt -worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. .Men wordt verzocht allo hoogènaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnali teilen bevattende worden niet opgenomen.
Heures de départ d'YPRES pour
1 Janvier 1899.
YPRES-FURNES.
FURNES-YPRES.
YPRES-KEMMEL.
KEMMEL-NEU VE-ÈGLISE.
WARNETON-KEMMEL.
KEMMEL-YPRES.
In het vrijheidminnende Yperen
is het woord kalote een smaadwoord.
De naam van kalote is zoo verne
derend dat in 't publiek iedereen zich
tegen deze benaming verzet en luidop
de kaloterie verloochent.
Dit protest en deze verloochening
zijn een klaar bewijs dat een kalote
maar een zeer gemeene persoon moet
zijn.
Onder de lcaloten zijn er van soor
ten; vooreerst de eenvoudige en op
rechte; de opinie van deze is te eer
biedigen, zij is het gevolg van eene
gebondene opleiding; men heeft hun
nooit goud uit klatergoud leeren on
derscheiden en zalig zijn ze zij die
arm van geest zijn, want de fopperij
behoord hun toe. Dan de zwarte,
waaronder lang en kortgerokte; de
ze gebruiken hunne macht en invloed
om de uitoefeging naar geweten der
burgerplichten te belemmeren, om
hunne woeker en heerschzucht te
voldoen; zij benuttigen of maken mis
bruik van de blindheid der eenvoudi
ge menschen en dienen tot bevelge
vers aan de derde soort of vuile kalo-
ten. Deze zijn de gevaarlijkste, want
een vuile kalote is tot alles bekwaam;
laagheid, lafheid of schurkerij schrik
ken hem niet af; om zijne vraak of
intrestzucht te voldoen, vernedert hij
zich tot slaaf en werktuig; laat hij
zich zedelijk binden en gehoorzaamd
blindelings, maar met stiptheid en
hardnekkigheid, aan de ontvangene
bevelen zijner wraakzieke bazen.
Een kalote neemt alle tinten en
vormen aan: hij maakt zich rood,
blauw of groen volgens de omstan
digheden, bidt en vloekt met hetzelf
de gemak, luistert of hitst op volgens
het gezelschap, laat zich alleszeggen
of braakt de grofste scheldwoorden
uit volgens hij overmand of meester
is. Zijne helsche inzichten sparen
niemand; zijne familie zal hij verlaten
en verraden, zijne vrienden belaste
ren en verkoopen, zijne oversten bo
ven het hoofd zien en verklikken,
zijne vroegere weldoeners verlooche
nen en beschimpen, enz,
De religie is voor een kalote maar
een dekmantel en ook eene goede
borstweer: hij toona zich godsdien
stig om alles te mogen doen watzijne
zwarte ziel broeit, want hij weet dat,
alswanneer lichtzinnigheid, dwaas
heid of overvloed van ijver, hem een
strafbare daad hebben doen begaan,
de opperhoofden der zwarte bende
zich in beweging zullen stellen, en
geene middelen onbeproefd zullen
laten om de vervolgingen tegen te
werken en te versmachten of op niets
te deen uitloopen.
Een kolote veroorlooft zich alles,
en daar hij nagenoeg alles ongestraft
mag begaan, is zulk een persoon een
groot gevaar voor de rustlevende en
vrijzinnige burgers; daarom dient hij
gevlucht te worden als eene melaat-
sche en dient zijn naamaan deschand-
paal gespijkerd te worden.
Ten tijde der Noormannenbad men:
Yan de woede der Noormannen,
verlos ons Heer. Nu zou men wel
mogen bidden: van de deugnieterij
der vuile kaloten, spaar ons Heer.
Tot over een achttal jaren was
Yperen een der geestigste steedjes
van het land: in den zomer was het
al hoop, leven en tevredenheid, ieder
een wrocht met de meeste courage,
werd beloond voor de moeite die hij
zich gaf en wierd nooit bedroefd door
onderduimsche tegenwerking, laffe
vervolging of officiëele maatregelen;
kortom, het geheele jaar was dan
voor iedereen goed en dit was wel te
zien aan de manier waarop de bevol
king leefde; de maatschappijen beie-
verden zich in het geven van feesten,
de burgerij kwam s'avonds bijeen,
klapte en lachte en wanneer het er
op aankwam van groote feesten te
geven of stoeten in te richten, waren
al de handen aan het werk, en nu! Ja,
nu! De bevolking herinnert zich dien
gulden tijd met genoegen en met
weemoed; met genoegen omdat zij
zich dan zoo goed verzet, zoo menige
schoone feesten bijgewoond heeft, en
met weemoed omdat die schoone tijd
weg is omdat tweedracht alle vriend
schap wegneemt, omdat heerschzucht
wraakzucht en moucharderie het ge
zellig leven belet.
En waarvan is deze toestand toe
te schrijven: In het gulden tijdperk
waren de liberalen meester en nu, in
deze periode van dwang en ongemak
zijn de kaloten aan het hoofd.
Hetgeen te Yperen gebeurtis geene
uitzondering, te allen tijde en overal
't zij land of stad waar de kaloten
aan 't bestier waren of zijn, is verval
de uitslag hunner politiek,
Weg met de kaloten! is de roep
die door gansch België weerklinke;
weg met de kaloten! is de roep der
Ypersche bevolking. Verwezent-
lijkt zich deze wensch, hetgeen waar
aan niet te twijfelen is, dan is het
rijk der mouchards uit en ruste en
leven zullen gelijk vroeger in 't stee
tje heerschen.
Het Nieuwsblad is woedend omdat wij
de waarheid hebben gezeid over de handel
wijze van M. Surmont, burgemeester der
stad Yperen, en M. Busschaert, pastoor van
S' Pieters.
Het wijwaterbladje, opgesteld door ge-
kruinde lasteraars en kortgebroekte leuge
naars, die de verwaandheid hebben zich uit
te geven voor de vertegenwoordigers van
God (I?), niet wetende hoe zich uit den slag
te trekken, roept uit
't Zyn al leugens 2
niettegenstaande de bewijzen die wij in han
den hebben, geteekend door de vrouw zelve,
die het slachtoffer geweest is van de onver
draagzaamheid der twee dwingelanden hier
boven vermeld, die onbeschaamd genoeg
zijn hunne daden te loochenen, na dat zij
den werkman op de straat hebben gezet en
niet aarzelen hem te broodrooven wanneer
hij als een vuige slaaf voor hunne voeten
niet kruipen wil.
't JËii is geen waai»,
zegt het bladje, dat Burgemeester Surmont
de toelating gegeven heeft.
Zou de Burgemeester hen misschien aan
geraden hebben zulks zoo stellig te looche
nen Dit zou ons geenszins verwonderen,
want het ware de eerste maal niet dat hij
zijne woorden door zijnmond zou trek
ken. 't Is toch zulk een menschlievend man I
Hij geeft altijd aan Cesar wat aan Cesar
toekomt. De Yperlingen weten er van te
spreken.
*t Zijn al leugens!
roepen de godvruchtige schrij velaars van
het lasterblad, wanneer wij de dwingelandij
en de onverdraagzaamheid hunner afgoden,
zelfs met bewijzen in de hand, doen uit
schijnen.
't Zijn zeker ook leugens wat verledene
week met den pastoor van West-Nieuw-
kerke gebeurd is
Een inwoner dezer parochie kwam te
overlijden. De familie, die eenen neef heeft
welke drukker is, ging natuurlijk het druk
werk bij den neef bestellen.
De pastoor vernam het en aanstonds liep
hij bij de vrouw des overledenen. Yrouw,
zegde hij, ik heb vernomen dat gij voor
nemens zijt de gedachtenissen bij uwen neef
te laten drukken.
Ja zeker, antwoordde de vrouw.
Welnu, brulde de pastoor, zulks zal
niet gebeuren, want ik verbied u de gedach
tenissen, bij eenen liberaal gedrukt, in mijne
kerk te laten uitdeelen. Gij zult hem niets
geven, ik zal er voor zorgen.
En de bedrukte vrouw, wilde zij niet
door den menschlievenden pastoor vervolgd
en gebroodroofd worden, moest den wil van
den dorpsherder volbrengen, die nochtans
van uit zijnen leugenkuippardon uit
zijnen preêkstoel zijne parochianen toeroept:
Bemint uwen naaste als u zelve; beneemt
niemands goed 't zij klein of groot; doet
niet wat gij niet wilt dat met u gedaan
wordeGod is de looner van het goede
en de straffer van het kwaad
Deze zedelessen zijn voorgehouden ge
weest door den Zaligmaker, die ze steeds
bewerkstelligde, zij worden herhaald door
onze priesters die de eerste zijn om den
werkman te benadeelen, te broodrooven, als
zij kunnen, en pastoor Affenaer, van West-
Nieuwkerke, zo»wel als pastoor Busschaert
van Sl Pieters, mogen zich aan straffen
verwachten, want zij zondigen tegen de ge
boden Gods.
Eheufugaces labuntur anni.
D 'ze woorden komen voort van den Heer,
of uit den mond Gods.
't Zijn ai leugens
roept het Nieuwsblad uit om meer kracht
aan zijne logenstraffing te geven. Peist een
keer dat eenvoudig mensch spreekt van de
inkwisilie 1 Welnu Nieuwsblad, veroorlof
ons te zeggen dat zulke eenvoudige men
schen misschien slimmer zijn dan uwe re
dacteurs uit de Meenenstraat, dat zij fijn
uw haar zouden kammen en u op uwe plaats
zetten. Met zulke eenvoudige menschen zoudt
gij niet handelen gelijk met uwe slaven uit
de Congregatie en het Volkshuis
Het wijwaterblad roept eindelijk uit: het
Weekblad heeft maar compassie, 't is ge
lijk met wie, als het maar kan dienen om
op de kaloten te dorschen.
Welnu I wij dorschen op dezen die het
verdienen, en de waarheid mag en moet
bekend gemaakt worden; telkens dat uwe
meesters zulke onrechtvaardigheden zullen
begaan zullen wij voorzeker er over schrij
ven, zonder ons te bekommeren of 't Nieuws
blad en zijne gekruinde schrij velaars er
over tevreden zijn of niet. Zij mogen vuur
spuwen zooveel zij willen, zij mogen liegen
gelijk tandentrekkers, dat kan ons niet ra
ken, maar het zal gedaan worden. D.
HET WEEKBLAD
Poperinghe, 5 30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52
11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41
rfouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38
Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38
Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18
5-45 9-17
Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48
6-23 7-37.
Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 'sm. en 8-13 's av. tot Cortemarck),
Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
(.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33
2-29 5.02.
Courtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3 51 6-33
10-30 (le samedi settlement).
4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05
10-24 (lee mereredis settlement.)
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMEL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL.
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10
19.00 21.30
6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37