VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Chemin de fer Veertiende jaar Zaterdag 20" Mei 1899. Nummer 21. Priester Daens mishandeld. Chemin de Fer Yicinaux. Wie wind zaait Mag storm oogsten. Edmond VAN HOVE Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar Voor den buiten. 2.50 fr. Yoor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen; 15 cent p«r drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij on onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. ten, die ten minste zes volksverte genwoordigers en drie senators be noemen,zeggen zij duidelijk, met eene drieste onbeschaamdheidHet is er ons om te doen meester blijven in 't grootste deel arrondissementen die geen zes vertegenwoordigers benoe men, en gedeeltelijk baas te worden in de groote die in de handen zijn van socialisten of liberalen, of waar uit wij, door een verbond der anti klerikale krachten, onvermijdelijk gingen verdreven worden. Wij wil len, ja, den schijn aannemen alsof wij eenige zetels opofferen, maar wij zullen eigentlijk eens en voor goed zorgen, dat wij te eeuwigen dage meerderheid blijven, en dat de vrij zinnigen nooit nimmer, langs vrede- lievenden weg, het roer van den Staat in handen krijgen. Het stelsel dat de klerikale meer derheid wil invoeren, is zoo schreeu wend listig, zoo grof zelfzuchtig, dat het elk eerlijk man,wiens oordeel niet door partij berekening wordt ver- valscht tegen de borst moet stuiten. Indien op dit oogenblik al de voor staanders van evenredige vertegen woordiging, met ter zijdelating van alle nevenkwesties, het eens wilden worden op dit eene puntevenredige vertegenwoordiging, de oppositie ware zoo algemeen, zoo indrukwek kend, dat het recht triomfeeren zou over de willekeur. De vermenging der kwestie met algemeen stemrecht eene strijd vraag, waarop de proportionnalisten verdeeld zijn kan niets anders dan troef zijn in de kaart der sluwe kle- rikalen. Tegenover het bedriegstelsel van 't ministerie moest de eenige, de al- gemeene eisch zijn eerlijke en vol ledige toepassing der evenredige ver tegenwoordiging. Daarmee kunnen allen meegaan, welke ook de meening zij over an dere punten. En de les, die uit zulk eendrachtig samengaan spruiten zou, heeft het ministerie door zijn ellendig geknoei ruimschoots verdiend. Het heeft im mers de algemeene verbittering op gezweept, en wie wind zaait, mag storm oogsten. Zondag laatst, wanneer de eer weerde pries ter Daens van Wervick naar Aalst terrug- keerde, (waar hij eene meeting was gaan geven,) werd hij, bij zijne aankomst te Gent omringd van een dertigtal jongelingen van het roodste rood, die hem uitjouwden, stamp ten en sloegen, zoowel dat de moedige pries ter verplicht was zich in het statiegebouw te verschuilen en naar het telegraafbureel te gaan om zijne vrienden van Aalst te verzoe ken hem aan de statie dezer stad af te wach ten om die deugdzame(?) Katholieken te belet ten hunne mishandelingen te hernieuwen. Het was eene goede voorzorg die Priester Daens genomen had, want nauwelijks stond de trein stil of het gehuil der bezetenen liet zich hooren en zeker zou hij nogmaals mis handeld zijn geweest waren zijne vrienden hem niet ter hulp gekomen. Die moedige rekels, ziende dat zij zich niet meer op den eer weerden volksvriend konden wreken, poogden zich uit de voeten te maken, doch zij gelukten er niet in zonder hier en daar eene oorveeg te krijgen, die hen weldra op de vlucht stelde. Men vraagt zich nu af hoever de woede der klerikalen het nog zal brengen? Die schijnheilige klerikalen, die zich voor katholiek en godsdienstig uitgeven, schijnen te vergeten of nooit geweten te hebben dat in de 25* les van den Mechelschen Catechis mus gevraagd wordt Is het grooter hwaad geestelijke perso- Heures de depart d'YPRES pour 1 Janvier 1899. YPRES-FURNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEM MEL. KEMMEL-YPRES. 1 Het geheele land door groeien de protestatiën en den tegenstand aan tegen den staatsaanslag waarmede de klerikalen ons bedreigen. Onze lezers kennen de schurken streek, welke ons onder den naam en zijn werk. van nieuwe kieswetgaat gespeeld worden. Om dat broedsel want het zit doorzaaid met wolfijzers en schiet geweren goed aan 't verstand van eenvoudige menschen te brengen zullen we eventjes eene kleine ver gelijking maken. Vijf personen moeten een eierkoek verdeelen: een der vijf meesters snijdt hem in twee en zegt: die helft is voor mij, en, omdat gij gevieren u aan de andere helft geen indigestie zoudt eten zal ik zoo vrij zijn er nog een lekkere brok voor mijn persoon tje af te nemen. En dan heeft die fameuze slokker op den hoop toe nog een air van te roepen Hewel, is die koek nu niet rechtvrardig en juist verdeeld Welnu, dat is nu de nieuwe kies wet zooals ze waait en draait. Minis ter Van den Peereboom de slimme vos redeneert net eender. Er zijn vijf politieke partijen in ons land: ge matigde liberalen, vooruitstrevers, socialisten, katholieken en kristen de- mokraten. De katholieken, in hun nieuw wetsontwerp, passen de Even redige Vertegenwoordiging niet toe voor de kleine arrondissementen, en raffelen dus ineens, met éénen slag, zoowat 70 zetels weg voor hunne par tij.En van de rest,waar ze bijna niets van krijgen kunnen, als alle anti klerikalen willen komen ze dan nog het leeuwenaandeel eischen. Dat is hunne eerlijkheid, eene eer lijkheid a la Cartouche Ziehier onder andere wat Het Volksbelang er over schrijft Door het ontworpen stelsel alleen te laten gelden voor arrondissemen- HET WEEKBLAD «8«33S»e« Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8 10 9-41 Houthem, 5-08 8-00 10 57 12-33 5-02 7-38 Comiaes 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11 57 3-39 6-07 (4-00 's ra. en 8-13 's av. totCortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. Courtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51 6-36 10-30 (le samedi seuleraent). 4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3 55 6-05 10-24 (les mercredis seulement) 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÉGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 WARNETON-KEMMEL. 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.3S 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 KERSTE VERVOLG. In Parijs offerde Van Hove aan den God van den dag en maakte er dingetjes, welke hij nu niet meer zou willen onderteekenen, maar die nochtans vlot van de hand geraakten en den schilder hetdage- lijksch brood verschaften; doch niet zoohaast was hij in Brugge terug—dit gebeurde omstreeks 1878— of alles, wat hij zich slechts als een visioen, in het hedendaagsch Babyloon, had mogen herinneren, doemde weer in werkelijkheid op, schooner en dichterlijker nog dan vroeger, met eene aantrek kingskracht, die den jeugdigen kunstenaar in ha ren maalstroom meêtilde en waartegen hij ook niet beproefde te worstelen. Zijn weg was gevonden doorvlamd van bewon dering voor degothiekenen voorzijne geboortestad, zou hij schilderen zooals Memlinc en Van Kyck het deden, en Brugge's schilderachtige zichten in de landschapjes op den achtergrond zijner doeken overbrengen. 't Was de groote Londensche kunstperiodiek, The Artist, die Van Hove een modern Memlinc heette. Dengrooten vijftiendeeuwerniet te na gesproken, is de vergelijking, op meer dan een punt, verre van ongepast; zelfde strengheid in de keus des onderwerps, met angstige uitsluiting van het grove en allcdaagsche, bij Memlinc bijna uitsluitend godsdienstig, bij Van Hove meer bepaald philosophisch; zelfde eerbied voorden vorm en de natuurzelfde nauwgezetheid in 't weergeven der minste bijzonderheden; zelfde geduld in 't voltooien der koppen en handen, waarvan men bij beiden, door middel van 't vergrootglas, de kaartjes en rimpeltjes tellen kan. Doch Van Hove is minder stroef dandegothieken; hunne weikwijze mag hij wel afgekeken hebben en op andere onderwerpen toegepast, maar hierbij heeft hij zijn voordeel gedaan met al de gegevens welke de moderne wetenschap, wijsbegeerte en kunst hem aanbieden. Bezie al zijne Madona's, een onderwerp waar in hij uitmunten dat hij overigens met voorliefde behandelt. Het onderwerp werd duizendmaal in streng klassieken godsdienstigen zin aangevat. Evenmin als Fritz van Uhde, wanneer deze de too- neelen uit het Nieuwe Testament moderniseert, houdt Van Hove van vieux jeu Hij verjongt, met reden, het aandoenlijk tafereel dier immer jon ge en dichterlijke moederliefde :zijne moedermaagd is niet goddelijk schoon, maar eene vrouw zooals men er dagelijks ziet; alleen haar sluier herin nert aan de oude werken. Zijn kind is niet het ma gere, onbeholpen, stijve wezentje der gothieken, maar een echte Divmo Bambino, zooals deengeltjes en amorkens van Rubens en Van Dyck, mollig en malsch, waarin men bijten zou. Ily vertoont ze noch ineen nederig stalleken, noch pralend op een rijken troon, met goudbrokaat behangen, maar liefst op den drempel van een gezellig huisje, ver aangenaamd door een fluitend sijsje en geurende bloemen,of te midden van een verrukkelijk Brugsch landschapje. Bij hem gaan Moeder en Kind in elk ander op,onverschillig aan hetgeen rondom hen ge beurt, in plaats van, zooals in de meeste oude op vattingen, voor den toeschouwer deftig te poseeren en hem in de oogen te kijken, als wilden te zeggen: Zie ons aan 1 In zijne doeken Ontwaking van het Kind Jesus van 1892, (behoorend aan de prinses van Tour en Taxis, te Regensburg, Beieren,) De H. Familie 1889 (thans te Miinchen), De H. Maagd met het Jesushind 1892, De Moedermaagd 1893 (behoorend aan M. Verhaeghe-Lebret, te Brugge), hetdrieluik De Moedermaagd, St Jan enSt Lucas, 1894, medaille van 2a klasse in de laatste Wereldtentoonstelling te Brussel, (thans te Antwerpen), Mater Amabtlis, (1) 1897 (eigendom van burggraaf de Ruffo Bonneva 1 de la Fare, te Brugge), Mater Salvatoris tegenwoor dig in Duitschland tentoongesteld 1898, Mater Jesus et nostra en de Elisabeth met den E. Joannes {beide aangekocht door den heer advocaat J. Do Brouwer), Mater admirabilts (verkocht in de Bel gische tentoonstelling te St Petersburg), 1898, in die doeken, zeg ik, daagt een gemoedelijk huise lijk poëma voor ons op, half wereldsch, half gods dienstig, steeds heerlijk, ontdaan van de naive stijfheid der vorige eeuwen, verjongd door de leven dige en schilderachtige verbeelding vanonzenBrug- (iDit tafereeltje bevond zich inde tentoonstelling van Strijd naar Lauwerende Yperen, in 1897, geling, die de scenen uit het verre Oosten naar zij ne vaderstad verplaatsten ze in een dier bouwkun dige décors inlijst, waarvan hij, evenals onze oude re Meesters, het geheim schijnt te kennen, samen met de perspectief, de uitdrukking, de groepeering en heel de toerusting der moderne schilderkunst. Hier is zijne kunst levend, waarheidvol, diepzinnig en prachtvol. Aan landschap en luchtperspectief, aan menschen, bloemen en bijhoorigheden schenkt hij hunnen waren en kunstschoonen vorm. Vast en afgewerkt is de teekening; vol en tintelend de kleur; meesterlijk geleerd de factuur. Zijne schil dering heeft een dichterlijk en tevens indrukwek kend karakter. Zijne Madona's en Deezekens ver- toonen een mengsel van bevallige droomerij en verbazingwekkend naturalisme. In dergelijk oordeel staan wij niet alleen. Ziehier wat een geleerd kunstcriticus, die zich liefst onder den deknaam ./oi in deDTandre Libérale verschuilt, over Van Hove schreef, bij de beoordee ling dezes werken in de eerste tentoonstelling van het Kunstverbond der Vlaanderen, 1897 Toujours éminemment travailleur et consciencieux, M. Van Hove, l'artiste brugeois bien connu, nous présente un excellent portrait et une Mater amabilis. Nous rendons pleinement justice a l'habiletó de la factu- re, ainsi qu'a l'harmonieuse tonalitó du tableau de la Madone. Le portrait nous rappelle quelque peu le faire des Gothiques; mais nous ne l'en aimons pas moins et l'oeuvre, dans son ensemble, ne man que nullement de sèduction Medard Vekkesï, {Wordt voortgezet).

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1