VAN IJPEEIN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad. "I Chemin de fer Yeertiende jaar Zaterdag 27n Mei 1899. Nummer 22. Chemin de Fer Yicinaux. Is de katholieke godsdienst eene geldreligie? Edmond YAN MOVE STADSNIEUWS. Klerikale rechtzinnigheid. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen; 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nu mm ?r. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt, verzocht alle hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteilen bevattende -- orden niet opgenomen. Heures de dépari tf YPRES pour 1 Mai 1399. f Die vraag steld 'tJournal d' Ypres pres en de schrijvers ervan die on der den hiel liggen der geestelijkheid antwoorden: dat ver van eene geld religie te zijn, de priesters bijnaailes voor niets doen. Voor de Catechismus aan te leeren in de kerk, Niets! 's nachts moeten en zijn werk. opstaan voor eene berechting. Niets! De mis lezen in eene koude kerk, Niets. Hunne keel uitschreeuwen op de preêkstoel, Niets! In den biecht stoel halve dagen in alle soorten van adems liggen te luisteren, Niets! En fin ze werken voor den koning van Pruisen. Maar zeg eens, Journal, en hunne jaarwedde voor wat trekken ze deze dan wel? vraagt de Strijd, een blad dat ook te Yperenverschijnt. Zouden zij die enkel moeten opstrij ken misschien om kiesdraver te zijn, of omdat ze belofte van zuiverheid gedaan hebben De waarheid Journal is dat de ka tholieke godsdienst de grootste geld religie is van de duizenden die er be staan. In uwen godsdienst is integendeel alles geld: Doop, eerste communie, trouwen, dood, alles kost geld. Pas d'argent pas de suisse! geen geld, geene gebeden Voor geld bekomt men den hemel. Voor geld, geraakt men vroeg uit het vagevuur. Voor geld, mag men op de verbo den dagen vleesch eten. Voor geld, wordt men begraven met vaandels en muziek. Voor geld, honderden en duizenden dagen aflaat. Voor geld, gewijd water, palm, gewijde kaarsen. Voor geld, gebeden tot genezen van alle ziekten zoowel voor menschen als voor beesten. Voor geld, mag men de relikwiën kussen en den Paus zijne,...voeten... Geldaltijd geld! 'T en is geen winkel en wanneer uen rijke versleten wulpschaardzich zelfmoord wordt hij begraven met al den luister die men maar betalen wil al is zulks in strijd metde godsdienst, Maar wanneer integendeel een arm versleten werkmensch in een oogen- blik van wanhoop en door den honger het hoofd verliest en zich het leven ontneemt, dan geene gebeden, geene kerk, er is geen geld. 'T en is geen geldkwestie, en de bis schoppen trekken van 16 tot 20,000 fr. en de priesters vragen opslag en ze bekomen het, zelfs zonder werksta king. Ze werken voor niets, en wanneer een paus, cardinaal of bisschop komt te sterven laat hij millioenen na al is hij van arme afkomst. Een armen boerenjongen of schoênlapperszoon is nauwelijks ka pelaan en hij heeft al een goed gevul- den wijnkelder en eene frissche meid die ook moet geld kosten. 'T en is maar de pracht die geld kost, zegt men. Juist dit bewijst dat het eeue geldwinnende kwestie is. Wie heeft er al dien pracht uitge vonden? Wie heeft er al die klassen van begravingen uitgevonden? En waarom? De geestelijken en om geld te slaan. Ware het geen geldgods- dienst er zou geen verschil bestaan tusschen de doop, de trouw de begra ving van armen en rijken. Zie wat het liedje zegt Zij durven ook nog zeggen dat er weinig overblijft van hetgeen den pracht kost voor de geestelijken, dat het grootste deel ervan aan de kerk bedienden gaat. Leugens, iedereen weet dat zan- gers, orgelspelers, klokkenluiders enz... voor droogen brood moeten werken. Moet het niet om langer hoe meer blijken dat uwen godsdienst een ba zar is waar alles voor geld te beko men is, ware het niet dat hij ziet dat de religie van langs hoe meer te niete gaat en dat de menschen beginnen klaar zien, gij Journal, noch uwe confraters, noch uwe meesters de zwartrokken zonden zooveel papier niet moeten bekladen om den gods dienst te verdedigen. Goede waar moet niet aanbevolen worden. En schrijft en schreeuwt zooveel als ge wilt, het spreekwoord Geen geld, geen gebeden, blijft waar. De klerikalen ia bet algeoieea en da kort- gebroekte schrijvers van 't Nieuwsblad in 't bijzonder zitten in hunne kleine schoentjes sedert zij gezien hebben welke beweging het gansche land door ontstaan is om te protes teeren tegen bet schandalig ontwerp van kieswet dat P. Boom en zijne medeplichtigen ons willen ophangen. Om maar te sproken van de meeting den 441"1 dezer te Yperen gehouden, pogen die rechtzinnige leugenaars.... pardon, schrij- velaaars, hunne lichtgeloovige lezers wijs te maken dat deze totaal mislukt is. Onder den titel van: De gemiste Meeting van Zondag laatst geven zij een verslag waarin zij liegen gelijk tandentrekkers. Daarbij doen zij eenige dom me vragen, die alleen kunnen ontstaan in het brein van bekrompens langgerekte boe renkinkels. Oordeelt liever, wij schrijven letterlijk over uit het Nieuwsblad ussssm HET WEEKBLAD Poperinghe, 5 30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-43 6-24 8 10 9-41 VIouthem, 5-08 8-00 10 57 12-33 5-02 7-38 Comities 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. ,ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Courtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. YPRES-FURNES. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51 6 36 10-30 (le samedi seulement). FURNES-YPRES. 4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05 10-24 (les mercredis seulement) YPRES-KEMMEL. 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 WARNETON-KEMMEL. 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 KEMMEL-YPRES. 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 2<i« ykkvolg. We zouden geenszins verlegen zijn, dergelijke vleiende beoordeeling met tientallen te vermenig- voldigen doch met de volgende, ditmaal van eene andere zijde (Bien public), kan het over Van.Hove's godsdienstige onderwerpen volstaan Van Hove, dans ce dernier tableau Mater amabilis), marche dans le sillon desgothiques: óvidemment il s'est in^ gpiré des maïtres de l'école brugeoise et l'esprit de Memlinc, qui hante le vieil höpital de St Jean, l'a inspire. Nous nous empressons d'ajouter, qu'il n'est pas un banal copiste et que son oeuvre a un cachet personnel. L'expression de la vierge, com- me celle de l'enfant Jésus, est d'une douceur ineffa ble et d'une admirable idéalitó. et sauf une bien lógère imperfection dans la main droite de la Ma- done, le dessin est irréprochable. Quant au coloris, g'il a moins d'éclat que celui des vieux maltres, il est plein d'harmonies et a la fois sobre et brillant, ce qui se rencontre rarement. De portretten zijn eene zeer belangwekkende zij de vanEdm. Van Hove's kunnen Door portret beduiden wij hier niet alleen het konterfeitsel van eenen bepaalden persoon, als van wijlen M. Recour, van Zuster Maria-Baptista uit het Engelsch klooster te Brugge, of van Mevr. de Barones Gillès de Pólichy, van Ds Bosanquet of van M. en Mevr. Edw. Jonckheere; maar ook die heele reeks schilderijen, die meestal éen enkel personage vertoonen, doch te zamen genomen een aantal middeleeuwsche typen en beroepen voor stellen, zooals zijn eerste bijval in het Parijzer sa lon van 1880, Een liefhebber van etsenthans te Lon - den; zijn Geleerde en Een Gouddrijver, beide van 1881, in bet kasleel van Marlagne, te Wépion bij Namen; De oudheidskenners, Een pottebakker, Een alchimist, Een verluchter, Eene verluchtster, Een geleerde, Een koperdrijver, hen Dokter, Een horlo gemaker, De Heks (tripticon), Werkplaats van ko perdrijvers, Een sterrekundigeGrootmoeder, Een citherspeelster, Een scheikundige, (eigendom van Dokter Moulaert), Heks haar tooverdranh bereidend Bij den wapenmakerEen aardrijkskundige, Een klerk. De goudsmid. De porseleinschilder, Jacob van Maerlant, De muziekles, enz. enz, die alle dagteeke- nen van de periode tusschen 1882 en 93, en mopen- bare eu bijzondere verzamelingen te Londen, Du- blijn,Liverpool, St Petersburg, Warschau,Lemberg, (Oostenr.), Berlijn,Maintz,New-York, Robaais, Spa, Kortrijk, Gent, Brussel en Antwerpen,van de kunst huns scheppers schitterend getuigenis afleggen. Veelal komt hetzelfde type in eene andere kleedij en in een verschillend midden terug; maar hoe wis selen de bijzonderheden af! In dit vak heeft Van Ik eer't geloof dat wij van Christus erven, Maar er is iets, dat punt versta ik niet, 't Is alswanneer een rijkman komt te sterven Men in de kerk al die praaldiensten ziet. Indien wij al voor God gelijkkig wezen Waarom dan telt de arme daar ook niet mée? g. Maar neen geen geld menzal voor u niet lezen Sous l'arbre de la liberté. Hove getoond, dat hij niet alleen een knap schilder, maar evenzeer een veelwetend archeoloog zijn moet. In onze hedeudaagsche musea van oudheidkunde vindt men niet een stielgereedschap, dat hij niet heeft bennuttigd en metde meeste getrouwheid, in a) zijnen eenvoud, nagebeeld. Zulke schilderijen zijn méér dan kunstwerk zij leeren den aanschou wer iets eu maken hem bekend met velerlei bijzon derheden, aangaande de kunstnijverheid der mid deleeuwen. De nauwkeurigheid, waarmede hier meubels of werktafel, gereedschappen of kleedij gekonterfeitseld worden, grenst bijna aan 't naïeve en gewild gezochte; doch waar blij ft het steeds: 't is benediktijnerwerk met het penseel. En hierin is Van Hove weeral een dóór en dóór Brugsch artist, omdat hij slechts roud zich te grijpen had. Bijna geheel de kunstnijverheid van vroeger, welke hij in zijne doeken veraanschouwe lijkt, bestaat hier nog, evenals de typen, die er als handelend persoon in optredenhij had ze slechts in een middeleeuwsch pak te steken en eene wijl te laten poseereu, om die reeks werken te vervaar digen, welke wij gaarne didactische schilder kunst zouden noemen en waarin hij zoo machtig veel talent heeft neergelegd want veel dier kop pen herinneren aan de portretten van Holbein, den grooten meester in 't vak. Wie de proef op de som hebben wil, bekijke eens aandachtig de koppen der doctoren in 't midder. paneel van 't drieluik, AlchemieTooverhunst, Scholastica, en onwillekeurig vliegen uwe gedach ten naar 't portret van den grooten Erasmus, door Holbein in het Louvie. En niet dézen alléén, volgt Van Hove zoo dicht op de hielen; ook Memlinc en Van Eyck komt hij nabij. Het best gelukte zijner portretten is dat van wij len M. Recour. Alwie dezen gekend heeft, zegt dat het leeft. Van Hove droomde er sinds lang van, dit zoo echt typisch Vlaamsch wezen te mogen malen en waagde het eindelijk M. Recour te vragen. Hij beschouwde 't als eene gunst, dat zijne bede inge willigd werd en schiep een kunstwerk van onbe- twisbare waarde, waarin hij gansch zijne ziel van nauwgezet artist had uitgestort eu dat, samen met \an Maerlant, in het Parijzer salon van 1887, eene eervoile melding bekwam. In hoeverre die onder scheiding beneden de waarde des werks viel, moge best blijken, wanneer men het vergelijkt met een meesterstuk in het genre, nl. het portret van den begiftiger, kanunnik Vander Paelen, in'tberoemd tafereel, De H. Maagd met het hind Jesus, St Donatius, St Joris en de begiftiger, (1436), door Jan Van Eyck, in Brugsch museum der Oude Meesters. Van bewust portret sprekend zei 't Journal de Liège: Le séjour de Bruges a ceci de particulier qu' il fait oublier lel9siècle. OndiraitduMemlinc.» Medard Verrust. {Wordt voortgez.el

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1